جمعه نوزدهم شهریور ١٣٨٩


فراخوان بین المللی شیرین عبادی جهت پایان دادن به مجازات سنگسار

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیرین عبادی که هم اکنون در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا به سر می برد، روز پنجشنبه ١۸ شهریور ماه، در گفتگویی با خبرنگاران خاطرنشان کرد: "فقط سکينه محمدی آشتيانی نيست که در خطر سنگسار قرار دارد؛ بلکه به غير از سکينه آشتيانی، چندين نفر ديگر هم هستند که اجرای حکم اعدام با سنگسار را انتظار می کشند و بايد همگی را نجات دهيم."

عبادی در مورد سکینه آشتیانی افزود: "به رغم تعليق حکم سنگسار وی، اميد چندانی به آزادی وی نیز وجود ندارد."

این فعال حقوق بشری، همچنين از کاترین اشتون، مسئول سياست خارجی اروپا خواست، تا در تمامی مذاکراتی که با مقامات ايرانی خواهد داشت - حتی در پروندۀ اتمی- بر مسئلۀ حقوق بشر تأکيد کند.

شيرين عبادی که برای ديدار با مسئولان اروپايی در بروکسل حضور دارد، در کنفرانس مطبوعاتی خود تاکید کرد "من هيچ اعتمادی به گفته های مقامات دولت ايران ندارم".

شيرين عبادی که چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ايران را ترک کرده و تا کنون به کشورش باز نگشته، همچنین معتقد است "در اين مدت وضعيت حقوق بشر در ايران بدتر شده است."

خبرگزاری فرانسه، تعداد زندانيان سياسی را در ايران، در حال حاضر بيش از ۸۰۰ نفر برآورد می کند.

به گفتۀ این برنده جایزه صلح نوبل، طی این مدت فقر نيز در ايران افزايش داشته است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی در شهر بروکسل، در بارۀ حقوق کودکان و زنان نيز توضيحاتی داد و گفت: "در ايران اگر يک دختر ده ساله جنايتی مرتکب شود، به همان سختی مجازات خواهد شد که يک مرد چهل ساله. به همين دليل است که بيشترين تعداد اعدام جوانان در جهان، در ايران صورت می گيرد".

شيرين عبادی خاطرنشان کرد پیرامون وضعیت نسرين ستوده، وکیل و فعال حقوق بشری که اخیرا بازداشت شده نیز، با مسئولان اروپايی گفتگو کرده است.


آیت‌الله صانعی: هر کسی ظلم کند در همین دنیا گرفتار خواهد شد

به گزارش ایلنا، آیت‌الله یوسف صانعی، صبح امروز در خطبه‌های نماز عید فطر در محل دفتر خویش در قم، اظهار داشت: استفاده تمام ملت‌های مسلمان از نماز عید فطر باید این باشد که اگر دیروز راهی رفته‌ایم که آبروی اسلام رفته است و یا قوانین اسلام را زیر پا گذاشته‌ایم، از امروز به بعد کاری کنیم که جبران شود و آبروی قوانین اسلام را حفظ کنیم. پرداخت زکات فطره، عملی است که باید قبل از نماز عیدفطر، صورت پذیرد.

وی در مورد علت این که زکات فطره باید قبل از نماز عیدفطر پرداخت شود، گفت: علت این امر این است که با رسیدن زکات فطره به دست فقرا و نیازمندان و گرسنگان، آن ها هم در این عید خوشحال و با ما شریک باشند؛ گرچه برای همگان این عید از نظر معنوی عید است، اما برای گرسنگانی که چه در ماه رمضان و چه در غیر آن گرسنگی بکشند، که این عید نیست.

این مرجع تقلید شیعیان، در بخش دیگری از سخنانش، گفت: نقل شده است که پیامبراسلام، هرگاه به نماز می رفتند، از یک راه رفته و از راه دیگر بر می گشتند؛ برخی از فقها از این امر تعبیر کرده اند که پیامبر می خواستند با این کار نشان دهند، انسان ها باید همواره در طول زندگی، راه خود را عوض کنند تا به راه بهتری برای زندگی کردن دست پیدا کنند.

وی افزود: اگر کسی می بیند که در راهی که دیروز رفته است، نقصی داشته، باید به راه دیگری برود، تا آن نقص را برطرف و هر روز در یک راه نماند.

آیت الله صانعی، ادامه داد: هر کس باید در اقتصاد، در سیاست، در فتوا دادن و نظر دادن و در قانون گذاشتنش، از راهی که همیشه می رفته نرود و تلاش کند راه دیگری را که بهتر باشد را پیدا کند.

وی گفت: هر شخصی باید بداند که اگر راهی که دیروز می‌رفته مشکلات داشته و در آن به مردم ظلم و ستم کرده است، فردای قیامت گرفتار مشکلات و عذاب خواهد شد.

استاد درس خارج فقه، گفت: بر حسب آیات، روایات و بر حسب تجربه و عقل، هر کسی ظلم کرده باشد، قبل از آن که در عالم آخرت گرفتار ظلم و ستم، و عذاب خداوند شود، در این دنیا گرفتار ظلم و ستم خواهد شد؛ به گونه‌ای که اگر مردم را بگریاند، یک روز گریانده می‌شود؛ اگر بی جهت به مردم صدمه زده و مردم را اذیت کند، یک روزی در همین دنیا، اذیتش می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر کسی، به مردم ظلم کرد، علاوه بر عذاب آخرت که سرجای خود باقی است، در همین دنیا گرفتار ظلم خواهد شد، و پس از آن هم هر چه دعا کند، گرفتاری‌هایش برطرف نشده و دعایش مستجاب نمی‌شود، چرا که خودش مسبب آن بوده است.

آیت الله صانعی تأکید کرد: استفاده تمام ملت‌های مسلمان از نماز عید فطر باید این باشد که اگر دیروز راهی رفته‌ایم که آبروی اسلام رفته است و یا قوانین اسلام را زیر پا گذاشته‌ایم، از امروز به بعد کاری کنیم که جبران شود و آبروی قوانین اسلام را حفظ کنیم.


آیت‌الله دستغیب: به اسم بسیج و ولایتمداری هر کاری خواستید انجام ندهید تدارک حمله جدید اوباش به مسجد قبا

به گزارش حدیث سرو، همچنین وی خشونت‌طلبان "مرید قدرت" را نصیحت کرد که توبه کنند و دست از کارهای خلاف شرع خود بردارند: بنده آقایانی را که دنبال همان وضع هستند و بر همان اعمال ناصحیح خود اصرار دارند، نصیحت می‌کنم که اختیار خود را به دست شیطان ندهند و به اسم بسیج و ولایتمداری هر کاری که خواستند انجام ندهند. خوب این کار صحیحی نیست که جلوی چشم مردم این قضایا را انجام دادید و حالا منکر هستید و الان هم باز دوباره می‌خواهید شیطنت کنید و همان اوضاع را به راه بیندازید. بنده به شما نصیحت می‌کنم که برگردید به خدای خودتان و خدایتعالی همراه شما است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: نهایت کاری که شما می‌توانید بکنید این است که شصت، هفتاد نفر ما را بگیرید بکشید یا تحت شکنجه و حبس قرار دهید که خدا نکند دستان شما به خون ما آلوده شود و جهنمی شوید.

آیت‌الله دستغیب در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اسارت پنج تن از طلاب و احضار هشت نفر دیگر اظهار داشت: خوب این طلبه ها و دوستان ما اهل نماز و روزه هستند و کشورشان و جمهوری اسلامی را دوست دارند. این‌ها دوست دارند که در مملکت به حساب قرآن و سنت عمل شود و چیز دیگری نمی‌خواهند و حرف بدی نزده‌اند. بنده به مسؤولین اطلاعات، دادگاه ویژه روحانیت و دادستان نصیحت می‌کنم که شما تابع این جوی که آقایان درست کرده‌اند نباشید و با عنوان اینکه ریاستمان در خطر است، دست به هر کاری نزنید که قیامتی است و حساب و کتابی وجود دارد. در جاهای مخصوصی که افراد را می‌برید حواستان باشد. آن‌ها را اذیت نکنید که یک مسائلی بگویند و آن‌ها را به اسم اعتراف در جامعه پخش کنید. امیدواریم به حق محمد و آل محمد که آقایان سر عقل بیایند و دوستان ما را اذیت نکنند به اینکه هر روز چند نفر از طلبه‌ها را احضار و بازداشت می‌کنند. خوب این‌ها خانواده دارند و گرفتار هستند و چند روز دیگر هم درس‌هایشان شروع می‌شود.

این مرجع تاکید کرد: بنده در این مدت حرف بدی نزده‌ام و معنی صحبت‌هایم این نبود که می‌خواهم همه چیز در مملکت به هم بریزد. ما می‌گوییم باید به حساب قانون اساسی عمل شود و حرف درستی هست. خوب اگر شما واقعاً بنایی غیر از عمل به قانون دارید، یا می‌گویید این قانون اساسی به کار نمی‌خورد و قانون دیگری مد نظرتان است! حرف دیگری است که آن را هم باید [مردانه] اعلام کنید و نه مخفیانه به حساب قانون خودتان عمل کنید، والا به حساب این قانون اساسی آنچه ما گفتیم همه در جهت شرع و عقل و قانون است. این صحیح نیست که به مسجد حمله کنید به اسم اینکه اینجا مسجد ضرار است و باید بسته شود.

در پایان صحبت‌ها وی از تمام افرادی که در این مدت نسبت به جنایات صورت گرفته در مسجد قبا ابراز همدردی کردند تشکر کرده و گفت: در پایان بنده تشکر می کنم از علمای قم و کسانی که در این قضایا با ما احساس همدردی کردند و امیدواریم به حق محمد و آل محمد این دوستان ما هرچه سریع‌تر آزاد شوند.


 دادستان تهران: آزادی تبعه آمریکایی منتفی است

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه١۹ شهریورماه از "عفو و آزادی" سارا ‌شورد، یکی از سه کوهنورد آمریکایی که از سال گذشته در زندان اوین به سر می برند، به مناسبت عید فطر خبر داده و دلیل آنرا "پی‌گیری‌های شخص رئیس دولت"، "توجه به اصل رافت اسلامی" و "نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی به شان و شخصیت زن" اعلام کرده بود.

به گزارش ایلنا، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، در آخرین ساعات روز جمعه با اعلام این مطلب که به دلیل عدم طی شدن فرایند قضایی در پرونده متهم آمریکایی یاد شده، آزادی وی که برخی سایتهای خبری اعلام کرده اند، منتفی است"، خاطرنشان کرد: "اخبار منتشره در این زمینه مورد تایید دستگاه قضایی نمی باشد و طبعا هرگونه تصمیم گیری درباره متهمان یاد شده منوط به سپری شدن مراحل قضایی خواهد بود."

پیش از این سایت های خبری از آزادی یکی از متهمین آمریکایی بازداشت شده در ایران در روز شنبه ( فردا) خبر داده و بر اساس آنچه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی به نمایندگان رسانه‌های خارجی مستقر در ایران اطلاع داده بود، مراسم آزادی سارا شورد، ساعت ۹ صبح روز شنبه ٢۰ شهریور ماه، در هتل استقلال تهران برگزار خواهد شد و خبرگزاری مهر نیز گزارش داده بود که این مراسم با حضور معاون احمدی نژاد، در تالار حافظیه مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران برگزار می‌شود.

هنوز خبر نهایی پیرامون آزادی متهمین آمریکایی بازداشت شده در ایران و نتیجه چالش بین دستگاه قضایی و دیپلماسی منتشر نشده است.

سارا شرود، شین باور و جاشوا فاتال سه تبعه آمریکایی هستند که هنگام کوهنوردی در مرزهای ایران و عراق، در ۸ امرداد ۱۳۸۸ (۳۱ ژوئیه ۲۰۰۹) بازداشت و به زندان اوین در تهران منتقل شدند.

طی سالی که گذشت، مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، اين سه کوهنورد آمريکايی را به همکاری با سازمانهای اطلاعاتی آمریکا متهم کرده بودند، اتهامی که سخنگوی وزارت خارجه آمريکا آنرا رد کرده بود.


 هشدارهمسر صفایی فراهانی: نگذارید فاجعه ای اتفاق ببافتد

جـــرس: خانواده صفایی فراهانی، یکی از هفت اصلاح طلبی که علیه سپاه پاسداران شکایت کرده است وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی را که اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد بحرانی توصیف کرده اند .

به گزارش سامانه خبری – تحلیلی «کلمه»، محسن صفایی فراهانی، هفته گذشته، در بند ۳۵۰ اوین دچار حمله قلبی شد؛ که بعد از این حمله به بهداری زندان اوین منتقل گردید.

همسر صفایی فراهانی پیرامون آخرین وضعیت این فعال اصلاح طلب خاطرنشان می کند که پس از یک هفته بی خبری کامل بالاخره توانسته اند چند روز پیش او را به صورت کابینی ملاقات کنند و از آنچه بر وی گذشته با خبر شوند .

همسر صفایی فراهانی در این باره تصریح کرد "فراهانی سه شنبه هفته گذشته دربند ۳۵۰ دچار حمله قلبی و بیهوشی کامل شده و توسط برانکارد به بهداری زندان اوین منتقل می شود. در بهداری زندان با توجه به وضعیت بدجسمانی وی هیچگونه رسیدگی پزشکی جدی درباره او صورت نمی گیرد در حالیکه با توجه به حال و روز ایشان باید خیلی زود او را به بیمارستانی با امکانات کامل پزشکی منتقل می کردند .اما مسولان زندان فقط به همسرم سرم وصل می کنند و ایشان را با این وضعیت ناگوار تا شنبه در بهداری زندان اوین که فاقد امکانات پزشکی لازم است نگه می دارند ."

او با اشاره به اینکه در این مدت همسرش بدون توجه لازم در بهداری رها شده بود، ادامه داد "تا شنبه همسرم به این صورت در بهداری زندان رها می شود تا جایی که دکتر زندان به وضعیت بد ایشان و عدم انجام درمان های اولیه پزشکی شامل تست ورزش،اکو و نوار قلبی که برای هر بیمار قلبی لازم است اعتراض می کند و از مسوولان زندان می خواهد که اجازه انتقال او را به یک بیمارستان مجهز در خارج از زندان بدهند .در این شرایط یک رزیدنت و نه دکتر متخصص ﺁقای صفایی را معاینه کرده ودرخواست تست ورزش و اکو گرافی می کند . تا اینکه وی به بیمارستانی برده شده و روز دوشنبه هم بعد از تاخیر فراوان فقط تست ورزش از ایشان انجام اما اکو به چند روز بعد موکول می شود ."

همسر محسن صفایی فراهانی با اظهار نگرانی شدید از این شیوه درمان و وضعیت بد جسمانی همسرش از مسولان می خواهد ضمن رسیدگی جدی به وی شرایط مرخصی او را نیز برای درمان هر چه سریع تر فراهم کنند . چرا که وی بیماری قلبی دارد و باید هر چه زودتر توسط پزشکی متخصص که سابقه بیماری اش را می داند مداوا شود و گرنه فاجعه ای در زندان رخ خواهد داد .

گفتنی است بعد از اظهارات یکی از فرماندهان سپاه (سردار مشفق) پیرامون نقش آن نهاد نظامی در سرکوب اعتراضات و مداخله در انتخابات، هفت تن از فعالان اصلاح طلب کشور (محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، عبداله رمضان زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهـزاد نبـوی)، طی شکایتی از گروه نظامی– اطلاعاتی و آمران و مباشران تقلب در انتخابات به رئیس قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح، خواستار رسیدگی قضایی پیرامون این مسائل شدند.


شرکت بزرگ گاز آلمان، از پروژه ها و فعالیت های مربوط به ایران کناره گیری کرد

جـــرس: یکی از شرکت های آلمانی فعال در صنایع گاز اروپا، روز جمعه اعلام کرد "با توجه به تحریم های وضع شده علیه جمهوری اسلامی" این شرکت به زودی برنامه هایش را تعطیل کرده و از ایران خارج خواهد شد."

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی شرکت بزرگ صنعتی «لیند» آلمان که در صنایع گاز فعالیت می کند، در این زمینه گفته است "ما این تصمیم را چند ماه پیش گرفتیم و دیگر هیچ پروژه و برنامه تازه ای در ایران فعال نکردیم."

وی همچنین خاطرنشان کرد "با توجه به تغییرات و مسائل سیاسی پیش آمده در مورد ایران، ما هم تصمیم گرفتیم به زودی فعالیت های خود را در آن کشور متوقف کنیم."

گفتنی است با اینکه در میان حجم گسترده مبادلات بازرگانی شرکت لیند، بخش کوچکی از آن به ایران اختصاص دارد، اما این شرکت بزرگ در سال حدود ۳۹ میلیون یورو، معادل حدود ۵۰ میلیون دلار با ایران همکاری داشته است که معادل سه دهم درصد حجم کل مبادلات آن شرکت در سال ۲۰۰۹ می باشد.

چندی پیش نیز دو شرکت بیمه آلمانی مونیخ ره(مونشنر روک) و ‌آلیانز، اعلام کردند که به تمام فعالیت‌های خود در ایران پایان داده‌اند و در ماه ژانویه سال جاری نیز، شرکت زیمنس آلمان پایان فعالیت خود در ایران را اعلام کرد.

شورای امنیت سازمان ملل، حدود چهارماه پیش دور چهارم تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد و همزمان دولت و مجلسین آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا، کره جنوبی و ژاپن، نه تنها این تحریم ها را به اجرا گذاشته و عملی کردند، بلکه تحریم های گسترده تری را نیز در مورد انرژی، بیمه و بانکداری، تسلیحاتی و کشتیرانی ایران مورد تصویب قرار دادند.

گفتنی است طی ماههای اخیر، بانک ها و اکثر شرکت های صنعتی و ماشین سازی آلمانی، فعالیت های خود را در ایران کاهش داده و یا متوقف کرده اند.

آلمان به همراه دیگر کشورهای غربی، فشار بر جمهوری اسلامی برای تغییر رویکرد هسته ای آن کشور را افزایش داده اند.

مقامات جمهوری اسلامی کماکان تحریم های مصوب بر علیه برنامه های اتمی خود را "بلااثر"، "سیاسی" و "کاغذ پاره" می دانند و ضمن تاکید بر "صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی" خود، بر تداوم روند غنی سازی اورانیوم تاکید می ورزند.

کشورهای غرب نیز کماکان – بویژه بعد از قرائت گزارش های اخیر مدیر کل آژانس مبنی بر تخلف ایران- برنامه های اتمی ایران را، در راستای تولید سلاح های اتمی ارزیابی می کنند.

طی هفته های اخیر كره جنوبى، ژاپن، کانادا، استراليا و لبنان، به باشگاه جهانی تحریم کنندگان ایران پیوسته اند.


ادامه محاصره منزل مهدی کروبی

جرس: منزل مهدی کروبی از روز گذشته تاکنون مجددا مورد محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

یک شاهد عینی به جرس خبر داد که تردد در منطقه محل سکونت کروبی به شدت کنترل می‌شود و اجازه ورود و حتی زدن در به کسانی که قصد مراجعه به منزل کروبی را دارند، داده نمی‌شود.

آنان با بیان این جمله که "هیچ کس نیست" اجازه ورود به هیچ کس نمی‌دهند و این رفتار را با چندین مراجع انجام داده‌اند.

گفتنی است هفته گذشته، به مدت پنج روز گروهی از بسیجیان و لباس شخصی‌ها منزل کروبی را محاصره کردند و در روز قدس با شلیک گلوله و شکاندن در و پنجره‌ها قصد ورود به منزل وی را داشتند. این رفتارها که با بی‌تفاوتی و عدم برخورد قانونی نیروهای انتظامی همراه بود، زخمی شدن یکی از محافظان کروبی را در پی داشت.

گرچه روز بعد از این حوادث سپاه محمد رسول‌الله طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این اعمال از نیروهای "خودسر" و "بی‌تدبیر" صورت گرفته است، اما کروبی در بیانه خود در واکنش به این گفته اظهار شگفتی کرده بود: "عده‌ای خودسر که نیروی عظیم اطلاعاتی، امنیتی و قضائی و نظامی که مدعی کنترل جهان است از شناسائی و تنبیه آنها عاجز می ماند."


تقدیر تاج زاده از استقامت مهدی کروبی

جرس: سید مصطفی تاجزاده که بیست و پنج روز از بازداشت مجددش پس از شکایت از کودتاگران نظامی می گذرد، روز سه شنبه در ملاقات با همسرش پس از اطلاع از حمله مهاجمان در شب های قدر به منزل مهدی کروبی، به شدت متأثر شد و این اقدام وحشیانه را محکوم کرد و پایداری و استقامت ایشان را ستود و گفت: این گونه اقدامات که طی یک سال گذشته مسبوق به سابقه بوده، روز به روز و همین روش ها ماهیت کودتاچیان انتخاباتی را برای عموم مردم آشکار می کند.

به گزارش کلمه او در این دیدار اجرای بدون تنازل قانون اساسی را خواست رهبران جنبش خاتمی، کروبی و موسوی دانست و گفت: سمبل اجرای بدون تنازل قانون اساسی برگزاری انتخابات آزاد است که نهایتا اقتدارگرایان را وادار به تمکین این خواست اساسی و رعایت مقدمات و الزاماتش می کند.

تاجزاده همچنین آزادی اندیشه، بیان ، قلم، احزاب، مطبوعات و تجمعات و همچنین بازگشت نظامیان به پادگان ها و بی طرفی صدا و سیما و سایر نهادهای دولتی و عمومی را از دیگر ملزمات اجرای بدون تنزل قانون اساسی ذکر کرد که نهایتا منجر به بازگشت حق تعیین سرنوشت به ملت ایران خواهد شد.


همسر زیدآبادی:هیچ فریادرسی نیست که به فریاد ما برسد

مژگان مدرس علوم همسر زیدآبادی:هیچ فریادرسی نیست که به فریاد ما برسد جرس: احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم) است که در تاریخ دوم آذر ماه به پنج سال زندان در تبعید در گناباد محکوم شد و این حکم در تاریخ یازده دیماه از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شد. وی بعد از آن به زندان رجایی شهر انتقال یافت و هم اکنون بعد از گذراندن پانزده ماه زندان، هنوز از حق دسترسی به حقوق اولیه یک زندانی و استفاده از مرخصی محروم است این در حالی است که دادستان با مرخصی وی موافق بوده اما افرادی که نامی از آنها برده نمی شود از مرخصی وی "ممانعت" بعمل می آورند.

به همین مناسبت "جرس" با مهدیه محمدی همسر احمد زیدآبادی در خصوص آخرین وضعیت ایشان به گفتگو پرداخته است که در پی می آید:

خانم محمدی می توانید در خصوص آخرین وضعیت روحی و جسمی آقای زیدآبادی توضیح دهید؟

دوهفته ای یکبار می توانیم ایشان را ملاقات کنیم یعنی هرماه دوبار به مدت بیست دقیقه ایشان را ملاقات می کنیم. وضعیت روحی عالی دارند و از نظر جسمی هم مشکلی ندارند. با همبندان خود شرایطی را فراهم کرده اند تا بتوانند این روزها را سپری کنند. دقیقا شرایط زندانیان سیاسی زمان شاه را دارند زیرا پدر من آن زمان زندانی سیاسی و هم بند آقای طالقانی بود و چنین شرایطی را داشتند.

با توجه به اینکه آقای زیدآبادی در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند آیا تاکنون به مرخصی که حق اولیه اشان است آمده اند؟

حتی یک روز ایشان را به مرخصی نفرستاده اند. دادستان به ما نامه می داد که می توانید به ملاقات آقای زیدآبادی بروید اما بازجو قبول نمی کرد و مانع آن می شد، آخه این کجای قانون نوشته شده است؟ دادستان به زندان رفته و به همسرم گفته من با مرخصی شما موافقم اما اینها روی شما حساس هستند و مرخصی نمی دهند برای اینکه هنوز بر سر مواضع خودتان هستید. ما نمی دانیم "اینها" که مرخصی نمی دهند و روی همسرم حساس هستند چه کسانی هستند؟ در کجای قانون آمده که آنها باید تصمیم گیری کنند که کسی که علی رغم بی گناهی محکومیت گرفته و استفاده از مرخصی حق اولیه اش است نمی تواند به مرخصی بیاید. این بماند که افراد را به ناحق و بدون دلیل زندانی می کنند و محکومیت می دهند اما چرا مطابق با قانون زندانی نباید از حقوق اولیه و ابتدایی خود استفاده کند.

در میان صحبتهایتان اشاره کردید به زندانیان سیاسی دوره شاه، چه تفاوتی بین شرایط زندانیان سیاسی این دوره و دوره شاه می بینید؟

به نظر من تفاوتی وجود ندارد و الان این برخوردهایی که با همسران ما و زندانیان سیاسی می شود همان برخوردها است با این تفاوت که پدر من جنگ مسلحانه با شاه می کرد در صورتیکه امثال آقای زیدآبادی روزنامه نگار و جرمشان نوشتن است. اما می بینیم که زندانیان سیاسی هر دو دوره محکومیت های طولانی مدت را می گذرانند و با آنها به یک شکل برخورد می شود.

وضعیت زندان رجایی شهر و برخورد مسئولین آنجا چگونه است؟

اگر بین بد و بدتر بخواهیم انتخاب کنیم باز شرایط زندان رجایی شهر نسبت به زندان اوین بهتر است. چون به هر حال تلفن ها و ملاقاتهایشان مرتب تر است اما دسترسی به کتاب و برخی روزنامه ها را ندارند. اما شرایط زندان اوین بسیار سخت تر است الان حدود پنجاه روز است که دسترسی به تلفن ندارند و ملاقاتهایشان کابینی و کوتاه است. اما اساسا زندان بودن این افراد یک "ظلم" بسیار بزرگی در حق خانواده ها و خود زندانیان سیاسی است. من بعضی اوقات یاد آن فیلم روز واقعه می افتم که روزهای عاشورا را نشان می دهند و تکرار می کند " هَل مِن ناصر یَنصُرنی"، با شنیدن این جمله ما چنان احساس مظلومیت می کنیم که پانزده ماه یک انسانی را بی گناه و بی دلیل و بدون هیچ مدرک قانونی حبس کنند. یعنی دادنامه آقای زیدآبادی را که حکمش را داده اند به حدی مسخره و خنده دار است بطوریکه اینها هیچ مدرکی پیدا نکرده اند تا ایشان را محکوم کنند فقط گفته اند همسرم زیرکانه می خواسته از قانون استفاده کند و کارهای غیرقانونی انجام دهد. یعنی در حقیقت همسرم هیچ کار غیرقانونی نکرده است بلکه زیرکانه می خواسته اینکار را انجام دهد. همسرم را بی گناه با این دلیل در زندان نگه داشته اند، ما چنان احساس مظلومیت می کنیم و هر دفعه می گویم "هیچ فریادرسی نیست که به فریاد ما برسد". خوب در این شرایط عملا چاره ای جز صبر نداریم.

در ملاقاتهایی که با آقای زیدآبادی دارید ایشان آینده را چگونه می بینند و نظرشان نسبت به این اعمال ناحق چیست؟

آقای زیدآبادی فرد بسیار معتقدی است و با همان اعتقادات تمام مشکلات را پشت سرمی گذارد و اطمینان کامل دارد که این افرادی که بروی ظلم کرده اند تقاص و تاوان پس خواهند داد. آقای زیدآبادی بسیار صبور است و به نحواحسن این دوره را سپری می کند. زمانی که ما از این اوضاع و ظلمها ناراحت و شاکی می شویم ایشان ما را دلداری می دهد و می گوید این روزها می گذرد که نشان دهنده روحیه قوی و اعتقادات محکم ایشان است. ایشان مطمئن هستند که قانون خدا این نیست که ایشان مظلوم واقع بشود بر همین اعتقاد صبور است و مقاوم.

فرزندانتان چه احساسی دارند و واکنششان نسبت به این برخوردها چیست؟

البته دو تا از پسرهایمان بزرگ هستند و شرایط را پذیرفته اند اما یک جاهایی بغض هایشان را نشان می دهند و احساس می کنند که در حق شان و در حق پدرشان ظلم شده است. در اظهارنظرهایشان نشان می دهند که چقدر از افرادی که با پدرشان این برخوردها را می کنند خشمگین هستند. پسر کوچکم که هشت سال دارد بعضی وقتها می خواهد من را دلداری بدهد و می گوید نگران نباش پدر تا دو روز دیگر آزاد می شود اما بعضی وقتها که بسیار دلتنگ پدرش می شود می گوید تو که گفته بودی زود می آید پس چرا نیامد. من یادم می آید روزی که آمدند آقای زیدآبادی را دستگیر کردند از من پرسید اینها کی بودند که اینطور پدرم را دستگیر کردند من گفتم نمی دانم یا بسیجی بودند یا مامور سپاه، حالا می گوید من از بسیجی ها و سپاه خیلی متنفرم چرا پدرم را بردند. بالاخره پسرانم پدرشان را می شناختند پدری که بسیار معتقد به اسلام و قانون بود این چنین باید بدون دلیل در زندان باشد. کسی که در تمام کارهایش مقید به قانون بود، چرا باید در نظام جمهوری اسلامی در زندان باشد؟ آقای زیدآبادی با حضورش در انتخابات نشان داد که حس ناسیونالیستی قوی دارد و کشور و وطنش را خیلی دوست دارد و علی رغم پیشنهادهایی که برای اقامت در خارج کشور به ایشان شد حاضر به ترک کشورش نشد و می گفت: "این جا وطن من است و من باید بمانم." با این همه صداقتی که داشت در خود انتخاباتی که جمهوری اسلامی برگزار کرد و به شکل قانونی از کاندیدایی که خود حکومت تایید صلاحیت کرده بود حمایت کرد. حالا تاوان این همه صداقت و وطن پرستی باید پانزده ماه زندان باشد؟ خوب با این اوصاف چه چیزی در ذهن بچه ها نقش می بندد? پیش خودشان می گویند یا باید به آن پدر که این همه وفادار بوده شک کرد یا به این نظام که ارزش وفاداری مردم را نمی داند و اینگونه پاسخ می دهد.

شما به عنوان کسی که پدرتان در زمان شاه دربند بودند و الان هم همسرتان در زندان هستند، در این مبارزات برعلیه استبداد سهم و نقش بزرگی ایفا کرده اید و شرایط سخت و ظلمهای زیادی را تحمل کردید چه صحبتی و خواسته ای دارید؟

من فقط می خواهم قانون رعایت شود، ما خانواده ها هیچ چیزی فراتر از اجرای قانون نمی خواهیم. چرا همسرم را غیرقانونی شب از خانه می برند؟ چرا به شکل غیرقانونی دو ماه خانواده نباید از زندانی خود خبر داشته باشد؟ چرا غیرقانونی همسر مرا در زندان کتک می زنند؟ چرا این همه فحاشی و خشونت نسبت به زندانی و خانواده اش باید انجام گیرد؟ این اقدامات و برخوردها در کجای قانون جمهوری اسلامی آمده است؟ چرا باید کسی را به زور کتک، وادار کنند تا حرفهایی بزند که براساس آن حرفها اتهام برایش بسازند؟ همسرم را کتک می زدند و می گفتند بنویس که چه کارهایی کردی تا از این نوشته ها که به زور کتک بوده اتهام برایش بسازند. کجای قانون جمهوری اسلامی آمده که یک زندانی بی گناه پانزده ماه در زندان باشد بدون استفاده از مرخصی؟ اگر در جمهوری اسلامی به قانون عمل می شد الان جای همسران ما در زندان نبود. در قانون آمده است هرشخصی که جرمی مرتکب می شود در همان شهر باید زندانی شود چرا همسرم را به زندان کرج برده اند؟ تمام اینها "مغایر" باقانون است.


منشور حقوق بشر کورش بزرگ به خانه بازگشت

ایران نامه، پایگاه آگاهی رسانی میراث فرهنگی و طبیعی ایران و جستار های ایران پژوهی شاهین سپنتا

منشور حقوق بشر کوروش امروز صبح وارد ایران شد تا به مدت چهارماه به صورت امانت در موزه ایران باستان در پیش روی دیدارکنندگان و دوستداران فرهنگ و تمدن ایران قرار گیرد. منشور حقوق بشر کوروش استوانه‌ای از جنس گِل رُس پخته با ۲۳ سانتیمتر طول و ۱۱ سانتیمتر عرض است که به فرمان کوروش بزرگ شاهنشاه هخامنشی ساخته شد و در سال ۱۲58خورشیدی هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی در ویرانه‌های بابل در میان‌رودان، توسط هرمز رسام، باستان‌‌شناس بریتانیایی پیدا شد و از آن زمان تاکنون در بخش «ایران باستان» موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود و تنها یکبار به هنگام جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی برای چند روز به ایران آورده شد و به نمایش در آمد. این استوانه که از آن با عنوان‌هایی همچون «نخستین منشور حقوق بشر» یا «منشور آزادی بشر» نام برده می‌شود دربرگیرنده فرمان کورش بزرگ هخامنشی به خط و زبان بابلی نو (اکدی) است در سال 538 پیش از میلاد به هنگام آزاد سازی بابل صادر شده است و از رفتار انسانی کورش بزرگ با مردم به هنگام آزادسازی بابل و احترام به همه ابعاد حقوق بشر توسط او حکایت می‌کند. منشور حقوق بشر کورش در سال ۱۹۷۱ میلادی از سوی سازمان ملل به بسیاری از زبان‌های رسمی آن سازمان ترجمه و منتشر شد و نسخه ای از آن در مقر اصلی سازمان ملل در شهر نیویورک در محیط بین تالار اصلی شورای امنیت و تالار قیومیت نگهداری می‌شود. از چندی پیش که خبر احتمال ورود منشور حقوق بشر کورش به ایران منتشر شده بود، سازمان‌های دوستدار میرات فرهنگی از سراسر جهان ابراز نگرانی کردند که ممکن است مسئولان سازمان میراث فرهنگی ایران و موزه ایران باستان توانایی یا اراده کافی را برای حفاظت از این سند ارزشمند تاریخی در برابر آسیب‌های احتمالی نداشته باشند. اکنون با این که این ابراز نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد، شنیده‌ها از شهرهای مختلف کشور حاکی است که گروه‌های علاقه‌مندان تصمیم دارند با تشکیل کاروان‌های کوچک و بزرگ برای دیدار از این سند ارزشمند تاریخی به تهران و موزه ایران باستان سفر کنند.


اسناد تاريخی ايران در مرکز آرشيو ونيز ايتاليا

تلویزیون رژیم: مرکز بزرگ اسناد شهر ونیز ایتالیا، برای نخستین بار بخشی از اسناد تاریخی و نسخه های خطی مربوط به روابط میان جمهوری ونیز و حکومت های ایران را در قرن های 15و 16 میلادی (500 تا 300 سال پیش) ارائه کرد. مرکز عظیم بایگانی اسناد و مدارک تاریخی ونیز که هزار سال قدمت دارد و در زمره مهمترین مراکز آرشیو تاریخی جهان به شمار می رود، با 80 کیلومتر قفسه، از صدها هزار نسخه سند، کتب، نقشه و تصاویر تاریخی اعصار و قرون گذشته مربوط به روابط جمهوری ونیز با دیگر کشورها، پیش از شکل گیری ایتالیا امروزی، نگهداری می شود. استوارنامه های تعدادی از سفیران ایران در جمهوری ونیز در دوره حکومت صفوی، درخواست کمک حاکم جمهوری ونیز از حکومت وقت ایران برای اتحاد علیه امپراطوری عثمانی و پاسخ ایران به درخواست جمهوری ونیز برای کسب اطلاعات مربوط به قوانین وراثت اسلامی در ایران از جمله این اسناد هستند.


منبع حکومتی: املاک خانواده هاشمی رفسنجانی در دبی

سایت حکومتی رهوا: یاسر رفسنجانی سهامدار اصلی هتل "دوسیت" دبی (Dusit Thani Dubai) است که یکی از لوکس ترین هتل های دبی به شمار می رود. این هتل گران ترین و مجهزترین هتل دبی شناخته می شود و همواره پراز مشتریان ثروتمند اروپائی، آمریکائی و عرب است.

یاسر رفسنجانی همچنین سهامدار عمده ویلاهای سواحل "جمیره" است که ازگران ترین ویلاها در دبی به شمار می رود و عمدتا در اختیار اروپائی ها و آمریکائی هاست.

این ویلاها برای کارشناسان و تجار دبی ساخته شده و هرکس آنها را بخرد از دولت دبی ویزای اقامت دائم دریافت می کند. قیمت هر ویلا از ۴۷۰ هزار دلار به بالاست.

برخی از ویلاهای این مجموعه بیش از دو میلیون دلار ارزش دارد. جمع ثروت یاسر هاشمی رفسنجانی در هتل دوسیت و ویلاهای سواحل جمیره دویست میلیون دلار برآورد می شود.


لوح منشورحقوق بشر کورش وارد ایران شد

صدا و سیمای رژیم: لوح منشور حقوق بشر کوروش با پی گیری مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صبح امروز وارد کشور و تحویل موزه ایران باستان شد.

آزاده اردکانی، رئیس کل موزه ملی ایران، در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر، با اشاره به اهمیت تاریخی و بین المللی این لوح گفت: لوح کورش به مدت 4 ماه در ایران خواهد ماند.

وی افزود:این لوح فردا از محفظه ویژه ، با حضور رئیس موزه ملی بریتانیا و نمایندگانی از دو کشور ایران و انگلستان باز و پس از اعتبارسنجی و انجام مراحل مقدماتی برای نمایش عمومی آماده می شود.

اردکانی تصریح کرد:‌ لوح منشور کورش اثری بسیار منحصر به فرد از دوره هخامنشی است که نخستین منشور حقوق بشر به شمار می رود.

براساس این گزارش،این لوح توسط جان کرتیس، مدیر بخش خاورمیانه موزه ملی بریتانیا به صورت پلمپ شده و با حفاظت ویژه به موزه ملی ایران تحویل و در خزانه آن قرار گرفت.


سرخط‌ خبرها آیت الله مکارم شیرازی از آمارهای دولت درباره نرخ تورم انتقاد کرد

آیت الله مکارم شیرازی، در نماز عید فطر در شهر قم، آمارهای دولتی درباره نرخ تورم را دور از واقعیت دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مرجع تقلید گفت: «وقتی آمارها با واقعیات تطابق نداشته باشند، مردم به واقعیت بدبین نمی‌شوند بلکه اعتماد خود را به آمارهای دولتی از دست می‌دهند.»

پیشتر آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در ۲۷ مرداد ماه گذشته گوشزد کرده بود که کسی به آمارهای دولتی خرده نگیرد.

بانک مرکزی ایران، یکشنبه گذشته، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به پایان مردادماه امسال را ۸.۸ درصد اعلام کرد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد، با توجه به اینکه نرخ تورم در تیر ماه گذشته۹.۱ درصد بوده است، روند نرخ تورم در ایران نزولی بوده است.


سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری‌اسلامی‌ایران خواست نسرین ستوده را آزاد کند

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی نسرین ستوده، وکیل پرونده‌های حقوق بشری از زندان شد.

خانم ستوده كه از جمله وكالت تعدادی از فعالان حقوق زنان و زندانيان سياسى را در جريان اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى 22 خردادماه گذشته ایران برعهده داشت، از تاریخ ۱۳ شهریورماه در بازداشت به سر می‌برد.

سازمان عفو بین‌الملل در مورد هرگونه بدرفتاری با خانم ستوده یا شکنجه او در زندان، ابراز نگرانی کرده است.

عفو بین‌الملل از مدافعان حقوق بشر خواسته در نامه‌هایی به رهبر جمهوری‌اسلامی، رئیس قوه قضائیه ایران و دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه، خواستار آزادی فوری نسرین ستوده شوند.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .