خبرهای برگزیده- یکشنبه بیست و یکم آذر ١٣٨٩


درخواست خانواده‌های دو خبرنگار آلمانی برای آزادی آنها

رادیو آلمان: در آستانه‌‌ی جشن‌ میلاد مسیح، خانواده‌های دو خبرنگار آلمانی زندانی در ایران خواستار آزادی آنها شدند. این دو شهروند آلمانی دو ماه است که در ایران در بازداشت به‌سر می‌‌برند.

خواهر یکی از خبرنگاران زندانی در ایران در نامه‌ای خطاب به برادرش نوشته است: ما در هر یکشنبه‌ی این ماه، دریچه‌ای از امید را باز می‌کنیم تا با تو جشن میلاد مسیح، عید عشق و نوع‌‌دوستی را جشن بگیریم.

این نامه‌ در شماره روز یکشنبه (۱۲ دسامبر / ۲۱ آذر) روزنامه‌ی آلمانی "بیلد ام‌ زونتاگ" منتشر شده است. هر دو خبرنگار آلمانی زندانی در تبریز همکار همین روزنامه بودند. آنها روز ۱۰ اکتبر پس از انجام مصاحبه‌ای با فرزند سکینه آشتیانی در تبریز بازداشت شدند. سکینه محمدی آشتیانی به اتهام زنای محصنه به اعدام از طریق سنگسار محکوم شده است. مخالفت با این حکم ابعاد جهانی یافته است.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این دو خبرنگار را نخست به «جاسوسی» و «نقض مقررات مربوط به خبرنگاران خارجی» متهم کردند. اما هفته‌ی گذشته محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، منکر اتهام جاسوسی شد و گفت، آنها با ویزای توریستی به ایران سفر کرده بودند اما به طور غیرقانونی کار خبرنگاری می‌کردند.

سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۱۶ آذر / ۷ دسامبر) رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور ‌خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که احتمالا دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در تبریز، در آستانه سال نوی میلادی موقتا آزاد خواهند شد تا بتوانند جشن میلاد مسیح (کریسمس) را در کنار خانواده‌های خود باشند.

دو هفته پیش چهار رئیس جمهور سابق آلمان نیز خواستار آزادی این دو خبرنگار شدند. هورست کهلر، رومان هرتسوگ، والتر شل و ریچارد فون وایتسکر، چهار رئیس‌جمهور پیشین آلمان، در نامه مشترکی به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی دو روزنامه‌نگار آلمانی شدند.


وضعیت نامناسب یک زندانی سیاسی در گنبد کاووس

خبرگزاری هرانا - بیش از چهار ماه از تبعید احمد کریمی، زندانی سیاسی به زندان گنبد کاووس می گذرد و او هر روز شرایط بدتری را در تبعید نسبت به روز قبل تحمل می کند .

مادر کریمی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار کلمه می گوید :«این روزها فقط احمد نیست که مجازات می شود بلکه ما هم مجازات می شویم و این اصلا انصاف نیست .»

او تاکید کرد : «احمد در زندان گنبد کاووس شرایط مناسبی ندارد و مسوولان زندان او را مورد اذیت و آزار قرار می دهند و نمی گذرانند با زندانیان عادی ارتباط داشته باشد . او به همراه هادی قایمی تنها زندانیان سیاسی زندان گنبد کاووس هستند .»

به گفته مادر این زندانی سیاسی، مسوولان زندان و به خصوص مسوول حراست زندان احمد را در زندان اذیت می کنند و حتی وسایلی را که خانواده برای او با هزار بدبختی به زندان گنبد کاووس می برند به دست او نمی رسانند. آنها تنها یک دست لباس زمستانی احمد را به او تحویل داده اند و بقیه را به دستش نرسانده اند .

او می گوید :« بعد از اینکه با هزار مکافات و بدبختی راه طولانی از اسلام شهر تهران را تا گنبد می پیماییم تا با فرزندم ملاقات کنیم با اینکه اولین نفر هستیم که در سالن ملاقات حاضر می شویم اما مسوولان زندان ما را آزار می دهند و آخرین نفر به ملاقات پسرم می برند آیا این انصاف است که پسرم را در تبعید این گونه آزار دهند ؟این با کدام دین و آیین سازگاری دارد ؟»

خانواده احمد برای ملاقات چند دقیقه ای با او نه ساعت راه می پیمایند تا به زندان گنبد کاووس برسند . هر چند آنها توانایی مالی اینکه هر هفته به ملاقات او بروند را ندارند .

احمد کریمی، زندانی سیاسی که به اعدام محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر، محکومیتش به ۱۵ سال حبس توام با تبعید به گنبد کاووس تبدیل شد . احمد ۳۱ ساله اکنون روزهای سختی را در زندان گنبد کاووس می گذراند .


دو روزنامه نگار دیگر در ایران بازداشت شدند

مهران فرجی، روزنامه نگار حوزه اجتماعی، روز شنبه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. همچنین صبح امروز ریحانه طباطبایی، روزنامه شرق بازداشت شده است.

به گزارش سایت کلمه، مهران فرجی، خبرنگار اجتماعی سابقه فعالیت در روزنامه های همشهری، اعتماد ملی و کارگزارا ن و عضویت در سازمان جوانان حزب اعتماد ملی را در کارنامه خود دارد.

با احتساب این بازداشت، این هفتمین فعال مطبوعاتی است که طی روزهای اخیر بازداشت می شود.

طی هفته ای که گذشت، ریحانه طباطبایی، خبرنگار روزنامه شرق، کیوان مهرگان، احمد غلامی و فرزانه روستایی و علی خدابخش دبیر سرویس بخش های سیاسی و بین الملل و سردبیر و سرمایه گذار همان روزنامه و همچنین امیر هادی انواری، خبرنگار حوزه اقتصادی نیز بازداشت شده اند.

ایران با ٣٧ روزنامه نگار، بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان لقب گفته است.


ضرب و شتم فرزاد مددزاده توسط وزارت اطلاعات

خبرگزاری هرانا - صبح امروز فرزاد مددزاده توسط ماموران وزارت اطلاعات به سلولهای انفرادی بند 8 زندان رجایی شهر کرج منتقل شد ضمن تهدید وی اقدام به ضرب و شتم ایشان نمودند.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، فرزاد مددزاده در ساعت 15:00 امروز به سلولهای انفرادی بند 8 منتقل و ضمن ضرب و شتم این زندانی از وی خواسته اند که با گروه های حقوق بشری در خصوص وضعیت خود و خواهرش اطلاع رسانی ننماید.

فرزاد مددزاده که با چشم بند مورد ضرب و شتم و تهدید قرارگرفته است در ساعت 17:00 مجددا به بند 4 منتقل شده است.

شبنم و فرزاد مددزاده دو تن از زندانیان سیاسی که به تازگی به این زندان منتقل شده اند بارها از سوی ماموران وزارت اطلاعات مورد توهین و تهدید قرارگرفته اند و در طی ماههای اخیر مسئولین زندان به درخواست دستگاه امنیتی از ملاقات آنها در زندان جلوگیری میکند.

پرونده سازی جدید علیه زندانی سیاسی ارژنگ داودی

اتهام سازی و پرونده سازی جدید بازجویان وزارت اطلاعات علیه زندانی سیاسی ارژنگ داودی بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز یکشنبه 21 آذر ماه زندانی سیاسی ارژنگ داودی به شعبه 6 بازپرسی دادگاه انقلاب برده شد و توسط فردی بنام محمدیاری رئیس این شعبه اتهامات واهی و وعجیبی به او نسبت داده شد.بازپرسی که از صبح شروع شده بود تا ساعت 15:00 در دادگاه انقلاب کرج ادامه یافت. اتهاماتی که محمدیاری به زندانی سیاسی ارژنگ داودی نسبت داده است عبارتند از ؛اقدام علیه امنیت نظام،تهیج افکار عمومی علیه نظام از طریق سایتها و رسانه های خارجی و توهین واهانت به مسئولان نظام می باشد. محمدیاری در ادامه تهدیداتش به آقای داودی گفت :15 سال دیگر بهت می دهیم تا اینکه تا ابد اینجا بمانی . در حالی این اتهامات به آقای داودی نسبت داده می شود که او نزدیگ به 8 سال است در زندان در اسارت بسر می برد و در طی این مدت تحت شدیدترین شکنجه ها فشارها و اذیت وآزارها قرار داشته است.حال باید از بازجویان وزارت اطلاعات که تحت عنوان بازپرس و قاضی، قوۀ قضایی را به گروگان گرفته اند پرسید، چگونه، کسی که در زندان است و تحت کنترل شدید مامورین شما می باشد می تواند از درون زندان علیه نظام اقدام کند ؟به مقامات این نظام توهین کند و یا افکار عمومی و سایتها و رسانه های خارجی را تهیج کند؟ لازم به یادآوری است تا به حال 3 پرونده علیه زندانی سیاسی ارژنگ داودی توسط بازجویان وزارت اطلاعات گشوده شده است. محمدیاری بازپرس شعبۀ 6 بازپرسی دادگاه انقلاب خود از بازجویان وزارت اطلاعات که تحت عنوان بازپرس در دادگاه انقلاب کرج مشغول به اتهام سازی و پرونده سازی علیه زندانیان سیاسی که سالها در اسارت هستند می باشد. این فرد پیش از این علیه منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه با شگفتی و حیرت فراوان اتهامات مشابهی وارد نمود و او را به 1 سال زندان علاوه بر محکومیت قبلی اش محکوم نمود.محمدیاری همچنین قبل از آن علیه منصور رادپور در حالی که در زندان بود اتهام سازی نمود و او را به 5 سال زندان محکوم نمود. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،اتهام سازی و پرونده سازی علیه زندانیان سیاسی که سالها در اسارت بسر می برند را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سازمانهای حقوق بشری و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.

21 آذر 1389 برابر با 12 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد


آتش جنگل، اوضاع را در مينودشت بحرانی كرده‌

آتش جنگل‌هاي گلستان و مينودشت همچنان ادامه داشته و نه تنها برخلاف ادعاي مسئولان شدت آن نه‌تنها كم نشده است بلكه گستردگي آتش‌سوزي و دود حاصل از آن به حدي است كه تنفس در هوا را براي مردم محلي مختل كرده است. ایلنا: يك فعال زيست‌ محيطي مي‌گويد: آتش‌ كه از جنگل‌هاي پارك ملي گلستان تا نزديكي‌هاي مينودشت گرگان ادامه داشته است درحالي كه بنا براعلام استاندار گلستان مهار شده بود همچنان ادامه دارد. علي فلاح فعال زيست‌ محيطي و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در مورد آتش‌سوزي منطقه مينودشت در استان گلستان گفت: شواهد عيني حاكي است كه آتش‌سوزي‌هاي منطقه مينودشت گلستان به حدي است كه دود و آتش زندگي مردم را مختل كرده است. اوادامه داد: اين آتش‌سوزي كه از جنگل‌هاي پارك ملي گلستان تا نزديكي‌هاي مينودشت گرگان ادامه داشته است درحالي كه بنا براعلام استاندار گلستان مهار شده بود همچنان ادامه دارد. آتش جنگل‌هاي گلستان و مينودشت كه از اول آذرماه شروع شده همچنان ادامه داشته و نه تنها برخلاف ادعاي مسئولان شدت آن نه‌تنها كم نشده است بلكه گستردگي آتش‌سوزي و دود حاصل از آن به حدي است كه تنفس در هوا را براي مردم محلي مختل كرده است.

آتش این بار به جان جنگلهای جواهرده رامسر افتاد

دریانیوز: دبیر ستاد بحران شهرستان رامسر از وقوع آتش سوزی در منطقه جنگلی جیر کوه جواهرده رامسر خبر داد.

(محمد رضا عبد الکریمی ) با اعلام این مطلب افزود:آتش سوزی ساعت 4 صبح روز شنبه 20 آذر ازباغات به جنگل های منطقه جیرکوه سرایت نمود.

مهندس قاسم ریاضی رییس منابع طبیعی رامسر سطح این جنگل ها را 500 هکتار برشمرد و گفت : آتش حدود 3 هکتار را در بر گرفت که بنا به اظهار این مقام مسول مهار شده است.

سرهنگ صادق حمیدی فرمانده سپاه رامسر نیز گفت: حوالی ساعت ده امشب یک واحد منزل مسکونی در ولنگان نرسیده به جنت رودبار طعمه حریق شد که اطفا گردید در این آتش سوزی دو راس گاو تلف شدند اما آتش توسط آتش نشانی و مردم خاموش گردید.

 


فعالین در هيچ جای دنيا به اندازه ايران در خطر نيستند

اصول مصرح در اعلاميه حقوق بشر را نمی ‌توان با دستاويز فرهنگ تعبير و تفسير كرد، اين‌ها اصولی بنيادی هستند كه شأن و منزلت انسان را تعيين می ‌كنند. ****

خبرگزاری حکومتی فارس: «سايمون گس» سفير انگلیس در تهران در اقدامي گستاخانه و به بهانه روز جهاني حقوق بشر در تاريخ 9 دسامبر وضعيت حقوق بشر در ايران را زير سؤال برد. اظهارات مداخله جويانه سايمون گس درباره ايران مسبوق به سابقه است. وي پيش از اين نيز در گفت‌وگويي با بي‌.بي.‌سي فارسي به موضوع برنامه هسته‌اي و تحريم‌ها پرداخته بود كه در پي آن و در غياب گس «پاتريك ديويس» كاردار انگليس در تهران در مرداد ماه سال جاري (1389) به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران توسط رئيس اداره اول غرب اروپاي وزارت خارجه به وي اعلام شد. علي‌رغم اينكه كاردار انگليس قول داد مراتب را به لندن منعكس و موضوع را بررسي و نتيجه را اعلام كند اما به نظر مي‌رسد دولت انگليس هيچ اقدامي در اين راستا صورت نداده است.

وي در مطلبي كه در سايت سفارت انگلستان در تهران تحت عنوان «جرم نسرين ستوده دفاع شجاعانه است» منتشر شده، مي‌نويسد:

"اصول مصرح در اعلاميه حقوق بشر را نمي‌توان با دستاويز فرهنگ تعبير و تفسير كرد. اين‌ها اصولي بنيادي هستند كه شأن و منزلت انسان را تعيين مي‌كنند. اخيراً يكي از كساني كه پيام‌هايم را در تويتر دنبال مي‌كند از من پرسيده بود چرا تا اين اندازه از وضعيت حقوق بشر در ايران – كشوري كه به عنوان ديپلمات در آن فعاليت دارم – انتقاد مي‌كنم. اين شخص اشاره كرده بود كه جايگاه يك ديپلمات اشاعه و ترويج درك و هماهنگي بين دو كشور است و نه برجسته كردن تفاوت‌ها و نكات افتراق. به نظرم سؤال را اين طور هم مي‌شود پرسيد كه چرا مواردي [درباره مسائل حقوق بشر] را كه مطرح مي‌شوند، لايق و شايسته پاسخگويي مي‌دانم. تويتر مجالي براي توضيح ندارد به همين خاطر فكر كردم از فرصتي كه روز جهاني حقوق بشر فراهم كرده، استفاده كنم و [بلاگي] در اين باره بنويسم. ترديدي نيست كه بخشي از وظيفه ديپلمات‌ها ايجاد ارتباط بين كشورهاست در جايي كه بشود چنين ارتباطي ايجاد كرد و ديپلمات‌ها در انتقاد از وضعيت كشوري كه به مأموريت فرستاده شده‌اند بايد جانب احتياط را رعايت كنند. اما در عين حال يكي ديگر از وظايف ديپلمات‌ها توضيح و تشريح ديدگاه‌هاي دولتي است كه براي آن كار مي‌كنند براي عموم. در مسأله حقوق بشر، تفكرات ايران و بريتانيا بسيار متفاوت از يكديگر است. براي مثال، به عقيده ما اصولي را كه در اعلاميه جهاني حقوق بشر و همچنين در كنوانسيون بين‌المللي حقوق سياسي و مدني ذكر شده و مورد تكريم قرار گرفته‌اند، نمي‌شود بنا به فرهنگ تفسير و تعبير كرد. اين‌ها آزادي‌هاي اساسي هستند كه شأن و مقام هريك از ما را به عنوان يك فرد تبيين مي‌كنند. دولت بريتانيا به فعاليت‌هاي خود براي جلب توجه عمومي به موارد حاكي از عدم بهره‌مندي مردم از اين آزادي‌ها، ادامه خواهد داد. امروز، روز بين‌المللي حقوق بشر مناسبتي است براي يادآوري كساني كه در سراسر دنيا براي احقاق حقوق ديگران برخاسته‌اند – وكلا، روزنامه‌نگاران و اعضاي سازمان‌هاي مردم نهاد كه براي دفاع از هموطنانشان خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. اين گونه افراد در هيچ جاي دنيا به اندازه ايران در خطر نيستند. از سال گذشته تاكنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذيت قرار گرفته و زنداني شده‌اند. يك نمونه از آن‌ها نسرين ستوده است. خانم ستوده وكيلي است كه سال‌ها در ايران كار كرده و با استفاده از شيوه‌هاي قانوني و معمول در ايران به دفاع از هموطنان ايراني خود پرداخته است. اما امروز خود او در بازداشت است و در انتظار محاكمه به سر مي‌برد. دادستان‌هاي ايران اتهام مبهم «اقدام عليه امنيت ملي» را عليه او مطرح كرده‌اند، اما اتهام اصلي او در واقع دفاع شجاعانه و آشكار كردن بي‌عدالتي‌هايي است كه حكومت ايران ترجيح مي‌دهد پنهان بمانند. دولت بريتانيا [پيش از اين] از ايران خواسته تا به وظايفي كه آزادانه پذيرفته است، عمل كند؛ از دستگيري‌هاي خودسرانه خودداري و محاكمات عادلانه برگزار كند."

بازداشت دو شهروند کرد توسط اطلاعات پاسداران

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی: دو شهروند کرد به نامهای علی افشاری و رزگار افشاری اهل شهر مهاباد هفته گذشته توسط نیروهای اطلاعات سپا شبانه در منزل پدریشان دستگیر میشوند. گفتنی است که ساعات 2 نیمه شب نیروهای گروه ضربت اطلاعات سپا پاسدارن بدونه مجوز کتبی وارد خانه این دو میشوند و با بی احترامی کامل به ساکنین منازل به جستجوی کامل این خانه ها میپردازند و با ضرب و شتم ،علی افشاری و رزگار افشاری را با خود میبرند. شایان ذکر است و به خبر کاملا موثقی که از شکنجه گاه شهر مهاباد به بیرون رسیده ، بعد از سه روز علی افشاری در حالی که به شدیدترین نوع ممکن شکنجه و از ناحیه دنده دچار شکستگی شده است و در حالت وخامت جسمی قرار میگیرد او از طرف دیگر با وجود پیگیری مکرر خانواده این دو شهروند کرد ، به نهادهای دولتی هیچ گونه خبری از مکان بازداشت فرزندشان دریافت نکرده اند.

 


مردم به خاطر گرانی و بیکاری تحت فشارند

خبرگزاری هرانا - نماینده زنجان و طارم در مجلس تاکید کرد که مهم‌ترین اولویت‌ مجلس باید ارتقای شأن و جایگاه مجلس و بازگرداندن آن به رأس امور مربوط به قانونگذاری و نظارت باشد.

به گزارش خانه ملت، جمشید انصاری در گفت‌و‌گو با روزنامه «مردم نو» زنجان با بیان این مطلب گفت: یعنی جایگاهی که به بهانه «همسویی با دولت» دچار تنزل شده و نقش نظارتی مغفول واقع شده آن را بار دیگر احیا کنیم.

وی تأکید کرد: در بخش قانونگذاری هم باید ابتدا به موضوع وضع قانون و مهم‌تر از آن نظارت بر اجرای بی‌کم و کاست آن از سوی قوه مجریه توجه شود.

انصاری سپس به برشمردن مشکلات و معضلات مردم پرداخت و گفت: مشکلات در حال حاضر فشار زیادی را به اقشار مختلف جامعه وارد ساخته اما رفع برخی از آنها باید بسیار سریع و عاجل صورت گیرد. تورم و گرانی اقلام مصرفی و حتی مواداولیه و ساختمانی، نرخ روزافزون بیکاری و ضعف در نحوه به کارگیری درآمد بی‌سابقه نفت از سوی دولت، از جمله موضوعاتی است که باید به سرعت برای آن تصمیمات کارشناسی اتخاذ شود. مجلس باید با تصمیمات جدی، دولت دهم را به تغییر جدی سیاست‌ها وادار کند.

نماینده زنجان و طارم در خانه ملت گفت: بر اساس آمار رسمی دولت نرخ بیکاری در سال ۱۳۸۸، ۱۹/۱۱ درصد و نرخ فعالیت ۴۰ درصد بوده است که اگر جمعیت کشور را ۷۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، نتیجه می‌گیریم از این آمار فقط ۳۰ میلیون نفر نیروی فعال، مشغول به کار هستند.

انصاری اعتبار مورد نیاز برای ایجاد یک فرصت شغلی در کشور را ۳۰ میلیون تومان عنوان کرد و اظهار داشت: سالانه ۵/۳ میلیون نفر نیروی مازاد بیکار در کشور داریم که برای ایجاد اشتغال این افراد اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان نیاز است.


اخراج و تصفیه استادان

بعنوان استادی که در دانشگاه یزد تدریس میکنم باید بگویم دروغ گویی، تهمت ناروا زدن و پرونده سازی بر اساس ذهنیت های بیمار مدیران این دانشگاه به یک روییه تبدیل شده است و دانشجویان و اساتید خدوم این دانشگاه در برابر مدیرانی که با علم و عالم بیگانه اند بی دفاع هستند، مدیرانی که برای منافع حزبی خود حاضرند پا بر حق و وجدانی بگذارند. تهدید، ارعاب و پرونده سازی بدون دلیل و مدرک به یک اصل تبدیل شده به طوریکه مسولان دانشگاه یزد به خود حتی زحمت بررسی مسایل، گفتگو و جستجوی راه حل برای مشکلات را نمی¬دهند و با سو استفاده از جایگاه مدیریتی خود از پاک ترین دانشجویان و اساتید نخبه این کشور قربانی میگیرند و یک بررسی میدانی نشان میدهد فقط در سال 1389-1388 ده¬ها دانشجو و استاد توسط مسولان دانشگاه یزد تهدید به اخراج شده و مورد بی حرمتی قرار گرفته اند یا برای گناه نکرده و جرم مرتکب نشده با زشت ترین شیوه مورد بازپرسی قرار گرفته اند و هیچ مرجعی هم بر این عملکرد ناشیانه که آتش بر خرمن سرمایه¬های کشور زده و موجی از نفرت و انزجار را از دولت مستقر دامن زده نظارت و رسیدگی ندارد. در پی اعتراض دانشجویان و اساتید ،رهبر ایران در بازدید از استان یزد در این باره تذکر دادند اما وضع برای دانشجویان و اساتید بهتر که نشد هیچ در اثر برخوردهای ناشیانه صورت گرفته موجی از انتقالی، توبیخ و اخراج دانشجویان و اساتید در این دانشگاه به راه افتاده و همه در سکوت و تماشا و شاید تایید دولت و مقامات وزارت علوم شاهد از دست رفتن سرمایه های کشور و تضعیف روحیه آینده سازان این مرز و بوم هستیم.

اخراج مدیرمسئول روزنامه توقیف‌شده‌ اقبال از دانشگاه یزد

سایت «تغییر»: در ادامه فشار و تهدیدهای وارده بر دانشگاه‌ها و تصفیه استادان ، دکتر مرتضی فلاح مدیر مسئول سابق روزنامه توقیف‌شده‌ی اقبال که استاد گروه زبان و ادبیات دانشگاه یزد بود با حکم رئیس دانشگاه یزد، علی محمد میرمحمدی از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش جرس، در ابتدای ترم تحصیلی جاری ابتدا درس‌های این استاد از وی گرفته شد و سپس حکم اخراج وی توسط رئیس دانشگاه صادر شد.

بر اساس این گزارش، هیچ‌گونه اتهام کتبی یا شفاهی در دوره خدمت وی در دانشگاه به او ابلاغ نشده بود. وی که از استادان اصلاح‌طلب دانشگاه است دارای چندین تألیف کتاب و مقالات متعددی در زمینه ‌های مختلف ادبیات در مجلات معتبر علمی ـ پژوهشی است که اخیراً و با دخالت حجت الاسلام متوسل نماینده ولی فقیه و میرمحمدی رئیس دانشگاه که هر دو از افرادی غیر خوشنام در میان استادان و دانشجویان هستند، از کار برکنار شد. دانشگاه یزد مدت‌هاست که پنهان و آشکار توسط انجمن حجتیه به رهبری مصباح یزدی و نهادهای امنیتی و نظامی اداره می‌شود و فضای سنگین امنیتی بر آن حاکم است.

دکتر فلاح علاوه بر سابقه تدریس در دانشگاه یزد، مدت‌ مدیدی نیز در دانشگاه آزاد یزد و میبد به تدریس اشتغال داشت و همچنین سوابق ‌زیادی در امر روزنامه‌‌نگاری و مطبوعاتی کشور دارد.

 


كمتر از سه درصد یارانه مترو و اتوبوس را داده‌اند

روزنامه آرمان: شهردار تهران با اشاره به اینكه باید حدود 120 میلیارد تومان یارانه‌ برای بلیت مترو و اتوبوس تا پایان سال پرداخت شود، گفت: تا امروز حدود 3 میلیارد تومان پرداخت شده كه بسیار كم است. محمدباقر قالیباف دیروز در مراسم افتتاح ایستگاه متروی چهارراه ولیعصر به توسعه حمل و نقل عمومی اشاره كرد و گفت: شهرهایی می‌توانند پایداری خود را حفظ كنند و در واقع تحمل ظرفیت را داشته باشند كه زیر ساخت‌های آن شهر آماده باشد. قالیباف اضافه كرد: در دنیا شهرهایی توانسته‌اند

كه مشكلات زیست محیطی خود را حل كنند كه تأسیسات زیرزمینی خود را به خوبی توسعه دهند. به اعتقاد شهردار تهران، اگر در زیر زمین كارهای تأسیساتی كامل نشود به همان میزان ناپایداری روی زمین ایجاد می‌شود. در حوزه حمل و نقل عمومی در حالت اضطرار هستیم وی به آلودگی هوای كلان‌شهر تهران اشاره كرد و گفت: باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا كند؛ ایجاد اقدامات سلبی و كوتا‌ه‌مدت خوب است ولی باید قبل از آن اقدامات ایجابی و دراز مدت برای شهر انجام داد. شهردار تهران با بیان اینكه حمل و نقل عمومی یكی از زیرساخت‌های مهم در سطح شهر تهران است، گفت: تا زمانی كه به مرز 218 كیلومتر مترو در تهران نرسیم در حوزه حمل و نقل عمومی در حالت اضطرار هستیم. قالیباف با بیان اینكه از سال 85 تا سال 89، 60 كیلومتر تونل ایجاد كرده‌ایم، گفت: 47 تا 48 كیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و الباقی آن آماده بهره‌برداری است؛ به طور متوسط سالانه 15 كیلومتر مترو در تهران احداث كرده‌ایم. وی تصریح كرد: این ظرفیت قابل گسترش است و می‌توانیم سالانه 30 كیلومتر مترو در تهران بسازیم. به گفته قالیباف، در صورتی كه مترو بر اساس طرح جامع حمل و نقل عمومی توسعه پیدا كند؛ در آن زمان هنگامی كه آلودگی ایجاد شود می‌توانیم از مردم بخواهیم در جاهای كه مترو وجود دارد از خودرو استفاده نكنند. دیگر جریمه و تعطیلی نمی‌خواهد فقط باید اطلاع‌رسانی كنیم. به اعتقاد شهردار تهران، باید در زیر شهر یک حیات جدی وجود داشته باشد تا در روی شهر مردم با آسایش و آرامش زندگی كنند این از سیاست‌های قطعی شهرداری تهران است. وی با تأكید بر این موضوع كه در كوتاه مدت اتوبوس‌رانی را توسعه می‌دهیم، گفت: روزی كه تصمیم به توسعه بی‌.آر.تی با 3 هزار صفحه كار كارشناسی گرفتیم؛ خیلی از افراد به بنده انتقاد كردند كه بعدا شما در این مسیر خطوط مترو را راه‌اندازی می‌كنید و خطوط بی‌آرتی بلااستفاده می‌ماند؛ بنده گفتم اگر قرار است در مسیر شرق و غرب مترو احداث كنیم حدود 3 سال طول می‌كشد و حتی برای این مدت نیز احداث خطوط بی‌آرتی توجیه اقتصادی دارد اما امروز می‌بینیم كه خط 4 مترو نیز راه‌اندازی شده اما از حجم اتوبوس‌های بی.‌آر.تی كم نشده است. سوار شدن به اتوبوس زمانی اقتصادی است كه مردم آویزان باشند؟ به گفته شهردار تهران، اگر اتوبوس حركت كند و به تعداد صندلی‌های موجود آن فقط افراد نشسته باشند برخی‌ها می‌گویند استقبال نشده است؛ مگر بنا است كه مردم را به طور فشرده در اتوبوس‌ها جا دهیم باید به گونه‌ای رفتار كرد كه پیرمردان و جانبازان هم بتواند از اتوبوس استفاده كنند. وی گفت: برخی فكر می‌كنند اگر مسافرین فشرده سوار اتوبوس نشوند اقتصادی نیست؛ یعنی اقتصادی زمانی است كه همه آویزان باشند؟ باید این موضوع را دقت كنیم و مشكلات را برطرف كنیم. قالیباف ادامه داد: مثلاً اگر كسی می‌خواهد به مهمانی برود و برای رسیدن به مقصد از اتوبوس استفاده كند؛ نباید به گونه‌ای باشد كه تصمیم بگیرند لباس‌های خود را دوباره عوض كند. شهردار تهران تأكید كرد: باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا كند و مشكلات موجود را برطرف كنیم. قالیباف در ادامه سخنانش افزود: شهادت می‌دهم كه دوستان در وزارت كشور هر كاری از دستشان برآمده انجام داده‌اند؛ به هر حال آنها نیز مشكلاتی دارند و به حد توان خود كمك كرده‌اند. قالیباف با بیان اینكه گله‌مندی نمی‌كنم و بر این باور هستم كه باید مشكلات را در شهر حل و فصل كنیم، گفت: مردم می‌خواهند كه مدیران همدل، مهربان و ... باشند و مشكلات را در شهر برطرف كنند. 56 درصد اعتبارات شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه می‌شود قالیباف همچنین در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: توسعه مترو یكی از مهمترین دغدغه‌های حمل و نقل شهری است. وی با بیان اینكه 56 درصد اعتبارات در شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی صرف می‌شود، گفت: از سال 85 تا 89، 60 كیلومتر مترو در تهران ساخته شده است. وی در بخش دیگر سخنانش به آلودگی هوای كلانشهر تهران اشاره كرد و گفت: پاشیدن آب در آسمان شبیه یک شوخی بود تا یک اقدام و این امر مشكلی را برطرف نكرد. شهردار تهران ادامه داد: اما تعطیلی كارخانجات اقدام خوبی برای رفع آلودگی هوا بود. وی به خرید 400 واگن اشاره كرد و گفت: در سال 86 كارخانه‌‌ای با مشاركت خارجی‌ها در زمینه تولید واگن مترو احداث كردیم و در حال حاضر در این كارخانه واگن تولید می‌شود. قالیباف با تأكید بر این موضوع كه طبق قرارداد ال‌سی‌ها باز شده است، گفت: لوكوموتیو‌ها در آینده‌ نزدیک وارد خطوط مترو می‌شود. از 120 میلیارد تومان یارانه مترو و اتوبوس فقط 3 میلیارد تومان پرداخت شد قالیباف با بیان اینكه باید حدود 120 میلیارد تومان یارانه‌ برای بلیت مترو و اتوبوس تا پایان سال پرداخت شود، گفت: تا امروز حدود 3 میلیارد تومان پرداخت شده و بسیار كم است. ولی مسئولان وزارت كشور قول داده‌اند 20 میلیارد تومان یارانه تا پایان سال پرداخت كنند ولی تاكنون این امر رخ نداده است. از 400 میلیارد تومان بودجه 160 میلیارد تومان پرداخت شد وی به بودجه حدود 400 میلیارد تومانی مترو اشاره كرد و گفت: حدود 160 میلیارد تومان آن تاكنون پرداخت شده است. شهردار تهران به طرح استفاده یک میلیارد دلاری متروی تهران از حساب صندوق ذخیره ارزی اشاره كرد و گفت: این امر نیز تاكنون مشخص نشده است. محسن‌ها شمی: باهمه مخالفت‌ها تلاش كردیم تا ایستگاه ولی‌عصر (عج) آماده شود محسن‌ها شمی ـ مدیرعامل شركت متروی تهران ـ دیروز در مراسم افتتاح رسمی ایستگاه ولی‌عصر (عج) با اشاره به برخی مشكلات و مخالفت‌هایی كه برای احداث این ایستگاه در ابتدای كار وجود داشت، گفت: علیرغم همه این مخالفت‌ها تلاش كردیم تا این ایستگاه با كمترین فضای اشغال و مزاحمت بیرونی برای شهروندان و با نمایی زیبا آماده شود. وی در ادامه آماری از فعالیت‌های خود در این مجموعه ارائه كرد و گفت: ‌از سال 84 تا 89، 46 كیلومتر تونل زیر زمینی آماده و بهره‌برداری كرده‌ایم و 15 كیلومتر دیگر نیز آماده بهره‌برداری است كه در مجموع نزدیك به 60 كیلومتر خطوط مترو در دوره شهردار تهران آماده شده است.‌ها شمی اضافه كرد: در حال حاضر از 37 ایستگاه در سال 84 به 73 ایستگاه در حال حاضر رسیده و این توانایی وجود دارد كه ماهیانه یك ایستگاه مترو را افتتاح كنیم. وی اضافه كرد: در این سال‌ها علیرغم كمبود واگن، باز هم تعداد آنها از 278 واگن در سال 84 به 780 واگن افزایش یافته است و در حال حاضر نیز شرایط تامین واگن در داخل به طور كامل وجود دارد. مدیرعامل شركت متروی تهران با اشاره به در اختیار داشتن 4 دستگاه TBM برای حفاری تونل‌های مترو گفت: با سرعتی كه این دستگاه حفار دارد، توان ساخت تونل به 20 كیلومتر در سال افزایش می‌یابد و با توجه به شرایط فنی موجود و استقبال مردم از مترو، در كارایی شركت بهره‌برداری و نگهداری مجموعه مترو این توانایی وجود دارد كه ظرفیت مسافرگیری مترو از 500 میلیون مسافر در سال به یك میلیارد مسافر در سال افزایش یابد.

هر 25 دقيقه يک نفر در جاده جان می دهد

روزنامه ابتکار: ايران، يكي از كشورهايي به شمار مي‌رود كه داراي بيشترين موارد تصادف و مرگ ومير ناشي‌از آن است، به طوري كه پس از بيماري‌هاي قلبي، ‘تصادفات جاده اي’ اصلي ترين تهديد كننده جان انسانها به شمار مي‌رود. به گفته معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني كشور تنها در نيمه اول امسال 2 هزار و 812 نفر در تصادفات رانندگي كشته شده‌اند كه اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل3/4درصد افزايش داشته است. به گزارش پايگاه خبري پليس، جان باختن سالانه يك ميليون و 300 هزار نفر در اثر تصادفات موجب شده روز 21 نوامبر از سوي سازمان ملل متحد ‘روز جهاني يادبود قربانيان ترافيك جاده اي ‘نامگذاري شود. تصادفات جاده اي موجب افزايش هزينه‏هاي مستقيم مانند هزينه‏هاي درماني ناشي از تصادفات و مراقبت از معلولين حادثه و غيرمستقيم نظيرايجاد مشكلات رواني و افسردگي در افراد خانواده، از دست دادن نيروي كار فعال بصورت دايم يا موقت، مي‌شود. به تاييدمسوولان حوزه راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، هر 25 دقيقه يك نفر جان خود را در تصادفات جاده‌اي كشور از دست مي‌دهد، اين در حالي است كه بر اساس برآورد اتحاديه اروپا هر تصادف فوتي بيش از 20 ميليارد ريال خسارت اقتصادي وارد مي‌كند. هزينه سالانه پنج ميليارد تومان دولت براي تلفات به گفته سردار ‘اسماعيل احمدي مقدم’ فرمانده نيروي انتظامي، دولت سالانه چهار تا پنج هزار ميليارد تومان هزينه و خسارت ناشي از تصادفات در كشور را متحمل مي‌شود. وي مي‌افزايد: در هفت ماه گذشته، 12 تا 13 هزار نفر تلفات رانندگي در كشور گزارش شده است كه به ازاي هر يك كشته، 12 مجروح و 30 تصادف رخ داده و هزينه خسارت اين تصادفات براي دولت 200 ميليون تومان بوده است. مسوولان سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور نيز با اعلام اينكه تعداد زندانيان مربوط به تصادفات رانندگي منجر به قتل، در كشور رو به افزايش است، نسبت به اين موضوع هشدار دادند. به عقيده كارشناسان، بررسي شواهد موجود و علل بروز اين حوادث تمامي اين رويدادها را مي‌توان با ايمني پايين خودروها، ايمن نبودن گذرگاهها، جمعيت زياد، استفاده بي محابا از موتورسيكلت و كم توجهي به اصول ايمني توسط رانندگان مرتبط دانست . اما با توجه به مسايل يادشده در حال حاضر در كشور با رشد سفر نيز روبه رو هستيم، بدان گونه كه رييس پليس راه كشور ازافزايش30درصدي سفر‌هاي جاده‌اي در چند ماه گذشته خبرداده است. فرمـانده پليس راه كشور ، مي‌گويد: تعداد سفرها در هفت ماه گذشته 30 درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است. سرتيپ دوم پاسدار ‘محسن بيگي’، افزايش سفرها و تعداد خودروها در كشور بر ضرورت توسعه راهها تاكيد مي‌كند و مي‌افزايد: به رغم افزوده شدن يك و نيم ميليون خودرو به ناوگان كشور، ساخت راههاي ارتباطي تنها7/2 درصد افزايش داشته است. البته در اين بين نمي‌توان از عدم رعايت مسايل ايمني توسط رانندگان نيز غافل شد . آنگونه كه رييس پليس راه كشور اذعان كرده است 63 درصد حوداث جاده اي در شعاع 30 كيلومتري ورودي شهرها رخ مي‌دهد. 60 درصد کشته‌ها در جاده‌هاي برون شهري ‘عبدالرزاق برزگر’ معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني كشور نيز 6/61 درصد كشته‌هاي تصادفات را مربوط به جادههاي برون شهري،8/27 درصد در جاده‌هاي درون شهري و 10 درصد در جاده‌هاي روستايي اعلام كرد . در اين ميان از نقش رانندگان نيز نمي‌توان به سادگي گذشت و عدم رعايت ايمني و مسائل ترافيكي در جاده‌ها نيز يكي از مهمترين علل جان باختن در جاده‌ها به شمار مي‌رود . به گونه اي كه رييس پليس راه كشور در اين رابطه مي‌افزايد: حدود5/28 درصـد عامل تصادفات ناشي از خواب الودگي و خستگي رانندگان است و بقيه به علت رعايت نكردن مقررات، نبستن كمربند ايمني و استفاده نكردن از كلاه و تجهيزات ايمني هنگام موتورسواري است. برزگر معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني كشورنيز در خصوص نحوه وقوع تصادفات رانندگي مي‌گويد:98/48درصد از افراد متوفي بر اثر برخورد دو وسيله نقليه، 4/21 درصد در اثر برخورد وسيله نقليه به عابر و 4/21درصد بر اثر واژگوني وسيله نقليه جان خود را از دست دادند. معاون پزشكي و آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني كشور ادامه مي‌دهد: خودرو مورد استفاده 6/ 35 درصد از افراد متوفي سواري،9/26درصد موتورسيكلت، 8/6 درصد وانت بار،6/4درصد كاميون، كاميونت و تريلي و 7/1درصد اتوبوس و ميني بوس بوده است.

 


شاخص قيمت ‌ها افزايش يافت

جام جم آنلاين: بانك مركزي با انتشار آخرين وضعيت شاخص‌هاي اقتصادي كشور در شهريور 89 تصريح كرد كه شاخص‌هاي قيمت در بخش كالاها و خدمات مصرفي، بهاي توليد و بهاي كالاهاي صادراتي افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار ما، براساس گزارش نتايج شاخص‌هاي ماهانه اقتصادي كشور در شهريور ماه 89، شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران نسبت به ماه قبل (مرداد 89)‌ معادل 0.8 درصد افزايش يافت.

اين شاخص در مقايسه با ماه مشابه سال قبل (شهريور88)‌ 10 درصد رشد يافت. شاخص بهاي توليدكننده يا همان هزينه توليد نيز در شهريور 89 نسبت به مرداد 89 معادل 0.5 درصد و در مقايسه با شهريور 88 معادل 11.2 درصد افزايش يافت.

وضعيت شاخص بهاي كالاهاي صادراتي ايران نيز همين گونه گزارش شده و اين شاخص در شهريور 89 نسبت به مرداد 89 معادل 1.4 درصد و در شهريور 89 نسبت به شهريور 88 معادل 7.5 درصد رشد نشان مي‌دهد.

اين گزارش مي‌افزايد: شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در شهر تهران نيز در شهريور 89 در مقايسه با ماه قبل 0.8 درصد و در مقايسه با ماه مشابه سال قبل 8.6 درصد افزايش نشان مي‌دهد و البته اين افزايش هم‌اكنون در نرخ تورم اعلامي از سوي بانك مركزي در ماه‌هاي مهر و آبان مشاهده شده به طوري كه اين نرخ به 9.7 درصد يعني در آستانه 2 رقمي شدن رسيده است.

برگشتي‌ها

بانك مركزي در گزارش خود به وضعيت صدور چك، برات و سفته و همچنين مقدار برگشت خوردن اين اسناد اشاره كرده است.

بر اين اساس تعداد اسناد مبادله شده در اتاق پاياپاي اسناد بانكي تهران در شهريور 89 در مقايسه با ماه قبل 1.1 درصد و در مقايسه با ماه مشابه سال قبل 3.5 درصد افزايش يافته است.

مبلغ اسناد ياد شده نيز در شهريور89 در مقايسه با ماه قبل 1.2 درصد و در مقايسه با ماه مشابه سال قبل 34.4 درصد رشد نشان مي‌‌دهد.

نگاهي به وضعيت اسناد برگشت خورده نيز نشانگر افزايش چك‌ها و ساير اسناد مالي برگشتي است به طوري كه تعداد اسناد برگشتي در شهريور 89 در مقايسه با مرداد 89 ، 1.4 درصد ودر مقايسه با شهريور 88 معادل 14.5 درصد رشد يافته است.

در بخش مبالغ چك‌هاي برگشتي نيز آمار بانك مركزي مي‌گويد اين شاخص در شهريور 89 در مقايسه با ماه قبل 8.2 درصد كاهش يافته اما در مقايسه با شهريور 88 ـ يعني روند طي شده در يك سال اخيرـ 20.3 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

اين گزارش مي‌افزايد: در شش ماهه اول سال‌جاري كه منتهي به شهريور ماه مي‌شود، حدود 2.9 ميليون برگ سند به مبلغي معادل 128.6 هزار ميليارد ريال برگشت خورده است.

در شهريور ماه 89 نيز فقط در شهر تهران 498 هزار برگ سند به ارزش حدود 20.7 هزار ميليارد ريال برگشت خورده است.

نگاهي به جداول و روند حركت منحني اسناد برگشت داده شده، نيز حاكي از افزايش قابل توجه آن است كه مي‌تواند حامل علائمي آشكار از بيمار بودن يا ركود فضاي كسب و كار كشور براي برنامه‌ريزان و مديران باشد.

به عنوان مثال درصد اسناد برگشتي به مبادله شده در كل سال 88 معادل 10.7 درصد بوده كه اين رقم فقط براي 6 ماهه نخست امسال 12.2 درصد گزارش شده است. يعني آمار چك‌هاي برگشتي نيمي از سال‌جاري از كل آمار سال گذشته بيشتر بوده كه طبيعتا تا پايان سال اين ارقام افزايش بيشتري نيز خواهند يافت.

زنان كارگر با كوچكترين بحرانی اخراج می‌شوند

ايلنا: زهرا صادقي مسئول اتحادیه زنان کارگر خانه كارگراستان مازندران گفت: اگر با نگاهی وسیع بنگریم با توجه به اینکه در فرهنگ اسلامی مادامی که زن در خانواده تامین باشد انگیزه کار خارج از خانه را ندارد، به این نتیجه می‌رسیم که علت اصلي كار زنان تامین نیاز مالی است. به گزارش ايلنا، وي افزود: خانواده‌هایی که این قشر از آنها برخواسته‌اند، خانواده‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست و نیازمندی هستند که عدم حضور زن در آن خود باعث ناهنجاری‌های مضاعفی در مدیریت خانواده می‌شود و همچنین به علت سنگینی مسوولیتی که بر دوش این زنان است اکثر آنها دچار بیماری و پیری زودرس می‌شوند. وي تاکید کرد: مشکلات اجتماعی زنان کارگر به فرهنگی که در محیط کار و اجتماع وجود دارد و بازخوردهای آن مربوط می‌شود. زهرا صادقي در مورد بازخوردهای محیط کار گفت: اینگونه بحث‌ها به خصوص برای زنان جوان مشکلات زیادی دارد و البته شرایط فرهنگی سال‌های اخیر نیز آنها را بیشتر کرده طوری که،‌ زنان مجبورند به بسیای از ترس‌ها و تهدیدها پاسخ دهند اما پیشرفت شغلی نداشته باشند، و در كوجكترين بحران كارگري زنان كارگر اخراج مي‌شوند وتبعيض جنسي در مورد آنها كاملا مشهود است. مسئول اتحادیه زنان کارگر خانه كارگر مازندران می‌گوید: ما فکر می‌کنیم همه باید مورد احترام باشند، در نتیجه محیط کار باید به گونه‌ای باشد که زن با حفظ اعتقاداتش بتواند آنجا کار کند و هیچ‌گونه تبعیضی در آن محیط وجود نداشته باشد. وي بابيان اينكه در همه‌جا مساله تبعیض جنسیتی مطرح است، گفت: در کشور ما که محدودیت‌های عرفی نیز این مساله را دوچندان می‌کند اما تساوی جنسیتی و اصل عدم تبعیض از اصول بنیادی سازمان بین‌المللی کاراست كه به طور یکسان شامل مردان و زنان می‌شود كه متاسفانه در ايران اين اصول بنيادي رعايت نمي‌شود.


بی‌خبری از وضعیت ۲مسیحی‌ دستگیر شده پاکدشت

گزارش دریافتی: با گذشت بیش از یک ماه از ۲۳ آبان ماه ۱۴ نوامبر تا به امروز ۱۲ دسامبر ۲۱ آذر ماه هیچگونه اطلأعی از ۲ ایماندار دستگیر شده در این شهرستان نیست.

طی‌ مراجعه خانواده محمد محمدی و همینطور خانواده علی‌ کشاورز به دادسرای پاکدشت برای اطلاع از وضعیت پرونده فرزندان خود با برخورد شدید بازپرس پرونده مواجه شدن و مورد اهانت و توهین قرار گرفته و با برخورد مامورین مستقر در دادسرا به بیرون از آنجا انداخته شدند.

در مراجعه پدر محمد محمدی به درب زندان خروین که شاید بتواند از مسئولین زندان راجب فرزند خود سؤال کند به وی اعلام کردند فرزند ایشان در این زندان نیست و هرگز به این زندان فرستاده نشده است و یا حتی متهمی به این اسم در این زندان نمی‌باشد.

خانواده‌های محمد محمدی و علی‌ کشاورز از تمام عزیزان و فعالین حقوق بشر در خواست کمک و استمداد را دارند تا شاید خبری از فرزندان خود بدست بیا ورند.


شبکه‌های بیگانه از راه آموزش‌ عالی وارد شده‌اند

خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: دانشگاه و رسانه در برابر تبلیغات وسیع دانشگاههای آمریکایی، انگلیسی و کانادایی و شعب آنها در کشورهای همجوارمان در شبکه های بیگانه ماهواره ای فارسی زبان چه حرفی برای گفتن دارند. رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند ضمن اینکه تاکید می کند شبکه‌های بیگانه از راه آموزش عالی وارد شده‌اند مبارزه با این تبلیغات را کاری غیرممکن ندانست.

محمد حسین کریم در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: در برخی کشورها مانند مالزی، امارات، کانادا و استرالیا اساتید ایرانی و هندی هستند که دانشگاههایشان را اداره می کنند. باعث غصه است که در خیلی از کشورهای اروپایی هم استاد و هم دانشجو ایرانی، هندی و آسیایی هستند و آنها هم از ظرفیت اساتید ایرانی و هم از ایرانیان داوطلب تحصیلات دانشگاهی استفاده می کنند.

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند با بیان اینکه دانشگاههای ایران و واحدهای بین الملل و شعب آنها در خارج کشور معرفی و تبلیغ نشده اند، افزود: این درحالیست که واحدهای بین الملل دانشگاههای ایران و دانشگاههای مادر کشور ظرفیت و قابلیت پذیرش دانشجوی غیر ایرانی را دارند اما اطلاع رسانی لازم درباره صنعت آموزش در ایران و قابلیت های آموزش عالی کشور صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: هر قدر در اطلاع رسانی ظرفیت های دانشگاهی کشور تعلل صورت گیرد به ضرر کشور است و به این ترتیب دانشگاههایمان به اجبار دنباله‌رو می شوند در صورتی که از نظر تعلیم و تعلم نسبت به خیلی از دانشگاههای دنیا پیشرو هستیم.

محمد حسین کریم خاطرنشان کرد: آن قدر دستمان برای اطلاع رسانی درباره ظرفیت های دانشگاهی کشور در رسانه های مختلف بخصوص رسانه ملی باید پر باشد تا در برابر شبکه های ماهواره ای بیگانه ای که می خواهند ایرانیان مشتاق به تحصیلات دانشگاهی را هوایی کنند و با تبلیغات کاذب آنها را برای خروج از کشور و دانشجو شدن در دانشگاههای خارجی - که بعضا کم کیفیت نیز هستند - تحریک کنند، توان مقابله داشته باشیم.

رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند افزود: ظرفیت های آموزش عالی در ایران به قدری وجود دارد که هم می تواند خروج از کشور متقاضیان آموزش عالی بخصوص در دوره کارشناسی را آهسته کند و هم می تواند ورود داوطلبان آموزش عالی از خارج کشور به ایران را سرعت بخشد.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی به دانشجوی خارجی به عنوان منبع ارزی و مغزی نگاه می کنند به مهر گفت: کشورهای اروپایی با تبلیغات وسیع سعی در جذب داوطلبان آموزش عالی از کشورهای آسیایی دارند چرا همین روند در دستور کار دانشگاههای ایران نباشد؟

محمد حسین کریم تاکید کرد: نه تنها باید به دنبال تدبیر برای جلوگیری از خارج شدن داوطلبان آموزش عالی از کشور بخصوص در دوره کارشناسی باشیم بلکه باید شرایط پویایی صنعت آموزش در ایران برای جذب دانشجوی خارجی را ایجاد کنیم.


تا دلتان بخواهد افرادي وجود دارند که پول هنگفت از بانک ها گرفته و پس نداده اند

روزنامه خراسان: رئيس هيئت تحقيق و تفحص از نظام بانکي کشور با اشاره به اين که هنوز گزارش تحقيق و تفحص از نظام بانکي کشور آماده نشده است، گفت: تا پايان سال اين گزارش ارائه خواهد شد.پيمان فروزش، رئيس هيئت تحقيق و تفحص از نظام بانکي کشور در پاسخ به اين سوال که قوه قضاييه اسامي مفسدان اقتصادي و دانه درشت ها را منتشر کرده و در اين بين افرادي وجود دارند که پول هاي هنگفتي را از بانک ها دريافت کرده و پس نداده اند، آيا آماري از آن داريد يا نه؟ گفت: فعلا نمي توانم آماري در اين باره اعلام کنم؛ زيرا اين موضوع پيچيده اي است ولي تا دلتان بخواهد از اين مسائل و افراد وجود دارد.به گزارش برنا وي اهداف تحقيق و تفحص را شفاف سازي و ارائه راهکارهاي نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف در نظام بانکي، عنوان کرد و افزود: سعي مي کنيم با اين تحقيق و تفحص کاري کنيم که سيستم بانکي به روز شود.نماينده مردم زاهدان در مجلس هم چنين بيان کرد: در اين تحقيق و تفحص مطالبات معوقه، تسهيلات، نرخ سود تسهيلات و اين که به کجاها و چه اشخاصي تسهيلات داده شده، بررسي مي شود حسن خسته بند، عضو کميسيون اقتصادي مجلس در گفت وگو با خراسان گفت: در مورد گزارش هيئت تحقيق و تفحص از نظام بانکي هنوز به جمع بندي کلي نرسيده ايم وي درباره مطالبات معوق بانکي گفت: بعضي ها تسهيلات بانکي گرفته اند و کار انجام داده اند و برخي اقدام خاصي نکرده اند، بنابراين تا زماني که بررسي ها تکميل نشده است و مستندات کامل نشده نمي توان اظهارنظر نهايي کرد.

گزارش ايسنا از تخلفات بانک هاي تازه خصوصي شده در نرخ سود تسهيلات در همين ارتباط خبرگزاري ايسنا نيز گزارش مي دهد که همزمان با ضعف بخش نظارتي بانک مرکزي، بسياري از بانک‌هاي تجاري تقريبا قوانين بسته سياستي نظارتي بانک مرکزي را رعايت نمي‌کنند. بي‌تمايلي بانک‌ها به خصوص بانک‌هاي تازه‌ خصوصي‌شده در ارائه تسهيلات 12 درصدي را مي‌توان در سخت‌گيري‌هاي بي‌مورد براي تامين ضامن اين تسهيلات مشاهده کرد.به گزارش ايسنا آن چه را که در حال حاضر در عرصه نظام بانکي کشور در زمينه ارائه تسهيلات در حال رخ دادن است مي‌توان مصداق کم‌توجهي به قوانين و آيين‌نامه‌هاي نهاد ناظر بر بانک‌ها دانست.رعايت نکردن نرخ سود بانکي شاخص‌ترين نوع انحراف از بسته سياستي نظارتي بانک مرکزي به شمار مي‌رود. اين درست که تقريبا تمام مديران عامل بانک‌هاي دولتي و غيردولتي با وجود محافظه‌کاري‌هاي رايج، نرخ 12 درصدي سود تسهيلات عقود مبادله‌اي را براي بانک‌ها زيان‌ده مي‌دانند اما اين مجوزي براي عدول از قوانين صريح بسته به شمار نمي‌رود.اين انحراف‌ها تا آن جا پيش رفته که به تغيير ماهيت عقود انجاميده است، يکي از بانک‌ها بروشوري چاپ کرده با اين عنوان "مشارکت مدني در خريد مواد اوليه" و ديگري تسهيلات خودرو را طوري طراحي کرده که بر اساس يک عقد مشارکتي است و سود 21 درصدي از مشتري مي‌گيرد. اين در حالي است که خريد مواد اوليه و خريد خودرو در زمره عقود مبادله‌اي به شمار مي‌روند.

گزارش مهر از فاکتورهاي صوري براي دريافت وام در همين ارتباط با اين که بانک ها محل مصرف تسهيلات خرد را تعيين و براي پرداخت آن شرايط گذاشته اند و مشتريان در اين بخش اختياري ندارند، برخي به منظور گرفتن وام هايي مانند خريد کالا به ارائه فاکتورهاي صوري و سندسازي روي آورده اند.به گزارش مهر ارائه فاکتورهاي صوري از سوي تسهيلات گيرندگان و متقاضيان دريافت وام از بانک ها به يکي از معضلات و آفت هاي جديد در سيستم بانکداري کشور تبديل شده است.در واقع جنس برخي وام ها مانند جهيزيه و يا خريد کالا باعث شده است تا بانک ها براي پرداخت اين گونه تسهيلات، علاوه بر دريافت وثايق گوناگون، اسنادي مانند ارائه فاکتور خريد را نيز به عنوان يکي از مدارکي که ثابت مي کند تسهيلات در محل خود هزينه شده است طلب کنند و به عبارت ديگر دريافت وام هاي مذکور تنها در قبال ارائه فاکتورهاي خريد کالا امکان پذير است.

بانک ها: پرداخت وام در قبال دريافت فاکتور البته شايد سياست گذاران و برنامه ريزان پرداخت اين گونه تسهيلات در نظام بانکي کشور به اين موضوع که برخي براي دريافت وام فاکتورهاي صوري ارائه خواهند کرد فرض نکرده بودند و يا به عبارت ديگر براي بانک ها مهم نيست که اصل بودن فاکتورها را به روش هايي تائيد کنند بلکه براي بانک ها تنها دريافت فاکتور مهم است