خبرهای برگزیده- شنبه بیست دوم آبان ١٣٨٩


 رئيس کميسيون آموزش مجلس: کلاس های درس در چند شهر ايران معلم ندارند

رئيس کميسيون آموزش مجلس شورای اسلامی روز شنبه گفت که با گذشت بيش از يک ماه و نيم از آغاز سال تحصيلی، برخی کلاس های درس در چند شهر ايران همچنان بدون معلم هستند.

به گزارش خبرگزاری « مهر»، علی عباسپور تهرانی فر افزود: بسياری از نمايندگان مجلس از شهرهای مختلف همچون کرمان و اروميه از بی معلم بودن کلاس های درس خبر می دهند.

به گفته او در شهر تهران نيز برخی از مدارس راهنمايی معلم ندارند.

حميدرضا حاجی بابايی، وزير آموزش و پرورش، در ابتدای سال تحصيلی گفته بود که در اين سال، هيچ کلاسی بدون معلم نخواهد ماند.

در سال تحصيلی گذشته، به دليل اجرای طرح بازنشستگی پيش از موعد، شمار زيادی از معلمان بازنشسته شدند.

آخرین وضعیت هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران

خبرگزاری مهر: دبیر مجامع هیأت‌های امنای وزارت بهداشت درباره وضعیت هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: به دلیل اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود ندارد، هیأت امنایی نیز وجود ندارد و هیأت امنای این دانشگاه همان هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود.

دکتر حسن امین‌لو افزود: نیازی به مصوبه جدیدی برای این تغییر لازم نیست چرا که وجود هیأت امنا به وجود دانشگاه وابسته است و هر زمان که دانشگاه تشکیل می‌شود هیأت امنا نیز طبق قانون برای آن دانشگاه تشکیل می‌شود.

وی تاکید کرد: هر زمانی که دانشگاهی در یک دانشگاه دیگر ادغام شود در نتیجه هیئت امنای آن نیز در همان دانشگاه ادغام می شود.

مشاور وزیر بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران هیأت امنای این دانشگاهی است که شرایط جدیدی یافته است و هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق وجود ندارد.

وی گفت: طبق قانون، هیأت امنا بین 4 تا 6 نفر عضو حقیقی هستند و وزیر بهداشت، استاندار و رئیس دانشگاه از جمله اعضای حقوقی هیأت امنا هستند که اعضای حقیقی با حکم وزیر بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شوند.

در همین زمینه دکتر حسن آقاجانی مدیرکل وزارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: ممکن است در آینده تغییراتی در زمینه هیأت امنا دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌وجود بیاید و در این راستا از اعضای هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق نیز استفاده شود.

وی اضافه کرد: این موضوع احتمالی است و ممکن است در آینده وزیر بهداشت در این بخش تغییراتی را ایجاد کند.

به گزارش مهر، دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری منحل شده است. کلیه فعالیت‌های بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلیه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شد.

بیش از ۹۰ درصد کتب درسی روانشناسی بازنگری می‌شوند

ایسنا: رییس دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران از بازنگری بیش از90 درصد کتاب‌های درسی روانشناسی دانشگاه در شورای بررسی متون روانشناسی خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها بحث بازنگری دروس بر اساس اهداف و جهت‌های تعیین شده مطرح است.

دکتر غلامعلی‌افروز با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود روانشناس و مشاور در خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها مواجه هستیم، گفت: خوابگاه‌ها یک دانشگاه شبانه‌روزی هستند و ما در دانشگاه تهران هر دو هفته یک بار استادان روانشناس خود را برای ارائه مشاوره به خوابگاه‌ها اعزام می‌کنیم.

وی کم اشتهایی تحصیلی و احساس نا امنی روانی را از عمدة‌ترین مشکلات مطرح شده در جلسات مشاوره از سوی دانشجویان عنوان کرد و گفت: در این راستا باید امنیت روانی دانشجویان بیشتر شود و بحث مثبت‌اندیشی در آن‌ها تقویت شود و ابهام آنان نسبت به آینده کمتر و امید آفرینی‌شان بیشتر شود.


دادستان تهران: حکم شهلا جاهد هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است

دادستان تهران روز شنبه گفت: اجرای حکم قصاص شهلا جاهد که از سوی رئيس قوه قضائيه اعلام شد، هنوز به طور رسمی به دادستانی تهران ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرگزاری « مهر»، عباس جعفری دولت آبادی با اعلام اينکه اين حکم پس از تنفيذ بايد به داستانی تهران ابلاغ شود، افزود: حکم قصاص در صورت ابلاغ سريعا قابل اجراست، مگر اينکه موانع قانونی همچون گذشت شاکيان پرونده پيش بيايد.

خديجه جاهد، معروف به شهلا، هشت سال پيش به اتهام قتل لاله سحرخيزان، همسر ناصر محمدخانی، فوتباليست مشهور ايرانی، بازداشت و در پرونده ای جنجالی، به اعدام محکوم شد.


رئيس قوه قضاييه: مصاحبه‌ وکلا با رسانه‌های خارج از ايران موجب وهن جامعه وکالت است

به گزارش خبرگزاری « ايلنا» آيت الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضاييه، روز شنبه برخی از اظهارنظرهای وکلا در خصوص اقدامات دستگاه قضايی و نيز مصاحبه‌ با رسانه‌های خارج از ايران را « موجب وهن جامعه وکالت» دانست.

در ساليان اخير، دستگاه های امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی فشار زيادی را بر وکلا، و فعالان مدنی و سياسی وارد کرده اند.

در بسياری از موارد، شماری از وکلا و فعالان مدنی و سياسی به دلايل مختلف، ازجمله مصاحبه با رسانه های مختلف خارج از کشور محکوم به تبليغ عليه نظام، و تشويش اذهان عمومی شده اند.

یک فعال مذهبی اهل سنت به 13 سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا - جمال سلیمانی فرزند امین فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان جوانرود توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به 13 سال زندان محکوم گردید.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نامبرده چندین ماه پیش به همراه چندین فعال مذهبی اهل سنت توسط نیروهای اطلاعاتی در جوانرود بازداشت شد. جمال سلیمانی به اتهام عضویت در یکی از گروه های مذهبی مخالف جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه و اتهامهای دیگر که از محتوای آن اطلاعی در دست نیست به 13سال زندان محکوم شد .

این حکم روز چهارشنبه 19 آبان ماه به نامبرده ابلاغ شده است.وی از زمان دستگیری تاکنون در بازداشتگاه اوین به سر برده واکنون به بند عمومی این زندان انتقال یافته است.

تعدادی دیگر از فعالین مذهبی جوانرود که چند ماه پیش دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده بودند در انتظار حکم دادگاه بسر می برند، همچنین خلیل حمیدی فعال مذهبی اهل سنت و ساکن شهرستان جوانرود که برای شرکت در مراسم سالانه ختم بخاری به استان زاهدان سفر کرده بود توسط مامورین امنیتی در زاهدان بازدداشت شده وهم اکنون در زندان اوین بسر می برد


کنسرت همايون شجريان و گروه همنوازان در شهر شيراز لغو شد.

به گزارش خبرگزاری های « ايسنا» و « ايلنا»، روابط عمومی موسسه دل آواز، برگزار کننده اين کنسرت اعلام کرد: درخواستی جهت اجرای سه شب کنسرت در تالار حافظيه، به اداره کل ارشاد استان فارس داده شده بود، اما در نهايت اين کنسرت لغو شد.

دلايل لغو کنسرت، عدم صدور مجوز برای بيش از دو شب اجرای کنسرت، افزايش يکباره ۲۰۰ درصدی اجاره بهای سالن، و نيز نامناسب دانستن اجرای اين کنسرت از سوی مسئولين در مکانی با گنجايش بيشتر عنوان شده است.


شورای دفاع از حق تحصيل، بازداشت چهار فعال دانشجويی را محکوم کرد

شورای دفاع از حق تحصيل با انتشار بيانيه ای بازداشت چهار فعال دانشجويی را محکوم کرد.

در روزهای اخير، علی قلی زاده، عليرضا کيانی، محسن برزگر و محمد حيدرزاده در نقاط مختلف ايران توسط ماموران امنيتی بازداشت شده اند.

شورای دفاع از حق تحصيل دربيانيه خود با بيان اين که جنبش دانشجويی همچنان هدف اصلی سرکوب است، گفت که اين سياست به خاموشی اين جنبش منجر نخواهد شد.

شورای دفاع از حق تحصيل، متشکل از گروهی از دانشجويان محروم از تحصيل است، که مسائل و مشکلات دانشجويی را دنبال می کند.

انتقال آيت الله بروجردی به مكانی نامعلوم

خبرگزاری هرانا - صبح امروز 22 آبان ماه ساعت 10 صبح آیت الله بروجردی از بند ویژه روحانیت به نقطه نامعلومی منتقل گردید.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" به نظر می آید دور جدید فشارها و اذیت آزارها را علیه او آغاز نموده اند. اين در حالي است كه اکرم ولیدوست همسر آقای بروجردی بدنبال فشارهای وارده از جانب ماموران امنیتی اطلاعاتی رژیم، روز پنجشنبه 20 آبان ماه دچار عارضه قلبی گردید و هم اکنون در بیمارستان رجایی تهران بستری می باشد.

همسر اين روحاني مبتلا به آنژین صدری بوده و با تشدید فشارهای روحی و عصبی طی روزهای گذشته متاسفانه دچار سکته قلبی شد .

سید حسین کاظمینی بروجردی، روحانی ایرانی سرشناس و مخالف تئوری ولایت فقیه است. وی مخالف دخالت دین در سیاست و طرفدار جدایی دین از دولت و بازگشت به اصل دین سنتی است.

وی در نیمه شب یک شنبه ۱۶ مهر سال 85 نیروهای اطلاعاتی و تیم کماندوهای نیروهای ویژه به خانه بروجردی حمله‌ای چند جانبه را آغاز کردند و تعداد زیادی از مردم و محافظان خانه بروجردی را به همراه خود وی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

وضعیت هوداران بازداشده شده آیت الله بروجردی

از وضعیت و شرایط 6 تن از هوادران آیت الله بروجردی که در یورش گسترده روز دوشنبه دستگیر شدند هیچ خبری در دست نیست.

یورشهایی وحشیانه مامورین وزارت اطلاعات روز دوشنبه 17 آبان ماه از حوالی ساعت 16:00 آغاز گردید و تا ساعت 01:00 بامداد ادامه داشت.تمامی دستگیر شدگان به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شدند. از زمان دستگیری تاکنون از وضعیت و شرایط آنها هیچ خبری در دست نیست. خانواده های دستگیر شدگان برای اطلاع یافتن از عزیزانشان به مراکز مختلفی مراجع کردند ولی تا به حال به آنها پاسخ مشخصی داده نمی شود. اسامی و مشخصات دستگیر شدگان هواداران آیت الله بروجری به قرار زیر می باشند؛ 1- نرگس غفارزاده حدودا 52 ساله ،لیسانس زبان انگلیسی و تا به حال حداقل دو بار دستگیر شده است

2- مریم عظیمی 47 ساله ،متاهل و دارای 2 فرزند ،لیسانس ادبیات،خانم عظیمی پیش از این 2 بار دستگیر شدند و از ناراحتی حاد تنفسی که در جریان بازداشتهای قبلی دچار آن شده است رنج می برد. او همچنین از ناراحتی آرتروز رنج می برد.

3- محمدرضا صادقی حدودا 34 ساله و دارای فوق لیسانس کامپیوتر است. او پیش از این 2 بار بازداشت شده است. بار اول حدودا 4 ماه در سلول انفرادی بوده است و بار دوم در حدود 2 ماه در سلول انفرادی بسر برده بود و هر دو بار با قرار وثیقه آزاد شده است.آقای صادقی از ناراحتی قلبی رنج می برد.

4- رویاعراقی 41 ساله و دارای دکترای شیمی است.

5- طیبه حسینی 34 ساله متاهل و داری یک فرزند است.

6- فروغ همت یار 28 ساله،متاهل و دارای فوق لیسانس بهداشت است.

دژخیمان ولی فقیه یک زندانی را کور کردند

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"در اثر یورش باندهای مافیایی تحت امر رئیس زندان علی حاج کاظم به یکی از زندانیان بند 1 زندان گوهردشت کرج منجر به کور شدن چشم راست وی شد. زندانی زارع جواد زاده 29 ساله که در سالن 3 بند 1 زندان گوهردشت کرج زندانی است مدتی پیش توسط باند مافیایی زندان که به دستور علی حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت کرج تشکیل شده است و برای سرکوب زندانیان معترض و فروش مواد مخدر در زندان بکار برده می شوند مورد یورش و به قصد کشت آماج چاقو وقمه و سایر ابزار آنها قرار گرفت که یکی از چاقوها به چشم وی اصابت کرد و آسیب جدی دید. هنگامی که او را به بهداری زندان منتقل کردند به وی گفته شد که انجام عمل جراحی بر روی چشمش نیاز به هزینۀ زیادی دارد و زندان آن را پرداخت نخواهد کرد و آنها فقط می توانند چشم وی را تخلیه کنند، در غیر اینصورت زندانی باید خود متحمل هزینه آن شود.آقای جواد زاده برای جلوگیری از نابینا شدن پذیرفت که هزینۀ عمل جراحی را خود بپردازد ولی نیاز به مدت زمانی در حدود 2 هفته بود. پاسخ مسئولین بهداری زندان به او این بود پس عمل جراحی وی را تا 2 هفته دیگر به تعویق خواهند انداخت و منتظر تهیۀ هزینۀ آن می شوند. او پس از 2 هفته مبلغ مورد نیاز برای عمل جراحی را تهیه نمود اما پزشکان متخصص به وی اعلام کردند بدلیل دیر مراجعه کردند دیگر چشم او قابل درمان نیست و چشم راست وی نابینا می شود و چنین شد. زندانی زارع جواد زاده در سال 1386 دستگیر شد و برای مدت طولانی در بازداشتگاههای آگاهی شاهپور تهران،اطلاعات و اردوگاه مرگ کهریزک بسر برد. او به مدت 48 روز در اردوگاه مرگ کهریزک تحت شکنجه های قرون وسطایی جسمی و روحی قرار گرفت. آقای جواد زاده 2 روز در هفته توسط شخص احمدرضا رادان و سرگرد پاسدار یاحقی همانند سایر زندانی بصورت جمعی در اردوگاه مرگ کهریزک مورد شکنجه قرار می گرفتند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورش باندهای مافیایی که بدستور علی حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت برای سرکوب خونین زندانیان معترض بکار گرفته می شوند و تا به حال تعدادی کشته و معلول بر جای گذاشته است به عنوان یک جنایت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.

22 آبان 1389 برابر با 13 نوامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل

 


آغاز رزمايش نظامی « همت مضاعف» در استان سيستان و بلوچستان

رزمايش نظامی موسوم به « همت مضاعف» روز شنبه در استان سيستان وبلوچستان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی « ايرنا»، غلام نبی کوهکن، فرمانده مرزبانی استان سيستان وبلوچستان، گفت: شش هزار مرزبان از استان های سيستان وبلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی در اين رزمايش حضور دارند.

بر اساس اين گزارش، گستره اين رزمايش ۱۵۰۰ کيلومتر است و مدت آن، سه روز خواهد بود.

هدف اين رزمايش، سنجش ميزان آمادگی نيروها با طراحی و سناريوهای واقعی در حوزه مرزی سيستان وبلوچستان عنوان شده است.


معاون وزير نفت ايران: چين در توسعه ميدان نفتی آزادگان مشارکت خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری « مهر»، احمد قلعه بانی معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملی نفت ايران روز شنبه اعلام کرد که چين در توسعه ميدان نفتی آزادگان مشارکت خواهد کرد.

خبرگزاری مهر نوشت: قرار است در اين پروژه نفتی، ۷۰ درصد سرمايه گذاری توسط چينی ها يا شرکت های ديگر خارجی و داخلی، ۲۰ درصد توسط شرکت نيکوی ايران و ۱۰ درصد توسط اينپکس ژاپن انجام گيرد.

اين در حاليست که برخی گزارش های قبلی حاکی از خروج شرکت اينپکس از اين پروژه بوده است.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از طلا‌فروشان قطعی است

مرکز پژوهش‌های مجلس پس از برگزاری جلسات متعدد، طلا را جزء گروه کالاهای مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دانسته است‌.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، رئیس شورای اصناف کشور با بیان این مطلب گفت: در مرکز پژوهش ها جلسات متعددی با حضور تعدادی از اقتصاددانان، نمایندگان اتحادیه طلا فروشان و سازمان امور مالیاتی برگزار شد و اقتصاددانان اعلام کردند کالایی که طلا‌فروشان به مردم عرضه می‌کنند، کالاست و سرمایه نیست.

قاسم نوده فراهانی، با اشاره به اتمام زمان فعالیت کارگروه ویژه بررسی مشکلات اتحادیه طلا و جواهر در روند اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: قرار است نتیجه عملکرد این کارگروه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

وی با تاکید بر قطعی شدن اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: اعضای صنف طلا و جواهر اکنون تنها نسبت به چگونگی اجرای این قانون انتقاد دارند که هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس به آن رسیدگی خواهد شد.


خبرگزاری مهر: حدود چهار ميليون ايرانی مبتلا به ديابت هستند

خبرگزاری « مهر» در گزارشی نوشت که حدود هفت ميليون نفر از جمعيت ايران يا مبتلا به ديابت (قند خون) هستند، و يا اينکه در معرض ابتلا به اين بيماری قرار دارند.

در اين گزارش که در آستانه روز جهانی ديابت منتشر شده، آمده است که سه و نيم ميليون تا چهار ميليون ديابتی در ايران وجود دارد و چهار تا پنج ميليون نفر نيز در معرض ابتلا به ديابت در سال های آينده هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ايران، هشت تا ۲۰ درصد از افراد بالای ۲۰ سال، ديابتی هستند.

یک نماینده مجلس: وزارت بهداشت پاسخ روشنی درباره انحلال دانشگاه علوم پزشکی نداده است

رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی روز شنبه گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز جواب شفاف و روشنی درباره انحلال دانشگاه علوم ‌پزشکی ايران ارائه نداده است.

به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، علی عباس پور تهرانی با انتقاد از آنچه «کم کاری آن وزارت خانه» ناميد، گفت: دو کميسيون مجلس پيگيراين قضيه هستند، و مجلس به دنبال راه‌ کارهای قانونی برای لغو اين مصوبه است.

انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران از سوی وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز هشتم آبان ماه با اعتراض دانشجويان و اعضای هيئت علمی اين دانشگاه و شمار زيادی از نمايندگان مجلس مواجه شده است.

به گفته وزير بهداشت، اين اقدام پس از ابلاغيه معاونت توسعه رياست جمهوری صورت گرفته است.

تهدید خبرنگار گیلانی به دلیل بیان حقیقت

سایت صنایع نیوز: گزارشی از یک بیمارستان که توسط خبرنگار سیمای مرکز گیلان تهیه شد باعث بروز مشکلاتی برای این فعال عرصه اطلاع رسانی شد. ماجرا چه بود؟ بیمارستان سلامت رستم آباد که 18 سال پیش کلنگ خورده بود سرانجام پس از سالها انتظار در 22 مهر ماه 89 با حضور وزیر بهداشت و درمان و مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح شد. اما پس از مراسم افتتاح درهای بیمارستان بر روی مردم بسته شد و مردم شهر رستم آباد برای مداوای بیماران به شهرهای رودبار و منجیل و یا مرکز استان مراجعه می کردند. این بیمارستان که قرار بود با حضور متخصصین خدمات ارزنده ای به مردم ارائه دهد اما نه تنها خدماتی به مردم ارائه نداد بلکه بازگشایی و شروع بکار آن نیز رو به فراموشی رفت. خبرنگار سیمای مرکز گیلان در رودبار نیز با اصرار و مشاهده مشکلات دو چندان مردم این شهر برای دسترسی به پزشک، برای انجام رسالت صحیح اطلاع رسانی صادقانه خود دوربین و میکروفن خود را بدست گرفت و درجمع مردم شهر رستم آباد حضور یافت تا مشکلات مردم به اطلاع مسئولین کشور برساند. اما پس از پخش این گزارش در بخش خبری 20:30 ماجرای تازه ای در رستم آباد رودبار رقم خورد. شنیده شد بعد پخش این خبر بلافاصله فردای همان روز دو تن از معاونین وزیر برای بازدید از این بیمارستان به گیلان عزیمت می کنند تا مشکلات بیمارستانی که وزیر بهداشت 20 روز قبل افتتاح کرده بود را رسیدگی کنند پیرو این رسیدگی و تهیه خبر این خبرنگار، بیمارستان روز شنبه شروع بکار کرد و بیماران در این بیمارستان بستری شدند. اما این ماجرا به همین جا ختم نشد بعضی از افراد در شهرستان رودبار که بعد از انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی دچار برخی مسائل حاشیه ای شده بودند، تهیه خبر این خبرنگار را اقدامی سیاسی قلمداد کرده و هر روز به انحای مختلف برای این خبرنگار پیام و هشدار دادند. شنیده ها حاکی است: مسئولین پس از افتتاح این بیمارستان قصد داشتند که چند ماهی برای تامین نیروهای لازم این بیمارستان را نیمه تعطیل نگه دارند که با این اطلاع رسانی، خواب خوش مسئولین را از آنان سلب کرد. این گزارش می افزاید: بعد از گذشت چند روز از پخش این خبر کماکان مسئولین دانشگاه علوم پزشکی با پافشاری به مسئولین شهرستانی و هشدار های متوالی قصد بی اهمیت جلوه دادن به ادامه جریان سیاسی در شهرستان دامن می زنند. این خبرنگار گفت: قصد او فقط انجام کار خیرخواهانه و انجام رسالت اطلاع رسانی خویش در بحث خبر رسانی است که متاسفانه مسئولین نسبت به آن بی توجه اند و انعکاس حقایق را برای کم اهمیت جلوه دادن وظایف خود قلمداد می کنند. این در حالی است که همین خبرنگار سال قبل خبری را مبنی بر کم آبی شهر منجیل تهیه نمود که با استقبال مردمی همراه و در پایان نیز نتیجه بخش بود و پس از پخش ان از بخش خبری20:30 چند نماینده از وزارت کشور برای بررسی موضوع به منجیل شرفیاب می شوند که دستاورد این حضور اختصاص یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای آبرسانی این شهر را به همراه داشت. که مسئولین شهرستان دریافت این اعتبار را تلاش خود در مجلس و کشور می دانستند که این اعتبار بر اثر بی توجهی مسئولین شهرستان پایمال شد. این گزارش در حالی است که چندین تماس تلفنی برای حمایت از اقدام این خبرنگار زحمت کش انجام گرفته است و حمایت های بی درغ خود را روا داشته اند. دیری نپایید چند شب قبل سلامی خبرنگار بیست و سی با پخش حاشیه های پزشکی گیلان (زباله دانی بام رستم آباد، فرسوده بودن لوازم دندان پزشکی و تعرفه بالای تزریقات از ویزیت پزشکان) چهره ای جدید از وضعیت بهداشت و درمان برداشت. بهتر آن است که مسئولین به جای تهدید خبرنگراران بی مدعا که بی مسئولیت مسئولان را انعکاس می دهند در صدد رفع مشکلات که در رفع ان کوتاهی کرده اند برآیند. شایان ذکر است مردم شهر رستم آباد در جذب نیرو های مورد نیاز بیمارستان نیز ناگفته هایی دارند که توسط مسئولین مربوطه بی جواب مانده است.


تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی در باره تحولات اقتصادی کشور طی یک سال گذشته دیروز منتشر شد.

در این گزارش گفته شده است در سال ۸۸ تولید نفت در ایران حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

با این حال در این گزارش هیچ اشاره‌ای به نرخ رشد اقتصادی ایران نشده است.

نهادهای معتبر اقتصادی جهان نرخ رشد اقتصادی ايران را حدود يک و نيم درصد تخمين می‌زنند و پيش‌بينی شده است که این رقم در سال آينده ميلادی به پایين‌ترين حد در دهه اخير برسد.

يک ‌ونيم ميليون كارگر خباز از حقوق خود محرومند

ایلنا: كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي كارگران نانواييهاي ايران در نامه‌اي از رياست جمهوري خواستار اجراي مصوبه دستمزدهاي سال 89 وزارت كار و امور اجتماعي و بهر‌مندي از مزاياي قانون بازنشستگي مشاغال سخت و زيان‌آور شدند. به گزارش خبرنگار ايلنا، در نامه اين كانون كارگري آمده است: كارگران خباز يكي از اقشار زحمت‌كش جامعه ايران هستند كه قبل از طلوع تا بعد از غروب آفتاب در پاي كوره‌هاي آتش مشغول خدمت‌رساني به ملت شريف ايران هستند با اين حال خود از مزايا و حقوق قانوني متعلق به كارگران محروم هستند. در ادامه اين نامه آمده استكم با و جود گذشت نيمي از سال 89 هنوز مصوبه دستمزدهاي شوراي‌عالي كار در نانوايي‌هاي سراسر كشور به اجرا درنيامده و اين كارگران هنوز از دريافت حداقل حقوق سال 89 محروم هستند. كانون‌سراسري انجمن‌هاي صنفي كارگران نانوايي‌هاي ايران همچنين از عدم اجراي قانون مشاغل سخت زيان‌آور در محيط‌هاي كار خود انتقاد كرده و خواسته‌اند تا باتوجه به سختي كار خود بتوانند از مزاياي بازنشستگي زودهنگام استفاده كنند. اين كارگران همچنين با اشاره به اجراي قانون هدفمند كردن يارنه‌ها يادآورشده اند: تنها در نتيجه اين اقدام حق بيمه كارگران ساختماني از 10 درصد به 30 درافزايش خواهد يافت كه مي تواند تهديدي براي امنيت شغلي و بيمه‌اي بيش از يك ميليون و پانصد هزار خانواده خباز در سراسر كشور باشد .

بازار غیرمنضبط پول ایران در هیچ کجای دنیا نیست

سایت اقتصادی پیمانه: قائم‌مقام بانک مرکزی امروز در دومین سمینار تحلیل تحولات اقتصاد جهانی تحت عنوان تحولات اخیر در بانکداری مرکزی و نظارت بر بانکها گفت: در کشور بازار غیرمنضبطی وجود دارد که ما آن را با عنوان محترمانه‌ای، بازار غیرمتشکل پولی می‌نامیم که در هیچ جای دنیا رایج نیست.

سید حمید پورمحمدی با اشاره به این‌که در این بازار نهادهای مختلف پولی وجود دارند افزود: در حال حاضر ۱۸۰۰ تعاونی اعتباری در بازار غیرمتشکل پولی وجود دارد که هر کدام از آنها بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ شعبه ‌دارند. حدود ۱۰ هزار موسسه قرض‌الحسنه، یک هزار صرافی و یک هزار لیزینگ نیز در این بازار مشغول فعالیت هستند. به گفته پورمحمدی فقط در ۹ تا از موسسات به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان منابع مردم جمع شده است.

قائم‌مقام بانک مرکزی در ادامه گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۱۷هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارد که با تعداد شعب فعال در بازار غیرمتشکل پولی برابری می‌کنند.

او با اشاره به این‌که بسیاری از اینها در مذاکرات با بانک مرکزی از زبان شرع صحبت می‌کنند، افزود: نام بسیاری از موسسه‌های بدون مجوز اسامی مقدسات است و آنها به سیستمهای سیاسی و نظارتی وصل هستند که اصلاً نمی‌شود با آنها صحبت کرد. زبان مشترک هم در اینها وجود ندارد.

پورمحمدی به مورد دیگری در این زمینه اشاره کرد: در حال حاضر بانکهایی که جدیداً تاسیس شده یا می‌شوند به‌دنبال انتخاب نام ملی برای خود هستند در حالی که موسسه‌های بدون مجوز تمایل دارند از اسامی شرعی استفاده کنند.

به گفته قائم‌مقام بانک مرکزی اگر می‌خواهیم به سمت یک نوع نظارت احتیاطی به شبکه بانکی حرکت کنیم با شرایط موجود نمی‌توان این کار را کرد.

او با اشاره به این‌که موسسه‌های بدون مجوز پولی مانند بمبهای ساعتی در کنار گوش جامعه هستند، تاکید کرد: در حال حاضر قوانین بانک مرکزی به بانکها اعمال می‌شود و بر برخی دیگر که مجوز ندارند اعمال نمی‌شود.

پورمحمدی با اشاره به این‌که اگر بانک مرکزی می‌خواهد آبروی خود را حفظ کند باید ریشه این غده‌های سرطانی را درآورد و بانک مرکزی به‌طور جدی برای ریشه‌کنی آنها اقدام خواهد کرد. بنابراین اگر ما قصد برخورد داریم باید یک خانه‌تکانی انجام دهیم اما ما در درون از نظر نظارتی دچار آسیب جدی هستیم و باید ارکان نظارت در بانک مرکزی را قوی کنیم.

قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: در گذشته زمانی که تعاونی محمد رسول‌الله با بحران مواجه شد آثار سوء را برجای گذاشت و برخی از آنها تا مدتها ادامه داشت.

گزارش تازه و نگرانی از وضعیت صنعت نفت

علیرغم ممنوعیت انتشار آمار نومیدکننده، اعلام شد: افت خطرناک تولید نفت در ایران

سایت فرارو- هر چند بانک مرکزی «آمار نومیدکننده» مربوط به رشد اقتصادی سال‌های 87 و 88 را منتشر نکرد، اما گزارش این بانک حاکی از افت ده درصدی تولید نفت در سال گذشته است. آماری که بر نگرانی‌های موجود پیرامون آینده تولید نفت ایران می‌افزاید.

باز هم آمار رشد اقتصادی سال 87 و 88 در نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی منتشر نشد. اگرچه بانک مرکزی هر سه ماه یک بار به انتشار آمار اقتصادی مختلف می‌پردازد، با وجود گذشت تقریبا 8 ماه از سال 89، هنوز آمارهای مربوط به سال‌های 87 و 88 را اعلام نکرده است. گفته می‌شود دلیل اصلی اعلام نشدن این آمار افت شدید رشد اقتصادی ایران بوده است.

البته پیش ازاین آمار مربوط به رشد اقتصادی سال 87 توسط محمود احمدی‌نژاد اعلام شده بود. در نیمه دوم سال 88، محمود احمدی‌نژاد آمار رشد اقتصادی سال 87 را 6.9 درصد اعلام نمود، خبری که با واکنش جمشید انصاری، نماینده مردم زنجان روبرو شد: «آن چه من به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌دانم این است که طبق آمار بانک مرکزی که امسال منتشر شد، رشد اقتصادی ما در سال 87 ، 2.7 درصد بوده است، اما آنچه مراجع مستقل جهانی اعلام کردند چیزی بین 2.3 تا 2.5 درصد است».

انتشار نیافتن این آمار پیش از این صدای کارشناسان و فعالان اقتصادی را درآورده بود. این امر موجب اعتراض کارشناسان و فعالان ذیربط شد. از جمله رئیس اتاق بازرگانی ایران عدم اعلام رشد اقتصادی در گزارش اقتصادی اخیر بانک مرکزی را مایه تاسف دانست و پیشنهاد کرد دولت در فاز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها فعلا با بخش تولید کاری نداشته باشد.

نهاوندیان در اواخر مهرماه گفته بود: «شفافیت و توجه به مسائلی که می تواند رشد اقتصادی کشور را بالا برده یا پایین آورد چیزی نیست که نسبت به آن شرم و حیا داشته باشیم بلکه باید به فکر چاره جویی باشیم». آن گونه که از حرف‌های نهاوندیان بر می‌آید؛ عدم اعلام آمار رشد اقتصادی نه مربوط به اختلاف بانک مرکزی و وزارت صنایع و نه ناشی از در دست نبود آمار و متغیرهای مربوطه، بلکه ناشی از پایین بودن این نرخ بوده است. برای خواندن گزارشی در این رابطه کلیک کنید.

بنا به ارزیابی تحلیل‌گران سیاسی اعلام نشدن این آمار در پی آن اتفاق می‌افتد که محمود احمدی‌نژاد در همایش روز آمار خواهان اعلام نشدن آمار مایوس‌کننده شده بود. رئیس مرکز آمار نیز خواسته‌بود آمارهایی که نشان‌دهنده ضعف‌های کلان در جامعه است در اختیار رسانه‌ها گذاشته نشود.

با توجه به عدم اعلام نرخ رشد اقتصادی، بسیاری از تحلیل‌گران دست به دامان آمار مراجع بین‌المللی شده اند. بر اساس آن‌چه در گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول آمده است رشد اقتصادی کشورمان که در سال 2007 میلادی (1386) معادل 8.6 درصد بود، به یکباره در سال 1387 به یک‌درصد تنزل می‌یابد؛ این رقم در سال 2009 میلادی (1388) به 1.1 درصد رسیده و براساس برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال 2010 میلادی (1389) حدود 1.6 درصد خواهد بود؛ اما پیش‌بینی می‌شود که در سال 2011 میلادی (1390) به حدود 3 درصد افزایش یابد.

دکتر حسین قاسمی پیش از این به انتقاد ازعدم اعلام شاخص‌‌های پولی توسط مسئولین داخلی و اعلام آن‌ها توسط مراکز بین‌المللی پرداخته بود. حرفی که در مورد نرخ رشد اقتصادی نیز صادق و قابل تامل به نظر می‌رسد: «زیبا نیست آمارهای پولی ما توسط صندوق بین المللی ارائه شود و مسئولین مربوطه با ایما و اشاره آن را تلویحاً تائید نمایند در حالی که بسیاری از آمارهای این صندوق واقعی نیستند و برخی از آن نیز آمیخته به خواسته های سیاسی کشورهای زورمدار است. به امید روزی که در امور مسائل اقتصادی همه را امین بدانیم و از طرفی با ارائه اطلاعات شفاف قبل از اعلام مراجع خارجی فرصتهای مطالعه و امکان برنامه ریزی را با این آمارها فراهم آوریم».

گزارش تازه و نگرانی از وضعیت صنعت نفت یکی از ابعاد جدیدترین نماگرهای اقتصادی که توسط بانک مرکزی اعلام شده است، وضعیت نامناسب صنعت نفت است. روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، مجموع تولید نفت ایران در سال 88 با کاهش 141 میلیون بشکه‌ای به یک میلیارد و 298 میلیون بشکه رسیده است. تولید روزانه نفت ایران که در سال 87 بیش از سه میلیون و 947 هزار بشکه در روز بوده است، در سال 88 با کاهش 9/9 درصد به سه میلیون و 557 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، در حالی مجموع تولید نفت ایران در سال 87 بیش از یک میلیارد و 439 میلیون بشکه بوده است که این رقم در سال گذشته به یک میلیارد و 298 میلیون بشکه کاهش یافته است. افزون بر این صادرات روزانه نفت ایران از 2 میلیون و 309 هزار بشکه در سال 87 به 2 میلیون و 24 هزار بشکه در سال گذشته تنزل پیدا کرد. درحالی سال 87 بیش از 842 میلیون بشکه نفت صادر کردیم که این رقم در سال 88 به 738 میلیون بشکه کاهش یافته است.

کاهش نزدیک به 10 درصدی تولید نفت در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این هشدارهای مختلفی در این رابطه داده شده بود. هادی نژاد حسینیان قریب یک سال پیش گفته بود با وضعیت فعلی خدا کند از جرگه کشورهای صادرکننده نفت خارج نشویم. هم‌چنین بعضی از تئوریسین‌های آمریکایی مدعی اند ایران تا سال 2010 از تولید نفت ناتوان خواهد شد.

سید عماد حسینی در ابتدای تابستان سال جاری با تایید وضعیت نامناسب تولید نفت در ایران و پیشی‌ گرفتن احتمالی عراق در تولید نفت از ایران گفته بود: «چندماه پیش با تولید به میزان سهمیه مشکل پیدا کردیم که برطرف شد. البته اگر مشکلات گفته شده قوت پیدا کند قادر به تامین سهمیه اوپک نخواهیم بود و برای پالایشگاه‌های داخلی نیز مشکلاتی پدید خواهد آمد».

سخنگوی کمیسیون انرژی دلیل این امر را برداشت‌های غیرصیانتی از حوزه‌های نفت خیز می‌داند. به اعتقاد وی «در حال حاضر متاسفانه برداشت‌هایی غیرصیانتی طی چند سال اخیر باعث کاهش عمر مخازن نفتی شده و این خود را در کاهش تولید نفت نشان می‌دهد. این معضل وقتی نمایان‌تر می‌شود که برداشت ما در حوزه‌های مشترک به نسبت کشورهای همسایه بسیار کمتر است. از این منظر ما در آینده دچار افت تولیدی بدی خواهیم شد. امیدواریم با اتخاذ روش‌ها و تکنیک‌های مناسب وضعیت فعلی را حفظ کنیم».

وزارت‌بازرگانی:گوشت گران نشده، تغییرقیمت داده

محمدعلی ضیغمی معاون وزیر بازرگانی درباره گزارش‌های اخیر بانك مركزی نسبت به روند افزایشی قیمت برخی از اقلام پروتئینی گفت: اقلام پروتئینی كه اخیرا بانك مركزی در گزارش‌های خود طی چند نوبت به آنها اشاره كرده روند ثابتی داشته است؛ ضمن اینكه در بخش تامین این كالاها نهایت تلاش خود را كرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، به گفته او عوامل متفاوتی در قیمت این دسته اقلام تاثیرگذار است ولی به لحاظ تامین در شرایط مناسبی قرار داریم و پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته و جای نگرانی وجود ندارد.

وی در توضیح دلیل افزایش قیمت مرغ به بالای سه هزار تومان گفت: این افزایش را گرانی نمی‌دانم چون بحث تغییر قیمت این كالا مطرح است و نوسان قیمت به تناسب شرایط و میزان عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

ضیغمی در پاسخ به این پرسش كه آیا احتمال كاهش قیمت مرغ وجود دارد یا خیر؟ افزود: این موضوع به برنامه تامین و میزان توزیع بستگی دارد چون مرغ یك كالای تثبیتی نیست و بسته به میزان عرضه و تقاضا در مقاطعی كه افزایش بیشتری را در میزان تقاضا شاهد هستیم نوساناتی را به طور معمول دارد ولی میزان تولید مرغ در كشور بسیار مطلوب است و طبق آمار وزارت جهاد كشاورزی تولید كافی داریم و سازمان‌های بازگانی به ویژه جهاد كشاورزی بر روی میزان عرضه نظارت لازم دارند.

معاون وزیر بازرگانی افزود: خوشبختانه ذخایر كافی در ارتباط با مرغ در اختیار داریم و چنانچه احیانا با كمبود عرضه مواجه شویم، از ذخایر خود استفاده خواهیم كرد.


بیانیه بنیاد دموکراسی و حقوق بشر کردستان ایران

تقاضای شکستن اعتصاب غذای نسرین ستوده وکیل شجاع مدافع حقوق بشر

جامعه و کنشگران دفاع از حقوق بشر این افتخار را دارا میباشد که شما را بعنوان یکی از موفقترین چهره های بارز این حوزه معرفی نمایند. اگرچه در عرصه تحقق حقوق بنیادین انسان در ایران همواره انسانهای والاو فرهیخته ای وجود دارند اما تاریخ از نسرین ستوده و فعالیتهای انسان دوستانه شما را که به خاطر نجات جان موکلین سیاسی و مدنی خود هزینه های بیشماری متحمل نموده است را به نیکی یاد خواهد کرد. براساس خبرهای موثق که از سوی خانواده شما انتشار یافته است به دلیل ادامه اعتصاب غذا وضعیت جسمانی شما به وخامت شدید گراییده است. بنیاد دمکراسی وحقوق بشر کردستان دوش به دوش سایر نهاد و سازمانهای مدافع حقوق بشری بازداشت شما را کاملاغیرقانونی و ناعادلانه می داند وتقاضا مینماید در تصمیم اعتصاب غذای خویش تجدید نظرنمایید. به صراحت باید بیان کرد که جامعه و کنشگران حقوق بشر در سراسر ایران به ادامه فعالیتهای حقوقی شما احتیاج داشته و سلامتی جسمانی شما شرط اولیه امتداد فعالیتهای بشر دوستانه میباشد. فلذاضمن درخواست آزادی بی قید و شرط شما بار دیگر تقاضا مینماییم که اعتصاب غذای خود را شکسته تا در آینده نیز همراه و همیاری سایر کنشگران مدافع حقوق بشر باشید. کمیته اجرایی بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان ایران

12 نوامبر 2010

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .