یکشنبه بیست و یکم شهریور ١٣٨٩


نامه جبهه مشارکت به فرمانده سپاه : مسئولیت جان صفایی فراهانی با شماست

به گزارش نوروز متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای سردار سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پس از سلام، در این نامه سر گشاده از آن جهت شما را مخاطب قرار داده ایم که نهاد نظامی تحت امر شما در حوادث پس از انتخابات بیشترین و اصلی ترین نقش را داشته و هم اکنون نیز تصمیم گیرنده نهایی در امر اسیران سرافرازسبز، همانان که از کودتاگران شکایت کرده اند، است.

این توجه مسئولیت تلویحاً و گاه تصریحاً توسط مقامات قضایی مورد تأیید قرار گرفته است و آنان در مراجعات خانواده های این عزیزان مدام از خود سلب مسئولیت می کنند. روند امور چه در دستگیری های غیر قانونی، چه درنمایشهای مهوع تلویزیونی، چه در محاکمات و صدور احکام و چه در مورد مرخصی های محدود و زندانی کردن مجدد این دلاور مردان حق طلب به خوبی موید این وضعیت است. هر چند در ماههای اخیر، وزارت اطلاعات با اشراف مستقیم شخص آقای احمدی نژاد در این مسابقه در شر، گوی سبقت را از شما هم ربوده است.

موضوع این نامه وضعیت بحرانی و خطرناک جناب آقای مهندس صفائی فراهانی است که طبق اطلاعات موجود از بیماری شدید قلبی رنج می برند و در چند نوبت به همین دلیل دچار بیهوشی کامل شده اند و متأسفانه در شرایط زندان از اولیه ترین خدمات مورد نیاز پزشکی محروم هستند.

حتماً شما آقای صفایی فراهانی را بخوبی می شناسید. انسانی کم مانند ومدیری بی نظیر که سابقه او در خدمت به کشور بخصوص در دوران جنگ تحمیلی زبانزد است. کسی که با شایستگی تمام و با مدیریت درخشان خود همه امکانات صنعتی کشور را در دفاع از میهن بسیج کرد وسهم عمده ای در پشتیبانی ازرزمندگان دفاع مقدس داشت.

خدمات ارزنده او پس از جنگ نیز بر هیچ کس پوشیده نیست. در عرصه های اقتصادی و صنعتی، و در عرصه های سیاسی و اجتماعی و حتی در مدیریت ورزش کشور هر جا صفائی حضور داشت امید و پویائی و حرکت موج می زد و چه بسا امروز وی تاوان حسادت نالایقانی را می پردازد که به ناحق بر جای مدیرانیتوانمند چون او تکیه زده اند.

جناب سردار!

صفائی از جسم سالم و روح متعالی برخوردار بود و ملجاء و پناه همه نیازمندان بود. مشخص نیست زندان شما چه بر سر این انسان قوی بنیه و ورزشکار آورده است که این چنین رنجور و بیمار گردیده و دچار ناراحتی قلبی شده است.

او که هنوز از رنج تازیانه های دوران اولیه بازداشت خود در سال گذشته،رهایی نیافته است در برابر شرایط غیر قانونی و طاقت فرسای زندان شما که عمر و سلامت او را هدف گرفته اند و کینه ورزی های دوستان اطلاعاتی شما که در بیرون زندان زندگی او را آماج قرار داده اند سر افرازانه ایستاده است و روح بلند او سر به آسمان می ساید در حالی که جسم او فرسوده و بیمار شده است.

آقای عزیز!

اینک که ابتدایی ترین خدمات پزشکی از سرافرازانی چون صفائی فراهانی دریغ می شود بدانید که شما صاحب اختیار و در نتیجه مسئول رده اول همه این ظلمها و فجایع هستید و دیر یا زود باید پاسخگوی آنها باشید. از قوه قضائیه مسلوب الاختیار در برابر ضابطین خود و بازجویان شما انتظاری نیست هر چند مسئولیتشان در قبال هر آنچه بنام آنها صورت می گیرد انکار ناپذیراست. اما در شرایط خاص بی قانونی و قانون شکنی مستمر نهادهای امنیتی ونظامی طبعاً هر حادثه ای به پای شما و امثال شما که قدرت در اختیارشان است نوشته می شود.

ان لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد فکونوا احرارا فی دنیاکم

جبهه مشارکت ایران اسلامی

۲۱/۶/۸۹


مسئولان اجرایی درباره پرونده های قضایی اظهار نظر نکنند دادستان تهران

به گزارش مهر، عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست خبری امروز اظهار داشت: پرونده سه متهم آمریکایی که آذرماه سال 88 در مرز کردستان عراق به دلیل ورود غیرقانونی به ایران بازداشت شده بودند از دادگاه کردستان به دادستانی تهران منتقل شد و پس از مدتی آنها به جرم جاسوسی تحت محاکمه قرار گرفتند.

وی افزود: در حالی که پرونده متهمان آمریکایی در دادسرای تهران و دادگاه انقلاب اسلامی در حال پیگیری بود متاسفانه برخی از مسئولان دولتی هفته گذشته اعلام کردند که یکی از متهمان آزاد می‌شود.

جعفری گفت: براساس رای قاضی دادگاه دو متهم آمریکایی که جاسوس بودن آنها ثابت شده است به حکم قاضی بازداشت آنها تمدید و متهم دیگر که خانم بود به دلیل بیماری با وثیقه 500 میلیون تومان شامل رافت اسلامی شده و آزاد می‌شود.

مسئولان اجرایی درباره پرونده های قضایی اظهار نظر نکنند

دادستان تهران با بیان اینکه مسئولان باید بدانند که هر پرونده‌ای باید مسیر قضائی خود را طی کند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید توجه کنند که اطلاع رسانی در پرونده‌های قضائی نباید از طریق مسئولان اجرایی کشور انجام شود بلکه باید مسئولان قضائی اطلاع رسانی کنند.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا دلایل جاسوس بودن متهمان آمریکایی برای دادگاه اثبات شده است، گفت: اینکه آنها از طریق مرز کردستان غیرقانونی وارد شده‌اند اثبات شده است در ضمن وسایل و تجهیزاتی که همراه آنها بود تنها برای جاسوسی استفاده می‌شود و دادگاه در حال پیگیری است.

متهم زن آمریکایی باید در زمان دادگاه به ایران بازگردد

جعفری افزود: داشتن وکیل برای متهمان آمریکایی قانونی است و متهم زن آمریکایی نیز با پرداخت وثیقه 500 میلیون تومانی می تواند از ایران خارج شود ولی در زمان برگزاری دادگاه باید در ایران حضور داشته باشد.

برخی مسئولان بر رسانه‌ها فشار آوردند که اخبار دادستانی را منتشر نکنند

دادستان تهران با بیان اینکه پس از اعلام تکذیب خبر آزادی متهمان آمریکایی برخی از رسانه‌ها آن را منتشر نکردند گفت: براساس اخبار رسیده متوجه شدیم که برخی از افراد و مسئولان بر برخی از رسانه‌ها فشار آوردند که اخبار دادستانی را منتشر نکنید در حالی که این اقدام جرم است و در تنها در مواردی که دستور از سوی شورای امنیت ملی و یا دستور کتبی مقام قضائی ابلاغ شود مطبوعات حق دارند خبر را منتشر نکنند.

دلایل سکوت رسانه ای دادستان تهران

وی در پاسخ به اینکه چرا دادستان تهران با رسانه‌ها قهر کرده است، گفت: دادستان تهران قهر نکرده است بلکه به دلیل تحریف برخی از اخبار سکوت کرده تا رسانه‌ها بدانند که باید هر خبر قضائی را با مسئولان قضائی منطبق کنند و سپس آن را اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: کار با رسانه ظریف است و من هم در گذشته زیاد مصاحبه کرده ام و برای همین زیاد مصاحبه کردن ها هم به من خرده می‌گرفتند ولی برای دستگاه قضائی ثابت شده است که اطلاع رسانی به موقع مانع از چالش‌های بعدی در جامعه و دستگاه قضائی می‌شود.

گفتنی است چند روز پیش در حالی که مهمانپرست خبر از آزادی سارا شورد داده بود، دادستان تهران این خبر به دلیل عدم "طی شدن مراحل قضایی در پرونده" رد کرد.

بازداشت سه کوهنورد آمریکایی در ایران در ۸ مرداد ۱۳۸۸، در مرز ایران و عراق در منطقه کردستان رخ داد، زمانی که سه خبرنگار و کوهنورد آمریکایی به ‌نام‌های سارا شرود، شین باور و جاشوا فاتال که در عراق می‌گشتند، به ‌گفته اعضای خانواده‌شان "غیرعمدی" و در حین کوهنوردی و به گفته مقامات ایران به طور "غیرقانونی" وارد خاک ایران و توسط نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

این سه کوهنورد آمریکایی در حال حاضر به اتهام جاسوسی در زندان اوین بازداشت هستند.


صبر مجلس هم اندازه ای دارد نامه احمد توکلی در مورد قانون شکنی های احمدی نژاد

جرس: "متاسفانه به رغم تذکرات مکرر خیر خواهان، جنابعالی به قانون شکنی و تجری نسبت به قانون ادامه می‌دهید. حتی وقتی رهبری معظم انقلاب نیز به صحنه می‌آیند ، به تصحیح مسیر قیام نمی‌کنید."

برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدی نژاد ، رئیس جمهورمحترم ، سلام علیکم عید فطر مبارک باد ، شما به لطف خداوند توفیقات خوبی از جمله در تقویت سرمایه اجتماعی بین توده‌های مردم داشته‌اید. این توفیق مرهون کار شبانه روزی شما در کشاندن اعتبارات دولتی تا اقصی نقاط کشور و نیز اکرام و توجه به مستضعفان است. گرچه قصدم از نوشتن این نامه ارزیابی جامع دولت نیست، ولی فکر کردم نامه را با ذکر خیری از شما شروع کنم تا موضوع اصلی آن شما را نرنجاند. شاید بهترین عیدی برای جنابعالی تقدیم همین نامه باشد.

متاسفانه به رغم تذکرات مکرر خیر خواهان، جنابعالی به قانون شکنی و تجری نسبت به قانون ادامه می‌دهید. حتی وقتی رهبری معظم انقلاب نیز به صحنه می‌آیند ، به تصحیح مسیر قیام نمی‌کنید. به سه مصداق اخیر در این زمینه می‌پردازم. پیشتر مصادیق متعددی را در نهان و آشکارا عرض کرده‌ام.

1- کاهش ساعت کار در ماه رمضان، تخلفی است که سابقه آن به سال 1386 برمی گردد. به یاد دارید که رئیس مجلس وقت کتباً و رسماً براساس اصل 138 قانون اساسی مصوبه دولت را لغو کرد و آن را برای اصلاح به دولت باز گرداند، ولی عملاً فرصت اصلاح باقی نماند و در سال‌های بعد باز هم این تخلف تکرار شده است. نیک می دانید که ماده واحده مصوب 23/4/1359 شورای انقلاب اسلامی ساعات کار کارگران و کارمندان را مساوی و 44 ساعت در هفته تعیین می کند. وقتی شما ساعت کار ماه رمضان را برای کارمندان در ماه رمضان به 25 ساعت کاهش می دهید نه تنها قانون مذکور را نقض کرده‌اید، بلکه ظلم به کارگران روا داشته‌اید. ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز ساعت کار کارمندان را 44 ساعت در هفته تعیین می کند و تنها اجازه تنظیم آن را با «رعایت سقف» مزبور به دولت می دهد. تمام این نکات طی نامه روسای وقت مجالس هفتم و هشتم، براساس اصل 138 قانون اساسی به شما منعکس شده است. جنابعالی طبق ذیل این اصل ملزم به «تجدید نظر» در مصوبه دولت بوده اید، ولی به تخلف ادامه دادید.

دلیل مضحکی که امسال معاون اول شما ذکر کرد، جبران با «دور کاری» در خانه بود! نمی‌دانم کارمندان بانک‌ها، پزشکان، پرستاران، بازرسان کار و بهداشت، ماموران نیروی انتظامی و صدها شاغل دیگر چگونه «دور کاری» می‌کنند.

پاسخ این قانون شکنی را چه می‌دهید؟ آثارش در تولید ملی و اشتغال را می‌توانید جبران کنید؟

2- تعطیلی روز شنبه 1389.6.2 را با چه مجوزی اعلام فرمودید. قانون تعیین تعطیلات رسمی کشور مصوب 1358.10.2 شورای انقلاب و اصلاحیه 1378.5.25 مجلس شورای اسلامی به روشنی نشان می‌دهد که حق تعطیل کردن به عهده قوه مقننه است. تنها استثناء، در ماده 7 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1374.2.3 است که به دولت اختیار می دهد در مواقع خطر جدی، محدودیت‌های موقت زمانی و مکانی اعمال نماید. وقتی شما بدون اعتنا به قوانین مذکور ادارات و بانکها را تعطیل می‌کنید ونسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی وصنفی سکوت می‌کنید، قانون شورای انقلاب را که تعطیلات را برای کارگر و کارمند یکسان اعلام کرده، نه تنها از حیث کاهش ساعت کار کارمندان، بلکه از حیث ایجاد تبعیض بین کارگر و کارمند نیز نقض کرده‌اید.

اثر منفی این کارها بر تولید ملی بر اهل فن پوشیده نیست. هزاران میلیارد ریال کاهش تولید ناخالص داخلی و آثار تبعی آن بر رفاه عمومی را چگونه پاسخ می‌دهید؟ اساساً چرا دولت شما مایل است که همواره بر موج امیال اجتماعی سوار شود. این نکته که مجلس بعد از چندین جلسه بیهوده، سرانجام موضوع تعطیلی اضافی برای عید فطر را از دستور خارج می‌کند و دولت بلافاصله به طور غیر قانونی تعطیلی اعلام می‌نماید، چه پیامی به جامعه می‌دهد؟ تضعیف و استهزای قوه مقننه با سوگندی که شما برای پاسداری از قانون اساسی خورده‌اید (اصل 121)، سازگار است با خط امام رحمه‌ا... علیه که مدعی آن هستید چطور؟ امام نفرمودند «مجلس در راس امور است»؟

3- تعیین نماینده ویژه برای مناطق جغرافیایی مختلف از جهت نقض قانون، ارزش‌های انقلابی، عقلی و دینی، امر ویژه‌ای است. جنابعالی در این کار به اصل 127 استناد کرده‌اید. اصل مزبور مقرر می‌دارد: «رئیس جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت، با تصویب هیات وزیران نماینده ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید...».

وقتی شما آقای مشایی و آقای بقایی را با اختیارات وسیع، در موارد بی حد و حصر، بدون وجود هیچ ضرورتی و با تصمیم فردی و بدون حتی اطلاع هیئت وزیران، نماینده ویژه در امور خاورمیانه و آسیا معرفی می‌کنید هرچهار شرط مذکور در قانون اساسی را نقض کرده‌اید. به عبارت زیرازمتن حکم آقای مشایی که مشابه آن درحکم دیگری هم آمده است توجه بفرمایید: «اتخاذ تدابیر هدفمند و هوشمندانه به منظور تعمیق روابط و گسترش همکاری‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه... همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوط موظف خواهند بود در فرایند طراحی و اجرای سیاست‌های راهبردی درخصوص منطقه خاورمیانه در هماهنگی کامل با جنابعالی اقدام نمایند».

آیا به این ترتیب، جایی برای وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و دبیرخانه آن و وزارت اطلاعات باقی گذاشته‌اید؟

کدام عقل سلیم با نگاه سیستمی و تقسیم کار معقول سازمانی این گونه مداخلات را حتی از سوی افراد کاملاً با صلاحیت قابل دفاع می‌داند چه رسد به افرادی بدون صلاحیت لازم که مخاطب این احکام بوده‌اند. خوب است سوابق علمی وتجربی آقای مشایی وآقای بقایی را به آگاهی ملت شریف ایران برسانید تا معلوم شود مامورسابق وزارت اطلاعات ورئیس دفتر فعلی رئیس جمهور که حدود ده شغل دیگر را هم برعهده گرفته، یا مامور سابق وزارت اطلاعات و معاون گردشگری فعلی چه صلاحیتی دارند که همه نهادهای ذیربط فرهنگی، اقتصادی سیاسی و امنیتی باید در خدمت آنان قرار گیرند؟

ویژگی این قانون شکنی نسبت به موارد پیشین، در دو چیز است:

1- نهی صریح رهبر معظم انقلاب، پس از صدور احکام مزبور، از موازی کاری در سیاست خارجی و اعتماد به وزیران و تاکید بر مسئولیت وزارت خارجه در همه مسائلی که به نوعی به سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود ویژگی اول است. تمامی اهل سیاست این موضعگیری رهبری را عطف به این انتصابات می‌دانند. ولی جنابعالی اصلاً به روی خودتان نیاوردید. شما انسان با هوشی هستید، می‌توان پذیرفت که متوجه نشده‌اید مخاطب این نهی آشکار هستید؟

2- ویژگی دوم موضعگیری اعتراضی و بی‌سابقه وزیر محترم امور خارجه، جناب آقای متکی نسبت به این مداخلات نادرست است. وضع به کجا رسیده که وزیر نجیبی که صدها مورد مداخلات قبلی را نادیده گرفته بود، لب به اعتراض گشوده است!

برادر عزیز آقای دکتر احمدی نژاد! حجیت صدارت جنابعالی به تبعیت از امر و نهی ولی‌فقیه و رعایت کامل قانون، متکی است. از این رفتارها بپرهیزید. احتیاط مجلس در برخورد با قانون‌شکنی‌های خود را که بیشتر به دلیل ملاحظات سیاسی خارجی و داخلی است، همیشگی نپندارید. بالاخره، صبر هم اندازه‌ای دارد.


يك‌‌ميليون و چهارصد هزار كارگر مستمری‌بگیر را معطل نكنيد نامه اتحاديه پيشكسوتان جامعه كارگري به وزير رفاه

 ايلنا

امروز نزدیک به 6 ماه است که مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از دسترسی به حقوق مصرح قانونی خود ناتوانند در حالیکه مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی تصریح می کند افزایش باید هر ساله با چه معیاری برای جامعه بیمه شدگان بازنشسته اجرا شود ولی متاسفانه سازمان تامین اجتماعی تاکنون از اجرای قانون سر باز زده‌است.

در نتيجه اين وضع بیش از يك‌‌ميليون و چهارصد هزار مستمری بگیر و بازماندگان همچنان چشم انتظار اجرای قانون و دریافت حقوقشان هستند.

پس از تلاش های فراوان مصاحبه حضرتعالی در رسانه ها درخصوص افزایش حقوق جامعه مستمری بگیر بارقه امیدی به بازنشستگان داد که نشان از درایت و درک درست حضرتعالی از قانون و چگونگی اجرای آن را نشان می داد اما متاسفانه امروز شاهد مصاحبه دیگری از حضرتعالی مبنی بر پرداخت 6درصد هستند که همان گفتمان مدیران سازمان تامین اجتماعی را دنبال و تداعی می‌كند.

جناب وزیر حضرتعالی به خوبی واقف هستید همچنان که در مصاحبه مورخه 15/6/89 که در مطبوعات کشور منعکس شد؛ مصوبه دولت شامل بازنشستگان کشوری و لشکری است و شامل بازنشستگان تامین اجتماعی که میهمان حبیب خود هستند نمی باشد از طرفی همانطور که در نامه مستقیم قبلی به حضرتعالی اشاره داشتیم افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در قالب مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی که به حقه در مصاحبه و موضع گیری جنابعالی مورد تایید قرار گرفته ملاک است و شما میبایستی روی مواضع قانونی خودتان پافشاری می‌نمودید نه تحت تاثیر هیئت مدیره سازمان وادار به عقب نشینی از مواضع خود می شدید.

جناب وزیر ما یقین داریم که اگر مسئولان سازمان به موارد ظریف و قانونمندی که حضرتعالی در مصاحبه مورخه 15/6/89 به آن اشاره داشتید توجه می نمودند در کوتاه ترین زمان ممکن امکان صدور اقدام و پرداخت معوقات از سوی سازمان امکان پذیر بود که رضایتمندی جامعه بیمه شدگان را نیز به همراه داشت لذا از حضرتعالی استدعا داریم در صورت امکان به اجرای قانون سازمان به استناد مواد 96 و 111 و مصوبه شورایعالی کار مبنی بر 15% به اضافه 6% مطالبات از طرح همسان سازی اقدام نمایید تا از پیامدهای منفی در اثر اجرای تصمیم 6% درصدی جلوگیری شود لذا همه بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی از جنابعالی انتظار دارند تا دستور فرمایید مسئولان سازمان تامین اجتماعی هر چه سریعتر نسبت به این مهم اقدام تا بار نارضایتی بیمه شدگان کاهش یابد و از این بیشتر باعث نارضایتی آنان نشود که قطعا نارضایتی آنان در سطح نشریات و روزنامه ها باقی نخواهد ماند. در پایان از لطف و مساعدت حضرتعالی سپاس گذاریم.


انفجار در خط لوله گاز سرخس به مشهد و آمار متفاوت درباره تعداد مجروحان و کشته شدگان جرس: انفجار در خط لوله گاز سرخس به مشهد باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از ایرانیان شد، اما آمار این افراد در رسانه‌های مختلف، متفاوت اعلام شد تا جایی که تعداد کشته‌شدگان بین 4 تا ۶۰ نفر مطرح شده است.

خبرگزاری کار دلیل این حادثه را برخورد ماشين آلات اجراي پروژه خط لوله 48 اينچ سرخس – سنگ بست عنوان کرده است.

خبرگزاری مهر و سایت تابناک، در خبرهای اولیه خود تعداد کشته شدگان را دو نفر ذکر کردند و سایت رسمی جمهوری اسلامی نیز در خبرهای اولیه اعلام کرد که این حادثه تنها تعدادی مجروح داشته است.

ساعاتی بعد خبرگزاری ایرنا با انتشار خبری جدید تعداد کشته و زخمی شدگان را "بالغ بر ۵۰ تن" گزارش کرد اما دانشجونیوز، به نقل از منابع دانشجویی در شهر مشهد اعلام کرد که بنابر گزارش مردم محلی حداقل ۶۰ تن در این حادثه جان خود را از دست دادند و محل انفجار نیز از روز گذشته به تمامی خبرنگاران و افراد بومی بسته شده است.

با وجود تمام این اخبار ساعتی پیش، خبرگزاری ایلنا، تعداد کشته‌شدگان این حادثه را چهار نفر و تعداد زخمی‌ها را ۱۶عنوان کرد که جمعا کمتر از ۵۰ نفر می‌شوند و بر خلاف معمول در حوادث غیر مترقبه، این تعداد با کاهش مواجه بوده است.

اين انفجار صبح روز گذشته، در مسیر خط لوله گاز پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد که گاز تركمنستان را به مشهد انتقال می دهد، به وقوع پیوسته است. محل حادثه در ۵ كيلومتری شمال شهر مزداوند سرخس و در ۹۰ كيلومتری شهر مشهد قرار دارد.

شدت انفجار به حدي بوده است كه بر اثر آن منطقه اي به شعاع دو كيلو متر در آتش سوخته است. در اين حادثه دو دستگاه ميني بوس، دو دستگاه لودر، يك دستگاه پيكان باري و تعدادي وسایط نقليه ديگر، كاملا در آتش سوختند و يك دستگاه كمپرسي صدمه ديد.

در پی این انفجارکه هيچ خبرنگاري براي ورود به محل وقوع آن اجازه نیافته است، دو ستاد بحران برای رسيدگی به موضوع در شركت ملی گاز ايران و همچنين در مشهد به رياست استاندار خراسان رضوی تشكيل شده است.

همچنین یک مقام مسئول در شرکت توانیر از کسری 15 میلیون متر مکعبی گاز و قطع گاز 4 نیروگاه در استان‌های شمال شرق کشور به دلیل این انفجار خبر داد.

حسن منصوری، مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی تولید توانیر، با بیان اینکه هم اکنون برای کاهش فشار به شبکه برق استان‌های شمال شرق کشور مقادیری برق از سایر بخش‌ها به این شبکه تزریق می‌شود، یادآور شد: در حالت عادی به‌طور متوسط روزانه 5 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه نیشابور، 3 میلیون متر مکعب در نیروگاه شیروان، 4 میلیون متر مکعب در نیروگاه توس، 2 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه مشهد، 3میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه شریعتی و 3میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه قائن گاز مصرف می‌شود.


فائزه هاشمی: جنبش سبز اکثريت مردم ايرانند در صورت ادامه روند فعلی، ممکن است مردم خواستار تغییرات اساسی شوند فائزه هاشمی:

فائزه هاشمی رفسنجانی، طی گفتگو با نشریه آمریکایی «سیاست خارجی»، خاطرنشان کرد "جنبش سبز در ابتدا رأی خود را می‌خواست؛ ولی آنقدر رفتارهای غلط و خلاف قانون اتفاق افتاد که روز به روز به خواسته‌ها و انتظارات مردم که به حق هم هست اضافه شد، از جمله رأی ما کجاست؟ آزادی زندانيان، جبران خسارات قربانيان بعد از انتخابات، مجازات مقصرين و خلافکاران، حتی رسيدگی به امور کشورداری و برکناری نالايقان و دروغ گويان که نابودی و تخريب مملکت را بسيار واضح و علنی در دستور کار خود دارند، به نحوی که يک بچه نيز متوجه می‌شود. به نظرم از خوا ب بيدار شدن و هشيار شدن سران کشور، مهمترين خواسته باشد تا شايد کشور از اين سير قهقرايی که دچار آن شده نجات يابد. "

به گزارش رادیو اروپای آزاد، فائزه هاشمی رفسنجانی، نماينده پيشين مجلس و دختر آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در خصوص تحولاتی که پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در کشور رخ داده، به سوالات نشریه سیاست خارجی چنین پاسخ داده است.

يک سال از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ می‌گذرد. جامعه ايرانی چه تفاوت‌هايی کرده است؟ نشاط، شادابی اميدواری، شور و هيجان ايام انتخابات جای خود را به نوعی دلمردگی و افسردگی داده است. ملتی سرکوب شده، پر از خشم و احساس مظلوميت مردمی که خود را هر چه بيشتر با دروغ‌ها، سوء مديريت‌ها، عوامفريبی‌ها، زورگويی‌ها، اوباشگری، ظلم‌ها، نابودی منابع و ثروت ملی، از دست رفتن فرصت‌های بين‌المللی، تخريب بيشتر کشور از طرف جريان حاکم روبرو می‌بيند.

آيا اتفاق برگشت ناپذيری در جامعه رخ داده است؟ فکر می‌کنم بله، دست جريان حاکم بيشتر رو شده است، يعنی اگر تا قبل از انتخابات اين گونه رفتار‌هايی که توضيح دادم با ملاحظه و مخفی کاری صورت می‌گرفت، حالا ديگر شرم و حياها فرو ريخته و علنی تمام اين کارهای غير قانونی و خلاف عرف و انسانيت و دور از شأن ملت ايران را انجام می‌دهند و حتی نگران انتخابات‌های بعدی هم نيستند، بنظر می‌رسد که قرار نيست ديگر انتخاباتی واقعی در اين کشور برگزار شود.

مهمترين خواست‌های مردم ايران بعد از انتخابات سال گذشته از منظر شما چيست؟ مردم در ابتدا رأی خود را می‌خواستند و خواستار يک بررسی دقيق در روند انتخابات، ولی متأسفانه آنقدر رفتارهای غلط و خلاف قانون اتفاق افتاد که روز به روز به خواسته‌ها و انتظارات آنها که به حق هم هست اضافه شد، از جمله رأی ما کجاست؟ آزادی زندانيان، جبران خسارات قربانيان بعد از انتخابات، مجازات مقصرين و خلافکاران، حتی رسيدگی به امور کشورداری و برکناری نالايقان و دروغ گويان که نابودی و تخريب مملکت را بسيار واضح و علنی در دستور کار خود دارند، به نحوی که يک بچه نيز متوجه می‌شود. به نظرم از خوا ب بيدار شدن و هشيار شدن سران مهمترين خواسته باشد تا شايد کشور از اين سير قهقرايی که دچار آن شده نجات يابد.

فکر می‌کنم اگر اين بی توجهی و بی اعتنايی به شرايط کشور و حقوق مردم ادامه يابد اين احتمال وجود دارد که خواست‌های مردم به تغييرات اساسی تبديل شود. بد نيست که گهگاهی تاريخ را مرور کنيم و عبرت بگيريم، منظور تاريخ معاصر و حوادث نزديکتر است و نه دورها. بالاخره چقدر هزينه از جيب ملت برای بقای يک نفر که کشور را به اين شرايط بحرانی رسانده بايد پرداخت گردد؟ و تا کی اين شرايط که مايه خجلت هر ايرانی است بايستی ادامه يابد؟

جنبش سبز را چگونه تعريف می‌کنيد؟ چه مرزهايی دارد و چه انتظاراتی بايد از آن داشت؟ جنبش سبز از نظر من اکثريت مردم ايرانند که به دنبال حق ضايع شده خود در جريان انتخابات اخير هستند. البته همانطور که توضيح دادم به مرور زمان و در اثر سرکوب‌ها خواست‌های ديگری نيز به آن اضافه شد. به نظرم هر ايرانی که به دنبال حق، آزادی، دموکراسی و توسعه کشور است عضو اين جنبش است.

اين جنبش يک حرکت مسالمت‌آميز و مدنی است. احترام به حقوق همه حتی مخالفين، پرهيز از ايجاد تنش و اختلاف در جنبش از طريق دنبال کردن اشتراکات، عدم تضعيف يکديگر و پی گيری خواسته‌ها و جذب حداکثری با هر روشی که هر کسی می‌تواند، و کمک به يکديگر بخشی از انتظارات از اين جنبش است.

آيا با پايان يافتن اعتراضات خيابانی جنبش سبز را بايد پايان يافته دانست؟ آيا نگرانی‌های مردم از آن فاز خارج شده و دگرديسی پيدا کرده است؟ به نظر من پايان يافتن اعتراضات خيابانی پايان جنبش نيست، تأثيراتی که اين اعتراضات و عملکرد جنبش سبز در سطوح ملی و بين‌المللی از خود به جا گذاشته همچنان ادامه دارد، که عکس‌العملل‌های انفعالی و حاکی از به بن بست رسيدن جريان حاکم، به خوبی اين تأثيرات و نتايج آن را نشان می‌دهد. طبيعتاً هر جريانی و از جمله جنبش سبز در طول حيات خود براساس شرايط موجود دچار تحولاتی می‌شود و تغييراتی در روش می‌يابد که خود می‌تواند به عنوان يک استراتژی تلقی گردد.

آيا سرکوب گسترده و خشن دستگاه‌های حکومتی در اينکه مردم مطالبات خود را پيگيری نکنند تأثير داشته و همه را به خانه رانده است؟ سرکوب‌ها ممکن است به ظاهر اعتراضات عمومی را خاموش کرده باشد ولی عمق و شدت خشم و انزجار عمومی را افزايش داده و فکر می‌کنم به موقع پاسخ لازم از جانب مردم خود را نشان می‌دهد، هر چند که در طول اين يک سال نيز اين پاسخ ها در درجات مختلف و يا توجه به شرايط، وجود داشته است.

شما در ايام پس از انتخابات سال گذشته ۲۴ ساعت طعم زندان را چشيديد و بعد آزاد شديد. بسيار معتقدند اگر پدرتان آيت‌الله هاشمی رفسنجانی نبود شما هم اکنون در زندان به سر می‌برديد. چه حسی داريد از اينکه جمعی از همکاران سابقتان در مجلس و يا روزنامه‌ها طی سال گذشته راهی زندان شدند؟ من هم فکر می‌کنم که اگر دختر آقای هاشمی نبودم حتماً اين آزادی نصيبم نمی‌شد، حس بسيار بدی است که افرادی که سالها برای اين مملکت زحمت کشيده و خدمات داشته‌اند به دليل تلاش برای گرفتن حق ضايع شده خود و جامعه، مبارزه با ظلم، حقيقت گويی، به اتهامات واهی و بدون حتی طی روند قانونی زندان باشند. و افرادی که خلافکار واقعی هستند و بيشترين ضربه را به کشور و توسعه آن وارد کرده‌اند حاکم. در حال حاضر همه چيز وارونه شده است، ناحق حق نمايش داده می‌شود، ظالم، مظلوم نمايی می‌کند، کسانی که نابودی کشور و دين را در دستور دارند، خود را خادم ملت می‌نامند.

بی کفايت‌ها در رأس امور قرار گرفته و مديران و شايسته‌ها در زندان، و يا اخراج و يا از کشور رفته‌اند. همه اينها برای يک ايرانی که سرسوزنی غيرت و تعصب داشته باشد درد آور است.

انتخابات شوراها به مدت دو سال به تعويق افتاد؟ به نظر شما تأثيرات سياسی برگزاری به موقع شوراها چه بود؟ اين تصميم را با توجه به شرايط کنونی چطور می‌بينيد؟ آيا می‌توان انتظار داشت که از اين پس در انتخابات‌های پيش رو گروه‌های منتقد دولت بتوانند اميدی برای پيروزی داشته باشد؟ با تجميع انتخابات موافق هستم و به نظرم تصميم درستی بوده است، هر سال انتخابات يعنی رها شدن کار مملکت هم چند ماه قبل از هر انتخابات و هم بعد از آن، يعنی اتلاف بودجه، يعنی هر سال درگيری و تنش سياسی داشتن. با هم شدن انتخابات‌ها يعنی کاهش دادن به ميزان قابل توجه اين مشکلات.

به عقب افتادن انتخابات شوراها در شرايط فعلی به نظرم تا حدودی به نفع جريان حاکم است. چرا که معلوم نبود مردم اعتماد کنند و پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و يا حتی احزاب و افراد منتقد برای کانديدا شدن شرايط را مناسب بدانند و يا اينکه به پيروزی اميد داشته باشند و وارد شوند.

برگزاری اين چنينی انتخابات رياست جمهوری دهم و عدم رسيدگی واقعی به اعتراضات و حوادث پس از آن مانعی جدی برای برگزاری پرشور و با نشاط انتخابات‌های بعدی خواهد بود، البته اگر شرايط به همين گونه پيش برود. متأسفانه انتخابات دوره نهم و دهم رياست جمهوری به خصوص دوره دهم بدعتی شد برای برگزاری انتخابات‌های مهندسی شده و از قبل معلوم در آينده و از دست دادن اعتماد عمومی و دور شدن کشور از مسير توسعه.

محمود احمدی نژاد ابراز علاقه کرده است که با اوباما ديدار کند، با توجه به سفر ايشان به آمريکا در ماه آينده آيا احتمال می‌دهيد که چنين ديداری صورت گيرد؟ و در صورت ديدار، تأثيرات آن بر سياست داخلی آن چيست؟ کل اگر طبيب بودی، سر خود دوا نمودی. ايشان گفته است "در ديدار با اوباما مسايل جهان را روی ميز بگذاريم ببينيم راه حل چه کسی بهتر است." ايشان ايران را به نابودی کشانده و حالا نوبت جهان شده است. آمارهای خود ساخته خودشان را هم که مروری بکنند متوجه می‌شوند که هيچ گاه ايران در سی سال پس از انقلاب، حتی در زمان جنگ چنين شرايط اسفباری نداشته است، ايشان دست روی هر چيز می‌گذارد نابود می‌کند، بنابراين اين ديدار چه انجام بشود و چه نشود، بعيد می‌دانم کسی منتظر تحولی مثبت در سياست داخلی يا خارجی ايران باشد و يا روی اين ديدار حسابی باز کند.


کروبی: هیچگاه فکر نمی کردیم چنین فضایی حاکم شود

سایت فارسی العربیه: مهدی کروبی در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه خبری " العربیه " تاکید کرد از سخت بودن شرایط انتخابات آگاه بود اما نه او نه میر حسین موسوی و حتی محسن رضایی پیش بینی نمی کردند چنین فضایی حاکم شود.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در این مصاحبه امروز یکشنبه 12 - 9 - 2010 درباره تحریم های بین المللی ایران تاکید کرد که این تحریم ها در درجه اول بر مردم فشار می آورد.

آقای کروبی درباره تاثیر تحریم ها بر حکومت گفت که این تحریم ها بی اثر نیست اما در حال حاضر حاکمیت پول نفت دارد که آن را خرج می کند.

او درباره احتمال حمله به ایران گفت: "امیدواریم که چنین چیزی نشود . به کشور آسیب می رسد . به منابع اقتصادی آسیب می رسد. از آنطرف هم بر منطقه خیلی اثر سوء دارد."

وی تاکید کرد که که اگر حمله بشود حکومت فشار بیشتری بر مردم می آورد و این فشارها را توجیه می کند.

کروبی در ادامه گفت گوی خود تاکید کرد که فشارهای به وجود آمده از سوی حاکمیت و نهادهای امنیتی بر معترضان، نتیجه معکوس دارد.

او در این باره گفت: " روزها و ماههای اول فشار آوردند. می خواستند اعتراض ها خاتمه پیدا کند اما خاتمه نیافت چون انبوه توده های جمعیت پشت اعتراض ها بودند. این مساله خاص مردم بود. آنها خیال می کردند با یک فشار تمام می شود. بنابراین اگر فشار کمتر شده از باب این است که دیدند نتیجه ندارد."

مصاحبه کامل کروبی با العربیه شب یکشنبه در برنامه پانوراما پخش خواهد شد و متن کامل آن فردا منتشر می شود.


روند ستاره دار شدن دانشجویان ادامه دارد

دانشجونیوز: آرمان صداقتی عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و فعال دانشجویی این دانشگاه علی رغم قبولی در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد،از تحصیل در این دانشگاه محروم شد.

نام این فعال دانشجویی که در آزمون کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد شرکت کرده بود در ساعات اولیه اعلام نتایج در سایت دانشگاه آزاد درج و قبولی وی در رشته اقتصاد انرژی دانشگاه آزاد تهران مرکز اعلام شد اما پس از دقایقی کارنامه وی از صفحه محو و در صفحه سایت چنین درج شد: "داوطلبی با چنین مشخصاتی وجود ندارد."

به این ترتیب روند ستاره دار کردن دانشجویان که از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی آغاز شده و هر سال با شدت بیشتری پی گرفته می شد، امسال به صورت رسمی در دانشگاه آزاد نیز به اجرا گذاشته شد. گزارشهای رسیده به دانشجونیوز حاکی از تعداد فراوان محرومین از تحصیل در آزمون امسال دانشگاه آزاد است.

آرمان صداقتی فعال دانشجویی پلی تکنیک سابقه بازداشت در سال ۸۶ و حکم ۲ سال حبس تعلیقی، همچنین یک ترم محرومیت از تحصیل در دانشگاه و حکم ۳ ترم تعلیق معلق از سوی کمیته انضباطی وزارت علوم را به علت فعالیت در انجمن اسلامی پلی تکنیک در کارنامه دارد.

لازم به ذکر است بیش از ۱۵ دانشجوی پلی تکنیک نیز امسال در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی ستاره دار و از ادامه تحصیل محروم شدند.


فعال حقوق زنان و كودكان به 5 سال حبس محکوم شد

گزارش دریافتی: محمد غزنويان فعال حقوق زنان و كودكان و دانش آموخته رشته علوم سياسي به 5 سال حكم تعزيري محكوم گرديد وي كه پس از تحمل چند ماه بازداشت موقت با تحويل يك بار 20 ميليون و بار ديگر افزايش آن به 100 ميليون قرار وثبقه تا اجراي حكم آزاد گشته بود، دادگاه اش در تاريخ 13 تير سال جاري برگزار گشته و طي حكم ابلاغ شده در دو روز پيش به تحمل 5 سال حكم زندان تعزيري محكوم گشته است. در حكم ابلاغ شده اشاره اي به جزئيات پرونده و تفكيك محكوميت به تناسب موارد اتهامي وي نشده و موارد اتهام ايشان را ارتباط با گروههاي معارض و تبليغ عليه امنيت كشور اعلام نموده اند. البته شايان به ذكر است كه حكم ابلاغ شده از سوي دادگاه انقلاب استان قزوين قابل تجديد نظر مي باشد.


یک عضو دیگر ستاد موسوی روانه زندان شد

سایت جرس: محمد رضا رزاقی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی که صبح امروز به اجرای احکام دادسرای انقلاب اسلامی (مستقر در زندان اوین) فراخوانده شد بود، جهت اجرای حکم یک سال حبس به بند 350 منتقل گردید.

این عضو ستاد مهندس موسوی در جریان بازداشت فعالان حقوقی ستاد، هشتم دی‌ماه سال گذشته بازداشت و بعد از ۵۳ روز بازداشت که سه هفته از آن در سلول‌های انفرادی گذشت، تا زمان برگزاری دادگاه به قید کفالت آزاد شده بود. رزاقی پس از برگزاری یک جلسه محاکمه غیرعلنی در اردیبهشت ماه امسال، از سوی شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام "تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی" به دو سال حبس تعزیری محکوم شد که یک سال از آن به حالت تعلیق درآمده است. هرچند رزاقی به حکم صادره اعتراض کرد اما شعبه سی و ششم دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز حکم صادره توسط قاضی دادگاه بدوی را تایید نمود و به این ترتیب حکم زندان به دایره اجرای احکام ارسال شد.

محمدرضا رزاقی که دانش آموخته کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است، شهریور ماه سال گذشته پایان‌نامه خود را زیر نظر دکتر سید علیرضا بهشتی به انجام رسانده بود.

در پی موج جدید فشار بر وکلای دادگستری، حقوقدانان و فعالین حقوق بشر طی ماه‌های اخیر، این چندمین بار است که یک وکیل دادگستری به دلیل انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خود روانه زندان می شود.


حکم پنج سال زندان برای فعال دانشجويی

به گزارش "ادوارنیوز"صبح امروز، رضا زارعی، وکیل حسن اسدی‌زیدآبادی، عضو زندانی سازمان دانش‌آموختگان از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه فراخوانده شد و حکم 5 سال حبس تعزیری، در ارتباط با پرونده پیشین این عضو شورای مرکزی ادوار تحیکم وحدت، به وی ابلاغ شد.

به گفته وکیل این زندانی، اتهامات حسن اسدی شامل اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رییس‌جمهور، شرکت در تجمعات غیرقانونی و تشویش اذهان عمومی است که مربوط به پرونده‌ بازداشت پیشین مسوول کمیته حقوق‌بشر سازمان دانش‌آموختگان است.

به گفته وکیل حسن اسدی، در زمان ابلاغ حکم، یکی از بازجویان حسن اسدی نیزدر دادگاه حضورداشته ودر اقدامی غیرقانونی به طرح اتهامات جدید علیه وی پرداخته است.

حسن اسدی‌زیدآبادی پیش از این در 12 آبان ماه سال 88 توسط نیروهای امنیتی بازداشت که پس از مدتی با قید ضمانت از زندان آزاد شد، اما بار دیگر در تاریخ 31 مرداد مجددا بازداشت و هم اکنون در بند امنیتی 240 زندان اوین نگهداری می‌شود در متن حکم صادره پنج سال حبس تعزیری برای 4 مورد اتهام وی و 1میلیون ریال جریمه نقدی به جهت توهین به ریاست جمهوری، درج گردیده است.


بازداشت چند خبرنگار ایرانی و خارجی در ایران

سایت حکومتی آتي نيوز نزدیک به دولت احمدی نژاد: يك خبرنگار چشم بادامي به علت سوالات مشكوك از شهروندان تهراني در بحث هسته‌اي، دستگير شد. اين خبرنگار شرق آسيايي در پوشش تهيه گزارش پيرامون فعاليت هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، سوالات خاصي در مورد ميزان اعتماد مردم تهران به برنامه هسته‌اي كشورمان و امكان در نظر داشتن اهداف نظامي توسط كشورمان، از مردم مناطق شمال تهران مي‌پرسيد.

بخش ديگري از سوالات اين خبرنگار (كه بعدا مشخص شده برگه ماموريت معتبر نيز در اختيار ندارد)، به موضوع روابط بين ايران و روسيه مربوط بوده و درباره ميزان اعتماد ايراني‌ها به همسايه شمالي خود پرداخته است.

وي به همراه دو نفر ديگر كه خود را خبرنگاران ايراني معرفي مي‌كردند، طي روزهاي اخير بازداشت و پرونده جهت سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شده است.


با حمله چماقداران؛ توصیه رهبری مدارا با دستغیب است

سایت حکومتی مشرق: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: مردم ولایت مدار شیراز و استان فارس اعتراض گسترده خود را به گفتار و رفتار علی‌محمد دستغیب در روز قدس نشان دادند و پیرو توصیه مقام معظم رهبری بر مدارا با این فرد، مجلس خبرگان و مردم صبر کرده‌اند. به گزارش مشرق، حجت الاسلام جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با فارس با ابراز تاسف شدید از فتنه‌گری فرقه‌ای در شیراز به سرپرستی علی محمد دستغیب گفت: دشمن از قدیم الایام سعی داشت برای مقابله با حرکت اسلام ناب محمدی و تشیٌع، افرادی را با لباس روحانیت تربیت و پشتیبانی کند و در مقابل مسیر روحانیت اصیل علم کند؛ چراکه دشمنان روحانیت اصیل اسلامی را مهمترین مانع رسیدن به اهداف شوم خود می‌دانستند. وی با بیان اینکه با نگاهی به تاریخ، از صدر اسلام تا دوره معاصر به وضوع این حرکت دشمنان اسلام را مشاهده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در تاریخ‌ معاصر افرادی چون کسروی، فتح‌الله‌آخوند‌زاده، سید‌محمد علی محمد باب، سید‌مهدی هاشمی، اکبر گودرزی (قاتل شهید مطهری)، به ظاهر روحانی بودند. حجت الاسلام شجونی خطاب به علی محمد دستغیب افزود: کسانی که چند کلاس درس آخوندی را خوانده باشند، شیطان بیشتر با آنها سر و کله می‌زند؛ چراکه می‌خواهد با توجه به اعتماد مردم به لباس مقدس روحانیت از این فرد استفاده کند تا از این طریق به اسلام و انقلاب ضربه کاری و جدی را وارد کند. وی با تاکید بر اینکه اینگونه حرکت‌ها ‌ساخته و پرداخته فتنه‌گران است، تصریح کرد: رهبر عالیقدر و حکیم و صبور ما نیز با این شخص منحرف مدارا کردند؛ چراکه نمایندگان خبرگان قصد داشتند این فرد را از مجلس خبرگان اخراج کنند. عضو جامعه روحانیت مبارز اظهارداشت: مردم ولایت مدار شیراز و استان فارس اعتراض گسترده خود را به این فرد در روز قدس نشان دادند، ولی با بزرگواری رهبر معظم انقلاب و توصیه بر مدارا با این فرد، مجلس خبرگان و مردم صبر کرده‌اند. وی با بیان اینکه همیشه آهن تبدیل به شمشیر نمی‌شود بلکه گاهی تبدیل به نعل الاغ هم شود، گفت: باید مردم ولایت‌مدار شیراز و استان فارس، هوشیار باشند و جوانان ملت در مقابل کج اندیشان و نادانان هوشیار و با بصیرت باشند. حجت الاسلام شجونی با اعلام اینکه حاضرم با این فرد مناظره کنم، اظهار امیدواری کرد که خداوند این فرد را هدایت کند و بصیرت به او عطا کند؛ چراکه کارهای او بسیار شبیه کروبی است که مورد مضحکه ملت عظیم‌آلشان ایران است. دبیر جامعه وعاظ گفت: ما برای هدایت این فرد دعا کنیم و برای اطرافیان فریب خورده ایشان آرزوی بصیرت داریم.


دلایل بی‌اعتباری خبرگان در نامه سرگشاده دستغیب

رادیو آلمان: علی‌محمد دستغیب، عضو مجلس خبرگان و از مراجع تقلید شیعه با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به دیگر اعضای مجلس خبرگان، به بی‌اعتبار شدن مجلس خبرگان رهبری، نارضایتی مردم ایران از وضع و حاکم‌شدن فضای وحشت اشاره کرده است.

آیت‌الله دستغیب در این نامه که در پایگاه اطلاع‌رسانی او منتشر شده است، خطاب به دیگر نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ایران نوشته است: «بیش از یک سال از واقعه‌ی ۲۲ / ۳ / ۸۸ می‌گذرد و همچنان عدّه‌ی زیادی از مردم به دنبال مطالباتشان می‌باشند. آیا ما خبرگان رهبری به وظیفه‌ی دینی، شرعی و عرفی خود که همان اجرای دقیق قانون اساسی، یعنی حرکت سه قوّه و تذکّر به خلاف قانون است عمل کرده‌ایم؟»

در ادامه این نامه، آیت‌الله دستغیب با طرح چند پرسش از دیگر نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به بی‌اعتبار شدن مجلس خبرگان اشاره کرده است. او نوشته است: « آیا بعد از یک سال توانسته‌ایم در نظام یک آرامش نسبی خالی از رعب و وحشت ایجاد کنیم؟ آیا شما خبرگان تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا نتوانسته‌ایم مردم را نسبت به وقایع موجود راضی کنیم و در رأس همه‌ی اینها، آیا پی به این معنا برده‌ایم که چرا مراجع و علما نسبت به وضع موجود رضایت ندارند؟ می‌دانید عدم رضایت مراجع و علما از این وضع، یعنی سست شدن مجلس خبرگان و از اعتبار ساقط شدن آن؟»

وی در بخش دیگری از این نامه با اشاره به پایان ماه رمضان به دیگر نمایندگان مجلس خبرگان، انحراف از قانون اساسی را گوشزد کرده و نوشته است: « اینجانب به عنوان یکی از اعضای خبرگان رهبری در این ماه مبارک رمضان که گذشت، از خداوند تبارک و تعالی طلب عفو کردم که نتوانستم حقوق این ملّت را حسب وظیفه‌ای که دارم، انجام دهم که آن، دنبال کردن اجرای دقیق قانون اساسی است. حال بیاییم در این اجلاسیه به وظیفه‌ی اصلی خود که تقاضای اجرای دقیق قانون اساسی است عمل کنیم.»

در این نامه سرگشاده با اشاره به فشارهایی که به میرحسین موسوی و مهدی کروبی صورت می‌گیرد، نوشته شده: «در جامعه سخن از فضای باز سیاسی زده می‌شود و از این و آن تقاضای گذشت می‌کنند، آیا گذشت در مقابل عدم اجرای قانون اساسی، عاقلانه است و امکان دارد؟ چرا به این بزرگواران، آقایان مهندس میرحسین موسوی و جناب حجّت الاسلام و المسلمین کروبی و یاران آنها این همه تهمت زده می‌شود، در حالی که هیچ دادگاهی آن را به اثبات نرسانده و هنوز هم به دنبال تهمت زدن به این و آن هستند، در صورتی که می‌دانند که اینها به هیچ وجه راهگشا جهت حفظ نظام نیست.»

پیش‌تر و در پی حمله نیروهای لباس‌شخصی به مسجد قبا در شیراز، مسجدی که سید محمدعلی دستغیب امام جماعت آن را بر عهده داشت، این مسجد از سوی دستگاه حکومتی ایران، پلمپ شد. آیت‌الله دستغیب در سخنانی، حمله‌کنندگان به این مسجد را نیروهای بسیجی دانسته و گفته بود: « کسی به مسجد تعرض نمی‌کند جز همین نظامی‌ها و الا مردم عادی که نمی‌آیند به مسجد تعرض کنند. این نیروهای به اصطلاح لباس‌شخصی یا بسیجی، این‌ها هستند که به مسجد تعرض می‌کنند.»

فشار به آیت‌الله دستغیب برای لغو سخنرانی در اجلاس آینده مجلس خبرگان

در همین رابطه خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در روزهای گذشته از مجمعی به نام «مجمع نمایندگان استان فارس» خبر داده بود که در نامه‌ای به رئیس خبرگان رهبری، هاشمی رفسنجانی سخنان آیت‌الله دستغیب را محکوم کرده ‌بودند. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به برگزاری اجلاس آینده مجلس خبرگان رهبری، فشارها بر آیت‌الله دستغیب برای لغو سخنرانی در این اجلاس از سوی او بیشتر می‌شود.

گفتنی است که در پایان نامه سرگشاده آیت‌الله دستغیب به دیگر نمایندگان مجلس خبرگان همچنین آمده است: « این‌ها چه می‌گویند و به چه راهی می‌روند؟ اگر خداوند توفیق دهد، در اجلاسیه، باقی مطالب بیان خواهد شد.»


دریاچه اورمیه تا ۵ سال دیگر خشک می شود"

جواد جهانگیرزاده، نماینده اورمیه در مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، امروز، از قول کارشناسان گفته است، اگر روند کنونی کاهش آب دریاچه اورمیه ادامه یابد، این دریاچه تا پنج سال دیگر خشک خواهد شد. بگفته آقای جهانگیرزاده: دریاچه اورمیه را هم اکنون کاهش دوازده میلیارد متر مکعب آب روبروست، و با توجه به وجود ده میلیارد تن نمک در این دریاچه، خشک شدن آن فاجعه خواهد بود. این نماینده مجلس می افزاید: با خشک شدن دریاچه اورمیه، حوزه آن تحت تاثیر بادهای نمک قرار خواهد گرفت، و با نمکزار شدن بخش عظیمی از کناره های دریاچه اورمیه، از صنعت، کشاورزی و توسعه در این منطقه نشانی بر جای نخواهد ماند.

هواداران حفظ محیط زیست در ایران از سستی دولت های جمهوری اسلامی در پاسداری از منابع زیست محیطی بار ها انتقاد کرده اند.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .