دوشنبه نوزدهم مهرماه ١٣٨٩


وزارت کشور، نام جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی را از ليست احزاب حذف کرد

خبرگزاری « فارس» گزارش داد که نام جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی از ليست احزاب قانونی و پروانه دار در وزارت کشور حذف شده است.

بر اساس اين گزارش، اقدام وزارت کشور پس از درخواست کميسيون ماده ۱۰ احزاب و ابلاغ حکم رسمی دادگاه مبنی بر انحلال اين دو حزب صورت گرفت.

اين اقدام در شرايطی صورت گرفته است که بسياری از تشکل های اصلاح طلب و همچنين مير حسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت، با انحلال جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی مخالفت کرده بودند.

در آخرين مورد، شورای هماهنگی ‌جبهه اصلاحات اعلام کرد که روند پيش‌بينی شده قانونی در انحلال اين دو حزب طی نشده است.


انتقاد رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی از تحقق نيافتن وعده های دولت

رئيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی با اشاره به آمار بالای بيکاری در ايران گفت، به دليل نامناسب بودن فضای کسب و کار، برای هر فرصت شغلی، بيش از ۱۰۰ نفر درانتظار هستند.

به گزارش خبرگزاری « ايلنا»، فتح الله بيات با انتقاد از تحقق نيافتن وعده‌های دولت برای اشتغال زايی افزود: نبود فرصت‌های شغلی باعث شده است تا کارگران فشار و احجاف کارفرمايان را تحمل کنند و برای همين برخی کارگران قراردادی يا پيمانی در مدت ۲۰ سال گذشته حاضر به دريافت دستمزد کمتر و محروميت از مزايای بيمه‌های اجتماعی شده‌اند.


دو تبعه خارجی در ایران بازداشت شدند

بر پایه گزارش های رسیده از تهران، مسوولان امنیتی جمهوری اسلامی دو خارجی را باتهام تظاهر به روزنامه نگار بودن، بازداشت کرده اند. غلامحسین محسنی اژه یی، دادستان کل، و سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی می گوید: این دو تن که تبعه آلمان اند، خود را روزنامه نگار «معرفی کرده بودند، اما دست کم مدرکی برای اثبات خبرنگاری خود نداشتند. بگفته آقای اژه یی این دو هنگام مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، بانوی محکوم به اعدام، بازداشت شده اند. خبر احتمال سنگسار این مادر ایرانی دو فرزند، با اعتراضات گسترده جهانی همراه شده است. محمود احمدی نژاد در دیدار اخیرش از نیویورک خبر صدور حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی را یکسره بی پایه دانسته و خبرسازی درباره آن را پرسش انگیز خوانده بود اما مسوولان قوه قضائیه جمهوری اسلامی اندکی بعد بر وجود چنین حکمی تاکید کردند.


ارز در صرافی های ایران تا ظهر تمام می شود

بگزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) عرضه دلار آمریکا، و ديگر ارزهای خارجی به مردم همچنان ادامه دارد اما ارز شماری از صرافی های آزاد و حتی صرافی بانك‌ها نیز تا ظهر تمام می شود. بر پایه همین گزارش: دلار آمریکا امروز(دوشنبه) در صرافی‌های مجاز و صرافی بانك‌ها با قيمت حداكثر ۱۰۵۵ تومان به فروش می ‌رسيد. همزمان، بگزارش «ایسنا»، "يك مقام آگاه در بانك مركزی، درباره‌ دلايل ارائه نشدن ارز به مشتريان در برخی صرافی ها گفته است که نقدينگی هر صرافی و حتی صرافی بانك‌ها محدود است و به دليل «افزايش تقاضا» ممكن است نقدينگی آن‌ها در آن روز تمام شود و آن‌ها نتوانند تامين ارز كنند. " این منبع آگاه «ایسنا» دلیل افزایش ناگهانی و شدید تقاضا برای ارزهای خارجی در بازارهای ایران را اعلام نکرده است. از سوی دیگر، بگزارش ايسنا، صف بستن مردم در مقابل صرافی بانك‌ها همچنان ادامه دارد.


حکم اخراج خبرنگار «اِل پائیس» از ایران صادر شد

جمهوری اسلامی حکم به اخراج خبرنگار روزنامه اسپانیایی «اِل پائیس» El Pais از ایران داده است. این روزنامi در شماره امروز خود نوشت: " تهران پروانه اقامت «آنخلِس اسپینوسا» Angeles Espinosa را، بی هیچ توضیحی، تمدید نکرده و به او دو هفته فرصت داده است که ایران را ترک گوید. بنظر خانم اسپینوزا حکم او عمدتاً بدلیل مصاحبه اش با احمد منتظری، فرزند آیت الله درگذشته، حسینعلی منتظری، منتقد بلندپایه جمهوری اسلامی، صادر شده است. این بانوی روزنامه نگار اسپانیایی، نزدیک به سه ماه پیش، در پی همین مصاحبه مدت کوتاهی در ایران بازداشت شد.

«اِل پائیس» در زمینه تلاش برای جلوگیری از اعدام سکینه محمدی آشتیانی و سنگسار احتمالی او نیز بسیار کوشا بوده است.

این روزنامه اسپانیایی، در نقدی بر صدور حکم اخراج خبرنگارش از تهران، این تصمیم را نشانه «هراس نظام جمهوری اسلامی از انتقاد» دانسته است. «ال پائیس» می افزاید: از سال ۲۰۰۵ که محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری اسلامی رسید، سانسور مطبوعات در ایران افزایش یافته است.


از سیاست دولت در سینمای کودک انتقاد شد

بگزارش «ایلنا»، خبرگزاری کار، از تهران: نشست «آسيب‌شناسي وضعيت اكران در حوزه سينمای كودك» شب گذشته (۱۸ مهر) با حضور داريوش بابائيان (تهيه‌كننده)، وحيد نيك‌خواه آزاد (تهيه‌كننده و كارگردان)، و عليرضا سبط احمدی (تهيه‌كننده) در حاشيه جشنواره سينمای كودك و نوجوان برگزار شده است. ايلنا می افزاید: وحيد نيك‌خواه آزاد با اشاره به وضعيت اكران و نمايش فيلم‌های كودكان و نوجوانان در سينماها گفت: "من تقصير را نه به گردن سينمادار، و نه به گردن خانواده‌ها مي‌اندازم. به نظر من، مشكل، در وهله اول، برعهده دولت است زيرا تلاش نمی ‌كند كالايی توليد شود كه هم سينمادار دوست داشته باشد و هم خانواده‌ها از آن استقبال كنند."


يك ميدان جديد گازی در هرمزگان كشف شد

مسعود ميركاظمی، وزير نفت جمهوری اسلامی از کشف یک میدان جدید گازی در ایران خبر داده است. بگفته آقای میرکاظمی: اين ميدان در غرب بندر لنگه و شرق بندر عباس قرار دارد و ذخيره آن بالغ بر ۷ ميليارد متر مكعب می شود که ۷۲ درصد آن قابل بهره برداری است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی، همزمان می گوید: حجم کل ذخاير نفت ايران به ۱۵۰.۳ ميليارد بشکه و حجم کل ذخاير گازی آن به ۳۳.۱ تريليون متر مکعب رسيده است.

ایران، برغم منابع غنی گاز، در میان صادرکنندگان عمده این فراورده در جهان جایی ندارد.


مطالعه برای انتقال آب خزر به سمنان آغاز می شود

علیرضا الماسوندی مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از دستور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، برای آغاز مطالعات اولیه درباره پروژه انتقال آب از دریای خزر به سمنان خبر داده و این پروژه را بزرگ‌ترین طرح استفاده از آب‌های «غیرمتعارف» در خاورمیانه توصیف کرده است. بگفته علیرضا الماسوندی، «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء»، وابسته به سپاه پاسداران، پیمانکار مطالعات و اجرای این طرح بزرگ خواهد بود که بر پایه آن قرار است سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریای خزر به سمنان انتقال داده شود. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، تعیین میزان سرمایه مورد نیاز این پروژه را منوط به پایان مطالعات اولیه آن دانست و افزود: قرارگاه موظف شده است که اعتبارات این طرح را «فاینانس» کند که «صندوق توسعه» و «صندوق ذخیره ارزی» از گزینه‌های تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه هستند. این نخستین باری نیست که انتقال آب دریای خزر در ایران پیشنهاد می شود. اکبر هاشمی رفسنجانی نیر در دوران ریاست جمهوریش از طرح گسترده تر پیوند زدن این دریا با خلیج فارس یاد کرده بود.


آیت الله خامنه ای وقف اموال دانشگاه آزاد را غیرقانونی و غیرشرعی خواند

آیت الله خامنه ای در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد، «وقف دانشگاه آزاد» از سوی هیات موسسان این دانشگاه را «غیرشرعی» خواند.

اختلاف نظر چندین ماهه در باره دانشگاه آزاد اسلامی، نهایتا به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ارجاع داده شد و آن گونه که آقای خامنه ای در نامه خود نوشته است، وی دو گروه را مامور کرد تا از نظر حقوقی و فقهی، وقف دانشگاه آزاد را بررسی کنند.

هیات موسسان دانشگاه آزاد، به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، سال گذشته اموال این دانشگاه را وقف کرد. اما شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست محمود احمدی نژاد، این اقدام را غیرقانونی نامید.

مخالفت فقهی آیت الله خامنه ای با این وقف در حالی منتشر شده است که در زمان وقف اموال دانشگاه آزاد، متولیان این دانشگاه اعلام کرده بودند که وقف اموال با موافقت آیت الله خامنه ای صورت گرفته است.


مجلس، بخشنامه دولت دهم درباره آگهی های مطبوعاتی را لغو کرد

مجلس شورای اسلامی بخشنامه دولت محمود احمدی نژاد درباره انحصار چاپ آگهی های دولتی را لغو کرد. دولت دهم در سال جاری طی بخشنامه ای نهادهای دولتی را موظف کرده بود که آگهی های خود را صرفا در روزنامه ایران چاپ کنند. علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز یکشنبه در نامه ای به محمود احمدی نژاد، نوشت، با توجه به اینکه دولت ایرادهای مطرح شده از طرف مجلس را در مهلت قانونی برطرف نکرده است، این بخشنامه لغو می شود.


محمد نوری زاد، فیلم ساز زندانی، بار دیگر از رهبر جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرد

محمد نوری زاد، نویسنده و فیلم ساز زندانی بار دیگر از رهبر جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرد. آقای نوری زاد در نامه ای با طرح ۲۸ پرسش از آیت الله خامنه ای و مقایسه وضعیت ایران و آمریکا، شرایط حاکم بر کشور را به باد انتقاد گرفته است. عدم وجود آزادی بیان و آزادی مطبوعات، وجود نظارت استصوابی در انتخابات، دخالت نظامیان در امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از جمله نکاتی است که وی در نامه بلند خود به آن اشاره کرده است. محمد نوری زاد پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در پی نوشتن نامه انتقادی به آیت الله خامنه ای بازداشت و بعدا به سه و نیم سال زندان محکوم شد.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .