خبرهای برگزیده- دوشنبه هفدهم آبان ١٣٨٩


کارگران بازنشسته تامين اجتماعی در نامه ای به محمود احمدی نژاد خواستار افزايش مستمری ها شدند

کانون کارگران بازنشسته تامين اجتماعی استان تهران در نامه ای به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، ضمن اعتراض به افزايش ۶ درصدی مستمری ها در تامين اجتماعی، خواستار افزايش ۱۵ درصدی مستمری های سازمان تامين اجتماعی شدند. در اين نامه آمده است که تصميم دولت مبنی بر افزايش ۶ درصدی مستمری ها با ماده ۹۶ قانون تامين اجتماعی منطبق نيست و از محمود احمدی نژاد درخواست شده است که دستور رفع اين مشکل را صادر کند. يک ميليون و سيصد هزار نفر، بازنشسته تامين اجتماعی در ايران هستند.

فتنه اقتصادی؛ رادان: هیچ اخلالی را بر نمی ‌تابیم

ایسنا: جانشين فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينكه با اخلالگران بايد قبل از اجراي هدفمند‌کردن يارانه‌ها برخورد کرد،‌ گفت پليس تا امروز همراهي اکثر صنوف را داشته و روساي اصناف نيز بخش نظارتي را راه انداخته‌اند.

سردار احمدرضا رادان درحاشيه سفر به استان همدان اظهار كرد: «نيروي انتظامي در قانون هدفمند‌کردن يارانه‌ها هيچ اخلالي را بر نمي‌تابد و با افرادي كه مي‌خواهند منافع مردم را در خطر قرار دهند برخورد خواهد كرد.»

قیمت کالاهای اساسی همچنان رو به‌افزایش است

سایت آفتاب: در دو هفته گذشته قیمت برنج داخلی و قند و شکر افزایشی، قیمت گوشت قرمز ثابت و قیمت حبوبات همچنان سیر صعودی داشته است.

قیمت برنج داخلی که تا پیش از این بین ۲۸۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان بود، در حال حاضر به قیمت ۳۲۰۰ تا ۳۶۰۰تومان در سطح شهر عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش، قیمت برخی محصولات لبنیاتی در برخی برندها علی‌رغم اولتیماتوم وزارت بازرگانی هنوز به حالت قبل برنگشته است. همچنین قیمت آبمیوه‌های یک لیتری تکدانه نیز با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شده است.

قیمت قند و شکر نیز نسبت به یک ماه گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته است. بر اساس این گزارش، تا یک ماه پیش قیمت هر کیلوگرم قند ۱۳۵۰ تومان و قیمت هر کیلو گرم شکر ۱۱۵۰تومان بود که امروز این دو کالای استراتژیک به قیمت های ۱۶۰۰ و ۱۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش افزایش قیمت حبوبات همچنان سیر صعودی دارد و نسبت به هفته قبل، ماه قبل و سال قبل شاهد افزایش قیمت تدریجی کالاها هستیم. در حال حاضر در بازار تهران قیمت هر کیلو گرم نخود ۱۸۵۰ تا ۲۰۰۰ تومان، هر کیلوگرم عدس ۲۱۵۰ تا ۲۲۵۰ تومان، هر کیلوگرم لوبیا قرمز ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم عدس۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان است .

فعالان خرده فروشی های سطح شهر اعلام کردند که شرکت های تولیدی در حال حاضر اقدام به افزایش قیمت تدریجی در محصولات خود کرده اند به نحوی که این افزایش قیمت در کوتاه مدت محسوس نیست ولی به مرور زمان و در یک پروسه ۶ ماهه به رقم قابل توجه ای می رسد.

همچنین علی رغم ادعای وزارت بازرگانی در زمینه کنترل بازار گوشت قرمز، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، قیمت این کالای استراتژیک کاهش پیدا نکرده و همچنان به قیمت هر کیلوگرم ۱۷۵۰۰ تا ۱۸۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز از مرز ۳۰۰۰ تومان عبور کرده است.

افزایش آمار دختران بیکار در کشور

خبرگزاری هرانا - مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه آمار دختران بیکار افزایش 15 درصدی داشته است، گفت: بیکاری نباید باعث شود بعضی از دختران به هر شغلی مشغول شوند.

مجید ابهری اظهار داشت: در حال حاضر تعداد دختران جوان بیکار از 318 هزار نفر به 515 هزار نفر رسیده است یعنی اینکه بیکاری دختران جوان 16 تا 25 ساله که در سال 88، 8/32 درصد بوده امسال به 5/46 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: با توجه به اینکه بیکاری دختران تحصیل ‌کرده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نیمی از جمعیت کشور به شمار می‌رود و از طرفی سالانه باید 700 هزار فرصت شغلی در این زمینه ایجاد شود، مشکل اساسی عدم ارزیابی نیازهای بازار کار به رشته‌های مختلف تحصیلی با تعیین تعداد آنهاست.

ابهری با بیان اینکه دانشگاه‌ها بدون ارزیابی و سنجش بازار کار اقدام به پذیرش دانشجوی دختر در رشته‌های مختلف می‌کنند، عنوان کرد: در حال حاضر با تورم نیروی تحصیل‌کرده و بیکار مواجه هستیم به طور مثال در رشته‌های علوم انسانی مبنای این رشته‌ها از منابع غربی گرفته شده و هیچ‌گونه مشابهتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ندارند.

وی تاکید کرد: فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی به‌ویژه مدیریت، روانشناسی و جامعه‌شناسی از نیازهای واقعی کشور و راه‌حل‌های آنها بی‌خبر بوده و همین موضوع سبب عدم کارآیی آنها در میدان‌های کار و عمل می‌شود.

مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: سنجش نیازهای بازار کار و پذیرش دانشجو به اندازه آن باعث می‌شود که این مشکلات به وجود نیاید همچنین در حال حاضر در کشور 50 هزار پزشک بیکار وجود دارد و تعداد زیادی فارغ‌التحصیل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا موجود است که این امر باعث می‌شود بعضی از دارندگان مدارک تحصیلی به خاطر نیاز یا سایر عوامل حاضر شوند با مدارک تحصیلات عالی با کار دیپلم مشغول به کار شوند.

ابهری افزود: بیکاری باعث افسردگی و سرخوردگی‌های اجتماعی می‌شود و کاهش علاقه‌مندان به تحصیلات عالیه را به دنبال خواهد داشت همچنین برقراری رشته‌های مهارت‌های زندگی و یا تدوین منابع علوم انسانی براساس مبانی اسلامی و ایرانی باعث کارایی بیشتر دانشجویان شده و اساساً آنها را در زمینه حرفه و شغل مورد نیاز ورزیده می‌کند. بیکاری نباید باعث شود بعضی از دختران به هر شغلی مشغول شوند یا بعضی از کارهای مغایر با تحصیلات عالی و فرهنگ اجتماعی را انجام دهند.


گزارش دیگری در باره تخریب باغ گياه‌شناسی نوشهر

دریانیوز: قطع درختان در حالي صورت گرفت كه بر اساس گزارش سبزپرس، بررسي اسناد فرمانداري نوشهر نشان مي‌دهد كه شوراي تامين نوشهر يك روز پس از تخريب باغ گياه‌شناسي، مجوز قانوني آن را صادر كرد. اين خبر را خبرگزاري مهر در تاريخ 15آبان تاييد كرد. مهر نوشت: «برخي اسناد در فرمانداري نوشهر حكايت از آن دارد كه يك روز پس از هشتم آبان ماه كه اداره بنادر و دريانوردي نوشهر اقدام به تصرف بخشي از باغ گياه‌شناسي كرده بود «شوراي تامين» شهرستان نوشهر تشكيل جلسه داده و در آن جلسه به اداره بنادر و دريانوردي اجازه ورود به حريم باغ گياه‌شناسي را داده است.»

سرانجام پس از كشمكش‌هاي چندساله سازمان بنادر و دريانوردي و مسوولان باغ گياه‌شناسي نوشهر، بخش وسيعي از نخستين باغ گياه‌شناسي خاورميانه كه ميليون‌ها دلار ارزش داشت تخريب شد تا پرونده يك تخريب ديگر باز شود. هنوز هياهوي مناقشه بر سر احداث جاده در جنگل ابر رنگ نباخته است كه اين‌بار ماشين‌آلات راهسازي درختان 50 تا 90 ساله و هزاران اصله نهال را در اين باغ 35 هكتاري از بن بركندند.

همه‌چيز از يك جاده شروع شد؛ جاده‌يي كه قرار بود مسير كمربندي نوشهر را به بندر متصل كند. براي رسيدن به بندر راه‌هاي متفاوتي وجود داشت اما مسوولان سازمان بنادر و دريانوردي و مقامات استاني مازندران ترجيح دادند از مسيري بروند كه تخريب چند خانه مسكوني را در پي نداشته باشد و به جاي آن راهي را انتخاب كردند كه هزينه زيادي در برداشت.

دكتر محمد جعفري، رييس گروه مشاوران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در اين باره به «ملت ما» مي‌گويد: «‌آنچه نبايد اتفاق مي‌افتاد، روي داده است. هزينه قطع هزاران درخت در باغ اكولوژيك ملي را اگر برآورد كنيم، مي‌بينيم كه جاده‌يي در حال ساخته شدن براي مردم است كه گران‌ترين هزينه‌ها را براي آن داده‌ايم. اگر مباحث آموزشي را در نظر بگيريم و اكسيژني كه اين درختان توليد مي‌كرده‌اند مي‌بينيم ارزش آنها ميليون‌ها دلار بوده است.» دكتر جعفري در ادامه مي‌گويد: «بطور قطع اين ارزيابي زيست‌محيطي براي اين جاده انجام نشده است كه اگر انجام شده بود چنين فاجعه‌يي رخ نمي‌داد. اصل حيات، ذخاير ژنتيكي هستند. باغ گياه‌شناسي نوشهر براي احياي جنگل‌هاي تخريب‌شده يك الگو است. از بين بردن اين درختان يعني از بين بردن الگو. فرماندار كه اين اقدام را تاييد كرده و نخستين كسي است كه بايد پاسخگو باشد. همه متخلفان در هر مقام و هر پستي بايد توبيخ شوند.» اين متخصص مي‌افزايد: «در اين زمينه نامه‌يي به مقام‌هاي بلندپايه كشور نوشته‌ام كه طي روزهاي آينده خواهم فرستاد. نامه‌يي نيز به رييس مجلس و نايب‌رييس آن و رييس كميسيون كشاورزي مجلس مي‌فرستم. همه بايد از ابعاد كارشناسي اين فاجعه باخبر شوند.»

مهندس محمد درويش، عضو هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل و مرتع نیز در اين باره به «ملت ما» مي‌گويد: «باغ اكولوژي نوشهر، موزه پژوهش در حوزه منابع طبيعي است. بيش از 450 گونه درختي و درختچه‌يي در آن وجود دارد و از آن مراكزي است كه افتخار ماست و بايد آن را بر سر بگذاريم چراكه اين باغ در يك منطقه جلگه‌يي است كه ارزش اكولوژيك بسيار بالايي دارد. يكي از بي‌نظيرترين باغ‌هاي اكولوژيك جهاني است. گونه‌هاي درختي در اين باغ با قدمت 90 سال هم ديده مي‌شود. اين باغ عامل جذب گردشگر علمي، فرهنگي و پژوهشي است و به جاي آنكه به آن رسيدگي بيشتري شود تخريب شد.»

او در ادامه مي‌افزايد: «در همه جاي دنيا يكي از دلايل وقار شهري وجود باغ اكولوژيك است مثل باغ اكولوژيك لندن و توكيو كه بر وقار اين شهرها مي‌افزايند. وقوع چنين اتفاقاتي نشان‌دهنده آن است كه ملاحظات زيست‌محيطي در فعاليت‌هاي اقتصادي از جايگاه شايسته‌يي در كشور ما برخوردار نيست. تا آنجا كه فرماندار نوشهر حاضر شده است كه 70 هزار درخت را قطع كند اما هزينه چند خانه مسكوني را در مسير ديگري نپردازد.»قطع درختان باغ گياه‌شناسي در مساحتي به وسعت 8 هكتار هزينه اين اشتباه بود كه اين روزها وزير كشاورزي خواستار توقف آن شده بود.

به گزارش همشهري‌آنلاين در نامه وزير جهادكشاورزي كه دوازدهم آبان ماه جاري و 4 روز پس از تخريب باغ گياه‌شناسي نوشهر خطاب به وزير كشور تنظيم شده، آمده است: «با توجه به اينكه باغ مذكور يكي از مهم‌ترين سرمايه‌هاي ملي و از قديمي‌ترين ايستگاه‌هاي تحقيقاتي متعلق به سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي به‌شمار مي‌رود كه در زمره آثار ملي به شماره 17795 ثبت شده و داراي سند ملكي است، هرگونه دخل و تصرف در آن باعث از بين رفتن بسياري از گونه‌هاي نادر گياهي و واردآمدن خسارت به يكي از ارزشمندترين سرمايه‌هاي ملي و بين‌المللي مي‌شود. خواهشمند است دستور فرماييد به‌منظور پيگيري موضوع و جلوگيري از اقدامات غيرقابل‌قبول و ممانعت از تخريب اين اثر بي‌بديل اقدام عاجل صورت پذيرد.» اما جاي اين پرسش باقي است كه چرا به نامه وزير جهاد كشاورزي توجهي نشده است؟

شنبه هفته گذشته بود كه در نخستين ساعات صبح بيش از 50 نفر به همراه ده‌ها دستگاه ماشين‌آلات سنگين و نيروهاي پيمانكار طرح توسعه بندرنوشهر، با حمله به باغ گياه‌شناسي نوشهر و ضرب و شتم برخي پرسنل باغ گياه‌شناسي، تخريب اين باغ ملي – تحقيقاتي را آغاز كردند. تخريب باغ گياه‌شناسي نوشهر براي احداث جاده كمربندي نوشهر و همچنين توسعه بندر نوشهر سال‌ها محل مناقشه سازمان بنادر و دريانوردي و مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران بود. به گفته معاون وزير راه، مسوولان دولتي طرح عبور راه از باغ گياه‌شناسي نوشهر را تاييد كرده‌اند.

قطع درختان در حالي صورت گرفت كه بر اساس گزارش سبزپرس، بررسي اسناد فرمانداري نوشهر نشان مي‌دهد كه شوراي تامين نوشهر يك روز پس از تخريب باغ گياه‌شناسي، مجوز قانوني آن را صادر كرد. اين خبر را خبرگزاري مهر در تاريخ 15آبان تاييد كرد. مهر نوشت: «برخي اسناد در فرمانداري نوشهر حكايت از آن دارد كه يك روز پس از هشتم آبان ماه كه اداره بنادر و دريانوردي نوشهر اقدام به تصرف بخشي از باغ گياه‌شناسي كرده بود «شوراي تامين» شهرستان نوشهر تشكيل جلسه داده و در آن جلسه به اداره بنادر و دريانوردي اجازه ورود به حريم باغ گياه‌شناسي را داده است.»

درعين حال به گفته رييس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مازندران برخي از پرسنل باغ گياه‌شناسي مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. دكتر اميني، رييس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران به «سبزپرس» گفت: «متاسفانه با وجود مقاومت كارمندان و محققان باغ گياه‌شناسي نوشهر، گارد بندرنوشهر بطور غيرقانوني وارد اين مركز شدند و به همراه ماشين‌آلات سنگين خود اقدام به تخريب ديوارهاي بخش جنوبي باغ گياه‌شناسي كردند.» وي افزود: «حتي وقتي پرسنل باغ اقدام به مقاومت و تهيه فيلم و عكس از تخريب‌ها كردند نيروهاي آنان با حمله به پرسنل باغ آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

جمعي از استادان، دانشجويان و كاركنان گروه‌هاي مختلف محيط زيست دانشكده علوم دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات در اقدامي خودجوش اعتراض شديد خود را با جمع‌آوري امضا نسبت به تخريب باغ گياه‌شناسي نوشهر اعلام كردند. از سوي ديگر120 تن از اعضاي هيات علمي موسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع با صدور بيانيه‌یي، نسبت به تخريب باغ گياه‌شناسي نوشهر اعتراض كردند. در اين بيانيه آمده است که دستور فرمانداري براي احداث جاده كمربندي نوشهر و هجوم گارد اداره كل بنادر و دريانوردي كه به «ويراني حدود 5 هكتار از باغ گياه‌شناسي» و «نابودي بيش از 50 هزار نهال» منجر شده است، «بيشتر به حمله دشمن به مرزهاي كشور مي‌ماند.» كانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست نيز نامه‌يي نوشتند و از او خواستند تا «تخريب باغ ملي گياه‌شناسي نوشهر را متوقف كند».

هوای تهران در وضعيت "هشدار"

مدير مركز پايش آلودگي هواي تهران اعلام كرد: در حال حاضر شاخص كيفيت هواي تهران و نيز شهرستان هاي استان تهران در وضعيت 'هشدار' است. سيد 'امير فاتح وحدتي' روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين شرايط جوي به دنبال پايداري هوا طي دو روز گذشته رخ داده است.

وي اظهارداشت: اندازه گيري ايستگاههاي سنجش آلودگي هوا از روز جمعه 14 آبانماه تاكنون نشان دهنده بالارفتن تدريجي ميزان ذرات معلق در هواي تهران است.

به گفته وي، ‌اكنون ميانگين ذرات معلق در هوا 124( PSI) است.

وحدتي از شهروندان خواست تا از سفرهاي غيرضروري بپرهيزند و با وسايل نقليه شخصي تردد نكنند.

مدير مركز پايش آلودگي هواي تهران همچنين از شهروندان به ويژه ورزشكاران و بيماران قلبي و عروقي و نيز كودكان درخواست كرد تا از تردد و فعاليت شديد در هواي آزاد بپرهيزند.

آلاينده هاي منواكسيد كربن، دي اكسيد گوگرد،‌دي اكسيد نيتروژن، ‌ازن و ذرات معلق، پنج آلاينده هواي تهران هستند.

بر اساس شاخص هاي استاندارد هوا، هرگاه شاخص كيفيت هوا بين صفر تا 100 باشد هواي تهران در شرايط 'پاك'، از 50 تا 100 'سالم'، 100 تا 200 'ناسالم'، 200 تا 300 بسيار 'ناسالم' و از اين مقدار بيشتر شاخص كيفيت هوا در شرايط خطرناك است.

هنگامي كه شاخص كيفيت هوا در شرايط خطرناك قرار گيرد در وضعيت 'هشدار،‌ اضطرار و بحران' قرار خواهيم گرفت كه مسوولان ذيربط ملزم به اعمال محدوديت هاي ترددي خاص در شهر هستند.


نازنين خسروانی، روزنامه نگار زندانی، با مادرش تماس گرفت

نازنين خسروانی، روزنامه نگار بازداشت شده، روز دوشنبه با خانواده خود تماس گرفت. اعظم افشاريان، مادر خانم خسروانی، به « راديو فردا» گفت: دخترش به او گفته که در بند ۲۰۹ زندان اوين بازداشت است. خانم افشاريان همچنين گفت: نازنين خسروانی در اين مکالمه تلفنی که يک دقيقه طول کشيده، گفته که حالش خوب است و قرص هايی که مادرش هنگام بازداشت به او داده بود را مصرف می کند. خانم خسروانی بيماری قلبی دارد. نازنين خسروانی روز دوازدهم آبان در منزلش بازداشت شد. پيشتر، مادر او به زندان اوين مراجعه کرده بود، اما ماموران به او گفته بودند که نام دخترش در ميان بازداشت شدگان در اين زندان نيست. نازنين خسروانی به گفته خانواده اش در چند ماه گذشته هيچ فعاليت مطبوعاتی نداشته است و هنوز دليل بازداشت او مشخص نيست.

از وضعیت و شرایط فعال سندیکایی ربوده شده هیچ خبری در دست نیست

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" از وضعیت و شرایط فعال سندیکایی ربوده شده آقای غلامرضا غلامحسینی هیچ خبری در دست نیست.

فعال سندیکایی غلامرضا غلامحسینی که با یورش مامورین وزارت اطلاعات در یکی از خیابانهای کرج پس از ضرب و شتم شدید، وی را ربوده و به سلولهای انفرادی بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات در زندان گوهردشت کرج منتقل نمودند.از زمان دستگیری تا به حال از وضعیت و شرایط او هیچگونه خبری در دست نیست

خانواده این فعال سندیکایی در طی این مدت با مراجعات مکرر به مراکز مختلف خواستار مطلع شدن از وضعیت و شرایط عزیزشان هستند ولی تا به حال جوابی به این خانواده داده نشده است و این خانواده در نگرانی فزآینده ای بسر می برد.

از طرفی دیگر مامورین وزارت اطلاعات پیش از این درطی یورشی که به منزل این فعال سندیکایی داشتند بدلیل عدم حضور او در منزل، فرزند وی را بمدت یک روز به گروگان گرفتند آنها همچنین کارت شناسایی، پاسپورت، کارت و دفترچه های بانک و غیره را با خود بردند.این مسئله باعث شده است که این خانواده نتوانند از حساب بانکی خود پول مورد نیاز برای امرار معاش را برداشت نماید و آنها را با مشکلات عدیده معیشتی مواجه کرده اند.

خانواده آقای غلامحسینی به اداره اطلاعات کرج برای بازپس گرفتن مدارک شخصی و کارت بانک مراجعه نمودند ولی پس از مدتی انتظار با برخوردی غیر انسانی یکی از بازجویان وزارت اطلاعات مواجه شدند که این خانواده را مورد تهدید قرار داد و به آنها گفت:« در صورت دستگیری آقای غلامحسینی پوست او را خواهیم کند»

شیوه جدید بازجویان وزارت اطلاعات علاوه بر دستور قطع غیر قانونی حقوق کارکنان تعلیق شده شرکت واحد اقدام به ضبط کارت و دفترچه بانکی آنها می نمایند تا خانواده های آنها نتواند از حساب بانکی خود پول برای امرار معاش برداشت نمایند و از این طریق خانواده های آنها را تحت فشار شدید معیشتی قرار می دهند.

ضرب و شتم وحشیانه 2 فعال سندیکایی در روز چهارشنبه 12 آبان ماه بدستور و با نظارت یکی از مسئولین و سربازجویان وزارت اطلاعات در شهر کرج به نام محبی و بازجوی دیگری بنام رضا عرفانی صورت گرفت .

فعال سندیکایی غلامرضا غلامحسینی 44 ساله در جریان اعتصابات گسترده کارکنان شرکت واحد تهران در سال 84 دستگیر وچند هفته در زندان اوین در بازداشت بسر بردو نزدیگ به 4 سال از کار تعلیق شد. او حدودا 8 ماه پیش پس از صدور رای بازگشت به کار، اداره کار توانست به محل کار خود بازگردد ولی 2 مردادماه مجددا با بهانه های واهی از کار تعلیق شد.

در حال حاضر علاوه بر غلامرضا غلامحسینی دو تن از رهبران سندیکای و یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه آقایان منصور اسالو و ابراهیم مددی چند سالی است که در زندان بسر می برند و آقای رضا شهابی از 22 خرداد ماه تاکنون در بند مخوف 209 شکنجه گاه وزارت اطلاعات زندانی است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،ربودن،ضرب وشتم و حشیانه ، انتقال به سلولهای انفرادی و بی خبر نگه داشتن خانواده این فعال سندیکایی را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سازمان جهانی کار خواستار مداخله برای آزادی بی قید و شرط این فعال سندیکایی است.

13 آباد 1389 برابر با 04 نوامبر 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان جهانی کار کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


چهار روزنامه نگار روزنامه همشهری از کار برکنار و يک روزنامه نگار باسابقه اين نشريه اخراج شدند

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گزارش داد که چهار نفر از روزنامه نگارهای باسابقه روزنامه همشهری برکنار و يک نفر از آنها اخراج شده اند. اين چهار روزنامه نگار، جمشيد پوراسکندر، عباس اسدی، سهيلا نياکان و غلامعلی شيدفر هستند که هر کدام سابقه بيشتر از ۲۰ سال کار در اين رشته دارند. تاکنون مديريت روزنامه همشهری برای برکناری های بوجود آمده توضيحی نداده است. طی چهار سال گذشته، بعضی از اعضای تحريريه همشهری به اَشکال مختلف از اين روزنامه اخراج شده اند. روزنامه همشهری يکی از پرتيراژ ترين روزنامه های ايران است.

استخدام ۱۰درصد از اعضای هيات علمی از جامعه ايثارگران

دانشجونیوز: با تصويب مجلس دولت مکلف شد نسبت به تامين معيشت رزمندگان و ايثارگران نيازمند اقدام کند.

به گزارش ايلنا، در ادامه جلسه علنی امروز مجلس ماده ۴۸ لايحه برنامه پنجم توسعه مربوط به ايثارگران، مورد بررسی و تصويب نمايندگان مجلس قرار گرفت.

براساس اين بندها، دانشگاه‌ها و مراکز موسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانه‌های علوم تحقيقات و فناوری و بهداشت و درمان آموزش پزشکی مکلفند حداقل ۱۰ درصد اعضای هيات علمی مورد‌نياز خود را از بين جامعه ايثارگران شامل رزمندگان با بيش از ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای ۲۵ درصد، آزادگان بالای ۳ سال اسارت، فرزندان جانبازان بالای ۵۰ درصد، فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بيش از سه سال اسارت که دارای مدرک دکترای تخصصی مورد تاييد وزارتخانه علوم و بهداشت هستند، حسب مورد از طريق استخدام و يا موافقت با انتقال کارکنان ديگر دستگاه‌ها يا تبديل وضعيت کارکنان غيرهيات علمی تامين و از ابتدا آنان را به صورت عضو هيات علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرايی مرتبط و تاثير آن در پايه و مرتبه علمی بدون الزام به رعايت شرط سنی و آزمون استخدام کنند. مسئوليت اجرای اين حکم به طور مستقيم بر عهده وزرا و روسای دستگاه‌های مذکور است. مقامات ياد شده در اين خصوص خود مجاز به اتخاذ تصميم هستند. احکام و امتيازات اين بند شامل اعضای هيات علمی فعلی دارای شرايط فوق نيز خواهد بود.

براساس بند ديگر ماده ۴۸ دولت مکلف است به منظور حفظ کرامت و منزلت ايثارگان و رزمندگان معسر و نيازمند نسبت به تامين معيشت و پوشش بيمه‌ای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام کند.

همچنين دولت نسبت به ساماندهی و برقراری مستمری بسيجيان و رزمندگان معسر و نيازمند دوران دفاع مقدس اعم از بسيجيان تحت فرماندهی سپاه پاسداران، کميته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی اقدام کند. در اين مورد الياس نادران در تذکر آئين‌نامه‌ای تاکيد کرد: حق ايثارگری و حق اشتغال که يکی از نمايندگان (نجف نژاد) به آن اشاره کرد دو امر جدا هستند و افراد می‌توانند از هر دوی آنها برخودار شوند.

وی همچنين در مورد پيشنهاد رفع ابهام از کلمه معسر در بندهای پايانی ماده ۴۸ يادآور شد: لاريجانی برای رفع ابهام کلمه نيازمند را به کار برد، لذا دو کلمه معسر و نيازمند آمده است. با عنوان هم معنی آورده شده است در صورتی که اعسار در دادگاه بايد ثابت شود اما نيازمندی نيازی به اين امر ندارد.


دو شهروند ارمنی اقرار کردند که قصد فروش اورانیوم با غنای بسیار بالا داشته اند

وزارت کشور گرجستان امروز اعلام کرد که دو شهروند ارمنی، در دادگاه، اقرار کرده اند که مقداری اورانیوم بسیار غنی شدۀ نظامی را به طور غیرمجاز وارد گرجستان کرده و قصد فروش آن را داشته اند. سخنگوی وزارت کشور گرجستان ،اسامی این دو نفر را «سومبات تونویان » Sumbat Tonoyan و «هرانت اوهانیان» Hrant Ohanian اعلام کرد و گفت این دو، در ماه مارس ۲۰۱۰ قصد داشتند مقدار اندکی اورانیوم با غنای حدود ۹۰ درصد را به ماموری مخفی که به عنوان نماینده ای از اسلامگرایان افراطی با آنان تماس گرفته بود، به مبلغ یک و نیم میلیون دلار بفروشند. منشاء این اورانیوم هنوز معلوم نیست.

درگیری مسلحانه در مرز ایران و آذربایجان

سایت تابناک: گروهی از قاچاقچیان مسلح مواد مخدر که مقادیری مواد مخدر را از ایران وارد جمهوری آذربایجان کرده بودند با ماموران گمرک این کشور درگیر شدند.

به گزارش شبكه خبری صداقت کمیته گمرک جمهوری آذربایجان با اعلام این خبر افزود در این درگیری که هفته گذشته در روستای مرزی بویاخلوی شهرستان جلیل آباد جمهوری آذربایجان روی داد ، ماموران گمرک جمهوری آذربایجان یک قاچاقچی مسلح مواد مخدر ایرانی به نام "شهریار فداکار"را دستگیر واز او 7 کیلوگرم هروئین کشف کردند. دراین درگیری،دیگر قاچاقچیان فرار کردند.

در بررسی های اولیه مشخص شده است که "شهریار فداکار" با همکاری افراد ناشناسی این مقدار هروئین را در شهر گرمی استان اردبیل خریداری کرد و با عبور دادن از گمرکهای رسمی دو کشور وارد جمهوری آذربایجان شد.

دادگاه بخش یاسامال باکو این قاچاقچی مسلح را تا تکمیل پرونده به سه ماه حبس محکوم کرده است، جستجوی دیگر اعضای باند قاچاقچیان مواد مخدر ادامه دارد.


کشته شدن زائران ايرانی در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در کربلا

در پی انفجار يک خودروی بمب‌گذاری شده در کربلا دست‌کم ۵ تن کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند. مقام‌های امنيتی محلی گفته‌اند که زائران ايرانی هدف اين بمب‌گذاری بوده‌اند.

محمد الموسوی، رئيس شورای استانی کربلا، در باره‌ی اين واقعه گفت: انفجار ناشی از يک خودروی بمب‌گذاری شده بود و زائران ايرانی در منطقه‌ی انفجار بودند.

انفجار بمب به گفته‌ی مقام‌های امنيتی در منطقه‌ی شمال شهر کربلا به وقوع پيوست. روزانه ۱۵۰۰ زائر ايرانی به قصد مسافرت به شهرهای زيارتی نجف و کربلا، وارد خاک عراق می‌شوند.


وکیل شهلا جاهد می گوید حکم نهایی به او ابلاغ نشده است

عبدالصمد خرمشاهی وکیل شهلا جاهد متهم به قتل همسر ناصر محمدخانی فوتبالیست معروف قدیمی در گفت و گو با رادیو فردا گفت: هنوز حکم نهایی به او ابلاغ نشده است.

این در حالی است که به گزارش واحد مرکزی خبر، حکم اعدام شهلا جاهد توسط رئیس قوه قضاییه برای اجرا ابلاغ شده است.

خدیجه جاهد معروف به شهلا هشت سال پیش به اتهام قتل لاله سحرخیزان همسر ناصر محمدخانی فوتبالیست مشهور ایرانی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام او بعد از ارزیابی تعدادی از قضات در نهایت توسط دیوان عالی کشور تایید شد.


دو فعال دانشجویی در استان مازندارن بازداشت شده اند

به گزارش سایت دانشجونیوز، علیرضا کیانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی مازندران و عضوشورای عمومی تحکیم وحدت، ظهرروز یکشنبه در شهر بابلسر، توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی و آنطور که دانشجو نیوز می نویسد بدون حکم قانونی بازداشت شده است. این فعال دانشجویی درجریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بازداشت و به چهارده ماه حبس و 70 ضربه شلاق محکوم شده بود. از سوی دیگر به گزارش دانشجو نیوز، محسن برزگر، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل، صبح یکشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.


کانادا: عوامل رژیم بدنبال خرید تجهیزات بمب اتمی

به گزارش خبرگزاری رسمی کانادا، بلندپایه ‌ترین مقام امنیتی دولت فدرال کانادا فاش کرد عوامل رژیم تهران با هدف خرید تجهیزات ساخت بمب اتمی مشغول فعالیتهای مخفی در کانادا هستند. دیک فادن این موضوع را بر اساس تحقیقات اطلاعاتی اعلام کرده است.

خبرگزاری رسمی کانادا به ‌نقل از مدیر سازمان اطلاعات و امنیت دولت فدرال نوشت، تهدید سلاحهای کشتارجمعی، جدی‌ ترین جنبه تحقیقات و فعالیتهای اخیر این سازمان را به خود اختصاص داده و رژیمهای تهران و کره شمالی بیشترین نگرانی را در این زمینه برای کانادا فراهم می ‌آورند.

دیک فادن این اظهارات بی ‌سابقه و بی ‌پرده را در جمع گروهی از کارشناسان امنیتی و پژوهشی "انجمن بین ‌المللی آموزش اطلاعات امنیتی" مطرح کرده است.

وی تاکید کرد، ما طی یک عملیات بسیار پیچیده و سری در حال تحقیق در مورد افرادی هستیم که در تلاشند اجزای پیشرفته مورد نیاز ساخت بمب اتمی را از کانادا خریداری کنند و موفقیت در این زمینه به تخصص علمی و فنی گسترده ‌ای نیاز دارد.

این مقام امنیتی کانادا در حالی در مورد فعالیت عوامل رژیمهای تهران و کره شمالی هشدار داده است که دادگاهی در کانادا محمود یادگاری، یکی از عوامل جمهوری اسلامی مقیم این کشور را در تابستان گذشته به تلاش برای ارسال تجهیزات اتمی به ایران به زندان محکوم کرد.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .