پنجشنبه هجدهم شهریور ١٣٨٩


مرخصی حسین شهریاری از اعضای حزب پان ایرانیست

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: حسین شهریاری از اعضای قدیمی و عضو شورای رهبری حزب پان ایرانیست که از مهرماه سال گذشته و به جرم «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در حزب پان ایرانیست» به هجده ماه زندان محکوم و هم اکنون نیز دوران حبس خود را سپری می نماید برای انجام درمان تخصصی خارج از زندان به مرخصی آمد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، حسین شهریاری از اعضای پرسابقه حزب پان ایرانیست که با 74 سال سن، دوران حبس 18 ماهه خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می کند، صبح امروز و به علت نبود امکانات تخصصی درمانی در این زندان و بنا به توصیه پزشکان این زندان با دریافت 15 روز مرخصی پزشکی، جهت انجام درمان های تخصصی خارج از زندان آزاد شد.

هنگام خروج وی، سایر زندانیان و هم بندان وی با سر دادن سرود «ای ایران» و «یار دبستانی من» به بدرقه این زندانی سیاسی پرداختند.

حسین شهریاری عضو شورای رهبری حزب پان ایرانیست، در تاریخ پنجم مهر ماه ۱۳۸۸ در منزل مسکونی خود دستگیر، و حکم 18 ماه زندان وی که در سال 86 توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج صادر گردیده بود به اجرا گذاشته شد.

وی در سال 86 توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به جرم «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در حزب پان ایرانیست» به ۱۸ ماه حبس محکوم شده بود.

www.komitedefa.com


اعتراض به سفر احمدی نژاد؛ نامه به شهردار نيويورک

جانى آلمانو، شهردار رم، طى نامه ای به مايکل بلومبرگ، شهردار نيويورک، از وی خواست به نشانه همبستگى با مردم ايران، مخالفت خود را با سفر احمدى نژاد به نيويورک اعلام کند.

وی در نامه خود نوشت، در يکسال گذشته شهرهاى ايران صحنه اعتراض ميليونها ايرانى بود که به جهانيان اعلام کردند، ديکتاتورى مذهبى را نفى مى کنند و خواستار دموکراسى و آزادى هستند. دستگيريهاى گسترده، شکنجه، تجاوز، اعدام مخالفان و زندانيان سياسى تحت عنوان "محارب" پاسخ رژيم ایران به اين اعتراضات بوده است.

شهردار رم نوشت، شايد به ‌ياد داشته باشيد که در ديدار احمدى نژاد از رم در ژوئن سال 2008 بمناسبت اجلاس سازمان غذا و کشاورزى سازمان ملل، شهردارى رم با شجاعت چراغ هاى ميدان شهردارى را به مدت 15 دقيقه در اعتراض به ديدار او خاموش کرد. اين اقدام با حمايت گسترده شهروندان رم روبرو گرديد.

جانى آلمانو خطاب به شهردار نیویورک نوشت، من مطمئنم که اکثريت قاطع مردم نيويورک و شخص جنابعالى، از حضور يک دیکتاتور خبيث در شهر نيويورک و مقر سازمان ملل که نماد آزادى و همبستگى جهانى است، تا چه اندازه نفرت داريد. پذيرفتن این عنصر نامطلوب در مجمع عمومى سازمان ملل متحد غيرقابل قبول است. او بايد به عنوان مسئول بسيارى از جنايات تکان دهنده عليه مردم ايران در یک دادگاه بين المللى محاکمه شود.

شهردار رم نوشت، اجازه بدهيد از شما بخواهم به نشانه همبستگى با مردم ايران و فرياد آنها براى دموکراسى و حقوق بشر، مخالفت خود را با سفر احمدى نژاد به نيويورک با قوى ترين شکل ممکن اعلام کنيد و ترتيباتى اتخاذ نمائید تا از ارائه هرگونه امکانات به او و هيئت همراهش در نيويورک خوددارى شود.


رژيم برگزارى مراسم در روز عيد فطر را ممنوع کرد

رژيم در وحشت از تبدیل هرگونه تجمع به اعتراضات ضد حکومتی، برگزارى مراسم در روز عيد فطر را هم ممنوع اعلام کرد

سایت حکومتی جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسدارن در این باره نوشت، برخى از مراکز ذی ‌صلاح هشدار داده‌اند که هرگونه برگزارى مراسمى در روز عيد فطر ممنوع بوده و با توجه به اين که هيچ‌ گونه مجوزى در اين باره صادر نمى‌ شود، با آن با قاطعيت برخورد خواهد شد.

گردانندگان دستگاه امنیتی رژیم به خوبی متوجه اند که نارضایتی عمومی و تنفر از جمهوری اسلامی به جایی رسیده که کوچک ترین اشتباه آنها ممکن است وضعیت را از این هم که هست بحرانی تر کرده و اوضاع به طور کامل از کنترل شان خارج شود. از این رو حتی از برگزاری مراسم مذهبی هم جلوگیری می کنند.


مطبوعات؛ ممکن است به گزینه نظامی نیاز باشد

روزنامه وال استريت ژورنال در شماره امروز خود نوشت، گزارش جدید آژانس بين المللى انرژى اتمى نشان مى دهد که رژيم تهران وارد مراحل بالاترى از تلاش براى دستیابی به سلاح اتمى مى شود.

این روزنامه نوشت، مقدار اورانیوم کم غنی شده رژیم تهران به 2.8 تن رسيده است. اين ميزان در صورت تبدیل به اورانیوم غنی شده با غلظت بالا براى توليد سه بمب اتمى کافى است. توانايى غنى سازى 20 درصدی اورانیوم نشان مى دهد که در ظرف چند هفته آنها مى توانند به اورانيوم غنی شده با غلظت 90 درصد دست پيدا کنند که برای ساخت بمب کاربرد دارد.

وال استريت ژورنال نوشت، گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی اين واقعيت را نشان می دهد که وضعيت بسيار جدى است و از این رو ممکن است براى متوقف کردن آنها به گزینه نظامی نیاز باشد.


زلزله چهار بار زنجان را لرزاند

ایسنا: مديرکل مديريت بحران استان زنجان گفت: وقوع زمين لرزه‌هاي روز گذشته در استان زنجان، هيچ گونه خسارت مالي و جاني در پي نداشته است.

محمدرضا براتي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه روز گذشته ‌٤ زمين لرزه استان را لرزاند، افزود: ساعت ‌١٠ و ‌١٠:5 روز گذشته ‌٢ زمين لرزه به قدرت ‌٣/٤ ريشتر و ‌٦/٢ ريشتر در شهرستان‌هاي رودبار و کوهين قزوين به وقوع پيوست که ساكنان شهرستان‌هاي طارم و زنجان آن را احساس کردند.

وي گفت:2 زمين لرزه ديگر نيز در ساعات ‌14:32 و ‌14:33 به قدرت ‌٥/٢ ريشتر در نزديکي زنجان به وقوع پيوست که طبق گزارش‌هاي، مرکز اين زمين لرزه‌ها شمال‌غرب استان گزارش شده است.

براتي با اشاره به وقوع زمين لرزه ‌٣/٤ ريشتري در شهرستان رودبار گيلان، گفت: با توجه به عمق کم اين زمين لرزه، در شهرستان طارم نيز اين زلزله احساس شد اما خوشبختانه تاکنون گزارش مبني بر ايجاد خسارت از منطقه گزارشي نشده است.

وي تاکيد کرد که در پي اين حادثه خسارتي مالي و جاني گزارش نشده است و وضعيت در مناطق مختلف استان عادي است.

براتي با بيان اينکه در يک‌ماه گذشته ‌١٠٠ زمين لرزه در اطراف استان زنجان ثبت شده است، اظهار کرد: استان براي مقابله با هرگونه حادثه‌اي در آمادگي کامل بسر مي‌برد و شهروندان استان نبايد در اين رابطه نگراني خاصي داشته باشند.

وي برگزاري مانورهاي مختلف امدادرساني از سوي ارگان‌هاي ذي ربط را در راستاي آماده كردن نيروها برشمرد و افزود: هماهنگي بين بخشي مطلوب است، اما مشکل اصلي، زمان امدادرساني در مواقع ضروري، کمبود امکانات و تجهيزات لجستيكي و وسائط نقليه سنگين است.

مديرکل مديريت بحران استان زنجان، نبود بالگرد را يکي ديگر از مشکلات اين استان عنوان كرد و افزود: يکي از اصلي‌ترين امکانات امدادرساني، وجود بالگرد در مواقع بحراني است که متاسفانه در استان چنين شرايطي موجود نيست. نيروها در آمادگي کامل قرار دارند اما بايد پذيرفت که بدون لوازم مورد نياز، نيروها نمي‌توانند به نحو احسن انجام وظيفه كنند.


فعال حقوق کودک به یک سال حبس محکوم شد

کمیته گزارشگران حقوق بشر- مریم ضیا، فعال حقوق کودک، از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام تبلیغ علیه نظام، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گفته منابع آگاه، قاضي در جلسه دادگاه، نه تنها بی طرف نبوده بلکه در طول دادرسی، رفتاری همانند بازجویان وزارت اطلاعات داشته و با استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامي وی را به يک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

وی در تاریخ 10 دی ماه 1388 بازداشت شده و مدت 3 ماه را در زندان اوین به سر برد. این در حالی است که نزدیک به 2 ماه در بند 209 همان زندان، که مربوط به وزارت اطلاعات است نگهداری می شد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر، پیش از این گزارش داده بود که "خانم ضیا پس از 13 روز اعتصاب غذا، به دلیل اظهار نظر پزشکان، مبنی بر به صلاح‌نبودن ادامه بازداشت ضیا به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، با قرار وثیقه 30 میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد."

گفتنی است پیش از آغاز سال جدید، خانواده این فعال اجتماعی وثیقه ۳۰ میلیون تومانی تعیین شده برای وی را تودیع کرده، اما قاضی پرونده از آزادی وی ممانعت به عمل آورده بود.

مریم ضیا مدیر جعیت تلاش برای جهانی شایسته کودکان، صبح روز ۱۰ دی ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی پیش از این نیز در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۵ در تجمعی که به قصد اعتراض به «قوانین نابرابر» از سوی فعالان زن در میدان هفت تیر برگزار شد، بازداشت شده بود.

لازم به ذکر است که وکالت این فعال اجتماعی را خانم محمدی و آقای مشکانی بر عهده داشتند.


کودک آزاری به دليل مصرف مواد توهم زا

روزنامه خراسان: عضو هيئت علمي پژوهشکده تربيت بدني وزارت علوم با بيان اين که مواد توهم زا گروه بزرگي از مواد شيميايي هستند که قادرند ادراک مصرف کنندگان را نسبت به محيط پيرامونشان تغيير دهند گفت: اين مواد داراي عوارض بسيار شديد جسماني، رواني و رفتاري هستند که با توجه به نوع دارو و ميزان مصرف در افراد مختلف متفاوت هستند.به گزارش ايسنا علي کاشي ادامه داد: سوء مصرف مواد اعتيادآور نه تنها باعث از هم پاشيدگي زندگي شخصي افراد مي شود، بلکه ارزش ها و هنجارهاي جامعه را نيز در معرض خطر قرار مي دهد. وي افزود: نتايج پژوهشي که در سال ۱۹۸۹ توسط سازمان ملل متحد انجام شده است، نشان مي دهد که ۴۹درصد از قتل ها، ۶۸درصد از درگيري هاي منجر به قتل، ۵۰درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از سوانح رانندگي، ۵۲درصد از تجاوزهاي جنسي، ۲۰تا۳۵درصد از خودکشي ها، ۶۲درصد از نزاع ها و درگيري ها، ۵۰درصد از همسرآزاري ها و ۳۸درصد از کودک آزاري ها مربوط به مصرف اين مواد بوده است. بنابراين اعتياد ريشه در بسياري از نابساماني هاي اجتماعي و خانوادگي دارد.عضو هيئت علمي پژوهشکده تربيت بدني وزارت علوم با اشاره به روند تغيير مصرف مواد مخدر در دنيا افزود: امروزه در جهان گرايش مردم از مصرف موادمخدر طبيعي به تدريج به سمت مصرف مواد مصنوعي هم چون هروئين، ماري جوآنا، اکستاسي افزايش يافته و سن اعتياد نيز کاهش پيدا کرده است.کاشي ادامه داد: از مهم ترين مواد مصرفي که به سرعت شيوع پيدا کرد و توسط جوانان و نوجوانان در کل دنيا مورد مصرف قرار گرفت، مواد روان گردان يا توهم زا بود، مصرف اين داروها مي تواند منجر به مجموعه وسيعي از مشکلات حاد و مزمن شوند و تقريبا اثر مخربي بر روي تمامي ارگان هاي بدن بگذارند.


افزایش فشار بر آیت الله بروجردی برای مصاحبه

بنابر گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" ، روز چهارشنبه 17 شهریور ماه، آقای بروجردی در پی اعتراض به فقدان امکانات اولیه انسانی و پایمال شدن حقوق زندانیان، برای چندمین بار مورد هتاکی و فحاشی مسئولین زندان اوین قرار گرفت.

آنها بارها به این دگر اندیش زندانی گفتند:

"چرا اخبار داخل زندان را به بیرون ارسال می کنی و حتی در اینجا دست از تبلیغ علیه جمهوری اسلامی بر نمی داری؟ به جای دشمنی با این نظام مظلوم، باید در یک برنامه تلویزیونی، آمریکا را محکوم کنی تا ما نیز شرایط بستری شدن شما در بیمارستان را مهیا کنیم! و...."

آقای بروجردی در پاسخ، موارد ذیل را بازگو نمود:

"من سیاسی نیستم، صرفا خواستار جدائی دین از حکومت می باشم و به همین علت نیز سالهاست که تحت بازداشت و شکنجه قرار دارم. در ایران آخوندها و مسئولین نظام جنایت می کنند نه آمریکا. شما قصد کشتن همه زندانیان عقیدتی سیاسی را دارید، اگر اطلاع رسانی نشود، همگی ما را خواهید کشت. عملکرد ضد انسانی نظام باعث واکنش جهانی شده است و ....."

آخرین گزارش ها حاکی است که این مشاجره لفظی باعث تشدید بیماری قلبی ایشان شده به گونه ای که لحظاتی را به حالت اغما بر روی زمین افتادند.

ناگفته نماند که اعمال چنین فشارهائی بر آقای بروجردی بی سابقه نبوده است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،مورد اذیت و آزار قرار داند و ایجاد شرایط غیر انسانی برای این روحانی دگر اندیش را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای آزادی زندانیان عقیدتی و سیاسی در ایران است.

18 شهریور 1389 برابر با 9 سپتامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


تقدیر از کاریکاتوریست دانمارکی؛ اقدام شجاعانه مرکل

کاریکاتوریست دانمارکی: ....مخالفان مسلمان در خیابان‌ها فریاد می‌زدند که "تو در آتش جهنم خواهی سوخت" اما حاضر به گفت‌وگو با من نبودند. من هم به آنها گفتم که گفت‌وگویمان را در جهنم دوباره از سر خواهیم گرفت... ****

رادیو آلمان: همزمان با گسترش اعتراضات به تصمیم کلیسایی در آمریکا برای قرآن‌سوزی، صدراعظم آلمان نیز ضمن شرکت در مراسم اعطای جایزه به کورت وسترگارد، کاریکاتوریست تصاویر پیامبر اسلام، از اقدام مسیحیان افراطی در فلوریدا انتقاد کرد.

جایزه رسانه‌های آلمان برای دفاع از دمکراسی و آزادی بیان و عقیده (موسوم به ام ۱۰۰) در روز چهارشنبه به کورت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی اعطا شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این مراسم از وسترگارد تقدیر ولی همزمان قصد یک کلیسای افراطی در آمریکا برای سوزاندن قرآن را محکوم کرد.

وسترگارد کاریکاتوریست تصاویر پیامبر اسلام است که در سال ۲۰۰۶ میلادی چاپ آثار وی سبب اعتراضاتی گسترده در برخی از کشورهای مسلمان شد.

وسترگارد در مراسم اعطای جایزه که در شهر پوتسدام در "کاخ سنسوسی" برگزار شد، با لحنی طنزآلود گفت: «مخالفان مسلمان در خیابان‌ها فریاد می‌زدند که "تو در آتش جهنم خواهی سوخت." اما حاضر به گفت‌وگو با من نبودند. من هم به آنها گفتم که گفت‌وگویمان را در جهنم دوباره از سر خواهیم گرفت.»

وسترگارد در سال‌های گذشته تحت شرایط امنیتی و محافظت پلیس زندگانی را سپری کرده و تاکنون بارها به مرگ تهدید شده است. در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی نیز در منزلش از یک سوءقصد، جان سالم بدر برد.

مرکل: تعالیم شرعی برتر از قانون اساسی نیست

آنگلا مرکل در سخنان خود از حق وسترگارد برای بیان و کار آزاد هنری دفاع کرد و تصریح کرد که آزادی دین بدین معنا نیست که «در موضوعات مورد مناقشه شریعت دینی برتر از قانون اساسی قرار دارد.»

برخی از رسانه‌های آلمان پیشاپیش حضور آنگلا مرکل در مراسم اعطای جایزه را اقدامی شجاعانه خوانده بودند. صدراعظم آلمان در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون دفاع از معیارهای غربی گفت: «سیاست آلمان از علایقی در عرصه ملی و بین‌المللی دفاع می‌کند که در پیوند با ارزش‌ها است.»

صدراعظم آلمان پیرامون قرآن‌سوزی در ایالت فلوریدای آمریکا به اختصار گفت: «این اقدام نه تنها بی‌احترامی به شمار می‌آید، بلکه عملی انزجارآور و اشتباه است.»

اعتراض شورای مرکزی مسلمانان آلمان

شورای مرکزی مسلمانان در آلمان به شدت به حضور آنگلا مرکل در مراسم اعطای جایزه به کورت وسترگارد اعتراض کرد. دبیرکل این شورا گفت: «شرکت صدر‌اعظم آلمان در این مراسم انداختن هیزم بیشتر به آتش است.» به گفته وی تقدیر از این کاریکاتوریست جنجالی زمینه‌ساز اسلام‌ستیزی بیشتر خواهد شد.

جایزه مطبوعاتی "ام ۱۰۰" دارای ارزشی ملی و اروپایی است. کورت وسترگارد نیز در این مراسم تصریح کرد که این مهمترین جایزه‌ای است که وی تاکنون دریافت کرده است. این جایزه از سوی ایالت براندنبورگ به یکی از چهره‌های مطرح در اروپا اعطا می‌شود که با فعالیت خود تاثیری ملموس بر کشورهای اروپایی و جهان داشته‌اند.


قبض های نجومی برق از كجا آمدند؟

روزنامه تهران امروز: چند روزي پس از شكستن گرماي مرداد ماه همزمان با آمدن قبض‌هاي جديد برق، شهروندان ايراني يكي پس از ديگري شوكه شدند. اول استان گيلان، پس از آن مازندران و سرانجام تهران.

آمدن اين قبض‌ها شايد به اين دليل تازگي داشت كه بحث هدفمند كردن يارانه‌ها و قيمت تمام شده برق هنوز تمام نشده است و با وجود اينكه وزير نيرو بارها اعلام كرده است كه قيمت نهايي برق در هدفمند شدن يارانه‌ها مشخص شده اما باز هم آن را اعلام نمي‌كند.البته اين اعلام نشدن قيمت تمام شده برق در هدفمند كردن يارانه‌ها به دليل به وجود آمدن جو رواني قابل درك است، اما به نظر مي‌رسد قبض‌هاي برق اخير ارتباط چنداني با برداشتن يارانه‌ها ندارد و فرزين سخنگوي كارگروه طرح تحول دولت چندي پيش اعلام كرد كه افزايش اخير قيمت برق هيچ ارتباطي به برداشتن يارانه‌ها ندارد و مشتركان بايد اين موضوع را از از وزارت نيرو پيگيري كنند.

البته به‌گفته نامجو وزير نيرو در آغاز فصل گرما و با توجه به مشكلات موجود در صنعت برق و شروع زودرس گرما، اين وزارتخانه اجازه جريمه مشتركان پرمصرف را دارد حتي براي آن، تاريخ 15 تيرماه نيز عنوان مي‌شد. اين موضوع چند مدتي مسكوت ماند.

حتي خبر جريمه مشتركان پر مصرف از 15 تيرماه به نوعي كه در خبرها آمده بود لغو شد ولي با آمدن اولين يا دومين قبض تابستانه مشتركان فهميدند كه وزارت نيرو همان جريمه را اعمال كرده است. در اين بين وزارت نيرو وتوزيع برق منطقه‌اي مازندران گفته‌هاي متفاوتي را نقل مي‌كنند. آنها به اين نكته اشاره مي‌كنند كه نحوه احتساب برق بها و جداول آن مربوط به سال 83 است ولي افزايش قيمت به اين دليل است كه تا كنون مصرف برق به اين اندازه نبوده است.

روابط عمومي توزيع برق منطقه‌اي مازندران در اين باره اعلام كرد: افزايش برق بهاي مصرفي به علت جريمه مصرف اضافه است كه جداول آن از سال 83 تغيير نكرده است. از سال 83 تاكنون ميزان مصرف به دليل افزايش دماي هوا تا كنون به اين اندازه نبوده بنابراين اين قيمت‌ها به اين حد نمي‌رسيده است.

به خصوص استفاده از كولرهاي گازي پر مصرف كه مصرف آنها حداقل دو كيلو وات در هر ساعت است ميزان افزايش استفاده ازبرق را بالا برده است، ميزان مصرف برق در زمانهاي غير تابستان ماهانه حدود200 كيلو وات ساعت(براي هردوره 400 كيلو وات) و در فصل تابستان ماهانه 300 كيلو وات (براي هر دوره 600 كيلو وات) است.

اگر ميزان مصرف برق تا اين حدود باشد قيمت هر كيلووات ساعت حدود 5. 8 ريال است ولي زماني كه از اين مقدار بالاتر برود بنا به ميزان مصرف هم ميزان برق مصرفي محاسبه مي‌شود و هم به آن جريمه تعلق مي‌گيرد تا جايي كه اگر ميزان برق مصرفي از 920 كيلو وات به بالا باشد بدون هيچ يارانه‌اي قيمت هر كيلو وات ساعت برق 3. 770 ريال محاسبه خواهد شد.

از طرف ديگر روابط عمومي وزارت نيرو نيز عنوان كرد كه ميزان استفاده از برق در زمان‌هاي كم بار، ميان بار و پربار يا اوج مصرف نيز در هزينه برق تاثير دارد.براي مثال در مناطق بسيار گرمسير مشتركان حتي تا سه هزار كيلو وات ساعت هم مجاز به مصرف هستند و تعرفه برق آنها افزايش پيدا نمي‌كند. در مناطق نيمه گرمسير تا دو هزار كيلو وات ساعت، براي مناطق معمولي نيز تا 500 كيلو وات ساعت ميزان مجاز به حساب مي‌آيد...

قبض‌هاي قسطي

اين در حالي است كه محمد بهزاد معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تايید وجود قبوض برق 200 هزار تومانی برای برخی مشترکان گفت: این قبوض به دلیل مصرف بالای برق بدون محاسبه یارانه اعمال شده است. وي درباره قبوض برق برخی مشترکان که با افزایش شدید قیمتی مواجه بوده است، گفت: از سال 83 به بعد هیچ تغییری در نرخ برق داده نشده و متوسط نرخ برق، همچنان ثابت است، در عین حال منحنی قیمت برق به نحوی است که تا زیر الگوی مصرف، قیمت حداکثر حدود 100 ریال برای هر کیلووات ساعت محاسبه می شود. بیشتر مشترکان شبکه برق کشور کمتر از الگو، مصرف می کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به تقسیم بندی پنج‌گانه برای الگوی مصرف برق در کشور افزود: پنج منطقه نرخ برق در کشور وجود دارد که شامل منطقه عادی، گرم1، گرم2، گرم3 و گرم 4 است. بر این اساس در مناطق عادی که تهران نیز در این دسته قرار می گیرد، الگوی مصرف برق در زمستان 200 کیلووات ساعت و در تابستان 300 کیلووات ساعت است. بنابراین متوسط الگو در مناطق عادی 250 کیلووات ساعت محاسبه می شود.

وی تصریح کرد: اگر مشترکی کمتر از 250 کیلووات ساعت در ماه، برق مصرف کند، هزینه برق وی به ازای هر کیلووات ساعت 100 ریال است، بنابراین در قبض که دوره ای دو ماهه را شامل می شود، حداکثر صورتحساب پنج هزار تومان خواهد بود. به این معنا که اگر مشترکی در یک دوره(2 ماه) 500 کیلووات برق مصرف کند، باید بابت آن 5 هزار تومان بپردازد. بهزاد افزود: در قبوض مشترکانی که از 250 کیلووات بالاتر مصرف دارند، علاوه براینکه میزان مصرف بالا می رود، متوسط نرخ نیز افزایش خواهد یافت؛ به نحوی که قیمت برق برای مشترکانی که بین 250 تا 350 کیلووات مصرف دارند، متوسط قیمت برق، 150 ریال بابت هر کیلووات ساعت خواهد بود. معاون وزیر نیرو ادامه داد: مشترکانی که در رنج 600 کیلووات در ماه و 1200 کیلووات در یک دوره(2 ماه)، برق مصرف می کنند باید به ازای هر کیلووات ساعت 400 ریال بپردازند، بنابراین صورتحساب چنین مشترکی که 1200 کیلووات در دو ماه مصرف کرده باشد، حدود

48 هزار تومان خواهد شد.

وی علت اصلی بالا رفتن قیمت برق برخی مشترکان را روزهای تابستانی گرم و متوالی و در نتیجه افزایش مصرف برق دانست و اظهار داشت: کنتورها بدون دخالت‌های انسانی میزان مصرف برق را به ثبت می رسانند و فرآیند صدور قبوض نیز به صورت کامپیوتری صورت می‌گیرد، بنابراین خطا در حد صفر است و بنابراین، هر مشترک به هر اندازه که مصرف کرده باشد، قبض دریافت می کند. وی به ارائه تسهیلات از سوی وزارت نیرو به مشترکان در استان‌های شمالی اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو برای رفاه حال مشترکان استانهای شمالی، دستور داده است تا رقم قبض در اقساط طولانی، امهال شود، ضمن اینکه در حال بررسی اطلاعات سازمان هواشناسی است تا با توجه به درجه حرارت و رطوبت ظرف 3 سال گذشته، گیلان و مازندران را از مناطق عادی خارج و در مناطق گرم جای دهد.بهزاد ادامه داد: در صورت نهایی شدن این بررسی و کسب مجوزهای لازم از سوی وزارت نیرو، صورتحساب مشترکان استانهای شمالی مجدد براساس مناطق گرم صادر خواهد شد و اگر مشترکی، پول بیشتری پرداخت کرده باشد به وی بازپرداخت شود.وی با بیان اینکه مبالغی که برای مشترکان پرمصرف محاسبه می شود، بدون یارانه خواهد بود، تاکید کرد: اگر مصرف یک مشترک از مرز 825 کیلووات در ماه بگذرد، به ازای هر کیلووات ساعت 773 ریال باید بپردازد که به این رقم، یارانه ای تعلق نمی گیرد.

بهزاد گفت: البته وزارت نیرو برای رفاه حال مردم، قیمت تمام شده برق را معادل سال گذشته یعنی 773 ریال اعمال کرده و هنوز قیمت برق مصوب بودجه 89 که معادل 832 ریال در هر کیلووات ساعت است را لحاظ نکرده است.

اتلاف21 درصد برق

در حالیکه همواره مردم ایران متهم ردیف اول مصرف بی رویه برق به حساب می آیند مسعود معین‌پور، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان به موضوع جالبی اشاره می کند که جای تامل فراوانی دارد.در این گفته آن چه مشخص است این است که گناه مسئولان برق کشور در مصرف بی رویه برق از مردم کمتر نیست به گونه ای که 21 درصد برق تولید شده در کشور قبل از اینکه به دست مردم برسد در جریان انتقال آن به واحدهای مصرف کننده تلف می شود این در حالی است که در دنیا این رقم چهار برابر کمتر است.


یک چهارم واردات ایران در مرداد ماه بنزین بود

ایسنا: آخرین آمار واردات کشور نشان می‌دهد در پنج ماهه نخست امسال میزان واردات بنزین به کشورمان معادل بیش از سه میلیون و ۳۷ هزار تن به ارزش بیش از دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بوده است. براین اساس سهم این میزان واردات از کل واردات ایران در پنج ماهه نخست امسال از نظر وزن ۱۵ درصد و از نظر ارزش بیش از ۹ درصد بوده است این در حالی است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتیب بیش از شش و چهار درصد بوده است. همچنین این میزان واردات در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۸۸ از نظر وزن و ارزش به ترتیب به ۱۳۵ و ۱۴۷ درصد افزایش یافته است. طبق آمارهای گمرک ایران میزان واردات بنزین در پنج ماهه نخست سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۸۹ هزار تن به ارزش ۹۰۴ میلیون دلار بود. همچنین قیمت متوسط هر کیلو بنزین وارداتی در آمارهای گمرک ۰/۷ دلار معادل حدود ۷۰۰ تومان مرقوم شده است. * افزایش هزار و ۶۰۰ درصدی در مرداد ماه به گزارش ایسنا میزان واردات بنزین در ماه مرداد سال جاری از نظر وزن در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۸ به میزان هزار و ۶۶۲ درصد رشد داشته است. این افزایش به دلیل واردات بیش از یک میلیون و ۷۱ هزار تن واردات بنزین در ماه پنجم امسال بوده و این رقم در مرداد ماه سال ۸۸ معادل ۶۰ هزار تن بود. همچنین ارزش واردات بنزین در ماه پنجم امسال به میزان ۷۷۴ میلیون دلار بود که در مقایسه با رقم ۳۹ میلیون دلاری ارزش واردات بنزین در ماه پنجم سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. همچنین این آمار حاکی از آن است که در مرداد ماه امسال یک چهارم واردات ایران از نظر وزن بنزین بوده است و سهم ارزشی واردات بنزین از کل واردات ایران نیز حدود ۱۵ درصد بود این در حالی است که میزان سهم واردات بنزین در مرداد ماه سال گذشته از کل واردات ایران طی آن ماه از نظر وزن حدود دو درصد و از نظر ارزش حدود1 درصد بود.


سخنان کلینتون نشان از قاطعیت بیشتر آمریکا دارد

سایت فارسی وزارت خارجه اسرائیل: سخنان وزیر امور خارجه ایالات متحده که گفت "جمهوری اسلامی ایران به سوی دیکتاتوری نظامی پیش می رود" و تلاش های گسترده سیاسی دولت واشنگتن در اجرای هرچه جدی تر تحریم های اقتصادی علیه حکومت ایران، به گفته برخی تحلیلگران سیاسی نشان آن است که ایالات متحده به سوی یک رویاروئی قاطع علیه برنامه های اتمی ایران پیش می رود.

هیلاری کلینتون هنگام سخنرانی در یک اندیشکده (think-tank) به نام Council on Foreign Relations در عین حال که تاکید کرد ایالات متحده مصمم است بر فشارهای جهانی بر حکومت ایران به هدف متوقف ساختن برنامه های اتمی بیافراید، ابراز اطمینان کرد که خود ملت ایران بالاخره نسبت به رخدادهای ناگوار در داخل کشور واکنش نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: «تردیدی نداریم که ایران به سوی یک حکومت دیکتاتوری نظامی با نمادی از ایدئولوژی دینی پیش می رود». کلینتون صریحا بر سپاه پاسداران انگشت گذاشت و افزود: «سپاه پاسداران می کوشد با همنوائی برخی روحانیون و مقامات سیاسی ایران، به این هدف خود برسد».

کلینتون ارزیابی کرد که تحریم های گسترده از جانب شورای امنیت، ایالات متحده، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی علیه جمهوری اسلامی ایران فشارهای سنگین تری بر این رژیم وارد آورده است و آثار آن در ایران به خوبی احساس می شود.

وزیر خارجه آمریکا ابراز اطمینان کرد که خود ملت ایران بالاخره نسبت به رخدادهای ناگوار در داخل کشور واکنش نشان خواهد داد.


استقرار مجدد اوباش حکومتی جلوی منزل كروبی

سحام نيوز: از ساعاتي پيش نيروهاي امنيتي با استقرار در اطراف و درب منزل مهدي كروبي آمد و شد به اين ساختمان را تحت كنترل خود قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سحام نيوز اين افراد با ذكر اين ادعا واهي كه “خبر رسيده كه آقاي كروبي قصد برگزاري نماز عيد فطر را دارد” اقدام به استقرار مجدد درب منزل نموده اند.

پيش از اين نيز مهاجمان به منزل كروبي، در شعارهايشان چنين ادعايي را مطرح كرده بودند.

لازم به توضيح است آقاي كروبي قصد برگزاري نماز عيد فطر را نداشته و ندارند و اخبار منتشر شده در برخي سايت ها خبر كذب مي باشد كه توضيح فوق نيز به ماموران امنيتي مستقر در محل از سوي فرزند ايشان اعلام شده است.


اهل سنت تهران از برگزاری نماز عید در منازل هم منع شدند

سنی آنلاین: مردم اهل سنت تهران که از داشتن حتی یک مسجد برای برگزاری نماز در این شهر بزرگ محروم هستند، نمازهای خود را در برخی منازل اقامه می‏نمودند، که متاسفانه ساعاتی قبل مطلع شدیم که از برگزاری نماز عید در این منازل هم منع شدند. پلیس امنیتی تهران با مراجعه به منازلی که اهل سنت در آن منازل نماز عید را برگزار می‏کنند، با فشار و تهدید از آنها تعهد ‏می‏گیرد که حق برگزاری نماز عید را نداشته و باید نماز را پشت سر مقام رهبری ادا نمایند. به احتمال قوی وزارت کشور در پشت این قضیه قرار دارد. این در حالی است که نماز جمعه و عیدین با سابقه سی ساله اهل سنت، که در مدرسه پاکستانی‏ها برگزار می‏شد، چند سال قبل از طرف مسئولین تعطیل شد و بعد از آن اهل سنت در مناطق مختلف نماز جمعه و عیدین را در منازل برگزار می‏کردند که متاسفانه این قبیل فشارها بر اهل سنت به حدی رسیده است که حتی ادای فریضه نماز جمعه و عیدین در منازل را هم تحمل نمی‏کنند. قابل ذکر است که قبلا در شهرهای بزرگی مانند اصفهان، کاشان، قم، کرمان، یزد و اطراف تهران نیز از برگزاری نماز اهل سنت جلوگیری به عمل آمده است.


احتمال آزادی سه گروگان آمریکایی در ایران

سایت عصر ایران: سه تبعه آمریکایی که به دلیل ورود غیرقانونی به خاک ایران در مرز عراق بازداشت شده بودند در آستانه آزادی قرار گرفته اند. همزمان با عید سعید فطر عید بزرگ مسلمانان جهان این سه تبعه آمریکایی که جرم ورود غیرقانونی انان به خاک ایران محرز است ممکن است با توجه به رافت اسلامی مشمول آزادی شوند. سارا شرود، شین باور و جاشوا فاتال اسامی سه تبعه آمریکایی است که در ۸ مرداد ۱۳۸۸ (۳۱ ژوئیه ۲۰۰۹) در مرز ایران و عراق بازداشت شدند. همچنین ایران پیشتر در اقدامی بشردوستانه و انسانی به مادران این افراد اجازه داده بود در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸ به ایران سفر کنند و با فرزندان خود ملاقات داشته باشند و این مادران طی ۲ روز اقامت در ایران حدود ۱۰ ساعت با فرزندان خود دیدار کردند.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .