خبرهای برگزیده- پنجشنبه بیستم آبان ١٣٨٩


فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل از بازداشت یک فعال کارگری در ایران انتقاد کرد

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل با انتشار بیانیه ای، بازداشت همایون جابری، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، را اقدامی زشت و شرم آور توصیف کرده است.

آقای جابری سه شنبه گذشته هنگامی که همراه با همسر غلامرضا غلام حسینی، دیگر عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، برای اطلاع از وضعیت او به اداره اطلاعات در شهر کرج رفته بود، بازداشت شد.

در حال حاضر، پنج تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه زندانی هستند.


شرکت آلمانی دایملر همکاری با ایران همه زمینه ها را متوقف کرده است

به گزارش خبرگزاری آلمان،‌ کنسرسیوم خودروسازی دایملر ، روز پنج‌شنبه اعلام کرد،‌ این شرکت کلیه روابط تجاری خود را با ایران متوقف می کند.

بنا بر این گزارش علت اتخاذ این تصمیم بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است که به تشدید تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز اعمال تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران منجر شده است.

پیشتر نیز چند شرکت دیگر آلمانی که به طور سنتی روابط گسترده‌ای با ایران داشتند،‌ اقدام به قطع روابط خود با ایران یا محدود کردن این روابط کرده بودند. ازجمله این شرکت ها می‌توان به شرکت‌های بیمه آلیانس و مونیخ‌ره، شرکت فولاد سازی تیسن‌کروپ، نیز بانک‌های کومرتس‌بانک و دویچه‌بانک و شرکت زیمنس اشاره کرد.

بریتیش پترولیوم بهره‌برداری از میدان گازی مشترک با شرکت نفت ایران را متوقف می کند

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم یا بی پی اعلام کرد: به منظور حصول اطمینان از رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، بهره‌بردای از میدان گازی مشترک خود با شرکت ملی نفت ایران در دریای شمال را به حال تعلیق در می آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ شرکت بی پی روز چهارشنبه اعلام کرد: قصد دارد از دولت بریتانیا کسب تکلیف کند که آیا مشارکت با ایران برای بهره برداری از این میدان گازی خلاف تحریم های اتحادیه اروپا هست یا نه .

بهره‌برداری از این میدان گازی که در ۳۹۰ کیلومتری شمال شرقی بریتانیا قرار دارد، در سال ۲۰۰۳ آغاز شد. شرکتی به نام «شرکت نفت ایران در بریتانیا»، که سهام آن به تساوی متعلق به بریتیش پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران است، بهره‌برداری از این میدان گازی را برعهده دارد.

اقدام بریتیش پترولیوم برای تعلیق بهره‌برداری از این میدان گازی پس از آن صورت گرفته است که اتحادیه اروپا در کنار آمریکا، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است که به ویژه بخش نفت و گاز ایران را هدف قرار می‌دهد.


دوره مطالعاتی وديعه الهی در دانشگاه تهران

رجانیوز: دوره مطالعاتي پژوهشي «وديعه الهي» با هدف تلاش جهت تحقق جامعه ولايي در دانشگاه تهران برگزار مي گردد.

سلسله نشست هاي هفتگي بررسي و تحليل مطالبات و موضوعات مطرح شده در بيانات حضرت امام خامنه اي (مد ظله العالي) با عنوان «وديعه الهي» شروع شد.

اين دوره به همّت كانون دانشجويي رهپويان غدير از آغاز سال تحصيلي جديد هر هفته در محل دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران برگزار مي گردد.

سيد منصور پاشايي مسوول كانون رهپويان غدير در مورد اين دوره گفت : اين دوره با هدف آشنايي با ديدگاه هاي حضرت امام خميني(ره) و حضرت امام خامنه اي(مد ظله العالي) و پيگيري تحقق مطالبات و موضوعات مورد نظر ايشان برگزار مي گردد.

مسئول دوره «وديعه الهي» در خصوص روش اجراي اين دوره گفت : شركت كنندگان در اين دوره هر هفته يكي از بيانات ولي امر مسلمين را با محوريت تفكر و تامل بر روي يكي از موضوعات مهم مطرح شده در آن، مطالعه مي كنند و پس از شناسايي مشكلات و موانع و همچنين راهكارهاي تحقق مطالبات در همايشهاي هفتگي شركت مي كنند. در طي همايشها افراد ابتدا بصورت گروه بندي شده به مباحثه و تبادل نظرپرداخته و سپس نمايندگان گروه هاي برتر در قالب ميزگرد دانشجويي به مطرح كردن نظراتشان در خصوص تبيين موضوع ، موانع و مشكلات تحقق و همچنين راهكارها و برنامه هاي اجرايي شدن آن موضوع يا مطالبه مي پردازند.

پاشايي گفت : حاصل همايش هاي عمومي رسيدن به تحليل و آسيب شناسي و راهكارهاي اوليه مي باشد كه توسط تيم علمي كانون جمع بندي شده و علاوه بر انعكاس در فضاي سايبري، بصورت يك نشريه نيز ارائه مي شود.

همچنين آندسته از موضوعات مطرح شده در جلسه كه براي كارآمدتر شدن، نياز به كار مطالعاتي و پژوهشي عميق تر و مشورت با كارشناسان و اساتيد دارند، به افراد يا گروه هاي علاقه مند شركت كننده سپرده مي شوند.

مسئول دوره «وديعه الهي» افزود : تا كنون سه جلسه از اين دوره برگزار شده كه موضوعات آنها شامل موارد زير مي باشد :

1. چرخه علمي (بیانات در جمع نخبگان جوان- 14 مهر 1389)

2. ضرورت تحليل و موضع گيري دانشجويان در قبال مسائل اساسي كشور (بيانات در ديدار دانشجويان در یازدهمین روز ماه رمضان سال جاري)

3. نقش جوانان در مهار فتنه 88 و مهيا شدن جهت رويارويي با فتنه هاي پيش رو (بیانات حضرت امام خامنه ای در ديدار دانش‌آموزان‌ 12 آبان 89)

علاقه مندان به شركت در دوره مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام به پايگاه اطلاع رساني كانون دانشجويي رهپويان غدير به آدرس www.raheghadir.irمراجعه نمايند.


محمود احمدی نژاد در قزوین سياست كنترل جمعيت را اشتباهی بزرگ خواند

محمود احمدی نژاد که در قزوین است امروز پنجشنبه در این شهر گفت اجراي سياست كنترل جمعيت يكي از اشتباهات بزرگ بوده است. وی كنترل جمعيت را مشكل غربي‌ها خواند.

محمود احمدی نژاد پیش از این هم بارها از سیاست کنترل جمعیت دولت های پیشین جمهوری اسلامی انتقاد کرده بود.

وی در اجرای سیاست افزایش زاد و ولد، طرح پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد متولد درسال 1389 را به عنوان ترغیبی برای بچه دار شدن خانواده ها تصویب کرد.

احمدي‌نژاد همچنین گفت: بسياري از انسان‌هاي برجسته، مردم و صالحان ِ عالم، آرزو دارند كه يك ساعت در فضاي جمهوري اسلامي ايران تنفس كنند.

اهدای چنگ ایران باستان به احمدی‌نژاد

شمال فردا: با حضور رئیس جمهور اسلامی از نخستین سازفرش دنیا رونمایی شد و همچنین کوچکترین نمونه از چنگ ایران باستان به قدمت ۶ هزار سال به احمدی‌نژاد اهدا گردید. به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به قزوین، در مراسم دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با جمعی از منتخبان و فرهیختگان استان قزوین که صبح امروز پنجشنبه در تالار سازمان تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد، از نخستین سازفرش دنیا رونمایی شد. سازنده این سازفرش سیف الله شکری استاد نجار زبردستی است که با ساختن این دار قالی موزیکال صدای فرش‌بافان را در قالب یک مکانیزم صوتی ارایه داده است. به گفته وی این سازفرش اولین شبکه صوتی ۱۰ نفره جهان، اولین ساز عمودی و افقی جهان و اولین مکانیزم صوتی است که هم آرشه‌ای، هم کوبه‌ای هم ضربه‌ای هم مضرابی و هم چکشی نواخته می‌شود . هنگام نواختن سازفرش از ساز بادی سروش (شبیه نی و فلوت) نیز بهره برده می شود. این اختراع با حمایت استانداری استان قزوین، میراث فرهنگی، حوزه هنری، وزارت ارشاد و بازرگانی و چند نهاد دیگر ساخته شده است و قرار است هفته بعد در اولین جشنواره فرش بافی ارایه شود. همچنین در ادامه این مراسم کوچکترین نمونه از چنگ ایران باستان به قدمت ۶ هزار سال به احمدی‌نژاد اهدا شد.

 


رئيس جمهوری آمريکا تحريم‌های مالی عليه ايران را تمديد کرد

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه تحريم‌های مالی ايالات متحده عليه ايران را که از سال ۱۳۵۸ تحت عنوان «وضعيت اضطراری ملی» به تصويب رسيده بود، برای يک سال‌ ديگر تمديد کرد.

آقای اوباما در پيام خود به کنگره‌ی آمريکا علت تمديد اين تحريم‌ها را عدم بازگشت روابط ايالات متحده و ايران به حالت عادی اعلام کرده است.

تحريم ايران به ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۸ و بحران گروگان‌گيری در سفارت آمريکا در تهران باز می‌گردد. اين تحريم نخستين بار به دستور جيمی کارتر، رئيس جمهوری وقت ايالات متحده، به مورد اجراء گذاشته شد و هر ساله با تأييد رئيس جمهوری آمريکا دوره‌ی آن تمديد می‌شود.

سرخط‌ خبرها کلینتون: احتمال شرکت ترکيه و برزيل در مذاکرات هسته ای را رد کرد

هيلاری کلينتون، وزير امور خار جه ی آمريکا، احتمال شرکت ترکيه و برزيل در نشست آتی ايران و کشورهای پنج بعلاوه‌ی يک، برای از سرگيری گفتگوهای هسته‌ای را رد کرد.

خانم کلينتون که در حاشيه ی نشست مطبوعاتی مشترک روز چهارشنبه‌ی خود با احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر، در واشنگتن، سخن می‌گفت، افزود:«کاترين اشتون، از طرف کشورهای پنج بعلاوه يک مشخص کننده‌ی زمان و مکان مذاکرات با طرف ايرانی است. نخست بايد اين مذاکرات صورت گيرد. مذاکرات قطعاً بين کشورهای پنج بعلاوه يک و ايران خواهد بود».

کشورهای ۱ + ۵ ، شامل پنج عضو دائمی شورای امنيت بعلاوه‌ی آلمان، سال گذشته آخرين دور مذاکرات خود با ايران را بدون رسيدن به نتيجه‌ای مشخص به انجام رساندند.


تداوم فشار بر اهل نست در مناطق کردنشین

خبرگزاری هرانا - در ادامه موج جدید فشار بر اهل سنت در مناطق کردنشین روز جمعه هفته گذشته نیروهای سپاه پاسداران مسجد جامع شهر کامیاران را محاصره کرده و اقدام به بازرسی نمازگزاران این شهر کردند.

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، روز جمعه هفته گذشته زمانی که مردم اهل سنت این شهر جهت برگزاری نماز جمعه به مسجد جامع شهر مراجعه می کنند با محاصره مسجد از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو می شوند. این نیروها تمام نمازگزاران اعم از زن و مرد را مورد بازرسی بدنی قرار می دهند، که این رفتار با نمازگزاران سبب اعتراض آنها می شود. بعد از برگزاری نماز جماعت امام جمعه این شهر اعلام کرد که وی از امام جمعه یی این شهر کنار کشیده است و ملا توفیق قربانی به جای وی به عنوان امام جمعه این شهر انتخاب شده است.

گفته می شود به دلیل کشمکشهای جناحی سیاسی در این شهر امام جمعه این شهر برکنار شده است

لازم به ذکر است دوشنبه هفته گذشته نیز قرار بود مراسم عمامه گذاری دکتر سید حسن هاشمی با شرکت جمع کثیری از پیروان طریقت نقشبندی در مسجد این شهر برگزار شود ولی در زمان برگزاری نیروهای انتظامی و امنیتی مسجد را محاصره کرده و مانع از برگزاری این مراسم مذهبی می شوند و اقدام به پراکنده کردن مردم این شهر در اطراف مسجد جامع می کنند.


زمین های کشاورزی بهائیان روستای ایول به بیت رهبری تقدیم می شود

خبرگزاری هرانا - به دنبال نامه ای که ده نفر از مسلمین روستای ایول به جنتی دبیر شورای نگهبان نوشتند و در آن اشاره به سکونت 100 ساله ی بهائیان در ایول که بیش از 30 هکتار زمین و خانه سرا دارند و متقاضی قیمت گذاری و واگذاری آن به مسلمین شدند و جنتی با مشورت حضوری با لاریجانی رئیس قوه ی قضائیه دارد متفق القولند که زمینهای مزبورمال ولی فقیه ، خامنه ای است و برای تصاحب آن باید ستاد 8 ماده ای امام وارد کار زار شود که نامه مزبور در ضمیمه آمده است .

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، به دنبال این جریان شورای اسلامی ایول نامه ای به روستاهای اطراف می نویسد که در کشت پائیزه که روال معمول هر ساله بهائیان ایول زمین های خود را کشت می کردند تراکتور در اختیارآنان نگذارند و زمین های آن ها را نکارند که این زمین ها مال بیت رهبری و در اختیار ستاد 8 ماده ای امام است که نمونه ای از این نامه که به روستای تلمادره نوشته شده نیز ضمیمه است .

بهائیان کشاورز ایولی که در تابستان امسال خانه هایشان تخریب گردیده به روال اقدام 27 ساله ی خود برای کشت پائیزه به دادگاه کیاسر نزد قاضی ناصری مراجعه می نمایند و نامه ای در همین مورد تقدیم وی می کنند(تاریخ نامه : 18/7/89 ) و قاضی دادگاه دستور کشت را صادر که با هماهنگی و حضوری مامورین پاسگاه تلمادره کار کشت زمین صورت گیرد . اولین نامه را قاضی در تاریخ 22/7/89 پاراف و دستور برای پاسگاه صادر نمود به علت خشکی زمین کار کشت عقب افتاد ور سید به بعد از بارانی که بارید و کشاورزان برای فراهم نمودن تراکتور به تلمادره مراجعه نمودند که مواجه با نامه ی شورای ایول شدند که به آن اشاره شد لذا مجدد نامه ای به دادگاه نوشتند وبه قاضی مزبور دادند به تاریخ 15/8/89 و مجدد قاضی دستور کشت را صادر نمود که بر اساس آن آقای فقهی دو دستگاه تراکتوردر اختیار کشاورزان بهائی ایولی قرار دادکه کشت خود را انجام دهند . (هر دو نامه ضمیمه است )

کشاورزان بهائی ایولی به همراه مامورین پاسگاه تلمادره و دو تراکتور عازم روستای ایول و کشتزار خود شدند و زمین را بذ رپاشیده وتراکتور مشغول به شخم و کشت آن شد که یک نفر مسلمان ایولی به نام حسین قلی غفاری نزد آنان آمد که زمینها مال بیت رهبری است و کسی حق کشت آن را ندارد و به دو راننده دستور توقف کار داد که مامور پاسگاه از وی نامه طلب نمود و چون مدرکی نداشت گفت که کار کشت ادامه یابد فرد مزبور گفت ساعتی دیگر افراد از شهر می آیند و مانع کار می شوند که همین اتفاق افتاد .

صفر علی اسماعیلی به همراه فیض الله اسماعیلی و سید جواد درخشان ومنصور لیالی و نادعلی فلاحپور و حسین علی رجبی و عدهای دیگر در محل کشت حاضر شدند و صفر علی با تغیر و دستور و تحکم امر به خاموش کردن تراکتور و توقف کشت زمین نمود و مامور پاسگاه استوار خشت زر هر چه با او بحث و مذاکره نمود نتیجه نداشت و مرتب اعلان می کرد که زمین ها مال بیت رهبری است و کسی حق کشت ندارد وی که در فیلم مشخص است بالای تراکتور نشسته است و در حال صحبت که با فاصله و نیز خطراتی که تهیه ی فیلم داشته صدای وی صبط نشده ولی درحال توهین وتحقیر و فحاشی نسبت به بهائیان کشاورز است که در کنار زمین به او نظاره گر و تنها به جهالت و نادانی وی و قانون شکنی وشرارتش ناظرند و چون احتمال درگیری بوده لذا هیچ صحبتی نداشتند . با این اقدام خشت زر سرباز پاسگاه را گذاشت و رفت به پایگاه خود تا با فرمانده و قاضی در این مورد صحبت نماید و وقتی باز گشت دستور کشت را داده و دو راننده تراکتور را روشن نمودند که مشغول شوند و لی صفر علی و فیض الله و سید جواد جلو آمده و کار آن را متوقف نمودند و روی تراکتور و جلوی آن نشسته و ایستاده و مانع کار شدند و این قضیه کمی طول کشیده و چون ادامه ی کار ممکن نبوده لذا خشت زر به بهائیان کشاورز می گوید که تا من هستم و برای جلوگیری از درگیری به خارج از محل مراجعه کنند تا دستورات قضائی صادر شود لذا محل را ترک نمودند وی گزارش خویش را در این مورد نوشته و به تاریخ 16/8/89/ ضمیمه است

فردای آن روز نامه گزارشی مزبور به همراه نامه ای دیگر به قاضی دادگاه کیاسر داده شد و جریان مزبور به اطلاع ایشان رسید وی مجدد نامه را پاراف نمود و دستور کشت را داد و این نامه به تاریخ 17/8/89 که ضمیمه است به پاسگاه تحویل شد ولی به علت نبودن فرمانده و نداشتن نیرو کاری صورت نگرفت و آن چه اتفاق افتاد این که بیشتر زمینها به وسیله افراد مزبور شبانه مثل تخریب منازل زیر کشت رفت و چون این قضیه پیش بینی می شد و در بازگشت روز قبل آنان در زمینهای بهائیان مشغول کار بودند و مجدد به اطلاع مامورین پاسگاه رسیده بود و آنان نیز در گشت شبانه متوجه این اقدام غیر قانونی آنان شده بودند ولی با این حال نسبت به توقف کارشان ونیز دستگیری عوامل اقدامی صورت نگرفت و به سهولت ارتکاب جرم انجام شد .

امروز 18/8/89 مجدد نامه ای به همراه هرآنچه اتفاق افتاد به قاضی ناصری کتبا اطلاع داده شد وی هم مثل روال معمول قبل دستور کشت با نظارت مامورین پاسگاه داد ولی فرمانده پاسگاه که روز اول برای شروع کار مطرح نمود که حکم قاضی باید انجام شود و برای آنان فرقی نمی کند که کشاورز بهائی یا مسلمان و یا یهودی باشد این با اقدامی ننمود و هر آنچه حکم و دستور صادر شد روی کاغذ بود و قانون و مجری آن و قاضی و قضاوتش همه همچون تخریب منازل بهائیان هیچ اهمیتی و ارزشی نداشته ولی کار صفر علی ضابط 30 ساله ی بازنشسته دادگستری که نوچه رحیم لیالی ایولی در بیت رهبری و ارگانهای دیگر می باشد هم قانون وهم مجری و هم قاضی و بالخره همه کاره مملکت شده است که در حضور نماینده ی قانون و دستوراتش وارد کارزار می شود و همانطور که قبلا اعلان نموده بود که جنگ ما با بهائیان کشاورز ایولی مانند جنگ خیبر است و آنان را از رویتا رانده و محل را پاک نمودیم و خانه های آنان را تخریب کردیم و حال باید زمین های آنان را تصاحب کنیم و رهبر و بیت و ستاد او هم بهتری وسیله برای این منظور می باشند .

آنچه در واقعه تابستان درتخریب بیش از 50 منزل و طویله احشام و انبار کاه و علوفه کشاورزان بهائی ایولی اتفاق افتا د و اینک زمینهای آنان که البته بخشی از آن در سال1362 یعنی بعد از اخراج بهائیا ن به بهانه ی وقف حضرت سید الشهداء تصاحب شده بود ما بقی آن هم امسال ودر این روزهای اخیر به عنوان مال ولی فقیه مورد تجاوز و تصاحب وغضب واقع شد و این نشان دهنده ی حکومت در سایه است که امروزه بالاخص نسبت به اقلیتهای مذهبی و گروهای دیگر بسیار پر رنگ ترو قدرت مند تر از قانون و نظام ظاهری عمل می نماید .

آبان 89

انتقال آب از رود فرات به مزارع سوريه با پول ایران

روزنامه سیاست روز: بخشي از طرح كانال انتقال آب از رود فرات به مزارع سوريه، توسط يكي از شركت‌هاي ايراني به سرانجام رسيده است. در بازديدي كه هيات خبرنگاران از سوريه داشت از اين كانال آب نيز ديدن شد. هرچند از نظر عملياتي كار اين شركت تمام شده و پيمانكار در حال جمع كردن كارگاه است اما كارفرما يعني وزارت آبياري سوريه هنوز از تحويل پروژه سرباز مي‌زند و معتقد است كار بايد به طور 100 درصد آماده بهره برداري باشد تا تحويل گرفته شود. پروژه تونل و كانال انتقال آب به دشت جنوبي شهر حلب در سوريه هم‌اكنون 85 درصد پيشرفت دارد كه طي 6ماه آينده به بهره برداري مي‌رسد. بخشي از پروژه انتقال آب به دشت سوريه توسط شركت ايراني (سابير بين الملل)با حدود 28 ميليون دلار ارزش قرارداد اوليه طي مدت 36 ماه اجرايي شد. هدف از اجراي اين پروژه تأمين آب كشاورزي 100درصد دشت جنوبي شهر حلب در كشور سوريه و آبياري 65هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين كشور است. رودخانه فرات را می توان پرآب ترین رود منطقه دانست که از کوه های ترکیه سرچشمه می گیرد و با عبور از سوریه وارد عراق شده و پس از الحاق به رود دجله در منطقه قرنه عراق، رود شط العرب را تشکیل می دهد که پس ازپیوستن به کارون ، اروند رود را ایجاد می کند و به خلیج فارس می ریزد. سه کشور ترکیه، سوریه و عراق توافق هایی را درباره میزان آبی که وارد هر یک از سه کشور می شود دارند اما همیشه عراق ، سوریه را متهم به نادیده گرفتن این توافق ها می کند. براساس این توافقات آب ورودی فرات به سوریه 42 درصد سهم این کشور و مابقی یعنی 58 درصد سهم عراق است. سوریه سعی می کند با انتقال آب رودخانه فرات بخش های بیشتری از سرزمین های خود را تحت کشاورزی قرار دهد. حجم انتقال آب از اين تونل 50 مترمكعب در ثانيه است و 65 هزار هکتار از زمين‌هاي جنوب حلب را سيراب و زير کشت خواهد برد. عرض اين تونل پنج و نيم متر و در عمق 40 متري زمين ايجاد شده است. با توجه به نوع خاك نامساعد در محل اجراي پروژه، اتمام اين مهم طي 36ماه ركورد محسوب مي‌شود. حميد عزيزي مدير پروژه شركت سابير بين‌الملل در سوريه در جمع خبرنگاران اعزامي به سوريه گفت : اين تونل ۵ هزار و چهارصد متر طول دارد و داراي دو كانال فرعي ۵۰۰متري است كه آب سد فرات (حافظ اسد) واقع در شهر الثوره در ۱۵۰كيلومتري حلب را به دشت جنوبي حلب منتقل مي‌كند. عزيزي مبلغ قرارداد ساخت اين تونل و كانال‌هاي آن را ۲۸ميليون دلار و مدت زمان اجراي آن را ۳سال اعلام كرد و گفت : پروژه مزبور از سال ۲۰۰۵كليد خورد و سال ۲۰۰۸ساخت آن به اتمام رسيد. وي ساخت اين تونل و كانال‌هاي مربوطه را بخشي از سرمايه‌گذاري سوريه در توسعه كشاورزي اين كشور برشمرد و افزود : با راه اندازي كانال انتقال آب به دشت جنوبي حلب كه تا ۶ماه آينده قطعي خواهد شد ، آب ۶۵هزار هكتار اراضي دشت حلب تامين مي‌شود. عزيزي با بيان اينكه قيمت پيشنهادي شركت ايراني نصف قيمت پيشنهادي ساير شركت‌هاي بين‌المللي بود ، افزود: انجام اين پروژه با وجود تمام مشكلات و سختي‌ها در مدت زمان مشخص، باعث سربلندي شركت‌هاي ايراني در خارج از كشور شده ،به طوري كه هم اكنون پروژه ديگري نيز به اين شركت پيشنهاد شده است. وي ساخت دو تصفيه خانه در بندر لاذقيه را از جمله اين پروژه‌ها اعلام كرد و گفت: احداث تونل، جاده، خط لوله نفت و گاز، پل، تصفيه خانه، تاسيسات و سدسازي از جمله فعاليت‌هاي اين شركت در داخل و خارج از كشور است. عزيزي با بيان اينكه دو سال از اتمام ساخت تونل و كانال‌هاي مربوط مي گذرد، تصريح كرد: طي دو سال گذشته پروژه و كار شركت ايراني به طور كامل تحويل شده و آخرين روزهاي دوره گارانتي خود را مي‌گذراند. مدير اين شركت ايراني، حجم آب خروجي تونل را ۵۰مترمكعب در ثانيه عنوان كرد و گفت: با توجه به باقيماندن بخشي از كانال كشي مسير از سوي شركت سوري، اين پروژه در ۶ماه آينده به طور نهايي عملياتي شده و به بهره برداري خواهد رسيد. وي گندم، جو و ذرت را از جمله محصولات كشاورزي دانست كه قرار است در دشت جنوبي حلب كشت شود. به هر حال اين اتفاق كه نشان دهنده توان بالاي فني و مهندسي كشور است جاي اميدواري است اما نكته حائز اهميت اين است كه كشور ما براي اثبات اين توانايي چه ميزان هزينه بايد پرداخت كند؟ شايد اگر صادارت خدمات فني مهندسي كشور توسط بخش دولتي و حتي سازمان هيا غيردولتي از انسجام بيشتري برخوردار باشد،‌ شركت‌ها در پروژه‌هاي بين‌المللي مي توانند بهتر عمل كنند و حداقل با دغدغه‌هاي كمتري مواجه شوند. اگر ريشه‌هاي صنعت خدمات فني و مهندسي با روش‌هاي مختلف حمايتي و تشويقي و ارائه تسهيلات مناسب از داخل تقويت شود، به طور قطع شركت‌ها مي‌توانند در عرصه‌هاي بين المللي با قدرت بيشتري ظاهر شوند و تنها به دليل حضور و بقا در اين عرصه‌ها هر گونه امتيازي به طرف مقابل ندهند. از سوي ديگر نحوه برخورد كارفرما با پيمانكاران در پروژه هاي كشور سوريه مي تواند تجربه خوبي براي كارفرمايان دولتي ايران باشد. پيمانكاران ايراني اظهار مي داشتند كارفرما اصرار دارد كه پروژه‌ها را پس از تكميل 100 درصدي از ما تحويل بگيرد. اين در حالي است كه در ايران تنها به اين دليل كه از انجام شدن كارها نشاني ارائه شود، پروژه‌ها به صورت نيمه تمام مورد بهره‌برداري قرار مي گيرد و پيمانكار نيز پس از اين مرحله چندان در پايبندي به تعهدات خود جدي نيست.

 


درگذشت یک زندانی سیاسی پس از آزادی از زندان

كانون حمايت از خانواده هاي جانباختگان و بازداشتي ها مطابق اخبار بدست آمده توسط خبرنگار كانون فرزند خانواده اي كه درتظاهرات سال 88 دستگير شده وبه مدت 7-8 ما ه درزندان بوده است بعداز آزادي از زندان بعداز يك ماه بدليل از كار افتادن هردوكليه فوت ميكند و قبل از درگذشتش وصيت ميكند كه اعضاي بدنش را به مردم هديه كنند .خانواده داغدار وصيت فرزندشان را انجام ميدهد . پدرو مادر پير اين زنداني سياسي توسط رژيم تهديد شده اند كه به كسي چيزي نگويند و آنها نيز از ترس جان مابقي فرزندانشان سكوت كرده اند و اين درد جانكاه و بزرگ را جايي بازگو نكرده اند . خبرنگار كانون كه توانسته بود با يكي از اعضاء اين خانواده صحبت كند ميگويدكه عضو خانواده فقط بشرط مشخص نشدن اسم خانواده حاضر به بيان اين خبر شده است .اين عضو خانواده بيان كرده است كه درد ها و داغهاي مردم خيلي بيش از آن چيزي است كه درسايت ها وخبرها آمده است و فقط آن قسمتي را شامل ميشود كه بيان شده وعلني گشته اند و بسياري رنج ها و شهادت ها و رازهاي نگفته وجود دارد كه در قلبها ونگاههاي مردم اين ميهن ستمديده باقي است وتا بحال بيان نشده است .

وخامت وضع جسمانی عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی

سایت کلمه: عیسی سحرخیز ، روزنامه نگار زندانی وضعیت جسمانی مناسبی ندارد . او که هم اکنون در زندان رجایی شهر به همراه تعدادی دیگر ازروزنامه نگاران و فعالان سیاسی زندانی است طی هفته گذشته چندین بار ، دچارخونریزی داخلی و افت شدید فشار خون شده است.

براساس گزارش های رسیده از زندان رجایی شهر به کلمه، طبق تشخیص پزشکان ،سحر خیز باید هر چه زودتر درمان و تحت عمل جراحی قرار گیرد. اما مسوولان زندان رجایی شهر به بهانه پر هزینه بودن جراحی وی از آن خودداری می کنند . این در حالی است که سحر خیز و خانواده اش پذیرفته اند که هزینه عمل جراحی را خود بپردازند اما مسوولان زندان از پذیرش این موضوع نیز سر باز می زنند .

خانواده این روزنامه نگار زندانی بعد از مطلع شدن از وخامت حال وی خواستار مرخصی درمانی برای او شده اند اما مسوولان وزارت اطلاعات و دادستان تهران حتی با این خواسته نیز مخالفت می کنند .

سحر خیز تا کنون چندین بار به دلیل شدت خونریزی و کاهش شدید فشار خون، در بند زندانیان سیاسی بیهوش شده که این موضوع سبب افزایش نگرانی خانواده و هم بندی های او شده است.

این روزنامه نگار که در دوران اصلاحات سمت مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشت و همچنین از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران محسوب می شود. تیر ماه سال گذشته بازداشت شد و تاکنون نیز بدون مرخصی در زندان به سر می برد .سحر خیز به سه سال حبس قطعی محکوم شده است .


خبرگزاری مهر: وزیر نفت گفت: قیمت تمام شده گاز 350 تومان برای هرمترمكب و27برابر قیمت كنونی13 تومان است.

به گزارش مهر مسعود میركاظمی روز چهارشنبه با شركت در جلسه ای با حضور مسئولان شركتهای تابعه صنعت نفت استان از تلاشهای پرسنل تشكر كرد و كلیه كاركنان صنعت نفت در هرجای كشور را عضو خانواده عظیم وزارت نفت دانست. وی هدف از این بازدید را پیگیری مصوبات شركتهای تابعه وزارت نفت در سفر اول و دوم ریاست جمهوری به استان قزوین عنوان كرد و در پی آن با دغدغه ها و مشكلات مسئولان آشنا شد و راهكارهای پیشنهادی آنها را مورد بررسی قرار داد. میركاظمی هماهنگی كامل بین بخشهای مختلف صنعت نفت در استان را یك ضرورت خواند و برنامه ریزی و همفكری بخشهای مختلف را راه رسیدن به اهداف جامع و تسریع در اجرای كارها دانست.

وی ضمن تاكید بر ضرورت پیاده شدن مدیریت اسلامی در صنعت نفت گفت: یك مدیر خوب باید در قلب پرسنل نفوذ كند و گفتار و عملش با هم مطابقت داشته باشد تا روی كاركنان تاثیر بگذارد. میركاظمی همچنین به طرح هدفمند كردن یارانه ها اشاره كرد و گفت: قیمت تمام شده گازطبیعی برای هر مترمكعب بیش از 350 تومان است كه در حال حاضر حدود 13 تومان بابت هر مترمكعب از مشتركان دریافت می شود كه این امر موجب هدر رفتن بی مورد سرمایه های ملی درسطح كشور شده است. وی ادامه داد: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها قیمت گاز ارگان های دولتی بیش از مصارف خانگی افزایش خواهد یافت كه لازم است مسئولان و كارشناسان شركت گاز ضمن نظارت دقیق، راه كارهای لازم را جهت كاهش مصرف گاز این بخش از مصرف كنندگان پیش بینی و اجرا كنند. میركاظمی با بیان این مطلب كه از منابع مالی صنعت نفت باید با دقت و درایت استفاده بهینه شود، به مدیران شركت گاز و شركت ملی پخش و پالایش استان ابلاغ كرد با توجه به گازرسانی به كوره های آجرپزی سهمیه سوخت مایع این مراكز قطع شود تا هزینه سوخت یارانه ای كه از محل بیت المال پرداخت می شود خارج از چرخه تولید مصرف نشود.

احتمال ورشکستگی و تغییر شغل بسیاری از نانوایی‌ها پس از هدفمند شدن یارانه‌ها

سایت کلمه: در حالی که هنوز زمان دقیق آغاز اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها از سوی مراجع رسمی اعلام نشده ولی شواهد و قرائن از اجرای قریب الوقوع آن خبر می دهند، طی روزهای اخیر اخبار قابل تاملی در مورد شرایط آزادسازی قیمت نان به صورت گسترده در میان مردم و نانوایان دهان به دهان می چرخد که به نظر می رسد مراجع ذیصلاح هر چه سریعتر باید در مورد صحت و سقم آنها اظهار نظر کنند.

به گزارش آینده، شنیده می شود قیمت تعیین شده از جانب دولت برای هر عدد نان بربری ۴۰۰ تومان و برای هر عدد نان لواش ۱۲۰ تومان است. علاوه بر این شنیده ها حاکی از این است که وزن پیشنهادی اتحادیه نانوایان برای خمیر هر نان بربری، به مقدار ۷۵۰ گرم بوده که کارگروه هدفمندسازی یارانه ها آن را به ۶۵۰ گرم کاهش داده است.

خبر مهم تری که در این راستا از درددلهای نانوایان به گوش می رسد، این است که با توجه شرایط اقتصادی کشور بعد از هدفمندسازی یارانه ها، پیش بینی می شود که پس از اجرای این قانون، تعداد بسیاری از نانوایی ها ورشکسته شوند و در همین راستا حتی شنیده می شود که دولت تدابیر لازم را در این رابطه اندیشیده است. بنابر شنیده ها در صورت وقوع این ورشکستگی گسترده، دولت شرایط تغییر شغل را برای نانوایی هایی که متضرر شوند، تسهیل خواهد نمود و حتی صحبت از اعطای وام های خاصی به این دست افراد نیز می شود.

با توجه به اینکه این خبر طی چند روز گذشته به طور گسترده دهان به دهان چرخیده و موجبات نگرانی مردم و علی الخصوص نانوایان را فراهم آورده است، اظهار نظر صریح مراجع ذیصلاح و رفع دغدغه های مردم و قشر زحمت کش نانوایان ضروری به نظر می رسد. چه آنکه اگر انتشار این خبر تنها شایعه بوده باشد، این انتقاد به دولت وارد است که با عدم اطلاع رسانی شفاف و به موقع، زمینه این شایعه سازی ها را فراهم آورده است.

اگر هم این خبر صحت داشته باشد، تشریح مقصود دقیق دولت از عبارت «تسهیل شرایط تغییر شغل» برای افکار عمومی امری ضروری به نظر می رسد و باید به روشنی مشخص شود که دقیقا چه تسهیلاتی در اختیار متضررین قرار خواهد گرفت.

یک نکته از وضعیت نشر

همشهری آنلاین: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 2 روز پیش درباره برگزاری جوایز خصوصی گفت: هر تشکل ادبی بخواهد مورد حمایت قرار گیرد، باید خودش را به سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی نزدیک کند.

چرخه نشر در هر کشوری، مثلثی است متشکل از نویسنده، ناشر، مخاطب که بی‌تردید تنها وقتی به بهترین شکل برقرار می‌شود که رابطه هر یک از اینها با عوامل فرعی دیگر روغن‌کاری شده و موانع آنچنان پرزور نباشند که کار مختل شود. در فاصله نویسنده- ناشر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازوکار اعطای مجوز قرار گرفته و در فاصله ناشر- مخاطب، جایزه‌ها.

جایزه‌ها در شرایطی که همه می‌دانیم اوضاع کتاب و کتابخوانی چندان مناسب نیست و همه تلاش‌ها برای رشد میزان مطالعه مردم تقریبا بی‌نتیجه مانده است، تاثیری شگفت‌انگیز دارند. تقریبا هرکتابی که جایزه می‌گیرد به چاپ‌های بعدی می‌رسد و این یعنی مردم دست کم آن یک کتاب را بیشتر می‌خرند و بیشتر می‌خوانند.

وظیفه جایزه‌ها در واقع معرفی کتاب‌های کم‌وبیش بهتر است، هرچند که آنها به علاوه تاثیر مثبتی که بر کتابخوانی مخاطب دارند، نویسنده‌ها و ناشران را نیز به ادامه راه تشویق کرده و از این طریق، بر هر سه ضلع مثلث نشر، تاثیری قابل توجه دارند.

خط‌کشی میان جوایز خصوصی و دولتی، موضوع تازه‌ای نیست. در ایران همواره فاصله‌ای نجومی میان این دو گروه بوده است اما اظهارنظرهای معاون فرهنگی گذشته، این فاصله را ناگهان به دیوار تبدیل کرد و به این ترتیب، جوایز خصوصی که تا آن موقع نیز با حمایت مواجه نمی‌شدند، در معرض تعطیلی کامل قرار گرفتند.

پليس با زنان دوچرخه سوار برخورد می كند

شمال نیوز: سرهنگ" جهانگیر کریمی" گفت: به دنبال دریافت شکایات و نارضایتی های مردمی در مورد اختلاط دختر و پسر و ایجاد مزاحمت که دراثر آوازخوانی عده‌ای در کنار پل های تاریخی پدید می آمد، طرح ساماندهی در این مکان ها در دستورکار پلیس قرار گرفت. او افزود: نیروی انتظامی حفظ امنیت و آرامش مردم را جزو وظایف ذاتی خود می داند و به همین خاطر با هر موضوعی که مخل نظم امنیت بوده و آسایش شهروندان را سلب کند برخورد خواهد کرد. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه پلیس با اصل آوازخوانی مخالفتی ندارد، تصریح کرد: هرچند که آوازخوانی در کنار پل های تاریخی ریشه در تاریخ و فرهنگ شهر اصفهان دارد اما عدم ساماندهی و کنترل آن باعث شده تا موجب سد معبر، اختلاط دختر و پسر و اعمال خلاف شئونات ملی و اسلامی در این مکان ها شود که یقیناً این گونه اعمال در شان مردم با فرهنگ و هنر پرور اصفهان نیست.سرهنگ کریمی تاکید کرد: لازم است تا مسئولان و سازمانهای متولی نسبت به ساماندهی این پدیده اقدام کنند. این مقام انتظامی با بیان اینکه دوچرخه سواری بانوان، سگ‌گردانی در خیابان و پاسوربازی در پارک‌ها نیز جزو مصادیق بارز جرم محسوب می شوند، گفت: فرماندهی انتظامی این گونه مصادیق برخورد قانونی می کند.


سه موضوع تأسف انگیز از بهداری زندان رجایی شهر

منبع: خبرگزاری هرانا

سه موضوع تأسف انگیز از بهداری زندان رجایی شهر/ارژنگ داودی

1- دکتر محمد رحمتی رودسری پزشک متخصص پوست و مو به شماره نظام پزشکی 53175

ما جمعی از زندانیان زندان رجایی شهر تقاضا داریم که نام این پزشک در کتاب رکورد های گینس ثبت شود چون این پزشک تاجر صفت روی دست سوپر کامپیوترها بلند شده است !؟!؟

زیرا در کمتر از 5 دقیقه می تواند 28 بیمار را ویزیت کند و برایشان نسخه بنویسد .

تنها سؤال این اَبَر پزشک ایرانی از بیماران نگون بخت این است که نامش چیست تا فوراً نام او را بنویسد روی نسخه ای که از قبل آماده گردیده و به قید قرعه از درون کیف جادویی خود بیرون می کشد .

این اَبَر پزشک هنرمند هزاره سوم ساعت 7 صبح روزهای پنجشنبه به بهداری زندان می آید و ساعت 7:05 صبح می رود و هنرش هم این است که هر چه تعداد بیماران بیشتر باشد سرعت او هم بیشتر و بیشتر می شود .

البته باز هم صد رحمت به دکتر رحمتی چون متخصص ارتوپد به نام دکتر اجلالی حاضر نیست بیماران را ویزیت کند . و فقط اگر بیماری نیاز به عمل جراحی داشته باشد می آید تا او را جراحی کند و پول کلان بگیرد و اوقات شریف خود را مثل دکتر رحمتی برای ماهیانه 2 میلیون تومان ناقابل به هدر نمی دهد !؟!؟

2-دکتر رجبی رئیس بهداری که همچون مدیر بدنام زندان علی حاجی کاظم متهم به فروش اعضای بدن زندانیان مرده است آن قدر گدازاده است که هر گاه خانواده ای برای زندانی اش داروی خارجی و

بویژه ویتامین های خارجی بیاورد به بهانه های مختلف از جمله اینکه ویتامین به تو تعلق نمی گیرد !؟ با لطابف الحیل داروها را مصادره کرده و به مصرف خود و خانواده اش می رساند و زندانی فلک زده بعد از مدت ها پیگیری شاید بتواند مشابه ایرانی داروهایش را بگیرد .

3-آقای فرهادی که از پرسنل بهداری زندان و خانواده شهید است از زندانی بخت برگشته ای جرمش را پرسیده و چون جرم وی قاچاق مشروبات الکلی است از بستری شدن وی در بهداری برای تزریق سرم خود داری کرده با

توهین و فحاشی گفته : اگر ناموس فروشی می کردی بهتر از مشروب فروشی بود !؟

البته آقای فرهادی و امثالهم به روی خود نمی آورند که بر اثر چاییدن ها و غارتگری های سران رژیم و جارچیان و مزدورانی مثل او کشور به چنان فلاکت اقتصادی افتاده که بعضی برای نجات خود و خانواده دست به هر عملی می زنند و فروش مشروبات الکلی یکی از عادی ترین اینگونه اعمال است .

با این احوال بی دلیل نیست که زندانیان به زندان رجایی شهر می گویند عجایب شهر !!

ارژنگ داودی زندان رجایی شهر

آلودگی هوا 5 سال از عمر تهرانی‌ها را كاهش می‌دهد

روزنامه سیاست روز: دويست سال پيش كه آقامحمدخان قاجار تهران را به توصيه شاه اسماعيل به عنوان پايتخت خود برگزيد آن را قصبه‌اي سرسبز و خوش آب و هوايي مي‌ديد كه به خاطر چنارهاي بسيار بلند و هميشه پربرگ و توتستان‌هايش از شهرت و آوازه بسياري برخوردار بود. پايتختي كه پس از دو قرن از اين رو به آن رو شده است و ديگر شباهتي به آن قصه خوش آب و رنگ ندارد. پايتختي كه نخستين زنگ خطر را در سال 1374 شنيد و پس از 15 سال صداي آن در گوشمان زمزمه مي‌كند كه آلودگي هواي تهران يك خطر جدي است. خطري كه تنها سلامت شهروندان را نشان كرده است و نمي‌تواند و نبايد به راحتي از آن عبور كرد.

تردد در تهران ممنوع مركز پالايش آلودگي هواي تهران در پي شدت يافتن انباشت آلودگي در هواي پايتخت در اطلاعيه‌اي از ناسالم بودن هوا خبر داده و از شهروندان به خصوص دانش آموزان، كودكان، ورزشكاران، بيماران وسالخوردگان خواسته است از تردد در هواي آزاد به شدت پرهيز كنند. واقعيت آنجاست كه هواي تهران به حدي آلوده است كه افراد سالمند و يا مبتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي و بيماريهاي تنفسي نبايد در هواي آزاد تردد كنند و حتي از عوامل راهنمايي و رانندگي خواسته شده از تردد خودروهاي فاقد معاينه فني و دودزا به شدت جلوگيري شود. گزارش هواشناسي تهران نيز حاكي از آسمان صاف و غبارآلود پايتخت است و انتظار مي‌رود شاخص كيفيت هوا همچنان در شرايط ناسالم باقي بماند. محمود نجاري- كارشناس محيط زيست- در گفت و گو با خبرنگار سياست روز از آلودگي هوا در فصل سرما و راههاي مقابله با آن مي‌گويد. به گفته اين كارشناس محيط زيست همه ساله با شروع فصل سرما و روشن شدن وسايل گرمازا آلودگي هوا بيشتر احساس مي‌شود.نجاري با بيان اينكه سرماي هوا باعث مي‌شود آلودگي را بيشتر احساس كنيم به پايتخت نشينان توصيه مي‌كند: «در هنگام بروز پديده آلودگي هوااز ماسك مناسب استفاده كنند ماسكي كه پارچه‌اي و ماسك دندانپزشكي نباشد بلكه از جنس فيبر باشد و بعد از هر بار مصرف تعويض شود.وي در ادامه اضافه مي‌كند: «هنگام بروز پديده آلودگي هوا، فضاي داخل خانه به اندازه هواي بيرون خانه دچار آلودگي مي‌شود كه براي جلوگيري از اين كار بهتر است هر روز ميزان حرارت وسيله گرمازا در كمترين حد خود قرار گيرد تا هواي خانه عوض شود.»اين كارشناس محيط زيست همچنين تاكيد مي‌كند كه در هواي آلوده تهران كودكان بيشتر از افراد ديگر آسيب مي‌بينند و به همين منظور بايد امكانات لازم را براي حفظ سلامتي آنها مهيا كرد.اعظم محمدي- كارشناس بهداشت- نيز در گفت و گو با خبرنگار ما داشتن تغذيه مناسب براي كاهش مضرات آلودگي هوا را موثر مي‌داند و مي‌گويد: «تغذيه مناسب در كاهش مضرات آلودگي هوا تاثير دارد و به همين منظور شهروندان بايد از شير، ماست كم چرب، ميوه‌ها و سبزيجات تازه براي دفع مسموميت از بدن به ويژه مسموميت ناشي از سرب استفاده كنند.»اين كارشناس مسئول بهداشت همچنين به پايتخت نشينان توصيه مي‌كند: «در هنگام بروز پديده آلودگي هوا از خوردن فست فودها و مواد غذايي حاوي مواد نگهدارند مثل انواع كنسرو و چيپس خودداري كنند.» محمدي همچنين معتقد است از آنجا كه ذرات ريز ناشي از آلودگي هوا روي سطح پوست مي‌نشينند بهتر است هنگام شست و شوي دست وصورت از آب خالي استفاده نكنيم چراكه اين ذرات در صورت آميخته شدن با آب ماده اسيدي ضعيفي را ايجاد مي‌كنند كه به مرور باعث پيري زودرس پوست مي‌شود.

هر سال دريغ از پارسال آلودگي هوا موجب شده تهران كه در زمره يكي از 15 شهر بزرگ جهان قرار دارد از نظر استانداردهاي شهرنشيني و كيفيت زندگي سالم براي ساكنان آن عملا در انتهاي جداول جهاني قرار بگيرد. آلودگي كه با توجه به پيامدهاي زيانبارش به يكي از ملموس‌ترين معضلات زيست محيطي پايتخت ايران تبديل شده و آمارها نشان مي‌دهد كه در روزهاي تشديد آلودگي هوا شمار بيماران تنفسي تا 60 درصد افزايش مي‌يابد و بيشترين عامل مرتبط با تشديد بيماريهاي سيستم قلبي و عروقي و ريوي افزايش آلاينده‌هاي دي اكسيد گوگرد، منواكسيدكربن و ذرات معلق در هوا است به طوري كه آلودگي هوا در تهران به طور متوسط موجب كاهش 5 سال از عمر تهرانيها شده است. 15 سال از بيانيه موسوم به «هواي تهران 74» مي‌گذرد و هر سال دريغ از پارسال. هواي تهران هر سال آلوده‌تر مي‌شود و كماكان از گسترش و بهبود كيفيت حمل و نقل عمومي يا از رده خارج كردن خودروها و موتورهاي فرسوده و چندين راهكار مناسب ديگر خبري نيست.

حرف آخر آنچه مسلم است آلودگي هواي تهران به عنوان يك معضل ملي و تهديدي جدي عليه سلامت انسان‌ها و محيط زيست به شمار مي‌آيد و تحت تاثير عواملي همچون آلايندگي بيش از حد مجاز مراكز صنعتي و ميليون‌‌ها دستگاه خودرو، پراكندگي مديريت شهري و معضل ترافيك، نبود ساختار اجرايي مناسب نظارت و كنترل و نبود جديت در دستگاههاي ذيربط در اجراي وظايف محوله، مخاطره آميز‌تر مي شود.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .