چهارشنبه هفدهم شهریور ١٣٨٩


یک مشاور اتحادیه اروپا ارتباط کمبود برخی داروها در ایران را با تحریم ها رد کرد

مهرداد عمادی، مشاور سیاستگذاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا، ارتباط کمبود برخی داروها را در ایران با تحریم ها رد کرد. آقای عمادی در گفت و گو با رادیو فردا گفت، تحریم ها ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را ممنوع نکرده اند. به نوشته خبرگزاری ایلنا، دبیر انجمن کلیه ایران چند روز پیش گفته بود، کمبود داروی کلیه در ایران به خاطر تحریم هاست.


بانک جهانی با دادن وام 300 میلیون دلاری برای فاضلاب تهران موافقت نکرد

بانک جهانی درخواست ایران برای گرفتن وام ۳۰۰ میلیون دلاری برای طرح فاضلاب تهران را رد کرد. مهدی ثمره هاشمی، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران به خبرگزاری فارس گفته است: فشار سیاسی باعث شده تا برخی اعضای بانك جهانی با پرداخت این وام مخالفت کنند. او همچنین گفته است که برای دریافت این وام و وام های دیگر با بانک توسعه اسلامی در دو ماه گذشته مذاکراتی داشته اند و بطور کلی موافقت آنها را جلب کرده اند، اما سپس افزوده: مسئله این است که بانک توسعه اسلامی هم بی تاثیر از بانک جهانی و سیاست تحریم ها نیست و آنجا هم ممکن است برای گرفتن وام موانعی ایجاد کنند.


روز شنبه به تعطیلات عید فطر در ایران افزوده شد

دولت احمدی نژاد یک روز را به تعطیلات عید فطر افزود. به گزارش خبرگزاری های ایران در صورتی که روز جمعه، عید فطر اعلام شود، روز شنبه نیز تعطیل خواهد بود. برپایه همین گزارش ها، در استان خوزستان روز یکشنبه هم تعطیل اعلام شده است. ظاهرا این مصوبه فقط برای امسال است در همین حال شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که طرح دادن اختیار تغيير ساعت كاری در ماه رمضان و افزايش تعطيلات عيد فطر به دولت را پیش از ماه رمضان امضاء کرده بودند، امروز امضاء های خود را پس گرفتند. دولت در هرحال ساعات کاری را در ماه رمضان در استان ها تغییر داد.


اعتراف به اوضاع بلبشو در دستگاه امنیتی رژیم

خبرگزاری حکومتی فارس: فرمانده نيروي انتظامي گفت: اجراي مانور مهار در روز قبل از روز قدس شايد بدسليقگي همكارانمان در انتخاب روز برگزاري مانور بوده است. سردار اسماعيل احمدي مقدم در پاسخ به اين سوال كه آيا نياز بود يك روز قبل از روز قدس، مانور مهار توسط ناجا در خيابان‌هاي تهران برگزار شود، اظهار داشت: مانور مهار در رابطه با سارقين مسلح و امثال آن برگزار شد و ارتباطي با راهپيمايي روز قدس نداشته است. فرمانده نيروي انتظامي ادامه داد: اجراي اين مانور در روز قبل از روز قدس شايد بدسليقگي همكارانمان در انتخاب روز برگزاري مانور بوده است.


کليسای گينزويل، بر قصدش برای آتش زدن قرآن در روز شنبه آينده، پافشاری می کند

کليسای گينزويل فلوريدا که از آن با نام «مرکز پيوند جهانی کبوتر صلح» ياد می‌شود،اعلام کرده است که همچنان قصد دارد نسخه هايی از کتاب قرآن را روز شنبه آينده، به مناسبت نهمين سالگرد حادثه تروريستی يازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمريکا، به آتش بکشد. تری جونز، کشيش کليسای ياد شده پيشتر در اظهاراتی، اسلام را "دين خشن و ستمگر" توصيف کرده بود. طيف گسترده ای ازمقامات دولتی، فرماندهان نظامی و رهبران مذهبی آمريکا با اين اقدام مخالفت کرده و تقاضای لغو آن را کرده اند و نسبت به تحريک خشم مسلمانان و درخطر قرار گرفتن جان نيروهای نظامی غربی در افغانستان و ديگر کشورها هشدار داده اند.


فیدل کاسترو از اظهارات ضد یهودی محمود احمدی نژاد انتقاد کرد

فیدل کاسترو، رئیس جمهور پیشین کوبا، در سخنانی، از محمود احمدی نژاد به دلیل انکار هولوکاست و اظهارات ضد یهودیش انتقاد کرد. فیدل کاسترو که یکی از منتقدان سرسخت اسرائیل در طول سالهای گذشته بشمار می آید، این اظهارات را در دیدار با یکی از خبرنگاران مجله آمریکایی "آتلانتیک" به نام جفری گلدبرگ مطرح کرده است. جفری گلدبرگ که سخنان فیدل کاسترو را در وبلاگش نقل کرده است، در ادامه به نقل از او نوشته است که ایران "با درک تاریخ یهودی ستیزی و نگرانی اسرائیل درباره بقایش، می تواند به پیشبرد صلح کمک کند."


اتحادیه اروپا؛ لغو تمامی ملاقاتها در سطح وزيران با رژیم

سایت حکومتی آتی نیوز: اتحاديه اروپا تمامي ملاقاتها در سطح وزيران را با ايران لغو کرد. وزير امورخارجه ايتاليا اعلام کرد اروپا تصميم گرفته است کليه ملاقات ها در سطح وزيران را با ايران لغو کند.

فرانکو فراتيني وزير امورخارجه ايتاليا كه طي روزهاي اخير بارها در امور داخلي ايران مداخله و از يك مجرم (سکینه محمدی) حمايت كرده بود، اين بار نيز از گستاخي جديد اتحاديه اروپا خبر داد.

وزير امورخارجه ايتاليا با اشاره به بي توجهي جمهوری اسلامی به نظرات غربي‌ها اظهار داشت: اروپا تصميم گرفته است کليه ملاقات ها در سطح وزيران را با ايران لغو کند.

"سکينه م" به اتهام زنا محصنه و مشارکت در قتل همسرش به سنگسار محکوم شده بود و اكنون پرنده وي در دادگاه در حال بررسي مجدد است.

البته اروپائي‌ها تحقير خود پس از اتهام به ايران در قضيه ميكونوس و بازگشت شرمسارانه سفرايشان به ايران را هنوز به ياد دارند، هرچند كه ظاهرا مي خواهند دوباره استقلال سياسي جمهوری اسلامی را بيازمايند.

اميد است دستگاه ديپلماسي ما نيز ضمن يادآوري نقض بيشمار حقوق بشر در کشورهای اروپايی، پاسخ مناسبي به اين اقدام غيرديپلماتيك آنها بدهد.


جان ارژنگ داودی در معرض خطر جدی قرار دارد

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" در پنجاه و هفتمین روز اعتصاب غذای زندانی سیاسی ارژنگ داودی وضعیت او بسیار خطرناک و وخیم می باشد و به نظر می آید بازجویان وزارت اطلاعات قصد جدی حذف فیزیکی او را دارند. زندانی سیاسی ارژنگ داودی در طی شبانه روز گذشته 2 بار دچار افت شدید فشار خون شد و جان او را در معرض خطر جدی قرار داد و بعد از مدتی او را به بهداری زندان منتقل کردند.افرادی که در بهداری بودند سعی داشتند به لحاظ روحی او را بیشتر تحت فشار قرار دهند و از معاینه جدی وی خوداری می کردند . هدف از انتقال او به بهداری صوری و جهت سلب مسئولیت از خود می باشد تا رسیدگی پزشکی.وضعیت جسمی او به حدی حاد بود که باعث نگرانی شدید سایر زندانیان سیاسی گردید. آقای داودی دیگر قادر به حرکت نیست و به سختی قادر به صحبت کردن است و هنگامی که صحبت می کند کلمات او با مکث طولانی و شنیدن صدای وی به سختی می باشد. فشار خون او 7 روی 6 می باشد.او دچار ضعف شدید و در صورت عدم رسیدگی به خواسته هایش و ادامه یافتن اعتصاب غذا می تواند منجر به مرگ وی شود. مدیر داخلی زندان فردی بنام گرامی از دو هفته پیش با وعده های توخالی و دروغین سعی در طولانی کردن مدت اعتصاب غذای آقای داودی است و با این شیوه قصد به قتل رساندن این زندانی سیاسی را دارد. این فرد از دو هفته پیش وعده های دروغین میدهد و به آنها عمل نمی کند . در آخرین بهانه جویی جهت تحت فشار روحی قرار دادند او گفته است که آقای داودی باید کتبا و با اثر انگشت پایان اعتصاب غذای خود را اعلام کند.در حالی که علیرغم گذشت پنجاه و هفت روز اعتصاب غذا حاضر به اجرای خواسته های اولیه او و سایر زندانیان سیاسی نیست.گرامی با یادآوری قتل زنده یادان اکبر محمدی و ولی الله فیض مهدوی گفت دیدی که هیچ اتفاقی نیافتد و آنها هم کشته شدند آقای داودی را تهدید به قتل می کند. از طرفی دیگر مدتی است که تلفن همراه همسر آقای داودی به دستور وزارت اطلاعات علاوه بر شنود مستمر ،در صورت تماس رسانه ها و سایرین با وی یک طرفه می شود و کسی قادر به شنیدن صدای خانم داودی نیست. تصمیم گیری در مورد زندانیان سیاسی توسط ولی فقیه علی خامنه ای صورت می گیرد و تصمیمات او توسط قوۀ قضائیه و وزارت اطلاعات و زندانبانان به اجرا گذاشته می شود.مسئولیت مستقیم جان زندانی سیاسی ارژنگ داودی به عهدۀ ولی فقیه علی خامنه ای است. همۀ شواهد و دلایل حاکی از آن است که بازجویان وزارت اطلاعات و علی حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت کرج قصد قتل این زندانی سیاسی را دارد. علی حاج کاظم که مجری حکم اعدام زندانی سیاسی حجت زمانی بوده است و در قتل 3 زندانی سیاسی دیگر به نام های ولی الله فیض مهدودی،امیر حسین حشمت ساران و عبدالرضا رجبی نقش داشته است و همچنین در قتل و شکنجه و فروش اندام زندانیان عادی نقش دارد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،عدم رعایت حقوق اولیه و به اجرا در نیآوردن خواسته های به حق و دادن وعده های فریبکارانه برای طولانی تر کردن مدت زمان اعتصاب غذا که هدفی جز قتل او نمی تواند داشته باشد را به عنوان یک جنایت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای جلوگیری از فاجعه انسانی دیگری در زندانهای ولی فقیه است.

17 شهریور 1389 برابر با 08 سپتامبر 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


کابوس رژیم: استقلال، آزادی، جمهوری ايرانی

خبرگزاري حکومتی فارس: رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش گفت: امروز ملت ایران در راستاي همان شعارهاي اوايل انقلاب و 17 شهريور حركت مي‌كند و به آن پايبند است و اجازه نمي‌دهد تا مانند سال گذشته كه افرادي از خدا بي‌خبر شعار "استقلال، آزادي، جمهوري ايراني " را سر دادند، دوباره اين كار را انجام دهند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم گفت: امروز هر كسي سخني بگويد و قدم و قلمي بردارد كه باعث لطمه زدن به وحدت و انسجام مردم شود، خواسته يا ناخواسته به دشمن كمك مي‌كند. امروز هر كس در جهت تضعيف نظام و رهبري حركت كند، به خون‌ شهداي 17 شهريور خيانت كرده است.


نقش سپاه پاسداران در ورود کالاهای تحریمی

افشای نقش سپاه در ورود کالاهای تحریمی با نام محموله‌های دارویی

سایت جـــرس: در حالیکه برخی رسانه های دولتی ایران، از تحت تاثیر قرار گرفتن واردات دارو به کشور بدلیل تحریم ها خبر داده بودند، بررسی های کارشناسان سبز نشان می‌دهد که هیچ دارویی در سبد تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد و آنچه اعلام شده، صرفا آلوده سازی فضای دارویی کشور از طریق دخالت‌های سپاه، فضا سازی و همچنین قاچاق همزمان کالاهای تحریم شده با سفارشات دارویی است.

کارشناسان فوق الذکر طی گزارشی افشاگرانه اعلام کردند که سوء استفاده باندهای وابسته به سپاه پاسداران در قاچاق مواد شیمیایی، از طریق شرکت‌های داروسازی باعث اختلال در بازار دارویی ایران شده و تداوم این رفتار غیر انسانی و غیر قانونی بیش از پیش جان بیماران صعب العلاج را به خطر می اندازد.

در این گزارش با اشاره به سخنان دبیر انجمن کلیه ایران که گفته بود "تحریم داروی حیاتی بیماران کلیوی از سوی دولتهای خارجی جان بیماران را با خطر مواجه کرده" آمده است: از ماهها پیش، کمیته ای تحت عنوان "مبارزه با تحریم و امنیت اقتصادی " در ایران شکل گرفت که از جمله اعضای آن می توان به سردار یدالله جوانی و سردار علایی (مقامات ارشد سپاه) اشاره کرد. از دیگر اعضای این کمیته می‌توان اسفندیار رحیم مشایی، عزت الله ضرغامی و نفیسی را نام برد که بخش تبلیغاتی آن توسط ضرغامی اداره می شود.

گزارش مذکور همچنین افشا کرد "این کمیته در یکی از جلسات خود برای چاره جویی جهت دور زدن تحریم ها، به بررسی تجربه تحریم دارویی دولت صدام حسین از سوی غرب که باعث تلفات انسانی گسترده‌ای در عراق شد پرداخت و مصمم شد به دلیل عدم تحریم داروهای صاراتی به ایران، با سیطره کلی بر شرکت‌های دارویی داخلی از آن شرکت‌ها به عنوان ابزارمخفیانه نقض تحریم و تلاش برای ورود کالاهای ممنوعه استفاده نماید تا پروژه‌های تحریم شده خود را تکمیل نماید. به این ترتیب با سهیم ساختن شرکت سرمایه گذاری غدیر و کارگزاری بهمن در مالکیت شرکت‌های تولید و توزیع دارو، سهم عمده ای از بازار دارویی کشور و همچنین کل بخش واردات دارویی ایران زیر سیطره سپاه قرار گرفت.

اعضای کمیته مبارزه با تحریم، این شیوه را ورود به یک بازی برد _ برد قلمداد کرده بودند. در حالیکه عمدا قربانیان اصلی چنین تصمیمی که بیماران بی گناه و بی خبر از همه جا هستند را وارد یک بازی باخت _ باخت ساخته اند.

هدف اصلی هم این بود که با استفاده از نیاز شرکت های داروسازی کشور به دستگاههای مختلف و نیز مواد شیمیایی گوناگون ، سفارش های داروسازی را با نیازهای شیمیایی سپاه توام و به این وسیله نیاز صنایع نظامی تحریم شده را تامین کنند. بر اساس این طرح چنانچه خرید های غیر مجاز مورد نظر به همراه دارو به کشور وارد می گردید طبعا هدف حکومت تامین می شد و در صورت مواجه با هر گونه مشکلی ، زمینه برای تخریب اذهان عمومی و تبلیغات گوناگون علیه تحریم ها آماده و صدا و سیما موظف بود که تمامی توان خود را برای فضا سازی مخرب به کار گیرند.

بررسی های کارشناسان سبز نشان می‌دهد که هیچ دارویی در سبد تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد و آنچه هست صرفا آلوده سازی فضای دارویی کشور از طریق دخالت‌های سپاه و قاچاق همزمان کالاهای تحریم شده با سفارشات دارویی است. واضح است که تداوم این روند برگ سیاه دیگری را به مجموعه رفتارهای ضد ملی و ضد بشری این گروه نظامی - امنیتی می افزاید.

در حال حاضر شرکت های پارس دارو، داروپخش ، پخش رازی ، فارابی و مانند آنها همگی تحت نظر سپاه پاسداران کنترل می شوند و تا چندی پیش برخی خرید های غیر قانونی خود را از همین رهگذر تامین کرده اند.

اما اخیرا پس از آنکه سفارش یکی از شرکت های دارویی ایران از اروپا مورد بررسی قرار گرفت ، مشخص شد که اقلام مشکوک و نامربوط شیمیایی و نیز دستگاههای موثر در فعالیت های هسته ای هم در میان آنها دیده می شود. پیگیری ها نشان داد که اینگونه سفارش ها از زمان سیطره سپاه بر نظام دارویی کشور مدام صورت پذیرفته و لذا مسئله نیاز به بررسی جدی تر از سوی شرکت های اروپایی دارد. بررسی های بیشترهمچنین نشان داد که با هماهنگی بانک پاسارگاد ایران ، سرمایه گذاری لازم برای تملک شرکت های دارویی از سوی نهاد های امنیتی انجام شده و موارد متعددی از قاچاق مواد شیمیایی و ابزاری با کار برد مشترک در فعالیت های هسته ای و دارویی " لو" رفته است.

در گزارش کارشناسان ایران سبزآمده است: از آن جهت که اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود منظور تحریم ها صرفا هدف قرار دادن فعالیت های نظامی و هسته ای سپاه پاسداران و منابع مالی و افراد مرتبط با این پروژه هاست و در صدد آسیب رساندن به سلامت شهروندان ایرانی نیست ؛ طی تماسی با کارشناسان اقتثصادی این اتحادیه آشکار گردید که طی دو هفته گذشته بارها از مقامات شرکت های دارویی ایران خواسته شده که در باره نوع و کاربرد کالاهای سفارش شده خود توضیح دهند تا چنانچه سوء تفاهم احتمالی پیش آمده است مرتفع گردد و روال صادرات داروهای مورد نیاز به روال قبلی باز گردد که تاکنون از سوی طرف ایرانی به هیچ کدام از این درخواست ها توجه نشده و صرفا سعی کرده اند با ایجاد جنجال های خبری از پاسخ به سوالات آشکار در مورد کاربرد برخی سفارش ها طفره روند.

عدم توجه به این درخواست باعث شده دیگر محموله های دارویی نیز در انتظار باقی بمانند تا حکومت ایران تکلیف خود را با شهروندان بیمار و سپربلا قرار دادن گرفتن آنها برای قاچاق نیازهای شیمیایی سپاه پاسداران روشن نماید.

بررسی های کارشناسان سبز نشان می‌دهد که هیچ دارویی در سبد تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد و آنچه هست صرفا آلوده سازی فضای دارویی کشور از طریق دخالت‌های سپاه و قاچاق همزمان کالاهای تحریم شده با سفارشات دارویی است. واضح است که تداوم این روند برگ سیاه دیگری را به مجموعه رفتارهای ضد ملی و ضد بشری این گروه نظامی - امنیتی می افزاید.


جايزه صدراعظم آلمان به کاريکاتوريست دانمارکی

سایت حکومتی الف: آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان قصد دارد تا در مراسمي از طراح دانمارکي کاريکاتور موهن به ساحت مقدس پيامبر اسلام (ص) تقدير کند.

قرار است مرکل در مراسمي با موضوع آزادي مطبوعات که قرار است روز چهارشنبه (17 شهريور) در شهر پوتسدام در نزديکي برلين برگزار مي‌شود، جايزه‌اي را به کورت وسترگارد اهدا کند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، مرکل گفته است: "ما مي‌دانيم معناي فقدان آزادي چيست و نبايد فراموش کرد که آزادي چه ارزش گرانبهايي دارد. آزادي مطبوعات يکي از ويژگي‌هاي دموکراسي آزاد است."

وسترگارد کاريکاتوريست 75 ساله دانمارکي در اين مراسم جايزه رسانه‌اي ام 100 سال 2010 را دريافت خواهد کرد.

برگزارکنندگان مراسم اهداي جايزه ام 100 در بيانيه‌اي اعلام کرده‌اند: "اين جايزه به خاطر تعهد وسترگارد به آزادي مطبوعات و آزادي بيان عقايد و شجاعت وي در دفاع از ارزش‌هاي دموکراتيک، به وي اهدا مي‌شود."

کاريکاتورهاي موهن و کفرآميز وسترگارد نخستين بار در روز 30 سپتامبر 2005 در روزنامه دانمارکي يولاندز پوستن و پس از آن نيز بارها در روزنامه‌هاي بيش از 50 کشور، عمدتا غربي، منتشر شد.

انتشار مجدد 12 کاريکاتور موهن وسترگارد در 20 روزنامه ديگر در سال 2008 موجي از خشم و انتقاد vh در سراسر کشورهاي مسلمان از جمله سودان، مصر، پاکستان و اندونزي برانگيخت.

وسترگارد در ماه ژوئن اعلام کرده بود که براي پايان دادن به تنش‌ها و انتقادات موجود، به زودي از کار در روزنامه يولاندزپوستن دانمارک کناره گيري خواهد کرد.

اين در حالي است که کتابي دربرگيرنده اين 12 کاريکاتور موهن قرار است در روز 30 سپتامبر سال جاري منتشر شود. فلمينگ رز دبير فرهنگي روزنامه يولاندزپوستن اين کتاب را تاليف کرده است.


اشتغال 5 میلیون كارمند در ایران به جای 700 هزار

شبکه خبر: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضرورت تحول در نظام اداری گفت: براساس شاخص ها دولت باید حدود 700 هزار کارمند داشته باشد اما حدود 5 میلیون کارمند دولتی در ایران وجود دارد.

علیرضا منادی در بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، اقتصاد ایران را صددرصد دولتی دانست و افزود: نظام اداری کشور کارآمد نیست و باید متحول شود.

وی گفت: نظام اداری اقتصاد ایران را می چرخاند بنابراین باید کارآمد و کارآفرین باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اصلی ترین درمان درد اقتصاد ایران، تولید است اما دولت با تورم نیروی انسانی موجود نمی تواند بهره ور باشد.

وی گفت: باید بخش خصوصی فعال و اصل 44 تحقق یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: مدیران رده میانی در برابر خصوصی سازی مقاومت می کنند و در خصوصی سازی، نظام ناکارآمد اداری خوب عمل نمی کند.

منادی گفت: ‌با واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی 40 هزار کارمند دولتی از سیستم دولتی خارج شد.

وی افزود: تورم بالا در کشور موجب افزایش نرخ بهره می شود و آسیب جدی در کشور ایجاد می کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : تعداد زیادی از مردم از محل قرار دادن پول خود در بانک ها درآمد دارند و این برای اقتصاد کشور مضر است.

وی بر ضرورت کاهش نرخ تورم تاکید کرد و گفت: کاهش تورم در بلندمدت موجب افزایش اشتغال می شود.


حضور مامور انتظامی در صحن علنی مجلس

خبرآنلاین: یکی از کارکنان نیروی انتظامی در میان صندلی‌های نمایندگان در حال تردد بود که با اعتراض یکی از نمایندگان مواجه شد.

عوض حیدرپور نماینده شهرضا با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس تنها معاونان پارلمانی دستگاههای اجرایی حق حضور در صحن علنی، آن هم در جایگاه مختص به خود را دارند؛ گفت: این فرد که از کارکنان نیروی انتظامی است، اصلا معاون پارلمانی نیست.

به گفته وی، این فرد که حضورش غیرقانونی است، در حال توزیع کاغذهایی در میان نمایندگان است که این کار وی نیز وجاهت قانونی ندارد. حیدرپور بر این اساس خواستاراخراج این فرد از صحن علنی مجلس شد.

محمدحسن ابوترابی‌فرد در پاسخ به این تذکر گفت: از نمایندگان دولت در جلسه مجلس خواهش میکنم که قوانین را رعایت کنید و اگر کسی بدون مجوز لازم در مجلس است، به او تذکر داده شود.

گفتنی است نمایندگان در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرحی در مورد حمل و نقل و ترافیک هستند که با وظایف نیروی انتظامی مرتبط است.


تالاب هشيلان در چند قدمی مرگ

روزنامه مردمسالاری: يک محقق کرمانشاهي، گفت: استفاده بي رويه از آب تالاب، احداث جاده هاي شوسه، احداث کانال کشاورزي و صيد غير قانوني ماهي از جمل عوامل درجه اول در مرگ تدريجي تالاب زيباي هشيلان مي باشند. فرشيد نجفي در گفت وگو با ايسنا، در خصوص وضعيت تالاب هشيلان اظهارداشت: ا ين تالاب در فضايي به وسعت بيش از 200 هکتار در فاصله 60 کيلومتري شمال غربي کرمانشاه و در دامنه کوه هاي خورين قرار دارد. وي افزود: هرچند حوضچه اصلي سراب در مجاورت کوه خورين و در فضايي به ابعاد 150 در 700 متر با عمق حداکثر پنج متر و متوسط دو متر قرار دارد اما نفوذ جريان آب از حواشي سراب و گستردگي نفوذپذيري تا کيلومترهاي که از اصلي ترين فاکتورها براي تبديل شدن اين مکان به يک زيستگاه معتبر گياهي و جانوري شده است. اين محقق کرمانشاهي در خصوص وضعيت کنوني تالاب هشيلان نيز اظهارداشت: طي سال هاي اخير متاسفانه چندين اقدام مخرب، شرايط اين زيستگاه را به آستانه نابودي کشانده است که از جمله آن استفاده بي رويه و بدون کنترل در بهره برداري از آب تالاب، احداث جاده هاي شوسه و آسفالته که بعضا از وسط تالاب گذر کرده اند، مي توان اشاره کرد. وي در پايان افزود: از جمله موارد ديگر که در نابودي تالاب نقش دارند مي توان به احداث کانال کشاورزي طويل که هيچ هماهنگي با ميزان دبي(حجم) ورودي و خروجي آب تالاب ندارد و خصوصا روش هاي غيرقانوني و غير متداول در صيد ماهي بدون هيچ محدوديت قانوني و کنترلي از جانب متوليان امور علي رغم وجود يک سايت محيط زيست در آن محدوده اشاره کرد که همگي عوامل ذکر شده از عوامل درجه اول در مرگ تدريجي اين تالاب زيبا مي باشند.


بسته مديريتی برای زلزله تهران

دنياي اقتصاد- سازمان وابسته به مديريت شهري تهران براي مقابله با «زلزله بزرگ» با طيف 9/5 تا 7 ريشتر، بسته‌اي چندمنظوره تدارك ديده است كه در آن امكان تخمين خسارت 5 دقيقه بعد از وقوع زلزله مهيا است و شبكه‌هاي دسترسي اضطراري در قالب مسيرهاي هوايي و زميني طراحي شده است.تحقيقات اين سازمان، نشان مي‌دهد از بين گسل‌هاي موجود در زير تهران، سه گسل مشاع، نياوران و شمال تهران از همه پرخطرتر هستند.

تدابير شهري در پايتخت براي بعد از «زلزله بزرگ» تشريح شد بسته مديريت‌بحران براي زلزله‌تهران معرفي 3 گسل پرخطر در تهران مينا يوسفي نهاد وابسته به شهرداري‌تهران كه طبق برنامه‌ريزي‌هاي كلان پايتخت، مسووليت اصلي مديريت بحران شهر تهران را در اختيار دارد، «بسته‌ چندمنظوره» براي مواجهه با «زلزله بزرگ با طيف 9/5 تا 7 ريشتر» طراحي كرده تا در زمان وقوع آن، تهران با كمترين آسيب مواجه شود. بخش‌هايي از اين بسته كه شامل «معرفي حداقل 6 استان معين براي كمك به تهران»، «نقشه ترافيكي دسترسي به مناطق آسيب‌ديده» و «محاسبه تخمين خسارت تهران در 5 دقيقه» است، در حال حاضر حالت اجرايي به خود گرفته و بخش‌هاي ديگر به دستگاه‌هاي دولتي براي آماده‌باش در زمان نياز، ابلاغ و تحويل داده شده است. مديريت بحران براي زلزله تهران به اين صورت خواهد بود كه بيش از 300 سوله امن شهري در محله‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود و با ارسال كالاهاي امدادي و خوراكي كه هم‌اكنون در پايگاه پشتيباني مركزي ذخيره شده، شرايط براي اسكان موقت افراد در اين سوله‌ها -پس از وقوع زلزله- از 3 تا 5 روز فراهم مي‌شود.همچنين اسكان بلندمدت حداقل سه ماهه زلزله‌ديدگان نيز از طرح‌هاي در دست اجرا است كه يك نمونه آن در پارك چيتگر با ظرفيت جذب 15 هزار نفر به‌وجود آمده است.طبق آنچه سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران طراحي كرده، براي نجات آسيب‌ديدگان زلزله بزرگ يكسري راه‌هاي هوايي و مترو شناسايي شده تا در كمترين زمان از مسيرهايي كه احتمال آسيب آنها در لحظه وقوع زلزله كمتر است، تيم‌هاي امداد و نجات بتوانند در مناطق حضور پيدا كنند.معاون پيشگيري و كاهش خطرپذيري سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در گفت‌وگويي مفصل با دنياي‌اقتصاد، جزئيات «بسته چندمنظوره» را تشريح كرده است. اين بسته در حالي آماده شده كه طبق گفته سعيد منتظرالقائم، در تهران منطقه امني به لحاظ موقعيت قرارگيري روي گسل‌هاي موجود وجود ندارد. معاون سازمان مديريت بحران تهران معتقد است: 5 تا 6 منطقه از شهر روي گسل قرار دارد و گسل‌هاي شمال تهران، مشاع و گسل نياوران به‌طور قطع پرخطر هستند اما در همه جاي تهران خطر جدي است. متن كامل اين گفت‌وگو را در زير بخوانيد: آيا تحقيقي در مورد ميزان مقاومت ساختمان‌هاي تهران در برابر زلزله شده است؟ چند درصد از خانه‌هاي تهران در برابر زلزله مقاومت لازم را دارند؟ در اين مورد تحقيقاتي انجام شده كه مراحل تكميلي آن همچنان ادامه دارد؛ به همين دليل هنوز آخرين آمار از وضعيت مقاومت سازه‌اي خانه‌هاي تهران به دست نيامده است. البته ابتدا بايد تعريف خود را از مقاومت خانه در برابرزلزله مشخص كنيم؛ مقاومت در اين زمينه به اين معنا است كه حتي ممكن است خانه ما با بروز زلزله خسارت ببيند، اما تلفات جاني به جا نگذارد. پس خانه‌اي در برابر زلزله مقاوم است كه در صورت بروز زلزله ساكنان آن خسارت جاني نبينند. آمار سال 75 نشان مي‌دهد كه در آن زمان از بين يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني، فقط 780 هزار واحد مسكوني در برابر زلزله به طور نسبي مقاوم بودند. يعني 600 هزار واحد با سازه فولادي و 180 هزار واحد نيز داراي سازه بتني مسلح بودند كه از ميان آنها تعدادي آسيب‌پذير هستند؛ اما 680 هزار واحد از اين تعداد به صورت بنايي يا از انواع مصالح ديگر ساخته شده بودند كه اين مصالح عموما در برابر زلزله آسيب‌پذير هستند. طي سال‌هاي پس از 75 چطور؟ آيا مي‌توان انتظار داشت كه در اين مدت وضعيت ساختمان‌سازي از نظر ايمني در برابر زلزله بهبود يافته باشد؟ مي‌توانيم بگوييم از سال 75 تاكنون به طور متوسط سالانه 10 تا 15 هزار ساختمان در تهران ساخته شده است. البته در اين مدت وضعيت قدري بهتر شده اما اطمينان كامل به اين موضوع نمي‌توان داشت. هنوز بسياري از خانه‌ها بدون رعايت اصول ايمني در برابر زلزله ساخته مي‌شوند، البته در اين مورد ما از اطلاعات مميزي خانه‌هاي مسكوني تهران كه براي نوسازي انجام مي‌شود استفاده مي‌كنيم كه قرار است تا پايان تابستان مميزي مرحله پنجم تكميل و به اين ترتيب آخرين وضعيت ايمني واحدهاي مسكوني پايتخت در برابر زلزله براي استفاده در تحليل‌هاي كلي مشخص شود. زلزله با چه قدرتي مي‌تواند تهران را با تخريب و بحران روبه‌رو ‌كند؟ در اين مورد نمي‌توان با قطعيت نظر داد؛ چرا كه علاوه بر قدرت زلزله محل وقوع آن و برخي عوامل ديگر موثر است. اما در سازمان مديريت بحران در حال حاضر طيفي از زلزله‌ها را بين 5/5 تا 7 ريشتر بررسي مي‌كنيم. زلزله بزرگ كه همه از آن صحبت مي‌كنند چند ريشتر است و چقدر از تاخير در زمان وقوع آن سپري شده است؟ 180 سال است كه زلزله مهمي تهران را تهديد نكرده است و حتي زلزله 180 سال پيش هم كه همه از آن به عنوان زلزله بزرگ ياد مي‌كنند چندان قوي نبود. اين زلزله اگرچه 7 ريشتر بزرگي داشت؛ اما چون در فاصله 25 كيلومتري تهران اتفاق افتاد آن‌چنان شديد احساس نشد. اما زلزله سال 855 ميلادي زلزله اي بزرگ بود كه محل كنوني تهران را به طرز مهيبي لرزاند. در واقع چندصد سال است كه تهران زلزله بزرگي را به خود نديده است و به همين خاطر هر لحظه ممكن است زلزله بزرگ بيايد. محاسبه اي داريد كه نشان دهد در صورت بروز زلزله 5 يا 6 ريشتري چه مقدار از تهران تخريب مي‌شود و چند نفر از ساكنان آسيب مي‌بينند؟ در اين مورد اطلاعات دقيقي در دست نيست و اين مستلزم بررسي تك تك خانه‌هاي تهران است كه هنوز ميسر نشده اما به هر حال اگر چنين زلزله‌اي در خود تهران اتفاق بيفتد آنقدر بزرگ خواهد بود كه ترس ايجاد كند و با بحران مواجه شويم. در مورد شريان‌هاي حياتي تهران مثل شبكه آب، برق، گاز و فاضلاب چطور؟ به لحاظ استانداردهاي تدوين شده آيا مقاومت لازم را در برابر زلزله دارند؟ بعضي از اين سازمان‌ها هم مطالعات لازم آسيب‌پذيري را سال‌ها است كه انجام داده‌اند و اقداماتي را پيگيري كرده‌اند. مثلا شركت گاز طرح‌هايي را در دست اجرا دارد و طي سال‌هاي گذشته با انجام حفاري‌هايي انشعابات خطوط گاز را مقاوم سازي كرده‌است. سازمان آب همچنين اقداماتي را شروع كرده اما مشكل تمام اين سازمان‌ها كمبود بودجه است كه اميدواريم با هدفمند كردن يارانه‌ها بودجه آنها افزايش و ايمن سازي خطوط آب، برق، گاز و فاضلاب جدي تر دنبال شود. همين لحظه كه ما در حال انجام اين مصاحبه هستيم، اگر زلزله بزرگي در تهران اتفاق بيفتد بر سر اين خطوط چه مي‌آيد؟ آيا آن زمان تخريب اين خطوط، تهران را تهديد مي‌كند؟ بله. با بحران مواجه خواهيم شد. ببينيد وقتي زلزله‌اي رخ مي‌دهد در تمام دنيا شريان‌هان حياتي آسيب مي‌بينند. مسلما در تهران نيز اين اتفاق خواهد افتاد؛ مثلا ممكن است گاز منطقه‌اي قطع شود يا چند محله بي آب شوند؛ اما به هر حال در حال حاضر كارهاي خوبي در حال انجام است. پس هر لحظه بايد در انتظار وقوع زلزله بزرگ باشيم. بفرماييد چگونه مي‌توان در مقابل زلزله مقاومت كرد و آسيب‌هاي احتمالي را به حداقل رساند؟ اولين راه مقابله با زلزله ساخت خانه‌هاي جديد به صورت مقاوم است. مردم بايد بدانند كه در صورتي كه خانه‌هاي خود را بر اساس اصول مهندسي بنا كنند از خطر زلزله تا حد زيادي مصون مي‌شوند. از مردم انتظار داريم تا بدون تشويش بدانند كه هر لحظه امكان وقوع زلزله وجود دارد؛ اما مي‌توان با يك سري اقدامات ساده از اين بلاي طبيعي نجات يافت. خانواده‌ها حتي بايد نسبت به موضوع ثبت نام فرزندان خود در مدارس هم دقت كنند و آنها را به مدارسي بسپارند كه مقاوم در برابر زلزله هستند. به هر حال بدانيم كه راه زلزله فرار نيست و بهترين كار اين است كه در اطراف خانه خود بمانيم؛ چرا كه ممكن است در اين چنين مواقعي خانه مان غارت شود يا مثلا در زمان هجوم مردم براي خروج از تهران در ترافيك به وجود آمده حوادث ناگوارتري پيش آيد. همان‌طور كه مي‌دانيد هر شهري در زمان وقوع زلزله شهر معيني دارد كه از حمايت‌ها و كمك‌هاي آن استفاده مي‌كند. شهرهاي معين تهران كدامند؟ البته در مورد تهران بايد از لفظ استان‌هاي معين استفاده كنيم. در حال حاضر تمام استان‌هاي اطراف تهران استان‌هاي معين آن محسوب مي‌شوند كه در هر جهت جغرافيايي تهران استان مربوطه امدادرساني مي‌كند. اين 6 استان شامل استان‌هاي مازندران، قم، مركزي، قزوين، اصفهان و سمنان مي‌شوند. علاوه بر اين لايه ديگري از استان‌ها نيز استان‌هاي معين را پشتيباني مي‌كنند. پس در واقع در زمان وقوع زلزله در تهران تمام كشور بسيج خواهد شد. بله همين‌طور است. اگر زلزله اي بزرگ در تهران بيايد، ناچار به استفاده از امكانات تمام كشور هستيم. در مورد گسل‌هاي پايتخت هم توضيح دهيد. كدام مناطق تهران روي گسل قرار دارند؟ البته هنوز بعضي از گسل‌هاي پايتخت شناسايي نشده‌اند اما شايد 9 تا 10 منطقه روي گسل قرار داشته باشند كه شامل مناطق شمالي تهران از جمله منطقه 1، 2، 3، 4، 5 و 22 برخي مناطق جنوبي از جمله 15 و 20 مي‌شود اما اين را فراموش نكنيم كه حتي مناطقي كه روي گسل نيستند نيز در خطر هستند؛ چرا كه در بسياري مواقع زمان بروز زلزله خانه‌اي كه روي گسل است، دچار تخريب نمي‌شود؛ اما مناطقي كه روي گسل نيستند آسيب شديد مي‌بينند. كدام يك از اين گسل‌ها فعال هستند؟ كدام پرخطرترند؟ در رابطه با فعاليت گسل‌هاي تهران هنوز بايد مطالعه شود. گسل شمال تهران، گسل مشاع، گسل نياوران به طور قطع پرخطر هستند. آيا در تهران محله‌ها را به كم خطر، پرخطر و ايمن در مقابل زلزله تقسيم‌بندي كرده‌ايد؟ خير، چنين تقسيم‌بندي نشده است اما در كل، منطقه ايمن در تهران وجود ندارد. بنابراين تمام مناطق بايد آماده باشند و در ساختن ساختمان‌ها مقاومت در برابر زلزله را جدي بگيرند. در همه جاي تهران خطر جدي است. اين روزها كه دوباره بحث زلزله داغ شده، حرف و حديث پيرامون دستگاه پيش نشانگر زلزله‌اي كه مركز تحقيقات مسكن آن را طراحي و اختراع كرده نيز داغ شده است. نظر شما در مورد اين دستگاه چيست؟ هركس كه در مورد يك دستگاه يا اختراع علمي ادعايي دارد بايد مشخصات دستگاه خود را به صورت علمي منتشر كند و به مراجع مربوط ارائه دهد؛ اما در مورد اين دستگاه تا كنون چيزي از سوي مركز تحقيقات مسكن نديده‌ايم. علاوه بر اين تجربه نشان داده كه به دستگاه‌هاي پيش نشانگر زلزله هيچ اطميناني وجود ندارد. مثلا مدعي‌ترين كشور در اين مورد چين است كه سابقه‌اي بيش از 40 ساله در استفاده از روش‌هاي پيش نشانگري زلزله دارد اما سامانه‌هاي اين كشور در سال 2008 يك زلزله را از دست داد و 90 هزار نفر در يك زلزله خيلي بزرگ جان باختند. البته اين كشور در سال 1975 توانست يك زلزله را پيش‌بيني كند. بايد بدانيم كه سيستم‌هاي پيش نشانگر در ابتداي راه هستند و از نظر مديريت ريسك و مديريت بحران به هيچ وجه قابل اتكا نيستند؛ اما شايد به عنوان ابزار كمكي بتوان از آنها استفاده كرد. شما در سال 86 براي شناسايي گسل‌هاي دور از دسترس و ناشناخته تهران شروع به استفاده از دستگاهي بزرگ كه با يك كاميون حمل مي‌شد كرديد تا از طريق عبور آن در بزرگراه‌هاي تهران فعاليت گسل‌ها را در نيمه شب بررسي كنيد. استفاده از اين دستگاه را چرا متوقف كرديد؟ قصد به‌كارگيري دوباره آن وجود ندارد؟ اين دستگاه ابزاري براي شناسايي گسل‌هاي زيرسطحي بود و امكان مطالعه هندسه گسل‌ها را برايمان فراهم مي‌كرد؛ اما به خاطر ايجاد سر و صداي زياد و تخريب لوله‌هاي موجود در مسير كاميون و لرزش ساختمان‌هاي منطقه با آن مخالفت شد اما استفاده از اين دستگاه را از دستور كار خارج نكرده‌ايم. در حال حاضر هم در تلاش براي شناسايي گسل‌ها از طريق عكس‌هاي هوايي و ساير راه‌هاي مطالعاتي هستيم. آيا با اين روش‌ها مي‌توان گسل‌هاي ناشناخته‌اي را كه در عمق زمين قرار دارند، شناسايي كرد؟ خير براي شناسايي اين قبيل گسل‌ها، همان روش متوقف شده مناسب بود. با اين وجود آيا راهي براي اطلاع از لحظه وقوع زلزله تهران از قبل وجود دارد؟ خير هيچ راه مطمئني براي اين كار وجود ندارد. در برنامه‌ريزي‌هاي كلان كشوري، وظايف سازمان مديريت بحران شهر تهران در هنگام زلزله چيست؟ همان‌طور كه از اسم سازمان پيدا است به طور كلي سازمان مديريت بحران وظيفه مديريت بحران و هماهنگي نهادهاي مسوول در اين زمينه دارد. در مورد زلزله نهاد‌هاي مختلفي مانند وزارت كشور، سازمان مديريت بحران كشور، شهرداري، آتش نشاني، اورژانس، وزارت نيرو، شركت‌هاي آب، برق و گاز، نيروي انتظامي، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت سازمان هلال احمر، قوه قضائيه و حتي سازمان زندان‌ها نيز مسووليت دارند. آمادگي خود را در برابر زلزله احتمالي تهران چگونه مي‌بينيد؟ در حال حاضر آمادگي نسبتا خوبي داريم اما هنوز ايده‌آل نيستيم و احساس مي‌كنم كه در ابتداي راه قرار داريم. در گذشته نزديك آمادگي ما خيلي نبود اما اكنون با برگزاري جلسات هفتگي با تمام دستگاه‌هاي ذي‌ربط برنامه‌ريزي مي‌كنيم و اقداماتي را در دست داريم. مهم‌ترين اين اقدامات كدامند؟ در حال حاضر سيستم تخمين خسارت سريع زلزله تهران را راه‌اندازي كرده‌ايم كه اين سيستم در عرض كمتر از 5 دقيقه پس از وقوع زلزله اطلاعات مربوط به تخمين خسارت را به صورت نقشه در مي‌آورد. همچنين در پايگاه‌هاي پشتيباني مديريت بحران نيز يك سري اقلام از جمله امدادي و خوراكي را انبار كرده‌ايم كه در زمان وقوع زلزله تا رسيدن نيروهاي كمكي از خارج تهران، با بحران مواجه نشويم. اين اقلام مي‌توانند درصد قابل توجهي از افراد آسيب ديده را پوشش دهند. به طور كلي پس از وقوع زلزله به مدت 3 تا 5 روز با مرحله اوليه بحران مواجه هستيم؛ بنابراين براي تمام دستگاه‌هاي مسوول از جمله وزارت بهداشت، هلال احمر و... سناريوهاي زلزله را تهيه كرده‌ايم تا وظايف هريك در زمان وقوع حادثه مشخص باشد. آيا اين توان را داريد كه كمك‌هاي مورد نظر را به راحتي به مناطق زلزله زده برسانيد؟ آيا ورود به همه مناطق تهران به راحتي ميسر خواهد بود؟ به نكته جالبي اشاره كرديد. در زمان وقوع زلزله احتمال تخريب راه‌هاي دسترسي وجود دارد. به همين دليل با همكاري هلال احمر قرار است سوله‌هايي را در داخل محلات راه‌اندازي كنيم و اقلامي را به داخل سوله‌هاي محلات منتقل كنيم. حتي در نظر داريم كه نيروهايي در 374 محله تهران به ازاي هر محله 3 گروه 30 نفري نيروي داوطلب تربيت كنيم تا در صورت بروز حادثه به عنوان نيرو‌هاي امدادرساني محلي علاوه بر نيروهاي آتش‌نشاني، هلال احمر، اورژانس و وزارت بهداشت در هر محله از اين نيروها بهره گيريم و اقلام ذخيره شده امدادي را نيز در اختيار همين نيروهاي محلي قرار مي‌دهيم. از طرف ديگر با موسسات خصوصي مثل اصناف هماهنگ مي‌كنيم تا بعد از وقوع زلزله امكانات خود را در اختيار سازمان قرار دهند و سازمان مديريت بحران نيز در ازاي اين خدمات حتي با نرخ بالاتر بهاي خدمات را بپردازد. به احتمال تخريب راه در هنگام بروز زلزله اشاره كرديد. براي اين بحران راهكاري داريد؟ بله ما يك سري راه مترو و راه هوايي را مشخص كرده‌ايم و نقشه ترافيكي بعد از زلزله را نيز ترسيم كرده‌ايم و شبكه دسترسي اضطراري را در اختيار دستگاه‌هاي مربوطه قرار داده‌ايم كه همچنان در حال كامل كردن آن هستيم. آيا سوله‌هاي بحران شهر در حال حاضر متناسب با جمعيت در محله‌هاي تهران وجود دارد؟ در حال حاضر 99 پايگاه پشتيباني مديريت بحران در تهران وجود دارد كه البته اين پايگاه‌ها براي اسكان شهروندان نيست. در تلاش هستيم تا تعداد اين پايگاه‌ها را به 120 عدد افزايش دهيم و در مرحله بعد نيز تعداد آنها را به 374 پايگاه برسانيم. براي اسكان مردم نيز طرح‌هاي اسكان بلندمدت سه ماهه و حتي سه ساله را تدوين كرده‌ايم و اقداماتي را در دست داريم كه در مرحله اول به تازگي پارك چيتگر با امكان اسكان 15 هزار نفر با امكاناتي مانند محل برپايي چادر، آشپزخانه صحرايي و ساير امكانات ضروري اجرا شده است.


حمله به زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا - روز یک‌شنبه 14 شهریور ماه یکی از زندانیان محبوس در بند 4 زندان رجایی شهر با حمله و هجوم به آقای صالح کهندل و با انداختن پیراهن بر گردن این زندانی، قصد خفه کردن و کشتن او را داشت که با سر رسیدن چند زندانی از وقوع یک فاجعه جلوگیری شد و این زندانی از خطر مرگ نجات یافت.

به گزارش کمپین صالح کهن دل، در میان زندانیان رجایی شهر آنهایی که علایم اختلال مشاعر را بروز می‌دهند به وفور دیده می‌شوند و محبوس بودن آنها و شرایط سخت زندان موجب تشِِّدید ناهنجاری‌های روانی دراین زندانیان بیمار می‌گردد و عدم جداسازی زندانیان مبتلا به بیماری‌های روانی، آسیب رساندن به خود و دیگران را در این زندان تشّدید می‌دهد.

فردی که صالح کهندل را در معرض خطر مرگ قرار داد به تازگی از بیمارستان روانی مرخص شده بود و به جای نگهداری در مراکز حفاظت شده ویژه بیماران روانی به بند عمومی 4 این زندان فرستاده شده بود.

بررسی سلامتی زندانیان قبل از ورود آن‌ها به بند باید توسط پزشکان تائید شود ولی متأسفانه شرایط و وضعیت در زندان جور دیگری است، زندانیان زیادی از اختلالات روانی رنج می‌برند و گاهی با حمله و هجوم بی‌دلیل به هم‌بندان خود باعث بروز صدمات جّدی می‌شوند و زندانیان را به راحتی دچار نقض عضو می‌کنند، ساعت‌ها و روز‌ها برهنه در اتاق یا در محل خواب دیگران می‌نشینند و گاهی هم اقدام به کُشتن دیگران می‌کنند . مرگ‌های مرموز در این زندان فراموش شده حقوق بشر کم نبودند .

لازم به ذکر است، این اتفاقات در رجایی شهر کرج بسیار عادی و معمولی است و چون غالباً برای زندانیان عادی این مسائل پیش می‌آید هیچ‌گاه رسانه‌ای نمی‌شود و انعکاس نمی‌یابد.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .