خبرهای برگزیده- سه شنبه هجدهم آبان ١٣٨٩


پنج نفر در گنبد کاوس به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری ايسنا ۵ نفر در شهرستان گنبد کاوس به اتهام قاچاق مواد مخدر صبح روز سه شنبه در زندان اين شهر به دار آويخته شدند. سازمان عفو بين الملل می گويد ايران در سال ۲۰۰۹ ميلادی، سال گذشته دست کم ۳۸۸ نفر را اعدام کرده است. به گفته ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر شهرستان مينو دشت ، از توابع استان گلستان اعضای باندی ، که قصد حمل و جابه جايی مواد مخدر به استان گلستان را داشتند ، شناسايی و دستگير کردند.

کمیته بین المللی: نگذاریم شهلا جاهد اعدام شود

کمیته بین المللی علیه اعدام

جمهوری اسلامی میخواهد شهلا جاهد را اعدام کند. نگذاریم این زن جوان اعدام شود!

شهلا جاهد ٨ سال است در بند ویژه زندان اوين در تهران با کابوس اعدام زندگي ميکند و اکنون لاریجانی رییس قوه قضاییه حکم قصاص (اعدام) شهلا جاهد را به اجرای احکام در دادسرای جنایی تهران ارسال کرده است و هر آن ممکن است شهلا را بکشند. شهلا جاهد را بارها تا پای چوبه دار بردند اما بدلیل توجه وسیع افکار عمومی در ایران و اعتراضات گسترده بین المللی، موفق به اعدام او نشدند. اکنون جمهوری اسلامی تصمیم به اعدام او گرفته است تا نشان دهد که اگر سکینه را بدلیل فشارهای بین المللی نمیتواند اعدام کند، هنوز قدرت! اعدام زن دیگری را دارد. میخواهد شهلا را اعدام کند تا بگوید تسلیم فشارهای بین المللی نشده است. دنیا باید بلند شود و مانع اعدام شهلا شود.

شهلا یک پرستار بود و عاشق فوتباليست معروف ايرانی ناصر محمد خانی شد و این دو نفر زندگی مشترک مخفی را با هم در آپارتمانی در تهران شروع کردند. ناصر محمد خانی همزمان همسر لاله سحرخیزان بود و لاله در مهرماه سال ٨١ در تهران به قتل میرسد، در حاليکه ناصر برای مسابقه فوتبال به آلمان رفته بود و شهلا در رابطه با اين قتل دستگير ميشود.

قبل از اينکه تحقيقاتي انجام بشود و چيزي اثبات شود در رسانه های حکومتی شهلا را به عنوان قاتل معرفی کردند و او را در زندان مخفی و مخوف اطلاعات زير بازجوئی همراه با شکنجه بردند. شهلا چند سال قبل در تماسی تلفنی از زندان به من گفت: "چندين روز و چندين هفته زير بازجوئی بودم. هر کاری ميتوانستند با من کردند. تا پای مرگ شکنجه ام کردند٬ تحقيرم کردند، هفته ها آزارم دادند و بالاخره مجبورم کردند آنچه را که آنها ديکته ميکنند٬ بگويم. حتي تهديدم کردند که دختر کوچکی از اقوام مرا که همچون فرزند من بود٬ به آنجا آورده و به او آزار ميرسانند... براي اينکه دست از سرم بردارند٬ هر آنچه آنها ميحواستند را "اقرار" کردم. بعد از اینکه شکنجه ها تمام شد در دادگاههای بعدی اعتراض کردم و اتهام قتل را رد کردم اما کسی گوشش بدهکار نیست".

وکيل پرونده شهلا، عبدالصمد خرمشاهي، همواره گفته است اين پرونده ده ايراد حقوقي دارد. از جمله در محل قتل سيگاري نيمه کشيده پيدا شده و شهلا اصلا سيگاری نيست. ضربه های چاقو توسط يک نفر چپ دست زده شده و شهلا با دست راست کار ميکند٬ جسد را بعد از به قتل رساندن٬ لباس تميز پوشانده اند و اين از عهده شهلا برنمی آيد در رسيدگي ابتدائی به اين پرونده، شاهد يك بررسی شفاف نبوديم و ايرادات شكلی و ماهوی زيادی از ابتدا در پرونده وجود داشت. تحقيقات اوليه به صورت كامل انجام نشد، شهود و مطلعين حاضر نشدند، بررسی هایي علمی صورت نگرفت و از سوی ديگر رسيدگی با سرعت انجام شد و ... معاینه پزشکی از لاله نیز نشان داد که احتمالا قبل از اینکه لاله به قتل برسد به او تجاوز شده است.

اما سیستم قضائی رژیم، تصمیمش را قبل از بازجوئی و اثبات چیزی گرفته بود. قصد داشت شهلا را قاتل معرفی کند و از این اقرار استفاده کرد و شهلا را به اعدام محکوم کرد.

دادگاه شهلا به یکی از جنجالی ترین دادگاهها تبدیل شد و همگان از زبان شهلا شنيدند که به زور شکنجه و تهديد از او اعتراف گرفته اند. شهلا جاهد در اين دادگاه از رفتارهاى وحشيانه در زندان و بى عدالتى موجود در دادگاه انتقاد کرد و گفت که قربانى ميشود تا اصل پرونده قتل مورد بررسى قرار نگيرد.

شهلا يک زن جوان٬ باهوش و علاقمند به هنر و شعر است. او در زندان شعر ميگوید و بدليل خصوصیات و توانائی هایش مورد احترام زنان زنداني است. در سالهای قبل فعالیت گسترده ای علیه حکم اعدام شهلا در ایران و در سطح بین المللی انجام گرفته است. از جمله از زندگي او فيلمي تهيه شده بنام "کارت سرخ" که در رسانه هاي بين المللي نشان داده شده و در برخی فستیوال ها از جمله در هلند به نمایش درآمده است.

شهلا جاهد قربانی یک رژیم جنایتکار و زن ستیز است. نباید بگذاریم او را اعدام کنند. نباید اجازه دهیم که بخاطر شکست رژیم در پرونده سکینه، شهلا را قربانی کند. با همان قدرتی که برای سکینه فعالیت کردیم و با همان گستردگی باید دست به کار شویم و جمهوری اسلامی را در این پرونده نیز عقب بنشانیم.

مینا احدی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام ٨ نوامبر ٢٠١٠

اردوگاه‌های کار اجباری برای اولین ‌بار در ایران

رادیو آلمان: رئیس مبارزه با مواد مخدر ایران از احداث اولین اردوگاه‌های کار اجباری در ایران خبر داده است. پیش‌تر در سال ۱۳۸۶ نیز، پلیس ایران از احداث بازداشتگاهی به نام«کهریزک» برای نگهداری اراذل و اوباش خبر داده بود.

حسین آبادی، رئیس مبارزه با مواد مخدر ایران به خبرگزاری «ایسنا» گفته است، اولین مجرمانی که قرار است به این اردوگاه‌ها فرستاده شوند، خرده‌فروشان مواد مخدر هستند. این مقام پلیس ایران افزود: «در اين اردوگاه‌ها، خرده‌فروشان مواد مخدر كه توسط پليس دستگير شده‌اند، در سخت‌ترين شرايط ممكن به فعاليت و كار می‌‌پردازند تا هنگام خروج از اين اردوگاه‌ها ديگر سراغ فروش مواد مخدر نروند.»

رئیس مبارزه با مواد مخدر ایران، محل احداث این اردوگاه‌ها را حاشیه شهرهای بزرگ ایران عنوان کرده و گفت در اجرای این طرح با قوه قضاییه، پلیس، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت هماهنگی صورت گرفته است.

پیش از این در تابستان ۱۳۸۶، پلیس ایران طرحی به نام مبارزه با اراذل و اوباش به اجرا گذاشت. طرحی که در آن، پلیس ایران اراذل و اوباش دستگیر شده را در محلات مختلف تهران به اصطلاح می‌چرخاند و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌داد. این افراد بعد از چرخانده شدن در محله‌های تهران به بازداشتگاه تازه تاسیسی به نام «کهریزک» که برای نگهداری اراذل و اوباش ساخته شده بود، فرستاده می‌شدند.

بازداشتگاه «کهریزک»، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته محل نگهداری بسیاری از متعرضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود. در حالی این بازداشت‌گاه در اصل برای نگهداری اراذل و اوباش ساخته شده بود. چهار تن از این بازداشت‌شدگان نیز در کهریزک جان باختند. این بازداشت‌گاه بعدا به دستور آیت‌الله خامنه‌ای بسیته شد.

فعالین حقوق بشر در ایران نگران آن هستند که پلیس جمهوری اسلامی از اردوگاه‌های جدید کار اجباری نیز استفاده‌ای همانند کهریزک کند و منتقدان و مخالفان حاکمیت به این اردوگاه‌ها انتقال یابند.

اختصاص سالانه ۳۵۰ میلیون دلار به دو گردان‌ بسیج

سایت سحام نیوز: فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان اعلام کرد هر سال به منظور تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز گردان‌های عاشورا و الزهرای بسیج معادل ۳۵۰ میلیون دلار اختصاص می‌یابد.

محمد مطهری امروز سه‌شنبه این خبر را در همایش بسیجیان گردان ۲۰۲ عاشورای پالور شهرستان سیریک اعلام کرده است.

از سال گذشته به این سو، جمهوری اسلامی تلاش‌های بسیاری برای تجهیز و گسترش پایگاه‌های بسیج آغاز کرده است.

عمده وقت نیروی بسیج در دوران جنگ عراق و ایران در جبهه‌های جنگ صرف می‌شد، اما بعد از جنگ، فعالیت‌های بسیج در متن جامعه ایران مفهوم گسترده‌تری پیدا کرده است.

دست‌اندرکاران سپاه و بسیج و نیروهای انتظامی که بسیج و نیروهای انتظامی را مکمل یکدیگر می‌دانند، بارها اعلام کرده‌اند با توجه به تغییر شکل «تهدیدها» علیه انقلاب و جمهوری اسلامی لازم است این نیروها هم با قالب‌شکنی، خود را برای مقابله با تهدید‌های تازه آماده کنند.

پیش‌تر رهبر جمهوری اسلامی از بسیج با عنوان «یکى از آیات قدرت الهى» نام برده و تاکید کرده بوده که بسیج در «فتنه سال ۸۸» اشتباه نکرده است.

نیروهاى بسیج و سپاه در سرکوب خونین اعتراض‌هاى مردمى به نتایج انتخابات ریاست جمهورى سال گذشته در ایران نقش محورى ایفا کردند.

رژیم حکم اعدام 127 افغانی را صادر کرده است

سایت العربیه: محمد امان امین معاون بخش کنسولی وزارت خارجه افغانستان امروز سه شنبه اعلام کرد ایران از تحویل اجساد اعدامیان افغانی خودداری می کند.

محمد امان امین که در مجلس سنای افغانستان سخنرانی می کرد افزود: دستگاه قضائی ایران اخیرا حکم اعدام 127 افغانی را صادر کرده است.

این در حالی است که سازمان جهانی عفو بین الملل بارها از اعدام پناهجویان افغان در ایران ابراز نگرانی كرده است .

در بیانیه های جهانی عفو بین الملل آمده است که مقامات کشور ایران باید روند محرمانه اعدام پناهجویان افغان را پایان دهند.

وزیر امور خارجه افغانستان پیشتر گفته بود كه در ایران در حدود 3000 افغانی به اتهام ارتکاب جرایم مختلف در زندانهای اين كشور به سر می برند.

گفتنی است که بر اثر جنگهای مستمر و فقر شدید در افغانستان بیش از 3 میلیون پناهنده این کشور در ایران بسر می برند.


دانشجويان دانشگاه نوشيروانی بابل در بيانيه ای بازداشت اعضای تحکيم وحدت را محکوم کردند

جمعی از فعالان دانشجويی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل با صدور بيانيه ای بازداشت اعضای دفتر تحکيم وحدت را محکوم کرده و حمايت قاطع خود را از تشکل تحکيم وحدت اعلام کردند. در اين بيانيه آمده که فعالان دانشجويی دانشگاه نوشيروانی بابل، بازداشت محسن برزگر و عليرضا کيانی، علی قلی زاده و محمد حيدرزاده اعضای دفتر تحکيم وحدت را به شدت محکوم می کنند و دفتر تحکيم وحدت تحت همه اين ستم ها به حيات خود ادامه خواهد داد. در پايان اين بيانيه همچنين آمده که طرح اتهامات واهی و نخ نماشده ای نظير ارتباط با منافقين که تنها نشان دهنده تفکرات ماليخوليايی اتهام زنندگان است، کوچکترين خللی در اراده اعضای اين بزرگترين تشکل دانشجويی کشور ايجاد نخواهد کرد. علی قلی زاده، محسن برزگر، عليرضا کيانی و محمد حيدرزاده چهار فعال دانشجويی هستند که در روزهای گذشته بازداشت شدند. بعضی از فعالان دانشجويی، بازداشت اين چهار عضو تحکيم وحدت را ارتباط با انتخابات آينده در شورای دفتر تحکيم وحدت می دانند.

برخورد با دانشجویان به بهانه عدم رعایت حجاب

خبرگزاری هرانا - در دانشگاه آزاد اسلامی ورامین از دانشجویان دختر به بهانه رعایت نکردن شئونات اسلامی تعهد اخذ می شود.

به گزارش جرس، ماموران حراست این دانشگاه هنگام ورود دانشجویان دختر با سد راه اکثر آنان، با توهین و تحقیر، آنها را مجبور به پاک کردن هرگونه آرایش صورت می‌کنند و به آن ها تذکر داده و در صورت تکرار از آن‌ها تعهد اخذ می‌کنند. این روند تا جایی است که در برخی موارد از ورود افرادی که بد حجاب خوانده می شوند جلوگیری می شود و در برخی موارد دانشجویان به کمیته انضباطی احضار می شوند.

گفتنی است،چندی پیش فراكسيون روحانيون مجلس در جلسه مشترك با سردار رادان و ساجدي‌نيا،از گسترش ناهنجاري‌هاي اجتماعي از جمله بي حجابي در دانشگاهها انتقاد کرده بود..

طی چند ماه گذشته مساله حجاب از محورهای اصلی خطبه های نماز جمعه است. طی دیدار رهبری با روحانیون در قم نیز این مساله بارها مطرح شده است.

دیدار دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت ایران با خانواده ی شهید کیانوش آسا در کرمانشاه

گزارش دیدار دانشجویان سبز علم وصنعت ایران جهت انتشار در اختیار فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران قرار داده شده است که به قرار زیر می باشد: دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در روز جمعه هفتم آبان 1389 به دیدار خانواده ی کیانوش آسا رفتند. در ابتدای این دیدار، دانشجویان به همراه خانواده و آشنایان آن شهید، بر مزار او حاضر شده و با نثار گل به مقام والایش ادای احترام کردند. در این مراسم، «عزیز دانشور آسا» با خواندن وصیت نامه ی کورش کبیر و یادآوری هفتم آبان، «روز جهانی کورش» و با اظهار تاسف از نبودن این روز در تقویم رسمی کشور، از لزوم پایبندی به ارزش های ملی و مسئولیت افراد نسبت به سرزمینشان سخن گفت. مادر شهید آسا با دیدن همکلاسی ها و همدانشگاهی های کیانوش، با خواندن مرثیه ای به زبان کوردی، اشک بر دیدگان حاضران نشاند و در داغ از دست دادن فرزند برومندش به سوگ نشست. در ادامه، دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت در منزل شهید آسا حاضر شده و با دو برادر این شهید به گفتگو پرداختند. دانشجویان پس از مروری مختصر بر وقایع و اتفاقاتی که قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ داد، به تشریح وضعیت کنونی دانشگاه و توضیح فشارهای اعمال شده بر دانشجویان که در مراسمات بزرگداشت کیانوش آسا شرکت کرده بودند پرداختند. کامران آسا، برادر شهید آســـا، ضمن ابراز تاسف از برخوردهــای حذفی و ناعادلانه با دانشجویان، با یادآوری خاطراتی از شهید آسا، بر پیگیری پرونده اش تا محاکمه و مجازات عاملان و آمران این جنایت تاکید کرد و آن را بزرگترین هدف خانواده عنوان نمود. کامران آسا با اشاره به اینکه هیچ فشاری از سوی نهادهای رسمی و یا گروه های غیر قانونی نخواهد توانست مانع از پی گیری پرونده و اجبار خانواده آسا به سکوت شود، افزود: «کیانوش، دانشجویی نخبه بوده که تنها به دلیل شرکت در راهپیمایی مسالمت آمیز، هدف گلوله قرار گرفته و بعد ازآن با انتقال به مکانی نامعلوم مانع از هر گونه کمکی به او شده اند و هیچ جوابی در این زمینه تاکنون به خانواده داده نشده است». او همچنین تأکید نمود که عاملان شهادت کیانوش در هر پست و مقامی باید در پیشگاه ملت، جامعه دانشگاهی و با حضور خانواده او محاکمه و مجازات گردند. در ادامه، دانشجویان سبز علم و صنعت با تاکید بر مواضع مسالمت آمیز خود و پایداری در راه سبز امید، تلاش برای ایجاد فضای نقد و نقادی در دانشگاه، آزادی دانشجویان در بند، تلاش برای لغو احکام بی پایه و اساس کمیته انضباطی و از بین بردن فضای امنیتی- پادگانی در دانشگاه را از مهمترین اهداف خود در این برهه زمانی عنوان کردند.

در پایان این دیدار صمیمانه، دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت خطاب به خانواده ی آسا اظهار داشتند: "خون کیانوش در رگ های تک تک دانشجویان بیدار ایرانی جریان داشته و نام و یادش برای همیشه در نزد آنان زنده خواهد بود و تا روزی که زنده اند در راه کیانوش که همانا راه صلح و آزادی است قدم برخواهند داشت." در پایان مراسم نیز، خانواده ی شهید آسا از دانشجویان حاضر خواستند تا حامل سلام گرمشان برای اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت باشند.

دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت ایران آبان 1389


عبادی: با حضور در سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می کنم

شيرين عبادی، برنده جایزه صلح نوبل می گوید به نیویورک رفته است تا با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، در مورد وخيم تر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران صحبت کند. خانم عبادی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که علیرغم افزايش خشونت دولتی، مخالفت ها بيشتر شده و افزایش فقر این مخالفت ها را تشدید کرده است. این وکیل مدافع حقوق بشر همچنین از جامعه بین المللی خواسته است تا صدای مردم ایران و زندانیان سیاسی، از جمله نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر را به جهانیان برسانند.


بوش از دستور برای آماده سازی طرح حمله به تاسيسات هسته ای ايران خبر داد

جورج بوش، رئيس جمهوری سابق آمريکا در کتاب خاطرات خود که روز سه شنبه در آمر يکا منتشر می شود، گفته است که به وزارت دفاع اين کشور ، پنتاگون، دستور داده بود تا برای حمله به تاسيسات هسته ای ايران طرحی را آماده کند. آقای بوش در کتاب خود افزوده که اين حمله می توانست نگرانی درباره برنامه هسته ای ايران را بطور موقت برطرف کند. رئيس جمهوری سابق آمريکا همچنين گفته است که با مذاکره مستقيم با جمهوری اسلامی مخالف بوده است. آقای بوش در مصاحبه با شبکه ان بی سی آمريکا، توسل به روش های خشن بازجويی از مظنونان به تروريسم را نيزدرست دانست و گفت که بعد از آنکه مشاوران حقوقی اش به او اطمينان دادند که اين روشها قانونی است، او استفاده از آنها را تاييد کرد و همين روش ها بود که طرح های حملات تروريستی بعدی را خنثی کرد. رئيس جمهوری آمريکا درباره به حمله به عراق گفت که پيدانشدن سلاح های کشتار جمعی پس از اشغال اين کشور، او را بسيار خشمگين کرد اما همچنان معتقد است که تصميم به حمله و سرنگونی صدام حسين درست بوده است.


یوکیا آمانو:آژانس بین المللی انرژی اتمی این آژانس نمی تواند صلح آمیز بودن برنامۀ اتمی ایران را تایید کند

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه بار دیگر اعلام کرد وی همچنان نمی‌تواند تایید کند که همه جنبه‌های برنامه‌ هسته‌ای ایران صلح‌آمیز هستند.

یوکیا آمانو که در مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت از ایران خواست به همه قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند و از جمله برنامه غنی‌سازی خود را متوقف سازد.

یوکیا آمانو تاکید کرد که «ایران همکاری لازم را نداشته تا آژانس بتواند تایید کند که همه مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز» استفاده می‌شود.

اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی بیان می‌شود که تهران و گروه‌ ۱+۵ برای برگزاری مذاکرات در روزهای آینده اعلام آمادگی کرده‌اند.


معاون فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق گفت از نفوذ ايران در عراق کاسته شده است

ژنرال رابرت کان، معاون فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، روز دوشنبه گفت: درماه های گذشته از نفوذ ايران در کشور همسايه اش کاسته شده است. او همچنين گفت: معتقد است ايران به اشکال مختلف در عراق نفوذ دارد، اما بعضی از اين موارد مثبت هستند. ژنرال کان گفت بسيار مشکل است که موارد منفی به دولت ايران نسبت داده شود و سلاح هايی که از آن سوی مرز می آيند، ممکن است از سوی عوامل غير دولتی به عراق ارسال شوند.


قيمت‌های جديد در آستانه هدفمندی يارانه‌ها

روزنامه ابتکار: با اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، بازار كالا نيز در تب و تاب به سر مي‌برد و مي‌خواهد خود را با اين موج همراه کند، غافل از اينکه تدابيري انديشيده شده است که تا زمان اجراي قطعي طرح، هرگونه افزايش قيمتي را به خود نبيند.بر اين اساس، دولت اعلام کرده است که هرگونه افزايش قيمتي به خصوص در 22 قلم کالاي حساس و تاثيرگذار در سبد مصرفي خانوارها، ممنوع است و به شدت با آن برخورد مي‌کند. اين در حالي است كه روز گذشته بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران ليست جديد قيمتها در بازار در آستانه آغاز اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها با محوريت اصلاح قيمتها را منتشر کرد. در اين گزارش قيمت خرده فروشي برخي مواد خوراکي در تهران در هفته منتهي به 14 آبان ماه جاري بررسي شده است. اين گزارش نشان مي‌دهد که قيمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، روغن نباتي، قندوشکر، سبزيهاي تازه و چاي در هفته منتهي به 14 آبان ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتيب 22.3 درصد، 18.8 درصد، 28.7 درصد، 40.6 درصد، 35.4 درصد و 12.7 درصد افزايش يافته است.در همين حال، در هفته مورد بررسي، قيمت تخم مرغ و برنج نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتيب 5.1 و 1.2 درصد کاهش نشان مي‌دهد. همچنين قيمت لبنيات، حبوب و ميوه‌هاي تازه در هفته منتهي به 14 آبان ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل 4 درصد، 14.5 درصد و 27.6 درصد افزايش يافته است. بانک مرکزي تصريح کرد؛ در هفته منتهي به 14 آبان ماه در گروه لبنيات قيمت تمام اقلام نسبت به هفته قبل ثابت بود.بهاي تخم مرغ کاهش يافت و شانه‌اي 29200 الي 38500 ريال فروش مي‌رفت. در گروه برنج، قيمت برنج داخله درجه يک بدون تغيير بود. بهاي برنج داخله درجه دو اندکي افزايش ولي قيمت برنج وارداتي غير تايلندي کاهش جزئي داشت. در گروه حبوب بهاي لوبيا چشم بلبلي ثابت بود. قيمت ساير اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل افزايش يافت.در هفته مورد بررسي، در ميادين زير نظر شهرداري تهران پرتقال درجه يک عرضه نمي‌گرديد و گلابي عرضه کمي داشت ولي بقيه اقلام ميوه و سبزي تازه را که تعدادي از آنها از نظر کيفي در سطح پاييني قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه و تره بار مي‌فروختند.ميوه فروشي‌هاي سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزي تازه را عرضه مي‌نمودند که در گروه ميوه‌هاي تازه بهاي نارنگي، ليموشيرين، انار و خربزه نسبت به هفته قبل کاهش ولي قيمت ساير اقلام اين گروه افزايش داشت. در گروه سبزي‌هاي تازه بهاي سبزي‌هاي برگي بدون تغيير بود. قيمت خيار و لوبيا سبز کاهش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه افزايش يافت.در اين هفته قيمت گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ نسبت به هفته قبل افزايش داشت. بهاي گوشت گوسفند ثابت بود.در هفته مورد بررسي، قيمت قند و شکر نسبت به هفته قبل افزايش ولي بهاي روغن نباتي جامد کاهش جزئي يافت. قيمت چاي خارجي و روغن نباتي مايع بدون تغيير بود. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات بهاي تمام اقلام نسبت به هفته قبل ثابت بود. قيمت تخم مرغ معادل 1.7 درصد کاهش يافت.در هفته مورد بررسي، در گروه برنج بهاي برنج داخله درجه يک بدون تغيير بود. قيمت برنج داخله درجه دو معادل 0.7 درصد افزايش ولي بهاي برنج وارداتي غير تايلندي 0.1 درصد کاهش داشت. در گروه حبوب قيمت لوبيا چشم بلبلي ثابت بود. بهاي ساير اقلام اين گروه بين 0.4 درصد تا 1.3 درصد افزايش يافت. در هفته مورد گزارش، در گروه ميوه‌هاي تازه قيمت نارنگي معادل 2.7 درصد، ليموشيرين 1.2 درصد، انار 2.9 درصد و خربزه 14.2 درصد کاهش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين 0.3 درصد تا 3.2 درصد افزايش داشت. در گروه سبزي‌هاي تازه قيمت سبزي‌هاي برگي بدون تغيير بود. بهاي خيار معادل 1.9 درصد و لوبيا سبز 1.6 درصد کاهش ولي قيمت ساير اقلام اين گروه بين 2.6 درصد تا 5.1 درصد افزايش يافت. در هفته مورد بررسي، بهاي گوشت تازه گاو و گوساله معادل 0.1 درصد و گوشت مرغ 1.5 درصد نسبت به هفته قبل افزايش داشت. قيمت گوشت گوسفند ثابت بود.در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل، بهاي قند معادل 0.8 درصد و شکر 1.1 درصد افزايش ولي قيمت روغن نباتي جامد 0.2 درصد کاهش يافت. بهاي چاي خارجي و روغن نباتي مايع بدون تغيير بود. براساس اعلام مسئولان دولتي، يارانه نقدي به صورت استاني در حال واريز است، ضمن اينکه احتمالا با واريز يارانه نقدي شهروندان تهراني اين فاز هفدمندي يارانه‌ها به اتمام مي‌رسد. همچنين از دولت خبر مي‌رسد تنها چند ساعت مانده به آغاز رسمي اصلاح قيمتها، دستور برداشت يارانه نقدي از حسابها صادر خواهد شد؛ يارانه‌اي که براي هر نفر 40500 تومان در ماه در نظر گرفته شده است. براساس برنامه ريزيهاي انجام شده، فاز دوم يارانه نقدي اواخر دي ماه امسال به حساب شهرندان واريز خواهد شد تا پرونده يارانه نقدي در سالجاري بسته شود. احتمال تغيير مبلغ يارانه نقدي ماهانه هر ايراني در سال 1390 هم وجود دارد.وزير امور اقتصادي و دارايي هم با بيان اينکه ممکن است 10 درصد از سهم دولت از منابع اصلاح قيمت حاملهاي انرژي به بخش توليد افزوده شود، گفت: با هدفمندسازي يارانه‌ها هيچ شوک قيمتي در بخشهاي مختلف ايجاد نخواهد شد.

کارگران بازنشسته تامين اجتماعی در نامه ای به محمود احمدی نژاد خواستار افزايش مستمری ها شدند

کانون کارگران بازنشسته تامين اجتماعی استان تهران در نامه ای به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، ضمن اعتراض به افزايش ۶ درصدی مستمری ها در تامين اجتماعی، خواستار افزايش ۱۵ درصدی مستمری های سازمان تامين اجتماعی شدند. در اين نامه آمده است که تصميم دولت مبنی بر افزايش ۶ درصدی مستمری ها با ماده ۹۶ قانون تامين اجتماعی منطبق نيست و از محمود احمدی نژاد درخواست شده است که دستور رفع اين مشکل را صادر کند. يک ميليون و سيصد هزار نفر، بازنشسته تامين اجتماعی در ايران هستند.


پنجمين درخت باستانی جهان در خطر نابودی

روزنامه مردمسالاری: درخت سرو موجود در منطقه سروستان شهرستان باغملک به عنوان پنجمين درخت باستاني جهان، به علت عدم ثبت در فهرست آثار ملي به شدت در خطر تخريب از سوي عوامل انساني و محيطي قرار گرفته است. به گزارش مهر، اين درخت تنومند سرو که از آن به عنوان دومين درخت قديمي بعد از سرو ابرکوه يزد و پنجمين درخت باستاني جهان ياد مي شود بيش از سه هزار سال قدمت دارد. سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان در اين خصوص مي گويد: اين سرو که بازديد کننده هاي فراواني نيز دارد در سالهاي اخير به هيچ مورد توجه ميراث فرهنگي قرار نگرفته و با وجود قدمت فراواني در فهرست آثار ملي به ثبت نرسيده تا مورد حفاظت و نظارت قرا بگيرد.مجتبي گهستوني افزود: به نظر مي رسد ميراث فرهنگي و يگان حفاظت از ارزش بالاي اين سرو و قدمت آن بي خبر است که اينگونه اين ميراث طبيعي با ارزش را به حال خود رها کرده و هر آن ممکن به دست انساني براي هميشه از صحنه تاريخ طبيعي کشور محو شود. وي افزود: اين درخت بايد به سرعت به ثبت در فهرست آثار مي برسد و تدابير ويژه اي براي نظارت بر آن انديشيده شود تا در معرض تخريب و نابودي قرار نگيرد. گهستوني تصريح کرد: قرار است توسط اداره راه و ترابري جاده اي در آن منطقه احداث شود که دوستداران ميراث فرهنگي به شدت نگران آسيب ديدن اين درخت و ساير درختان واقع در منطقه سروستان در اين پروژه عمراني هستند به همين دليل با توجه به اينکه اين جاده از 30 متري اين درخت کهنسال کشيده مي شود ما نگراني خود را اعلام مي کنيم. قلعه "قلعه سروستان" خود نيز در زمره آثار تاريخي جاي مي گيرد و دژي محسوب مي شود که به سختي قابل دسترسي است و همچون قلعه الموت تنها از يک راه دشوار قابل دسترس است و روبه رو و اطراف آن دره، پرتگاه و رودخانه وجود ارد. البته از اين دژ جز چند ديواره مخروبه و تکه سنگهاي مربوط به قلعه چيز ديگري بر جاي نمانده است.

پل خواجوی اصفهان ترک خورد

ایسنا: رييس گروه معماري دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان با بيان اين‌كه علم ما به جايي نرسيده است که بتوانيم مانند گذشتگان آثاري مقاوم بسازيم يا از آثار باقي‌مانده حفاظت کنيم، اظهار كرد: با بستن آب زاينده‌رود سبب نشست پل خواجو و ايجاد ترک در آن شديم. اگرچه ترک‌هاي پل مرمت شده، اما پل خواجو آسيب ديده است.

سعیدی به تعامل سازمان ميراث فرهنگي با مسؤولان شهري اشاره كرد و افزود: براساس اين تعامل، قرار شد تا هرچند وقت يک‌بار آب به رودخانه وارد شود تا پل‌ها و بناهاي اطراف آسيب نبينند.

انصراف یونسکو از برگزاری کنگره فلسفه در ایران

صدای آمریکا: نهاد علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، روز سه شنبه نهم نوامبر، تصمیم گرفت برای حفظ وجهه خود، از برگزاری و شرکت در کنگره جهانی فلسفه در تهران خودداری کند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش روز سه شنبه خود می نویسد یونسکو، از سال ۲۰۰۲ ، هر ساله به مناسبت روز جهانی فلسفه در یکی از کشورهای جهان کنگره ای را برگزار می کند و امسال تصمیم بر این بود که «کنگره جهانی فلسفه» را از ۳۰ آبان تا دوم آذر(۲۱ تا ۲۳ نوامبر)، در تهران برگزار کند. هر چند این تصمیم که بی سر و صدا در سال ۲۰۰۸ و زیر نظر مدیر کل سابق یونسکو اتخاذ شده بود، با در نظر گرفتن سابقه سرکوب و سانسور در ایران در جریان وقایع پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، وجهه ای جنجالی به خود گرفت.

شماری از چهره های سرشناس دانشگاهی پیشتر خواستار تحریم این کنگره شدند و کشورهای اروپایی همراه با آمریکا از «ایرینا بوکوا»، مدیر کل جدید یونسکو خواستند تا آن را لغو کند.

اکنون خانم بوکوا، تصمیم گرفته است مراسمی که قرار است به همین مناسبت در ۱۸ نوامبر، در پاریس برگزار شود، مراسم اصلی این مناسبت باشد.

دیپلمات های اروپایی گفتند ابتدا در اوایل سال ۲۰۱۰ ، پس از آن که برگزاری مراسم در ایران علنی تر شد، اعتراض خود را با خانم بوکوا در میان گذاشتند اما در بهار گذشته، علی رغم تمامی اعتراض ها، یونسکو اعلام کرد که مراسم طبق برنامه پیش خواهد رفت. با تمام این احوال، ایرینا بوکوا، روز سه شنبه نهم نوامبر اعلام کرد که یونسکو خود را از هرگونه مراسم مرتبط با روز جهانی فلسفه در تهران، کنار می کشد.

با پیشرفت دیپلمات ها و سازمان های غیر دولتی در جمع آوری و تشکیل پرونده سنگین تر علیه برگزاری مراسم در تهران، کشورهای اتحادیه اروپا نیز در ارائه درخواست اعتراض به خانم بوکوا، به این حرکت فراگیر پیوستند.

نامه هفته گذشته دیوید تی-کیلیون، سفیر آمریکا در یونسکو به خانم بوکوا نیز به گزارش هایی اشاره می کرد که می گویند مقامات ایرانی قصد دارند از مراسم روز جهانی فلسفه، بهره برداری سیاسی کنند. آقای کیلیون همچنین به موضعگیری های متعدد مسئولان در تهران اشاره کرد که علوم انسانی غربی را برای ایران خطرناک دانسته بودند.

پیشتر در شهریور ۸۸، و در بحبوحه اعتراض های مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، آیت الله خامنه ای از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایرانی در رشته های علوم انسانی ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «آموزش علوم انسانى در دانشگاه ها منجر به ترويج شكاكيت و ترديد در مبانى دينى و اعتقادى خواهد شد».

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود متون دانشگاهی باید در مسیر «مبانی فکری مورد قبول نظام» حرکت کند.

در بیش از چهار سال گذشته، ده ها تن از استادان رشته های مختلف علوم انسانی اخراج و یا بازنشسته شدند.

نیویورک تایمز می نویسد یک دیپلمات ارشد غربی با استقبال از تصمیم خانم بوکوا در کناره کشیدن یونسکو از مراسم تهران گفت این اقدامات باید زودتر انجام می شد.

این دیپلمات گفته است تصمیم زودهنگام تر می توانست شرمندگی کمتری برای یونسکو و ایران به بار آورد.

این دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «با در نظر گرفتن وقایع پس از انتخابات در ایران، برگزاری چنین مراسمی در تهران کاملا نامناسب و با اهداف و آمال یونسکو و خود علم فلسفه، در تناقض است، چرا که علم فلسفه مبتنی بر برخورداری از حق اندیشه آزاد است».

او همچنین افزود در ایران امروز، بحث آزاد درباره فلسفه از جمله فلسفه غربی، غیرممکن است.


شپش موی سر در مدارس و هجوم مارمولکها به منازل

خبرگزاری حکومتی فارس: با افزايش جمعيت مارمولك‌ها در شهر اروميه، مردم اين شهر در تلاش براي استفاده از سموم و حشره‌كش‌هاي متعددي براي از بين بردن اين جانوران شده‌اند اما در سطح شهر، هيچ نهادي مسئوليت مبارزه با مارمولك‌ها را در شهر به عهده نگرفته است.

از چند ماه گذشته شاهد هجوم مارمولك‌ها به شهر اروميه شده‌ايم، به طوري‌ كه مارمولك‌ها زندگي مردم اروميه را در بخش‌‌هاي مختلف شهر مختل كرده‌اند و زنان و كودكان از دست اين موجودات در امان نيستند. از سوي ديگر با توجه به ترس از موجودات و حشرات توسط بسياري از مردم جوامع در حال توسعه و وجود ذهنيت‌هايي در ارتباط با وجود سم سيانور در دم مارمولك‌ها مردم شهر را نگران كرده است.

متاسفانه مسئولان نيز به اين نگراني‌ها دامن زده و با پنهان كاري‌هاي خود در اين زمينه، ذهنيت مردم را نسبت به افزايش جمعيت مارمولك‌ها و عواقب ناشي از اين موضوع متشنج مي‌كند. در پيگيري‌هاي خبرنگار فارس در اين ارتباط، متاسفانه مسئولان پاسخ قانع كننده‌اي در ارتباط با افزايش جمعيت مارمولك‌ها در شهر در چند ماه گذشته ندادند اما مارمولك‌ها وارد اكثر منازل اروميه شده‌اند.

حسين محمودزاده يكي از ساكنان شهرك فرهنگيان اروميه در اين ارتباط گفت: مدتي است كه مارمولك‌ها وارد منازل در اروميه شده‌اند و متاسفانه با پيگيري‌هاي به عمل آمده و تماس‌هاي مكرر انجام گرفته هيچ اقدامي توسط دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط براي كاهش جمعيت مارمولك‌ها در سطح شهر مشاهده نكرده‌ايم.

وي با انتقاد از كم‌كاري مسئولان مربوطه، اظهار داشت: در تماس‌هاي مكرر با اداره كل محيط زيست و مركز بهداشت اروميه متاسفانه كسي در اين زمينه پاسخگو نيست.

محمودزاده تصريح كرد: گفته مي‌شود مارمولك‌ها از محل حفر شركت آب و فاضلاب براي لوله‌كشي فاضلاب‌ها وارد منازل مي‌شوند.

وي افزود: بر اين اساس موضوع را از شركت آب و فاضلاب نيز پيگير شدم اما همچنان كتمان واقعيت توسط مسئولان را شاهد بودم كه بيشتر از هر چيزي مردم را رنج مي‌دهد.

محمودزاده اعلام كرد: متاسفانه موضوعي كه خود مردم به آن پي برده‌اند و با آن مشكل دست و پنجه نرم مي‌كنند توسط مسئولان كتمان مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: شپش موي سر در مدارس آذربايجان غربي نيز توسط مسئولان مربوطه انكار مي‌شد اما عملا زماني كه اين مشكل بر اثر پنهان كاري و سهل‌انگاري مسئولان در سطح مدارس به بحران تبديل شد اقدامات براي مبارزه به اين موضوع توسط حالت علني به خود پيدا كرد و از آن مي‌ترسم كه قصه مارمولك‌ها نيز زماني توسط مسئولان مورد توجه قرار گيرد كه كار از كار گذشته است

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .