خبرهای برگزیده- شنبه بیستم آذر ١٣٨٩


همسر نسرين ستوده، وکيل زندانی می گويد وضعيت جسمی او بسيار بد است

رضا خندان، همسر نسرين ستوده، وکيل زندانی می گويد همسرش روز شنبه با خانواده خود تماس تلفنی گرفته و از استمرار اعتصاب غذايش خبر داده است. به گفته رضا خندان وضعيت جسمی خانم ستوده وخيم است و به سختی می توانست صحبت کند. نسرين ستوده به خانواده اش گفته که خواسته اش لغو همه احکام ناعادلانه بعد از انتخابات است و هيچ خواسته شخصی ندارد. نسرين ستوده از روز ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ بازداشت و از آن زمان در سلول انفرادی بسر می برد. اين وکيل زندانی که وکالت تعداد زيادی از بازداشت شدگان پس از انتخابات را بر عهده داشته، در مدت بازداشت خود سه بار اعتصاب غذا کرده است. او از روز ۱۵ آذر در اعتصاب غذای خشک بسر می برد.

نسرین ستوده: خواسته‌ام لغو كليه احكام ناعادلانه بعد از انتخابات است

سایت مدرسه فمینیستی: امروز 20 آذرماه، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان طی تماس تلفنی با خانواده خود از استمرار اعتصاب غذایش خبر داد. رضا خندان گفت: امروز نسرین ستوده تماس گرفت اما گویا حال جسمی اش بسیار بد است چون به سختی می توانست صحبت کند. او سپس افزود: نسرین گفت هنوز در اعتصاب غذاست و در ادامه هم تاکید کرد "خواسته‌ام لغو كليه احكام ناعادلانه بعد از انتخابات است و هيچ خواسته شخصي ندارم".

نسرین ستوده، برنده جایزه بین المللی حقوق بشر ایتالیا، از روز 13 شهریور 1389 بازداشت و از آن زمان در سلول انفرادی بسر می برد. او در طی بازداشت خود 3 بار دست به اعتصاب غذا زده است که یک بار آن اعتصاب غذای خشک بودکه به مدت 9 روز ادامه داشت. نسرین ستوده مجددا از روز 15 آذرماه اعتصاب غذای خشک خود را از سر گرفته است.


علی لاريجانی گفت مذاکرات هسته ای زمينه خوبی برای رفع بی اعتمادی هاست

علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی روز شنبه در يک کنفرانس خبری در تهران درباره تازه ترين دور مذاکرات هسته ای ميان ايران و نمايندگان کشورهای پنج بعلاوه يک، گفت که مذاکراتی که اخيرا درباره برنامه هسته ای انجام شد، زمينه خوبی برای رفع بی اعتمادی هاست. آقای لاريجانی افزود که مسير مذاکرات و استراتژی جمهوری اسلامی همان است که از قبل مطرح شده است. اين گفته ها يک روز پس از آن انجام شد که نمايندگان کشورهای غربی در سازمان ملل متحد از ايران خواسته بودند در گفت و گوهای پيش رو در استانبول به طور جدی به نگرانی اين کشورها درباره ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بپردازد.

خواستِ محکومیت قتل دانشمند هسته‌ای ایران توسط سازمان ملل

هیئت دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با انتشار نامه‌ای خطاب به بان گی مون، دبیر کل این سازمان، خواستار محکومیت قتل استاد فیزیک هسته‌ای ایران شد.

مقام‌های ایرانی غرب و اسرائیل را به دست داشتن در آنچه «حملات تروریستی برای متوقف کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» می‌خوانند متهم می‌کنند.

پیش از انتشار این نامه، نمایندگان دولت‌های غربی در شورای امنیت ایران را به آنچه «شیوه‌های پیچیده و بغرنج برای تجارت اسلحه و مواد منفجره» خواندند، متهم کردند.


مهدی کروبی می گويد پيوند دادن اعتراضات انتخاباتی با واقعه عاشورا راه را برای جنايت هموار می کند

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت می گويد، پيوند دادن اعتراضات به نتايج انتخابات سال گذشته با واقعه عاشورا راه را برای "هر جنايتی" هموار می کند. آقای کروبی در گفت و گو با پيش شماره هشتم روزنامه اعتماد ملی که در اينترنت منتشر شده، با اشاره به اين مطلب که هواداران دولت، معترضان انتخاباتی را "يزيد و يزيديان" می دانند، گفت امروز "آنهايی حاکميت را در اختيار دارند که جنايتهای بی نظيری در کهريزک، اوين و کف خيابانها و حمله به مجتمع های مسکونی به نام ياران و جانشينان واقعی امام حسين در حق مردم مظلوم و بی دفاع ايران انجام دادند." برخی از هواداران دولت احمدی نژاد در آستانه محرم از مداحان خواسته بودند تا در نوحه خوانی های خود اعتراضات انتخاباتی را با واقعه عاشورا ارتباط دهند.


سخنان بارزانی درباره امکان استقلال کردستان عراق

رادیو فرانسه: مسعود بارزانی رئیس دولت خودگردان کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات کردستان امروز طی سخنانی در اربیل گفت که کردها حق تعیین سرنوشت خود را دارند. این نخستین باری است که یک رهبر کرد عراق در بیانی روشن و واضح نظر خود را در مورد امکان استقلال دولت کردستان عراق اعلام میدارد.

این سخنان مسعود بارزانی در آغاز کنگره حزب دموکرات کردستان عراق که امروز (شنبه) در شهر اربیل گشایش یافت، ایراد گردید.

مسعود بارزانی همچنین طی سخنانش اظهار داشت که این پیشنهاد برای بررسی به تمامی شرکت کنندگان در این گنگره ارائه میگردد.

یادآور میشویم که کردستان عراق هم اکنون از خود مختاری و خود گردانی گسترده ای در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در برابرحکومت مرکزی عراق بهره مند است.

در کنگره حزب دموکرات کردستان عراق که امروز گشایش یافت، جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق و رهبر حزب اتحاد میهنی کردستان، نوری المالکی نخست وزیر عراق و ایاد علاوی رهبر حزب العراقیه حضور داشتند.


 در آینده نزدیک تحریمها ی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا میشود

مشاور ارشد کاخ سفید واشنگتن از اجرای تحریمهای جدیدی علیه ایران ازطرف آمریکا و متحدانش خبر داده است. گَری سیمور ، مشاور ارشدِ دولت باراک اوباما در امور سلاحهای کشتار جمعی، روز جمعه بدون اشاره به جزئیات این طرح گفت که در چند هفته آینده تحریمهای جدیدی برای وادار ساختن ایران به توقف روند تولید سوخت هسته ای به اجرا در خواهد آمد. آقای سیمور گفت آمریکا و متحدانش مصمم هستند فشار بر جمهوری اسلامی را ادامه داده و حتی آنرا افزایش دهند. مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده اند که موضوع غنی سازی اورانیوم قابل بحث و مذاکره نیست و روند غنی سازی ادامه خواهد یافت. در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل نیز، کشورهای غربی از ایران خواستنند در دور بعدی گفتگوها در استانبول به نگرانیهای جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای خود بطور جدی پاسخ دهد. طبق توافقی که هفته گذشته در نشست گروه ۵+۱ و ایران بدست آمد قرار است گفتگوهای هسته ای حدود یکماه دیگر در استانبول ادامه یابد.


موسوی؛ شرایط پیش روی جنبش و بحران ویکی لیکس

موسوی در مصاحبه با روزنامه اینترنتی قلم سبز در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از خطبای نماز جمعه تهران که جنبش سبز را به آتش زیر خاکستر تشبیه کرده بود گفت: به نظر بنده خطیب مورد اشاره شم قوی ای دارد.

موسوی گفت : گرچه بدلیل پایبندی به مقام و موقعیت موضع ایشان دفاع از ظلم و خشونت است وکارهائی شبیه دروغ درباره یک میلیارد دلار کمک آمریکا به مخالفان، یا ترغیب خشونت، یا ولع شدید به اعدام و اعتراف گیری و مهم تر از همه تقلبات گسترده انتخاباتی و تصفیه های وسیع کاندیداها، او را از عدالت ساقط کرده است. با این همه سبزها باید با حوصله صحبت های ایشان را بشنوند.

موسوی افزود: ایشان تیپ نسبتا کاملی از اقتدار گرایان تمامیت خواه است و اطلاعات خوبی که دارد را ناخود آگاه در سخنرانی ها فاش می کند. ایشان جنبش را آتش زیر خاکستر تعبیر کرده است و من کاملا با نظر ایشان موافق هستم و اضافه می کنم ادامه سرکوبها و ندیدن واقعیتها در کنار حاکمیت دروغ و قانون گریزی و فساد و عدم کارآمدی در سیاستهای داخلی و خارجی دامنه این آتش به تعبیر ایشان زیر خاکستر را هر روز بیشتر می کند.

موسوی همچنین با اشاره به مناظره های قبل از انتخابات گفت: بعد از انتخابات دو ماه طول کشید که بنده اعتقاد پیدا کنم مناظره کذائی نه برای از میدان بردن بنده یا آقای کروبی بلکه برای تصفیه حساب کامل با همه نیروهای رقیب و یکدست کردن کشور بوده است. بنده یکی و فقط یکی از یکی از این هدفها و سنگهای سر راه بودم.

موسوی افزود: حضرات در نوار مشهور و اخیراً از قول یک روحانی بحث یک توطئه بیست ساله کرده اند بنده می خواهم با توجه به دروغ نهفته در این ادعا بگویم که «جریان حاکم در آستانه انتخابات» بیست سال برای یکدست کردن کشور طراحی و تلاش کرده بود و ظاهرا قرار بوده که این انتخابات آخرین پرده این تلاش باشد. مناظره در سایه این نگاه معنی دیگر پیدا می کند و همچنین تصفیه هائی که از مجلس چهارم شروع شد و بعد دردوره های انتخابات بعدی گسترش یافت بهتر فهمیده می شود. اقتدارگرایان به دنبال حذف کردن همه فضای ملی از منتقدین و معترضین بودند؛ فضایی شبیه کره شمالی با کمی بزک مردمسالاری.

موسوی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به شبکه های اجتماعی افزود: ایده ی شبکه های اجتماعی در طول انتخابات متولد شد و در جریانات بعد از انتخابات با توجه به انحصار قدرت امنیتی و تبلیغاتی و اقتصادی دولت ، شاید تنها راه دفاع از حقوق مردم همین شبکه های اجتماعی بودند . البته هیچگاه دغدغه داشتن تشکل در خور جنبش بزرگ مردمی سبز منتفی نبوده ، ولی تا کنون فضای سرکوب مانع از امکان وقوع چنین اقدامی شده است .

موسوی افزود: نظام برخلاف قانون اساسی و رویه کشورهای موفق همواره دشمنی خود را با هر تشکیلاتی نشان داده است و اخیرا هم با احساس خطر برای از دست دادن پایگاه خود به سرعت مشغول تبدیل کردن بسیج به یک حزب فراگیر مسلح است که البته همین اقدام با توجه به سوابق بسیج در دراز مدت به ضرر استبداد تمام خواهد شد .

موسوی در مورد اسناد ویکی لیکس نیز گفت : اسناد ویکی لیکس مطالب عمده ای را در رابطه مسائل جهان افشا کرده است. بخشی از این سندها بخوبی وضعیت شکننده ما را در منطقه نشان می‌دهند، وضعیتی که خودمان با سیاستهای ماجراجویانه به آن دامن زده ایم. بجای هفت مرتبه به نیویورک رفتن اگر کشورهای منطقه بیشتر سرمایه گذاری می‌کردند بیشتر نتیجه می‌گرفتیم. وحشت پراکنی و سخنان بدون حساب و نداشتن یک برنامه درست و ضعف مفرط دیپلماسی و نمایش افراطی قدرت نظامی منجر به آن شده که در حالی که با خیال پردازی در فکر قانع کردن واتیکان و سران آمریکا و اروپا به مدیریت جهانی خودشان بوده اند از ایجاد ارتباط سازنده با کشورهای منطقه غافل شده اند.


آخرین خبر از وضعیت بازداشت شدگان مسیحی در اهواز

خبرگزاری هرانا - "نشان سعیدی" از نوكیشان مسیحی عرب تبار خوزستانی روز یكشنبه ۱۱ مهرماه ( ۳ اكتبر ۲۰۱۰ ) با ارائه وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی پس از گذشت نزدیك ۷۰ روز بازداشت در زندان انفرادی ، بطور موقت آزاد شد .

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، "نشان سعیدی" در تاریخ دوم مرداد ماه سال جاری در منزل مسكونیش واقع در كوی گلستان اهواز توسط مامورین لباس شخصی اطلاعات مورد هجوم قرار گرفت و همراه همسر و دختر ۶ ساله اش بازداشت شد . همسر او پس از یك بازجوئی طولانی به همراه دخترش پس از نیمه شب همان تاریخ آزاد شدند ولی این نوكیش مسیحی ۳۷ ساله به مدت بیش از ۲ ماه به شكل انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اهواز معروف به بازداشتگاه چهارشیر زندانی بود .

نامبرده در این مدت فقط یك بار به مدت ۱ دقیقه در مورخ چهارشنبه ۲۴ شهریورماه سالجاری (۱۵ سپتامبر) توانست با همسرش از راه دور ملاقات كند و پس از آن ۵ دقیقه مكالمه تلفنی داشته باشند . در این مكالمه تلفنی او گفته بود كه رفتار ماموران بازداشتگاه با او خوب است ولی توضیحی نداده بود كه چرا آنطور كه همسرش از دور دیده دستش شكسته و باند پیچی شده است یا در گچ میباشد . او گفته بود كه ماموران از او اطلاعاتی در مورد شبان و خادمان كلیسا خواسته اند و برای این منظور او را تحت فشار گذاشته اند .

ماموران خانم انتضار همسر آقای "نشان سعیدی" را تهدید كرده بودند كه از این ملاقات و مكالمه و آنچه طی آنها دیده یا شنیده است نباید با كسی سخن بگوید . آنها به او گفته بودند اگر در این مورد اطلاع رسانی كند با آنها به سختی برخورد میشود و برای او و دخترش دردسر خواهد شد و دیگر هرگز شوهرش را نخواهد دید . همچنین این افراد به او گفته بودند كه در حال حاضر نباید به وكیل مراجعه كند .

گزارشات رسیده به " محبت نیوز" حاكی است كه این نوكیش مسیحی اهوازی در مدت بازداشت طولانی اش بدون اینكه تفهیم اتهام شده باشد در یك سلول بسیار كوچك انفرادی واقع در بازداشتگاه اطلاعات سپاه اهواز در چهار شیر نگهداری میشده است و به دفعات مورد بازجوئی از سوی مامورن امنیتی قرار داشت . گفته شده گویا شكستگی دست راست ایشان در زندان از نتیجه این بازجوئیها بوده است.

- اتهامات

در این مدت بازجوها به وی اتهاماتی ازاین قبیل نسبت داده اند : ارتباط با كشورهای اسرائیل و انگلیس، ارتداد ، بشارت "مسیحیت صهیونیستی" در ایران ! ، منحرف كردن مسلمانان ، تعمید مسلمانان از دین برگشته ، برگزاری تجمعات خانگی غیر قانونی و حتی تجزیه طلبی برای اعراب خوزستان.

این هموطن مسیحی ضمن رد كلیه این اتهامات اظهار داشت كه به هیچ وجه اهل سیاست و فعالیت های غیر قانونی نیست و فقط با عده ای از هم ایمانانش به انجام مراسم عبادتی مبادرت نموده است .

ماموران به این نوكیش مسیحی گفته اند كه تا زمان برگزاری دادگاه یا احضار مجددش حق خروج از خانه را ندارد و همچنین همسرش خانم انتضار نیز باید هر روز همچنان سر یك ساعت مشخص برای امضاء دفتری به اطلاعات سپاه در چهارشیر اهواز مراجعه كند . پیش از این نیز از ثبت نام دخترشان برای ورود به مدرسه ممانعت كردند و به آنها گفته اند یا باید در فرم ثبت نام دین شان را اسلام بنویسند یا اگر میخواهند به عنوان مسیحی بچه خود را در مدرسه ثبت نام كنند باید از دادگاه نامه ای مبنی بر تائید آن بیاورند .


این کار وحشیانه ‌ترین کاری بود که می‌ توانست انجام شود

رادیو آلمان: "اعترافات" سکینه آشتیانی از شبکه "پرس تی‌وی" جمهوری اسلامی پخش شد. در این فیلم پسر خانم آشتیانی نقش پدرش را در بازسازی صحنه قتل بازی می‌کند. محمد مصطفایی معتقد است، «این کار وحشیانه‌ترین کاری بود که می‌توانست انجام شود.»

شبکه تلوزیونی "پرس تی‌وی"، شبکه انگلیسی‌زبان دولتی ایران، روز جمعه ۱۹ آذر ۱۳۸۹، اعترافاتی" از سکینه محمدی آشتیانی زنی که پیش‌تر در دادگاه‌های ایران به سنگسار محکوم شده بود را پخش کرد. در این فیلم برای اولین‌بار سکینه محمدی آشتیانی جلوی دوربین تلوزیون دولتی ایران به زبان فارسی سخن می‌گوید. به نقل از سایت "شبکه پرس‌تی‌وی" هفته گذشته خانم آشتیانی از زندان به شهر اسکو در آذربایجان شرقی برده شد تا در خانه خود نحوه چگونگی قتل همسرش را بازسازی کند.

در این اعترافات تلوزیونی خانم آشتیانی در تشریح چگونگی قتل همسرش جلوی دوربین شبکه "پرس‌تی‌وی"، کیسه‌ای نایلونی از کابینت آشپزخانه بیرون می‌آورد و رو به دوربین می‌گوید: «کیسه دارو را این‌جا گذاشتم و عوض آمپول سرما خوردگی، آمپول بی‌هوشی را که عیسی طاهری گرفته بود برداشتم. آمپول بی‌هوشی را که آماده کردم رفتم به شوهرم تزریق کنم. بعد از بیست دقیقه که شوهرم بی‌هوش شد، عیسی زنگ زد، گفت الان می‌آیم. تصمیم گرفته بود که شوهرم را با برق بکشد...."

پسر سکینه محمدی آشتیانی در این فیلم نقش پدرش را بازی می‌کند. او در صحنه‌ای از فلیم در اتاق دراز کشیده تا مادرش نحوه تزریق آمپول بی‌هوشی به پدرش را روی او بازسازی کند. در پایان این فیلم تلوزیونی صحنه‌هایی از محمد مصطفایی وکیل سکینه محمدی آشتیانی پخش می‌شود.

پسر خانم آشتیانی همچنین به نقش خبرنگاران آلمانی که قبل از مصاحبه با او و هوتن کیان وکیل کنونی سکینه محمدی آشتیانی توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند اشاره می‌کند. او به تلوزیون دولتی ایران می‌گوید: «خبرنگاران آلمانی به عنوان توریست وارد ایران شدند و شرط ان‌ها برای مصاحبه این بود که به عنوان توریست وارد شوند.»

دلیل پخش اعترافات خانم آشتیانی از شبکه "پرس تی‌وی" ایران

در همین زمینه به نقل از گاردین، سازمان عفو بین‌الملل پخش اعترافات ساختگی از سکینه محمدی آشتیانی را در حالی که پرونده او جریان دارد، "باعث مسخره شدن" نظام قضایی ایران دانسته است.

محمد مصطفایی وکیل سکینه محمدی آشتیانی که به تازگی به کشور نروژ پناهنده شده، معتقد است از لحاظ حقوقی نیازی به بازسازی صحنه جنایت نبوده است. او به دویچه می‌گوید: «موضوع خانم سکینه‏ محمدی آشتیانی با دو پرونده مواجه بود؛ یکی پرونده‏ی مربوط به قتل و دیگری پرونده‏ی مربوط به سنگسار. موضوع قتل کاملاً منتفی شد و از بین رفت. به این دلیل که در این پرونده، ایشان حکم حبس گرفتند و دیگر نیازی نیست که بخواهند صحنه‏ی قتل را بازسازی کنند. بازسازی صحنه‏ی قتل در زمان تحقیقات مقدماتی صورت می‏گیرد. یعنی زمانی که پرونده تشکیل می‏شود و قرار است بازجویی‏های اولیه صورت بگیرد. زمانی که یک نفر به ارتکاب جرم اقرار می‏کند و محکوم می‏شود، دیگر چنین بازسازی و چنین اقدامی فاقد وجاهت قانونی است و اصلاً لزومی برای این‏کار وجود ندارد».

پسر در نقش پدر در فیلم بازسازی قتل پدر

وکیل سکینه محمدی آشتیانی درباره بازی فرزند سکینه محمدی آشتیانی در نقش پدر خود در فیلم بازسازی صحنه قتل، چنین می‌گوید: « این عملی که انجام شد، یکی از وقیح‏ترین و وحشیانه‏ترین اعمالی است که می‏تواند انجام بگیرد. پسر خانم آشتیانی را وادار کردند که نقش پدر خود را بازی کند. این دردناک است و من متاسف‏ام. چرا برای فرزندی که پدرش را از دست داده و طبیعتاً یک ارتباط قلبی با پدرش دارد، صحنه‏های قتل پدرش را به این شکل بازگو می‏کنند. مگر امکان دارد؟! اصلا انسانیت اجازه می‏دهد که چنین عملی را انجام بدهند آن هم روبروی دوربین؟ پسری، پدرش را از دست داده است. حالا دارند کاری می‏کنند که این پسر در نقش پدر برود و صحنه‏ی قتل را بازی کند.»

محمد مصطفایی به شبکه "پرس تی‌وی" اشاره می‌کند و هدف پخش اعترافات خانم آشتیانی از این شبکه را سیاسی می‌داند. او معتقد است خانم آشتیانی تحت شکنجه حاضر به بازی در این فیلم شده و ادامه می‌دهد: « شبکه پرس‏تی‏وی یک شبکه‏ی ایرانی بین‏المللی است. باید دقت کرد که چرا ‏ چنین مستندی را پخش می‏کنند؛ مستندی که با شکنجه گرفته شده است. جمهوری اسلامی ایران قصد دارد سوءاستفاده‏های سیاسی از این پرونده بکند. به دلیل این‏که تمام توجه‏ها الان به این پرونده جلب شده است. الان خانم محمدی و پسرشان در بازداشت هستند و هیچ وکیلی ندارند. آن‌ها هر عملی را که دستگاه‏های امنیتی و قضایی دیکته می‌کنند به‏راحتی در جاهای مختلف و روبروی دوربین حاضر می‏شوند و اعلام می‏کنند. این دقیقاً نشان می‏دهد که تمام این صحنه‏سازی‏ها و رفتارهایی که انجام می‏دهند، در اثر اعمال فشار و در جهت توجیه عمل دولت جمهوری اسلامی است.»

در بخش ‌هایی از فیلم اعترافات سکینه محمدی آشتیانی که از شبکه دولتی "پرس تی‌وی" پخش شد به محمد مصطفایی اشاره می‌شود.

پسر خانم آشتیانی به دوربین تلوزیون دولتی ایران می‌گوید: «من به اقای مصطفایی زنگ زدم و ایشان از من طلب دو میلیون تومان پول کرد.» محمد مصطفایی درباره مطرح کردن این مسائل از تلوزیون ایران به دویچه وله می‌گوید: «من به یاد ندارم از این پسر و از این خانواده در مورد این پرونده، مبلغی دریافت کرده باشم. به‏خاطر این‏که من وکالت پرونده‏‏های سنگسار و پرونده‏های اعدام افراد زیر ۱۸ سال را رایگان انجام می‏دادم. مگر این‏که یک نفر هزینه‏ی رفت‏وآمد من را پرداخت کند ولی من یاد ندارم که از این خانواده مبلغی را دریافت کرده باشم. اگر هم مبلغی دریافت کرده باشم مبلغ دو میلیون تومان، هزینه‏ی رفت و آمد و هزینه‏ی اقامت در مورد این پرونده نیست. مبلغ دو میلیون تومان، مبلغ بسیار ناچیزی است. کسانی که وکالت این‏گونه پرونده‏ها را انجام می‏دهند، می‏توانم بگویم که پانزده برابر این مبلغ را دریافت می‏کنند و در مواردی هم بیست برابر این مبلغ را می‏‏گیرند. حق‏الوکاله‏ی پرونده‏هایی که مجازاتش اعدام باشد، از ۲۰ میلیون تومان شروع می‏شود و در مواردی به ۵۰ میلیون تومان هم می‏رسد.»

محمد مصطفایی درباره چرایی طرح این مسائل درباره او در شبکه "پرس تی‌وی" می‌گوید: « در تمام برنامه‏هایی که از این خانم گرفته شد، خواسته‏ی دولت جمهوری اسلامی ایران این بوده که وجهه‏ی من را در سطح ملی و بین‏المللی مخدوش کند و به همین دلیل این عمل را انجام می‏دهد. چرا که محمد مصطفایی ضربه‏ی بسیار سنگینی به دولت جمهوری اسلامی وارد کرد و به‏گونه‏ای دست جنایت‏کارانی که در ایران اعمال جنایت‏کارانه انجام می‏دادند را رو می‏کرده است.»


هرج ‌و مرج در سیستم کامپیوتری سایتهای اتمی رژیم

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، سیستم کامپیوتری سایتهای اتمی رژیم تهران دچار هرج ‌و مرج شده و همچنان آلوده به کرمهای استاکس‌ نت است.

این منبع خبری به نقل از کارشناسان امنیت اینترنتی در آمریکا و اروپا اعلام کرد، برنامه اتمی رژیم تهران برغم ادعای رهبران آن مبنی بر تحت کنترل درآوردن ویروس استاکس نت، هنوز در هرج ‌و مرج بسر می‌ برد.

این کارشناسان گفتند در سایتهای امنیتی خود که مخصوص کنترل کرم های اینترنتی است، همچنان شاهد ترافیک کرم استاکس ‌نت در مراکز اتمی رژیم تهران هستند. این وضعیت نشان می ‌دهد استاکس نت کماکان کامپیوترهای دو مرکز اتمی نظنز و بوشهر را مورد حمله قرار می ‌دهند.

بمباران شيميايی شهرهای ميهن اسير توسط دولت قاتل

ایمیل یکی از خوانندگان بمباران شيميايی شهرهای ميهن اسير توسط دولت قاتل با توجّه به اينکه افزايش مرگ و مير ناشی از آلودگی هوا نه تنها در تهران، بلکه در شهرهای بزرگ ديگر ايران مثلاً مشهد هم مشهود است، ميتوان نتيجه گرفت که دليل اصلی اين افزايش تلفات انسانی توزيع بنزين غير استاندارد توسط دولت آدمکش و نه آلودگيهای معمول جوّی می باشد. اين را نبايد ساده لوحانه فقط يک اشتباه محاسبه توسط دولت قاتل دانست. تجربه نشان ميدهد که اين دولت در موارد گوناگون عمداً به اين قبيل جنايتها دست زده است. به عنوان مثال ميتوان از توزيع عمدی مواد مخدّر بين جوانان ايران توسط اين رژيم نام برد. اقدام اخير اين رژيم در تشديد آلودگی هوا برای نابودی مردم ايران را ميتوان به درستی و به حق بمباران شيميايی ناميد. باشد که مردم دلير ايران با اتحاد و همبستگی ريشه اين نظام پليد ضد بشری را هر چه سريعتر برکنند و ميهن اسير را از وجود اين ظالمان پاک کنند.

****

بیماریهای ناشی از آلودگی هوا؛ بازگشت غیرممکن است

 ایسنا: مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این‌که از نظر اجتماعی پیشگیری مقدم بر درمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: وقتی نسبت به روند آینده جامعه با نگاه پیشگیرانه وارد نشویم، خواه ناخواه در اجرا دچار مشکلاتی خواهیم شد که حل آن بسیار سخت است. مثلا در عمده‌ی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا درمان‌ها بسیار پرهزینه است و برگشت به حالت اولیه در بسیاری موارد غیرممکن است.


جنگل‌های ساری و سوادکوه هم طعمه حريق شد

ایسنا: براثر ايجاد حريق در جنگل‌های شهرستان ساری و سوادکوه، 5 هکتار از اراضی جنگلی اين شهرستان‌ها در آتش سوخت.

ماموران پاسگاه انتظامی «هولار» شهرستان ساری در پی کسب خبری مبنی‌بر ايجاد حريق در جنگل‌های منطقه «اچوفی» به محل اعزام شدند.

براثر اين آتش‌سوزی يک هکتار از اراضی جنگلی اين شهرستان طعمه حريق شد و با توجه به اينکه دامنه حريق در حاشيه مناطق جنگلی شهرستان سوادکوه به‌وقوع پيوسته بود ماموران انتظامی اين شهرستان نيز به منطقه اعزام شدند که با همکاری ماموران امدادی، انتظامی و مردمی حريق مهار شد.

براثر اين آتش‌سوزی 4 هکتار از اراضی جنگلی شهرستان سوادکوه نيز طعمه حريق شد.

علت حادثه و ميزان خسارات وارده توسط کارشناسان در دست بررسی است.

مردم آبادان هنوز آب شور می ‌خورند

سایت عصر ایران: نماینده آبادان با بیان این مطلب که بر خلاف وعده‌ها و تبلیغات گسترده هنوز آبرسانی به شهر آبادان انجام نشده و مردم این شهر همچنان آب شور و غیر قابل شرب می‌خورند، خواستار تسریع در انجام آبرسانی به مردم این شهر شد.

به گزارش خانه ملت،‌"عبدالله کعبی"نماینده آبادان با بیان این که طرح آبرسانی به شهر آبادان با نام طرح غدیر 5 مهر امسال با حضور رییس جمهور و تبلیغات فراوان به بهره‌برداری رسید، گفت: با وجود اینکه این طرح در آن زمان افتتاح شد اما هنوز آب شرب مناسب به مردم آبادان نرسیده و با وجود پیگیری‌های مکرر نمایندگان این منطقه همچنان کار آبرسانی به مردم آبادان به کندی پیش می‌رود.

وی در توضیح طرح آبرسانی به آبادان،گفت: در طرح آبرسانی غدیر که قرار بود آب شرب منطقه آبادان و خرمشهر را تامین کند، ابتدا قرار بود از بالا دست سد کرخه برای مردم آبادان آب بیاورند که بعد از چندین ماه خلف وعده در نهایت از پایین دست این سد و از همان بخشی که آب بخش کشاورزی تامین می‌شود به شهر آبادان آب آوردند که حتی این طرح هم به خاطر اینکه بخشی از لوله کشی تصفیه خانه شماره 2 آبادان آماده نشده بود با مشکل مواجه شد.

کعبی با انتقاد از پاسخگو نبودن مسئولان اجرایی در مورد این موضوع، تصریح کرد: این پاسخگو نبودن و این طولانی شدن آبرسانی که در نقطه مقابل وعده ها و تبلیغات گسترده آقایان قرار دارد موجب بی اعتمادی مردم به مسئولین اجرایی خواهد شد.

مشکل آب شرب آبادان که قرار بود با افتتاح طرح آبرسانی غدیر توسط رییس جمهور در مهرماه امسال برای همیشه به فراموشی سپرده شود، نه تنها باری از دوش مشکلات مردم ابادان برنداشت بلکه این مشکل تا آنجا ادامه پیدا کرد که در ماه های اخیر بارها اعتراض مردم و نمایندگان این منطقه را در پی داشت. در یکی از آخرین نمونه های این اعتراض ها، "سید حسین دهدشتی" نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی سه شنبه هفته گذشته در جریان جلسه علنی مجلس به بیان تذکر آیین نامه ای پرداخت و در تذکر خود با انتقاد شدید از پاسخگو نبودن مسئولان در مورد این طرح خواستار تسریع در آبرسانی به مردم آبادان شد.

دریاچه ارومیه در نقطه بحران

واحد مرکزی خبر: مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو وضع دریاچه ارومیه را بحرانی دانست و گفت : حوضه دریاچه ارومیه با هفت میلی متر بارش ؛ دمای بسیار بالایی هم دارد.

علیرضا دایمی افزود: ادامه روند کنونی به خشک شدن بخش عمده‌ای از دریاچه ارومیه منتهی خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید خود را با محیط سازگار کنیم، ادامه داد: اگر امروز وضع دریاچه ارومیه بحرانی است به دلیل مصرف آب در یک دهه خشکسالی و نیز برداشت های بیش از ظرفیت از این حوضه بوده است.

دایمی با هشدار به کشاورزان از آنها خواست برداشت های بی رویه از منابع آبی را متوقف کنند.

وی ادامه داد: نتایج برداشت بی‌رویه از منابع آبی کشور به طور حتم منجر به توسعه ناپایدار و به بیان دیگر نابودی مزارع و باغ ها خواهد شد و کشاورزان بیشترین آسیب را خواهند دید.

ميزان آلاينده‌ها همچنان رو به افزايش است

ایسنا: مركز هماهنگي اطلاع‌رساني آلودگي هواي تهران باز هم از ادامه افزايش شاخص كيفيت هواي پايتخت خبر داد و اعلام كرد كه شاخص كيفيت هواي تهران همچنان فراتر از «نيمه شرايط هشدار» قرار گرفته و نسبت به روز گذشته نيز افزايش داشته است.

بر اساس اطلاعات رسيده تا پيش از ظهر شنبه شاخص كيفيت هواي تهران به لحاظ آلاينده ذارت معلق كمتر از دو و نيم ميكرون در تمامي ايستگاه‌هاي مورد سنجش در شرايط «هشدار» بوده و در ايستگاه‌هاي پارك رازي، پارك سلامت و دانشگاه علم و صنعت در آستانه ورود به شرايط «اضطرار» است.

همچنين به لحاظ آلاينده منوكسيدكربن نيز ايستگاه‌هاي آزادي و پرديسان در شرايط «هشدار» قرار دارند.

به گزارش ايسنا، ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون نيز در آستانه ورود به شرايط هشدار قرار گرفته و غلظت اين آلاينده در پارك رز، شهرداري منطقه 10، ميدان فتح، آزادي و قلهك در شرايط «هشدار» است.

آلودگی هوا؛ مرگ زودرس در کمین بیماران

خبرگزاری مهر: رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران از افزایش موارد بستری بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن در اثر آلودگی هوا خبر داد و گفت: ادامه روند آلودگی هوا می تواند منجر به تشدید بیماری و مرگ زودرس شود.

دکتر ایرج خسرونیا با اشاره به اینکه عوارض آلودگی هوا به دو دسته زودرس و دیررس تقسیم می شود گفت: در عوارض زودرس آلودگی هوا دستگاه تنفسی و سیستم مغز و اعصاب درگیر می شود اما در عوارض دیررس آلودگی هوا، ذرات ریز معلق در هوا در نسوج ریه رسوب می کند و به تدریج کارکرد ریه تحلیل می رود.

وی افزود: رسوب ذرات معلق در ریه منجر به تخریب ریه شده و کار اکسیژن رسانی را مختل می کند و در نتیجه گلبولهای قرمز بیش از حد معمول شده و فرد هنگام پیاده روی مشکل پیدا می کند.

خسرونیا با تاکید بر افزایش موارد بستری بیماران در فصل پاییز، اظهارداشت: عوارض ادامه روند آلودگی هوا در سالهای متمادی نمایان می شود اما این وضعیت در بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن ریوی، سرطانی و... زودتر نمایان می شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به آلودگی هوا که موجب تشدید بیماری افراد مبتلا به بیماریهای مزمن ریوی می شود، گفت: وضعیت جسمی این افراد در طول مدت بستری در بیمارستان به درمان جواب نمی دهد و باعث مرگ زودرس آنها می شود.

تاثیر آلودگی هوا بر سیستم اعصاب مرکزی

دبير انجمن روانپزشكان ايران گفت: ورود آلاينده‌هاي هوا به بدن موجب ايجاد اثراتي بر سيستم اعصاب مركزي مي‌شود كه افسردگي، بي حوصلگي و اختلال خواب را در پي خواهد داشت.

به گزارش فارس، پرويز مظاهري با بيان اينكه آلودگي هوا از 2 طريق مشكلات روحي و رواني ايجاد مي‌كند اظهار داشت: يكي از اثرات سوء آلودگي هوا از طريق آلاينده‌هايي است كه غلظت آنها در هوا بالا مي‌رود و پس از ورود به بدن انسان روي سيستم اعصاب مركزي و دستگاه تنفسي اثر مي‌گذارد.

وي افزود: اين اثر موجب مي‌شود اكسيژن‌رساني به مغز كمتر شده و سيستم عصب مركزي تحت تأثير قرار گيرد كه در نهايت اضطراب، نگراني، بيقراري، افسردگي و اختلال خواب را در پي خواهد داشت.

مظاهري تصريح كرد: غير از اين اثر، آلودگي هوا موجب مي‌شود بيقراري ظاهري در مردم ايجاد شود و نگراني نسبت به آينده به خصوص در سالمندان و بيماران ايجاد شود.

اين روانپزشك تصريح كرد: اين نگراني موجب مي‌شود كه بيماران و سالمندان اين ذهنيت را در خود ايجاد كنند كه هر چه زودتر سلامتي خود را از دست خواهند داد.

وي گفت: وقتي هوا آلوده مي‌شود افراد بي حوصله مي‌شوند و تمايل به كاركردن را از دست مي‌دهند و حالت دلمردگي و افسردگي پيدا مي‌كنند.

آلودگي هوا به استقرار ميكروب در بدن كمك مي‌كند

رئيس مركز تحقيقات ميكروبي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: آلودگي هوا به استقرار ميكروب در بدن كمك و ايجاد عفونت را آسا‌ن‌تر مي‌كند.

عبدالعزيز رستگار لاري اظهار داشت: وقتي سيستم تنفسي به درستي كار نكند و اختلالي در آن ايجاد شود ابتدا اين اختلال به صورت موارد آلرژيك و حساسيت بروز مي‌كند و پس از آن شرايط به گونه‌اي پيش مي‌رود كه ويروس راحت‌تر مي‌كند استقرار يابد و عفونت را ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اينكه زخم يا بريدگي روي پوست مي‌تواند استقرار ميكروب را راحت‌تر كند، تصريح كرد: آلودگي هوا نيز مي‌تواند شرايط را براي بيماري‌هاي عفوني مساعد كند چرا كه هر چيزي كه به صورت آلرژيك و حساسيت باشد و بتواند التهاباتي را ايجاد كند به استقرار ميكروب و مشكلات تنفسي كمك مي‌كند.

لاري تصريح كرد: آلودگي هوا مي‌تواند در سيستم تنفسي از ناي و ريه تا قسمت‌هاي انتهايي آن به ورود التهابات كمك كند و باكتري و عفونت را در آنجا مستقر كند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا آلودگي هوا مي‌تواند مقاومت ميكروبي ايجاد كند، خاطر نشان كرد: مقاومت ميكروبي بيشتر در زمينه بيماران بستري وجود دارد اما به طور كلي هر تركيبي كه بتواند جهش‌زا باشد و در سلول موتاسيون ايجاد كند مقاومت ميكروبي ايجاد مي‌كند كه البته اين موضوع در همه افراد صدق نمي‌كند.

پروفسور داريوش فرهود پدر علم ژنتيك ايران نيز پيش از اين در گفت و گو با خبرنگار فارس هشدار داده بود: ثابت شده است در مكان‌هايي كه آلودگي هوا و مواد غذايي بيشتر باشد احتمال بروز سندروم‌هاي كروموزومي به طور واضح افزايش مي‌يابد و با توجه به اينكه تهران يكي از آلوده‌ترين شهرهاي جهان است افزايش بروز سندرم‌ها دور از ذهن نيست.

فرهود تصريح كرد: ضايعات محيطي از جمله آلودگي هوا باعث شده MS و سقط جنين در بين مردم زياد شود و دور سر، سينه و قد نوزادان كوتاه شود و نوزادان كم وزن به دنيا آيد.


بنای تاریخی "میرمیران" در حال تخریب است

این خانه تاریخی در روزگاری متعلق به کدخدای این ده بوده و اکنون تنها ویرانه‌ای است برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی و رویش علفهای هرز.

خبرگزاری مهر: در یکی از شهرستانهای نزدیک اصفهان خانه تاریخی متعلق به دوران صفوی وجود دارد که دارای گچبری هایی در خور است اما متاسفانه بی توجهی به این بنای تاریخی آن را تبدیل به یک ویرانه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، "خانه تاریخی میرمیران" در شهر ورزنه اصفهان و در مجاورت تالاب بین المللی گاوخونی قرار گرفته است اما اکنون این بنای زیبای تاریخی در حال تخریب است و تنها سهمی که از روزگار دارد این است که هر روزه مورد دستبرد بسیاری از افراد سود جو قرار می‌گیرد.

چنانچه گودبرداری‌هایی که در یکی از اتاق‌های این خانه تاریخی شده مبین این مسئله است که هر بار عده‌ای به قصد دست یافتن به گنج، این خانه زیبای تاریخی را که روزگاری از جلا و زیبایی خاصی برخوردار بوده مورد هدف قرار داده اند.

این خانه تاریخی در روزگاری متعلق به کدخدای این ده بوده و اکنون تنها ویرانه‌ای است برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی و رویش علفهای هرز.

دیدن تصاویری زیبا که در یکی از اتاقهای این خانه تاریخی آن اندازه چشم و ذهن هر بیننده‌ای را به سمت و سوی خود معطوف می‌دارد که گویی در یک هنرکنده‌ای بزرگ بسر می‌بری و در آن انواع حیوانات اعم از شیر ببر، طاووس، سیمرغ و ... وجود دارند اما دریغ از اندکی توجه به این هنر ایرانی.

از جمله مضامین عرفانی و داستانهای نقاشی شده خسرو و شیرین، میدان کارزار نقش جهان و سپاهیان صفوی، حیوانات اسطوره‌ای مانند اژدها، سیمرغ، فرشتگان همگی بسیار زیبا طراحی شده‌اند که در واقع این طرح‌ها حیرت هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد.

متاسفانه از این خانه تاریخی که در دل خود دوره‌های بسیاری را دارد، همانگونه که ذکر شد تنها یک اتاق باقی مانده و دیگر نقاط این خانه تاریخی تبدیل به ویرانه شده و قابلیت استفاده ندارد و هر لحظه درنگ نسبت به احیاء این بنای تاریخی می‌تواند تخریب کامل این بنای زیبای تاریخی را به همراه داشته باشد.

اما با توجه به اینکه در حال حاضر تملک این بنا در دست بخش خصوصی است گویا آنان تنها بدنبال آن هستند که باقیمانده این خانه زیبای تاریخی نیز تخریب شود و پس از اینکه میراث فرهنگی از نظر داشتن به آن روی برگرداند، تنها زمین این خانه تاریخی را به فروش برسانند.

یکی از اهالی ورزنه در هنگام بازدید خبرنگار مهر از این بنای زیبای تاریخی که می‌توان با گذر از دیواره‌های خرابه به آن وارد شد، گفت: همه روزه گردشگران زیادی برای بازدید از این خانه تاریخی به ایجا می‌آیند و بعضا شاهد حضور گردشگران خارجی نیز هستیم اما دیگر چیزی از این خانه تاریخی باقی نمانده است.

وی ادامه داد: جذابیتهای این خانه تاریخی برای گردشگران خارجی نیز بسیار در خور توجه است ولی متاسفانه این اتاق زیبا اکنون در وضعیت بدی به سر می‌برد.

گچ ‌بری ها را با اره بریدند!

وی که خود را منتسب به مالکین این خانه تاریخی می‌دانست و در مجاورت خانه میرمیران ساکن بود، ادامه داد: در گذشته گچ بری‌های این خانه تاریخی از سقف تا نزدیکی زمین بود اما همانگونه که زیبایی آن دل هر بیننده ای را می‌رباید برخی از افراد سودجو با اره این گچ بری‌ها را بریدند و حال تنها بخش محدودی از این هنر زیبا بر جا مانده است و آنچه اکنون باقی مانده است نیز به این دلیل است که دست به آن نمی‌رسید.

یکی از نوادگان میرمیران - کدخدا و صاحب اصلی این خانه - نیز ادامه داد: کسانی که این خانه تاریخی به آنان رسیده حاضر به فروش این خانه تاریخی هستند به شرط اینکه بهای خانه توسط خریدار پرداخت شود.

وی ادامه داد: نزدیک به 500 متر از خانه تاریخی میرمیران باقی مانده که هرکس پول نقد نزدیک به 80 میلیون تومان در دست داشته باشد زمین را به او می‌فروشیم.

همانگونه که از تصاویر نیز پیداست هنوز فرصت احیای این بخش باقی مانده از دوران کهن نیز وجود دارد اما در صورتی که سازمان میراث فرهنگی و دیگر متولیان امر در راستای نگهداری از این خانه زیبای تاریخی اقدامات لازم را به عمل نیاورند شاهد تخریب این بخش باقی مانده نیز خواهیم بود.

در هر صورت علاوه بر سازمان میراث فرهنگی دیگر بخش‌های خصوصی نیز می‌توانند با خرید و تملک این خانه زیبای تاریخی با توجه به مجاورت آن به مسجد جامع ورزنه که متعلق به دوران تیموریان است استفاده‌های مناسب را از آن ببرند زیرا این منطقه دارای قابیتهای بسیاری برای جذب گردشگر است که می‌توان وجود تپه‌های شنی، تالاب بین المللی گاوخونی و ابنیه تاریخی را از جمله قابیت‌های این شهر زیبا و تاریخی دانست.


زندانی سیاسی: روز عاشورا، جنازه ام را بر سرشان می کوبم

محمد نوری زاد: من از روز بیست آذر (امروز شنبه) به اعتصاب غذای خشک دست خواهم زد. دراعتراض به قانونی که نیست .عدالتی که نیست و ظلمی که هست .علت این که روز شنبه را برای شروع اعتصاب انتخاب کرده ام این است که می خواهم درست روز عاشورا ، جنازه ام را بر سر اینها بکوبم. بهمه بگو حلالم کنند. مخصوصاً به خانواده ام . به همسر و فرزندانم . که بسیار آزردمشان . ****

سایت تغییر: نویسنده این مطلب به قول خودش توفیق این را داشته است که سی دقیقه در راهروی طبقه سوم دادگاه انقلاب در کنار محمد نوری زاد بنشیند.به دلیل ممنوعیت – ملاقات هفتگی ، خانواده وی هیچگونه اطلاعی از او و از هم سلولی اش آقای سید مصطفی تاج زاده ندارند . خدای قادر متعال نویسنده این مطلب را در کنار محمد نوری زاد می نشاند تا او آخرین خبرها را به ما برساند . نویسنده ناشناس ، هرکه هست ، خدایارش . که به همین اندازه ما را از عزیزمان با خبرکرد :

اول که دیدمش ، نشناختمش . موهای سرش بلند شده بود . جوری که گویی سه ماهی او رابه آرایشگاه نبرده باشند . پای چپش می لنگید . از شعبه ۲۸بیرون آمده بود . در راهرو جای نشستن نبود . به اتاق منشی رفت تا بریکی از صندلی های اتاق منشی بنشیند . منشی شعبه ۲۸ اجازه نداد . به راهرو برگشت . من به احترامش از جا برخاستم تا به جای من بنشیند . قبول نکرد . اصرار کردم . قبول نکرد . التماسش کردم . قبول نکرد . ایستاد . چهره آرام اما پیروز داشت . گویی از یک جنگ تمام عیار بازآمده بود . جنگی که در آن ، پشت حریفش را به خاک برده بود ، جوان سربازی که او را از زندان اوین به دادگاه آورده بود ، تقلا کرد تا شاید جایی برای نشستن نوری زاد پیدا کند . راهرو ، از همیشه شلوغ تر بود . عده ای از متهمین را با دستبند و پابند آورده بودند . صندلی ها اشغال بود ، سینه کش دیوار نیز جای برای نشستن نداشت . تا این که بخت یار شد و نفر پهلوی دستی مرا صدا زدند . مثل فنر از جا جست و رفت . اینجا بود که کنار کشیدم و به نوری زاد اشاره کردم در کنار من بنشیند . نشست . پرسیدم :

- مرا می شناسید ؟

گفت :

- چهره نورانی شما برایم آشناست . اگر اسم شریف شما بخاطرم نیست مرا ببخشایید . درست همینطور کتابی صحبت کرد . “ببخشایید” . انگار یک متن ادبی ویراستاری شده را با صدای گرمش می خواند . همان صدای گرمی که در سایت شخصی اش هست و با خدا مناجات کرده است . ” نجواهای محمد نوری زاد در زندان ” . همان صدایی که گاه با بغض و هق هق کلماتی که در گلو می مانند و شکسته و ترک خورده به گوش می رسند ، همراه است :

- خدایا ، درکنار سلول انفرادی من ، جوانی سخت ناله می کند و از تو طلب مرگ می کند . کف دستم را بر دیوار مشترکمان می گذارم و آیه ای از قرآن تو را برای او می خوانم . ” الحمدالله الذی اذهب عنی الحزن ان ربنا لغفور شکور . عجبا که جوان آرام می گیرد .”

من نجواها را با صدای حزن آلود نوری زاد بارها شنیده و بارها با او گریسته ام . با او به بالای ابرها سفر کرده ام . و با او در سلول تنگ انفرادی زانو به زانو نشسته ام . خدا خواست در بیداری نیز در کنار او بنشینم و چند کلمه ای از او بشنوم . صحبت کردن من و او جایز نبود . یعنی ما اجازه نداشتیم با هم صحبت کنیم . حتی سربازی که او را آورده بود ، دوبار به نوری زاد تذکر داد که صحبت نکند . اما شلوغی راهرو و رفت و آمد متهمین وسربازها و خانواده هایی که به احتمال ملاقات بستگان خویش آمده بودند ، این امکان را فراهم آورد که نوری زاد نجوا گونه با من صحبت کند . شاید من که در کنار او بودم ، به زور می شنیدم او چه می گوید . هیچوقت یادم نمی رود . وقتی دانست من دانشجو هستم ، روز شانزدهم آذر را به من تبریک گفت . آن روز ، شانزدهم آذر بود . من سراپا گوش بودم و او مسلسل گون ، هرچه را برخودش گذشته بود برای من گفت . از من خواست تا شنیده هایم را به اطلاع دیگران برسانم . و تأکید کرد : “یک مطلبی از گفته های من تنظیم کن و به سایت شخصی من بده . منصف باش و چیزی از خودت بر آن اضافه نکن و روح سخنان مرا تغییر نده . ” گفتم : چشم.

و نوری زاد ادامه داد :

چند هفته پیش ، در یک دادگاه سه دقیقه ای مرا بخاطر توهین به مأموران وزارت اطلاعات مجرم دانستند . بازپرس عجول ، طی دو سوال سرو ته قضیه را به هم آورد و پرونده ای برای من تشکیل داد . ظاهراً در نامه ای به رهبری ، من نوشته بودم که مأموران وزارت اطلاعات ، با متهمین بازداشت شده برخوردهای تند همراه با ضرب و شتم دارند و به آنها ناسزا می گویند . من در پاسخ به سوأل اول این بازپرس عجول نوشتم : وقتی مأموران وزارت اطلاعات ، کله حمزه کرمی و عبداله مؤمنی را در کاسه مستراح فرو می کنند و خود مرا – محمد نوری زاد را – می زنند و غلیظ ترین فحش های رکیک را بر زبان می آورند ، چرا نباید به این رویه زشت و هیولاگون اعتراض کنم ؟ خلاصه در آن سه دقیقه ، بازپرس عجول مرا مجرم دانست و پرونده ای را که مأمور تشکیل آن بود ، تشکیل داد . مگر او ، و گنده تر از او ، می توانند به شکایت وزارت اطلاعات توجهی نکنند و بگویند این شما هستید که مقصرید؟بازپرس بی نوا باید زندگی کند . او که قرار نیست به زحمت بیفتد . گور پدر عدالت و انصاف و کسی که از دستگاه قضایی طالب حق و حقیقت است . من بعد از این بازپرسی خنده دار، نامه ای نوشتم به رئیس قوه قضاییه و از مأموران خاطی وزارت اطلاعات شکایت کردم . نامه ام صریح بود . طوری که دو نفر ، یکی از اطلاعات ، و یکی هم از دادستانی مرا خواستند . مرد اطلاعاتی که خودش را ” نوروزی ” می نامید ، مودب بود اما مرا فریب خورده می دانست . جوابش را دادم . دومی می خواست بداند که من کی و کجا از مأموران اطلاعات کتک خورده ام و ناسزا شنیده ام و شکایت کرده ام . می گفت با یک واسطه از طرف خود آقای لاریجانی آمده . اسمش را پرسیدم . نگفت . شاید آقای لاریجانی می خواسته بداند این ” کله در مستراح فرو کردن ها ” در دوره او بوده . همین که فهمید به دوره پیش از او مربوط است ، فتیله عدالتش پایین کشیده شده و خیالش راحت شده است . تا این که دیروز پانزده آذر ، مرا به همین شعبه ۲۸ آوردند پیش قاضی مقیسه . در همان یکی دو جمله اول دانستم قاضی بی ادبی است . زانوی پای من درد می کند . مثل شعبان بی مخ ها داد زد : لنگت را جمع کن . به او گفتم : قاضی باید با ادب باشد . من پایم درد می کند . گفت : پس دراز بکش . در اتاق سه نفر بودیم . من و مقیسه و منشی که گفته های مقیسه را می نوشت . مقیسه یک روحانی فربه است . شروع کرد به خواندن پرونده من در همان جلسه . به او گفتم : یک قاضی باید متن پرونده را قبلاً خوانده باشد . گفت :سرمان شلوغ است . نمی رسیم . گفت : تو باید ثابت کنی این حرف هایی را که درباره مأموران وزارت زده ای!

راستش من ته این دادگاه نمایشی را می دانستم چیست . مگر این فردی که اسمش را قاضی گذارده دستگاه اطلاعات را رها می کرد و برحق من انگشت می نهاد ؟ هرگز . و چون دادگاه را به شدت نمایشی یافتم ، به مقیسه گفتم : من ، نه شما را و نه این دادگاه را قبول ندارم . مقیسه به منشی اش گفت : بنویس من نه تو را نه این دادگاه را قبول ندارم . و منشی نوشت . داشتند سندهای لازم را علیه من کامل می کردند . مقیسه روکرد به من و گفت : اگر ثابت نکنی می دهم شلاقت بزنند . حکم زندان برایت می برم . گفتم : من تو را و نه دادگاهت را به رسمیت نمی شناسم . گفت : حسابت را می رسم . گفتم : تو مرعوب وزارت اطلاعاتی . من تو را قبول ندارم . مقیسه به منشی اش گفت : بنویس تو مأمور وزارت اطلاعاتی من تو را قبول ندارم . و منشی نوشت .

مقیسه گفت : بدبخت می دانی با خودت چه می کنی ؟ گفتم : هرچه در توان داری بکار بگیر . یک سال . ده سال . بیست سال . حبس ابد . تو با هر رأیی که می دهی آتش جهنمت را شعله ورتر می کنی . مقیسه به تنگ آمد و گفت : حالی ات می کنم مزدور اجنبی . گم شو بیرون . به او گفتم : من مزدی اگر گرفته ام از جمهوری اسلامی بوده . کارمند جهادسازندگی بوده ام . کارم مشخص بوده . تو چه ؟ که بر مسند علی نشسته ای و با عدالت شوخی می کنی ! منشی به مقیسه گفت : بنویسم ؟ مقیسه به او گفت : نه ، ولش کن . مریض است . نمی بینی ؟ به مقیسه گفتم : مریض خودتی . کدام مریض ، مریض تر از کسی که بر سر حق و عدالت کلاه می گذارد ؟ از اتاق بیرون آمدم . مرا به اوین بازگرداندند و امروز باز به شعبه ۲۸ آوردند . وارد اتاق مقیسه که شدم ، علاوه برخود او و منشی اش ، یک خانم ( نماینده دادستان ) و مردی که بعداً فهمیدم محض احتیاط آورده اند تا من با مقیسه دست به یقه نشوم هم بودند . مقیسه سر ضرب شروع کرد و بدون بسم الله و رسمیت جلسه از من پرسید : به چند سال محکوم شده ای؟ خواستم چیزی نگویم ، اما گفتم : در پرونده من هست . گفت : در این پرونده نیست . گفتم : از دستگاه کامپیوتر دادگاه سوأل می کردید مشخص می کرد . گفت : حالا تو بگو . گفتم : سه سال و نیم . گفت : تو نوشته ای که مأموران اطلاعات کله متهمین را در کاسه توالت فرو می کنند . باید این را ثابت کنی . می دانستم بازی شروع شده است وصحنه با حضور نماینده دادستان کامل است . گفتم : من نه شما را و نه این دادگاه را به رسمیت نمی شناسم . مقیسه به منشی اش گفت : بنویس می گوید من نه تو را و نه این دادگاه را به رسمیت نمی شناسم . مقیسه گفت : تو نوشته ای با حمزه کرمی و عبدالله مومنی این کار را کرده اند . من این دونفر را می آورم اینجا اگر گفتند با ما این کار را نکرده اند چه ؟ گفتم : اگر معلوم شد مأموران وزارت اطلاعات مقصرند چه ؟ شما آدمی هستی که برعلیه آنها رأی بدهی ! نیستی . به همین دلیل من کوچکترین ارزشی برای این دادگاه قائل نیستم .مقیسه به نماینده دادستان گفت : تا کیفرخواست مرا بخواند . آن خانم ، در دو جمله مرا مستحق مجازات دانست . درست همان نقشه ای که از پیش مشخص بود . گفتم : خانم محترم ، ضمن احترام به شما و چادر شما ، من این دادگاه و این قاضی را قبول ندارم . مقیسه گفت : چرا؟ گفتم : بخاطر این که شما فرسنگ ها از عدالت فاصله داری . مقیسه به منشی اش گفت : بنویس تو فرسنگ ها از عدالت فاصله داری . مقیسه به من گفت : من بزرگترهای تو را به طناب اعدام سپرده ام . از سال ۶۰ تا الآن دارم قضاوت می کنم . گفتم : جهنمت را در همین دنیا خواهی دید . گفت :بدبخت ،من خودم رادرمرکز بهشت می بینم . گفتم : اگر این را هم نگویی شب ها چطور از عذاب وفشاروجدان بخوابی . تازه اگر وجدانی برایت مانده باشد . گفت : اگر ثابت نکنی این حرفها را ، می دانم با تو چه کنم . گفتم : قبولت ندارم . بویی از عدالت نبرده ای . گفت : باشد . پس من بر اساس همین پرونده ( پرونده دو سوالی وسه دقیقه ای که در آن حمزه کرمی و عبدالله مومنی اشاره کرده بودم . وسرهای فرو شده آنها در مستراح و فحش ها و ناسزاها)رأی صادر می کنم . گفتم : بروم ؟ گفت : باش تا حکم به تو ابلاغ شود .

صحبت های نوری زاد به اینجا که رسید ، او را به داخل صدا زدند . رفت و ده ثانیه بعد برگشت . از کنار من عبور کرد ، به احترامش از جا بلند شدم . توقفی کرد و گفت : “دوسال حبس برید . به مقیسه گفتم بنویس سی سال !” نوری زاد با سرباز همراهش و مأمور دیگری که درجه بالاتری داشت ، درطول راهرو رفت و به طرفی پیچید . من بلافاصله کاغذ و قلم در آوردم و هرچه را که از او شنیده بودم ، نوشتم تا فراموشم نشود . نوری زاد در آن نجوای نیم ساعته ، به اندازه یک ساعت مطلب فشرده به من گفت . چیزهای دیگری هم از او شنیدم که بد نیست آنها راهم متذکر بشوم . پیش از آن که از صندلی ای خالی شود و او درکنار من بنشیند ، یکی از وکلای سرشناس آمد و با دیدن نوری زاد که ایستاده بود ، با او خوش و بش کرد . شنیدم که نوری زاد به گفت : آقای وکیل ، میدانم که کار شما نیست اما برای زندان انفرادی بازداشت شدگان یک فکری بکنید . من اطمینان دارم اگر همین آقای مقیسه را یک روز ، حتی تفریحی به سلول انفرادی بیندازند ، می آید و یک روز را بیست روز محاسبه می کند . چرا باید یک روز در سلول انفرادی ، که با هزار جور هول و هراس همراه است ، معادل یک روز بند عمومی محاسب شود ؟ دربند عمومی، جمعیت زیادی هست . در سلول انفرادی هیچیک از اینها که نیست ، نگرانی و اضطراب و هول و هراس هم هست . وکیل با شنیدن این سخنان ، پا به پا شد و گفت : آقای نوری زاد ، اینها به ما مربوط نیست . باید مجلس روی این موضوع کارکند . نوری زاد انگار که بخواهد تیری درتاریکی انداخته باشد . به او گفت : برای همین موضوع ، بسترسازی کنید . در محافل ، درهرکجا که بحثی قضایی هست ، این مهم را مطرح کنید . اگر یک روز انفرادی معادل ده روز محاسبه شود ، بسیاری از زندانیان امروز ، آزاد می شوند .

یک نکته دیگر هم از نوری زاد شنیدم که بسیار به دلم نشست . نوری زاد ایستاده بود که یکی از زندانیان سیاسی جلو رفت و اورا درآغوش گرفت و بوسید و حال آقای تاج زاده را از نوری زاد پرسید . نوری زاد دست به شانه اوگذاشت و گفت : ” همینقدر بگویم که من تاج زاده را ندیده بودم . علیه اومطالب انتقادی زیادی نوشته بودم . رفتارو گفتار تند او را نمی پسندیدم .اما اکنون که چندماهی است با اوهمنشین شده ام ، اورامردی منطقی ، مسلمان ، خیراندیش میدانم . تاج زاده بسیارپاک است . در مسایل سیاسی آگاه وکارشناس است . همه اینها به کنار، پیشنماز من است درنمازجماعت.

نوری زاد رابه اوین برگرداندند . اماآخرین سخنان اودرگوشم مانده است . قاطع و تردیدناپذیر :

” من از روز بیست آذربه اعتصاب غذای خشک دست خواهم زد. دراعتراض به قانونی که نیست .عدالتی که نیست وظلمی که هست .علت این که از روز بیستم (شنبه)رابرای شروع اعتصاب انتخاب کرده ام این است که می خواهم درست روزعاشورا ، جنازه ام رابر سر اینها بکوبم .”

این تابلو راشما مجسم کنید : یک راهر ، ویک مرد در میان دومأمور می لنگد و پیش می رود . آیا او به سوی مرگ می رود ؟ خدایا درعاشورای توچه نهفته است ؟

نوری زاد یک تقاضا نیز داشت :

” بهمه بگو حلالم کنند . مخصوصاً به خانواده ام . به همسر و فرزندانم . که بسیار آزردمشان .


عدالت اسلامی؛ خانوارهای ثبت نام جدید یارانه نمی‌گیرند

ایرنا: سخنگوي طرح تحول اقتصادي گفت: خانوارهاي جديدي كه در نيمه دوم سال جاري براي دريافت يارانه ثبت نام كنند از سال آينده مشمول دريافت يارانه خواهند شد.

محمدرضا فرزين روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: در اين مرحله اطلاعات سرپرستان خانوارها جمع آوري و سپس ميزان يارانه پرداختي به آنها محاسبه مي‌شود.

وي ادامه داد: اطلاعات جمع آوري شده توسط مركز آمار ايران پردازش خواهد شد و سپس اين اطلاعات به سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها انتقال مي‌يابد.

معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي افزود: به سرپرستان خانوارهاي جديد، مبالغ پرداختي گذشته پرداخت نمي‌شود زيرا در آن زمان ثبت نامي توسط آنها انجام نشده بوده است.

وي اظهار داشت: هرچند سايت جمع آوري اطلاعات در طول سال همواره باز بوده و امكان ثبت نام در آن وجود داشته اما براساس برنامه‌ها قرار است مركز آمار در سال دو مرتبه اطلاعات پردازش شده را به وزارت رفاه و تامين اجتماعي انتقال دهد.

وي خاطرنشان كرد: هرچند افرادي كه در نيمه اول سال جاري ثبت نام كرده اند در نيمه دوم سال به آنها يارانه پرداخت شد اما افرادي كه در نيمه دوم سال ثبت نام كنند در نيمه اول سال بعد يارانه خود را دريافت خواهند كرد.

فرزين در پاسخ به پرسشي مبني بر چرايي واريز يكسان يارانه نقدي عليرغم آنكه قرار بود ميزان يارانه پرداختي به مناطق محروم بيش از ساير مناطق باشد، گفت: هرچند در مرحله اول مبلغ ‪ ۴۰‬هزار و ‪ ۵۰۰‬تومان به ازاي هر فرد به صورت يكسان براي تمام مناطق پرداخت شده اما اميدواريم با پايان مطالعات بتوانيم براساس مصوبه كارگروه طرح تحول اقتصادي به افراد تحت پوشش سازمان‌هاي حمايتي و مناطق محروم درصد بيشتري را تخصيص دهيم.

سخنگوي طرح تحول اقتصادي ادامه داد: اين امر موكول به سال بعد و پايان مطالعات شده است و در مراحل بعدي پرداخت، اين امر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وي درباره واريز يارانه به خانوارهايي كه در مرحله اول مبلغي كمتر از تعداد اعضا دريافت كرده اند، گفت: در مرحله اول پرداخت، خانوارها با اعضاي حداكثر شش نفر يارانه دريافت كرده‌اند اما به صورت مجدد دستور داده شده كه به خانوارهاي با اعضاي بيشتر نيز يارانه پرداخت شود و هم اكنون تمام خانوارها با اعضاي حتي هفت و يا هشت نفر نيز يارانه دريافت مي‌كنند.

سخنگوي طرح تحول اقتصادي در خصوص كنترل تورم پس از اجراي هدفمندسازي يارانه ها، تصريح كرد كارگروه طرح تحول اقتصادي مجموعه‌اي از اقدامات را براي كنترل تورم اتخاذ كرده كه بخشي از آن در قالب بسته‌هاي سياستي بازرگاني، صنعتي، حمل و نقل؟ كشاورزي و غيره در نظر گرفته شده تا بتوانيم افزايش قيمت ناشي از انرژي را در قيمت تمام شده جبران كنيم كه البته اين امر اقدام بسيار موثري است.

وي با بيان آنكه بسته‌هاي حمايتي در اين راستا تدوين شده است، اظهار داشت: بسته جديدي نيز طراحي شده تا براساس آن منابعي كه در اختيار خانوارها قرار مي‌گيرد با همكاري بخش خصوصي به سمت بازار سرمايه، كالاهاي دائمي و پس انداز سوق داده شود تا با اين روش بتوانيم ميزان نقدينگي موجود در جامعه را كنترل كنيم.