خبرهای برگزیده- جمعه نوزدهم آذر ١٣٨٩


صدها تظاهرکننده در باکو خواستار آزادی پوشش اسلامی در مدارس شدند

صدها نفر امروز با براه انداختن تظاهراتی در مقابل وزارت آموزش و پرورشِِ جمهوری آذربایجان در باکو خواستار شدند که پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس آزاد شود. خبرگزاری ها شمار تظاهرکنندگان را حدود هزار نفر گزارش کرده اند. در آذربایجان قانونی برای ممنوعیت پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس وجود ندارد ولی وزارت آموزش این کشور، در سال جاری، پوشیدن اونیفورمی را برای همه مدارس اجباری کرد که فاقد حجاب اسلامی است. در جمهوری آذربایجان همه جوامع مذهبی باید رسما ثبت شوند و دولت تابحال چندین مسجد ثبت نشده را تعطیل یا ویران کرده است.


 کمیته حمایت از روزنامه نگاران اعلام کرد: ایران و چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان هستند

یک سازمان جهانی حمایت از روزنامه نگاران، در تازه ترین گزارش خود، اعلام کرد که ۱۴۵ روزنامه نگار در کشورهای جهان زندانی هستند. به گزارش «کمیته حمایت از روزنامه نگاران» ، ایران و چین، هریک با ۳۴ روزنامه نگار زندانی، در راس کشورهای سرکوبگر رسانه ها هستند بطوریکه نزدیک به نیمی از روزنامه نگاران زندانی در جهان، در این دو کشور دربند هستند. از نظر شمار روزنامه نگاران زندانی، پس از ایران و چین، کشورهای اریتره، میانمار و ازبکستان قرار دارند.

یکی از کارگزاران رژیم: زندانبانی يک عبادت بزرگ است

خبرگزاری حکومتی فارس: قائم مقام وزارت آموزش پرورش گفت: شغل زندانباني بسيار حساس و با ارزش است و در كنار معلمي قرار مي‌گيرد.

جلال رحيمي بعد از ظهر پنجشنبه در بازديد از كانون اصلاح و تربيت و زندان مركزي شيراز اظهار داشت: زندانباني آن‌قدر حساس بوده كه افراد طرد شده جامعه را با برنامه‌هاي اصلاحي و تربيتي به جامعه باز مي‌گرداند كه اين بسيار مهم است.

وي افزود: فضاي آموزشي و معنوي در كانون اصلاح و تربيت نبايد ناديده گرفته شود چراكه عدم وجود فضاي آموزشي اثرات ناخوشايندي براي جامعه در پي دارد.‌

رحيمي ادامه داد: مشاوره با اين قشر آسيب‌پذير جامعه كه زير 18 سال نيز هستند بسيار مهم است و بايد به صورت موردي و چهره به چهره انجام گيرد.

قائم مقام وزرات آموزش و پرورش همچنين با اشاره به اثربخشي برنامه‌هاي آموزشي در بين مهرجويان زير 18 سال، حضور چهره‌هاي علمي و اثرگذار استان فارس در كانون را مؤثر دانست.

رحيمي افزود: آموزش و پرورش در زمينه تعامل سازنده با سازمان زندان‌ها نظر مساعدي دارد.

وي گفت: در حوزه تعليم و تربيت و مدرسه قرآني اقدام‌هاي شاياني صورت پذيرفته است كه خستگي روحي و جسمي را از تن هر بازديد كننده‌اي بيرون مي‌آورد.

رحيمي بيان داشت: طرح‌ها و برنامه‌هاي اجرايي زندان عادل آباد شيراز مي‌تواند الگوي ساير زندان‌هاي كشور قرار گيرد چراكه اين برنامه‌ها در هيچ‌يك از زندان‌هاي كشور با توجه به بازديدهايي كه داشته‌ام، مشاهده نشده است.

در ادامه اين بازديد مديركل زندان‌ها، اقدامات تاميني و تربيتي استان فارس نيز گفت: حضور مشاوران آموزش و پرورش در كانون اصلاح و تربيت ضروري است.

ناصر جعفرقلي اظهار داشت: طي يك برنامه مدون منبعد مهرجويان زير 18 سال مي‌توانند پس از پايان يافتن دوران حبس در مدارس روزانه دولتي، ادامه تحصيل دهند.

مديركل زندان‌هاي فارس با اشاره به تحقيقات انجام شده در مورد ارتباط بين آموزش و جرم افراد ابراز داشت: بيش از 80 درصد كساني كه از مدارس اخراج شده و يا از محيط آموزشي فاصله مي‌گيرند به سمت جرم و خطا هدايت مي‌شوند.‌

وي اضافه كرد: 65درصد از كساني كه در زندان‌ها محبوس هستند، در مقطع راهنمايي مدرسه را رها كرده‌اند كه اين آمار بيانگر ارتباط معنادار بين جرم و سواد افراد است.

مقام ارشد زندان‌هاي استان فارس ادامه داد: كساني كه با آموزش و پرورش ارتباط دارند كمتر مرتكب جرم مي‌شوند بنابراين بايد در اين مورد سرمايه‌گذاري بيشتري شود.

اين مقام مسئول اضافه كرد: به منظور كاهش جرم در جامعه، به آموزش و پرورش پيشنهاد مي‌شود كه به‌طور مشترك فضاي آموزشي ايجاد كنيم تا دانش‌آموزاني كه در مدارس عادي نگهداري آنها مشكل است و اخراج مي‌شوند در اين مدرسه به فعاليت آموزشي خود ادامه دهند تا از فضاي آموزشي فاصله نگيرند و به سمت خطا هدايت نشوند. جعفرقلي همچنين شركت افراد در كلاس‌هاي آموزشي را براي افزايش جامعه‌پذيري افراد مؤثر دانست.

وي همچنين به مدرسه ويژه بزرگسالان در زندان مركزي شيراز نيز اشاره كرد و گفت: به دليل ماندگاري اين افراد در زندان‌ها كه به طور معمول بيش از شش ماه در زندان به سر مي‌برند كلاس‌هاي آموزشي به صورت منظم در اين مركز برگزار مي‌شود.

جعفرقلي افزود: جرايم بسياري بودند كه اثرات و هزينه‌هاي سنگيني بر روح و روان جامعه گذاشتند، بنابراين براي جلوگيري از اين هزينه‌هاي جبران ناپذير، بايد در بحث آموزش سرمايه‌گذاري بيشتري شود.


افزایش 25درصدی بیماران قلبی و تنفسی بعد از آلودگی هوا

خبرگزاری فارس: رئیس اورژانس کشور گفت: از ابتدای آلودگی هوای تهران طی روزهای گذشته شاهد افزایش بین 20 تا 30درصدی بیماران قلبی و تنفسی بوده‌ایم که البته میزان افزایش این آمار طی روزهای مختلف تفاوت داشته است.

رضا دهقانپور افزود: اورژانس تهران از مراجعات مردم و بیمارانی که به علت آلودگی هوا دچار بیماری یا حمله قلبی و تنفسی می‌شوند به بیمارستان‌ مراجعه می‌کنند اطلاعی ندارد اما مأموریت‌های اورژانس تهران برای بیماران قلبی و تنفسی که پس از تماس با اورژانس 115 انجام می‌شود، طی روزهای بعد از آلودگی هوا بین 20 تا 30 درصد افزایش یافته است که البته این افزایش آمار طی روزهای مختلف متفاوت بوده است و روند ثابتی نداشته است.

وی گفت: این افزایش آمار حتی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم نیز افزایش یافته است که البته افزایش آمار نسبت به سال گذشته می تواند به علت افزایش پایگاه‌های اورژانس تهران نیز باشد.


فعال دربند کارگری در اعتصاب غذای خشک

شهرزادنیوز: رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد، از روز شنبه سیزده آذر به اعتصای غذای خشک دست زده است. اعتصاب در اعتراض به اعلام نشدن دلیل رسمی دستگیری اوست که از تیرماه در زندان بسر می برد.

حسن شهابی، برادر وی، در گفتگو با رادیو فردا گفت که تا کنون از پی‌گیری پرونده‌ی برادرش نتیجه‌ای نگرفته است و حتا نمی‌داند نام بازپرس پرونده چیست.

رضا شهابی قراربود با وثیقه‌ی 60 میلیون تومانی آزاد شود، اما با اینکه خانواده‌اش وثیقه‌ی لازم را تهیه نموده اند مقامات زندان از آزادی او خودداری کرده اند.

نگرانی سندیکای شرکت واحد از وضعیت سلامت رضا شهابی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت رضا شهابی خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده ایشان و دیگر اعضای سندیکا می باشد.

روز 5 شنبه 18 آذر ماه 1389 خانواده رضا شهابی با ایشان ملاقات کردند

به اظهار خانواده رضا شهابی، این عضو در بند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از روز شنبه به دلیل عدم رسیدگی به پرونده اش در اعتصاب غذا به سر می برد . رضا شهابی که از تاریخ 22 خرداد 1389 در زندان اوین به سر می برد و بعد از حدود 4 ماه در تاریخ 19 مهر ماه قرار بود با قرار وثیقه 60 میلیون تومانی از زندان آزاد شود که این امکان میسر نشد و در روزهای گذشته با امضای یک قرار جدید 100 میلیونی که توسط ایشان امضا شده است کماکان در زندان به سر می برد

قابل ذکر است در حال حاضر آقایان ابراهیم مددی، رضا شهابی و مرتضی کمساری در زندان اوین، علی اکبر نظری در زندان قزل حصار، غلامرضا غلامحسینی و منصور اسالو در زندان رجایی شهر به سر می برند

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت رضا شهابی خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده ایشان و آزادی اعضای سندیکا می باشد.

ما یکبار دیگر از همه نهادهای کارگری و ... که اخبار سندیکا و اعضایش را از کانال سندیکا پیگیری می کنند و با انتشار اخبار غیر واقعی کار را برای ما دشوار نمی کنند کمال تشکر و قدردانی را می نماید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه 18آذر 1389


شش دانشجوی دانشگاه هنر تهران هم بازداشت شده‌اند

سایت کلمه: پس از انتشار اخبار مربوط به بازداشت دانشجویان سه دانشگاه رازی کرمانشاه، صنعتی امیرکبیر و صنعتی شیراز در روز ۱۶ آذر، اکنون خبری که سایت ادوارنیوز منتشر کرده، نشان می‌دهد که دانشگاه هنر تهران را نیز باید به فهرست دانشگاههای فوق اضافه کرد، چرا که شش تن از دانشجویان آن نیز بازداشت شده‌اند .

این شش دانشجو به نامهای وحید نصرتی، هومن جعفری، سوین شیوا، مجید صادقی، حجت صحرایی و سعیدی در “روز دانشجو” بازداشت شده‌اند و طبق گزارش ادوارنیوز، وحید نصرتی یکی از دانشجویان بازداشت‌شده در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود، خبر داده که او و پنج دانشجوی دیگر دانشگاه هنر تهران، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

گفتنی است پیش از این هم گزارش‌هایی در خصوص بازداشت احمد غیاثوند و سید قاسم محمودی، دو دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه رازی کرمانشاه که به حضور صفار هرندی در این دانشگاه اعتراض کرده بودند؛ افشین کشتکاری، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز که پس از احضار به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به «پلاک ۱۰۰» بازداشت شده بود و نیز پنج دانشجوی دانشگاه پلی‌تکنیک (صنعتی امیرکبیر) که در مراسم ۱۶ آذر این دانشگاه بازداشت و به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات منتقل شده بودند، منتشر شده بود.

بازداشت یک شهروند بهایی ساكن ساری

خبرگزاری هرانا - ماموران اداره اطلاعات ساری صبح روز پنجشنبه 18 آذر ماه 89 به محل كسب " امید قنبری " شهروند بهایی ساكن شهر مزبور مراجعه كرده و نامبرده را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، متعاقب آن ماموران به موبایل همسر آقای قنبری هم تلفن كرده و از وی می خواهند به اداره اطلاعات مراجعه كند كه چون نامبرده در مسافرت بوده از حضور در اداره اطلاعات خودداری می كند.

قابل ذكر است طی چند ماهه اخیر امید قنبری ، سه بار به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است و محل كسب و منزلش نیز در 28 مهر ماه مورد بازرسی ماموران امنیتی قرار گرفته است .

یاداوری می گردد در حال حاضر یك شهروند بهایی به نام " سپیده معصومی " در حال سپری كردن دوران محكومیت در زندان ساری می باشد .

بی خبری مطلق از وضعیت دو فعال دانشجويی بازداشت شده

خبرگزاری هرانا - با وجود گذشت ۶ روز از بازداشت محمداسماعیل سلمانپور و فرزاد اسلامی وضعیت این دانشجویان نامشخص است.

به گزارش دانشجونیوز هنوز از محل نگهداری این دانشجویان هیچگونه اطلاعی در دست نیست و هیچ یک از مراجع قانونی مسئولیت بازداشت آنها را به عهده نگرفته است. همچنین پیگیری خانواده های این دانشجویان تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است. این در حالی است كه شنیده ها حاكی از این است كه این دو دانشجو هنگام عبور از یكی از گشت های بسیج در آستانه روز دانشجو توسط عوامل این ارگان شناسایی شده و به صورت غیرقانونی بازداشت و به مكان نامعلومی انتقال داده شده اند.

اسماعیل سلمانپور عضو سابق شورای مركزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیش از این نیز در بهمن سال ۸۷ در چهاردهمین مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان در مقابل حسینیه ارشاد بازداشت شده بود.

فرزاد اسلامی عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد نیز پیش از این به دلیل شرکت در تجمع مهرماه ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

ادامه صدور احکام زندان برای فعالین دانشجويی

دانشجونیوز: دکتر مریم عباسی نژاد عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که دراردیبهشت ماه امسال بازداشت و پس از ۸ روز آزاد شد به تازگی حکم خود را دریافت کرده است.

به گزارش تحول سبز، در متن حکم وی آمده است: نظر به اینکه انجمن اسلامی دانشگاه تهران از جمله هدایت گران فتنه سبز بوده و متهم ضمن عضویت، رابط اصلی انجمن اسلامی با دفتر خاتمی و دعوت کننده آنان برای تحریک جوانان و ایجاد موج در گسترش فتنه بوده است، اتهام انتسابی از نظر داد گاه وارد تشخیص داده شد و به اتهام اجتماع و تبانی با هدف اقدام مجرمانه علیه امنیت ملی کشور، به سه سال حبس تعزیری محکوم گردید.

حکم ایشان در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعلیقی تبدیل گردید.

ارسلان ابدی به سه سال حبس تعزیری محکوم شد

حکم ارسلان ابدی، دانشجوی دانشگاه بین‌المللی قزوین که در حوادث عاشورا ی سال گذشته بازداشت شد به 3 سال کاهش پیدا کرد.

به گزارش دانشجونیوز، وی هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد. کیفرخواست ارسلان ابدی ابتدا محارب بود که پس از چندی تغییر کرد. در ابتدا به 9 سال و نیم حبس محکوم شد و بعد از آن در دادگاه تجدید نظر به 6 سال تعزیری تبدیل شد. این حکم در راستای عفوی که در عید غدیر داده شد به سه سال حبس تغییر کرده است.

گفتنی است در ابتدا مسئولین دادستانی قول آزادی را به خانواده ارسلان ابدی داده بودند و خانواده این دانشجو کماکان منتظر آزادی وی هستند.

مادر این دانشجوی زندانی که 1 سال از حبس وی می گذرد حاضر به مصاحبه با هیچ رسانه ای نیست و می گوید: "دادستان قول آزادی فرزندم را داده است و من منتظر وی هستم". لازم به ذکر است این دانشجو نه فعال دانشجویی و نه سیاسی بوده و جای سوال دارد که چرا به خاطر حضور در یک تجمع چنین آزاری به وی و خانواده اش رسیده و کماکان می رسد.

پیش از این نیز اخباری مبنی بر فشار بر خانواده ابدی با دستگیری همسر وی صدف ضیایی و دو خواهر وی المیرا و ارغوان ابدی منتشر شده بود. ارسلان ابدی که در بند امنیتی 350 اوین به سر می برد از لحاظ روحی در وضعیت بسیار نا مناسبی قرار دارد.


آتش سوزی در جنگل های شهرستان آزادشهر

به گزارش واحد مرکزی خبر، بخشدار چشمه ساران شهرستان آزادشهر با بیان اینکه بخشی از جنگل های شهرستان آزادشهر از عصر امروز دچار آتش سوزی شده است ، گفت : گروههای امدادی برای مهار آتش در 2 منطقه از جنگل های وطن این بخش تلاش می کنند .

آزادشهر در شرق گلستان قرار دارد و نقطه اتصال این استان با سمنان است.

نخستین آتش سوزی در جنگل های گلستان 26 آبان در جنگل های مینودشت واقع در شرق گلستان آغاز شد .

تا کنون در بیش از 70 نقطه جنگلی گلستان آتش رخ داده است.

استان گلستان بیش از 430 هزار هکتار جنگل دارد.

حیات وحش ایران در معرض انقراض است

خبرگزاری مهر: مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور از در معرض انقراض بودن 30 گونه جانوری خبر داد. حسین محمدی در حاشیه نشست با مدیران محیط زیست لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد در سخنانی اظهار داشت: تاکنون یک هزار و 130 گونه جانوری اعم از پستاندار، پرنده، خزنده، دوزیست و ماهیان آبهای داخلی در کشور شناسایی و گزارش شده است.

وی با اشاره به تنوع زیستی منحصر به فرد کشورمان، بیان داشت: خانواده پرندگان ایران معادل کل خانواده پرندگان اروپا و دو سوم پرندگان خاورمیانه است.

تهیه طرح "تجدید نظر بر فون مهره داران ایران"

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: این در حالی است که تنوع اکوسیستم و شناسایی و گزارش موردی برخی از گونه های جانوری در کشورمان طی سالهای اخیر نشان می دهد که تنوع جانوری در ایران بیش از یک هزار و 130 گونه است.

محمدی ادامه داد: با این اوصاف ما یک طرحی تحت عنوان "تجدید نظر بر فون مهره داران ایران" تهیه کرده ایم که گونه های جدید در کشور را در این قالب شناسایی کنیم.

کشف 10 گونه پرنده جدید در استانهای حاشیه دریای خزر

وی یادآور شد: این طرح به صورت پایلوت در منطقه خزری کشور اجرا شده است که در تابستان امسال منجر به شناسایی 10 گونه پرنده جدید برای اولین بار در دو استان حاشیه دریای خزر شد.

پرندگان شمال ایران

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور ابراز امیدواری کرد که با استمرار این طرح در کشورمان وضعیت گونه های موجود در ایران مورد بازنگری قرار گیرد.

"مدیریت حیات وحش ایران" در برنامه پنجم توسعه

محمدی همچنین به برنامه های محیط زیست در قالب برنامه پنجم اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: در برنامه پنجم توسعه به همت کارشناسان محیط زیست کشور طرحی تحت عنوان "مدیریت حیات وحش ایران" آماده و ارائه کرده ایم.

وی با بیان اینکه در قالب این طرح فعالیتهای بسیار مهمی تعریف شده است، ابراز امیدواری کرد که با تصویب این طرح در قالب برنامه پنجم توسعه بتوان حیات وحش کشور را به نحو احسن مدیریت کرد و برخی از گونه های حیات وحش را که در معرض انقراض هستند نجات داد.

هفت درصد مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین در مورد گونه های در معرض انقراض نیز گفت: در حال حاضر هفت درصد از یک هزار و 130 گونه موجود در کشورمان در خطر انقراض قرار دارند.

محمدی با اشاره به در معرض انقراض بودن 30 گونه از گونه های حیات وحش کشور، ادامه داد: این در حالی است که از این تعداد گونه در خطر انقراض دو گونه مربوط به استان لرستان است.

سمندر لرستانی و ماهی کور غار در خطر انقراض

وی سمندر لرستان و ماهی کور غار را از جمله گونه های بومی و انحصاری لرستان دانست که متاسفانه در معرض انقراض قرار گرفته اند و بیان داشت: مطالعات مدیریت این دو گونه را از سال قبل آغاز کرده ایم و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز مطالعات در این زمینه در حال انجام است.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآور شد: امیدواریم با تصویب طرح مورد نظر محیط زیست در برنامه پنجم برای حدود 30 گونه در خطر انقراض برنامه مدیریت را تهیه کنیم و این گونه ها را از خط انقراض نجات دهیم.

زنگ خطر برای گورخر ایرانی، پلنگ و گوزن زرد به صدار درآمد

محمدی به مهم ترین گونه های در معرض انقراض کشورمان اشاره کرد و گفت: گور خر ایرانی یکی از این گونه ها است که پیش از این در بسیاری از مناطق آسیایی پراکنده بود ولی امروز زیستگاه این گونه تنها به مناطق مرکزی ایران محدود شده است.

وی تصریح کرد: پلنگ، گوزن زرد، تعدادی از خانواده سمندرها، ماهی کورغار و تعدادی از خزندگان از جمله گونه های در معرض انقراض کشورمان هستند.

گوزن زرد ایرانی

به گزارش مهر، سمندر لرستانی گونه ای از راسته دوزیستان دم دار است که در محیطی از بقایای جنگلهای بلوط حاوی آبهای خنک زیست کرده و بر پشت خود خالها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه ای دارند و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است. این گونه در سالهای اخیر به دلایل مختلفی همچون قاچاق و خشکسالی در سراشیبی انقراض قرار گرفته است.

"ماهی کور" نیز یکی از گونه های کمیاب و اندمیک ایران است که در دنیا گونه ایست منحصر بفرد که در غاری واقع در استان لرستان زندگی می کند و اولین "غارماهی" حقیقی جهان است و اولین بار ژئولوژیست دانمارکی در سال 1937 ضمن مسافرتی که به ایران داشت کشف و مطالعاتی بر روی این گونه انجام داد.

ماهی کور به دلایل گوناگونی از سال 1990 در لیست قرمز قرار گرفته است و در حال حاضر یکی از حیوانات در معرض خطر شناخته شده و از نظر "اتحادیه جهانی حفاظت از گونه‌های جانوری" حتی بیشتر از یوزپلنگ ایرانی در معرض خطر قرار و نیاز به حفاظت‌های شدید دارد.


مراسم سالگرد مختاری و پوینده؛ فضا از همیشه سنگین‌تر بود

به گزارش رادیو آلمان، مراسم بزرگداشت محمد مختاری و محمد‌جعفر پوینده بعد از ظهر جمعه ۱۹ آذر با حضور چند صدنفر در گورستان امامزاده طاهر در مهرشهر کرج برگزار شد. گردهمایی کوتاه بود، با یک دقیقه سکوت آغاز شد و با خواندن بیانیه به پایان رسید. در پایان مراسم نیروهای امنیتی موبایل و دوربین بسیاری از حاضران را گرفتند و پوسترها را پاره کردند.

به گفته ناصر زرافشان، احتمال داده می‌شد حتی همین مراسم کوتاه هم هرآن برهم زده شود: « ما از بدو ورود با اخطار صریح حضرات مواجه بودیم که این تجمع غیرقانونی‌ست و برای جلوگیری از آن مأموریت دارند. به هر کیفیت بود من یک دقیقه سکوت دادم. بعد از یکی از دوستان خواهش کردم که بیانیه‌ی کانون را به این مناسبت خواند و همین هم زیر فشار سنگین کسانی که درصدد ممانعت بودند، صورت گرفت. فضا از همیشه سنگین‌تر بود.

ناصر زرافشان، دبیر کانون نویسندگان، تخمین دقیقی از عده حاضران نداشت. به گمانش حاضران چند صد نفر بودند و«مخاطبینی خاص»: «متأسفانه بین نیروهای سیاسی این کشور هم این مشکل وجود دارد. مثلا دوستان اصلاح‌طلب و دوم خردادی در این جور مناسبت‌ها به گمان من به خطا ، کاملا خودشان را کنار می‌کشند. بنابراین آن کسانی که هستند مخاطبین خاص امثال مختاری یا کانون نویسندگان بوده‌اند».

او در باره "هزینه" این مراسم می‌گوید: «به همین فکر می‌کردم، قبل از این که شما زنگ بزنید. به‌هرحال هرچه بادا باد».

محمد مختاری و محمد‌جعفر پوینده، دو عضو کانون نویسندگان ایران در سال ۱۳۷۷ در جریان جنایاتی که به «قتل‌های زنجیره‌ای» معروف شد، کشته شدند. پروانه اسکندری، داریوش فروهر وعلی‌اکبر سعیدی‌سیرجانی، دیگر قربانیان این سلسله قتل‌ها هستند. گروهی، کاظم سامی، احمد تفضلی و ابراهیم زال‌زاده را نیز حلقه‌هایی از همین «زنجیره» می‌دانند.


موسوی: به یاد دارید که در عاشورای سال گذشته چه کردند

.....خشم فروخورده‌ی مردم آگاه و مظلوم بسیار خطرناک‌تر از فریادهای تظلم‌ خواهی آنها خواهد بود. ****

به گزارش سایت کلمه، میرحسین موسوی بمناسبت فرا رسیدن ماه محرم یادداشتی منتشر کرده که در آن از جمله آمده است: دین و دین‌داری در این روزها دوران سختی را می‌گذراند و بسیاری از شما در این روزها می‌پرسید چگونه می‌توان با این همه سیاه‌کاری‌ها که به نام دین انجام می‌شود، جوانان روشن ضمیر این مرز و بوم را از امواج پی‌در‌پی دین‌گریزی نجات داد؟ پاسخ این همراه کوچک شما این است که دین‌گریزی هنگامی زمینه‌ی گسترش پیدا می‌کند که دینی که ترویج می‌شود با بدیهی‌ترین اصول اخلاقی مثل صداقت و پرهیز از دروغ در تضاد باشد، به نام دین‌داری دست به جنایات هولناک زده شود، تهمت و دروغ برای از میدان به‌در کردن معترضین از تریبونهای مقدس نمازجمعه، نه تنها مجاز که مستحب تلقی شود، با بخشنامه همه‌ی منابر و مساجد برای رواج تهمت و دروغ بر ضد معترضین بسیج شود و چشم به احقاق حقوق کارگران و معلمان در همین مکانهای مقدس بسته شود و شکافهای طبقاتی و فساد و فحشای بی‌سابقه ناشی از فقر و طلاق و بیکاری، پدیده‌های عادی تلقی شوند؛ و در چنین شرایطی، یک جوان چگونه می‌تواند تشخیص دهد این‌همه ظلم و خشونت و نفرت که از سوی صاحبان تریبون‌های رسمی، آمرانه به عنوان اسلام معرفی می‌شود، ربطی به اسلام ندارد. و او که شاهد مظلوم انبوه مشکلات اقتصادی و فرهنگی و حضور گسترده‌ی دروغ در همه‌ی صحنه‌هاست، چگونه باور کند حفظ نظام در حفظ ارزش‌های اخلاقی و اسلامی و منافع ملی، و نه بر حفظ افراد بر مسند قدرت به هر قیمت، استوار است؟ او اکنون به جای چهره‌ی اصلی دین که چهره‌ی محبت رحمانی است، با چهره‌ی عبوسی که جز خشونت‌ورزی و تحکم، زبان دیگری ندارد، روبه‌روست. او شاهد است که چگونه حقوق مردم بدان‌گونه که در قانون اساسی آمده، نادیده گرفته می‌شود، و تفکیک قوا که مانع بزرگی بر سر راه پیدایش انباشت قدرت غیرپاسخگوست، به طور مرتب نقض می‌شود، و استقلال قضا و قاضی و دادگاه توسط مسئولان امنیتی از میان می‌رود، و مجلس که باید در رأس امور باشد، تحت امر قرار می‌گیرد، ماجراجویی‌های بی‌خردانه در سیاست خارجی باب می‌شود، و نظامیان به جای انجام وظایف قانونی خود سر از عرصه‌های سوداگری و مال‌اندوزی در می‌آورند، و هیچ صدای مخالفی تحمل نمی‌شود. و زندانها پر از زنان و مردانی است که این نگاه حاکم بر دولتمداران را بر نمی‌تابند.

موسوی نوشت: به یاد دارید که در عاشورای سال گذشته با عزاداران معترض چه کردند: آنها را از پل‌ها به پایین انداختند، با ماشین از روی پیکر بی‌دفاع آنان گذشتند، سینه‌ی مالامال از عشقشان را هدف گلوله قرار دادند، و آنگاه بی‌شرمانه عکس‌العمل مردم خشمگین را با نمایش ناقص و گزینشی در رسانه‌هایشان، شورش دست‌نشانده‌های استکبار نامیدند و فریاد وا اسلاما سر دادند! آیا آن کس که ماشین پلیس دوبار از روی او رد شد، آمریکایی بود یا کسانی که از روی پل به پایین پرتاب شدند دست‌نشانده‌ی آمریکا و اسرائیل؟ یا کسانی که در ظهر عاشورا حسین حسین گویان مورد تیر مستقیم گرفتند از لشگر یزید و عمروعاص و ابن‌زیاد؟ پس از آن هم به دستگیری تعداد زیادی زن و مرد از بهترین فرزندان این انقلاب و آّب و خاک پرداختند تا فریادها را در گلو خفه کنند. غافل از آنکه خشم فروخورده‌ی مردم آگاه و مظلوم بسیار خطرناک‌تر از فریادهای تظلم‌خواهی آنها خواهد بود.


درخواست جمعی از زندانیان سیاسی از کمیسرعالی حقوق بشر

درخواست جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: در آستانه سفر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به ایران، جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج، با نگارش نامه ای خطاب به مقامات سازمان ملل، خواستار دیدار و ملاقات با نماینده این سازمان شدند.

سازمان ملل متحد جناب آقای بان کی مون

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

آقایان / خانم ها با سلام و درود

از طریق خانواده و دوستان مطلع گشتیم که نماینده محترم این سازمان قصد دیدار و بازدید از زندان های جمهوری اسلامی ایران را دارد.

با توجه به پرونده های مطروحه در قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران برای هر یک از امضاء کنندگان این نامه، و همچنین صدور احکامی مانند اعدام، حبس ابد، حبس های طولانی مدت در تبعید، و همچنین شکنجه و بدرفتاری در زندان ها، نگهداری در بین اشرار و بزهکاران و قاتلین حرفه ای، تهدید و تطمیع خانواده ها، ترورهای شخصیتی، تهدید به حذف فیزیکی و همچنین سرکوب و تشدید مجازات ها و پرونده سازی های ایذایی، غیرقانونی و غیرانسانی پس از انتخابات غیردمکراتیک سال 1388، آن هم به صورت سیستماتیک و حرفه ای توسط نهادهای امنیتی، که بر خلاف بند 3 ماده 21 اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و پروتکل های امضاء شده از طرف دولت ایران بوده که دولت ها را به ترویج احترام جهانی و موثر و حقوق و آزادی بشر ملزم می کند، ما امضاء کنندگان این نامه امیدواریم از این ملاقات و دیدار جهت طرح بند بند بدرفتاری های صورت گرفته در دوران محکومیت مان محروم نگردیده و این فرصت به ما داده شود تا از نزدیک با نماینده این سازمان جهت بازگشودن و تشریح پرونده های سیاسی خود دیدار داشته باشیم.

امضاء کنندگان این نامه زندانیان سیاسی علی صارمی، حسین شهریاری، خالد حردانی، رضا شریفی بوکانی، کریم معروف عزیزی

وبلاگ نویس زندانی در شرایط غیر انسانی بسر می برد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" وبلاگ نویس زندانی در شرایط حاد جسمی و بلاتکلیفی در سلولهای انفرادی بند1 زندان گوهردشت کرج بسر می برد. وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری پس از 4 ماه در سلولهای انفرادی بند سپاه و بند 1 زندان گوهردشت کرج توانست با خانواده اش برای مدت کوتاهی ملاقات کابینی داشته باشد.هنگام ملاقات، خانواده اش شاهد شرایط حاد جسمی او بودند آقای پورشجری بشدت لاغر شده بودند و وضعیت جسمی بسیار بدی داشتند. وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری 21 شهریور ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلش دستگیر شد و به سلولهای انفرادی بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج منتقل شد. او به مدت یک هفته توسط بازجویان وزارت اطلاعات مورد شکنجه جسمی ،روحی و توهین آنها قرار داشت.پس از یک هفته شکنجه وضعیت جسمی اش رو به وخامت گذاشت که ناچار شدند او را در بیمارستان بستری نمایند اما بعد از بهبودی نسبی مجددا وی را به سلولهای انفرادی منتقل نمودند و چندین هفته در آنجا نگه داشتند. سپس او را به سلولی منتقل کردند که در آن دو زندانی دیگر بنام های آقایان حسین شایگان هموطن بهایی و محمود دولت آبادی که گفته می شود بیش از 11 ماه در آنجا در بازداشت بسر می برد قرار دادند. وبلاگ نویس زندانی پس از 2 ماه از بند سپاه به فرعی 17 بند 6 که کاملا ایزوله است منتقل کردند و چند هفته پیش او را به حسینیه سلولهای انفرادی بند 1 زندان گوهردشت بردند. آقای پورشجری در طی این مدت از داشتن ملاقات با خانواده اش محروم بود. دختر او در مشهد دائم تحت فشار و بازجویی و تهدید فردی با نام مستعار محمدیان از بازجویان اداره اطلاعات مشهد می باشد. این فرد خانم پورشجری را تهدید نمود در صورت مصاحبه با رسانه ها و تماس باسازمانهای حقوق بشری و تشریح وضعیت پدرش او را هم بازداشت خواهد کرد. این بازجو تا به حال چند بار خانم پور شجری را برای مدت طولانی مورد بازجویی و تهدیدات مختلف قرار داده است. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری ،شکنجه ،قرار دادن در شرایط غیر انسانی و نگهداری در حالت بلاتکلیفی این وبلاگ نویس زندانی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر ، مدافعین وبلاگ نویسان و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.

19 آذر 1389 برابر با 10 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر گزارشگران بدون مرز کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل گزارشگر ویژه دستگیریهای خود سرانه و شکنجه سازمان ملل متحد

زندانی سیاسی: از روز شنبه، اعتصاب غذا می‌کنم

سایت کلمه: محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگاری که به خاطر انتقاد از رهبری و چند تن از مسئولان فعلی نظام در زندان است، اعلام کرد که از روز شنبه بیستم آذرماه دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

آقای نوری‌زاد علت اعتصاب خود را “اعتراض به دادگاه نمایشی سه‌دقیقه‌ای مبنی بر شکایت وزارت اطلاعات و نیز بی‌اهمیتی مسئولان نسبت به بیماری وی” اعلام کرده و همچنین از فحاشی و توهین و تهدیدهای قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در همین دادگاه سه دقیقه‌ای خبر داده است.

بر اساس این گزارش، در متنی که یکی از متهمان سیاسی در اختیار سایت محمد نوری‌زاد قرار داده، فاش شده که قاضی مقیسه در همین دادگاه سه‌دقیقه‌ای، بر سر نوری‌زاد داد و فریاد می‌زده و صدای توهین‌هایی همچون “گم شو بیرون، اجنبی مزدور” و “می‌دهم شلاق بزنندت” در بیرون از دادگاه هم شنیده می‌شده است.

این متهم سیاسی که حضورش در دادگاه انقلاب با زمان محاکمه‌ی محمد نوری‌زاد همزمان شده، همچنین روایت کرده است: “در اتاق باز شد و دیدم دکتر محمد نوری زاد با رنگی پریده از در بیرون آمد. او را در آغوش کشیدم. او گفت: فلانی، من را ممنوع الملاقات کرده‌اند و در همین فرصت بدون هیچ تفهیم اتهامی و حق وکیلی من را به دو سال حبس به خاطر اعتراض به شکنجه های ماموران وزارت اطلاعات محکوم کردند. به قاضی گفتم من هیچ برگه ای را امضا نمی کنم و او عصبانی شد شروع کرد به فریاد که تو بیماری و بعد از سه دقیقه ! فقط سه دقیقه دادگاه با “گم شو برو بیرون مزدور اجنبی” اعلام حکم کرد.”

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌زاد، نیز ضمن تایید این خبر، از چند هفته بی‌خبری از حال این زندانی سباسی خبر داده و همچنین در خبری که در وب‌سایت نوری‌زاد منتشر شده، اعلام شده که او پس از گذراندن ۱۱۰ روز حبس در قرنطینه، که هفتاد روز از آن را روزه بوده است، از روز شنبه بیستم آذر، در اعتراض به دادگاه نمایشی سه‌دقیقه‌ای و نیز بی‌اهمیتی مسئولان نسبت به بیماری وی، دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

خودکشی یک زندانی دیگر در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا – یک زندانی که به اتهام مالی در زندان رجایی شهر کرج محبوس بود دست به خودکشی زد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"هرانا" روح الله نوروزی که به اتهام مالی در زندان رجایی شهر کرج محبوس بوده است به دلیل 11 ماه بلاتکلیفی اقدام به خودکشی کرده است.

مسئولین زندان پس از گذشت چند ساعت اقدام به مداوای این زندانی کردند و نامبرده هم اکنون در بهداری زندان بسر می برد.

شایان ذکر است، عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر همواره یکی از دغدغه های اصلی زندانیان این زندان است.


وحشت امام جمعه از اعتراضات مردمی در روز عاشورا

خبرگزاری مهر: امام جمعه کرج با اشاره به اتفاقاتی که سال گذشته در روز عاشورا روی داد از سیاسیون خواست حواس خود را بیشتر جمع کنند.

حجت الاسلام محسن کازرونی در خطبه های این هفته نماز جمعه کرج تصریح کرد: سیاسیون به گونه ای باشند که از تکرارا حوادثی تلخ همچون آنچه که در سال گذشته رخ داد پیشگیری شود.

فراخوان به تظاهرات ضد حکومتی در روز عاشورا

در پی برگزاری تظاهرات موفقیت آمیز روز ۱۶ آذر، شماری از فعالین داخل کشور فراخوانی برای تظاهرات ضد حکومتی در روز عاشورا صادر کردند.

در این فراخوان آمده است: عاشورای امسال ایران راه دیگری را می رود. ۷۲ تن نیستیم. ۷۲ میلیون نفریم. برای مردن نمی رویم. به عشق زندگی و برای آزادی و بهتر زیستن پای به میدان می گذاریم. سخن اما همان سخن حق و باطل است. سخن حقیقت است در برابر دروغ. سخن مردم سالاری است در برابر حکومتی که مدعی است مشروعیت را از خود خدا می گیرد. اینجا کوفه نیست. اینجا ایران است و ملتی آزادیخواه، به پیشواز آرمان های خود می رود.

از ساعت دوازده، در همه ایران، راسته های اصلی را در دست بگیریم. تهران، حدفاصل میدانهای امام حسین تا انقلاب. شهرستانها نیز مسیرهای خود را اعلام فرمایند.


گرانی سرسام آور؛ قیمتها در بازار مواد غذایی می ‌تازند

ایلنا: طی یک ماه اخیر بیشتر کالاهای اساسی خانوار در سبد مصرفی روزانه آنها با افزایش قیمت همراه بود اما مسوولان وزارت بازرگانی همچنان از وجود آرامش نسبی در این بازار خبر می‌دهند.

مقصد خیابان ولیعصر را به راننده تاکسی می‌گوییم و او نیز به آرامی در گوشه خیابان توقف می‌کند. در ماشین را که باز می‌کنم مکالمه‌ای میان سرنشینان تاکسی در جریان است. خانمی که کنار من نشسته است از گرانی گوشت، نان و سیزبجات و نایاب شدن گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار شکایت دارد و می‌گوید تنها در مدت زمان یکماه گوشت با افزایش قیمت ۳هزار تومانی از ۱۴هزار تومان به ۱۷ هزار تومان رسیده است و نان تافتون را نیز با ۱۰۰تومان افزایش قیمت ۲۵۰تومان خریداری می‌کنیم. راننده تاکسی که به نظر می‌رسید موافق نظر این مسافر بود نیز با بیان این موضوع که” ای خانم همه اجناس و کالاها گران شده است، اظهار داشت: با مطرح شدن امکان افزایش قیمت‌ها همه مایحتاج روزانه خانوار گران شد و به تبع آن کالاهای دیگر نیز افزایش قیمتی را تجربه کرد. در مورد نان نیز منتظر خبرهای دیگری باشید چرا که به گفته یکی از مسوولان وزارت بازرگانی با آزادسازی قیمت آرد نرخ نان مجددا افزایش پیدا می‌کند.

دیگر به مقصد رسیده بودم از ماشین که پیاده شدم ترجیح دادم در مسیر گذر از خیابان فلسطین تا رسیدن به خبرگزاری کم و کیف مکالمه رد و بدل شده میان راننده و مسافر تاکسی را از برخی مغازه‌داران جویا شوم. نخستین فروشنده با تایید افزایش قیمت بعضی از کالاها طی ماه‌های اخیر می‌گوید: یک ماه پیش برخی از بنکداران به بهانه امکان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده قیمت کالاهای خود را افزایش دادند و حتی برای جلوگیری از برخورد ماموران تعزیرات حکومتی از ارائه فاکتور فروش به ما خودداری کردند تا برخوردی با آنها صورت نگیرد.

وی می‌افزاید: بسیاری از کالاها چون برنج، روغن، قند و شکر، تن ماهی و تخم مرغ شامل این افزایش قیمت بودند. با وجود اینکه در روزهای اخیر قیمت بعضی از کالاها کاهش پیدا کرده است اما هیچگاه به نرخ یک ماه گذشته خود بازنگشت.

این فروشنده در رابطه با افزایش قیمت حبوبات نیز اظهار می‌دارد: لوبیا، نخود و کالاهایی از این دست از جمله کالاهایی بود که افزایش قیمت چندانی را به همراه نداشتند و نرخ آنها به صورت جزئی بالا رفته بود.

وی با انتقاد از اظهارات برخی از مسوولان وزارت بازرگانی خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر که طرح‌های تحولی در حوزه اقتصاد اجرا نشده است ما شاهد بالا رفتن قیمت بسیاری از کالاها هستیم بنابراین طرح مطالبی چون ثبات قیمت کالاها پس از اجرای این طرح‌ها درست نیست. باید مردم را برای اجرای این طرح‌ها که ضرورت نیز دارند آماهده کرد.

مغازه‌دار بعدی که در حال مشاجره با یکی از خریداران خود به دلیل افزایش قیمت برنج بود اظهار می‌دارد: برنجی که یکماه پیش کیلویی ۲۴۰۰تومان بود را ما ۲۹۰۰ تومان خریداری می‌کنیم حال چگونه می‌توانیم آن را به بهایی کمتراز قیمت خریدمان بفروشیم؟یا روغن‌های ۱۷کیلویی را که ماه پیش ۱۹هزار تومان بود را در حال حاضر ۲۸هزار تومان از بنکدار می‌خریم پس چطور می‌توانیم آن را با قیمت کمتر به خریدار عرضه کنیم؟

عرض خیابان را که طی کردم چشمانم با دیدن رنگ و جلای میوه‌هایی که در ویترین یکی از میوه فروشی‌ها قرار داشت برق زد‏‎، ناگهان مکالمه همسفر خود در تاکسی و ۲تن از همکارانم را به خاطر آوردم که ازقیمت نجومی گوجه فرنگی در بازار و نبود آن گله‌مند بودند. تصمیم گرفتم که کند و کاوی هم در بازار میوجات و صیفیجات داشته باشم. از فروشنده که نرخ گوجه فرنگی را جویا شدم گفت در حال حاضر کیلویی ۳۰۰۰هزار تومان است اما ممکن است در روزهای آینده گران تر و یا ارزان تر شود.

وی با بیان این مطلب که قیمت این محصول صیفی در مناطق مختلف متفاوت است اظهار می‌دارد: در برخی از مناطق قیمت گوجه فرنگی حتی به ۵هزار تومان نیز رسیده است. البته باید توجه داشت که این محصول در بسیاری از میادین میوه و تربار کشور کالایی نایاب قلمداد می‌شود و برای پیدا کردن آن باد از هفت خوان رستم عبور کنی.

این فروشنده در رابطه با افزایش قیمت پیاز نیز می‌گوید: پیاز نیز در روزهای آینده به سرنوشت گوجه فرنگی دچار می‌شود. ابتدا قیمت آن به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند و سپس نایاب می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت دلالان در میدان بزرگ میوه و تره بار تهران می‌گوید: زمانی که یک محصول کشاورزی در بازارهای داخلی کم می‌شود این دلالان به تکاپو می‌افتند و با ذخیره‌سازی آنچه در بازار باقی مانده است علاوه بر افزایش قیمت، سبب نایاب شدن آن نیز می‌شوند این در حالی است که در صورت برخورد قاطع با این افراد دیگر ما شاهد فعالیت‌هایی از این شکل نخواهیم بود.

از میوه فروشی خارج می‌شوم اما همچنان به مصاحبه وزیر بازرگانی برای مدیریت بازار فکر می‌کنم که چند روز پیش در رسانه‌ها منتشر شده بود.


جنتی: ما اکنون از مسئله هسته ای عبور کرده ایم

صدا و سیمای رژیم: امام جمعه تهران امروز در باره مذاکرات هسته ای ژنو گفت، ما اکنون از مسئله هسته ای عبور کرده ایم و باید بر روی اشتراکات با یکدیگر سخن بگوییم.

آیت الله جنتی گفت، غربی ها فکر می کنند می توانند فعالیت های هسته ای ما را متوقف کنند، اما نظام و انقلاب اسلامی زنده است و مردم در برابر تحریم ها ایستادگی می کنند.

امام جمعه تهران گفت، دنیا باید بدانند اگر همه قدرت ها در کنار هم جمع شوند و علیه ما توطئه کنند، ملت ایران تحت لوای ولایت فقیه تسلیم دشمنان نخواهند شد.

آیت الله جنتی در ادامه با اشاره به 19 آذر سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت، امام بزرگوار با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان دادند که انقلاب ما صرفا انقلابی سیاسی نبوده، بلکه مسئله انقلاب فرهنگی نیز بسیار مهم بوده است.

وی گفت، معنی انقلاب ما این نبود که قدرتی برود و قدرت دیگری بیاید. فرهنگ آن زمان که ساخته دست غربی ها بود باید تغییر می کرد.

آیت الله جنتی افزود، اکنون بحث مهندسی فرهنگی مطرح است که شورای عالی فرهنگی با قوت آن را پی گیری می کند.

امام جمعه تهران گفت، یکی از موضوعات مهمی که باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن پرداخته شود تحول در آموزش و پرورش است. شیوه های قدیمی و گذشته به درد امروز مردم نمی خورد که البته آموزش عالی نیز باید در این رابطه اصلاح شود.

آیت الله جنتی در ادامه به طرح هدفمندی یارانه ها پرداخت و گفت، وقتی قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا شود، مردم می فهمند که می توان کمتر هم مصرف کرد.


بلاتکلیفی چهار شهروند مسیحی در زندان همدان

خبرگزاری هرانا – چهار تن از بازداشت شدگان مسیحی كه دو تن از آنان از مسیحیان ارمنی ایران و دوتن دیگر از نوكیشان مسیحی فارسی زبان هستند، همچنان پس از گذشت سه ماه بلاتكلیف و بدون تفهیم اتهام در زندان بسر می برند.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"هرانا" پیشتر یك مقام امنیتی در اخبار شامگاهی روز جمعه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۸۹ که از سیمای جمهوری اسلامی پخش گردید اعلام كرد: " یك گروه ٩ نفره را به اتهام تبلیغ مسیحیت در حومه همدان دستگیر كرده اند".

دستگاههای امنیتی در یك سناریوی از پیش تعیین شده با همكاری رسانه ملی یعنی تلویزیون جمهوری اسلامی ضمن پوشش خبری دستگیری این افراد از بازداشت شدگان به عنوان " مسیحیان صهیونیست و تبشیری " نام برد

اسامی ۴ تن از این افراد به شرح زیر است:

"واهیك آبراهامیان" و همسر ایشان " سونیا كشیش آوانسیان " كه از مسیحیان ارامنه ایران، و دو تن دیگر یك زوج از نوكیشان مسیحی فارسی زبان بنامهای" آرش كرمان جانی" و " آرزو تیموری" هستند كه همچنان پس از گذشت ۳ ماه بلاتكلیف در زندان بسر می برند.

این افراد در شامگاه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در منزل " آبراهامیان " بازداشت شدند . ۲ نوكیش مسیحی یاد شده نیز در همان زمان به عنوان مهمان در آنجا حضور داشتند. تعدادی از ماموران اطلاعات و امنیتی استان همدان با ورود به منزل شخصی "واهیك و سونیا" ضمن تفتیش و بازرسی خانه اقدام به جمع آوری برخی وسایل شخصی این افراد نمودند و پس از دستگیری نامبردگان، آنان را به بازداشتگاه ویژه اداره اطلاعات همدان انتقال دادند.

در پی این رویداد همزمان برخی از نوكیشان مسیحی فارسی زبان در شهرهای كرج ، تهران و همدان نیز در ارتباط با دستگیرشدگان حوادث اخیر همدان توسط اداره اطلاعات آن شهر احضار و یا برخی از آنان بازداشت شدند كه برخی از این افراد پس از مراجعه به مراكز اداره اطلاعات و امنیت مورد بازخواست دستگاه امنیتی قرار گرفته و با دادن تعهد مبنی بر عدم تبلیغ آئین خود و اینكه از این پس نباید هیچگونه ارتباط با بازداشت شدگان همدان داشته باشند در همان روز آزاد شدند.

بنا بر این گزارش " واهیك آبراهامیان" و " آرش كرمان جانی " هم اكنون در بند ۴ زندان عمومی همدان و خانمها " سونیا كشیش آوانسیان " و " آرزو تیموری در بند نسوان زندان همدان بسر می برند.

این افراد از زمان بازداشت به مدت ۴۰ روز در بازداشتگاه ویژه اداره اطلاعات همدان در سلول انفرادی نگهداری می شدند كه پس از انتقال آنان به زندان همدان توانستند با خانواده های خود ملاقات كوتاهی داشته باشند. بر این اساس خانواده های این افراد نسبت به سلامت و وضعیت نگهداری فرزندانشان در زندان ابراز نگرانی كرده اند.

تاكنون برای بازداشت طولانی این افراد از سوی مقامات قضایی دلیلی بیان نشده و آنان همچنان بدون تفهیم اتهام در زندان بسر می برند.

این در حالی است كه پیش از این "حیدر مصلحی" وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی كه در مردادماه سالجاری در اجلاس روئسای آموزش و پرورش شركت داشت ، نسبت به ترویج فرقه های ضاله و یا طرح مسیحی گری یا مسیحی سازی هشدار داده بود و از آن به عنوان " جنگ نرم" استكبار خبر داد.

جنگ نرم اصطلاحی است كه مقامات جمهوری اسلامی ایران بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در مورد اعتراضات مردمی به نتایج اعلام شده انتخابات ، آن را زیاد بكار بردند.

همچنین لازم به ذكر است كه " واهیك آبراهامیان " از هموطنان مسیحی ارمنی تبار در یكم اسفند ماه سال ۱۳۸۸ نیز توسط ماموران امنیتی لباس شخصی در تهران به اتهام فعالیت های بشارتی مسیحی در بین فارسی زبانان بازداشت شده بود كه پس از گذراندن دوماه در زندان اوین با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تومانی در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ بطور موقت تا زمان تشكیل دادگاه آزادشده بود.

" واهیك آبرامیان" تابعیت دوگانه كشورهای ایران و هلند را دارد.