چهارشنبه بیست و یکم مهرماه ١٣٨٩


اتحادیه اروپا تا کنون پاسخ مکتوبی از ایران برای از سرگیری مذاکرات اتمی دریافت نکرده است

اتحادیه اروپا اعلام کرد تاکنون هیچ پاسخ کتبی از ایران برای از سرگیری گفت و گوهای اتمی دریافت نکرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه گفت، اروپا تا کنون چندین بار پیشنهاد ادامه مذاکرات را مطرح کرده و همچنان آمادگی این کار را دارد ولی تا کنون نامه ای در این ارتباط از ایران دریافت نکرده است. سخنگوی وزارتخارجه ایران روز سه شنبه گفته بود، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری گفت و گوها باید "تحرک بیشتری" از خود نشان بدهد.


دادستان تهران خبر از تشکیل 5 پرونده جاسوسی داد

عباس جعفري دولت آبادي، دادستان تهران، امروز چهارشنبه، از تشكيل پنج پرونده جاسوسي به اتهام فروش اطلاعات خبر داد. دادستان تهران افزود: اخيرا آمريكايي‌ها تلاش‌هاي گسترده‌اي براي نفوذ در ارگان‌هاي اجرايي و بهره‌برداري از افراد براي خروج اطلاعات از كشور شروع كرده اند. دادستان تهران بدون نام بردن از مشخصات متهمین این پرونده ها تنها با اشاره به سن بازداشت شدگان گفت این افراد در بخشهای مختلف کار و اطلاعات جمع آوری میکرده اند.


قیمت بلیط هواپیما در ایران باز هم افزایش می یابد

به گفته رييس سازمان هواپيمايي كشوري با اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها وافزايش بهای سوخت، قيمت بليت هواپيما نيز به همان نسبت افزايش مي‌يابد. رضا نخجواني در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روز چهارشنبه گفت افزايش 30 درصدي قيمت بليت در هفته های گذشته به منظور جبران عقب ماندگي صنعت با قيمت‌هاي واقعي روز بوده است و اگر هيچ تغييري در نرخ سوخت هواپيما ايجاد نشود همين مبلغ افزايشي 30 درصدي قيمت بليت باقي خواهد ماند در غير اين صورت به نسبت حذف يارانه از سوخت اين صنعت، قيمت بليت نيز مجددا افزايش مي‌يابد. به گفته رييس سازمان هواپيمايي كشوري در حال حاضر قيمت سوخت هواپيما براي شركت‌هاي خارجي حدود 800 تومان و شركت‌هاي هواپيمايي ايراني 130 ـ 140 تومان است.


مايکروسافت بسته های نرم افزاری جديدی برای مقابله با استاکس نت منتشر کرد

شرکت آمريکايی مايکروسافت، روز سه شنبه ۴۹ بسته نرم افزاری جديد برای مقابله با تعدادی از تهديدهای تازه کامپيوتری از جمله ويروس «استاکس نت» منتشر کرد.

استاکس نت که «نخستين اسلحه مجازی جهان» توصيف شد، برای ضربه زدن به برنامه هسته ای ايران ساخته شده بود.

بسته های نرم افزاری جديد را می توان از وب سايت مايکروسافت دانلود کرد.

اين سومين تلاش شرکت مايکروسافت برای مقابله با ويروس استاکس نت است.

ايران پيشتر اعلام کرده بود که استاکس نت نتوانسته در برنامه هسته ايش خللی ايجاد کند اما همزمان گزارش‌هايی در باره آلوده شدن بخشی از کامپيوترهای صنعتی ايران به اين کرم رايانه‌ای منتشر شد.


دشواری فزاینده کار خبرنگاران خارجی در ایران

رادیو آلمان: تلاش ‌دولت آلمان برای آزادی دو خبرنگار آلمانی که در ایران بازداشت شده‌اند ادامه دارد. این مسئله یک بار دیگر امنیت شغلی خبرنگاران خارجی در ایران را زیر سوال برده. آیا کار برای خبرنگار خارجی در ایران غیرممکن شده ‌است؟

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در اطلاعیه‌ای به سخت‌تر شدن شرایط کار خبرنگاران در ایران اعتراض کرده و همچنین خواهان آزادی فوری این دو خبرنگار آلمانی شده است. سخنگوی این سازمان دستگیری این دو خبرنگار را "حمله‌ای سخت به آزادی بیان" دانسته است.

گفته می‌شود علت اصلی دستگیری این دو خبرنگار آلمانی مصاحبه آنان با فرزندان سکینه محمدی آشتیانی بوده است. حساسیت‌های بین‌المللی که هم اکنون در مورد پرونده سکینه محمدی آشتیانی وجود دارد باعث شده تا هرگونه پخش خبر در مورد این پرونده از سوی دولت ایران با واکنش روبرو شود.

اولریش پیک گزارشگر شبکه اول تلویزیونی سراسری آلمان که هم‌اکنون در استانبول به سر می‌برد، در این مورد می‌گوید: «پرونده سکینه محمدی آشتیانی پرونده‌ای است که در سطح بین‌المللی در رسانه‌ها منتشر شده و خشم و انزجار جهانی را در تمام نقاط دنیا برانگیخته است، به طوری که رئیس ‌جمهوری ایران محمود احمدی‌نژاد را هم وادار به واکنش کرد. وی چند هفته پیش به خبرنگاران گفت که حکم سنگسار خانم آشتیانی هنوز تایید نشده است. در حقیقت او قصد داشت از میزان حساسیت بین‌المللی در مورد این پرونده بکاهد. من فکر می‌کنم ایران الان در یک موضع دفاعی قرار گرفته و این یک موضوع بسیار مهم برای این کشور است نه تنها از جنبه قضایی بلکه از نظر سیاسی».

این خبرنگار آلمانی البته تاکید می‌کند که در ایران حساسیت زیادی روی این مسئله وجود دارد که خبرنگاران حتما با روادید خبرنگاری به ایران بیایند و در ایران نیز اجازه کار از وزارت ارشاد بگیرند.

آقای پیک به این نکته اشاره می‌کند که دو خبرنگار دستگیرشده با روادید توریستی به ایران سفر کرده بودند و ضمنا اجازه کار خبری از وزارت ارشاد هم نداشته‌اند. علاوه بر همه اینها وارد خط قرمز حکومت ایران یعنی پرونده سکینه محمدی آشتیانی نیز شده‌اند.

از زمان مرگ زهرا کاظمی عکاس ایرانی کانادایی در سال ۱۳۸۲ در زندان اوین، کار خبرنگاران خارجی در ایران روز به روز سخت‌تر شده است. حتی خبرنگارانی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته‌ در ایران بوده‌اند و پس از آن نیز به ایران رفته‌اند، می‌گویند شرایط روز به روز دشوار‌تر می‌شود.

اولریش پیک در این باره به دویچه‌وله می‌گوید: «شرایط کاری به طور مشخص سخت‌تر شده. من خودم دو هفته پیش ایران بودم و دیدم که شرایط کار در ایران به طرز محسوسی دشوارتر از پیش شده است. یعنی کنترل روی خبرنگاران خارجی بسیار بیشتر شده است.

بسیاری از خبرنگاران خارجی که در ایران کار کرده‌اند می‌گویند همیشه در این هراسند که با نوشتن گزارش‌های تند وانتقادی، روادید ورود مجدد به ایران برای آنان صادر نشود و یا اجازه کارشان در ایران لغو شود.


قتل یک زندانی در زندان گوهردشت کرج

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" طی یک درگیری خونین در بند 6 زندان گوهردشت کرج یک زندانی به قتل رسید. روز دوشنبه 19 مهر ماه در سالن 16 بند 6 زندان گوهردشت کرج درگیری خونین روی داد که در اثر این درگیری یک زندانی جان خود را از دست داد. زندانی علیرضا ذوالفقاری در جریان این درگیری خونین جان باخت.در ماه های اخیر در این بند درگیریهای خونینی روی داده است که منجر به نقض عضو تعدادی از زندانیان شده است. باندهای مافیایی در زندان که زیر نظر علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان و کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات هستند فرامین آنها را در بندها به اجرا می گذارند .باندهای مافیایی در فروش مواد مخدر و سرکوب زندانیان نقش اصلی ایفا می کنند. اکثر قتلهایی که در زندان صورت می گیرد بدستور افراد فوق الذکر می باشد.البته علی حاج کاظم،علی محمدی و کرمانی و فرجی حذف فیزیکی زندانیان را پنهان نمی کنند و علنا زندانیان بی دفاع را تهدید می کنند که در صورت پیروی نکردن از اعمال پلید آنها ،آنها را به قتل خواهند رساند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، درگیریهای خونین که مستمرا در زندان روی میدهد و بدستور مستقیم مسئولین زندان می باشد را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی باری پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.

21 مهر 1389 برابر با 13 اکتبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


پسر رفسنجانی: بزودی شاهد شورشهای اجتماعی خواهيم بود

خبرگزاری حکومتی فارس: مدير عامل شركت متروي تهران در نشست مطبوعاتي دوازدهمين همايش بين‌المللي حمل و نقل ريلي اظهار داشت: حدود 4 الي 5 سال پيش به دليل كمبود بودجه، براي توسعه مترو از فاينانس‌هاي بين‌المللي استفاده مي‌شد اما در حال حاضر به دليل شرايط ويژه تحريم قادر به جذب تسهيلات و فاينانس‌هاي بين‌المللي نيستيم.

محسن هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه در حال حاضر متروي تهران هم از سوي استكبار جهاني و هم از سوي دولت ايران تحت تحريم قرار گرفته است، اظهار داشت: اين موانع و مشكلات تنها شامل حمل و نقل ريلي درون‌شهري نيست بلكه راه‌آهن نيز با چنين موانعي مواجه است.

مديرعامل شركت متروي تهران با اشاره به نزديك شدن به زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، خاطرنشان كرد: فشار اصلي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بر حمل و نقل عمومي و به خصوص مترو خواهد بود؛ چرا كه ناوگان اتوبوس كشور توانايي پاسخگويي به مسافران در شرايط جديد را ندارد.

وي با استناد به اين اظهارات، نتيجه‌گيري كرد: اگر پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مترو قادر به پاسخگويي به نياز مسافران نباشد، شاهد بروز اغتشاشات و شورش‌هاي اجتماعي خواهيم بود.


زهرا رهنورد: ایران یک زندان بزرگ است

سایت تحول سبز: در تایید و حمایت از کمپین موسوم به “خانواده بزرگ زندانیان سیاسی”، زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه نیز با تحریر نوشته ای کوتاه، پیوستن خود را به این کمپین اعلام کرده و خاطرنشان ساخته است که هر چند نمی تواند زندانی خاصی را از بین زندانیان برگزیند، اما برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی آزادی خواه ایران تلاش خواهد کرد .

به گزارش کلمه، زهرا رهنورد در یادداشت پشتیبانی و عضویت خود در کمپین آورده است: “اگر چه تحت سلطه حاکمیت فعلی، ایران یک زندان بزرگ است با یک محیطی پادگانی و تفتیش عقاید در این زندان بزرگ زن و مرد و پیر و جوان و حتی کودکان و خانواده ها را تهدید می کند و هیچ یک امنیت ندارند و امنیت شغلی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی برای شان به یک آرزو تبدیل شده است . من با نگرش اصلاحی برای امنیت در کشور ایران کمر همت بسته ام، یعنی برای آزادی و آبادی و دمکراسی در ایران تا این زندان بزرگ را همه با هم دست در دست هم به گلستانی خرم و جامعه ای مدرن و پیشرفته تبدیل کنیم تا همه ایرانیان آزاد و آزاده باشند . من در عین حال به کمپین خانواده برزگ زندانیان سیاسی می پیوندم چرا که در دل زندان بزرگی که نامش کشور ایران است زندانهای متعددی در سراسر کشور شناخته شده و پیدا و پنهان در استانها و شهرهای کشورمان آزادی خواهان را به بند کشیده است . من به کمپینی که برای آزادی این زندانیان تشکیل شده می پیوندم ،خودم را عضوی از خانواده بزرگ زندانیان سیاسی می دانم و برای دفاع از همه زندانیان سیاسی ایران فعالیت می کنم ،چرا که همه آنها همراهان حق و آزادی و خواهران و برادران من هستند .چگونه می توانم کسی را از میان اینان برگزینم ؟ آیا می توانم از زنی که دو فرزند خردسالش در فراقش بی قراری می کنند بگذرم یا آن جوانی که مادر و همسرش نگران رنجها و شکنجه های او هستند ؟یا آن پدری که همچون ستون بنای آزادی است؟ یا آن دختر جوانی که لباس زندان را به رخت عروسی و شعرها و هلهله های جشن ها ترجیح داده است؟ کدام را می توانم انتخاب کنم تا از او حمایت کنم و برای آزادی اش تلاش کنم ؟ نه! من مدافع همه زندانیان آزادیخواهم تا جشن یپروزی سعادت مردم را همه با یکدیگر برگزار کنیم ”


مخالفت شدید دانشجویان با تفکیک جنسیتی در دانشگاه

سایت حکومتی جهان نیوز: معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تفکیک جنسیتی دانشگاه ها، در سال تحصیلی جدید این قانون را در کلاس های پرجمعیت به اجرا درآورد که این موضوع باعث شد تا دانشجویان سال های بالاتر با اینکه مشمول آن نمی شدند، با هماهنگی رییس دانشکده و بدون اطلاع قبلی معاون آموزش و مسئولین بسیج جلسه ایی را برای نقد معاونت آموزشی دانشکده و بسیج دانشجویی ترتیب دهند تا اعتراض خود را به این قانون اعلام کنند و به طور علنی به مقدسات اسلامی و این اقدام ارزشمند توهین نمایند.

نکته جالب اینجاست که صبح روز برگزاری این جلسه معاون آموزش دانشکده و مسئولین بسیج دانشجویی از لزوم شرکت آنها در این جلسه باخبر شدند اما در جریان برگزاری این جلسه به هیچ عنوان اجازه بررسی موضوع به آنها داده نشد و دانشجویان معترض به انواع مختلف به عاملان این تصمیم و دانشجویان بسیجی حاضر در جلسه توهین کردند.

علاوه بر آن در این جلسه توهین به مقدسات و دانشجویان بسیجی تا جایی بالا گرفت که به یکی از خواهران محجبه ورودی جدید که در دفاع از این طرح پشت تریبون رفته بود توهین های مستقیم شد. همچنین ترک جلسه توسط دانشجویان بسیجی موجب ضرب وجرح آنها توسط دانشجویان خواهان آزادی شد. به طوریکه که یکی از دانشجویان به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه گوش راهی بیمارستان شد.

لازم به ذکر است در پایان معاون ارزشی آموزش دانشکده ضمن اعلام هماهنگی قبلی با ریاست دانشکده در مورد اجرای این قانون، اعلام کرد در تصمیم خود مبنی بر اجرای قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پا برجاست و در سالهای آتی نیز در اجرای قانون کوتاهی نخواهد کرد.


روز بزرگداشت حافظ؛ ممانعت از ورود مردم به حافظیه

ايسنا: مراسم يادروز حافظ يکي دو سالي است که با جاي خالي مردم و مشتاقان برگزار مي‏شود و دوستداران حافظ بايد پشت ديوارها براي بزرگداشت شاعر محبوب‌شان اجتماع کنند. مدعوان هم با ارائه‌ي شماره‌ي شناسنامه و مشخصات، اجازه‌ي ورود دارند!

مراسم بزرگداشت حافظ امسال در حالي در جوار آرامگاه اين شاعر برگزار ‏شد که بسياري از دوستداران حافظ به دليل نداشتن کارت دعوت، اجازه‌ي ورود به حافظيه و شرکت در مراسم بزرگداشت حافظ را پيدا نکردند.

اين جمع که اقشار مختلف جوان، دانشجو و کهنسال را در خود جاي داده بود، به اين نحوه‌ برخورد اعتراض داشتند و آن را رويه‏اي نامناسب مي‌دانستند که در سال‏هاي اول بزرگداشت حافظ وجود نداشته است و با اهداف يادروز حافظ همخواني ندارد.

خبرنگاران و مدعوان به مراسم هم با مشکل مواجه بودند؛ به نحوي که ابتدا ارائه‌ي اطلاعات شناسنامه‏‌يي را براي ورود آنان ضروري اعلام کرده بودند و سپس حفاظت تنها راه ورودشان را ارائه‌ي کارت دعوت مي‏دانست. حفاظت حتا با يكي از مسؤولان برپايي مراسم هم به دليل حضور در گيت حفاظت، برخورد ناشايستي داشت.

گزارش خبرنگار ايسنا مي‌افزايد، روابط عمومي استانداري فارس مشخصات کامل مدعوان به مراسم يادروز حافظ را ثبت مي‌کرد؛ موردي که از سال گذشته تاکنون باب شده و پيش از اين سابقه نداشت.


تورم 30درصدی توليد و صادرات كشور را بيمار كرده

ایلنا: عضو هيات ‌رئيسه كميسيون تجارت اتاق بازرگاني ايران گفت: تورم 30 درصدي و فزاينده كشور در كنار نوسانات نرخ ارز نيز توليد و صادرات كشور را بيمار كرده است. احمد هريسچيان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اين مطلب كه عوامل كاهنده صادرات كشور تماما به دليل سياست‌هاي مسوولان دولتي بوده است، گفت: مهمترين عاملي كه موجب كاهش صادرات شده است قوانين و مقررات دست و پاگير دولتي بوده است. وي افزود: علاوه بر اين قيمت توليد شده بسياري از كالاهاي ايراني بسيار بالاتر از ميزان جهاني آن است اما متاسفانه كيفيت آنها در حد مطلوبي نيست. عضو هيات‌رئيسه كميسيون تجارت اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان كرد: ارائه قوانيني چون ماليات بر ارزش افزوده كه زيربناي اجرايي محكمي ندارد در كنار تصميم دولت براي اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها در كاهش حضور تجار ايراني در بازارهاي جهاني تاثيرگذار بوده است. هريسچيان خاطرنشان كرد: اگرچه عدم تثبيت نرخ ارز توانسته صادركنندگان كشور را براي رقابت با تجار كشورهاي ديگر ياري كند اما همين موضوع بر خريد مواد اوليه، ماشين‌آلات و ادوات و دستگاه‌هايي كه براي توليد و به دنبال آن صادرات كشور حياتي است تاثير سويي داشته است. وي تاكيد كرد: تجار ايراني علاوه بر موارد مورد اشاره در رابطه با دريافت تسهيلات بانكي نيز با مشكلاتي مواجه هستند. در تمام كشورهاي جهان براي توليدكننده‌اي كه قصد صادرات دارد نرخ تسهيلات را 4 تا 5 درصد درنظر مي‌گيرند اين در حالي است كه در ايران نرخ 24 درصدي بر تسهيلات ارائه شده تعيين كرده‌اند كه اين امر بر افزايش قيمت تمام شده كالاها تاثير به سزايي داشته است. عضو هيات‌رئيسه كميسيون تجارت اتاق بازرگاني ايران همچنين با انتقاد از اظهارات مقامات دولتي در تاكيد بر حمايت از بازرگانان ايراني با ارائه مشوق‌هاي صادراتي گفت: اين مشوق‌ها علاوه بر ناچيز بودن طي سال‌هاي اخير نيز ارائه نشده است. وي متذكر شد: اخيرا وزير بازرگاني اعلام كرده است كه براي حمايت از تجار ايراني به دنبال كاهش قيمت توليد شده كالاها و افزايش كيفيت آنهاست اما بايد گفت كه اين سياست پياده نمي‌شود چراكه تمام راهكارهاي افزايش توان صادراتي كشور در اختيار دولت است و اين قوه مجريه است كه امكان افزايش صادرات را از تجار سلب كرده است.


گزارش یک جوان محکوم به اعدام از زندان

گزارش زیر توسط یک دانشجوی زندانی که به جرم قتل دستگیر و محکوم به اعدام شده است جهت انتشار برای "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" ارسال شده است. او در حال حاضر در زندان گوهردشت کرج در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برد.

اینجانب ش.پ یک محکوم به اعدام مشکلات و چالشهای حقوقی و اجتماعی و حقوق بشری جستار را تشریح می نمایم.باشد یک کمکی برای فعالان و مدافعان حقوق بشر و ایشان را در راه پیگیری و لغو این قانون یاری رساند. 1- دادگاه تشریفاتی و حکم از قبل مشخص؛ در دادگاه های ایران شخصی که مرتکب قتل گردید حکمش از پیش مشخص است و قانع کردن دادگاه به دفاع از خود،محجور یت(بیماری حاد روحی) متهم یا قتل غیر عمد برای یک فرد عادی که بسیجی،سپاهی ،پلیس یا از اقوام یکی از وزرا و وکلا نباشد غیر ممکن و محال است. 2- شکنجه ها ی آگاهی (بازجویی فنی) و گول زدن متهم و عدم اجازه استفاده از وکیل در اداره نیروی انتظامی و بخش آگاهی وقتی بازپرس از واژۀ بازجویی فنی استفاده می کند معنی و مفهوم آن این است که متهم باید آنقدر شکنجه شود تا قتل را گردن بگیرید و این خود به معنی مجوزی قانونی برای شکنجه می باشد بسیاری از مواقع هم بازپرس و مامورین آگاهی با وعده بیان اینکه چاره ای نیست جز اینکه کسی باید این قتل را گردن بگیرد و اگر چنین کنی ما قتل را غیر عمد خواهیم کرد و محکوم به پرداخت دیه می شوی و اکنون با سند آزاد هستی متهم را فریب داد و اعتراف کذب می گیرند در ضمن تا پایان مرحلۀ بازپرسی متهم حق داشتن وکیل قانونی و حتی مشاوره را ندارد. 3- عدم توجه به شهود قاتل ؛اداره آگاهی و بازپرسی و حتی قاضی هیچ توجهی به شهود و مدارک ونفع متهم را ندارند 4- قاضی خانواده مقتولند و پرونده قتل فارغ از وقوع و میزان تقصیر طرفین در نهایت قاضی اصلی خانواده مقتول می باشند و تمام حکم ها به اعدام یا رضایت به هر قیمتی ختم می گردد چه بسا متهم در دفاع از خود مرتکب قتل شده باشد و اگر وی پیش دستی نمی کرد اکنون وی بجای مقتول مرده بود. 5- استاندارد نبودن شناسائی در آگاهی ، بطور مثال در پرونده من شهود فقط می دانستند که قاتل فردی درشت اندام و ورزشکاری است به همین علت مامورین چندین فرد ریز نقش و لاغر در کنار آن قرار دادن تا شهود حتما بر روی من دست بگذارند.جالب است که بنده یک برادر دو قلو هم دارم . 6- عدم توجه به سابقه کیفری قاتل و مقتول ؛ در دادگاه اینجانب قاضی کوچکترین توجهی به دانشجو بودن و عدم سوء پشینه بنده و سوابق کیفری متعدد مقتول مبنی بر مواد مخدر و سرقت نداشت در پرونده اینجانب مقتول یک بسیجی معتاد و دزد بود که سابقه اخاذی،یاجگیری و دزدیهای وی را در محل را همه می دانستند و دادگاه هیچگونه توجهی به میزان بالای مواد مخدر در خون مقتول نداشت. 7- عدم طبقه بندی قتل ها و درگیریها و تمایز آنها با جنایت و جنایتکاران ؛ باری هر چه باشد قتل در یک درگیری خیابانی یا کسی که در راستای حفظ کیان خانواده با سرقی درگیر می شود با یک جنایت از پیش طرحی شده تفاوت دارد 8-اختیار مطلق شاکی از تعیین دیه ؛متهم قبول کند یا رضایتی به هر قیمتی یا اعدام تا جایی که شاکی در بعضی از پرونده ها روی یکی از دختران یا زنان منصوب به شاکی دست می گذارد و ازدواج با وی را شرط رضایت قرار می دهد. 9- گروگان گرفتن اعضای خانواده متهم به قتل در صورت عدم اعتراف یا متواری بودن متهم و شکنجه اعضای خانواده در آگاهی در این رابطه باره مثالهای فراوانی را عینا مشاهده نموده ام . 10- وکالت بی فایده ؛ در پرونده های قتل گرفتن وکیل یک خرج اضافه و بی فایده است زیرا حکم از پیش تعیین گردید. قیمت یک وکیل جنایی از 20 تا 100 میلیون تومان است. 11- پزشکی قانونی در ایران ؛ پزشکی قانونی دقیق و حرفه ای وجود ندارد و همین حداقلی که موجود است نیز با بی توجهی دادگاه روبرو است و دادگاه هیچ گونه توجهی به ضرباتی که مقتول به قاتل وارد کرده و مقدم بودن ضربات می کند. 12- عدم توجه به علت وقوع قتل ؛ در دادگاههای ما قاضی هیچگونه توجهی علت،انگیزه وقوع قتل و در نهایت تعیین میزان محکومیت ندارد 13- عدم نگهداری در فضای مناسب محکومین به اعدام قصاص و عدم تفکیک شخصیتی آنها 14- برخورد توهین آمیز حتی در دادگاه حتی تا جایی که جواب دادن به سئوالات قاضی با دست بند و پابند و 2 سرباز بسته شده به متهم می باشد. 15 – تفاوت در میزان مجازاتهای یک جرم بسته به اتفاق افتادن در بعضی ما ه ها (ما ه های حرام ) دارد. 16- نوع اعدام ها به شیوه قرون وسطایی است 17- عدم وجود واحدی بصورت واقعی بنام صلح و سازش جهت صحبت و گرفتن رضایت (در زندانهای ایران واحدی صوری و غیر کارآمد به این نام وجود دارد که هیچگونه کار و حرکتی برای متهم تا زمانی که شاکی رضایت میدهد انجام نمی دهد بدیهی است در آن زمان صلح و سازش خود صورت گرفت ! و دیگر نیازی به این واحد نیست) 18 – توانایی خانواده مقتول به هر چند بار که می خواهد جهت بردن زیر چوبۀ دار و برگرداندن قاتل و بعد اجرای حکم .شایان ذکر است هر بار به پای چوبۀ دار رفتن با مرگ برابری می کند. 19- در زمان کثرت اعدام ها اعدامیان را بصورت ریلی پای چوبه دار می برند در صورتی که اگر تک تک این اتفاق بیفتد ممکن است باعث شود عواطف انسانی شاکی تحریک شد و رضایت دهد 20- عدم بخشش فرد اعدامی در صورتی که بعد از اولین بار اعدام زنده مانده باشد و دوباره کشیدن او بر بالای دار تا فرد اعدامی کاملا بمیرد. 21 – عدم توجه به تکمیل سن قانونی و اعدام مرتکبین به قتل که هنوز کودک هستند و 18 سال آنها تمام نشد. 22- عدم توجه به وضعیت روحی و روانی متهم به قتل و اعدام آنها تا جای که خود من شاهد اعدام فردی مجنون و عقب افتاده ذهنی بودم . زندانی ش.پ مهر 1389

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


یک کارگر 20 ساله نان آور خانواده 15 ماه در زندان

سایت کلمه: یکی از شهروندان به خاطر شرکت در راه پیمایی روز ۲۵ خرداد سال گذشته دستگیر شده و از آن زمان تاکنون بدون یک روز استفاده از حق قانونی مرخصی در زندان به سر می برد.

قنبر پوریان که خانواده اش نیز در شهر خرم آباد به سر می برند ۱۵ ماه دوران حبس خود را با ملاقات های محدود سر کرده است و نزدیک به یک سال نیز بلاتکلیف و بدون تشکیل دادگاه در زندان نگهداری شده است. به تازگی حکم پنج سال حبس قطعی به مادر این زندانی ابلاغ شده است.

قنبر پوریان ۲۰ ساله، سرپرستی از مادر، برادر وخواهرانش را پس از فوت پدرش بر عهده داشته است . او به دلیل نگرانی از وضعیت بلاتکلیف خانواده اش دچار فشارهای روحی شدید شده و اکنون داروهای اعصاب و روان استفاده می کند . او در این روزها در وضعیت نامناسب جسمی و روحی به سر می برد. مادر قنبرپوریان به علت مشکلات شدید مالی و اقتصادی به ندرت می تواند برای دیدار با فرزندش به تهران سفر کند.

خانواده وی درباره وضعیت او ابراز نگرانی می کنند و دلیل تدوام بازداشت او را که یک کارگر ساده نان آور خانواده اش بوده، نمی فهمند.


سانسور حكم تاريخی رهبری در صدر اخبار سيما

سایت حکومتی صراط نیوز: بخش اخبار صداوسیما با عدم پوشش حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص درست نبودن وقف دانشگاه آزاد در 3 خبر مهم، آنرا با 40دقیقه تاخیر پخش کرد!

اخبار ساعت 21 صدا و سیما در اقدامی عجیب و سوال‌برانگیز با عدم پوشش حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص پرونده وقف دانشگاه آزاد اسلامی در اخبار مهم خود، این خبر را حتی در میان 3 خبر برتر پخش نکرد!

این در حالیست که اخبار رهبری باید جزء خبر اول هر بخش خبری جای بگیرد و در صورت انتشار نامه و یا حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب این اخبار باید به صورت کامل پخش شده و نامه و حکم معظم له به صورت کامل خوانده شود، در صورتی که شب گذشته، اخبار ساعت 21 با گزینش بخشی از حکم رهبری پیرامون حکم لغو وقف دانشگاه آزاد، خلاف این رویه ثابت و صحیح، عمل کرد.

از سوالات به جای مانده از صداوسیما، آن است که انعکاس این خبر، 37 دقیقه پس از اخبار ساعت 21 بوده یعنی خبر مرتبط با حکم ولی فقیه و مسئله دانشگاه آزاد در ساعت 21:37 پخش ‌شد!

خبری با تیتر" پایان یک جنجال با حکم رهبر معظم انقلاب"

توضیحاتی بر یک خبر جنجالی؛

1- در این خبر، خبرنگار، آغاز این جنجال را همزمان می داند با حوادث پس از انتخابات! این در حالیست که ماجرای اختلاف دانشگاه آزاد با شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو سال قبل از انتخابات و از سال 86 و حتی قبل تر از آن برمی‌گردد که مرتبط دانستن این موضوع با سابقه خبری حوادث پس از انتخابات می‌تواند یک شیطنت رسانه‌ای تلقی شود.

2- در ادامه این خبر، هنگامی که ماجرای طرح وقف دانشگاه آزاد در مجلس شورای اسلامی گفته می‌شود، خبرنگار صداوسیما با وارونه جلوه دادن این موضوع مسکوت ماندن و پس‌گیری این طرح از سوی مطرح کنندگان آن را، ناشی از مخالفت تعدادی دیگری از نمایندگان عنوان کرد.

این در حالیست هر فردی که پیگیر اخبار موضوع وقف دانشگاه آزاده بوده می‌داند ماجرا این نبوده است، چرا که هنگامی که نمایندگان محترم این طرح را تصویب کردند، دیگر نمایندگان محترم واکنشی از خود نشان ندادند و پس از آنکه دانشجویان در مقابل مجلس در میدان بهارستان تجمع کرده و اعتراض خود را به نمایندگانی اعلام داشتند که برخلاف قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرحی به حمایت از وقف دانشگاه آزاد را تصویب ‌کردند، برخی از نمایندگان اصولگرا تازه به میدان آمده و مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

3- صدا و سیما در بخشی از این خبر عنوان می‌کند "آیت الله" هاشمی و هنگامی که به رییس جمهور می‌رسید می‌گوید احمدی نژاد! باز در فن و حرفه خبرنگاری و خبرنویسی هنگامی که بخواهند به شخصی جایگاه بدهند به او عنوان داده و برای تخریب طرف مقابل از استفاده کردن عنوان و لقبش خودداری می‌کنند.

4- مهم‌ترین موضوع این خبر آن بود که نوع هدایت این خبر و خط دهی آن به گونه‌ای بود که نشان می‌داد این ماجرا اختلاف میان دو نفر است، احمدی نژاد و هاشمی!

همگان می‌دانند و بارها رییس جمهور کشورمان به این نکته اشاره داشته‌اند که این موضوع هیچ‌گاه یک موضوع دولتی نبوده و تصمیماتی که در خصوص دانشگاه آزاد اتخاذ شده است مصوبه "شورای عالی انقلاب فرهنگی" بوده که از مسئولان سه قوه تشکیل شده و دیگر اشخاص حقوقی و حقیقی در این شورا عضو هستند. که متاسفانه این موضوع از سوی صداوسیما مطرح نشد و مسئله را تنها در حد یک موضوع شخصی مطرح کرد!

در پایان، شاید مهم‌ترین سوالی که در ذهن هر مخاطب ایجاد شود آن است که به راستی اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی حکمی می‌دادند که وقف دانشگاه آزاد را صحیح می‌دانست، صداوسیما، نشریات و رسانه ها به همین شیوه رفتار کرده و این خبر را اینگونه منعکس می‌کردند؟ (همت آنلاين)

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .