شنبه بیستم شهریور ١٣٨٩


تعداد مجروحان انفجار خط لوله گاز سرخس_مشهد به ۱۶ تن رسید

برخی گزارش‌ها حاکی‌ست، تعداد مجروحان حادثه آتش‌سوزی ِ خط لوله انتقال گاز پالایشگاهی در نزدیکی مشهد، به ۱۶ تن رسیده است.

روز جمعه در اثر برخورد بیل مکانیکی با خط لوله انتقال گاز پالایشگاه هاشمی‌نژاد از سرخس به مشهد، انفجار مهیبی اتفاق افتاد که دست‌کم ۶ تن کشته شدند.

خبرگزاری فارس گزارش داد، شش مجروح این حادثه به صورت سرپایی مداوا و از بیمارستان مرخص شده‌اند. اما دست‌کم ۱۰ مصدوم دیگر در بیمارستان امام رضا در مشهد بستری شده‌اند.

همچنین برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، با این انفجار محدودیت‌هایی در تامین گاز بخش‌های خانگی سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی ایجاد شده و بخش عمده گاز نیروگاه‌ها در این استان‌ها قطع شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از کنترل و مهار آتش در این محل خبر داده و گفته تا ۴۸ ساعت آینده جریان گاز در این خط لوله برقرار خواهد شد.


مدیرکل سابق دفتر برنامه‌ریزی و آمار سازمان میراث فرهنگی: آمار گردشگری در ایران قابل اعتماد نیست

مدیر کل سابق دفتر برنامه‌ریزی و آمار سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر آمار مربوط به تعداد گردشگران در ایران را قابل اعتماد ندانست.

اردشیر اروجی، با اشاره به نبود پایگاهی برای ثبت مُستمر آمار گردشگران خارجی که به ایران می آیند، گفته است که به همین دلیل این آمار در فواصل طولانی‌اعلام می‌شود و قابل اعتماد نیست.

او افزوده که منبع اصلی اطلاعات سازمان جهانی جهانگردی درمورد وضعیت گردشگری در ایران نیز سازمان میراث فرهنگی ایران است و در نتیجه آمار این سازمان جهانی هم ارقام درستی نیست.


دیپلمات سابق سفارت ایران در فنلاند، سخنان رامین مهمانپرست را درباره پایان ماموریت‌اش رد کرد

حسین علیزاده، دیپلمات ایرانی مستعفی در سفارت جمهوری‌اسلامی در فنلاند، سخنان رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران را رد کرد.

رامین مهمانپرست، روز شنبه آقای علیزاده را کارشناس اقتصادی سابق سفارت ایران در هلسینکی معرفی کرد و گفت که مدت ماموریت آقای علیزاده ۲۹ مردادماه گذشته تمام شده بود اما او خواسته بود تا پایان امتحانات فرزندانش در فنلاند بماند.

حسین علیزاده در گفت‌وگو با رادیو فردا با رد سخنان آقای مهمانپرست، دلیل استعفای خود را اعتراض به رویدادهای بعد از انتخابات، به خصوص برخوردهای ماه‌های اخیر با چهره‌های اصلاح‌طلب عنوان کرد.


محمد خاتمی پیشنهاد قرآن سوزی را جنون آمیز و جنایتکارانه خواند

محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران در نامه هایی جداگانه به اسقف اعظم کلیسای جامع واشنگتن و دبیرکل ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد، پیشنهاد قرآن سوزی را به شدت محکوم کرد.

محمد خاتمی خطاب به اسقف اعظم کلیسای جامع واشنگتن این پیشنهاد را جنون آمیز و جنایتکارانه خوانده و خواستار محاکمه ی پیشنهاد دهنده ی آن و افشای جریانی شد که از آن حمایت می کند.

رییس بنیاد بین المللی گفت و گوی تمدن ها همچنین در نامه ای دیگر خطاب به دبیر کل ائتلاف تمدن های سازمان ملل، خواسته است که از هر کوششی در جهت جلوگیری از این اقدام دریغ نکند.

بر اساس آخرین گزارش ها برنامه ی قرآن سوزی که قرار بود امروز در سالگرد یازده سپتامبر در کلیسای کوچکی در فلوریدا انجام شود، متوقف شده است.


سوخت اتمی تا اوایل مهرماه به قلب رآکتور بوشهر تزریق خواهد شد

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از رییس سازمان انرژی اتمی، سوخت اتمی نیروگاه بوشهر اوایل مهرماه تزریق خواهد شد. بنا بر گفته ی علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران ، با تزریق سوخت، این رآکتور آغاز به کار خواهد کرد.

معاون رییس جمهور افزوده است که انتظار می رود در آذر ماه ( حدود سه ماه دیگر) نیروگاه بوشهر، وارد فرایند تولید برق شود.

این در حالیست که در زمان آغاز سوخت گذاری در نیروگاه بوشهر، که ۳۰ مرداد ماه کلید خورد، اعلام شده بود تا ماه آبان، برق هسته ای، وارد شبکه سراسری برق ایران خواهد شد.


کسينجر می گويد ايران بايد برای حل مشکل افغانستان مشارکت کند

هنری کسينجر، وزير امور خارجه اسبق آمريکا گفت که همسايگان افغانستان چون ايران، بايد برای يافتن راه حل دراز مدت در افغانستان مشارکت کنند.

وی که در يک کنفرانس امنيت بين الملل در ژنو سخنرانی می کرد، تاکيد کرد که منافع ايران، هند و پاکستان ايجاب می کند که طالبان و القاعده در افغانستان شکست بخورند.

آقای کسينجر افزود که يک رژيم تندروی سنی در کابل، همواره برای ايران شيعه يک تهديد تلقی می شود.

برخی مقامات آمريکايی پيش از اين، در مقاطعی جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده اند که به شبه نظاميان طالبان کمک کرده است.

ايران همواره اين اتهامات را رد کرده است.

ايران در زمان حکومت طالبان در افغانستان، به دليل کشته شدن ديپلماتهای ايرانی در مزار شريف به آستانه جنگ با اين کشور رسيده بود.


کنسرت؛ ممانعت از ورود ایرانیها به کردستان عراق

سایت خبری کردی پیامنیر: گردشگران ایرانی که‌ به‌ منظور شرکت در کنسرت خوانندگان ایرانی منتظر ورود به‌ اقلیم کوردستان هستند، در دروازه‌ مرزی تمرچیان - حاج عمران با ممانعت نیروهای ایرانی برای ورود به‌ کوردستان روبرو شده‌اند.

به‌ گزارش خبرنگار پیامنیر از دروازه‌ مرزی حاج عمران، یکی از شهروندان ایرانی که‌ قصد ورود به‌ اقلیم کوردستان و شرکت در این کنسرت‌ها را دار، به‌ خبرگزاری پیامنیر گفت: تعداد کثیری از مردم کە از شهرهای مختلف ایران به‌ قصد سفر به‌ اقلیم کوردستان آمده‌اند و مسیری طولانی برای شرکت در این کنسرت‌های طی کرده‌اند، پشت دروازه‌ی مرزی ایران با اقلیم کوردستان با ممانعت نیروهای ایرانی مواجه‌ شده‌ و از ورود آنها به‌ داخل اقلیم کوردستان جلوگیر می‌شود.

این شاهد عینی افزود مأموران مرزی هر بار به‌ بهانه‌ای، گاهی به‌ بهانه‌ قطع برق و گاهی به بهانه‌ی‌ بی‌نظمی مسافران، دروازه‌ی مرزی را می‌بندند.

به‌ گفته‌ی‌ این شاهد عینی مسافران زیادی که‌ از تهران و دیگر شهرهای ایران آمده‌اند، از صبح زود پشت دروازه‌‌ی مرزی ایران بلا تکلیف مانده‌اند و منتظر ورود به‌ داخل خاک اقلیم کوردستان هستند.

وی ضمن هدفمند خواندن این عمل مأموران گمرک تمرچیان، گفت: مأمواران عمدا به‌ منظور جلوگیری از شرکت مردم در کنسرت هرمندان ایرانی در هولیر(اربیل) را بسته‌اند.

یکی از شهروندان کوردستان ایران به‌ نام "کریم زاده‌" که‌ ساکن شهرستان ارومیە است به‌ خبرگزاری پیامنیر گفت: از ساعت 7 صبح پشت دروازه‌‌ی مرزی تمرچیان منتظر ورود به‌ داخل خاک اقلیم کوردستان هستیم اما مأموان مرزی از ورودمان به‌ کوردستان جلوگیری می‌کنند.

وی علت این امر را اجرای کنسرت هنرمندان ایرانی در هولیر خواند و گفت: دولت ایران هنر را در داخل کشور خود ممنوع کرده‌ است و از اشاعه‌ی‌ هنر و فرهنگ ایرانی در خارج از کشور هم جلوگیری بەعمل می‌آورد.

حامد امامی که‌ یکی دیگر از گردشگران ایرانی بلاتکلیف پشت مرز تمرچیان، به‌ خبرگزاری پیامنیر گفت: از اول صبح به‌ همراه خانواده‌ام پشت دروازه‌ی مرزی گیر کرده‌ایم و مأمواران ایران به‌ دلیل شرکت مردم در کنسرتی که‌ قرار است در هولیر برگزار شود، این جمعیت را نگه‌ داشته‌اند.

وی افزود به‌ علت جلوگیری از ورود گردشگران به‌ خاک کورستان به‌ حدی ازدحام ایجاد شده‌ است که‌ از داخل شهر پیرانشار تا دروازه‌ مرزی تمرچین بە مسافت چندین کیلومتر ماشین‌های مسافران را فراگرفته‌ است.

امامی گفت: مسافران به‌ مأموران ایرانی گفته‌اند: " در صورتی که‌ از ورود آنها به‌ خاک کوردستان جلوگیر شود، تا پایان تعطیلات سه‌ روزه‌ی‌ عید، پشت دروازه‌ی‌ مرزی چادر خواهند زد و برنخواهند گشت.

سرهنگ ادریس کورینی، مسئول اداره‌‌ی پاسپورت حاجی عمران در این باره‌ به‌ خبرگزاری پیامنیر گفت: اداره‌‌ی پاسپورت حاج عمران زمینه‌‌ی سفر هر مسافری که‌ حائز شرایط قانونی باشد را مهیا کرده‌ است.

وی افزود که‌ از سوی شهروندان ایرانی از این موضوع باخبر شده‌اند، اما به‌ دلیل اینکه‌ از حوزه‌ی اختیارات ما خارج است نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم و مسافران ایرانی در داخل مرز ایران با این مشکل مواجه‌ شده‌اند و هر وقت مسئولان گمرک تمرچیان به‌ گردشگران ایرانی اجازه‌ی‌ ورود به‌ خاک اقلیم کوردستان را دادند، پس از انجام اموراداری و قانونی زمینه‌‌ی ورود آنان به‌ داخل اقلیم کوردستان را فراهم می‌سازیم.

روزهای یکشنبه‌، دوشنبه‌ و سه‌‌سنبه‌‌ی هفته‌ جاری، جمعی از هنرمندان ایرانی از قبیل گوگوش، اندی، سپیده‌، شادمهر، جمشید و افشین کنسرت‌هایی برای هواداران و طرفداران خود در اقلیم کوردستان برگزار خواهند کرد.

تهدید به بمبگذاری در کنسرت

سایت حکومتی شیعه آنلاین: تعدادي از گروه‌هاي سلفي عراقي در واكنش به برگزاري كنسرت خوانندگان ايراني لس‌آنجلسي كه قرار است در تعطيلات عيد فطر در منطقه اربيل كردستان عراق برگزار شود، تهديدهايي جدي به بمب‌گذاري كرده‌اند.

به گزارش رجانيوز (سایت لباس شخصی های تروریست جنایتکار)، در اين كنسرت‌ها كه از سوي برخي افراد ايراني ضدانقلاب ترتيب داده شده، "گوگوش"، "اندي"، "سپيده"، "جمشيد" از خوانندگان لس‌آنجلسي براي اجرا به اربيل دعوت شده‌اند.

در نوروز سال جاري نيز "فروهر" براي اجراي كنسرت به اربيل عراق رفت و ضمن استفاده از نمادهاي سبز، اظهاراتي نيز عليه جمهوري اسلامي مطرح كرد.

اداره منطقه كردستان عراق كه به‌صورت خودمختار توسط مسعود بارزاني انجام مي‌شود، بر اساس گرايش‌هاي لائيسيته است و همين مسئله نيز موجب شده كه اين منطقه از حيث فرهنگي نيز با ساير مناطق عراق متفاوت باشد.

تهديد به بمب‌گذاري در اين منطقه به بهانه برگزاري كنسرت‌ها در حالي است كه تعدادي از هموطنان كرد نيز در ايام تعطيلات به‌دليل وجود علقه‌هاي قومي و جاذبه‎هاي طبيعي و گردشگري قابل توجه به كردستان عراق سفر مي‌كنند.


واردات بنزین به ایران و سهم ویژه پاسدار میلیاردی

سایت خبرنگاران سبز

واردات بنزین به کشور و سهم ویژه صادق محصولی و دوستان از درآمدهای آن

پس از تحریم صدور بنزین به ایران ، حکومت اسلامی اعلام کرد کشور در کوتاه ترین زمان ممکن در تولید بنزین خودکفا شده و خود را از وابستگی به واردات سوخت رها خواهد کرد. در آن هنگام کارشناسان اقتصادی با دشوار دانستن این امر به دلیل نیاز به تغییر نوع فعالیت واحدهای پالایشگاهی و هم چنین ضرورت سرمایه گذاریهای عظیم چنین ادعایی را مورد تردید قرار دادند.

اما هفته گذشته دولت احمدی نژاد اعلام کرد که سرانجام وابستگی به واردات سوخت پایان یافته و ایران درتولید بنزین خودکفا شده است! از سوی دیگر، گمرک ایران با انتشار گزارشی نشان داد واردات سوخت در پنج ماهه‌ نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش یافته و ناخواسته رشته های بافته از دروغ دولت را پنبه کرد.

کارشناسان اقتصادی ایران سبز در گزارشی اعلام کرده اند مهمتر از این رویداد، واقعیت پشت پرده واردات بنزین به کشور است که نمایانگر عمق فساد و تباهی در دولت حاکم تلقی می شود و مافیای قدرت دیر یا زود باید در پیشگاه ملت ایران پاسخگو باشند.

بررسی های مستند کارشناسان اقتصادی ایران سبز نشان می دهد شبکه تجارت بنزین که زیر نظر صادق محصولی فعالیت دارد حاکم مطلق بازار سوخت محسوب می شود و طی برنامه ای که اخیرا و به بهانه دور زدن تحریمها به اجرا درآمده ، بار دیگر صدها میلیون دلار از رانت های اقتصادی را نصیب خود ساخته است.

این شبکه با سالها سابقه فعالیت در این زمینه ، به دلیل دارا بودن مناسبات ویژه با مقامهای امنیتی قلمرو فعالیت خود را در استانهای مرزی کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان قرار داده و در تمام این سالیان عمده ترین صادر کننده بنزین قاچاق از ایران به کشورهای همسایه تلقی می شد و هر زمان که در باره فعالیت های غیر قانونی این شبکه پرسشی به میان می آمد ، نهاد های امنیتی مانع از بحث درباره آن می شدند (و البته آخرین اظهار نظر محصولی درباره درآمدهای نجومی وی خطاب به نمایندگان مجلس به این جمله ختم شد: ما سرمایه های کسب شده خود را به عنوان امانت تا زمان ظهور امام زمان و تقدیم به ایشان نگهداری می کنیم!) و پیگیریها هرگز به سرانجامی نرسید. سود ناشی از فعالیت های این شرکت سالانه صدهامیلیون دلار تخمین زده می شود.

بر اساس این گزارش در حالیکه مقامهای حکومت سعی در نشان دادن خودکفایی در تولید سوخت دارند و در عین حال مخفیانه در پی خرید بنزین از شرکت های متفرقه هستند، چندی پیش بودجه ای 4 میلیارد دلاری از حساب ویژه دولت برای تامین بنزین اختصاص یافت تا ذخیره سوخت کشور افزایش یابد.

انجام این اقدام همانگونه که پیش بینی می شد بلافاصله بر عهده شرکت تحت اختیار صادق محصولی قرار گرفت و او نیز ضمن انعقاد قراردادی با دو شرکت فروش بنزین در ترکیه و پاکستان سود نامشروعی معادل 30 درصد مبلغ قرار داد را نصیب خود و همکارانش ساخت.

این قرارداد که در 21 امرداد ماه گذشته به امضاء رسید با استفاده از ارزهای سوبسید دار دولتی انجام شد، اما فروش آن به شرکت پخش فراورده های نفتی برای تحویل به مصرف کنندگان بر اساس قیمت بدون سوبسیدی محاسبه می شود که نرخ آن را دولت به زودی اعلام خواهد کرد.

بر اساس محاسبه کارشناسان اقتصادی 30 درصد سود حق معامله برای شبکه تحت فرمان صادق محصولی از کل قرار داد، حداقل سهم معین شده برای آن شبکه است که مجموع این اختلاف حساب از سوی شهروندان پرداخت و نهایتا به حساب مافیای اقتصادی واریز می گردد.

به نظر می رسد علیرغم ادعای مقامهای دولتی ایران برای کاستن از فشار تحریمها، آنها عملا چنین فرصتی را برای افزایش اندوخته ی حسابهای شخصی خود مورد سوء استفاده قرار داده و بار سنگین اقتصاد متلاطم ایران را بر شانه های مردم محروم سنگین تر می کنند.

****

صادق محصولی معروف به پاسدار میلیاردی کیست؟

صادق محصولی وزیر کشور دولت نهم و وزیر رفاه در دولت دهم جمهوری اسلامی است

صادق محصولی که از دوستان نزدیک احمدی نژاد بشمار می رود، دارای سوابق جنایتکارانه ای در سپاه پاسداران است. وی سابقه طولانی در سرکوب و کشتار مردم استان آذربایجان شرقی و غربی دارد.

پاسدار محصولی فرماندهی لشکر شش ویژه سپاه پاسداران را بر عهده داشت. وی همچنین بعنوان فرماندار ارومیه و معاون استاندار آذربایجان غربی، نقش گسترده ای را در سرکوب اعتراضات ضد حکومتی مردم این استان اجرا کرد.

رسانه های منتقد دولت احمدی نژاد از این پاسدار دزد جنایتکار بعنوان پاسدار میلیاردی نام می برند.

سایت نوروز نزدیک به جبهه مشارکت در تیرماه 1386 در باره ثروتهای نجومی محصولی نوشت، صادق محصولی مشاور ارشد رئیس جمهور در هر دقیقه 292 هزار تومان درآمد داشته است.


فائزه رفسنجانى؛ ادامه وضع کنونی به سرنگونی رژیم....

فائزه هاشمى رفسنجانى در مصاحبه ای که در ‌سايت ماهنامه فارين پاليسى درج شده، در پاسخ به ابراز علاقه احمدى نژاد براى ديدار با اوباما در جريان سفر به نيويورک گفت، کل اگر طبيب بودى، سر خود دوا نمودى.

وی افزود، ايشان (احمدی نژاد) گفته است در ديدار با اوباما مسايل جهان را روى ميز بگذاريم ببينيم راه حل چه کسى بهتر است. ايشان ايران را به نابودى کشانده و حالا نوبت جهان شده است. آمارهاى خودساخته خودشان را هم که مرورى بکنند، متوجه مى ‌شوند که هيچ گاه ايران در سى سال پس از انقلاب، حتى در زمان جنگ، چنين شرايط اسفبارى نداشته است، ايشان دست روى هر چيز مى ‌گذارد، نابود مى ‌کند.

دختر رفسنجانى در این مصاحبه در حالیکه به خامنه ای هشدار می دهد که ادامه وضع کنونی به سرنگونی رژیم منجر خواهد شد، گفت، فکر مى ‌کنم اگر اين بى توجهى و بى اعتنايى به شرايط کشور و حقوق مردم ادامه يابد، اين احتمال وجود دارد که خواستهاى مردم به تغييرات اساسى تبديل شود. بد نيست که گهگاهى تاريخ را مرور کنيم و عبرت بگيريم، منظور تاريخ معاصر و حوادث نزديکتر است و نه دورها. بالاخره چقدر هزينه از جيب ملت براى بقاى يک نفر که کشور را به اين شرايط بحرانى رسانده بايد پرداخت گردد؟

وی در پاسخ به دستگيرى و علت آزادى از طريق پدرش طى ۲۴ساعت گفت، من هم فکر مى ‌کنم که اگر دختر آقاى هاشمى نبودم، حتما اين آزادى نصيبم نمى ‌شد.

فائزه رفنسجانی به نيابت از پدرش افزود، در حال حاضر همه چيز وارونه شده است، ناحق، حق نمايش داده مى ‌شود، ظالم، مظلوم‌ نمايى مى‌ کند، کسانى که نابودى کشور و دين را در دستور دارند، خود را خادم ملت مى ‌نامند.


لغو ملاقات های حضوری شهروند بهايی ساكن سمنان

خبرگزاری هرانا - مسئولين زندان اوين چند ماه است كه ازملاقات حضوري صهبا رضواني شهروند بهايي ساكن سمنان كه به حكم دادگاه انقلاب شهر سمنان به 3 سال و يك ماه حبس در زندان اوين تهران محكوم و تبعيد شده بدون هيچ دليل روشني ممانعت بعمل آورده اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، اين اقدام در حالي صورت مي گيرد كه نامبرده بيش از يك سال است طبق اعلام مسئولين زندان به دليل داشتن پرونده امنيتي از حق مرخصي هم محروم مي باشد .

قابل ذكر است صهبا رضواني در تاريخ 25 آذر ماه 1387 در سمنان بازداشت شده كه طبق قوانين كيفري ايران اگر شخصي نيمي از دوره زندان خود را بگذراند با عفو مشروظ آزاد مي شود ولي تاكنون در مورد نامبرده هيچ اقدامي صورت نگرفته و به درخواستهاي وي نيز در اين رابطه پاسخي داده نشده است .


شیوع دوباره تب "کریمه کنگو" با واردات دام زنده/ دو نفر فوت کردند

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از شیوع دوباره "تب کریمه کنگو" در کشور خبر داد و گفت: تا کنون 6 انسان به این بیماری مبتلا شده‌‌اند که دو نفر از آنها فوت کرده‌اند.

کاظم فرهمند در گفتگو با مهر با بیان اینکه این بیماری از طریق واردات دام زنده به کشور شیوع پیدا کرده است، تصریح کرد: این بیماری که از یک ویروس منتقل می شود تاکنون در استانهای یزد، فارس و سیستان و بلوچستان دیده شده است.

وی افزود: این بیماری از طریق خون آلوده منتقل شده و افرادی که مستقیم با گوشت سروکار دارند در معرض این بیماری قرار می گیرند اما در گوشتهای پخته یا فریز شده این بیماری از بین می رود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: واردات دام زنده به کشور برای تامین گوشت مورد نیاز انجام می شود؛ بنابراین اجتناب ناپذیر است اما سازمان دامپزشکی باید قرنطینه را در تمام مرزهای کشور انجام دهد تا دامدار های کشور با ورود بیماریهای مختلف مواجه نشود.

وی اظهار داشت: از آنجایی که واردات دام زنده به کشور آزاد است و قاچاق آن هم در سطح زیادی انجام می شود، کنترل و قرنطینه این دامها برای سازمان دامپزشکی هم مشکل شده است.

فرهمند در خصوص تحقیق و تفحص از علل واردات دام زنده در مجلس بیان داشت: هیئت تحقیق و تفحص پیرامون واردات دام زنده به آینده موکول شده و احتمالا درهفته اول مهرماه و با شروع کار مجلس، جلسه اول آن برگزار می شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی پیرامون تحقیق و تفحص از واردات برنج بیان داشت: هنوز اعضای این هیئت تحقیق و تفحص انتخاب نشده‌اند و برگزای جلسات و اعضای آنها نیزبه هفته اول مهرماه موکول شده است.

وی افزود: برای این موضوع 2 راهکار قضایی یا پیگیری از طریق مجلس مطرح شد که درنهایت نمایندگان تصمیم گرفتند که از طریق مجلس و کمیته تحقیق و تفحص این کار را پیگیری کنند.

فرهمند با اشاره به ضرورت هماهنگی وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی گفت:بر اساس قانون بودجه سال 89 هرگونه واردات محصولات کشاورزی باید با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: واردات محصولات کشاورزی به کشور باید با برنامه باشد و بر اساس نیاز کشور صورت گیرد، البته وزارت بازرگانی هم از نبود آمار دقیق تولیدات کشاورزی گلایه می کند.

فرهمند اظهار داشت: در هرصورت برای رسیدن به خودکفایی راهی جزهماهنگی دو وزارتخانه نیست.

به گزارش مهر، چندی پیش رئیس سازمان دامپزشکی در گفتگو با مهر از واردات 10 هزار دام زنده در یک ماهه اخیر خبر داده بود و گفت: برای 3 تا 4 برابر واردات این میزان دام زنده هم مجوز صادر شده است و اگر چه برای مدتی واردات دام زنده متوقف شده بود اما از یک ماه گذشته دوباره مجوز واردات آن صادر شد.


تداوم قحطی شدید آب در تالاب گندمان/ تالاب در بیم آتش سوزی مجدد

تالاب گندمان که اوایل پاییز سال گذشته بیش از چهل شبانه روز در آتش سوخت امسال نیز با قحطی شدید آب و خشکی بی سابقه روبرو شده و همچنان بیم آتش سوزی مجدد و تخریب گسترده اکوسیستم آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب گندمان در حالی امسال نیز در وضعیت قحطی و بحران شدید آب قرار گرفته که سال گذشته تنش فاجعه باری را پشت سر گذاشت و بر اثر آتش سوزی گسترده ای که مهار کامل آن نهادهای متولی را به دلیل نداشتن تجهیزات سخت افزاری با مشکل مواجه کرد به شدت آسیب دید.

در همین رابطه معاون محیط طبیعی اداره محیط زیست چهارمحال و بختیاری به خبرنگار مهر گفت: آتش سوزی با تالاب گندمان بیگانه نیست ولی امسال شرایط برای مهار و جلوگیری از آتش سوزی وسیع آماده شده و نیروهای ما در آمادگی کامل برای مقابله با آتش سوزی احتمالی هستند.

علیرضا نظری اضافه کرد: گاهی این آتش سوزیها عمدی و گاهی غیرعمد و بر اثر عوامل طبیعی است اما با این همه بندهای خاکی برای آبگیری در مسیرهای مختلف تالاب ساخته شده و لوله های انتقال آب و وسیله نقلیه و تراکتور و امکانات حمل آب و همین طور ایجاد پاسگاه محیط بانی برای مقابله با شرایط بحرانی مثل آتش سوزی پیش بینی شده و امسال مشکلی در این زمینه نداریم.

در همین زمینه محمد درویش متخصص و فعال محیط زیست معتقد است؛ شرایط غم انگیز برای تالاب گندمان هنگامی رخ داده که منطقه در وضعیت ترسالی قرار دارد و اگر تدابیری اندیشیده نشود و مسئولین حواسشان به آتش سوزی های احتمالی در شرایط کنونی تالاب نباشد، ممکن است آتش سوزی این بار به جای 45 روز در 450 روز هم خاموش نشود!

تالاب گندمان که از نزولات جوی و ورودی رودخانه آق بلاغ و چشمه های حاشیه تالاب تغذیه می کند و رویشگاههای گیاهی آن – گونه های حاشیه ای و نم پسند – زیستگاه های جانوری منحصر به فردی را برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی بوجود آورده محیط مناسبی برای مهاجرت و اسکان پرنده هاست.

در این تالاب نزدیک به 15 گونه پرنده ی بومی و همین طور 30 گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیت زیاد، انواع مارها و قورباغه ها و لاک پشت ها و پستانداران و ماهی ها زندگی می کنند.

یک کارشناس محیط زیست و بومی منطقه بروجن در نزدیکی تالاب گندمان به خبرنگار مهر گفت: اقدام چندانی برای مهار و جبران تهدیدهای طبیعی و انسانی وارده بر تالاب در سالهای اخیر صورت نگرفته و سایه مرگ بر قسمتهای زیادی از تالاب سایه گسترده است.

هومان خاکپور تاکید کرد: عوامل طبیعی خشکسالیهای در سالهای آبی ۸۵-۸۴ و ۸۶-۸۵ و افزایش درجه حرارت در خشکی تالاب گندمان سهیم بوده اند اما عوامل انسانی و اقدامات نابخردانه مدیریت حاکم بر آن سرزمین بوده است که اینگونه مرگی آرام را برای گندمان به ارمغان آورده است. سرنوشت مرگباری که به سبب عدم رعایت حق آبه طبیعی، چاههای مجاز و غیر مجاز کشاورزی و برداشتهای غیر اصولی آب و آتش سوزی های سالهای گذشته برای گندمان رغم خورده است.

با این همه نظری معاون محیط طبیعی اداره محیط زیست چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: امکانات مناسبی برای امسال تدارک دیده شده و نیروهای اداره در منطقه مستقر هستند و حتی توافق با کشاورزان برای استفاده از آب برای کشت پاییزه انجام شده و هماهنگیها به گونه ای است که تالاب با کم آبی مواجه نشود.

وی با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب گندمان به نسبت سال گذشته افزود: ارزیابی کارشناسی من این است که شرایط به نسبت سال گذشته بسیار بهتر است و علیرغم خشکسالی و مشکلات زیادی که در این زمینه وجود دارد قسمتهایی که سال گذشته با مشکل مواج شده بود امسال دیگر مشکلی ندارند.

این متخصص محیط زیست درباره مهاجرت پرندگان که همه ساله به تالاب گندمان می آیند گفت: ما خودمان با توجه به شرایط تالاب انتظار آنچنانی از آن نداریم ولی با توجه به تغییرات اقلیمی که در سطح جهان صورت گرفته احتمالا پرندگان مهاجر دیرتر به گندمان بیایند اما انتظار داریم در نیمه آبان پرندگان مهاجر سر از تالاب گندمان در بیاورند.

با این حال احداث سد بر روی تالاب چغاخور در بالا دست گندمان، سبب خشک شدن رودخانه آقبلاغ که بخشی از آب گندمان را تأمین می کرد شده و کشاورزان نیز با تغییر مسیر و بستر قسمتی از این رودخانه، سبب زهکش آب قسمتی از تالاب به سمت اراضی کشاورزی شده و از ورود آب چشمه های اطراف به تالاب جلوگیری می کنند. همچنین برداشتهای غیر مجاز آب از سفره های زیر زمینی به شدت افزایش یافته و تالاب را با تراز منفی آب مواجه ساخته است.

علاوه بر بی آبی و خشکی، چرای مفرط و برداشت علوفه در سطوح وسیع با دستگاهها و ادوات کشاورزی و آثار به جای مانده از آتش سوزی گسترده سال گذشته، حیات طبیعی رویشگاهها و زیستگاههای گندمان را به شدت تهدید کرده و سبب شده است اکثر پرندگان هم تالاب را ترک کرده و حتی دیگر خبر چندانی از پرندگان بومی با جمعیتهای زیاد هم نباشد!

خاکپور اضافه کرد: در آتش سوزی پارسال تنها آبگیرهای پراکنده در گستره ی تالاب بودند که توانستند آتش به عمق رفته را مهار کنند و از پیشروی آتش جلوگیری کنند. شرایط ویژه تالاب و ضخامت 12 متری تورب ها (زغال سنگ نارس) سبب شد به رغم مهار آتش سوزی سطحی، آتش به زیر رفته و با اندک بادی به سطح آمده و مجددا " شعله ور گشته و کار اطفاء را با مشکل مواجه سازد.


بحران کمبود گاز در سه استان شرق ایران/ بخش عمده گاز صنایع قطع شد

به دنبال انفجار و آتش سوزی در خطوط لوله گاز پالایشگاه هاشمی نژاد سرخس علاوه بر کشته و زخمی شدن 21 نفر، محدودیتهایی در تامین گاز بخشهای خانگی سه استان شرقی کشور اعمال شده، ضمن اینکه بخش عمده گاز صنایع و نیروگاهها در این استانها قطع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روز جمعه 19 شهریور ماه به دنبال برخورد بیل مکانیکی با خطوط لوله 30 اینچ تامین خوراک گاز پالایشگاه هاشمی نژاد (خانگیران) پس از انفجار و آتش سوزی در خطوط انتقال گاز پنج نفر از پیمانکاران شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران کشته و 16 نفر نیز زخمی شده اند.

در عین حال، با آتش سوزی در این خطوط لوله علاوه از سرویس خارج شدن پالایشگاه شهید هاشمی نژاد تعداد 8 حلقه از چاههای نفت مناطق مرکزی ایران نیز برای رعایت ایمنی به طور موقت از مدار تولید گاز خارج شده اند.

در حال حاضر کارگروههای کارشناسی از شرکت ملی گاز، وزارت نفت و برخی از سازمانهای ذیصلاح استانی در محل حادثه حاضر هستند تا آخرین وضعیت ایجاد این حادثه گازی را بررسی کنند.

پیگیریهای مهر نشان می دهد با دستور مقامات مسئول استانی تاکنون مجوزی برای آغاز تعمیرات خطوط انتقال گاز داده نشده است تا دلایل ایجاد حادثه به طور دقیق مورد بررسی و ریشه یابی قرار گیرد.

پیش بینی می شود در صورت صدور مجوز تعمیرات، عملیات ساخت و نصب بخشی از خطوط لوله آسیب دیده گاز در مدت حداقل 48 تا 72 ساعت انجام شود.

بحران کمبود گاز در سه استان شرق ایران

به گزارش مهر، پالایشگاه شهید هاشمی نژاد (خانگیران) از ظرفیت تولید روزانه 55 میلیون متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است که در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز در این واحد پالایشگاهی حدود 40 تا 50 درصد کاهش یافته است.

با وقوع این حادثه در خطوط تامین خوراک گاز این پالایشگاه، بحران کمبود گاز طبیعی در سه استان شرقی خراسان شمالی، رضوی و جنوبی ایجاد شده به طوری که هم اکنون گاز تعداد زیادی واحدهای صنعتی و کارخانجات این استانها قطع شده است تا امکان تامین گاز بخشهای خانگی و تجاری فراهم شود.

همچنین با هماهنگی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گاز مورد نیاز برخی از نیروگاههای برق این استانها قطع شده است که هم اکنون این نیروگاهها از سوخت مایع و فرآورده های نفتی برای تولید برق استفاده می کنند.

به گزارش مهر، در حال حاضر از 5 نیروگاه برق واقع در این استانها تاکنون خوراک اصلی سه واحد نیروگاهی به طور کامل از سوخت مایع تامین می شود و پیش بینی شده تا ساعات آینده امکان تامین گاز مورد نیاز این نیروگاهها فراهم شود.


نقض حقوق بشر؛ اين آخرين دست دراز شده ماست

سایت حکومتی آتی نیوز: نماينده بلژيک در پارلمان اروپا در گفتگو با شبكه فرانس 24 با اشاره به حمايت پارلمان اروپا از سکينه محمدي آشتياني که به سنگسار محکوم شده است به امضاي طرحي در اين پارلمان اشاره كرد و گفت: راي به اين طرح به نوعي آخرين اميد ما بود. از سوي ديگر راي به اين طرح که از حمايت همه احزاب سياسي برخوردار بود فقط به مورد سکينه محدود نمي شود بلکه موارد ديگر نگران کننده اي درباره ساير محکوميت‌ها نيز وجود دارد.

ورونيک دوکيزر که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، مدعي شد، راي به اين طرح آخرين اميد ما بود زيرا پيش از اين نيز ما با موارد سنگسار مواجه بوديم و کاملا به يادم مي آيد که ما توانستيم مداخله کنيم و موفقيت هايي نيز به دست آوريم.

اين نماينده پارلمان اروپا ادعا كرد، این بار ما همه تلاش خود را انجام داده ايم اما موفقيت آميز نبوده است به اين ترتيب در نهايت اين قطعنامه را مطرح کرديم و اميدواريم دولت ايران بفهمد که دستي به سويش دراز شده و به نفعش است که سختگيري ها در قبال مدافعان حقوق بشر را کاهش دهد و اين آخرين دست دراز شده ماست زيرا وضعيت وخيم است.

دوکيزر ادامه داد، در سطح سازمان ملل گزارشي درباره وضعيت حقوق بشر در ايران تقاضا شده است. ما همچنين از مجمع عمومي سازمان ملل مي خواهيم در اين باره قطعنامه اي صادر کند و اين قطعنامه ، قطعنامه اي بسيار گسترده است و فقط به مورد سکينه آشتياني محدود نمي شود.


بكرترين نقطه دماوند نابود شد

ايلنا: يك فعال محيط‌زيستي گفت: احداث جاده‌ مال‌رو به پايان رسيده و جبهه غربي دماوند به جبهه جنوبي متصل شده است. احداث اين جاده زندگي حيات‌وحش منطقه را با مشكل مواجه مي‌كند و در واقع بكر‌ترين منطقه دماوند ديگر براي حيات‌وحش امن نيست. جلال مومني در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: من ديروز از منطقه‌اي از دماوند كه در آن جاده مال‌رو احداث شده است، بازديد كردم. اين جاده مال‌رو از پناهگاه سيمرغ در جبهه جنوبي در ارتفاع چهار هزار و 100 متري آغاز شده و اين پناهگاه را به جبهه غربي وصل كرده است. اين جاده به عرض يك متر و حدود 10كيلومتر است. او ادامه داد: اين مسير باعث شده پناهگاه امن احشام منطقه مانند كل و بز از بين برود و اين منطقه كه يكي از بكرترين مناطق دماوند به حساب مي‌آمده و در واقع پناهگاه حيات‌وحش بوده ديگر براي حيات‌وحش منطقه امن نيست. اين فعال محيط‌زيستي توضيح داد: با احداث اين مسير مال‌رو حيات‌وحش منطقه آرامش خود را از دست مي‌دهند، زيرا هم با ديدن كوهنوردان رم مي‌كنند و هم زباله‌هايي كه در اين منطقه جمع مي‌شود، محيط‌زيست منطقه را به خطر مي‌اندازد و در واقع بكر‌ترين منطقه دماوند در حال نابودي است. مومني در پاسخ به اين سئوال كه آيا در بازديدي كه داشتيد كار همچنان ادامه داشت يا متوقف شده بود؟، گفت: كار تمام شده است و جاده كشيده شده و با احداث اين جبهه مال‌رو، جبهه غربي به جبهه جنوبي متصل شده است.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .