خبرهای برگزیده- سه شنبه شانزدهم آذر ١٣٨٩


 دانشجویان چندین دانشگاه ایران به مناسبت روز ۱۶ آذر دست به تجمع اعتراضی زده اند 

گزارش ها ازایران از برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان در چندین دانشگاه، به مناسبت روز شانزدهم آذر، روز دانشجو، حکایت دارد. صدها دانشجو امروز (سه شنبه) در شهرهای تهران، قزوین و گیلان در این تجمعات شرکت کرده اند. به گزارش سایت دانشجو نیوز، تنها در دانشگاه آزاد قزوین حدود هزار دانشجو شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" و "یاحسین میرحسین" سر داده اند. گزارش ها همچنین از حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه امیرکبیر تهران و دانشگاه آزاد قزوین خبر داده اند.

سرخط‌ خبرها دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران به مناسبت روز ۱۶ آذر دست به تجمع اعتراضی زده اند ۱۳۸۹/۰۹/۱۶

گزارش ها از ایران حاکی است دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران به مناسبت روز ۱۶ آذر و در حمایت از دانشجویان زندانی دست به تجمع اعتراضی زده اند. به گزارش سایت دانشجو نیوز، نیروهای امنیتی در اطراف این دانشگاه حضور چشمگیری دارند و از ورود دهها دانشجو به داخل دانشگاه جلوگیری کرده اند. دانشجو نیوز می افزاید نیروهای بسیجی، دانشجویان معترض را محاصره کرده اند و می کوشند تا با تجمع کنندگان "درگیری لفظی و فیزیکی" ایجاد کنند.

حضور مردم بر مزار کیانوش آسا به مناسبت روز دانشجو

خبرگزاری هرانا - همزمان با 16آذر 1389 و روز دانشجوجمعي از مردم كرمانشاه با حضور بر مزار مهندس كيانوش آسا ياد و خاطره وی را گرامي داشتند.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"هرانا"، دراين مراسم كه تعدادي از همكلاسيهاي آن شهيد نيز حضور داشتند حاضرين با نثار گل بر مزار كيانوش آسا نسبت به مقام والای او اداي احترام كردند.

كيانوش آسا از كردهاي اهل حق كرمانشاه و دانشجوي ترم آخر فوق ليسانس مهندسي پتروشيمي دانشگاه علم و صنعت ايران بود كه روز 25 خرداد 88 سه روز پس از انتخابات در جریان تظاهرات مسالمت آمیز و میلیونی مردم ميدان آزادي تهران مورد اصابت گلوله قرار گرفت و سپس ناپديد شدو سوم تيرجسداو درپزشكي قانوني تهران توسط خانواده اش شناسايي گرديد.

آذر؛ طنین مرگ بر دیکتاتور در دانشگاه قزوین
تجمع بیش از هزار نفر از دانشجویان در دانشگاه آزاد قزوین با فریاد "مرگ بر دیکتاتور"
دانشجونیوز: تجمع اعتراضی شانزدهم آذر، امروز در دانشگاه آزاد قزوین با حضور بیش از یک هزار نفر از ساعت ۱۰ و از میدان قلم این دانشگاه آغاز شد. این حضور اعتراضی در حالی بود که حضور نیروهای امنیتی و بسیج هر لحظه گسترده تر میشد و آنها اقدام به تهدید و فیلمبرداری از دانشجویان نمودند.
دانشجویان با خواندن سرود "یار دبستانی" و دادن شعارهای "اشکان ما نمرده" و "امیر ما نمرده" یاد و خاطره این دو شهید را گرامی داشتند و نسبت به عدم محاکمه آمرین و عاملین این جنایت اعتراض کردند.
از صبح امروز نیروهای امنیتی و بسیج سعی داشتند با تهدید جلوی شکل گیری این تجمع را بگیرند که در نهایت دانشجویان با تعطیل کردن کلاس های نوبت دوم وبا سر دادن شعارِ " این آزاد ِ قزوینه، ذلت نمیپذیره" به این تهدیدات جواب ِ درخوری دادند.
پس از شروع تجمع از کنار دانشکده صنایع و مکانیک در هنگام عبور از دانشکده های برق و کامپیوتر دانشجویان این دانشکده نیز به جمع دانشحویان معترض پیوستند و این روند در هنگام عبور از دانشکده های عمران و معماری و همینطور دانشکده مدیریت ادامه یافت. دانشجویان معترض با شعار "دانشجوی باغیرت، حمایت، حمایت" همکلاسی های خود را به حضور دعوت میکردند. در ادامه دانشجویان با شعار"دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد" خواستار آزادی دانشجویان و همکلاسی های دربند خود شدند.
پیش از این نیز پس انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ و در پی به شهادت رسیدن دو تن از دانشجویان این دانشگاه "اشکان سهرابی" و "امیرجوادیفر" تجمعات اعتراضی گسترده و باشکوهی در دانشگاه آزاد قزوین برگزار شده بود و این دانشگاه از دانشگاه های پیشرو در تجمعات اعتراضی بوده است.
تجمع دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر
دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به پاسداشت 16 آذر و در حمایت از دانشجویان دربند، دست به تجمع اعتراضی زدند.
از ساعات ابتدای صبح امروز شانزدهم آذر 89 حدود 50 دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک به این دانشگاه ممنوع الورود شده اند. نیروهای انتظامات بدون ارائه ی دلیل مشخص، از ورود این دانشجویان به دانشگاه جلوگیری می کنند. همچنین درهای دانشگاه توسط نیروهای امنیتی و پلیس محاصره شده و رفت و آمد دانشجویان توسط این نیروها نیز کنترل می شود.
در داخل دانشگاه نیز نیروهای انتظامات با حضور در پارک دانشگاه (محل اعلام شده برای تحصن امروز) از نشستن و ایستادن دانشجویان در آن جلوگیری می کنند. بنا بر خبرهای رسیده تا کنون تعدادی از کلاس های صبح توسط دانشجویان تعطیل شده است.
برای قطع ارتباط فعالین دانشجویی با خارج از دانشگاه، اینترنت دانشگاه را کاملا قطع کرده اند. نیروهای بسیج تجمع دانشجویان را محاصره کرده اند و سعی دارند تا با متحصنین درگیری لفظی و فیزیکی ایجاد کنند.
لحظه به لحظه بر تعداد دانشجویان معترض افزوده می شود. تا کنون نیروهای پر تعداد انتظامات، حراست و بسیج از متفرق کردن دانشجویان ناکام مانده اند.

 دو گزارش کوتاه از مشهد و آبادان

امروز در دانشگاه آزاد آبادان دانشجویان را بدون کارت دانشجویی راه نمی دادند...جو امنیتی زیادی بود..در جلوی درب برادران چادری کشیده شده دور راه رو و به صورت تونل مانند است و حراست به شکل مرموزی دانشجویان را برانداز می کنند...جو شکننده ایست ...ما منتظر فرصت هستیم برای تجمع و شعار دادن.تعداد زیادی بسیجی در مسجد دانشگاه جمع شده اند...اگر خبر جدیدی شد به اطلاع می رسانیم...

***

امروز صدها تن از دانشجویان دانشگاه سراسری مشهد بمناسبت 16 آذر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

گزارش کوتاهی از دانشگاه آزاد کرج

گزارش دریافتی: امروز در دانشگاه آزاد کرج جو شدید امنیتی بود در درب ورودی تمام کارتها و وسایل چک می شد و در درب ورودی هر ساختمان 5 نفر لباس شخصی ایستاده بودند و نزدیک ساعت 12 عده ای از دانشجویان با شعار دانشجو سیاسی باید آزاد گردد به سمت درب پایین حرکت کردند که متفرق گردیدند.

گزارشی از سطح شهر تهران در 16 آذر روز دانشجو

ایستگاه مترو و میدان انقلاب

طبق معمول روزهای حساس، ایستگاه مترو میدان انقلاب از سکوها گرفته تا خروجی ها پر بود از سربازان باتوم بدست و افسران نیروی انتظامی. چشمانی که سنگینی نگاه آنان از هر زاویه ای احساس می شود و قدم به قدم رفت و آمد مردم را کنترل می کنند. در میدان انقلاب خودروهای ون در حاشیه میدان مستقر شده اند و نیروهای امنیتی در چهار طرف میدان در گروه های دو تا چهار نفری ایستاده اند. حد فاصله میدان انقلاب تا دانشگاه تهران هر 50 متر دو سرباز مستقر بود. مقابل درب اصلی دانشگاه تهران نیروی های حراست داخلی با پیراهن های سورمه ای کارت ورودی دانشجویان را کنترل می کردند. تمام محوطه دور دانشگاه در پشت نرده ها نیروهای حراست مستقر بود که هر یک از آنها بیسیم در دست داشتند.

خیابان قدس

خیابان قدس شرایطی متفاوت داشت. فضا کاملا امنیتی است. در درب شرقی دانشگاه به جای آنکه حراست کارت تردد دانشجویان را چک کند عده ای لباس شخصی این کار را انجام می دهند. در مقابل این درب که در تقاطع خیابان طالقانی –قدس قرار دارد 5 اتوبوس پر از نیروهای بسیجی آماده بودند. یک سرهنگ پاسدار نیروی انتظامی به همراه نزدیک به 20 درجه دار و سرباز کنترل اوضاع را در دست داشتند.

«کارت الغدیر»

برای اولین بار بود که چنین اسمی را می شنیدم «کارت الغدیر» کارت های مشکی رنگی نسبتا بزرگ تر از کارت شناسایی های معمولی بودند که نیروهای بسیجی که دانشجوی دانشگاه تهران نیستند با نشان دادن آنها به بسیجیانی که در درب شرقی کنترل ورود و خروج را برعهده دارند وارد به عنوان دانشجو وارد دانشگاه می شوند!

پیاده کردن نیروهای بسیجی تنها منتهی به درب شرقی نمی شد دانشگاه تهران امروز پادگانی بود که از درب شمالی و غربی آن نیز بسیجیان با نشان دادن کارت های شناسایی اعضای عادی و فعال وارد آن می شدند تا توازن نیروهای ولایی به نفع حکومت سنگینی کند. در مقابل تالار بوعلی سینا در خیابان پورسینا حدود 70 نفر دختر و پسر بسیجی با هدبندهای مشکی رنگ یا ابوالفضل و پرچم های کاغذی مشکی رنگ یاحسین و چفیه انداخته با پوسترهای خامنه ای وارد دانشگاه شدند!

زیرکی دانشجویان آزادیخواه

حدود 3 دقیقه ای به بهانه پرسیدن آدرس خود را در آنجا معطل کردم. دختران آزادی خواهی که اجازه ورد به دانشگاه را نداشتند با یک چادر مشکی وارد می شدند صد متر آنطرف تر چادر را از لای نرده ها به رفقای خود می داند و آنها نیر به همین شکل وارد دانشگاه می شدند و چادر مشکی را به نفر بعدی می داند.

ورود خبرگزاری های حکومتی به همراه برادران سرکوبگر

ساعت 12:15 خبرگزاری های ایسنا، فارس و خبرنگار روزنامه های ایران و جوان آنلاین با دوربین ها و تجهیزان خود وارد دانشگاه شدند. با ورود خبرنگاران حکومتی به دانشگاه هر یک از برادران سرکوبگر به بهانه حمل انواع سه پایه و چهارپایه و دوربین و انواع و اقسام نردبانها و زیراندازها داخل دانشگاه شدند و ذوق زده گویی قلعه الموت را فتح کردند!

هنگام تردد در شهر دیدم نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها از هر وسیله ای برای رساندن خود به دانشگاه تهران استفاده می کردند. موتورهای سنگین، اتوبوس و تاکسی ها پر بود از لباس شخصی ها و بسیجی ها. در مترو که مثل مور و ملخ بسیجی وجود داشت که با سختی از یکی از آنها عکس گرفتم.

تعطیلی دانشگاه آزاد اراک در روز دانشجو

دانشگاه آزاد اراک در روز دانشجو، از سوی مسئولان این دانشگاه بدون اطلاع قبلی دانشجویان تعطیل شد.

بنا به اخبار رسیده به جرس، دانشگاه آزاد اراک در ایام پس از انتخابات شاهد چندین تجمع بزرگ بود، امروز همزمان با روز دانشجو به دلیل سفر احمدی نژاد به این شهر، تعطیل شد.

تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه امروز با درهای بسته دانشگاه مواجه شدند و در اعتراض به این مسئله در جلوی در دانشگاه تجمعی ترتیب دادند که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شد.


 ایران و شش قدرت جهانی بر سر ادامه گفت و گوهای هسته ای در ترکیه به توافق رسیدند 

با پایان دور جدید گفت و گوهای هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، دو طرف بر ادامه مذاکرات در ترکیه به توافق رسیدند. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این باره گفت، مذاکرات اواخر ژانویه سال آینده میلادی (یعنی کمتر از ۲ ماه دیگر) در استانبول برگزار خواهد شد. خانم اشتون گفت و گوهای دو روزه در ژنو را "پرمحتوا و مفصل" خواند و گفت در استانبول بدنبال یافتن "ایده های عملی و راههای همکاری برای برطرف کردن نگرانی هایمان از برنامه هسته ای ایران هستیم." گفت و گو میان ایران و نمایندگان بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه و چین بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پس از حدود ۱۴ ماه وقفه دیروز و امروز (سه شنبه) در شهر ژنو سوئیس ازبرگزار شد.

سرخط‌ خبرها ایران از غرب خواست تا حق این کشور را برای داشتن چرخه سوخت هسته ای بپذیرد ۱۳۸۹/۰۹/۱۶

ایران از غرب خواست تا حق این کشور را برای داشتن چرخه سوخت هسته ای به رسمیت بشناسد. رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارتخارجه ایران، روز سه شنبه گفت، پذیرش این موضوع "آغازی برای همکاری های گسترده در عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای است." دور جدید گفت و گوهای ایران و شش قدرت جهانی پس از حدود ۱۴ ماه وقفه، از روز دوشنبه در شهر ژنو سوئیس آغاز شده است.

 


آب درياچه اروميه به کمترين مقدار 100سال اخير رسيد

درياچه اروميه به خشک‌ترين و کم آب ترين ميزان خود طي 100 سال گذشته رسيده است.

به گزارش ايسنا، مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي با بيان اين مطلب افزود: اين امر لزوم توجه جدي عمومي به ويژه کشاورزان را در جهت استفاده بهينه از منابع آبي مي‌طلبد.

نقي کريمي اظهار داشت: درياچه اروميه اکنون نيازمند دعاي مردم براي بارش نزولات آسماني است و با اينکه دولت اقدام هاي فراواني براي احياي اين درياچه در حال اجرا دارد، اما تنها راه نجات آن بارش است.

مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي همچنين يادآور شد: انتقال بين حوزه اي، بارورسازي ابرها، تخصيص حق آبه درياچه اروميه از رودخانه هاي منتهي به اين تالاب، آبياري تحت فشار و تغيير الگوي کشت محصولات کشاورزي منطقه از اقدام هاي مهم انجام شده و در دست اقدام توسط شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي با همکاري نهادهاي مرتبط همچون سازمان جهاد کشاورزي و حفاظت از محيط زيست است.

درياچه اروميه دومين درياچه شور جهان است كه متاسفانه به دليل بروز خشكسالي، كاهش نزولات آسماني، عوامل انساني، استفاده بي رويه از آب هاي زيرزميني و عدم استفاده از روش هاي كشت مدرن كشاورزي در حوزه درياچه اروميه از سال 76 آغاز به خشك شدن كرده و امروز اين تالاب در بحراني ترين شرايط زيست محيطي قرار گرفته است.

درياچه اروميه بزرگترين‌ درياچه‌ کشور است که در ارتفاع ‌1267 متري‌ از سطح‌ دريا واقع ‌شده و طول‌ آن ‌حدود 130 تا 140 کيلومتر و عرض ‌آن‌ بين‌ 15 تا 50 کيلومتر متغير است‌.

جنگل‌های گلوگاه مازندران دوباره آتش گرفت

دریانیوز: جنگل‌هاي گلوگاه مازندران دوباره آتش گرفت. به گفته شاهدان و ساكنان دو بخش كلباد و مركزي گلوگاه آتش جنگل دامنه شمالي جنگل بخش كلباد شب گذشته فروزان شد.

شاهدان بيان داشتند: شعله‌هاي آتش همراه با دود را مي‌توانست از فاصله دور و تا شعاع چند كيلومتري در شهرهاي خليل شهر، بهشهر و سواحل زاغمرز و امير آباد براي طول شب تا سپيده دم صبح امروز شاهد بود.

اين افراد كه از اهالي و ساكنان روستاهاي بخش كلباد در روستاي مهدي‌رجه تا هشتيكه گلوگاه به‌عنوان شاهد عيني شعله‌هاي آتش در شب گذشته بوده تصريح كردند: دو نوار ممتد فروزان، طولاني و نزديك به هم در طول شب بوده و با برقراي تماس‌هاي تلفني با مديران كشوري، ارشد استاني و شهرستاني به ويژه خبرنگاران فروزان شدن مجدد آتش جنگل را اطلاع رساني كرده و خواستار امدادرساني و كمك براي مهار آتش شدند.

به گفته مسئولان منابع طبيعي شعله ور شدن دامنه شمالي جنگل گلوگاه در بخش كلباد عصر روز هشتم آذر دوشنبه هفته گذشته آغاز شد، پس از چند روز تلاش و حضور به موقع نيروهاي مردمي، بسيجي، شورا، دهياري دو بخش مركزي و كلباد گلوگاه به‌همراي پرسنل انتظامي، سپاهي، هلال احمر، اورژانس 115 و آتش نشاني شهرستان تا پايان روز شنبه تا حدي مهار شد.

همچنين حضور مديركل منابع طبيعي استان، رئيس منابع طبيعي بهشهر و گلوگاه با همكاري دو فرماندار بهشهر و گلوگاه به ويژه اهالي روستاي يخكش، ارضت و روستاهاي مجاور شهرستان بهشهر براي مهار پيشروي آتش مستثني نبوده و با تلاش خلبانان هليكوپتر نيروي انتظامي براي آبپاشي در منطقه آتش‌سوزي تا حدودي مهار شد.

اما با وجود تلاش‌هاي دلسوزان سرمايه ملي كشور، آتش زير خاكستر جنگل روشن و در نتيجه سبب سوختن اين سرمايه ملي شد.

جنگل گلوگاه همچنان نيازمند توجه ويژه مسئولان دلسوز نظام براي مهار آتش و هدر رفت سرمايه ملي است.

جنگل ابر شاهرود هم طعمه حریق شد

سایت آفتاب: جنگل ابر در شهرستان شاهرود در ادامه آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کشور طعمه حریق شد.

آتش‌سوزی جنگل ابر از شامگاه دوشنبه آغاز شده است که یگان‌های مختلف از دستگاه‌های اجرایی برای اطفای حریق در منطقه حاضر شدند.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه گزارش میزان وسعت آتش سوزی در دست بررسی است، گفت: یگان‌های مختلفی از منابع طبیعی، هلال احمر، بسیج، ارتش و محیط زیست و جهاد کشاورزی برای اطفای حریق در منطقه هستند.

به گفته وی، علت حادثه دردست بررسی است و میزان خسارت‌های وارده به منطقه نیز توسط کارشناسان در دست بررسی است.

سید حسن میرعماد مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری استان سمنان نیز میزان وسعت حریق در این منطقه و علت حادثه را نیازمند بررسی بیشتر دانست و گفت: به محض بررسی و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، ابعاد این حادثه به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

جنگل ابر در شمال شهرستان شاهرود قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های ایران است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از منحصر به فردترین زیست ‌بوم‌های ایران محسوب می‌شود.

این جنگل در حدود ۵۰ کیلومتری شمال شرق شهر شاهرود در استان سمنان و در مسیر جاده شاهرود به آزاد شهرو در استان گلستان در کنار روستای ابر شاهرود قرار دارد.به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیکند که به ‌نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.


 پیاز روزانه 50 تومان گران می ‌شود

ایلنا: رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تربار کشور با بیان این مطلب که صادرات پیاز به آسیای میانه و شهرهایی چون عشق آباد موجب افزایش قیمت این محصول صیفی از 350تومان تا 650تومان شده است، افزود: در حال حاضر قیمت پیاز روزانه 50 تومان افزایش پیدا می‌کند.

حسین مهاجران گفت: قیمت پیاز در بازارهای کشور روزانه 50 تومان افزایش پیدا می‌کند و اگر راه‌کاریی برای جلوگیری از خروج آن از کشور اندیشیده نشود در روزهای آینده شاهد بی‌ثباتی قیمت و یا کمبود این محصول صیفی در بازار خواهیم بود.

حسین مهاجران با بیان این مطلب که صادرات پیاز به آسیای میانه و شهرهایی چون عشق آباد موجب افزایش قیمت این محصول صیفی از 350تومان تا 650تومان شده است، افزود: در حال حاضر قیمت پیاز روزانه 50 تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: ما منتظر برداشت پیاز کاشته شده از مزارع بندرعباس هستیم اما این محصول صیفی نیز در اسفندماه وارد بازار کشور می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار کشور تصریح کرد: اعضای اتحادیه با آگاهی از امکان کمبود پیاز در بازارهای کشور و افزایش بی‌رویه قیمت آن به مسوولین ذیربط پیشنهاد کرده‌اند که از صادرات این محصول صیفی خودداری کنند و یا آن را از کشوری چون پاکستان که به لحاظ مسافت به ایران نزدیک است وارد کشور کنند.

وی در رابطه با قیمت گوجه فرنگی نیز گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته و با برداشت محصول مزارع چابهار، بندرعباس و بوشهر قیمت این محصول صیفی نیز طی دو هفته آینده در بازار عادی می‌شود و به میزان مورد نظر در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

به گفته مهاجران در حال حاضر محصول گوجه فرنگی مزارع دزفول در میادین میوه و تره بار توزیع شده است و قیمت آن نیز براساس عرضه و تقاضا میادین میوه وتره بار تنظیم می‌شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش قیمتی که سیب در بازارهای داخلی با آن مواجه بود گفت: با توزیع محصول سیب در بازار قیمت این میوه از 1700تومان به 1600 کاهش پیدا کرده است اما در صورتی که سیب از کشورهای چون فرانسه، شیلی وارد بازار‌های ایران شوند قیمت این میوه از وضعیت کنونی آن نیز پایین‌تر خواهد آمد.


موج سوم ایدز در ایران در راه است

خبرگزاری هرانا - یک استاد دانشگاه گلستان و معاون دانشجویی دانشگاه آزاد علی آباد کتول از ورود موج سوم ایدز در مناطق مختلف کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در گگران، محمد تقی حیدری صبح سه شنبه در همایش "ایدز و راههای پیشگیری از آن" در این واحد دانشگاهی افزود: با توجه به ارتباط های جنسی و مصرف روان گردان ها در جوانان، ورود موج سوم ایدز در کشور در راه است. محمد تقی حیدری اظهار داشت: نقش خانواده ها در پایداری و استقامت فرزندان در برابر جذبه های فریبنده و ضداخلاقی بسیار حائز اهمیت است.

وی مشارکت همگانی برای تحقق این امر، تاثیر بالایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کنترل و پیشگیری از این بیماری را‌ در جامعه دارد.

حیدری، هدف از برگزاری این همایش را افزایش آگاهی دانشجویان در مورد این بیماری خاص اعلام کرد و افزود:‌ مهمترین راه برای مبارزه با بیماری ایدز، همکاری همه‌جانبه مردم در بستن راه ایجاد و بروز این بیماری است.

وی آموزش چهره به چهره و آموزش توسط افراد در یک رده سنی را از عوامل موثر در کاهش بیماری دانست.


وضعیت حاد فعال دربند حقوق بشر و ممانعت از درمان او

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" وضعیت و شرایط جسمی فعال حقوق بشر محمد صدیق کبودوند همچنان بحرانی است ولی بازجویان وزارت اطلاعات و دادستان تهران با بستری شدن او در بیمارستانهای خارج زندان و انجام عمل جراحی بر روی وی ممانعت می کنند. روز دوشنبه 15 آذر ماه هنگام ملاقات کابینی شرایط او به حدی حاد بود که به سختی قادر به ایستادن و تمرکز کردن بود. آقای کبودوند در طی این مدت دچار کاهش وزن زیادی شده است و بیش از 15 کیلو کاهش وزن غیر معمولی یافته است. فعال حقوق بشر هنگام ملاقات از سر درد شدید رنج می برد. او در طی مدت بیماریش در زندان با تجویز قرصهای آرام بخش مشکوک که شرایط و وضعیت جسمی وی را تا حد زیادی بدتر نموده است مواجه بود. بهداری زندان در روز 10 الی 12 قرص برای او تجویز می کند که اثرات منفی زیادی بر وی گذاشته است.این قرصها باعث ایجاد حالتهای افسردگی،بوجود آوردن حالت عدم تمرکز ، خواب آلودگی و موارد متعدد دیگر می شود. مدتی پیش یکی از پزشکان ، پزشک قانونی که وی را مورد معاینات مختلف قرار داده است به زندان اعلام نمود که او باید مورد عمل جراحی پروستات و آنژین رگهای خونی قرار گیرد او همچنین در گزارش پزشکی اش یادآور شده است به خاطر وضعیت حاد بیماریش قادر به تحمل حبس نیست. فعال حقوق بشر محمد صدیق کبودوند از ناراحتی حاد جسمی مانند،پروستات،ناراحتی قلبی و سر دردهای شدید رنج می برد و تا به حال چند بار دچار سکته قلبی و مغزی شده است . خانواده کبودوند بارها به دادستانی مراجعه کرده اند و درخواست کتبی ملاقات با دادستان برای رسیدگی پزشکی و ملاقات حضوری با عزیزشان نموده اند ولی تا به حال از پاسخ دادن و یا روبرو شده با این خانواده خوداری کرده است .این خانواده 8 ماه است که از ملاقات حضوری محروم است. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به وضعیت حاد جسمی و خطر جدی جانی که این فعال حقوق بشر را تهدید می کند هشدار می دهد و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای نجات جان این زندان سیاسی در ایران است.

16 آذر 1389 برابر با 7 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


کاهش ازدواج و افزایش طلاق در تهران

مدیرکل ثبت احوال استان تهران از کاهش 7 درصدی ازدواج و افزایش 2.5 درصدی طلاق از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه خبر داد. احمد قشمی در گفتگو با مهر با اعلام این خبر افزود: 84 هزار و 435 واقعه ازدواج تا پایان آبانماه به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته که بیش از 90 هزار مورد بوده هفت درصد کاهش یافته است.

به گفته قشمی، در آبان ماه نیز 11 هزار و 194 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران با اشاره به افزایش 2.5 درصدی طلاق افزود: 24 هزار و 94 واقعه طلاق در هشت ماه ابتدایی سال جاری به ثبت رسیده که سه هزار و 298 مورد آن برای آبان ماه بوده است.

قشمی از ثبت 139 هزار و 968 واقعه ولادت در هشت ماه گذشته خبر داد و گفت: میزان ولادت نیز یک و نیم درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد یافته است.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران با بیان اینکه 41 هزار و 66 شهروند تهرانی در هشت ماه اول سال جاری فوت کرده اند، افزود: این واقعه نیز 5.5 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است.

در آبان ماه نیز چهار هزار و 849 فوت در تهران به ثبت رسیده است.

براساس اعلام مدیرکل ثبت احوال استان تهران در این مدت در هر شبانه روز 569 نفر در تهران متولد و 167 نفر فوت کرده اند.


نرخ بیکاری در سیستان‌وبلوچستان حداقل 30 درصد است

سایت پارسینه: حسینعلی شهریاری" نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با هفته‌نامه مندیل اشتغال را یکی از اساسی‌ترین چالش‌ها در کشور دانست.

به گزارش خانه ملت، در استان سیستان ‌و بلوچستان که از شاخص‌های توسعه فاصله‌های زیادی با سایر مناطق دارد از حساسیت بالایی برخوردار است. اشتغال مسأله ساده‌ای نیست. تمام عوامل اقتصادی، اجتماعی که بر توسعه تأثیرگذارند یا از آن تأثیر می‌پذیرند بر اشتغال مؤثرند و ساختار اجتماعی- اقتصادی توسعه‌نیافته سیستان‌وبلوچستان زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم نیاورده است. از طرف دیگر بالا بردن شاخص‌های توسعه به‌خصوص توسعه انسانی بسته به ایجاد فرصت‌های شغلی است بنابراین ایجاد اشتغال در این استان نه تنها به تولید و درآمد در منطقه رونق می‌بخشد بلکه به رفع فقر و محرومیت کمک بزرگی خواهد کرد.

متأسفانه هنگامی که رشد، توسعه و صنعت به بسیاری از استان‌های ما رسید، سیستان‌وبلوچستان شاید به دلیل نبود زیرساخت‌ها و دوری از مرکز و دلایل بسیاری نتوانست میزبان، رشد و توسعه و صنعت باشد و امروز با وجود اصل 44 موانعی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت در این استان وجود دارد و سرمایه‌گذار خصوصی با ورود مسائل متعددی که در استان وجود دارد ریسک سرمایه‌گذاری به خود نمی‌دهد. اما برای استانی که با فقر، قاچاق و بسیاری مسائل دیگر درگیر است چه چاره‌ای می‌توان اندیشید. براساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در سال گذشته در سیستان‌وبلوچستان 8/13 اعلام شد.

نماینده زاهدان که ریاست کمیسیون بهداشت مجلس را نیز عهده‌دار است این رقم را صحیح نمی‌داند.

وی می‌گوید: نرخ بیکاری در سیستان‌وبلوچستان حداقل 30 درصد است و آمارهای اعلام شده اشتباه است. بیکاری مشکلات بسیاری را در استان به‌وجود آورده است و دولت باید در ایجاد اشتغال در استان مشارکت کند.

تدوین الگوی اسلامی-ایرانی کار و رایزنی با آخوندها

خبرگزاری مهر: وزیر کار از ابلاغ تدوین الگوی اسلامی - ایرانی در حوزه بازار کار و اشتغال خبر داد و گفت: برای این موضوع ضمن رایزنی با صاحبنظران، آیات عظام و اساتید دانشگاه، یک همایش ملی نیز تا پایان سال برگزار می‌کنیم.

تدوین الگوی اسلامی - ایرانی در حوزه اشتغال

عبدالرضا شیخ الاسلامی در گفتگو با مهر با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری برای طراحی و تدوین الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، از تدوین الگوی اسلامی - ایرانی کار در کشور خبر داد و گفت: ما متناسب شرایط کار در کشور باید یک الگویی داشته باشیم که هم جنبه های اسلامی و هم ایرانی در آن رعایت شده باشد.

وزیر کار و امور اجتماعی اظهار داشت: شرایط، هنجارها، تاریخ، وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کار باید در کشور تعریف شود و این موضوع در حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی در حال پیگیری است و تا قبل از پایان سالجاری در این زمینه یک همایش ملی برگزار خواهیم کرد.

رایزنی با علما

شیخ الاسلامی ادامه داد: برای دستیابی به این هدف رایزنی ها و اقدامات وسیعی توسط وزارت کار انجام شده است و از نظرات اندیشمندان، صاحبنظران و از علمای عظام گرفته تا مراجع حوزه و اساتید دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

وی ارائه یک الگوی اسلامی، بومی و ایرانی را نتیجه تلاشهای وزارتخانه متبوعش در زمینه اسلامی - ایرانی شدن فضای کار کشور دانست و افزود: این کار در حال انجام است و اعتقاد ما بر این است که یکی از رویکردهای ما و شاید مهمترین آن، تحقق رویکرد فرهنگی است.

اجرای موضوعات اقتصادی با نگاه فرهنگی

وزیر کار تاکید کرد: ما حتی برای پرداختن به یک موضوع اقتصادی با نگاه و رویکرد فرهنگی موفق تر، بهتر و مطمئن تر می توانیم عمل کنیم؛ به همین دلیل به صورت جدی این موضوع در دستور کار وزارت کار و امور اجتماعی قرار دارد.

در همین زمینه مجتبی زارعی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کار بیان داشت: الگوی ایرانی - اسلامی کار جایگزین خوبی برای 3 جانبه گرایی افراطی تمدن غرب در جامعه کار و تولید است.

معاون وزیر کار تنظیم روابط کار و مناسبات تولید در جامعه مسلمان ایران را صرفا با تکیه بر 3 ضلع دولت، کارگر و کارفرما ناکافی دانست و راه برون رفت از مشکلات را تدوین الگوی ایرانی - اسلامی کار در کشور و جامعه ایرانی دانست.

ابلاغ تدوین الگو توسط وزیر کار

زارعی ضمن اعلام خبر برنامه ریزی برای تدوین الگوی ایرانی - اسلامی کار در وزارت کار و امور اجتماعی در بیان برخی مولفه های آن، افزود: در حکمت عملی اسلام، کارگر و کارفرما قبل از هر عنوان و صفتی به عنوان انسان مورد توجه بوده و دارای حق و تکلیف هستند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین طبق قول مقام معظم رهبری کارگر و کارفرما در تفکر دینی مثل دو برادر، دو همسنگر و دو شریک هستند که هر دو دارای شان و مرتبه اند. با این تفکر، سرمایه معنوی و مادی این دو جزو ارکان الگوی ایرانی - اسلامی کار به حساب می آید.

دعوت از صاحبنظران حوزه و دانشگاه

معاون وزیر کار، افزود: براساس ابلاغیه وزیر کار و امور اجتماعی، تلاش خواهیم کرد در تدوین الگوی ایرانی - اسلامی کار با مراجعه به فقه پویای شیعه و صاحبان نظر در حوزه و دانشگاه به کار و کارآفرینی، تولید ثروت، روابط و مناسبات کار نه از زاویه دید و فرهنگ مسلط غرب و سازمانهای بین المللی متاثر از آن بلکه با رجوع به میراث اسلامی و شیعی و رسائل مربوط به مکاسب اسلامی، رونق بخش فضای کسب و کار اسلامی و حکمت عملی منبعث از آن در جامعه کار و تولید باشیم.

زارعی ابراز امیدواری کرد: به زودی با ایجاد زمینه لازم در وزارت کار از تمامی صاحبنظران حوزه و دانشگاه در تدوین الگوی ایرانی - اسلامی کار و تولید به نحو شایسته ای دعوت به همکاری خواهد شد.


سفره آرايی ايرانی با سموم غير استاندارد چينی

سموم چيني سلامت جامعه را تهديد مي‌کند؛ سفره آرايي ايراني با سموم غير استاندارد چيني

روزنامه ابتکار: هر چند استفاده از خيار، گوجه فرنگي و توت فرنگي در سفره‌هاي ايراني به عنوان مهمترين عنصر سفره آرايي مرسوم است اما استفاده لجام گسيخته از سموم خطرناک و غير استاندارد چيني در اين محصولات سلامت جامعه را با چالش جدي مواجه کرده است.استفاده غير کارشناسي و بدون برنامه از سموم به ويژه سموم غيراستاندارد و غير مجاز چيني که هم اکنون به وفور در بازار يافت مي‌شود و گرايش روز افزون کشاورزان به استفاده از اين سموم سلامت محصولات کشاورزي را تهديد مي‌کند و درنهايت استفاده از اين محصولات در سفره‌هاي رنگين توسط مصرف کنندگان آنها در معرض بيماريهاي گوناگون قرار مي‌دهد. هر چند که با برداشتن پوشش حمايتي و يارانه‌هاي از سموم و کودهاي شيمايي استفاده از سموم و کودهاي استاندارد مورد تائيد کارشناسان کشاورزي در بسياري از مزارع کاهش يافته است اما گويي فرهنگ استفاده از سم در مزارع به خصوص در گلخانه‌ها همچنان در برخي مناطق ادامه دارد تا جايي که کشاورزان به استفاده از سموم قاچاق چيني روي آورده اند و عليرغم هشدارهاي کارشناسان کشاورزي و برگزاري کارگاههاي آموزشي همچنان سموم غير استاندارد در اين بخش استفاده مي‌شوند.نکته قابل توجه در خصوص افزايش استفاده از اين سموم قيمت بسيار پائين سم تقلبي از يک سو و افزايش قيمت سمهاي مجاز از سوي ديگر است. افزايش روز افزون استفاده از اين سموم به خصوص در گلخانه‌ها و توليد محصولاتي همچون خيار، گوجه فرنگي، فلفل، سبزيجات، بادمجان و به ويژه توت فرنگي در حالي رو به افزايش است که کمتر مي‌توان در بازار مصرف اين محصولات را به صورت کشت ارگانيک يافت.ماندگاري بسيار بالايي اين سموم به خصوص سم”ددت” که مي‌تواند در دراز مدت منجر به بروز بيماريهاي بسياري به خصوص سرطان براي مصرف کننده شود خطر استفاده از اين ماده غير استاندارد را افزايش داده است. احمد صديق در اين خصوص افزود: هم اکنون در بسياري از مزارع به ويژه گلخانه‌ها شاهد استفاده بي رويه از سمومي هستيم که عمدتا استفاده از آنها در دنيا منسوخ شده است و هيچ کارخانه اي هم به صورت رسمي اين سموم را براي استفاده کشاورزي توليد نمي‌کند. وي به استفاده گلخانه داران از سم خطرناک”ددت” اشاره کرد و گفت: اين سم در دراز مدت مي‌تواند موجب بروز مشکلات فراواني در مصرف کننده شود. صديق گفت: به خصوص در گلخانه‌ها که برداشت بسيار سريع و در بازه‌هاي زماني کوتاه مدت چهار روزه و يا کمتر انجام مي‌شود بايد از سموم استاندارد با ماندگاري کم استفاده شود که زماني به دست مصرف کننده مي‌رسند آلودگي سم و خطر آن براي فرد مصرف کننده از بين رفته باشد اما ماندگاري اکثر سمهاي غير استانداردي که مورد استفاده قرار مي‌گيرند بيش از 15 روز است و اين مدت از زمان مصرف ميوه بسيار بيشتر است و در نتيجه سطح ميوه مملو از سم است. وي به مردم توصيه کرد در صورتيکه از استفاده از سم غير استاندارد در محصولات کشاورزي به خصوص خيار، گوجه، سبزيجات و ساير محصولات سيفي مطمئن هستند از مصرف آنها جدا خود داري کنند. معاون فني سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: هم اکنون با مديريت مصرف سموم مجاز در کشور استفاده از سموم در کشاورزي 50 درصد کاهش يافته است. محمد جواد سروش افزود: در راستاي افزايش سلامت محصولات کشاورزي برنامه ريزي لازم براي کاهش استفاده از سموم درحال اجرا است با اين وجود 11 ميليون هکتار از زمينهاي کشاورزي کشور هم اکنون با روشهاي شيميايي آفت زدايي مي‌شوند. طبق برنامه ريزي صورت گرفته در برنامه پنج ساله بايد تعداد شبکه‌هاي مراقبت بخش خصوصي به 15 هزار شبکه افزايش يابد و واحدهاي گياه پزشکي نيز از 700 واحد کنوني به هزار و 700 واحد برسد. وي ادامه داد: طي دو سال گذشته نيز پنج نوع سم از خط توليد و واردات خارج شده اند.وي همچنين بر مشارکت جدي مراکز تحقيقاتي در خصوص مبارزه با آفت بخصوص در زمينه راه‌هاي بيولوژيک تاکيد کرد. استاندار کرمان نيز چندي پيش در جلسه شوراي سلامت استان کرمان استفاده از اين سموم را موجب لطمه به سلامت جامعه و محيط زيست دانست و خواستار برخورد با استفاده کنندگان از اين سموم شد. اسماعيل نجار تصريح کرد: بايد استفاده از سموم کم شود و در بخشهايي از سم استفاده شود که با تاييد کارشناسان بهداشتي و نياز گياه باشد تا به رشد طبيعي خود برسد ولي بهتراست به شکل طبيعي آفتهاي محصولات کشاورزي را از بين ببريم و نياز به سم نباشد. امروز در کشورهاي اروپايي توجه خاصي به پرورش محصولات ارگانيک مي‌شود و از حشرات براي دفع آفات نباتي به جاي سم و کودها استفاده مي‌شود و افزايش قيمت ميوه ارگانيک نيز دليل بر سلامت کامل اين نوع ميوه‌ها است. با توجه به توليد بخش زيادي از ميوه‌هاي و محصولات در معرض سموم در گلخانه ها، بايد نسبت به استفاده گلخانه داران از کود و سموم آموزشهاي لازم داده شود و فروشگاههاي فاقد مجوز فروش سموم نيز تعطيل شوند. مديرکل امور اجتماعي استانداري کرمان گفت: بخش ديگري از کار شوراي سلامت نيز توجه دادن مردم و کشاورزان به عواقب استفاده نابجا از زمين و کودهاست و از هر چيزي که اکوسيستم و سلامت انسان را به خطر مي‌اندازد و تهديدي براي سلامت است دوري جست. وي افزود: در صورتي که راه حل اساسي براي اين مشکل پيدا نشود در چند سال آينده آمار مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي و عروقي و گوارشي در سطح استان بيش از تصادفات خواهد شد.


افزایش دو برابری زندانیان متاهل در زندان های ایران

خبرگزاری مهر: یک محقق و آسیب شناس علوم رفتاری با بیان اینکه در بسیاری از موارد زنان در جرائم مردان دخیل هستند گفت: در سالهای اخیر تعداد زندانیان متاهل در زندانهای کشور دو برابر شده است.

مجید ابهری در گفتگو با مهر از افزایش دو برابری زندانیان متاهل نسبت به زندانیان مجرد در زندانهای کشور خبر داد و افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده کاهش بهره وری اقتصادی در سطح خانواده ها، بیکاری، بالارفتن توقعات زنان از همسران خود و گرایش به زندگی تشریفاتی از مهمترین علل وقوع جرایم در مردان متاهل است.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد زنان مردان خود را برای انجام جرائم تشویق کرده و در برخی از موارد آنها را یاری می دهند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه غیبت سرپرست خانوار موجب بروز آسیبهای رفتاری در خانواده می شود گفت: خانواده هایی که سرپرستشان در زندان به سر می برند موجب بروز آسیبهای عاطفی میان فرزندان، تشدید مشکلات اقتصادی، اختلال در تربیت فرزندان و زمینه ساز ارتکاب به جرم در خانواده می شوند.

ابهری اظهار داشت: متاسفانه نهادهای حمایتی در کشور به درستی نمی توانند خانواده زندانیان را حمایت کنند و این موجب بروز آسیبهای اجتماعی مانند از هم گسستگی خانواده، اعتیاد و فرار نوجوانان در خانواده زندانیان می شود.

کارشناس علوم رفتاری گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتهای زندگی و دینی و اخلاقی برای زندانیان متاهل در زندانها می تواند آنها را برای زندگی بهتر پس از زندان آماده کند.


نقش مافیای سپاه در بلعیدن اقتصاد ایران؛ کار دشمن است

روزنامه تهران امروز: سردار سيدمحمد حجازي، رئيس پيشين سازمان بسيج مستضعفين در گفت وگويي كه سايت روزنامه جوان آن را منتشر كرده است، به تشريح نقش سپاه در مسائل مختلف کشور پرداخت.

در بخشي از اين مصاحبه آمده است: «ايفاي نقش مقتدرانه سپاه در فتنه سال گذشته، با ذهنيت‌سازي‌هايي از سوي ضد انقلاب همراه بود. اگر خداي نکرده سپاه در مواجهه با اين فتنه موفق نمي‌شد، آنها اينگونه القا مي‌کردند که سپاه ناتوان است.

وقتي هم که وظيفه ذاتي‌اش را انجام داد و توانايي خود را به اثبات رساند، به دستاويز ديگري متشبث شدند. آنها درصددند اين گونه به مردم القا کنند که در اين کشور، همه چيز دست سپاه است و نظاميان بر همه مقدرات مردم مسلط شده‌اند تا به اين‌ترتيب تمام مشکلات و ناکامي‌هاي درون کشور را به سپاه منتسب کنند.»

وي با اشاره به برخي مسائل مطرح درباره فعاليت‌هاي اقتصادي سپاه گفته است:‌ «درباره نقش اقتصادي يا سياسي سپاه، بزرگنمايي‌ مي‌شود. اينها از عصبانيت دشمنان نشأت مي‌گيرد. به هرحال قانون سپاه و مقرراتي که شوراي امنيت ملي و فرمانده معظم کل قوا تصويب مي‌کنند، مبناي اقدامات سپاه و همه آنها قابل بازخواني و بررسي قانوني است.

در فتنه سال گذشته، دشمن اين طور القا مي‌کرد که سپاه به‌طور غيرمستقيم درصدد حمايت از يکي از کانديداهاست، به دليل اينکه در دوره مسئوليت اين شخصيت، دست سپاه بيش از پيش در عرصه سياست و اقتصاد باز شد و لذا دخالت پررنگ و مستمر سپاه در انتخابات به خاطر منافع مالي و اقتصادي خود اين نهاد است، چون اگر دولتي مثل دولت خاتمي روي کار بيايد، حيطه قدرت و دخالت سپاه مجددا محدود خواهد شد و اينها جنگ بر سر منافع سياسي و اقتصادي سپاه است.»

سردار حجازي تصريح كرد: «اگر سپاه اجراي بخشي از پروژه‌هاي مهم اقتصادي را هم پذيرفته باشد، خلاف قانون نيست، چون برحسب قانون مي‌تواند در بازسازي کشور هم مشارکت داشته باشد، اما سوال اينجاست که مگر عملا چقدر از اين پروژه‌ها و تعهدات به عهده سپاه است که زمينه‌ساز اين ذهنيت‌ها شده است؟ اگر بخواهيم نسبت بگيريم، شايد سهم سپاه در جميع فعاليت‌هاي اقتصادي دولت‌ دو، سه درصد بيشتر نشود. هر کس به دفترچه بودجه سالانه مراجعه کند و‌ بخش درآمد و هزينه را مطالعه کند، در آنجا کاملا مشخص است که اجراي چه پروژه‌هايي و تا چه ميزان به عهده سپاه است و چه مقدار را بايد به خزانه بريزد يا دريافت کند. طبقه‌بندي هم ندارد و هر کسي که مراجعه کند مي‌تواند قانون بودجه را مطالعه کند.»

وي تصريح كرده است: «اگر سپاه و شرکت شل در پروژه‌اي رقابت کنند و سپاه موفق شود که آن پروژه را بگيرد، چرا بعضي‌ها عصباني مي‌شوند؟ اين جاي سوال دارد که چرا اگر به شرکت شل برسد، صدايتان در‌نمي‌آيد، اما اگر به بخش داخلي داده شود، اعتراض مي‌کنيد؟ کاملا معلوم است که جهت‌گيري‌ها به دليل دلسوزي براي منافع کشور نيست و دلايل ديگري دارد.»

بخش ديگر اين مصاحبه به مسائل سياسي اختصاص يافته است:‌ «به نظر ما بعضي‌ها فرمايش حضرت‌امام(ره) و رهبر معظم انقلاب را که نيروهاي مسلح و بخصوص سپاه نبايد در قضاياي سياسي دخالت کنند، به خوبي در‌نيافته‌اند. امام خميني و حضرت آقا روي اين نکته تاکيد فرموده‌اند که شأن سپاه و نيروهاي مسلح نيست که در جناح‌بندي‌هاي سياسي دخالت کنند، اما نفرمودند سپاهي‌ها سياست را نفهمند و ندانند و حتي ملاحظات سياسي را در اقدامات‌شان دخالت ندهند. تعبيري که امام خميني داشتند اين است که سياست ما عين ديانت ماست. اگر ما آمده‌ايم و از اصل نظام جمهوري اسلامي دفاع مي‌کنيم، در روز قدس مي‌آييم و بر ضد رژيم صهيونيستي شعار مي‌دهيم و در روز 22 بهمن حضور پيدا مي‌کنيم، اين يک حرکت سياسي است، ليکن دخالت در جناح‌بندي‌هاي سياسي نيست.»

سردار حجازي همچنين درباره برخي شايعات اقتصادي عليه سپاه گفته است: اينکه نصف يا بيش از نصف سهام مخابرات را سپاه خريده است، اساسا حرف غلطي است و مبناي درستي ندارد. براي اين کار کنسرسيومي وجود دارد که از تشکل‌هاي مختلفي تشکيل شده است. يکي از اجزاي آن کنسرسيوم، بنياد تعاون سپاه است که متعلق به بخش دولتي سپاه نيست، بلکه جايي است که براي ارائه خدمات به اعضا و کارکنان سپاه، فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌کند و يک نهاد دولتي يا نظامي نيست، مثل سازمان‌هاي بازنشستگي. سازمان تامين اجتماعي در بسياري از جاها صاحب سهم است، ليکن سازمان تامين اجتماعي به معناي دولت نيست، بلکه در حقيقت سازمان بازنشستگي است که منابع مالي را از آنها جمع‌آوري و در يک کار اقتصادي وارد مي‌کند.

بنياد تعاون سپاه هم در واقع جايي است که پاسداران سپرده‌هاي خود را در اختيار آن قرار مي‌دهند تا بنياد تعاون سپاه به نيابت از آنها در بخش‌هاي اقتصادي سرمايه‌گذاري کند. اين تعاوني هم بخش محدودي از آن کنسرسيومي است که آمده و اين خريد را انجام داده است. همان موقع هم مسئولان کنسرسيوم آمدند و توضيح دادند که ما از جاهاي مختلف هستيم و مجموعه اين گروه رفته و اين خريد را انجام داده، بنابراين اصل خبر صحت ندارد و آن بخشي هم که صحت دارد، مربوط به بنياد تعاون سپاه است که يک تشکيلات غيرنظامي است.


عزل ناگهانی رئیس یک بیمارستان‌‌ بزرگ دولتی

سایت الف: دکتر فریدون نوحی از سوی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی از ریاست بیمارستان شهید رجایی (قلب) کنار گذاشته شد.

به گزارش خبرآنلاین، امامی‌رضوی معاون وزیر بهداشت و درمان با حفظ سمت به عنوان سرپرست بیمارستان منصوب شده است.

دکتر نوحی پزشک متخصص قلب، معاون اسبق وزیر بهداشت و درمان (در زمان وزارت دکتر مرندی) است و بیش از 15 سال ریاست بیمارستان شهید رجایی را برعهده داشته است.

در حالی که دکتر فریدون نوحی در جامعه پزشکی به کارآمدی و موفق‌بودن در اداره بیمارستان مذکور شناخته شده، برخی شایعات حکایت از فشارهای بیرون از وزارت بهداشت برای این تصمیم دارد.


نقش بنزین تولید داخل در آلودگی هوا؛ وزیر نفت: شایعه است

در حالیکه حتی دو تن از نمایندگان مجلس رژیم نیز اعلام کرده اند که یکی از مهمترین عوامل آلودگی اخیر و کم ‌سابقه هوای تهران، تولید بنزین غیر استاندارد داخلی بوده است، وزیر نفت دولت احمدی نژاد امروز بنحو مضحکی گفته است، کیفیت بنزین تولیدی از بنزین وارداتی هم بهتر است.

گزارش صدا و سیمای رژیم: مسعود میرکاظمی وزیر نفت امروز ریشه شایعه تشدید آلودگی هوای تهران به دلیل تولید و عرضه بنزین غیر استاندارد را در خارج از مرزهای کشور خواند و گفت: بنزین در مجتمع های پتروشیمی با اکتان 98 تا 100 تولید می شود و کیفیت آن از بنزین وارداتی بهتر است.

این در حالیست که به گزارش سایت کلمه، نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی گفته است، آلودگی هوای تهران به صورت غیر عادی در حال افزایش است و بنزین های غیر استانداردی که در تهران استفاده می شود موجب افزایش این آلودگی هوا شده است.


 محکومیت یک فعال سیاسی و دانشجويی به حبس

خبرگزاری هرانا - حمیدرضا خادم، عضو موسس کمیته همبستگی با دانشجویان زندانی و همچنین عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران، از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به سه سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این فعال سیاسی و دانشجویی که در عاشورای سال گذشته در منزلش دستگیر شده و قریب به 2 ماه را در سلولهای بند 209 گذرانده بود، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» ، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم عمومی» توسط قاضی صلواتی به سه سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد.