خبرهای برگزیده- جمعه بیست و یکم آبان ١٣٨٩


آژانس بین المللی انرژی اتمی: اطلاعات را محرمانه نگاه می داریم

آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه، تاکید کرد : اطلاعاتی را که طی بازرسی هایش بدست می آورد محرمانه نگاه می دارد.آژانس بدین ترتیب اتهاماتی را که ایران به او وارد کرده است تلویحا رد کرد. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مخالفت با گسترش بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته بود آژانس اطلاعاتی را که بدست می آورد به آمریکا منتقل می کند. سخنگوی آژانس، در پاسخ به خبرگزاری رویتر، بدون اشاره به سخنان احمدی نژاد گفت: آژانس اطلاعاتی را که در همه بازرسی هایش بدست می آورد کاملا محرمانه نگاه می دارد.

سازمان ملل: کره شمالی مواد هسته ای در اختیار ایران، سوریه و میانمار می گذارد

کارشناسان سازمان ملل در گزارش تازه ای می گویند که کره شمالی با نقض تحریم های شورای امنیت علیه این کشور، مواد هسته ای، قطعات و فناوری موشک های دوربرد در اختیار ایران، سوریه و میانمار می گذارد. در این گزارش که به کمیته نظارت بر اجرای تحریم های شورای امنیت ارائه شده، کارشناسان بر لزوم هوشیاری بیشتر برای توقف تجارت ِ مواد هسته ای غیر قانونی تاکید و توصیه کرده اند که درباره شیوه های پیچیده ای که کره شمالی برای دور زدن تحریم ها بکار می برد، تحقیقات دقیقی تر انجام شود. به گفته منابع دیپلماتیک، این گزارش از شش ماه پیش آماده بوده، اما چین مانع از انتشار آن می شده است.

کویت تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران را اجرا می کند

 در اجرای قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، بانک مرکزی کویت، طی بخشنامه ای، گشایش نمایندگی ها و شعب بانک های ایرانی را در کویت ممنوع کرد. به گزارش روزنامه کویتی « الرأی »، بانک مرکزی کویت، در این بخشنامه، به موسسات مالی کویتی نیز دستورداده است از گشایش دفتر یا حساب بانکی در ایران خودداری کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی کویت همچنین از بانک های امارات متحده عربی و شرکت های سرمایه گذاری و تبدیل ارز خواسته است مفاد قطعنامه تحریمی شورای امنیت را اجرا کنند و دارایی های ایران را مسدود سازند.


شادی صدر جایزه حقوق بشری خود را به نازنین خسروانی و نسرین ستوده اهدا کرد

جایزه سال ۲۰۱۰ دانشگاه سانتا کلارای کالیفرنیا، امسال به شادی صدر، وکیل حقوق بشری و فعال جنبش زنان، اعطا شد. شادی صدر درسخنرانی خود در مراسم اعطای جایزه ، این جایزه را به نازنین خسروانی، روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی و نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری تقدیم کرد و از حضار خواست با آروزی آزادی این دو زن فعال حقوق بشر از زندان، یک دقیقه سکوت کنند. جایزه 30 هزار دلاری دانشگاه سانتاکلارا هر سال به یک وکیل اعطا می شود که از مهارت حقوقی خود برای کاهش بی عدالتی و نابرابری استفاده کرده است.


آیت الله جنتی: به « فتنه گران» زندانی نباید مرخصی داده شود

آیت الله احمد جنتی، در خطبه های نماز جمعه تهران،از مرخصی دادن به کسانی که آن ها را «فتنه گران» زندانی خواند انتقاد کرد و گفت: مرخصی دادن به این گونه زندانیان صحیح نیست زیرا جمعی از آنان از این فرصت استفاده می کنند و از کشور خارج می شوند و برخی دیگر دوباره دست به توطئه می زنند. وی افزود: مرخصی دادن به فتنه گران مانند فرصت دادن به سارقان است تا دوباره به سرقت های خود ادامه دهند. آیت الله جنتی همچنین تاکید کرد که باید برخورد با افرادی که هنوز دستگیر نشده اند جدی گرفته شود و اگر چنین افرادی به کشور بازگشتند باید سریعا دستگیر شوند. از سوی دیگر،آیت الله نمازی، دادستان اسبق کل کشور، به خبرگزاری فارس گفت: دستگیری سران فتنه نزدیک است و بزودی محقق خواهد شد. آیت الله نمازی افزود: اسناد ارتباط « سران فتنه » با اروپا و آمریکا موجود است و بزودی منتشر خواهد شد.

فتنه اقتصادی؛ جنتی: فتنه گران آتش زیر خاکسترند

صدا و سیمای رژیم: امام جمعه تهران امروز گفت: دولت و مجلس تصمیم گرفته اند هدفمندی یارانه ها اجرا شود و این موضوع باید تاکنون اجرا می شد که نشد و امیدواریم که از این پس اجرا شود و اگر هم نشود فردا روزی باید اجرا بشود.

آیت الله احمد جنتی افزود : دولت در خط مقدم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قرار دارد به همین خاطر نیاز است که مسئولان و رسانه ها به دولت کمک کنند.

آیت الله جنتی با اشاره به جنبه تبلیغاتی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز افزود: صدا و سیما تا کنون کارهای خوبی در این باره کرده است که جا دارد از آن تشکر شود ولی باید توجه داشته باشیم که دشمن و فتنه گران هم بیکار ننشسته اند و آتش زیر خاکسترند، هرچند نمی توانند کاری بکنند اما باید بیدار و هوشیار باشیم و قضیه را جدی بگیریم.

دشمنان و فتنه گران در کمين اند

امام جمعه رباط کریم نیز امروز گفت : دشمنان و فتنه گران درصدد فتنه افکنی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هستند .

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشید زاده افزود : دشمنان ما از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی استفاده می کنند که خنثی کردن این توطئه ها ، بیداری و هوشیاری دولت و ملت را می طلبد .

وی گفت : هدفمندی یارانه ها به تبع مثل جراحی درد دارد و مسئولان باید در برابر هجمه ها به خصوص دسیسه های رسانه های بیگانه هوشیار باشند .

 

یک فعال دینی به سیزده سال زندان محکوم گردید

جوانرود نیوز: جمال سلیمانی فعال دینی ساکن شهرستان جوانرود توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرمانشاه به 13 سال زندان محکوم گردید.

نامبرده چندین ماه پیش به همراه چندین فعال دینی دیگر توسط نیروهای اطلاعاتی در جوانرود بازداشت و سپس با اخذ وثیقه آزاد شده بودند.

جمال سلیمانی به اتهام عضویت در یکی از احزاب دینی مخالف جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه و یک سری اتهامهای دیگر که از محتوای آن اطلاعی در دست نیست به 13سال زندان محکوم شد .

این حکم روز چهرشنبه 19 آبان ماه به نامبرده ابلاغ شده است.

محکومیت قطعی 24 درویش گنابادی به زندان، شلاق و تبعید

با رأی شعبه 12 دادگاههای تجدید نظر استان خراسان رضوی ، محکومیت 24 درویش سلسله نعمت اللهی گنابادی به تحمل حبس ، شلاق و تبعید به مناطق محروم قطعی شد.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور ؛ براساس این رأی قطعی ، 24 نفر از دراویش به اسامی 1- عبدالرضا کاشانی 2- علیرضا عباسی 3- نظر علی مروی 4- محمد مروی شهری 5- شکرالله حسینی بیدختی 6- علی کاشانی 7-محمد کاشانی 8- سعید کاشانی 9- امیر روشن مجاور صوفی 10- علی محمد امانیان 11- روح الله صفری 12- احسان امانیان 13- علی عباسی بیدختی 14- ابراهیم عباس زاده 15- محمد علی جعفری 16-حسین مهدوی17- حسین عباس زاده بیدختی 18- رحمت حسینی 19- رامین سلطانخواه 20- رضا کاخکی 21- بهروز مجاور صوفی 22- علی میر 23- ظفر علی مقیمی 24- حسن بلوچی بیدختی ، به زندان ،شلاق و تبعید محکوم شدند.

بر اساس این گزارش ، 14 تن از دراویش به تحمل سه ماه و یک روز حبس و بیست و پنج ضربه شلاق تعلیقی ( به مدت سه سال ) محکوم شده و 10 تن دیگر به اسامی آقایان 1 – عبد الرضا کاشانی 2 – علیرضا عباسی 3 – نظر علی مروی شهری 4 – محمد مروی شهری 5 – شکرالله حسینی 6 – علی کاشانی فر 7 – محمد کاشانی 8- احسان امانیان 9 – رامین سلطانخواه 10 – ظفر علی مقیمی نیز با این بهانه که درتجمع دراویش در تیرماه سال گذشته ، نقش رهبر را ایفا و نسبت به تحریک سایر متهمین اقدام نموده اند به تحمل پنج ماه حبس و پنجاه ضربه شلاق تعزیری و اقامت اجباری به مدت یکسال در مناطق محروم ، محکوم شدند .

گفتنی است در 28 تيرماه 88 يكي از دراويش گنابادی مرحوم شد كه پيكر او عليرغم تهديد و فشار مأمورين امنيتي در آرامگاه خصوصي وي در مزار سلطاني بيدخت دفن گردید. متعاقب اين اقدام ، همسر و دو فرزند و يكي از بستگان آن مرحوم و متصدي مزار سلطاني به دستور دادستان بازداشت شدند که اعتراضات گسترده بازماندگان و دراويش را درپی داشت و با حضور در مقابل دادستاني گناباد،‌ خواستار آزادي فوري بازداشتيها شدند . اين اجتماع مسالمت آمیز وقانوني با برخورد گارد پليس و پرتاب گاز اشك آور به خشونت کشیده شد و عده ای مورد ضرب و شتم قرار گرفته و جمعی دستگير شدند .


تغییر در واحدهای درسی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی

کمیته بازنگری دروس دانشگاهی امروز و پس از دو روز جلسات مستمر با استادان تصمیم گرفت، برخی از واحدهای درسی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را تغییر دهد.

دبیر کمیته بازنگری دروس دانشگاهی ویژه دانشگاه ها در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: دروس رشته زبان و ادبیات فارسی مقطع کارشناسی، سالیان سال تغییر نداشته است؛ بنابر این لزوم تغییر در این رشته ضروری بود.

محبوبه مباشری افزود: تصمیم گرفته شد برای این تغییر، نظر استادان این رشته در دانشگاه های سراسر کشور را جویا شویم.

وی گفت: پس از کسب نظرات به صورت کتبی و شفاهی، دیروز و امروز همایشی با حضور استادان و کمیته بازنگری برگزار شد.

مباشری افزود: در این همایش دروس مختلف این رشته بررسی و برخی از دروس تکراری، حذف شد.

وی گفت: در مقابل، دروسی همچون ادبیات مقاومت و پایداری، ادبیات دفاع مقدس، نقد ادبی و جریان سازی شعر معاصر به واحدهای درسی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی اضافه شد.

دبیر کمیته بازنگری دروس دانشگاهی ویژه دانشگاه ها گفت: این تغییرات از ابتدای سال تحصیلی آینده و برای دانشجویان جدید اعمال خواهد شد.

مباشری با بیان اینکه برخی از دروس اختیاری این دانشجویان نیز تغییر خواهد کرد، افزود: منابع درسی همواره باید به روز و اطلاعات جدید جایگزین اطلاعات تکراری و قبلی شود.

وی گفت: شرکت کنندگان در این همایش، همچنین بر ایجاد سازمان نظام ادبی برای نظارت بر کتب زبان و ادبیات فارسی به منظور جلوگیری از خطاهای ادبی تأکید کردند.

مباشری افزود: قرائت صحیح زبان و ادبیات فارسی و همچنین بازنگری در کتب درسی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز از دیگر موضوعاتی بود که شرکت کنندگان در این گردهمایی خواستار آن شدند.

اجرای حکم یک سال زندان دانشجوی نخبه دانشگاه تهران

علیرضا مرادی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران برای گذراندن یک سال حکم زندان به قزل حصار منتقل شد.

به گزارش دانشجو نیوز، علیرضا مرادی به همراه برادرش سجاد، دو دانشجوی نخبه کرد دانشگاه تهران که هر دو با فاصله يک سال با رتبه ۳ کنکور کارشناسی ارشد وارد دانشگاه شده بودند، در روز ۱۶ آذر ماه از مقابل خوابگاه دانشگاه تهران بازداشت شدند. علیرضا مرادی سپس در بهمن ماه به صورت موقت آزاد شد.

این دانشجو در دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ از سوی قاضی صلواتی به یک سال حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد.

گفتنی است که زندان قزل حصار محل نگهداری مجرمان خطرناک می باشد.


تجهیزات دفاع شخصی پزشکان تحویل داده می شود

خبرگزاری مهر: معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی گفت: تجهیزات دفاع شخصی شامل افشانه اشک آور و شوکر الکتریکی از روز شنبه 22 آبان ماه به متقاضیان عضو سازمان نظام پزشکی تحویل داده می‌شود.

دکتر حسن هویدا افزود: طبق توافق حاصل شده با نیروی انتظامی تمامی اعضای سازمان نظام پزشکی کشور که متقاضی دریافت تجهیزات دفاع شخصی هستند پس از تایید صلاحیت آنان در خصوص سلامت روانی و عدم اعتیاد و سوءپیشینه کیفری و انتظامی توسط سازمان نظام پزشکی، این تجهیزات را دریافت می‌کنند.

وی افزود: متقاضیان می‌توانند از روز شنبه 22 آبان ماه با مراجعه به معاونت رفاهی سازمان نظام پزشکی درخواست خود را ارایه و پس از بررسی‌های لازم و صدور معرفی نامه تجهیزات مورد نظر را از مراکز معرفی شده نیروی انتظامی دریافت کنند.

معاون سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: تجهیزات دفاع شخصی قابل واگذاری به متقاضیان جامعه پزشکی، شامل افشانه اشک‌آور و شوکر الکتریکی است که به انتخاب خود متقاضیان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که حق واگذاری به غیر را ندارند.

به گفته هویدا، متقاضیان عضو سازمان نظام پزشکی در شهرستانهای مختلف کشور می‌توانند برای ارایه درخواست و دریافت این تجهیزات به سازمانهای نظام پزشکی مراکز استانها مراجعه و طبق دستورالعمل مربوطه که به سازمانهای نظام پزشکی مراکز استان ابلاغ شده است، در این خصوص اقدام نمایند.

وضعیت وخیم بهداشتی و شیوع بیماری در بندرعباس

به علت وضعیت شهر بندرعباس از لحاظ بهداشتی احتمال شیوع بیماری بومی بـاکتریایی "التور" در این شهر بسیار زیاد شده است. گفتنی ست هم اکنون بیماری ویروسی اسهال و استفراغ در برخی مناطق این شهر شهر با علائم آنفولانزا شیوع پیدا کرده است .

به گزارش شبکه خبری صداقت، مدنی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، در این خصوص از عملکرد ضعیف شهرداری بندرعباس درخصوص وضع بهداشتی شهر انتقاد کرد و گفت: با این اوضاع احتمال شیوع بیماری های بومی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است .

وی افزود: بیماری ویروسی اسهال و استفراغ کـه اکنون در شهر با علائم آنفولانزا شیوع پیدا کرده است به علت مصرف آب آلوده نیست بلکه به علت وجود میلیاردهـا مگس در شهر بندرعباس است .

مدنی با اشاره به جمع نشدن به موقع زباله های شهری و وجود فاضلاب های روان در دریا و کانال های آب های جاری و فاضلاب شهر گفت : اگـر شهرداری عملکردش بهبود نیابد در آینده ای نـزدیک شاهـد شیوع بیماری بومی باکتریایی التور خواهیم بود .

علائم این بیماری اسهال و استفراغ بسیار شدید است .

لازم به ذکر است بنابر استاندارد های جهانی در بیمارستان هـا ، بـه ازای هر 100تخت لازم است یک متخصص عفونی حضور داشته باشد و این در حالیست که به عنوان نمونه در استان اصفهان که از لحاظ آماری جزء استانهای با استاندارد های بالا می باشد، تنها 40 متخصص عفونی مشغول به فعالیت می باشند.


نازنین خسروانی روزنامه‌نگار زندانی ممنوع‌الملاقات است

نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار زندانی در بند ۲۰۹ اوین، ممنوع‌الملاقات است.

اعظم افشاریان، مادر این روزنامه نگار، به رادیو فردا گفت که روز پنجشنبه در ساعت ملاقات به زندان اوین رفته ولی به او گفته شده، دخترش ممنوع‌الملاقات است.

خانم افشاریان با اشاره به بیماری قلبی دخترش و هوای سرد زندان اوین، تاکید کرد که مسوولان زندان اوین از پذیرفتن هرگونه لباس گرم برای دخترش نیز سرباز زده‌اند و هیچ اطلاعاتی درباره ی دلیل ممنوعیت ملاقات به وی داده نشده است.

نازنین خسروانی روزنامه‌نگار روزنامه‌های اصلاح‌طلب، به گفته خانواده‌اش، ماه‌ها با هیچ رسانه‌ای همکاری نداشته است.

شرایط قرون وسطایی در زندان گوهردشت کرج باعث خودکشی 2 زندانی گردید

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" در اثر فشارهای طاقت فرسا شب گذشته 2 زندانی در بند 2 زندان گوهردشت کرج اقدام به خودکشی نمودند که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی به موقع یکی از آنها جان باخت. جمعه شب 21 آبان ماه دو زندانی بی دفاع در 2 سالن بند2 زندان گوهردشت کرج به دلیل فشارهای طاقت فرسا و شرایط قرون وسطایی حاکم بر زندان و برای رهایی یافتن از این شرایط اقدام به خودکشی نمودند که یکی از آنها به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و انتقال به موقع به بهداری زندان جان باخت. زندانی خان علی طاران 57 ساله که در سالن 6 بند 2 زندان گوهردشت کرج بود اقدام به خودکشی نمود که منجر به مرگ وی شد.او 4 سال بود که در زندان بسر می برد و محکوم به اعدام بود. زندانی دیگری از سالن 2 بند 2 زندان گوهردشت کرج که اخیرا دستگیر و به زندان منتقل شده بود. اقدام به خودکشی نمود او در حال حاضر در بهداری زندان در وضعیت وخیمی بسر می برد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، ایجاد شرایط قرون وسطایی برای زندانیان در زندانهای ولی فقیه علی خامنه ای را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر سازمانهای حقوق بشری خواهان اقدامات عملی برای پایان دادن به این شرایط در زندانهای ایران است.

21 آبان 1389 برابر با 12 نوامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


اعلام ناگهانی قیمت هفت حامل‌ انرژی

خبرگزاری مهرک با اتمام فاز واریز یارانه نقدی خانوار ایرانی، حالا نوبت به اصلاح قیمتها در فاز جدید اجرای هدفمندی یارانه‌ها رسید تا مردم در انتظار اعلام ناگهانی قیمتهای جدید 7 حامل انرژی باقی بمانند.

به گزارش مهر، دولت سوت هدفمندی یارانه‌ها را احتمالا تا 10 روز دیگر به صدا درخواهد آورد تا جراحی اقتصاد ایران پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شود.

این روزها هر کجا می‌روی، حرف از پرداخت یارانه نقدی و اصلاح قیمتها است، در تاکسی می‌نشینی، وارد مترو می‌شوی، به بانکها مراجعه می‌کنی، سوار اتوبوس می‌شوی، به محل کار می‌روی، همه و همه از یکدیگر می‌پرسند حالا که یارانه نقدی واریز شده است، قیمت حامل های انرژی چه میزان تغییر خواهد کرد.

با واریز یارانه نقدی استانهای تهران، البرز و سمنان، فاز دیگری از اجرای هدفمندی یارانه ها در کشور به اتمام رسید تا به مرحله نهایی برسیم.

مرحله نهایی اجرای هدفمندی یارانه ها که اصلاح قیمتها نام گرفته، احتمالا تا اول آذر ماه کلید خواهد خورد. بر اساس اعلام برخی منابع خبری، دولت قصد دارد قیمت 7 حامل انرژی را همزمان تغییر دهد. بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق ؛ 7 حامل انرژی هستند که قیمتهای آنها به صورت همزمان تغییر خواهند یافت.

بنزین شاید - حتما 400 تومانی، افزایش کمتر از 4 هزار تومانی قبوض برق برای 90 درصد مشترکان (دوماهه)، افزایش بیش از دو برابری قیمت سی ان جی و چند برابر شدن قیمت گازوئیل؛ اخبارهای مختلفی بوده که تاکنون درباره وضعیت جدید قیمت حامل های انرژی در شرایط هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است.

البته براساس اعلام مسئولان دولتی، قیمت جدید حامل های انرژی به طور ناگهانی اعلام خواهد شد.درعین حال، تنها چند ساعت مانده به آغاز رسمی اصلاح قیمتها، دستور برداشت یارانه نقدی ازحسابها صادرخواهد شد؛ یارانه‌ای که برای هر نفر 40500 تومان در ماه در نظر گرفته شده است.

هشتاد درصد بازنشستگان تامین اجتماعی زیر خط فقر قرار دارند

سایت کلمه: بازنشستگان تامین اجتماعی اعتراض دارند، سال‌هاست که اعتراض دارند و به اندازه تمام سال‌هایی که نسبت به وضعیت مستمری‌ و مزایایشان اعتراض کرده‌اند، جواب نشنیده‌اند. دیگر برای خیلی از آن‌ها سازمان تامین اجتماعی این یک داستان معمولی شده است که وعده بشنوند و عمل نبینند. دیگر آن‌ها مفهوم بیت « به عمل کار برآید، به سخن‌دانی نیست» را به خوبی درک کرده‌اند و در تمامی روزهای میانسالی‌شان آن را با گوشت و پوستشان لمس کرده‌اند.

سازمان تامین اجتماعی و دولت با هم اختلاف دارند؛ این را دیگر همه می‌دانند. دولت بدهکاری چند میلیاردی‌اش را به این سازمان نمی‌دهد؛ این هم دیگر بر کمتر کسی پوشیده است که سر و کارش با مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی باشد.

اما این دانستن‌ها کافی نیست. دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی از پرداخت نشدن کامل حقوقشان که مدت‌هاست به آن‌ها پرداخت نشده، خسته‌اند. این خستگی آن‌ها به آنجا رسیده که دیگر دست از داخل خانه نشستن و غصه خوردن برداشته‌اند و تصمیم گرفته‌اند که اعتراضشان را نسبت به این وضعیت ، به دیوان عدالت اداری ببرند برسانند.

حتی همین چند روز پیش بود که تعدادی از این بازنشستگان برای علنی‌تر کردن اعتراضاتشان، به مقابل مجلس رفتند و حرف‌هایشان را با پلاکاردهایی که در دستانشان نگه داشته بودند، به نمایندگان مجلس زدند. اعتراض آن‌ها به دخالت دولت در سازمان تامین اجتماعی بود که در جریان بررسی برنامه پنجم توسعه نمایندگان به آن رای مثبت دادند.

آن‌ها روی پلاکاردهایشان نوشته بودند:« دولت به جای دخالت در امور سازمان تامین اجتماعی دین خود را نسبت به این سازمان ادا کند.»

درست بعد از گذشتن یک روز از این تجمع، رئیس کانون بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران اعلام کرد که بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل بروز برخی تخلفات در تامین اجتماعی به دیوان عدالت شکایت کرده‌اند. در این شکایتنامه بیشتر به وضعیت پرداخت شدن تنها ۶ درصد افزایشی بوده که به حقوق بازنشستگان اضافه شده است اعتراض شده است.

این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که با اینکه قرار بود تا پایان شهریورماه گذشته این ۶ درصد افزایش، به بازنشستگان پرداخت شود، اما آنطور که بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند این مبلغ با یک‌ماه تاخیر و آن هم به طور ناقص پرداخت شده است چرا که بر اساس بخشنامه ای که از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر شده افزایش ۶ درصدی باید همراه با در نظرگیری حق مسکن، حق اولاد، بن کارگری و … باشد در حالی که هیچیک از این تعهدات به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

نمایندگان معترض این بازنشستگان این موضوع را با توجه به تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نوعی بی عدالتی در حق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی می‌دانند.

این اتفاق در حالی می‌افتد که ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری به صراحت اعلام کرده که به دلیل افزایش هزینه ها و رشد تورم باید هر سال هزینه و درآمد بازنشستگان محاسبه و بر اساس آن مستمری و حقوق این افراد افزایش یابد.

از سوی دیگر این معترضان معتقدند که بر اساس بند ۳۰ بودجه سال ۸۸ سازمان تامین اجتماعی باید ۲۵ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته می‌شد که از این اعتبار تنها ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته در حالی که وزیر رفاه اعلام می‌کند همسان‌سازی حقوق کاملا اجرا شده است.

در حال حاضر تامین اجتماعی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته دارد که حداقل حقوق ۸۰ درصد بازنشستگان ۳۵۳ هزار تومان است و بنابراین با توجه به نرخ تورم در شرایط کنونی جامعه و اعلام شدن حقوق ۸۰۰ هزارتومان برای خط فقر، باید ۸۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی را زیر خط فقر دانست.

حق با بازنشستگان است، اما تامین اجتماعی بودجه ندارد

نصرالله ترابی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در این باره یادداشتی نوشته که در خبرآنلاین منتشر شده است. این یادداشت را ادامه می‌خوانید:

موضوع شکایت شکایت کانون بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران به دیوان عدالت اداری از سوی نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس در دست پیگیری است و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

این اعتراضات از آخرین روزهای باقی‌مانده از سال ۸۸ شروع شد یعنی زمانی‌که شورای عالی کار سبد هزینه و نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی حداقل مزد کارگران را برای سال جدید ۱۵ درصد افزایش داد اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی بدون توجه به این مصوبه مستمری بیمه شدگان خود را مانند کارمندان دولت به میزان شش‌درصد افزایش دادند.

چیزی که بازنشستگان می خواهند افزایش حقوق بر اساس تورم است در حالیکه در سال جاری ۶ درصد به حقوق آنها افزوده شده است.

بعد از اعلام شش درصدی حقوق بازنشستگی در سال ۸۹ و واکنش‌های اعتراض‌آمیز بازنشستگان، تذکرها و سوالات متعدد نمایندگان مجلس از طریق هیات رئیسه مجلس به وزارت رفاه و تامین اجتماعی مبنی بر ممانعت غیرقانونی سازمان تامین اجتماعی از اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی آغاز شد.

اما سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد که طبق قانون بودجه سال ۸۹ هر گونه افرایش حقوق، مزایا و سایر پرداختی‌های شاغلان، بازنشستگان، موظفین و مستمری‌بگیران نهادهای عمومی غیر دولتی چون سازمان تامین اجتماعی منوط به مصوبه هیات وزیران است.

در ادامه پاسخ این سازمان آمده است که مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه سال ۸۹ افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را در اختیار دولت قرار داد و دولت نیز برابر دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها، افزایش حقوق بازنشستگان را ابلاغ می‌کند. هیات مدیره و هیات امنا و مدیریت اجرایی سازمان موظف هستند که قانون تصویب شده دولت را اجرایی کنند.

همچنین سازمان پاسخ داد که هم اکنون این سازمان ماهیانه ۷۴۰ میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند; در حال حاضر همین ۶ درصد افزایش حقوق ۶۰ میلیارد تومان دیگر برای سازمان هزینه در بردارد. و این با بودجه کم سازمان تناسب ندارد.

بنابر این با وجودی که آیین‌نامه استخدامی و داخلی سازمان تأمین اجتماعی که در گذشته ملاک تعیین افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان بوده تأکید دارد که افزایش حقوق بازنشستگان با تورم هر ساله باشد اما در حال حاضر با توجه به مصوبه مجلس، دولت میزان افزایش حقوق بازنشستگان را تعیین می‌کند.

از سوی دیگر در نامه کانون بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران امده است که بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر شده افزایش ۶ درصدی باید همراه با در نظرگیری حق مسکن، حق اولاد، بن کارگری و… باشد در حالی که هیچیک از این تعهدات به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت نشد.

بازنشستگان با اتکا به ماده ۹۶ قانون خدمات کشوری که اعلام داشته به دلیل افزایش هزینه‌ها و رشد تورم باید هر سال هزینه و درآمد بازنشستگان محاسبه و بر اساس آن مستمری و حقوق این افراد افزایش یابد این شکایت را عنوان می کنند.

از طرفی همچنین بر اساس بند ۳۰ بودجه سال ۸۸ سازمان تامین اجتماعی باید ۲۵ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته می‌شد که از این اعتبار تنها ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته در حالی که وزیر رفاه اعلام می‌کند همسان سازی حقوق کاملا اجرا شده است.

این موارد از جمله ۱۰ بندی است که در این شکایت عنوان شده است اما سازمان تامین اجتماعی کمبود بودجه را مطرح می کند که مانع تحقق رسیدن به درخواستهای بازنشستگان است.

هرچند که نمایندگان هم این افزایش ۶ درصدی را با تورم مناسب نمی دانند و در آستانه اجرای هدفمند کردن یارانه ها هستیم و روا نیست که فشار مضاعفی بر اقشار آسیب پذیر و کارگران وارد کنیم اما باید توجه داشت که افزایش این رقم با توجه به شرایط درآمدی سازمان مشکلات مالی به همراه دارد و در صورت تجدیدنظر ابتدا باید منابع درآمدی آن تأمین شود. از طرفی میزان درصد افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ارتباطی با مجلس ندارد.

دولت باید با ارایه راهکارهایی از بروز چنین مساله ای جلوگیری کند ؛ چرا که این مساله برای بسیاری از خانواده ها و بازنشستگان بحران های جدی مالی و خانوادگی را به بار خواهد آورد که بعضا قابل جبران هم نیستند.

همچنین احقاق حقوق، احترام به کرامت انسانی و تکریم شخصیت بازنشستگانی که سرمایه عمر خود را صرف آبادانی این مملکت کرده اند از وظایف نمایندگان است و قطعا مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

باید توجه داشت که مردم انتظاری جز اجرای صحیح قوانین را ندارند و مجلس نیز بر این امر اصرار دارد لذا این مساله با جدیت بسیار زیادی پیگیری می شود چرا که عدم اجرای قانون مذکور منجر به ‌فقیر شدن دوباره اقشار آسیب پذیر جامعه و بروز مشکلات تازه اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

ما حتی معتقدیم اگر بودجه این سازمان افزایش یابد باید بیش از تورم حقوق بازنشستگان را افزایش داد تا دیگر تورم بر انها پیشی نگیرد.

باید یادآور شوم که دولت و مجلس به دنبال همسان سازی حقوق بازنشستگان هستند و اگر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بیشتر از بازنشستگان لشکری و کشوری افزایش یابد این همسان سازی در حقوق صورت نمی گیرد.

عدم پرداخت دستمزدها و وضعیت بحرانی کارگران ایران

شهرزادنیوز: کارگران معادن رودبار و قشلاق مینودشت ده ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. به گفته‌ی کارگران، مسئولان این معادن به جای پرداخت حق الزحمه کارگران به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی غیر از هدف اولیه پرداخته‌اند.

خبرگزاری اقتصادی ایران نوشته است که بخشی از کارگران این معادن در هفته‌های اخیر به دلیل پرداخت نشدن حقوق ماه‌های گذشته، چند روز سرکارشان حاضر نشدند.

همچنین کارگران استان قزوین با مشکل عدم پرداخت حقوق مواجه هستند و بیش از 6 هزار کارگر این استان که 15 تا 29 سال سابقه کار دارند، برای بازنشستگی و از کارافتادگی مدت‌هاست که در انتظار بسر می برند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین نوشت که هیات دولت در سال 1384 در قالب سفرهای استانی وعده‌ی پرداخت مطالبات معوقه کارگران این استان و حل مشکل بازنشستگی کارگران را داده، اما به آن عمل نکرده است.

لوموند: کمک‌ یک میلیارد دلاری رژیم برای بازسازی جنوب لبنان

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول تولید سرانه در کشور لبنان ۹هزار دلار و در ایران ۴۴۰۰ دلار است. به بیان دیگر، یک ایرانی به طور متوسط نصف سطح زندگی یک لبنانی ثروت دارد. ***

سایت کلمه: تخصصی بودن مفاهیم افتصادی، ابهام و اغواگری آمارها و پیچ و خم‌های درک ارتباط واقعیت‌های اقتصادی با معیشت و زندگی روزمره، از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند در حوزه اقتصاد، امکان فریب‌کاری و دروغ‌پردازی با هدف قلب واقعیت فراهم شود. متاسفانه در چنین شرایطی، دولتمردان ناکارآمد هم به خوبی می‌توانند بی‌کفایتی‌های خود را با تبلیغات، اغواگری و فریبکاری، آمارسازی و توجیهات غیرمنطقی اما دهان‌پرکن بپوشانند.

از این رو، بیان واقعیت‌های اقتصادی به زبان ساده، هرچند تلخ و هشداردهنده یا حتی در مواردی ناامیدکننده، می‌تواند در راستای گسترش آگاهی عمومی، جلوگیری از فریبکاری‌ها و آمارسازی‌های احتمالی و ملموس کردن مفاهیم اقتصادی برای عموم مردم موثر باشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، دومین قسمت از مطلبی است که به قصد بیان چندین واقعیت اقتصاد امروز ایران به زبان ساده، و صرفا با استناد به آمارهای رسمی و واقعیت‌های غیر قابل انکار نوشته شده است. پیش از این، قسمت اول این مطلب با عنوان «ناگفته‌هایی از تورم، بحران ارزی و اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران» در سایت کلمه درج شد و اکنون قسمت دوم به خوانندگان علاقه‌مند عرضه می‌شود.

* * *

آیا می‌دانید درآمد سرانه مردم ونزوئلا ۱۱۴۰۰ دلار و در لبنان ۹ هزار دلار است و درآمد سرانه مردم ایران ۴۴۰۰ دلار است؟ با این اوصاف کمک‌های ایران به کشورهای مذکور، توجیه اقتصادی دارد؟

توضیح بیشتر: روزنامه لوموند میزان کمک‌های تهران برای بازسازی جنوب لبنان را یک میلیارد دلار عنوان کرده است. از جمله ۶۷۰ کیلومتر راه، ۷۳ مسجد، ۴۸ پل و ۱۹ مرکز پزشکی است. از طرف دیگر، در جریان سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد یک وام ۴۵۰ میلیون دلاری برای انجام طرح‌هایی در زمینه‌های برق و آب در اختیار لبنان قرار داد که اینها گوشه‌ای است از کمک‌های ایران به لبنان را در بر نمی‌گیرد.

برای توجیه کمک‌های ایران به لبنان پیدا کردن دلایل اقتصادی کار بسیار دشواری است. در عرصه بین‌المللی، معمولاً کمک‌های مالی و اقتصادی از طرف کشورهای ثروتمند در اختیار کشورهای فقیر قرار می‌گیرد.

سطح ثروت مردم یک کشور، از تقسیم کل تولید ناخالص داخلی بر جمعیت آن کشور به دست می‌آید و به این شاخص تولید سرانه گفته می‌شود که معمولاً با دلار اندازه‌گیری می‌شود.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول تولید سرانه در کشور لبنان ۹هزار دلار و در ایران ۴۴۰۰ دلار است. به بیان دیگر، یک ایرانی به طور متوسط نصف سطح زندگی یک لبنانی ثروت دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی و رفاه مردم ایران، کمک‌های ایران به کشورهایی مانند زیمبابوه، نیکاراگوئه، بولیوی، تانزانیا، جمهوری دموکراتیک کنگو و غیره هم نه تنها با منطق اقتصادی که با هیچ منطقی سازگاری ندارد.

آقای احمدی‌نژاد، به عنوان یک خاطره شیرین تعریف کرده که یک پیرزن ونزوئلایی وقتی خانه‌ای که ایرانی‌ها برایش ساخته بودند تحویل گرفت از اینکه رئیس جمهور ایران برایش رفاه به ارمغان آورده است تشکر کرد. بد نیست بدانیم که تولید سرانه در ایران ۴۴۰۰ دلار و در ونزوئلا ۱۱۴۰۰ دلار است.

آیا می‌دانید در سال گذشته (سال ۸۸) به طور متوسط هر خانوار شهری مبلغ ۵،۵۸۷،۹۹۲ ریال و هر خانوار روستایی ۶،۸۲۷،۰۰۰ ریال هزینه‌هایش بیشتر از درآمد سالانه‌اش بوده است؟

توضیح بیشتر: رئیس مرکز آمار ایران در آستانه هفته آمار اعلام کرد: در سال گذشته متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار در مناطق شهری ۹۹ میلیون و ۱۹۱ هزار ریال بوده است. گفت این رقم نسبت به عدد مشابه سال گذشته آن ۵٫۳ درصد (پنج و سه دهم درصد) رشد داشته است و متوسط درآمد یک خانوار شهری در سال گذشته ۹۳ میلیون و ۶۰۳ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۶٫۱ درصد (شش و یک دهم درصد) افزایش یافته است.

متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار در مناطق روستایی برای سال گذشته ۵۹ میلیون و ۲۶۴ هزار ریال بوده که رشد ۹٫۸ درصد (نه و هشت دهم درصد) نسبت به سال گذشته‌اش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، درآمد یک خانوار روستایی معادل ۵۲ میلیون و ۴۳۷ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل از آ‌ن ۸٫۳ درصد (هشت و سه دهم درصد) افزایش نشان داده است.

با این اوصاف هر خانوار شهری در سال گذشته مبلغی معادل ۵،۵۸۷،۹۹۲ ریال کسری درآمد و همچنین هر خانوار روستایی مبلغی معادل ۶،۸۲۷،۰۰۰ ریال کسری درآمد نسبت به هزینه‌هایش داشته‌اند.

آیا می‌دانید نرخ رسمی بیکاری مطلق و ناقص در کشور حدود ۳۰٫۱ درصد است؟

متأسفانه بخش عمده‌ای از بیکاران را جمعیت جوان و به خصوص تحصیلکرده کشور تشکیل می‌دهند و در این بین گروه دیگری از جوانان هم که شاغلند بعضاً در شغل‌های کاذب مشغول به کارند و یا در جایی فعالیت می‌کنندکه هیچ سنخیتی با توانایی‌ها، تحصیلات و تخصصشان ندارد یعنی نیمه‌بیکارند. (نقل از ماهنامه اقتصاد ایران، شماره ۱۴۰)

بیکاری تحصیلکردگان روز به روز وضعیت نامناسب‌تری به خود می‌گیرد و این مسئله بار بسیار سنگینی را بر دوش اقتصاد و جامعه تحمیل می‌کند.

آمار بیکاری در کشور بر حسب نوع بیکاری: رسمی و ناقص (بهار ۸۹)

بیکاری رسمی: ۱۴٫۶ بیکاری ناقص «زمانی» (شامل نیمه بیکاران): ۹٫۵ بیکاری ناقص «مهارتی» (عمدتاً جوانان تحصیلکرده): ۷٫۵ بیکاری ناقص «پنهان» (عمدتاً دولتی و شرکت‌های دولتی): ۳٫۵ جمع بیکاری ناقص: ۲۰٫۷ کسر می‌شود تعدیل برای دوباره شماری: ۵٫۲ بیکاری کل: ۳۰٫۱ منبع آمارها: منبع ردیف‌های ۱ و ۲ مرکز آمار ایران و سایر ردیف‌ها، برآورد ماهنامه اقتصاد ایران است.

امروزه کشورهای جهان، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی قشر جوان تحصیلکرده و درحقیقت آتیه‌داران خود انجام می‌دهند، در حالی که ما بیکاری گسترده جوانان را تجربه می‌کنیم نرخ بیکاری کشورمان براساس گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO) در پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۰۹ (حدود سه ماه دوم سال ۸۸) معادل ۱۱٫۹ درصد (یازده و نه دهم درصد) بوده است که این رقم اختلاف قابل ملاحظه‌ای با میانگین ۷٫۶ درصد (هفت و شش دهم درصد) بیکاری در منطقه خاورمیانه دارد. نکته آن که برآورد رسمی دولت از نرخ بیکاری در بهار ۸۹ براساس اعلام مرکز آمار ایران معادل ۱۴٫۶ درصد (چهارده و شش دهم درصد) می‌باشد حکایت از بدتر شدن اوضاع بیکاری در بازار کار ایران دارد.

دلایل بیکاری در ایران: ۱- فضای کسب و کار کشور و مشکلات کارآفرینی و کارآفرینان ۲- فقدان اقتصاد رقابتی و رقابت سالم میان شرکت‌ها و مؤسسات اقتصاد دولتی ۳- افزایش شرکت‌های دولتی، نیمه‌دولتی و شبه دولتی که فضا را برای بخش خصوصی واقعی و پویا تنگ‌تر می‌کنند. ۴- عملکرد ضعیف نظام‌های دولتی که باید حامی تولید باشند نظیر نظام بانکی و بازار سرمایه ۵- حرکت کند نوآوری، تکنولوژی و خلاقیت ۶- مشکلات مالیاتی – هم نفت و هم مالیات – ۷- صادراتی نبودن صنایع کشور ۸- قاچاق و ده‌ها عامل دیگر که هر کدام در افزایش بیکاری نقش داشته و دارند.

آیا می‌دانید دولتی که چندین برابر دولت‌های گذشته کار انجام داده است ، کمترین نرخ رشد اقتصادی، بالاترین نرخ تورم و بیشترین نرخ بیکاری (خصوصاً در سطح جوانان تحصیلکرده) را در میان کشورهای هم گروهش در منطقه دارد؟!

ایران و خاورمیانه از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول در خاورمیانه بزرگ (که شامل ۳۰ کشور خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز، افریقای شمالی و پاکستان می‌باشد) ایران در گروهی قرار می‌گیرد که در بردارنده ۱۲ کشور صادرکننده نفت در خاورمیانه و آفریقای شمالی است.

نرخ رشد اقتصادی: گزارش صندوق بین‌المللی پول در مجموع به وضعیت منطقه در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ وضعیت خوش‌بینانه‌ای پیش‌بینی کرده است ولی متأسفانه ایران در مقایسه با ۱۱ کشور هم گروهش (صادرکنندگان نفت در خاورمیانه و آفریقای شمالی) از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد ایران در سال جاری ۱٫۶ درصد (یک و شش دهم درصد) را پیش‌بینی کرده است که در مقایسه با ۱۱ کشور هم‌گروهش در کمترین نرخ رشد اقتصادی (رتبه دوازدهم) قرار دارد و در سال ۲۰۱۲ هم نرخ رشد ایران را ۳ درصد پیش‌بینی کرده است که باز هم در بین ۱۱ کشور هم گروهش رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

نرخ تورم: از لحاظ نرخ تورم هم ایران در میان ۱۲ کشور مذکور امسال پس از کشورهای سودان و یمن بالاترین نرخ تورم را دارد و سال آینده هم در میان کشورهای هم گروهش با بالاترین نرخ تورم رکوردار تورم خواهد بود.

نرخ بیکاری: براساس گزارش سازمان بین‌المللی کار (ILO) در پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۰۹ (حدود سه ماهه دوم سال ۸۸) نرخ بیکاری کشورمان معادل ۱۱٫۹ درصد (یازده و نه دهم درصد) بوده است که این رقم اختلاف قابل ملاحظه‌ای یا میانگین ۷٫۶ درصدی (هفت و شش دهم درصدی) بیکاری در منطقه خاورمیانه دارد حال با نرخ بیکاری رسمی ۱۴٫۶ درصدی (چهارده و شش دهم درصدی) اعلامی مرکز آمار ایران در بهار ۱۳۸۹ در میان کشورهای منطقه چه وضعیت و رتبه‌ای را پیدا کرده است؟ فقط خدا می‌داند.

آیا می‌دانید تولید و صادرات نفت ایران که تنها منبع تأمین ارز کشور است در حال کاهش و سقوط است؟

معمای ذخایر ارزی ایران صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود حجم ذخائر ارزی ایران در سال ۲۰۰۹ (سه ماهه سوم سال ۸۸) را ۷۵ میلیون دلار ذکر کرده است و می‌گوید که این ذخائر در سال جاری به ۸۹ میلیارد دلار می‌رسد.

با توجه به رونق بازار نفت داشتن ۷۵ یا ۸۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی برای ایران چندان افتخارآمیز نیست کما اینکه در همان گزارش حجم ذخایر ارزی الجزایر در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۴۹ میلیارد دلار (حدود دو برابر ایران) ذکر شده است. به علاوه همان گزارش نشان می‌دهد که ایران در همان سال (۲۰۰۹) حدود ۸۰ میلیارد دلار کالا و خدمات وارد کرده است که کل ذخائر ارزی ایران معادل واردات یک سال کشور است.

تولید نفت به عنوان تنها منبع تأمین‌کننده ذخایر ارزی ایران گزارش صندوق بین‌المللی پول تأیید می‌کند که تولید نفت ایران در حال کاهش است چون از ۴٫۱ (چهار و یک دهم) میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۷ میلادی به ۳٫۷ (سه و هفت دهم) میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است و با توجه به شدت گرفتن تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای صنعتی در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و صدور تکنولوژی و دانش فنی (خصوصاً در صنعت نفت و گاز) به ایران توان حفاری چاه‌های جدید و تولید نفت ایران باز هم کاهش خواهد یافت.

نتیجه این وضعیت در جا زدن کاهش صادرات روزانه نفت ایران است که از ۲٫۵ (دو و نیم) میلیون بشکه در سال ۲۰۰۷ به ۲٫۱ (دو و یک دهم) میلیون بشکه در سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است.

به پیش‌بینی صندوق صادرات نفت ایران در سال آینده میلادی (۲۰۱۱) به ۲ میلیون بشکه در روز محدود می‌شود حال آن که امارات و عراق با ۲/۲ میلیون بشکه در روز از ایران جلو می‌افتند. یعنی اگر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تحقق یابد ایران در سال ۲۰۱۱ بعد از عربستان، امارات و عراق به چهارمین صادرکننده اوپک سقوط خواهد کرد.

حال مسئولین کشور و دولت چگونه ادعا می‌کنند که تحریم‌ها تاکنون هیچ تأثیری بر کشور نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت؟ به عبارت دیگر، چه فاجعه اقتصادی و تولیدی دیگری باید در کشور اتفاق بیفتد که آنها را از طرح این شعارهای عوام‌فریبانه باز دارد؟ و آیا بهتر نیست از خدا شرم کرده و به سرنوشت کشور و مردمی بیندیشند که هر روز در باتلاق فقر و فساد و عقب‌ماندگی بیشتر فرو می‌روند؟

آیا می‌دانید به رغم اعلام خودکفایی در مرداد ماه سال جاری واردات بنزین در شهریور نه تنها قطع نشده است بلکه نسبت به گذشته واردات بنزین ۱۰۶ میلیون دلار افزایش یافته است؟

توضیح بیشتر: مقدار واردات کالا در سال گذشته (سال ۸۸) بیش از ۵۵ میلیارد دلار و مقدار صادرات غیرنفتی ۲۱ میلیارد بوده است و در شش ماهه نخست سال جاری نیز افزایش واردات ادامه داشته و به رقم بی‌سابقه ۲۰ میلیارد دلار رسیده است به نحوی که تنها کشور در بهار سال جاری شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی در واردات گوشی تلفن همراه بوده است. (نقل از آمار گمرک ایران)

بانک مرکزی میزان واردات سال گذشته را حدود ۱۰ درصد بیشتر و معادل ۶۱ میلیارد دلار اعلام می‌کند از جمله صادرات غیرنفتی ایران بیش از نیمی از آن اختصاص به کالاهای شبه نفتی یعنی محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی دارد. بنابراین، بنا بر آمار رسمی، کسری بازرگانی کشور در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار و بنا بر ارقام واقعی حدود ۵۰ میلیارد دلار است. در میان واردات کشور ارقام اصلی اختصاص به بنزین، فولاد و گندم است و به رغم اعلام خودکفایی بنزین در مرداد ماه گذشته، واردات بنزین در شهریور نه تنها قطع نشده است بلکه نسبت به گذشته واردات بنزین ۱۰۶ میلیون دلار افزایش یافته است.

حال و هوای اجاره‌ های سرسام آور پایتخت در پائیز

خبرگزاری مهرک با وجود گذشت 8 ماه از آغاز سالجاری همچنان بازار اجاره نشینی کفه سنگین ودیعه را نسبت به اجاره ماهانه به مستاجران تحمیل می‌کند و اجاره‌ها با وجود ثبات، سرسام‌آور هستند.

به گزارش مهر، در دومین ماه فصل پاییز و زمانی که پرونده اجاره بها برای مشاوران املاک بسته می شود و قیمتها به تعادل می رسند، بازهم چالش ودیعه مسکن دربازار اجاره وجود دارد ومستاجران باید بهای بیشتری را برای ودیعه بپردازند.

این موضوع در مناطق شمال شهر تهران بیشتر خود را نشان می دهد به طوری که مالکینی که خانه های آنها در مناطق شمال شهر قرار دارد و یا اینکه متراژ خانه های آنها بالاتر از 100 متر است، تمایل بیشتری به دریافت ودیعه مسکن از خود نشان می دهند.

براساس گزارش خبرنگار مهر از سطح شهر در واحدهای کوچک و تا متراژ 40 متر، برای یک واحد مسکونی در خیابان وحدت اسلامی به طور متوسط 7 میلیون تومان رهن و یکصد هزار تومان اجاره تعیین شده است، همچنین باید برای تهیه منزل مسکونی در خیابان جمالزاده 5 میلیون تومان رهن و ماهانه 300 هزار تومان پرداخت شود.

این نرخها درخیابان شهرک غرب برای یک واحد مسکونی 40 متری به طورمتوسط 5 میلیون تومان رهن و550 هزار تومان اجاره است.

مشاوران املاک قیمت منزل مسکونی 65 متری در سید خندان را 21 میلیون تومان رهن کامل و ملک 70 متری در سعادت آباد را 10 میلیون با 800 هزار تومان اجاره اعلام کردند. همچنین درشمال تهران و در منطقه فرمانیه قیمت یک واحد مسکونی 70 متری 8 میلیون تومان رهن با 850 هزار تومان اجاره تعیین شده بود که این رقم درمنطقه اقدسیه برای یک منزل مسکونی 10 میلیون با 750 هزار تومان اجاره ماهانه است.

این شرایط برای شرق تهران هم وجود دارد به طوری که یک منزل مسکونی 86 متری در تهرانپارس به طور متوسط 36 میلیون تومان رهن کامل و 65 متری در نارمک 8 میلیون با 300 هزار تومان اجاره دریافت می شود.

از سوی دیگر، بیشترین ودیعه های سنگین برای واحدهای مسکونی بالاتراز 100 متر تعیین می شود به طوریکه دراین منازل بیشترین تمایل به دریافت رهن کامل است.

براساس این گزارش، مستاجران برای اجاره یک واحد 110متری در پونک به طور متوسط باید 42 میلیون رهن کامل و برای یک واحد مسکونی 112 متری در شهران 46 میلیون رهن کامل بپردازند.

در خیابان دولت به طور متوسط یک واحد مسکونی 116 متری با 65 میلیون تومان رهن کامل اجاره داده شده می‌شود که این قیمت در فرمانیه برای یک واحد 140 متری 10 میلیون با یک میلیون و 100 هزار تومان اجاره است.

همچنین برای اجاره یک واحد مسکونی 105 متری باید 10 میلیون تومان ودیعه با ماهیانه 1 میلیون تومان اجاره و برای واحد 105 متری در خیابان فرجام 20 میلیون تومان با 500 هزار تومان اجاره پرداخت شود.

علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه بسته سیاستی اجاره بهای مسکن تا پایان سال ارائه می‌شود، گفته است: برای بخش مسکن اجاره ای در کشور تیم کارشناسی را تعیین کرده ایم تا بر روی این موضوع کار کند.

وی خاطر نشان کرد: البته در این زمینه از نظرات همه کسانی که در این بخش صاحبنظر هستند، استفاده می کنیم تا بتوانیم یک بسته ای را به صورت عملیاتی دربیاوریم و با استفاده از مبانی قانونی، کنترلی را توسط دولت بر روی قیمت اجاره مسکن اعمال کنیم.


بزرگترين شرکت خدمات نفتی جهان از ايران خارج می شود

شرکت شلومبرگر قريب ۷۰ سال است که در ايران کار می کند وارزش قراردادهايش با ايران صدها ميليون دلار تخمين زده می شود

صدای آمریکا: بزرگترين شرکت خدمات نفتی جهان قول خروج از ايران داده است. بوستون گلوب زيرعنوان "شرکت نفتی می گويد از ايران خارج می شود" و با سوتيتر "ولی قراردادهای پرسود خروج آن را به تعويق می اندازد" می نويسد بزرگترين شرکت خدمات نفتی جهان بی سرو صدا به وزارت امورخارجه آمريکا وعده خروج از ايران را برای زمانی داده است که قراردادهای جاری اش به انجام برسد.

تائيديه سخنگوی شرکت شلومبرگر (Schlumberger Ltd) دراين زمينه می تواند نشان از يک پيروزی عمده در تلاش هائی داشته باشد که آمريکا برای قطع دسترسی ايران به منابع مالی مورد نياز دربرنامه اتمی اش انجام می دهد.

ريچارد مودست (Richard Modesette) بازرس پيشين در وزارت بازرگانی آمريکا می گويد " اين اگرحقيقت داشته باشد، فوق العاده است".

اما اسنادی داخلی که بوستون گلوب ازاين شرکت به دست آورده است نشان می دهد شلومبرگر - که برای احتمال نقض تحريم ها مورد تحقيق قرار گرفته است - قراردادهائی به ارزش صدها ميليون دلار امضاء کرده است، و در نظر دارد آنها را پيش از خروج به انجام برساند. اين قراردادها، شلومبرگر را که تصور می رود آخرين شرکت غربی خدمات نفتی در ايران باشد، دست کم تا سال ۲۰۱۳ دراين کشور نفت خيز فعال نگاه می دارد، که بعضی از مقامات آمريکائی را برای اين تعويق در خروج خشمگين ساخته است.

شلومبرگر که درMIT (انستيتوی تکنولوژی ماساچوست) مرکز پژوهشی دارد ، دامنه فعاليت های خود را در ايران، و نيز تصميم اش را برای نهايتا ترک ايران، در پرده ای از اسرار نگاه داشته است. اين شرکت، برخلاف شرکت های ديگری که با بوق کرنا تصميم شان را در مورد خارج شدن اعلام می کنند، هيچگاه علنا قصدش را برای خروج اعللام نکرده است.

با اينحال، قول خصوصی شلومبرگر به مقامات آمريکائی احتمالا معرف فصلی نهائی در يک بازی ۱۵ ساله موش و گربه ميان دولت آمريکا و شرکت های غربی کمک کننده به صنايع نفت و گاز ايران است، که بيش از ۶۰ درصد درآمد دولت ايران را تامين می کند.

اسناد داخلی ارائه شده به بوستون گلوب توسط کارمندی از کارمندان شلومبرگر، که اين شرکت را به طفره رفتن از تحريمهای عليه ايران متهم می کند، نشان می دهد شرکت چگونه خود را با تحريم های همواره رو به تشديد وفق داده است و تا مدتها پس از آنکه رقبايش مجبور به خروج ايران شدند، قراردادهائی پرمنفعت را درو کرده است.

تحريم هائی که شرکت های آمريکائی را از کمک به ايران منع می کند از سال ۱۹۹۵ برقرار بوده است. اما شلومبرگر توانست به کار کردن در ايران ادامه دهد زيرا اين شرکت درخارج ثبت شده است. در سال ۱۹۹۶ مقامات آمريکائی سعی کردند شرکت های خارجی را با تهديد به جريمه به خروج از ميدان های نفتی ايران وادار کنند. اما تهديد ها چنان خشمی را در اروپا برانگيخت که مقامات آمريکائی هيچگاه آن ها را به اجرا نگذاشتند.

در سالهای اخير مقامات آمريکائی کشورهای ديگر را برای به اجرا گذاشتن تحريم های مصوب خودشان زير فشار گذاشتند. همزمان با شدت گرفتن نگرانی ها از برنامه اتمی ايران، اتحاديه اروپا، به نوبه خود ممنوعيت انتقال تکنولوژی نفتی به ايران را وضع کرد.

اين حمايت فزاينده اروپا از تحريم ها بود که به گفته راد نلسون (Rod Nelson) نايب رئيس و مسئول ارتباطات در شلومبرگر، اين شرکت را به خروج از ايران متقاعد ساخت. نلسون می گويد شلومبرگرهيچگاه قانون شکنی نکرده است، و تاکيد می کند که تصميم اش به خروج داوطلبانه بوده است.

با اينحال منتقدين شلومبرگر می گويند اين شرکت در تلاش برای طفره رفتن از تحريم ها و ماندن در ايران بيش از حد جلورفته است.

براد شرمن، (Brad Sherman) نماينده حزب دمکرات از ايالت کاليفرنيا درمجلس نمايندگان و يکی ازبانيان قانون تحريم های عليه ايران که تابستان امسال به تصويب رسيد و به وزارت امورخارجه اجازه می دهد دارائی شرکت خارجی فعال در صنعت نفت ايران را مسدود کند و آنها را از گرفتن مقاطعه های دولت فدرال محروم سازد، می گويد اين [رفتار شلومبرگر] موردی روشن برای اعمال مجازات است.

شلومبرگر در سال ۱۹۱۹ توسط دو برادر فرانسوی پايه گذاری شد که ماشين های مخصوص کشف نفت در زيرزمين را اختراع کرده بودند. اين شرکت از سال های دهه ۱۹۴۰ که شرکت های عظيم نفتی بريتانيائی و آمريکائی برصعنت نفت ايران سلطه داشتند در اين کشور فعال بوده است. شلومبرگر، و ديگر شرکت های خدمات نفتی پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ نيز در ايران ماندند، و به ايران در حفظ جريان نفت کمک کردند.


کتک کاری در مراسم استقبال از رئیس قوه قضاییه رژیم

سایت حکومتی آتی نیوز: در حاشیه ورود آیت الله لاریجانی به کهگیلویه و بویراحمد درگیری فیزیکی بین نماینده گچساران در مجلس و استاندار بوجود آمد. قبل از ورود آیت اله لاریجانی به استان کهگیلویه و بویراحمد نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از مسئولان استانی در فرودگاه یاسوج منتظر ورود رئیس قوه قضائیه بودند كه قوام نوذری استاندار خطاب به حسینی نماینده گچساران گفت: چرا در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان دروغ گفتید؟ اين گفته موجب عکس العمل شدید نماینده گچساران و پرت کردن بشقاب به سمت استاندار شد و طرفین در حال مشاجره بودند که هواپیمای حامل آیت اله لاریجانی به زمین نشست و بحث خاتمه یافت. پیش از این حسینی در اعتراض شدید بر ناامن بودن فضای مدیریتی با تودیع مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مخالفت کرده و گفته بود : از این به بعد اجازه بی‌حرمتی به مدیران استان را به کسی نخواهد داد و جلسه را به نشانه اعتراض ترک گفت .


كاهش 141 ميليون بشكه‌ ای توليد نفت ايران در سال 88

طي سالهاي 85 تا 88 بيش از 292 ميليارد و 191 ميليون دلار صادرات نفت و گاز داشته ايم. درآمد صادرات نفت و گاز ايران در سال گذشته با بيش از 16 ميليارد دلار كاهش مواجه شده است.

خبرگزاری حکومتی فارس: در حالي تازه‌ترين گزارش بانك مركزي با عنوان "نماگرهاي اقتصادي سه ماهه چهارم سال 88 " روز گذشته منتشر شد كه آمار نرخ رشد اقتصادي از سال 87 تاكنون همچنان نامشخص است. در گزارش "نماگرهاي اقتصادي سه ماهه چهارم سال 88 " بانك مركزي كه روز گذشته منتشر شد، آخرين رقم از نرخ رشد اقتصادي كشور به سه ماهه دوم سال 87 برمي گردد كه نرخ رشد اقتصادي با نفت 2.3 درصد و بدون نفت 2.7 درصد اعلام شده است. در گزارش قبلي بانك مركزي با عنوان " خلاصه تحولات اقتصادي كشور در سال 88 " نيز كه در مهرماه منتشر شده بود، نرخ رشد اقتصادي سالهاي 87 و 88 اعلام نشده بود. تحقق نرخ رشد توليد ناخالص داخلي 2.3 درصد با نفت و 2.7 درصد بدون نفت در سه ماهه دوم سال 87 درحالي است كه هدف نرخ رشد متوسط برنامه چهارم توسعه 8 درصد و نرخ مصوب سال 87 برابر 8.4 درصد بوده است. بر اساس آخرين آمار منتشر شده، نرخ رشد ارزش افزوده در بخش كشاورزي در سه ماهه دوم سال 87 منفي 10.3 درصد، بخش صنعت و معدن 8.3 درصد، بخش ساختمان 10.7 درصد و بخش خدمات 5.5 درصد بوده است. به گزارش فارس، آخرين نرخ رشد اقتصادي سالانه كشور كه توسط بانك مركزي اعلام شده است، مربوط به سال 86 است كه در اين سال نرخ رشد اقتصادي با نفت 6.7 درصد و بدون نفت 7.3 درصد بوده است.

*مبادلات تجاري كالا در ايران طي 4 سال از مرز 600 ميليارد دلار گذشت

مبادلات تجاري كالا در ايران طي 4 سال گذشته به بيش از 607 ميليارد دلار رسيده است. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، طي سالهاي 85 تا 88 بيش از 292 ميليارد و 191 ميليون دلار صادرات نفت و گاز داشته ايم كه اين رقم در اين 4 سال به ترتيب 62011 ميليون دلار، 81567 ميليون دلار، 82403 ميليون دلار و 66210 ميليون دلار بوده است. بنابراين گزارش، درآمد صادرات نفت و گاز ايران در سال گذشته با بيش از 16 ميليارد دلار كاهش مواجه شده است. نماگرهاي اقتصادي بانك مركزي حاكي است: در چهار سال گذشته بيش از 70 ميليارد و 490 ميليون دلار صادرات غير نفتي داشته ايم كه اين رقم در سالهاي 85 تا 88 به ترتيب 14179 ميليون دلار، 16101 ميليون دلار، 18886 ميليون دلار و 21324 ميليون دلار بوده است كه همواره در اين سالها سير صعودي داشته است. به گزارش فارس، جزئيات واردات 245 ميليارد دلاري كالا در اين چهارسال هم به اين ترتيب بوده است كه از 49987 ميليون دلار در سال 85 به 58240 ميليون دلار در سال 86 و 70199 ميليون دلار در سال 87 افزايش يافته؛ ولي در سال 88 با افت محسوسي به 66598 ميليون دلار كاهش يافته است. بر اساس اين گزارش، تراز بازرگاني كشور در سالهاي مورد بررسي به ترتيب 26204 ميليون دلار، 39428 ميليون دلار، 31090 ميليون دلار و 20936 ميليون دلار اعلام شده است.

*كاهش 141 ميليون بشكه‌اي توليد نفت ايران در سال 88

بر اساس گزارش جديد بانك مركزي، مجموع توليد نفت ايران در سال 88 با كاهش 141 ميليون بشكه‌اي به يك ميليارد و 298 ميليون بشكه رسيده است. به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، توليد روزانه نفت ايران كه در سال 87 بيش از سه ميليون و 947 هزار بشكه در روز بوده است، در سال 88 با كاهش 9.9 درصد به سه ميليون و 557 هزار بشكه در روز رسيده است. بر اساس اين گزارش، در حالي مجموع توليد نفت ايران در سال 87 بيش از يك ميليارد و 439 ميليون بشكه بوده است كه اين رقم در سال گذشته به يك ميليارد و 298 ميليون بشكه كاهش يافته است. اين گزارش حاكي است: صادرات روزانه نفت ايران از 2 ميليون و 309 هزار بشكه در سال 87 به 2 ميليون و 24 هزار بشكه در سال گذشته تنزل پيدا كرد. به گزارش فارس، درحالي سال 87 بيش از 842 ميليون بشكه نفت صادر كرديم كه اين رقم در سال 88 به 738 ميليون بشكه كاهش يافته است. بنابراين گزارش، توليد روزانه نفت ايران در سالهاي 85 و 86 به ترتيب 4052 و 4057 هزار بشكه و صادرات روزانه نفت ايران نيز در اين سالها به ترتيب 2486 و 2522 هزار بشكه بوده است.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .