جمعه شانزدهم مهرماه ١٣٨٩


در ایران والدین رکورددار کودک آزاری اند

در ايران، امروز، شانزدهم مهرماه به عنوان «روز جهانی كودك» جشن گرفته می شود. بگزارش «ایلنا»: "ايران هفده سال است كه به كنوانسيون بين‌المللی حقوق كودك پيوسته اما كمتر از پانزده درصد از كودكان و خانواده‌هايشان با اين قانون آشنا هستند."

«ایلنا»، خبرگزاری کار ایران، سپس می پرسد: چه گونه «روز کودک» را جشن بگیریم در حالی که "بيش از ۵۰ درصد از پدران و مادران ايرانی تنبيه بدنی كودكان را حق طبيعی خود می ‌دانند، ۳۰ درصد از كودكان يك تا پنج ساله در معرض آزارهای جسمی هستند، ۵۳ درصد از آزاررسان‌های پر و پا قرص كودكان پدرانشان و عامل ۹۰ درصد آزارکودکان پدر و مادر و يا ناپدری و نامادری آنان هستند."

«ایلنا» می افزاید: در جمهوری اسلامی "۷۰ درصد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعي (۱۲۳) به دليل كودك‌آزاری است، و امسال نزدیک به ۳۰۰ هزار كودك ایرانی از تحصيل بازمانده‌اند.

«ایلنا» در پایان "وجود يك ميليون و ۴۰۰ هزار «كودك كار» در سراسر ایران، از جمله هفت هزار تن در تهران" را نگران کننده دانسته است.


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خواستار آزادی اعضای دربند سازمان ادوار تحکيم وحدت شد

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، خواستار آزادی فوری پنج عضو سازمان دانش آموختگان، ادوار تحکيم وحدت و نحقيق و تفحص مقام های ايران و سازمان ملل درباره آنچه حبس، محاکمه غير عادلانه، شکنجه و بدرفتاری در زندان ناميده، شد. احمد زيدآبادی، عبدالله مومنی، علی مليحی، علی جمالی و حسن اسدی زيدآبادی، پنج عضو سازمان ادوار تحکيم وحدت هستند که به گفته کمپين بين المللی حقوق بشر، دستگيری آنها در راستای سرکوب بيرحمانه فعاليت های دانشجويی است.

کمپين بين المللی حقوق بشر همچنين از قوه قضاييه جمهوری اسلامی خواسته است تا تحقيق درباره نامه عبدالله مومنی درباره شکنجه و بدرفتاری جسمی و روحی با او در زندان را آغاز کند.


از محدودیت برای خاتمی، کروبی و موسوی انتقاد شد

سازمان «مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» با صدور اعلامیه یی شدیداللحن، در ضمن محکوم کردن آن چه محدودیت های اعمال شده بر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی می خواند، "تنها راه حفظ مصالح و حقوق ملی" را "بازگشت به مردمسالاری واقعی، احترام به حقوق شهروندی، به کارگیری عقل و تدبیر در اداره امور کشور، و دست شستن از ماجراجویی ها و موج آفرینی های خسارتبار وصرفاً دارای مصرف داخلی" دانسته است.

این سازمان، همزمان، حکومت جمهوری اسلامی و دولت محمود احمدی نژاد را به آمادگی برای "سازش با بیگانگان" متهم کرده و نوشته است: " همه شواهد و قرائن از تمایل شدید جریان حاکم به سازش با بیگانه، به منظور کاهش فشارهای خارجی برای حفظ قدرت در داخل حکایت دارد. درست در شرایطی که اقدامات سرکوب گرانه و محدودیت آفرین زمینه هرگونه ابتکاری برای حل بحران داخلی و تقویت انسجام و وحدت ملی برای خروج موفقیت آمیز از بحران های خارجی را عملاً منتفی ساخته است، اقتدارگرایان حاکم با ارسال پیام ها و نامه ها و واسطه های متعدد، بر آمادگی خود برای گفت و گو با طرف های آمریکایی و اروپایی اصرار می ورزند."


شبنم مددزاده روزه سیاسی می گیرد

بر پایه گزارش رسانه های هوادار «جنبش سبز» در ایران، «شبنم مددزاده»، دانشجوی زندانی و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم، با انتشار نامه یی از زندان «رجایی شهر»، در ضمن همدردی با دو وکیل مدافع ِ دربندش، «محمد اولیایی فرد» و «نسرین ستوده»، اعلام کرده است که در پشتیبانی از اعتصاب غذای خانم ستوده، روزه سیاسی خواهد گرفت.

بگزارش دانشجونیوز، در بخشی از این نامه آمده است:

"در جایی که دفتر وکلا بسته می شود، و زمانی که تصویب و اجرای قانون به بازجویان سپرده می شود دیگر چه دادگاهی؟ بنام دادگاه، نمایشی ترتیب می دهند و حتی در این نمایش نیزهیچ یک از اصول همان قانون خودشان را هم رعایت نمی کنند و کوچک ترین دفاعی را بر نمی تابند."

شبنم مددزاده سپس خطاب به نسرین ستوده می نویسد:

" هیچ ماده یی در قانون یافت نمی شود که بازداشت شما را توجیه کند و من که طعم حبس و سلول انفرادی و توهین و هتاکی های بازجویان را با تمام وجودم چشیده ام، با شما ابراز همدردی می کنم و ضمن محکوم کردن این بازداشت غیرقانونی اعلام می کنم که من نیز همراه با شما برای رساندن صدای عدالت خواهی و حق طلبیتان به گوش هم نوعانمان، روزه سیاسی می گیرم."


"اجرای مالیات بر ارزش افزوده را به سال آینده موکول کنید."

بگزارش «ایلنا»، محمد آزاد رئيس اتحاديه آهن فروشان ایران می گوید: "در لزوم اجرای ماليات بر ارزش افزوده شكی نيست اما بهتر است اجرای اين قانون مدتی به تاخير بيفتد تا راهكار روان شدن آن مشخص شود."

بگفته آقای «آزاد»: "بهتر است فرصت سه ماهه فصل پاييز را به جمع بندی برای بررسي راهكارهای اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده اختصاص داد و اين قانون را از اول سال آینده اجرا کرد."

بسیاری از آهن فروشان ایران در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده کار خود را مدتی تعطیل کرده بودند.


بر اساس اعلام وزارت نيرو، قيمت آب افزايش مى يابد

وزارت نيرو اعلام كرد ميانگين قيمت آب، تدريجى و پلكانى و با توجه به مناطق جغرافيايى، نوع و ميزان مصرف طى يك برنامه‌‌ پنج‌ساله افزايش خواهد يافت.

به گزارش ايرنا، خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى افزايش قيمت آب، در راستاى ماده ۳ قانون هدفمند كردن يارانه‌ها صورت خواهد گرفت كه براساس آن قيمت واقعى آب، قيمت تمام شده بوده و برابر با مجموع هزينه‌هاى تامين، انتقال و توزيع با رعايت بازده اقتصادى و نيروى كار، برق مصرفى، آب مصرفى، مواد مصرفى و استهلاك تجهيزات خواهد بود.

همچنين در قيمت‌گذارى آب مصرفى عواملى مانند قرار گرفتن درمناطق مختلف جغرافيايى سردسير يا گرمسير، نوع مصرف(صنعتى، خانگى؛ تجارى و يا كشاورزى)و ميزان مصرف با توجه به رعايت الگوى مصرف لحاظ خواهد شد.


سفیر ایران در کابل، خبر ارسال مواد منفجره به افغانستان را تکذیب کرد

"فداحسین مالکی" سفیر ایران در کابل، خبر ارسال مواد منفجره به افغانستان را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای مالکی گفته است، محموله مورد نظر در اخبار، مواد منفجره نبوده و حاوی مواد محترقه بوده است. وی افزوده، این محموله توسط یکی از تجار افغان از چین به افغانستان ترانزیت شده است.

این در حالی است که پليس افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد، حدود بيست تُن مواد منفجره را که از ايران به افغانستان وارد شده بود، توقيف کرده است.

مقام های پليس افغانستان گفته اند، اين مواد منفجره در کارتن هايی که روی آنها نوشته شده بود، اسباب بازی، وسايل آشپزخانه، و غذا جاسازی شده بودند.


 90 فعال سیاسی و مدنی خواستار آزادی فوری نسرین ستوده از زندان شدند

90 تن از فعالان سیاسی و مدنی با انتشار نامه ای خواستار آزادی فوری نسرین ستوده وکیل دادگستری شدند. خانم ستوده که بیش از یک ماه پیش بازداشت شده است در زندان اوین و در سلول انفرادی بسر می برد. رضا خندان همسر نسرین ستوده روز چهارشنبه در گفت و گو با رادیو فردا خبر داد که همسرش از 12 روز پیش در اعتراض به وضعیت خود، اعتصاب غذا کرده است. فعالان مدنی در این نامه از وضعیت خانم ستوده ابراز نگرانی کرده و افزوده اند بازداشت نسرین ستوده که از مدافعان حقوق بشر در ایران و از وکلای وطن‌دوست محسوب می‌شود، بر یأس و تأسف از تداوم کنش‌های غیرقانونی و خردگریز در کشورمی‌افزاید. احمد صدرحاج سیدجوادی، محمدعلی دادخواه،مصطفی دانشجو، عزت الله سحابی، عبدالفتاح سلطانی، اعظم طالقانی و حسن یوسفی اشکوری از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.


اهالی تریپولی لبنان: نه به احمدی ‌نژاد، نه به ولایت ‌فقیه

در آستانه سفر احمدی نژاد به لبنان، مردم شهر تریپولی با نصب پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده است، لبنان از ولایت فقیه استقبال نمی کند، مخالفت خود را با سفر احمدی نژاد به کشورشان اعلام داشتند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان "احمدی ‌نژاد، به تو خوش ‌آمد نمی ‌گوئیم" نوشت، یک گروه سنی در تریپولی شهر شمالی لبنان، به احمدی نژاد پیام تندی داده که از سفر آتی او به لبنان خرسند نیست و به او خوش آمد نخواهد گفت.

این خبرگزاری نوشت، چندین پلاکارد و تصویر در شهر تریپولی نصب شده که نشان ‌دهنده نارضایتی اهالی آن از سفر احمدی نژاد به لبنان است.

بر روی یکی از پلاکاردها نوشته شده است، "نه به ولایت ‌فقیه". همچنین تصویری از احمدی ‌نژاد دیده می شود که روی آن با علامت ضربدر نوشته شده، "به ولایت ‌فقیه در اینجا خوش ‌آمد نمی‌ گو‌ئیم."

خبرگزاری فرانسه نوشت، اکثریت حامی غرب در پارلمان لبنان، سفر احمدی ‌نژاد به جنوب این کشور در مرز اسرائیل را تحریک آمیز خوانده است.

ایالات متحده نیز از سفر احمدی نژاد به لبنان ابراز نگرانی کرده است.

سفر احمدی نژاد به لبنان در آستانه اعلام کیفرخواست دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین این کشور صورت می گیرد.

گفته می شود این دادگاه به این نتیجه رسیده که حزب الله لبنان در ترور حريری دست داشته است.

برخی منابع لبنانی می گویند، اگر دادگاه بین المللی در حکم نهايی خود حزب الله را به دست داشتن در ترور حريری متهم کند، این موضوع ممکن است به جنگ داخلی در لبنان منجر شود.

یکی از اهداف احمدی نژاد در سفر به لبنان، اعلام حمایت صریح او از حزب الله در شرایط بحرانی کنونی در این کشور است.


یکی از جنایتکاران تحریم شده نماینده ویژه احمدی ‌نژاد

سایت کلمه: سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، پس از مدتها خودداری از حضور در محافل عمومی، در نشستی با موضوع پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

مرتضوی که که از متهمان اصلی پرونده کهریزک محسوب می‌شود، در این نشست با عنوان نماینده ویژه احمدی‌نژاد و رئیس ستاد قاچاق کالا و ارز شرکت کرد و آنطور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، از لزوم مبارزه به شیوه انتظامی و فیزیکی در کنار مبارزه نرم با قاچاق سخن گفت.

وی همچنین خواستار تامین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح نرم‌افزاری پیمایش برای مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی شد و با اشاره به قیمت بالای فرآورده‌های نفتی در کشورهای همسایه افزود: پایین بودن قیمت سوخت در ایران انگیزه‌ی بالایی را برای قاچاق سوخت ایجاد کرده است.


روزی كه برای تمام كودكان ايران ‌زمين نيست

ایلنا: يك روز از 365 روز سال براي كودكان است، اگر شانس و اقبال با كودكي يار باشد كه كل 365 روز را كودكي مي‌كند در غير اين صورت حتي از حس كودكي خود هم سهمي نمي‌برند. در ايران 16 مهر روز كودكان است كه برابر با 8 اكتبر اين روز در سراسر جهان روز جهاني كودك نام‌گذاري شده است. تعدادي از كودكان ايراني، تنها همين روز «عزيزپرورده» مي‌شوند و سراسر اين روز را همراه با صرف پفك، چيپس، تخمه و.. پاي كارتون‌ها و فيلم‌هاي مختلف روز كودك مي‌نشينند، امروز ديگر شكي ندارند كه پدر و مادرشان بابت خيره شدنشان به تلويزيون به آنها غر نمي‌زند. كودكان ديگر به بهانه اين روز هم كه شده از پشت ويترين‌هاي پر زرق و برق مغازه‌ها، گرانقيمت‌ترين اسباب‌بازي را از آن خود كرده و در كنار آن دست پر مهر پدر يا مادر را بر روي پيشاني خود حس مي‌كنند اما كودكان ديگري حتي 16 مهر هم آزار مي‌بينند، از تلويزيون محروم مي‌شوند، گوشه خيابان كار مي‌كنند؛ انگشتان كوچكشان همچنان گره‌هاي نخ را به روي قالي سفت مي‌كند؛ بچه‌داري مي‌كنند و هزاران هزار كودك در گاراژ و كارگاه‌ها رنگ آفتاب، اسباب بازي، استراحت و.. را نمي‌بينند. ايران هفده سال است كه به كنوانسيون بين‌المللي حقوق كودك پيوسته اما با اين وجود حتي كمتر از 15 درصد از كودكان و خانواده‌هايشان با اين قانون آشنا هستند. در شرايطي كه بيش از 50 درصد از والدين ايراني تنبيه بدني كودكان را حق طبيعي خود مي‌دانند، 30 درصد از كودكان يك تا پنج سال در معرض آزارهاي جسمي هستند، 53 درصد از آزاررسان‌هاي پر و پا قرص كودكان پدران و 90 درصد آزارها توسط پدر و مادر و يا ناپدري و نامادري و در فضاي خصوصي منزل صورت مي‌گيرد؛ وقتي 70 درصد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعي (123) به دليل كودك‌آزاري بوده، با وجود آنكه امسال حدود 300 هزار كودك از تحصيل بازمانده‌اند و آمار كودكان خارج از چرخه تحصيل در مدارس، دورنماي خوبي ندارد، در چنين شرايطي مي‌خواهيم روز جهاني كودك را تبريك بگوييم! وجود يك ميليون و 400 هزار كودك كار در كشور كه هفت هزار كودك كار مربوط به تهران هستند، افزايش مادراني كه نمي‌خواهند مادر و همسر فداكار باشند و ساير موارد نشان از وجود خلاءهاي زيادي در حوزه كودكان دارد. در عين حال علي‌رغم خلاءهاي بي‌شمار ،براساس گفته صاحب نظران، پيمان‌نامه حقوق كودك به كتابچه‌اي فاقد اهميت در كشور تبديل شده كه در حال حاضر در ميان ساير كتاب‌ها و قوانين خاك مي‌خورد. تعدادي از فعالان و صاحب‌نظران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا به پيمان‌نامه حقوق كودك اشاره و به موضع دولت در قبال آن انتقاداتي دارند. شايد روز جهاني كودك فرصتي براي ورق زدن يا يك نگاه اجمالي بر روي پيمان‌نامه حقوق كودك باشد. غفلت نكنيم! «مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك» شفاف‌سازي كند ثريا عزيزپناه عضوهيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، اعلام مي‌كند: براي فعالان حقوق كودك اهميت دارد كه در روز جهاني كودك، براي احقاق حقوق از دست رفته كودكان و رفع نابرابري‌هايشان به صورت يكصدا، رسا، شفاف و بهتر از هر زمان ديگري فرياد زده تا اين مسئله به اولويت اصلي سياست‌گذاري‌ها تبديل شود. او با اشاره به پيمان‌نامه حقوق كودك مي‌گويد: ايران از سال 1372 پيمان‌نامه را با شروطي پذيرفته و اصل پيوستن ايران به اين كنوانسيون جهاني گام بلندي است اما در كنار اين مسئله متاسفانه هنوز قوانين اجرا شده در مورد كودكان و مباحث مهمي همچون آموزش، سلامت و ... خلاءهاي زيادي به چشم مي‌خورد؛ اين در حالي است كه بحث نحوه اجراي اين قانون اهميت زيادي داشته و تكاليف زيادي بر دوش دولت است. عضو هيات مديره انجمن حمايت از حقوق كودكان در مورد بخش دوم پيمان‌نامه حقوق كودك «ماده 42» اشاره كرده و ادامه مي‌دهد: دولت‌هاي عضو اين كنوانسيون مطابق با اين ماده قانوني موظف هستند كه از طريق موثر و مفيد، اصول و مفاد پيمان‌نامه را به نحو يكسان به كودكان و بزرگسالان آموزش داده و حتي در اين زمينه اطلاع‌رساني كنند اما متاسفانه با وجود ملي بودن رسانه مل%


وبلاگ نویس دربند در اعتصاب غذا بسر می برد

خبرگزاری هرانا - خانواده حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر، می گویند که پسرشان در زندان اوین تهران دست به اعتصاب غذا زده است.

زلیخا موسوی، مادر این وبلاگ نویس، پنجشنبه پانزدهم مهر به بی بی سی فارسی گفت که پسرش در تماسی تلفنی از زندان اطلاع داده که از روز یکشنبه یازدهم مهر اعتصاب غذا کرده است. خواسته او دیدار با دادستان تهران و اعتراض به نحوه بدرفتاری ماموران است.

خانم موسوی گفت: "حسین گفت که اگر فردا و پس فردا تلفن نزدم، بدانید که برایم اتفاقی افتاده است."

به گفته خانم موسوی، پیشتر پسرش حسین به او خبر داده بود که در روز یکشنبه به طور شفاهی از حکم محکومیت خود به پانزده سال زندان آگاه شده بود. اما هنگامی که حسین ملکی حاضر به امضای حکم نمی شود، ماموران انتظامی او را کتک می زنند.

آقای ملکی که با نام مستعار بابک خرمدین وبلاگ می نوشت، یکی از معترضان به نتیجه اعلام شده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

او در آذر ماه سال گذشته در شهر ملکان استان آذربایجان شرقی بازداشت شد و به گفته مادرش، پس از انتقال به بند دو الف زندان اوین، حدود سیصد روز در سلول انفرادی نگهداری شده است.

زلیخا موسوی به بی بی سی فارسی گفت: "من آخرین بار در تیرماه حسین را دیدم و از آن موقع ملاقاتی با او نداشته ام."

به گفته خانم موسوی، در بیست و پنجم مرداد دادگاه این وبلاگ نویس برگزار و وثیقه ای سیصد میلیون تومانی تعیین شد. اما مسئولان قضایی از پذیرش وثیقه خودداری کردند. خانم موسوی می گوید که بازجویان سپاه پاسداران در زندان اوین مانع آزادی پسرش با قید وثیقه شده اند.

همچنین خانم موسوی به بی بی سی فارسی گفت که مسئولان قضایی به او فشار آورده اند که وکیل پسرش، محمد علی دادخواه، را عزل کند.

آقای دادخواه، عضو کانون مدافعان حقوق بشر ایران، در سالیان اخیر یکی از وکلای بسیار فعال در زمینه دفاع از دانشجویان، روزنامه نگاران و سایر فعالان سیاسی زندانی بوده و پس از آغاز اعتراض های مردمی سال گذشته به زندان افتاد.

با وجود خواسته مسئولان قضایی، خانم ملکی می گوید که حاضر نیست وکیل مدافع پسرش را تغییر دهد. هنوز حکم محکومیت حسین رونقی ملکی بطور رسمی به آقای دادخواه ابلاغ نشده است.

به گفته خانواده آقای ملکی، او در مدت بازداشت تهدید به اعدام شده و بارها برای مصاحبه و اعتراف علیه خود تحت فشار قرار گرفته است.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .