سه شنبه بیستم مهرماه ١٣٨٩


تكذيب خبر آزادی عضو سنديكای شركت واحد

طي روزهای گذشته، اخباري مبني بر آزادي رضا شهابي، عضو هيئت مديره سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران در برخي سايتها منتشر شد، كه بدين وسيله، اين خبر تكذيب مي گردد. بنا به پيگيريهاي انجام شده، رضا شهابي، علیرغم توديع وثيقه 60 ميليون توماني، همچنان در زندان اوين بسر مي برد و خانواده و کارگران سندیکایی، همچنان پيگير پرونده هستند. اخبار تكميلي، از طريق سايت سنديكاي كارگران شركت واحد متعاقبا اعلام خواهد شد.

بديهي است، سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران مسئوليتي در قبال اخبار غير واقعي منتشر شده در خصوص سنديكا ندارد.

لطفا اخبار مربوط به سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران را، تنها از طريق سايت سنديكا پيگيري نماييد.

سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه

20 مهر 1389


پسر خامنه ای به جای قاضی حکم صادر می کند

سایت جرس: صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی نامه ای از دخالتهای برخی اعضای متنفذ بیت رهبری در کار دادگاهها و زندانها به تلخی شکایت کرده خواستار جداکردن دادگاههای امنیتی سیاسی از قوه قضائیه و قبول مسئولیت شرعی آنها توسط مقام رهبری شده در غیر این صورت از رهبر خواسته استعفای وی را بپذیرد.

در این نامه آمده است: احکام قضائی در دفتر شما [مقام معظم رهبری] توسط آقازاده محترم آقاسید مجتبی، حجت الاسلام سردار حسین طائب [فرمانده وقت بسیج و رئیس کنونی سازمان اطلاعات سپاه] و سردار محمدرضا نقدی [فرمانده فعلی بسیج] صادر و به آقای رئیسی عضو این کمیته ابلاغ می شد. من چند بار خواستم آقای رئیسی را عزل کنم، آقا سیدمجتبی اجازه نداد. اگر چه ظاهرا بنده رئیس قوه قضائیه هستم، اما در واقع این فرزند شماست که از طریق ابراهیم رئیسی حکم قضائی صادر می کند. به استحضار شما می رسانم که دیگر نمی توانم شاهد این بی عدالتی ها باشم.


دبیر انجمن دانشجویان دموکراسی خواه بازداشت شد

به گزارش دانشجو نیوز، نعیم آقایی دبیر انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران صبح سه شنبه در پی احضار به سازمان قضایی نیروهای مسلح بازداشت شد.

در ماه های اخیر قاضی غلامحسین ترکی نماینده برادران لاریجانی که مسول رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه تهران میباشد، اقدام به احضار گسترده ساکنین کوی دانشگاه بصورت تلفنی به سازمان قضائی نیروهای مسلح کرده است که در این بین تعدادی از دانشجویان مرتبط با پرونده کوی بازداشت و به زندان منتقل شده اند.

به نظر میرسد که این بازداشت ها و احضار دانشجویان به سازمان قضایی نیروهای مسلح، در راستای سناریوی جدید وزارت اطلاعات به منظور تغییر ماهیت پرونده کوی دانشگاه است، بطوریکه پیش از این نیز گزارش های از فشار بر روی دانشجویان دانشگاه تهران و مرتبط با پرونده کوی، به منظور اعترافات ساختگی درج شده بود.

لازم به ذکر است که پیش از بازداشت نعیم آقایی، حبیب فرحزادی نایب دبیر سابق "انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران" روز یکشنبه یازدهم مهر ماه در حالیکه پس از سه ترم محرومیت از تحصیل به دانشگاه بازگشته بود، توسط نیروهای امنیتی در مقابل دانشگاه بازداشت شد.

ایوب نعمتی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، کاوه اکبری، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز از دیگر دانشجویان بازداشت شده در ارتباط با پرونده کوی، در ماه های اخیر می باشند.


شکنجه با آب جوش، روغن داغ و چاقو در خانه وحشت

روزنامه خراسان: قاچاقچياني که يکي از افراد گروه خود را بعد از 3 ماه زنداني کردن در خانه و شکنجه شديد، به قتل رسانده بودند،‌ صبح ديروز در دادگاه کيفري استان تهران محاکمه شدند.به گزارش فارس، نيمه شب 26 بهمن سال 87، مسئولان بيمارستان فجر در خيابان پيروزي، متوجه پيکر مرد جواني شدند که مقابل بيمارستان رها شده است. با انتقال مرد جوان به داخل بيمارستان که مشخص بود به شدت مورد شکنجه و آزار و اذيت قرار گرفته است، پزشکان بيمارستان بعد از معاينه وي متوجه شدند حداقل 6 ساعت از مرگ او گذشته است. به دليل اين که هيچ مدرک هويتي همراه جسد نبود، جسد به پزشکي قانوني انتقال يافت تا خانواده وي پيدا شوند. مدتي از کشف جسد گذشته بود که خانواده اين مرد با حضور در پزشکي قانوني، هويت او را تأييد کردند. آن ها مدعي بودند که فرزندشان به نام حميد، جدا از آن ها زندگي مي کرده است و به همين دليل تا مدت‌ها از نبود او نگران نشده‌اند. اما وقتي متوجه شدند که غيبت او نگران‌کننده است، به تعقيب دوستانش که با او زندگي مي‌کردند پرداختند اما در خانه وي با ديوارهاي خوني روبرو شده‌اند. با مشخص شدن هويت افرادي که با حميد زندگي مي‌کردند، تحقيقات پليس براي دستگيري آن ها آغاز شد و در تير ماه سال گذشته،‌ 3متهم اين پرونده دستگير شدند. متهمان اين پرونده که 2 مرد و 2 زن بودند در تحقيقات به ارتکاب قتل حميد با انگيزه اختلاف مالي و ناموسي به وسيله شکنجه کردن 3 ماهه او اعتراف کردند. قرار مجرميت متهمان در دادسراي جنايي تهران صادر و پرونده براي رسيدگي به شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران ارسال شد. صبح ديروز، جلسه رسيدگي به اين پرونده در شعبه 71 دادگاه کيفري و به رياست قاضي نورا...عزيزمحمدي برگزار شد. علي عطار، نماينده دادستان در تشريح کيفرخواست صادره گفت: متهمان اين پرونده، 1_ مهيار متهم به مشارکت در قتل عمدي، حبس توأم با شکنجه و توزيع مواد روانگردان و مخدر 2_ حامد متهم به مشارکت در قتل عمدي، حبس توأم با شکنجه و توزيع مواد روانگردان و مخدر 3_ساناز متهم به مشارکت در قتل عمدي، حبس توأم با شکنجه، ‌هستند که هر 3در تحقيقات به وارد کردن ضربات متعدد منجر به قتل به مقتول اقرار کردند. هر 3متهم اين پرونده داراي سابقه کيفري بوده و خواستار مجازات متهمان بر اساس قانون هستم. بعد از قرائت کيفرخواست توسط نماينده دادستان، اولياي‌دم در جايگاه قرار گرفتند و خواستار قصاص متهمان شدند.

ساناز: مهيار به شکنجه کردن علاقه داشت در ادامه جلسه، ساناز در جايگاه قرار گرفت و با بيان اين که هيچ‌کدام از اتهامات را قبول ندارد، گفت: مدت کوتاهي بود که با حامد دوست شده بودم که از من خواست به خانه حميد برويم؛ وقتي به آن جا رفتيم، مهيار و همسرش هم آن جا بودند.

وي ادامه داد: اولين اختلاف مقتول با حامد و مهيار بر سر طلب 5 ميليوني حامد از حميد بود و چون مهيار هم از حامد طلب داشت، پاي او هم به اين قضيه باز شد. آن ها ابتدا تصميم گرفتند با بستن دست و پاي او، طلبشان را وصول کنند. يک روز حامد از خانه براي فروش موادمخدر خارج شد و زماني که به خانه برگشت،‌ مدعي شد که حميد مبلغ 200 ميليون تومان کلاهبرداري کرده است و آن ها هم براي سهيم شدن در اين کلاهبرداري شروع به ضرب و شتم او کردند. متهم افزود: مهيار شيشه مصرف مي‌کرد و تصور مي‌کرد که حميد به همسر او چشم داشته و از او فيلم و عکس در اختيار دارد؛ به همين دليل او را به شدت کتک مي‌زد، اما حميد هميشه منکر اين موضوع مي شد.

وي با بيان اين که يکي از روزهايي که حامد براي فروش موادمخدر از خانه خارج شده بود، دستگير شد، ادامه داد: چند روز بعد از آن، مهيار، حميد را از حمامي که در آن حبس بود بيرون آورد و به اتاق برد؛ من تلاش کردم حميد را از طريق بالکن نجات بدهم اما او به داخل حياط سقوط کرد و مهيار من را هم به همراه او در حمام حبس کرد. ساناز با بيان اين که بيش از يک ماه در حمام محبوس بوده است، درباره نحوه شکنجه دادن حميد توسط متهمان گفت: آن ها، حميد را به وسيله گاز اشک‌آور، شوکر،‌ ريختن آب جوش و روغن داغ روي بدنش و زخمي کردن با چاقو شکنجه مي‌کردند. آن ها هر 3 روز يک بار به ما غذا مي‌دادند و شير آب را هم کنده بودند تا ما نتوانيم آب بخوريم. وي گفت: شب آخر، مهيار به دليل فيلم دروغي که تصور مي‌کرد من با همدستي حميد از همسرش گرفته‌ام، مرا به حمام انداخت ولي وقتي وارد حمام شدم متوجه شدم، حميد نفس نمي‌کشد. به کمک همسر مهيار جسد را بيرون آورديم اما مهيار نمي‌خواست قبول کند که حميد کشته شده است، به همين دليل از من خواست به او آمپول بزنم. جلسه‌اي 3نفره بين حامد، مهيار و همسرش برگزار شد و بعد از اين که مهيار و همسرش حدود يک ساعت از خانه خارج شدند تصميم گرفتند بعد از پوشاندن لباس به حميد،‌ او را مقابل بيمارستان فجر رها کنند. مرا هم با زنجير و طناب بستند و زير مبل رها کردند.

وي افزود: آن ها به خانه برگشتند و مهيار مرا مجبور کرد در دفتر خاطرات مطالبي بنويسم که اين گونه تداعي شود حميد فوت کرده است؛ مهيار به شکنجه کردن علاقه داشت تا جايي که حامد را هم بعد از قتل شکنجه کرد. بعد از دستگيري هم به من پيغام داد اگر قتل را گردن نگيرم خواهرم را خواهد کشت.

ساناز در پايان گفت: مهيار سر دسته باند توزيع موادمخدر بود و حميد و حامد هم براي او کار مي‌کردند.

مهيار: فقط 10 روز حميد را شکنجه کردم نه 3 ماه بعد از ساناز، نوبت به مهيار رسيد و با نپذيرفتن نقش خود در قتل گفت: حميد تا آخرين لحظه ورود ساناز به حمام زنده بود و ساناز بود که با لگد او را به قتل رساند. وي با بيان اين که تمام اظهارات ساناز دروغ بود، گفت: حميد در خانه محبوس نبود و چند روز قبل از مرگش با موتور من از خانه خارج شد. اظهارات قبلي خود را قبول دارم که حميد، ساناز و همسر خود را مي‌زدم اما نه تمام 3 ماه، بلکه فقط 10 روز آخر. با مشت و لگد و چاقو او را مي‌زدم.

مهيار با پذيرفتن اين که با چاقو و ريختن آب جوش و روغن داغ،‌ حميد را مورد شکنجه قرار داده است، گفت: اما من او را طوري شکنجه نکردم که باعث مرگش بشود. تمام اظهارات ساناز دروغ است، او، من و حامد را به کتک زدن حميد تحريک مي‌کرد. ادعاي او درباره فراري دادن حميد هم دروغ است چرا که کليد خانه در اختيارش بود و با موبايل هم مي‌توانست به پليس خبر بدهد.

وکيل مهيار: متأسفم که وکالت اين پرونده را به من واگذار کردند بعد از اظهارات متهم، وکيل تسخيري وي در جايگاه قرار گرفت و با بيان اين که متأسفم که وکالت اين پرونده را پذيرفتم،‌ گفت: اما به هر حال اين افراد هم قرباني فقر فرهنگي و آلودگي جامعه شده‌اند و قدرت داشتن اراده سالم را ندارند. در ادامه جلسه، حامد، ديگر متهم پرونده در جايگاه قرار گرفت و او هم مانند ديگر متهمان منکر دخالت در قتل شد و در تشريح حادثه گفت: من اصلا او را نزدم و چاقوها را هم مهيار به او مي‌زد. وي که به شدت ترس از مهيار در چهره‌اش نمايان بود، مدعي شد که چند روز بعد از حبس حميد،‌ به زندان رفته و تا 10 روز قبل از مرگ او در زندان بوده است. او معتقد بود، مهيار حميد را بر سر مسايل ناموسي شکنجه کرده است، نه مسايل مالي. در اين لحظه، ‌ساناز به دستور قاضي بلند شد و گفت: حامد تمام اتفاقات آن مدت را مي‌داند ولي به دليل ترس از مهيار تاکنون حرفي نزده است. حامد که به وضوح از حضور مهيار در دادگاه هراس داشت، بعد از اين که به دستور قاضي،‌ مهيار را از دادگاه خارج کردند، موضوع شکنجه کردن حميد توسط مهيار به وسيله آب جوش و روغن داغ را بازگو کرد. بعد از اظهارات حامد، مهين، همسر مهيار که در ابتدا جزو متهمان پرونده بود اما به دستور بازپرس قرار منع تعقيب او صادر شد، در جايگاه قرار گرفت و گفت: ابتداي درگيري مهيار و حامد با حميد بر سر اختلاف مالي بود و آن ها خواستند از او زهرچشم بگيرند. يک روز به همراه ساناز در حال مصرف موادمخدر بوديم که حميد پنهاني از ما فيلم گرفت. اما هرچه به او اصرار کرديم فيلم را نداد و از من خواست به خواسته‌هاي شيطاني او تن بدهم. در نهايت مجبور شدم موضوع را به مهيار بگويم. مهين در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سؤال قاضي که چطور حميد را مي‌زدند که همسايه‌ها صدايش را نمي‌شنيدند، گفت: موقع شکنجه کردن،‌ صداي ضبط را زياد مي‌کرديم و همچنين پنجره‌ها و ديوارها را با پتو مي‌پوشانديم تا صدا بيرون نرود. با شيلنگ، مشت‌ولگد، چاقو، آب جوش و روغن داغ او را شکنجه مي‌کردند. مهين مدعي شد به دستور مهيار از اعتراف دروغين ساناز فيلمبرداري کرده است اما فيلم از گوشي او خالي شده بود؛ به همين دليل مهيار به ساناز شک کرد و او را به زور گاز اشک‌آور به حمام انداخت. اين اظهارات مهين در حالي بود که به محض ورود مهيار به دادگاه، مهين حرفش را عوض کرد و مدعي شد متوجه نشده است چه کسي به صورت ساناز گاز اشک‌آور زده است. بعد از اظهارات مهين، هر سه متهم پرونده در جايگاه قرار گرفتند و در بيان آخرين دفاعيات خود، اتهامات انتسابي را انکار کردند. قاضي عزيزمحمدي ختم جلسه را اعلام و صدور حکم را به بعد از مشورت با مستشاران دادگاه (بردبار، آروين، سري و واعظي) موکول کرد.


سالانه 50 هزار نفر به بيکاران خراسان رضوی اضافه ميشود

روزنامه مردمسالاری: استاندار خراسان رضوي گفت: طبق آخرين گزارش مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در خراسان رضوي 2/5 درصد از ميانگين کشوري کمتر است. به گزارش ايسنا "محمود صلاحي" اظهار داشت: هم اکنون 190 هزار بيکار در خراسان رضوي وجود دارد و سالانه 50 هزار نفر نيز به اين تعداد افزوده مي شود که اين امر برنامه ريزي براي ايجاد اشتغال و توسعه پايدار را به يکي از اولويت هاي مهم استان تبديل کرده است. وي با تاکيد بر تعهد دستگاه هاي اجرايي استان به شوراي عالي اشتغال، براي ايجاد 50 هزار فرصت شغلي جديد طي سال 89، افزود: هدف گذاري دستگاه هاي اجرايي استان براي ايجاد 80 هزار فرصت شغلي طي سال جاري است. استاندار خراسان رضوي تصريح کرد: با ورود بخش خصوصي به بحث اشتغال و استفاده از ظرفيت اين بخش رسيدن به اهداف پيش بيني شده طي زمان کوتاه تري امکان پذير خواهد بود. وي خاطرنشان کرد: در کنار ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، حفظ فرصت هاي شغلي موجود نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است. استاندار خراسان رضوي گفت: شناسايي ظرفيت هاي خالي واحدهاي صنعتي و ايجاد کارگروهي براي رفع مشکل واحدهاي صنعتي که دچار بحران شده اند، از جمله مواردي است که در ايجاد اشتغال و حفظ شرايط موجود بسيار لازم و ضروري است. صلاحي با اشاره به توسعه صنعتي و خودکفايي کشور در بسياري از زمينه ها با ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، گفت: خودکفايي بهترين راه مقابله با تحريم هاي دشمنان است. وي تاکيد کرد: به منظور رفع مشکلات صنعت در استان از اين پس هرماه به طور منظم از صنايع و کارخانجات استان بازديد خواهم کرد.


سه زندانی دیگر در دهدشت اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – روز شنبه و در آستانه رو جهانی مبارزه با حکم اعدام سه زندانی در شهر دهدشت اعدام شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، سه زندانی اعدام شده به نام های محمد حسین دستمرد، حاصل دستمرد و اسلام برزکار شش سال پیش به اتهام حمل و قاچاق مواد مخدر دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند.


حمله به رفسنجانی در آستانه سفر خامنه ای به قم

روزآنلاین: همزمان با تبلیغات رسانه های حکومتی درباره سفر آیت الله خامنه ای به قم که جوان آنلاین، پیشاپیش اعلام کرده با "استقبال بی نظیری" رو به رو خواهد شد، و در کنار گمانه زنی سایت های تحلیلی در مورد اهداف این سفر وهمچنین طرح مجدد پیشنهاد "شورای رهبری" از سوی هاشمی رفسنجانی که محمد یزدی خبر آن را در مصاحبه با نشریه "پنجره" فاش کرد، سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد، حملات رسانه های حامی دولت به رفسنجانی را وارد فاز جدیدی کرد.

سخنان آیت الله خامنه ای درباره دانشگاه آزاد در شرایطی مطرح شده که طی چند روز گذشته حمله به هاشمی رفسنجانی و خانواده وی به موضوع ثابت رسانه های حامی دولت تبدیل شده است.

بنا به گزارش پایگاه رسمی آیت الله خامنه ای، وی در متنی که درباره توقف وقف دانشگاه آزاد نوشته، آورده است: "وقف مزبور داراي اشكالات اساسي فقهي و حقوقي است از جمله، هم به لحاظ مشروعيت وقف مذكور و هم از جهت صلاحيت هيئت محترم موسس در انشاء اين وقف. همچنان كه مشكل اساسي تحقق قبول مقام ذيصلاح نيز مطرح است، بنابراين وقف مزبور از لحاظ فقهي و حقوقي صحيح نيست. ضمناً با توجه به ماهيت غيرخصوصي و غيردولتي دانشگاه آزاد اسلامي، لازم است بندهاي 5 و 10 مصوبه جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسي مجدد قرار گرفته و اصلاح شود".

بنا به نوشته این سایت، خامنه ای خواسته است تا "مراتب" به محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد ابلاغ شود.

گفتنی است توقف وقف در کنار اصلاح اساسنامه، آنطور که سایت تابناک نوشته به معنای بازگشت اموال به خارج از مسیر وقف است.

به این ترتیب، هاشمی رفسنجانی که پیش از این به دلیل دفاع از وقف دانشگاه آزاد، حتی از سوی سلیمی نمین متهم به "تلاش برای استمرار تسلط بر اموال عمومی" شده بود، هم اکنون با مخالفت جدیدی از سوی آیت الله خامنه ای و آنهم در آستانه سفر وی به قم مواجه شده که ناظران سیاسی آن را به دعوای قدرت در بالاترین سطوح جمهوری اسلامی مرتبط می دانند؛به ویژه اینکه سخنان محمد یزدی در مورد "پیشنهاد شورای رهبری" از سوی هاشمی رفسنجانی هم درست در همین شرایط مطرح شده است.

پیشنهاد شورای رهبری از سوی هاشمی رفسنجانی، بخصوص در شرایطی واکنش حامیان حکومت را برانگیخته که اخبار حکایت از "استقبال سرد علما از سفر خامنه ای به قم" دارد؛ برخوردی که سایت راه سبز آن را دلیل تعویق چندباره سفر آیت الله خامنه ای به قم دانسته بود.شاید به همین جهت بود که محمد یزدی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری و از حامیان احمدی نژاد، مجددا حمله به هاشمی رفسنجانی را از سرگرفته و طی مصاحبه ای در آستانه سفرخامنه ای به قم، از "پیشنهاد هاشمی درباره شورای رهبری" خبر داده است.

بنا به گزارش رجانیوز، یزدی در این مصاحبه گفته است: "در حال حاضر هم که دوباره آقاي هاشمي اين مباحث را مطرح مي‌كند، باز هم ما مخالفيم و بعدا هم مخالف خواهيم بود. به اين علت كه مسئله تشكيل شوراي رهبري مبناي فقهي و علمي ندارد، بلكه مبناي روشنفكري دارد، چون يك مجتهد هيچ‎وقت نمي‌تواند مقلد باشد و با نظر شورايي بحث كند". علاوه بر محمد یزدی، عبدالنبی نمازی هم که رجا نیوز او را از "اعضای برجسته خبرگان" معرفی کرده در گفت و گو با فارس نیوز از "مواضع هاشمی درباره رهبری" انتقاد کرده و اظهار کرده: "مواضع اخیر آقای هاشمی را قبول ندارم و نسبت به آن اعتراض دارم. آقای هاشمی باید تاکیدات رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار دهد و از ایشان تبعیت کند".

انتقاد برخی از اعضای حامی حکومت در مجلس خبرگان به رئیس این مجلس، آنهم با اوج گیری حملات سایت هایی چون جوان آنلاین و رجا نیوز که عموماً بر اساس "شنیده ها" درباره همسر و فرزندان هاشمی می نویسند و در نهایت مخالفت صریح آیت الله خامنه ای با وقف دانشگاه آزاد که هاشمی در سفر اخیرش به مازندران درباره آن گفته بود "خدا اجازه نمي دهد اين وقف باطل شود"، ارتباط سفر خامنه ای با افزایش حملات به هاشمی را مطرح کرده است.


زهرا رهنورد: ایران یک زندان بزرگ است

سایت تحول سبز: در تایید و حمایت از کمپین موسوم به “خانواده بزرگ زندانیان سیاسی”، زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه نیز با تحریر نوشته ای کوتاه، پیوستن خود را به این کمپین اعلام کرده و خاطرنشان ساخته است که هر چند نمی تواند زندانی خاصی را از بین زندانیان برگزیند، اما برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی آزادی خواه ایران تلاش خواهد کرد .

به گزارش کلمه، زهرا رهنورد در یادداشت پشتیبانی و عضویت خود در کمپین آورده است: “اگر چه تحت سلطه حاکمیت فعلی، ایران یک زندان بزرگ است با یک محیطی پادگانی و تفتیش عقاید در این زندان بزرگ زن و مرد و پیر و جوان و حتی کودکان و خانواده ها را تهدید می کند و هیچ یک امنیت ندارند و امنیت شغلی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی برای شان به یک آرزو تبدیل شده است . من با نگرش اصلاحی برای امنیت در کشور ایران کمر همت بسته ام، یعنی برای آزادی و آبادی و دمکراسی در ایران تا این زندان بزرگ را همه با هم دست در دست هم به گلستانی خرم و جامعه ای مدرن و پیشرفته تبدیل کنیم تا همه ایرانیان آزاد و آزاده باشند . من در عین حال به کمپین خانواده برزگ زندانیان سیاسی می پیوندم چرا که در دل زندان بزرگی که نامش کشور ایران است زندانهای متعددی در سراسر کشور شناخته شده و پیدا و پنهان در استانها و شهرهای کشورمان آزادی خواهان را به بند کشیده است . من به کمپینی که برای آزادی این زندانیان تشکیل شده می پیوندم ،خودم را عضوی از خانواده بزرگ زندانیان سیاسی می دانم و برای دفاع از همه زندانیان سیاسی ایران فعالیت می کنم ،چرا که همه آنها همراهان حق و آزادی و خواهران و برادران من هستند .چگونه می توانم کسی را از میان اینان برگزینم ؟ آیا می توانم از زنی که دو فرزند خردسالش در فراقش بی قراری می کنند بگذرم یا آن جوانی که مادر و همسرش نگران رنجها و شکنجه های او هستند ؟یا آن پدری که همچون ستون بنای آزادی است؟ یا آن دختر جوانی که لباس زندان را به رخت عروسی و شعرها و هلهله های جشن ها ترجیح داده است؟ کدام را می توانم انتخاب کنم تا از او حمایت کنم و برای آزادی اش تلاش کنم ؟ نه! من مدافع همه زندانیان آزادیخواهم تا جشن یپروزی سعادت مردم را همه با یکدیگر برگزار کنیم ”


رئیس ‌جمهور پیشین چک خواستار آزادی وکیل دربند شد

رادیو آلمان: واسلاو هاول، رئیس‌جمهور پیشین چک در یک همایش بین‌المللی در پراگ ضمن پشتیبانی از نسرین ستوده، خواستار آزادی فوری این وکیل ایرانی از زندان شد. سخنان هاول از سوی چهره‌های سرشناس حاضر در این همایش مورد پشتیبانی قرار گرفت.

واسلاو هاول، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری چک از مقامات جمهوری اسلامی خواست که نسرین ستوده، وکیل دادگستری را آزاد کنند. بنا به خبرهای رسیده دو هفته از اعتصاب غذای نسرین ستوده می‌گذرد، با این وجود گزارش‌های موثقی از وضعیت جسمی این وکیل محبوس در زندان اوین در دست نیست.

رئیس‌جمهور پیشین چک نیز با اطلاع از اعتصاب غذای ستوده درباره به خطر افتادن سلامت وی ابراز نگرانی کرده است. هاول که در مراسم پایانی همایش "فوروم ۲۰۰۰" سخنرانی می‌کرده به طور مستقیم از مقامات ایران خواست که هرچه زودتر نسرین ستوده را آزاد کنند.

رئیس‌جمهور پیشین چک، که خود نیز از مخالفان نظام کمونیستی سابق در کشورش بوده، از طریق شیرین عبادی درباره دستگیری و اعتصاب غذای ستوده آگاهی یافته است. شیرین عبادی به وی گفته است که احتمال می‌رود که وضع جسمانی ستوده مساعد نباشد.

نسرین ستوده وکیل بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مدافع حقوق‌بشر در ایران بوده است. از میان موکلان وی می‌توان به شیرین عبادی، دارنده نوبل صلح، حشمت‌الله طبرزدی، فعال سیاسی و عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار اشاره کرد.ستوده در گذشته وکالت متخلفان نوجوانی که با مجازات مرگ روبرو بوده‌اند را نیز برعهده داشته است.


كشف تپه باستانی در شهرستان مسجدسليمان

روزنامه نورخوزستان: يك تپه باستاني در شهرستان مسجدسليمان كشف شد. به گزارش ايسنا از خوزستان اين تپه در جريان احداث يک پروژه در حوزه شهرستان مسجدسليمان كشف شد. كارشناسان باستان‌شناسي احتمال مي‌دهند قدمت اين تپه به دوره اشکاني کشف بازگردد. هم‌اكنون با حضور يگان حفاظت و کارشناسان واحد پژوهشي اداره کل ميراث فرهنگي استان خوزستان ادامه پروژه متوقف شده تا نسبت به کاوش‌هاي تکميلي اقدامات لازم انجام شود.


مسجد سليمان در محاصره مشکلات؛ شهر نفت، آب ندارد

روزنامه ابتکار: اکثر مناطق اين شهر نفتي در بيشتر ساعات شبانه روز با قطعي آب مواجه هستند.محمد خانچي فرماندار شهرستان مسجدسليمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: مشکل کمبود و قطعي آب در برخي مناطق اين شهر به سالها قبل برمي گردد و که مسئولين گذشته به صورت اساسي و ريشه‌اي اين مشکل را حل نکرده اند. وي افزود: مسجدسليمان به عنوان زادگاه نفت در خاورميانه از نظر بافت شهري در کشور بي نظير است. در اين شهر برخي مناطق مسکوني روي تپه قرار دارند و برخي ديگر در دره ساخته شده اند به همين دليل خدمات رساني به اين شهر با اين شرايط محيطي فوق العاده سخت است. يکي از اين سختيها هم رساندن آب با شرايط مناسب در اين شرايط با نقاط مختلف شهر است به همين دليل در سالهاي قبل به علت بي توجهي يا کم توجهي به اين معضل، مشکلات فراواني براي مردم اين شهر به وجود آمده است. فرماندار مسجدسليمان تصريح کرد: با اين وجود در چند مدت اخير دولت به خوبي به اين مشکل واقف بوده و درصدد حل آن برآمده به همين دليل طرح جامع آبرساني به اين شهر در دستور کار قرار گرفت و مراحل اجراي آن با سرعت در حال پيگري است. بر اساس زمانبندي صورت گرفته طرح جامع آبرساني به شهرستان مسجدسليمان در دهه فجر امسال به بهره برداري مي‌رسد و اين شهر اولين شهر استان لقب خواهد گرفت که در آن طرح جامع آبرساني تکميل و به بهره برداري مي‌رسد. وي با اشاره به اينکه آب شهر مسجدسليمان از پشت سد گدار تامين خواهد شد، گفت: اغلب بخشهاي اين طرح هم اينک تکميل شده اند در عين حال که آبي که به دست مردم مي‌رسد فوق العاده با کيفيت خواهد بود.خانچي از مديران شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان نيز خواست همزمان با اجراي طرح جامع آبرساني به مسجدسليمان توسط سازمان آب و برق خوزستان، اقدام به اصلاح شبکه فرسوده آبرساني اين شهر کنند تا در صورت افتتاح طرح، مردم از اين بابت با مشکل مو اجه نشوند. از سويي ديگر مدير عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: 40 درصد از شبکه‌ آبرساني شهرستان مسجدسليمان اصلاح شده و در حال حاضر وضعيت آبرساني در اين شهرستان مطلوب است. محسن پويا اظهار داشت: آب مسجدسليمان يک موضوع 50 ساله است که به لحاظ زيرساخت و قدمت داراي مشکلات زيادي بوده اما شرکت آبفاي استان در سالهاي اخير اقدامات بسيار خوبي براي بهبود وضعيت آبرساني به اين شهرستان‌ انجام داده است. وي عنوان کرد: با اين اقدامات، 50 درصد لوله‌هاي آب به زيرزمين منتقل شدند که به زودي ديگر خطوط آبرساني ساير مناطق اين شهرستان به زيرزمين منتقل مي‌شوند.پويا گفت: هم اکنون عمده مشکل در مرکز شهر، فرسودگي لوله‌هاي آبرساني است که 30 درصد از اين لوله‌ها ساماندهي شده‌اند. مدير عامل آبفاي خوزستان همچنين با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف آب در شهرستان مسجدسليمان‌ بيان داشت: بايد براي صرفه‌جويي و درست مصرف کردن آب فرهنگسازي شود تا آب به اين ميزان زياد به ويژه در اين شهرستان مصرف نشود. زماني که مصرف سرانه آب بالا مي‌رود يا بر اثر يک بي‌احتياطي لوله‌اي در جايي مي‌شکند مشکلات زيادي براي انتقال آب و جلوگيري از تداخل با فاضلاب ايجاد مي‌شود، از اين رو مصرف صحيح آب و جلوگيري از جاري شدن آبهاي سطحي از مشکلات گرفتگي فاضلابها جلوگيري مي‌کند. پيش از اين استاندار خوزستان گفته بود: از آغاز مطالعات طرح جامع آبرساني به شهرهاي خوزستان در سال 84 تاکنون، بيش از 15 هزار ميليارد ريال براي اجراي اين طرح سرمايه گذاري و هزينه شده است. سيد جعفر حجازي در جريان بازديد از طرح جامع آبرساني به مسجد سليمان گفت: اين رقم، جداي از دو هزار ميليارد ريال اعتباري است که به شرکت آب و فاضلاب روستايي در اين مدت داده شده و اميد مي‌رود مجموعه طرحهاي انتقال آب خوزستان پيش از پايان کار دولت دهم تمام شود تا ديگر دغدغه‌اي از اين حيث براي مردم وجود نداشته باشد. از زمان بهره برداري طرح، تا 40 سال آينده تمامي تدابير براي تامين و انتقال آب به شهرهاي خوزستان و نياز ساکنان تمامي مناطق شهري و روستايي اين استان به آب شرب انديشيده شده است. وي اظهار داشت: پيش از اين، کار جامع و پايداري براي تامين آب شهرهاي استان خوزستان انجام نشده و کارهاي صورت گرفته، مقطعي و کوتاه مدت بوده که به کمبود اعتبارات بر مي‌گردد، از اين رو اميدواري بالايي در مجموعه سازمان آب و برق و شرکت آب و فاضلاب خوزستان نبود که بتوانند اين اعتبارات را دريافت و اقدام کنند.مسجدسليمان به عنوان اولين شهر نفتي ايران در حالي با مشکلات ريز و درشت دست و پنجه نرم مي‌کند که اين شهر به واسطه کشف نفت در آن در پنجم خرداد ماه سال 1287 اولين شهر مدرن کشور به شمار مي‌رود. اما بعد از استخراج بي محاباي نفت از ميادين نفتي آن و کاهش حجم آن، اين شهر به شدت روند نزولي خود را طي کرد به گونه‌اي که امروز اين شهر با روند نزولي جمعيت و بيکاري بسيار بالا مواجه است.


یورش وحشیانه گارد زندان و ضرب و جرح زندانیان

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران"یورش گارد زندان به زندانیان بی دفاع بند 5 زندان گوهردشت کرج و ضرب وجرح وحشیانه آنها که منجر به زخمی شدن تعدادی از زندانیان گردید. روز دوشنبه 19 مهر ماه حوالی ساعت 09:30 صبح گارد زندان به درون بند 5 زندان گوهردشت کرج یورش برد و زندانیان بی دفاع را آماج باتونهای خود قرار داد در اثر این یورش وحشیانه تعدادی از زندانیان زخمی شدند.یکی از زندانیان که وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت فرهنگ پور منصوری بود. او در اثر ضربات باتون از ناحیه دست و پا زخمی گردید و سایر اعضای بدنش کبود شد.ناصر زعیم فرمانده گارد، زندانی فرهنگ پور منصوری را تهدید به قتل نمود. یورش به زندانیان و ضرب و جرح آنها تا ساعت 12:00 ادامه داشت. زندانیان دیگری هم مورد ضرب وشتم مامورین گارد زندان قرار گرفتند که نام های آنها به قرار زیر می باشد،محسن جهان لو،سیاوش بندلو،هادی بندلو و تعداد دیگری از زندانیان می باشند. گارد زندان همچنین وسایل شخصی زندانیان را تخریب نمودند و مقداری از آنها را با خود بردند. در این یورش وحشیانه نزدیگ به 30 نفر از افراد گارد شرکت داشتند نام فردی که فرماندهی گارد را به عهده داشت ناصر زعیم بود.این یورش وحشیانه تحت نظر کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات زندان صورت گرفت. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،یورش وحشیانه گارد زندان به زندانیان بی دفاع و اسیر و مورد ضرب وشتم قرار دادن آنها را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در زندانهای ولی فقیه در ایران است.

20 مهر 1389 برابر با 12 اکتبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


  18 کشته در انفجار پادگان سپاه پاسداران در خرم آباد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران به نقل از منابع حکومتی نوشت، در انفجار روز سه شنبه در یک پادگان نظامی متعلق به سپاه پاسداران در شهر خرم آباد، 18 نفر کشته شدند.

فرمانده پاسداران در استان لرستان گفته است، در انفجار روز گذشته 18 نفر کشته و 14 تن دیگر مجروح شدند.

به گفته وی، انفجار و آتش سوزی ساعت 11 صبح دیروز در پادگان امام علی روی داده است.

این فرمانده پاسداران افزود، بر اثر سرایت آتش به محل نگهداری مهمات، انفجاری رخ داد که در این حادثه تعدادی از پاسداران کشته و مجروح شدند.

منابع حکومتی اعلام کردند دو روز عزای عمومی در استان لرستان اعلام شده است.

عضو ارشد جبهه مشارکت بازداشت شد

سایت کلمه: علی شکوری راد، عضو جبهه مشارکت بازداشت شد. وی که صبح امروز برای ارائه ی پاره ای از توضیحات احضار شده بود تا شب به منزل بازنگشت و بر اساس گزارش های رسیده و شواهد موجود این عضو جبهه مشارکت نیز بازداشت شده است.

گفته می شود که دلیل این بازداشت به دلیل دو نوشته اخیر او در باره محسنی اژه ای دادستان کشور و سخنگوی قوه قضاییه است. پس از آنکه سخنگوی قوه قضاییه در دو مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود در رابطه با انحلال جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اظهاراتی را مطرح کرد،شکوری راد در مقام پاسخگویی بر آمد و ضمن رد اظهارات محسنی اژه ای در رابطه به انحلال احزاب اصلاح طلب، سخنان دادستان کشور را متناقص و دورغ های جدید خواند.

شکوری راد در نوشته خود که با نام ” افتضاح روی افتضاح؛تناقض‌گویی و دروغ‌های جدید” منشر شده بود خطاب به اژه ای نوشت: ” آقای محسنی اژه ای کم کم نشان می دهد ،بعد از قاضی مرتضوی که حقیقتاً یک پدیده تاریخی در دستگاه قضا بود تمایل به پدیده شدن دارد با این تفاوت که قاضی مرتضوی، هم با هوش بود و هم مسائل را شخصی نمی کرد و به همین دلیل بموقع لیز می خورد و توانست ده سال بر کرسی دادستانی تکیه بزند اما آقای اژه بر حسب اشتهار این قابلیت ها را ندارد. لذا بعید است دوام چندانی بخصوص در سمت سخنگویی داشته باشد.


پیشرفت پالایشگاه خوزستان در نقطه صفر

خبرگزاری مهر: هیئت دولت در اولین سفر استانی خود به خوزستان برای خودکفایی کشور در تولید بنزین و ریشه کن کردن بیکاری در شهرهای آبادان و خرمشهر، ساخت پالایشگاه خوزستان در کنار شهر آبادان را تصویت کرد ولی این طرح هم اکنون با گذشت چهار سال تنها در حد نصب تابلو مانده است.

این پالایشگاه نفت سنگین که به پالایشگاه دوم خوزستان نیز معروف است در هفت کیلومتری شمال آبادان در جاده آبادان - اهواز و کانال ژیان در منطقه آزاد اروند احداث خواهد شد و پس از بهره برداری از این پالایشگاه که ظرفیت آن 180 هزار بشکه در روز است، روزانه حدود 10 میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد. قرار است خوراک این پالایشگاه از میادین نفتی آزادگان و یادآوران که از میادین تازه به تولید رسیده جنوب خوزستان و نزدیکی شهر آبادان به حساب می آیند، تامین شود.

طرح احداث پالایشگاه 180 هزار بشکه ای نفت خام فوق سنگین خوزستان با حدود سه میلیارد یورو سرمایه گذاری و مشارکت 75 درصدی بخش خصوصی پس از آغاز به کار پیمانکار اجرایی، سه سال تعیین شده و این در حالیست که اکنون حدود چهار سال از تصویب آن می گذرد ولی حتی یک آجر برای عملیات ساختمان سازی آن به کار نرفته است.

در خصوص تولیدات پالایشگاه خوزستان گفته می شود روزانه 10 میلیون لیتر (32.6 درصد) بنزین سوپر مطابق با استاندارد یورو، 12.5 میلیون و 600 هزار لیتر (41 درصد) گازوئیل، سه میلیون لیتر (10 درصد) سوخت جت، پنج میلیون لیتر (16.3 درصد) گاز مایع، 410 تن گوگرد، 1.2 درصد نفت کوره از جمله فرآورده هایی است که در پالایشگاه خوزستان تولید می شود.

از زمان تصویب این طرح تاکنون مسئولین مختلف وعده های متفاوتی را برای آغاز عملیات ساخت و انتخاب سرمایه گذار و پیمانکار رسانه ای کرده اند که تا به امروز هیچ نشانی از این وعده ها دیده نمی شود.

بهمن سال1387 قرار بود طرح آغاز شود

محمد زالی، مجری طرح ساخت پالایشگاه خوزستان در آذرماه سال 1387 گفته بود: عملیات ساخت پالایشگاه دوم آبادان موسوم به خوزستان از آبان ماه سال گذشته آغاز شده و طبق برنامه ریزیهای انجام شده تاکنون چهار درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

زالی با اشاره به وسعت 525 هکتاری زمین این طرح گفت: پاکسازی مواد منفجره، تملک زمین و وجود معارض از جمله مشکلات پیش روی این طرح است که با حل این مشکلات پیش بینی می شود تا دو ماه آینده (یعنی بهمن ماه سال 1387) عملیات حصارکشی محدوده طرح آغاز شود.

وی از همکاری هشت شرکت داخلی و خارجی در این طرح خبر داده بود و اعلام کرد: با برنامه ریزیهای انجام شده و تامین اعتبار مورد نیاز، پالایشگاه دوم آبادان تا سال 1391 به بهره برداری می رسد.

ابراز تمایل شرکتهای خارجی برای حضور در طرح

مجری طرح ساخت پالایشگاه خوزستان در همان زمان طرح موضوع مشارکت نکردن سرمایه گذاران خارجی، در این طرح را رد و تصریح کرد: با توجه به ابراز تمایل برخی از شرکتهای خارجی طرح این موضوع منتفی است با این وجود عرضه سهام پالایشگاه خوزستان به وسیله فروش سهام آن در بورس و اوراق مشارکت نیز قابل بررسی است.

زالی طرح ساخت پالایشگاه خوزستان را یکی از طرحهای پرسود با بازدهی مناسب اقتصادی عنوان کرد و گفت: مشابه دانش فنی به کارگرفته شده در پالایشگاه خوزستان در کشور ونزوئلا استفاده شده و در مرحله طراحی آزمایشی است.

در اسفندماه سال 1387 نوراله شهنازی زاده مدیر عامل وقت شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در بازدیدی که از محل ساخت این پالایشگاه به عمل آورده بود، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی را از مشکلات اصلی راه اندازی این طرح اعلام و تصریح کرده بود: سرمایه مورد نیاز برای ساخت این پروژه سه میلیارد یورو است که نزدیک به 2.3 میلیارد یورو آن را بخش خصوصی تامین خواهدکرد.

وعده فرماندار آبادان هم عملی نشد

در فروردین ماه سال جاری هم سید خلف موسوی، فرماندار آبادان به جمع مسئولین وعده دهنده برای آغاز این طرح پیوست و از آغاز عملیات ساختمانی این پالایشگاه در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد که این وعده نیز محقق نشد.

فنس کشی در این ماه آخر وعده مسئولین

مدیر عامل پالایشگاه خوزستان هم در شهریورماه امسال از آغاز عملیات فنس‌کشی سایت پالایشگاه خوزستان در ماه آینده یعنی در ماه جاری خبر داد ولی تا به امروز چنین اتفاقی در این پالایشگاه رخ نداده است.

ناامیدی مردم آبادان با دیدن تابلوی پالایشگاه

عبدالله کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: از مسئولین متولی ساخت این پالایشگاه درخواست می کنم تابلویی که بیش از سه سال قبل در مسیر آبادان به اهواز نصب کرده اند را بردارند تا اینگونه بسیاری از مشکلات روانی مردم ناشی از دیدن این تابلوی بی استفاده کم شود.

وی افزود: مردم با دیدن این تابلو هم حسرت می خوردند و هم افسوس، حسرت از اینکه قرار بود با ساخت این پالایشگاه علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، مشکلات بیکاری جوانان آنان حل شود و افسوس از اینکه سالهاست مسئولین مختلف وعده آغاز به کار طرح را داده اند ولی تا به امروز کوچکترین کاری صورت نگرفته است.

کعبی که خود نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس است، تاکید می کند: دولت چهار سال است که در جذب سرمایه گذار بخش خصوصی که قرار است 75 درصد سرمایه طرح را تامین کند عاجز مانده بنابراین این سئوال پیش می آید که چرا از ابتدا این طرح تصویب شد و مگر دولت فکر چنین روزی را نمی کرد.

وی افزود: به هر حال این طرح از هر نظر برای کشور و استان مفید است و انتظار داریم دولت حتی با سرمایه گذاری دولتی هم که شده عملیات ساخت این پالایشگاه را آغاز کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس تاکید کرد: اگر امروز این پالایشگاه ساخته می شد مجبور نبودیم برای تامین بنزین داخلی تولیدات محصولات با ارزش پتروشیمی را قطع و به جای آنها بنزین تولید کنیم ضمن اینکه امروز به صورت جدی تری ثابت می کردیم تحریم دولتهای غربی علیه کشور هیچ اثری ندارد و ما می توانیم در تمام زمینه ها خودکفا باشیم.

کعبی با اشاره به اینکه ساخت این پالایشگاه از هر نظر به سود کشور است، گفت: این پالایشگاه در کنار دو میدان نفتی آزادگان و یادآوران قرار گرفته و با کمترین هزینه ای می توانیم نفت مورد نیاز را به این پالایشگاه منتقل کنیم ضمن اینکه می توانستیم خام فروشی نفت را کاهش دهیم و آن را ماده با ارزش تری به نام بنزین تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعلل در ساخت پالایشگاه دوم آبادان بیش از این پذیرفتنی نیست، تاکید کرد: بیکاری در شهرهای آبادان و خرمشهر به اوج خود رسیده و در هر خانه ای یک یا دو جوان بیکار داریم که انتظار می رود با ساخت این پالایشگاه وضعیت تا حدودی بهتر شود و دولت قولهای خود مبنی بر کاهش بیکاری در این دو شهر را به صورت عملی نشان دهد.

شهرهای آبادان و خرمشهر با وجود در اختیار داشتن صنایع فراوان از جمله پالایشگاه آبادان، اداره بندر و گمرگ از آمار بالای بیکاری رنج می برند و این موضوع باعث مهاجرت نیروهای جوان و تحصیلکرده این دو شهر به سایر شهرهای کشور به خصوص اهواز شده است به همین علت تسریع در ساخت پالایشگاه خوزستان می تواند تا حدی این میزان بیکاری را کاهش دهد.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .