خبرهای برگزیده- یکشنبه شانزدهم آبان ١٣٨٩


دفاع وزير بهداشت از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران روز شنبه گفت که اساتيد دانشگاه علوم پزشکی ايران از انحلال اين دانشگاه ناراحت نيستند و اين اقدام پس از ابلاغيه معاونت توسعه رياست‌جمهوری صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری « مهر»، خانم دستجردی به رغم اعتراض های اخير افزود که تصميم به انحلال دانشگاه علوم پزشکی کار خوبی بوده است.

دانشگاه علوم پزشکی ايران از روز هشتم آبان ماه منحل و تمامی فعاليت‌های اين دانشگاه در استان البرز و تهران به دانشکده علوم پزشکی کرج و دانشگاه های علوم پزشکی شهيد بهشتی و تهران منتقل شد.

بسيج دانشجويی هشت دانشگاه در تهران نسبت به پولی شدن دانشگاه های دولتی بدون آزمون اعتراض کردند

بسيج دانشجويی هشت دانشگاه در تهران با انتشار بيانيه ای مشترک، نسبت به پولی شدن دانشگاه های دولتی بدون آزمون اعتراض کردند.

به گزارش وبسايت « الف»، متعلق به احمد توکلی، رئيس مرکز پژوهش های مجلس،اين اعتراض در پی تصويب بندی درلايحه برنامه پنجم توسعه در دولت و مجلس صورت گرفته است.

در اين بيانيه، اقدام دولت و مجلس، « استثمار تلاش دانشجويان کوشا، به نفع مرفهين و پولدارها» توصيف شده است.

وزیر بهداشت: ادغام دانشگاه ایران قطعی است

خبرگزاری مهر: وزیر بهداشت درباره ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی گفت: این موضوع یک قانون است و از تمام اساتید و دانشجویانی که همکاری خوبی در انجام این قانون داشتند تشکر می‌کنم.

دکتر مرضیه وحیددستجردی امروز یکشنبه در حاشیه کنگره بیماریهای زنان در بیمارستان امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق افزود: این امر برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت و به نفع تمام دانشگاههای کشور خواهد بود.

وی افزود: ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دو دانشگاه دیگر قطعی است و همکاریهای خوبی از جانب گروه‌های مختلف در این زمینه صورت گرفته است. این موضوع در ارتقای خدمات بهداشتی درمانی در سطح استان تهران بسیار موثر خواهد بود.

وزیر بهداشت با اشاره به جزئیات ادغام بخشهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق در دو دانشگاه علوم پزشکی دیگر شهر تهران از جمله شهید بهشتی و تهران گفت: جمعیتی حدود 9 میلیون نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار می‌گیرند و 7 مرکز درمانی و خانه‌های بهداشت نیز به این دانشگاه منتقل شده و به این ترتیب یکپارچگی خدمات بهداشتی درمانی در سطح شهر تهران حاصل می‌شود.

وی در خصوص انتقال بخشهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق به دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: این امر هم افزایی در زمینه محصولات علمی و ارتقای رتبه‌های بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت.

وزیر بهداشت درباره وضعیت ادامه تحصیل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق گفت: دانشجویان هیچ نگرانی نداشته باشند. چرا که با همان مسیر آموزشی و در همان خوابگاهها تحصیلات خود را ادامه خواهند داد و علاوه بر آن از امکانات و وجود اساتید دانشگاه دیگر نیز برخوردار می‌شوند. همچنین امکانات جدید نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور منحل شده است. کلیه فعالیتهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلیه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شد.


خبرها آيت الله خامنه ای در سفری کوتاه به قم رفت

برخی از خبرگزاری ها گزارش دادند که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه سفری کوتاه به شهر قم داشته و با آيت الله نوری همدانی، آيت الله مکارم شيرازی و آيت الله سبحانی، از مراجع تقليد و روحانيون طرفدار دولت، ديدار کرده است.

در اين گزارش ها به دليل انجام اين سفر و موضوعات مورد گفت و گو، اشاره نشده است.

سفر روز جمعه رهبر جمهوری اسلامی به قم، چند روز بعد از ديدار ۱۰ روزه او از اين شهر انجام شده است که به گزارش خبرگزاری ها، در جريان آن، گروهی از مراجع تقليد به ملاقات آیت الله خامنه ای رفتند.


تجمع ۲۰۰ نفر از بازنشستگان خانه‌ کارگر پاکدشت و ورامين در مقابل مجلس

۲۰۰ نفر از بازنشستگان خانه‌ کارگر پاکدشت و ورامين روز شنبه در اعتراض به انتقال بخش درمان مستقيم از سازمان تامين اجتماعی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری های « مهر» و « ايلنا»، انتقال بخش درمان به‌عنوان يک پيشنهاد در برنامه پنجم توسعه پيش‌بينی شده است که قرار است در روزهای آينده در مجلس مورد بررسی قرار گيرد.

چهارشنبه گذشته نيز بازنشستگان خانه کارگر غرب تهران و شهر ری در اعتراض به اين موضوع در مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

خبرگزاری های مهر و ايلنا همچنين نوشتند که تجمع کنندگان نسبت به افزايش شش درصدی دستمزدها نيز اعتراض داشتند و خواستار افزايش ۱۵ درصدی دستمزد خود بودند.

ديپلمه‌ها 156هزار، دكترها 261هزار تومان در ماه

آموزش‌و‌پرورش حقوق نيروهاي حق‌التدريس را اعلام كرد: ديپلمه‌ها 156هزار، دكترها 261هزار تومان در ماه

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با ارسال بخش‌نامه‌ای جزئیات نحوه پرداخت حق‌الزحمه حق‌التدریس ساعتی نيروهاي حق‌التدريس آزاد و آموزشياران نبمه وقت نهضت سوادآموزي را اعلام كردكه بر اين اساس كمترين ميزان حقوق مربوط به نيروهاي ديپلمه با 156 هزار تومان و بيشترين ميزان حقوق مربوط به نيروهاي دكترا با 261 هزار تومان در ماه است.

به گزارش ایلنا، در این بخش‌نامه که به تمامی سازمان‌ها و مراکزآموزشی سراسر کشور ابلاغ شده است، جزئیات نحوه پرداخت حق‌الزحمه نیروهای حق‌التدریس اعلام شده است.

در ابن بخش نامه آمده است: "پيرو دستور العمل شماره 710.35-88/9/30 و با توجه به افزايش ضريب حقوق كاركنان موضوع بخشنامه شماره 20710-19/389 نرخ حق التدريس ساعتي آزاد و آموزشياران نيمه وقت نهضت سواد آموزي از تاريخ اول فروردين 89 به شرح ذيل قابل پرداخت است و نرخ حق‌التدريس براي نيروهاي حق‌التدريس براي نيروهاي تمام وقت و غير تمام وقت داراي مدرك تحصيلي كمتر از ديپلم به ترتيب 25058ريال و 23532 ريال تعيين مي‌گردد."

بر اساس این بخشنامه حق‌التدریس ساعتی نيروهاي حق‌التدريس آزاد و آموزشياران نبمه وقت نهضت سوادآموزي با رعایت مقررات مربوطه حداکثر تا 60 ساعت در ماه به شرح زیر محاسبه می‌شود:

" مجموع امتیازات شغلی و شاغل ضرب‌در ضریب ریالی سال تقسیم بر 100 مساوی است با مبلغ هر ساعت حق‌التدریس" براساس اين گزارش نرخ هر ساعت حق‌التدریس برای نیروهای با مدرک دیپلم 26012(دو هزار و ششصد تومان)، فوق دیپلم 30400(سه هزار و چهل تومان)، لیسانس 34344(سه هزار و چهارصدو سي تومان)، فوق لیسانس 38923 (سه هزارو هشتصدونود تومان)و دکترا 43502(چهار هزاروسيصد‌وپنجاه تومان) هزار است.

با محاسبه‌ي ساده بر اساس دستورالعمل بالا می‌توان دریافت که ميزان حقوق دریافتی نیروهای حق‌التدریس به ترتيب مربوط به نیروهای دیپلمه با 156 هزار تومان، فوق ديپلم با 182 هزار تومان، ليسانس با 206 هزار تومان، فوق ليسانس 233 هزار تومان و دكتري 261 هزار تومان است.

همچنين اين در حالي كه اين ميزان حقوق بر اساس 60 ساعت فعاليت در ماه محاسبه شده است، كه در واقع به اكثر نيروهاي حق‌التدريس در مدارس 60 ساعت كار در كلاس در ماه تعلق نمي‌گيرد.

یکشنبه، 16 آبان ماه 1389 برابر با 2010 Sunday 07 November ۷ درصد توليد ناخالص داخلى كشور را تصادفات از بين مى برد

روزنامه ابرار اقتصادی: رئيس كل بيمه مركزى، علت اصلى عدم رضايتمندى مردم از خدمات بيمه اى را، عوامل خارج از صنعت بيمه توصيف كرد. به گزارش پايگاه اطلاع رسانى صنعت بيمه، فرشباف ماهريان در اين باره گفت: علت اصلى نارضايتى ها، عدم كاهش تصادفات و مصدومان است زيرا حمايت از حقوق بيمه گذاران و جلب نظر آنها يكى از وظايف اصلى بيمه مركزى است كه با دقت و به طور مداوم انجام مى شود ولى ميزان خسارت ها پايين نيامده است. وى افزود: شركت هاى بيمه براى جبران خسارت منبعى جز حق بيمه دريافتى از مردم ندارند و با اين وصف، عوارض خاصى را به وزارت بهداشت و درمان و نيروى انتظامى پرداخت مى كنند تا حوادث و تصادفات و خسارت هاى ناشى از آن كاهش يابد. فرشباف ماهريان خاطرنشان كرد: در بحث بيمه شخص ثالث كه دولت تعرفه ها را تعيين مى كند، تعرفه ها بر اساس مصالح اجتماعى تعيين مى شود و به بازار اقتصادى توجه نمى شود. وى با بيان اين كه رشته شخص ثالث صددرصد زيان ده است ياداور شد: آمار سالانه تصادفات كشور حاكى از ۲۳ هزار كشته، ۲۸۰ هزار مصدوم است و با وجود همه تلاش ها در ۲ سال گذشته اين آمار تغيير قابل توجهى نداشته است.رئيس شوراى عالى بيمه تاكيد كرد: خسارات ناشى از تصادفات، ۷ درصد توليد ناخالص داخل كشور را از بين مى برد و خسارت ها به حدى است كه مى توان آن را با آثار ناشى از جنگ مقايسه كرد. فرشباف ماهريان با اشاره به ضعف هاى موجود در فرهنگ بيمه، اظهار داشت: هم اكنون ۱۵ درصد خودروهاى سوارى و بيش از ۵۰ درصد موتور سيكلت ها فاقد بيمه نامه هستند و اين در حالى است كه براى تشويق مردم، حق بيمه موتور سيكلت ۴۰ درصد كاهش يافته است.


علی قلی زاده، از اعضای شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت در مشهد بازداشت شد

علی قلی زاده، عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت و دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود، توسط نيروهای امنيتی در منزلش بازداشت شد. بنا بر گزارش ها سه مامور امنيتی با در دست داشتن حکم بازداشت او، به منزل پدری آقای قلی زاده در مشهد رفتند و با ابلاغ حکم دادستانی انقلاب مشهد او را بازداشت کردند. علی قلی زاده سال گذشته از ادامه تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد. او ۱۸ تيرماه ۸۷ هم توسط اداره اطلاعات مشهد بازداشت شده بود. اتهام علی قلی زاده و محل نگهداری او هنوز مشخص نيست.


شرکت ملی نفت ایران اوراق مشارکت جدید عرضه می کند

شرکت ملی نفت ایران از انتشار 23726 میلیارد ریال اوراق مشارکت پارس جنوبی درروز شنبه خبر داد. به گفته احمد قلعه بانی، مدیر عامل این شرکت، سری جدید اوراق مشارکت همزمان در بانک ملی و بانک صادرات ایران عرضه می‌شود. او افزوده که این اوراق، سه ساله، بی‌نام، قابل واگذاری به غیر و با سود علی‌الحساب 16 درصد عرضه می‌شود. در پی کاهش سرمایه گذاری های خارجی در صنعت نفت و گازایران به دلیل تحریم های آمریکا، وزارت نفت ایران برای جلب سرمایه داخلی، مجاز به عرضه 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت شده که به گفته آقای قلعه بانی، 41500 میلیارد ریال آن برای توسعه پروژه پارس جنوبی است.

مسكن گران مى شود

افزايش كار مزد معاملات ؛ مسكن گران مى شود

روزنامه ابرار: معاون وزير مسكن و شهرسازى با اعلام اينكه مشاوران املاك سود انتظارى مناسبى را به دست مى آورند، گفت: افزايش نرخ كارمزد معاملات مسكن منجر به افزايش قيمت مسكن مى شود. ابوالفضل صومعلو درباره افزايش نرخ كارمزد معاملات مسكن به ۲ درصد گفت: ساماندهى نرخ كارمزد معاملات مسكن و نظارت لازم براى جلوگيرى از نرخهاى سليقه اى مورد تاييد وزارت مسكن وشهرسازى است اما اين وزارتخانه با افزايش نرخ به ۲ درصد موافق نيست. وى افزود: افزايش اين نرخ، هزينه اى را در نهايت به بخش مسكن كه خريداران و فروشندگان هستند، انتقال مى دهد و منجر به تاثيرپذيرى قيمتها بدون هيچگونه كاركرد مثبت بر فعاليت توليدى بخش مسكن مى شود. معاون وزير مسكن و شهرسازى تصريح كرد: هرچند در نگاه اول تاثير مستقيم افزايش كارمزد مشاوران املاك قابل توجه به نظر نمى رسد، اما كارمزد مزبور بايد با توجه به شرايط خاص اقتصادى، اجتماعى هر كشور و همچنين كاركرد مشاورين املاك در كشور مربوطه تعيين شود. صومعلو بابيان اينكه تعداد مشاورين املاك در كشور ما بيشتر از نرم جهانى است، گفت: اين صنف با نرخهاى موجود نيز سود انتظارى مناسبى به دست مى آورد و هرگونه افزايش در نرخ كارمزد منجر به رشد بيشتر مشاوران املاك در كشور مى شود. وى خاطر نشان كرد: با توجه به قابليت تحريك بالاى اين تقاضا در كشور، تاثيرات غير مستقيم افزايش نرخ كارمزد معاملات مسكن قابل توجه خواهد بود چون با افزايش نرخ، ضمن بالا رفتن انگيزه مشاورين املاك براى معاملات مسكن، برتقاضاى سوداگرانه بخش افزوده مى شود. به گزارش مهر ، معاون امورساختمان و مسكن وزارت مسكن وشهرسازى در خصوص پيشنهاد وزارت مسكن و شهرسازى براى ساماندهى اين موضوع گفت: ساماندهى و تعيين نرخ كارمزد مشاورين املاك به معناى يكسان سازى اين نرخ نيست و پيشنهاد مى شود كارشناسانى از وزارت بازرگانى وزارت مسكن وشهرسازى واتحاديه مشاورين املاك با ارزيابى ابعاد مختلف موضوع و هم افزايى در اين خصوص به نتيجه درستى برسند. اتحاديه كشورى مشاوران املاك اخيرا در پيشنهادى به وزارت بازرگانى افزايش نرخ كارمزد املاك از معاملات مسكن از ۰‎/۵ درصد فعلى به دو درصد را خواستار شده است.

ثروتمندترين نهاد دولتى ماليات نمى پردازد

ابرار اقتصادی: درآمد مالياتى ۹۹۶ ميليارد تومانى عملكرد شركت نفت در سال ۸۸ محقق نشده است ،در حالى كه اين رقم بايد تا تير يا مرداد امسال پرداخت مى شد .به گزارش خبرنگار ابراراقتصادى، على عسكرى، رئيس سازمان امور مالياتى كشور در ششمين نشست خبرى خود در سال ۸۹ به ارائه آمار و اطلاعاتى در خصوص تحقق و عدم تحقق درآمدهاى مالياتى ۷ ماهه اول سال پرداخت و گفت: بر اساس پيش بينى قانون بودجه سال ۸۹ بايد ۲ هزار و ۹۵۲ ميليارد تومان درآمد مالياتى محقق مى شد كه به دليل عدم تحقق رديف هاى ملى نظير شركت گاز و نفت تاكنون محقق نشده است. وى در اين خصوص توضيح داد: ۵۵۰ ميليارد تومان از ماليات هاى پيش بينى شده در قانون بودجه مربوط به شركت گاز است ولى اين شركت مدعى است به دليل اينكه نام شركت در ليست واگذارى هاى شركت هاى دولتى در سال جارى اعلام شده، نبايد يك دوازدهم ماليات بدهد، اين در حالى است سازمان ماليات معتقد است تا زمانى كه به بخش خصوصى واگذار نشده بايد ماليات سالانه خود را پرداخت كند. وى ادامه داد: در قانون بودجه ۳۰۶ ميليارد تومان ماليات اشخاص حقوقى است كه چون پايه اى براى آن وجود ندارد اين بخش نيز محقق نشد و دربخش فرآورده هاى نفتى هم كه قرار بود امسال ۱۶۰۰ ميليارد تومان درآمد مالياتى داشته باشيم به دليل عدم اجراى قانون هدفمندى يارانه ها از ابتداى سال و همچنين عدم افزايش قيمت فرآورده هاى نفتى و بنزين اين درآمد مالياتى هم محقق نشده است. عسكرى با اشاره به فروش بنزين ۱۰۰ تومانى افزود: پيش بينى مى شود تا آخر سال ۱۱۰۰ ميليارد تومان درآمد مالياتى از اين محل كسب نشود و قرار است هر زمانى كه قانون هدفمندى اجرا شود و فرآورده هاى نفتى از جمله بنرين افزايش يابد ما به ازاى افزايش قيمت بنزين بيش از ۱۰۰ تومان در هر ليتر به صندوق هدفمندى يارانه ها واريز شود.رئيس كل سازمان امور مالياتى با بيان اينكه درآمد ۹۹۶ ميليارد تومانى عملكرد شركت نفت در سال ۸۸ نيز محقق نشده است، اظهار داشت: اين رقم بايد تا تير يا مرداد امسال محقق مى شد اما گزارش كارگروه هنوز نهايى نشده است.گفتنى است كارگروه شركت نفت متشكل از معاونت برنامه ريزى و راهبردى رئيس جمهورى، وزارت نفت، وزارت اقتصاد كه بايد گزارش حسابرسى سال گذشته شركت نفت را ارائه دهند كه تاكنون انجام نشده است. رئيس سازمان ماليات با بيان اينكه در ۷ ماهه اول امسال ۱۱۹۴۰ ميليارد تومان درآمد مالياتى به صورت مستقيم و از طريق كالا و خدمات كسب شده است، گفت: در بخش ماليات هاى مستقيم ۹۹۲۰ ميليارد تومان و در كالا و خدمات ۲ هزار و ۲۰ ميليارد تومان درآمد مالياتى داشتيم. وى ادامه داد: درآمدهاى مالياتى مستقيم رشد ۷ درصدى و كالا و خدمات رشد ۲۳ درصدى نسبت به سال گذشته داشته است كه جمعا ۹ درصد كل ماليات ها درمقايسه با مدت مشابه رشد داشته است. عسكرى سپس در خصوص رشد ماليات ها نسبت به پيش بينى بودجه گفت: درماليات مستقيم ۸۸ درصد و كالا و خدمات ۶۲ درصد و جمعا كل درآمدهاى مالياتى ۸۲ درصد نسبت به پيش بينى بودجه البته بدون احتساب گمرك و سازمان خصوصى سازى رشد داشته است. به گفته وى بخش درآمدهاى مالياتى استان ها ۱۹ درصد رشد داشته است كه رقم قابل قبولى است. بدهى هاى معوق مالياتى عسكرى وصول بدهى هاى معوق مالياتى در ۶ ماهه امسال را با ۴۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته ۴۸۰ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم در سال قبل ۲/۳۴ميليارد تومان بوده است و براى تحقق درآمدهاى مالياتى از ابزارهاى قانونى نظير ممنوع الخروج كردن، مسدود كردن حساب استفاده نموديم و با ممنوع الخروج كردن ۳ هزار و ۲۴ نفر در ۶ ماهه امسال مبلغ ۶/۳۴ ميليارد تومان معوقه مالياتى وصول شد. تعيين تكليف ماليات بر ارزش افزوده طلافروشان تا ۱۷ آبان عسكرى در خصوص اعتراض طلافروشان گفت: ۱۷ آبان نتيجه كاركارشناسى مركز پژوهش هاى مجلس از تنيجه جلسات كميسيون اقتصادى مجلس، سازمان ماليات، اصناف كه پيش از اين تشكيل شده، اعلام مى شود. وى ادامه داد: هر كس كه در سال ۳۵۰ ميليون تومان فعاليت داشته باشد شامل اين قانون مى شود و طلافروشان هم كه جزو همان ۱۲ گروهى هستند كه مهرماه سال جارى مشمول شدند بايد تابع اين قانون باشند و آن را مثل بقيه گروه ها اجراكنند و در صورت عدم تبعيت از قانون از ابزارهاى قانونى براى حل اين معضل استفاده خواهد شد.عسكرى سپس در پاسخ به سوالى درباره تك نرخى بودن ماليات برارزش افزوده در ايران گفت: نرخ ماليات بر ارزش افزوده ۵۰ درصد كشورها تك نرخى است و برخى ديگر ۲ نرخى ، ۳ نرخى يا ۵ نرخى هستند ولى در ايران ماليات بر ارزش افزوده كالاهاى ضرورى صفر درصد است و بقيه كالاهاى لوكس شامل اين نوع ماليات هستند. برنامه پنجم و درآمدهاى مالياتى رئيس كل سازمان امور مالياتى در خصوص رشد درآمدهاى مالياتى در برنامه پنجم گفت: حدود ۵۰ درصد بودجه جارى از درآمدهاى مالياتى تأمين مى شود و اين رقم بايد سالانه ۳۰ درصد رشد داشته باشد تا به ۱۰۰ درصد برسد و اگر رشد هزينه هاى جارى دولت بر سياق برنامه پنجم كه همان تناسب رشد هزينه ها با نرخ تورم باشد تحقق ۱۰۰ درصدى درآمدهاى مالياتى در برنامه پنجم شدنى است.به گفته عسكرى معافيت مالياتى حقوق ها پس از اجراى هدفمندى متناسب با تعديل سبدكالاى خانوارونرخ تورم انجام مى شود.گفتنى است طرح جامع مالياتى كه از ارديبهشت امسال با مشاركت شركت فرانسوى آغازشده است از ديروز وارد مرحله جديدى شده و مراحل روبه پايان اين طرح عظيم مالياتى در حال انجام است.

احمدی نژاد: سه میلیون نفر از تهران بروند

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور با اعلام اینکه برای حل مشکلات تهران باید سه میلیون نفر از تهران بروند، خواستار آن شد که مدیران این استان شرایط دورکاری 40 درصد از کارکنان خود را تا پایان سال جاری فراهم کنند.

دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز یکشنبه در جمع مدیران استان تهران تاکید کرد: یک تحول مدیریتی باید در ساختار اداری کشور صورت گیرد.

وی در بر شمردن مشکلات تهران از جمله جمعیت، ترافیک، آب، مشکل بافت زمین (گسل) و مشکل هزینه های بالای زندگی، اعلام کرد: باید 3 میلیون نفر از شهر تهران خارج شوند .

رئیس جمهور همچنین از مدیران استان خواست که شرایط دورکاری 40 درصد از کارکنان خود را تا پایان سال جاری فراهم کنند.

بنا بر این گزارش احمدی نژاد 22 فروردین ماه امسال در دیدار مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به شرایط تهران اعلام کرده بود که حد اقل 5 میلیون نفر باید از تهران خارج شوند . در پی این اظهارات دولت قوانین جدیدی برای خروج دستگاههای اجرایی از پایتخت همچنین تسهیلاتی برای مهاجران از تهران تصویب کرد .


اگر قرار باشد عفو بخواهم، باید از مردم ایران عفو بخواهم

دانشجونیوز: محمد نوری‌‌زاد، نویسنده و فیلم‌ساز زندانی که به دلیل نگارش چندین نامه انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی در زندان به سر می‌برد، در نامه‌ای از زندان، اشاره به درخواست زندانبانان از زندانی‌ها مبنی بر نوشتن “عفونامه” کرده است.

وی در بخشی از این نامه مینویسد: "ای همه ایرانیان، از این که به اسم دین، از دیوار اعتماد شما بالا رفتم، بالا رفتیم، و به اسم دین، ذخایر شما را به باد دادم، به باد دادیم، و به اسم دین، موجبات نفرت شما را از دین فراهم کردم، فراهم کردیم، از شما پوزش می طلبم. من این نوشته را از دو قدمی مرگ برای شما می نویسم. مرگی که فراتر از تمایل من، مرا تعقیب می کند."

به گزارش سایت رسمی محمد نوری زاد، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

در بند ۳۵۰ زندان اوین که بودم، هر روز، نگاهم ازچهره ای به چهره ای دیگر می لغزید. از یک استاد کارآمد دانشگاه به یک دانشجوی برتر دانشگاه. از یک پیر شریف و هوشمند به جوانی نابغه و دردمند. در بند ۳۵۰ زندان اوین، این نگاه ها بود که در هم می پیچید و با هم سخن می گفت و این سکوت بود که با همان نگاه های پر معنا به زانو در می آمد. عجب روزگاری است این روزها ! آن که در زندان است، فورانی از خوبی ها با اوست ، و آن که زندان بان است، چاره ای جز شرمساری ندارد. و چه پیچاپیچی است در ۳۵۰٫ رقص شایستگی ها، و رقص شرمساری ها ! و این تاریخ است که شرمساران این روزگار ما را در هیبت طلبکاران و مدعیان و اسلحه به دستان، به سینه خود الصاق می کند. من می پرسم: راستی، ما را فردایی نیز هست!نیست؟ تو بگو: چه باک! اسلحه ای که امروز در دست من است، فردا نیز خواهد بود. و من، از همین سکوت سلول خود فریاد می زنم: ای من فدای آنانی که اگر چشمشان نمی بیند، گوششان، صدای گامهای اضمحلال را می شنود.

در بند ۳۵۰ زندان اوین، حدودا یکصد و پنجاه نفر زندانی سیاسی، نشسته اند و روز ها را از پی هم به سیخ می کشند. من معتقدم بر شانه هر یک ساعت از عمر اینان، غرامت سنگینی حمل می شود. باز پرداخت این غرامت های بیشمار، خواه ناخواه، به عرصه انسانی مردمان ایران، و به ساحت پروردگاری خدای متعال ارجاع داده می شود. این روزها، زندانبانان بند ۳۵۰، با تلسکوپ های فعال و سراسیمه خود، چشم به راه یک یا چند تقاضا نامه اند که درآنها چیزی به اسم «عفو» و لابد با چاشنی «رأفت اسلامی»، گنجانده شده باشد. من با اطمینان می گویم: به دلیل همان غرامت های سرگردان، چشم انتظاری زندانبانان ما، راه به جایی نخواهد برد. چرا که در بند ۳۵۰، یک برگ تقاضا نامه عفو، ۳۵۰ میلیون، نه، ۳۵۰ میلیارد، و ای بسا بیشتر ارزش دارد اما چرا هیچ زندانی سیاسی دست به قلم نمی شود؟ من معتقدم ملات خوشبختی بشر، چیزی جزعقل نیست. ملاتی که_ شرمنده ام _ در کانون حاکمیت ما، کمتر به کار گرفته می شود. ای عجب، حاکمان ما در یک قدمی خوشبختی ایستاده اند و بر سر خویش می زنند.آیا یک نفر از یکصد و پنجاه نفر زندانیان بند ۳۵۰، روی برگه ای خواهد نوشت: العفو، مرا ببخشیایید؟ این روزها، زندانبانان بند ۳۵۰، با تلسکوپ های فعال و سراسیمه خود، چشم به راه یک یا چند تقاضا نامه اند که درآنها چیزی به اسم «عفو» و لابد با چاشنی «رأفت اسلامی»، گنجانده شده باشد. من با اطمینان می گویم: به دلیل همان غرامت های سرگردان، چشم انتظاری زندانبانان ما، راه به جایی نخواهد برد.

من که این استعداد را در آن یکصد و پنجاه نفر ندیدم! هرگز !!!

در بند ۳۵۰ زندان اوین، یکصدو پنجاه جوان و پیر به جرم اقدام علیه امنیت ملی، زندانی اند. من با اطمینان و از سر صدق می گویم که امنیت ملی ما در جاهای دیگر و توسط کسان دیگرآسیب دیده و می بیند. این افراد را می توان در کنار آقای احمدی نژاد و هم با خود ایشان دید، و هم در مجلس سست، و هم در دستگاه قضایی که چیزی به اسم شوخی را در قامت قضاوت به مردم قالب می کند.

به این می اندیشم که اژده های موجود در اسطوره های کهن آریایی، که سه کله و سه پوزه و شش چشم دارد، اکنون سر برآورده است. نه از صف اشقیا، که از صف دوست و نه از باب استعاره ای که راه به طعنه و مطایبه می برد. بلکه در حوزه حقیقتی مطلوب. این اژده ها، بر خلاف نام نامبارکش و صورت هیولاگونش، این بار چهره ای خواستنی دارد. با هر سری که از او_به تیغ جفا_ می برند و قطع می کنند، سری دیگر، و سرهایی دیگر می روید و بر می آید. این اژده ها، چه می تواند باشد جز قلم؟و جز حق؟ و معصومیت تاریخی به تاراج رفته ایرانیان؟ این اژده ها، مردی است، مردانگی است. و : خون های به ناحق ریخته شده مردمان ایران این روزگار. «شمع» از دیربازتاریخ، در دسترس بشر بوده است. یک وسیله کمک آموزشی مدام. چیزی که در سکوت مستمر خود، با انسان ها سخن می گفته است. این که : نور بیفشان، گرچه به نابودی خودت بیانجامد. و باز اینکه : نورافشاندن و راه نمایاندن، به آب شدن منجر می شود.

من در بند ۳۵۰، یکصد و پنجاه مشعل دیدم. مشعل های مشتعل. مشعل هایی که شب و روز می سوزنند و آب می شوند و راه تاریخی ما را نشان ما می دهند. مشعل هایی که به هر کجای تاریخ اسطورگی سرزمین ما می تابند و گنجینه ای ازخردمندی ها و هوشمندی ها برمی آورند. که اگر مارهای شانه ضحاک، نشان از حرص و آز او دارند، مغز جوانان ایرانی_که به تغزیه ماران شانه ضحاک برده می شدند_ حکایت از به تخت نشینی آز، به جای خرد دارد. امروز اما،این اسطورگی، دوباره سر برآورده و جان گرفته و به دگردیسی بایسته خویش پای نهاده است. و آن، برآمدن از دل مرگ، و شکفتن از پهنه ی پژمردگی، و درخشیدن از متن تاریکی، و جوشش از وادی بهشت، و بر فرازآمدن از قعرعمق، و پایداری و پیروزی از خیمره شکست های ظاهری است. و چه چشم اندازی است : رقص پیروزی. و اما من از همین زندان اوین، و شب ها و روزهای بلاتکلیفی اش می خواهم تقاضای عفو کنم. با این حیرت، که زندانبانان، برگه ی تقاضانامه ی مرا به هیچ نیز نمی خرند. چرا که مخاطب این تقاضانامه من، آنان نیستند،بلکه شما مردمید. معتقدم هیچ شرمی نافذتر و برنده تر از شرم پوزش نیست. همه شما یک سو، و من، یک سو. شما پرخاشگر، ومن، سر به زیر و خاموش. شما طلبکار و مدعی، و من مقروض و بی کس. شما دور تا دور، و من در میانه. عجب عرصه ای!رقصی چنین میانه میدانم آرزوست. رقص پوزش!

گزیده ای از متن تقاضانامه عفو من. تقاضانامه عفو ما:

ای همه ایرانیان، از این که امروزه در جهان، آوازه نیکی با شما نیست، شرمنده ام. شرمنده ایم. مرا و ما را ببخشایید. از این که من، ما، زندگی شما را با ریا و تزویر و دروغ و بی عدالتی آلوده ام، آلوده ایم، شرمگینم، شرمگینیم. مرا، و ما را عفو کنید. العفو. العفو. العفو. ای همه ایرانیان، از این که به اسم دین، از دیوار اعتماد شما بالا رفتم، بالا رفتیم، و به اسم دین، ذخایر شما را به باد دادم، به باد دادیم، و به اسم دین، موجبات نفرت شما را از دین فراهم کردم، فراهم کردیم، از شما پوزش می طلبم. من این نوشته را از دو قدمی مرگ برای شما می نویسم. مرگی که فراتر از تمایل من، مرا تعقیب می کند. از اینکه من، ما، جلوی چشم جهان عقل، با شما بی عقلی کردیم، پشیمانیم. مرگ برای ما، و زندگی برای شما. رقص مرگ برای من، برای ما، و رقص زندگی برای شما. دنیا و آینده به کامتان.

محاکمه موسوی وکروبی، جرقه زدن به بشکه باروت است

سایت خبرآنلاین: سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقاله ای دلایل محاکمه نشدن مهدی کروبی و میرحسین موسوی را تشریح کرد. محاکمه موسوی وکروبی، جرقه زدن به بشکه باروت است

در این مقاله آمده است:

پس از فتنه عثمان و در زمان حکومت سیدالامرا ، امیرالمومنین (ع) ، عده ای به خونخواهی قاتلان عثمان ، پیراهن خونی او را بهانه کردند ، تا قصاص قاتلان او را در لفافه از امیرالمومنین بگیرند ، در این میان بسیاری از شخصیت های برجسته تاریخ اسلام و نزدیکان پیامبر نیز وارد بازی قدرت شدند و حق و باطل با هم در آمیخت و شتر سرخ موی چونان علَمی علیه دولت علوی قد برافراشت . اما در این میان ، آنان که می دانستند ، در راس قاتلان خلیفه سوم ، طلحه و زبیر قرار داشتند ، نزد امیرالمومنین آمدند و خواستار محاکمه آنان شدند . حضرت در بیانی حکیمانه اینگونه فرمودند :

کاری که پیش آمده از جاهلیت است ، شورشیان یار و یاور دارند ، اگر برای کیفردادنشان حرکتی آغاز شود ، مردم به چند دسته تقسیم میشوند : گروهی خواسته های شما را دارند و عده ای بر خلاف شما فکر میکنند و گروهی نه این را میپسندند و نه آن را . پس صبر کنیدتا مردم آرام شوند و دل های مضطرب در جای خود قرار گیرد ، و حقوق از دست رفته با مدارا گرفته شود ، اکنون مرا آسوده گذارید و در انتظار فرمان من باشید.

کاری نکنیدکه قدرت ما را تضعیف کنند و اقتدار امت ما را متزلزل سازند و سستی و زبونی به بار آورد ، این جریان سیاسی را تا میتوانم مهار میکنم ، اما اگر چاره ای نیابم با آنان میجنگم .... (خطبه 168 نهج البلاغه)

صاحبان ذکاوت و رندی ، در بیان فوق از امیرالمومنین متوجه این نکته پرمغز تاریخ هستند که ، هر چند ، جرم محرز و اثبات شده بود اما ، محاکمه مجرمین ، در آن شرایط ، انداختن جرقه ای در انبار باروت بود .

سایت مرکز اسناد در ادامه مقاله خود می نویسد:

عده ای در جدلی با استدلال مطرح شده فوق که از قضا بر اصول منطقی نیز قرار گرفته می گویند : اگر مجرمین در برابر قانون مصونیتی حتی موقت داشته باشند ، سبب جرات یافتن دیگران ، در تکرار آن عمل میشوند . چگونه است که برخی روزنامه نگاران ، دانشجویان و مردم عادی که در خیابان ، در روزهای التهاب دستگیر شده اند ، محاکمه شدند و رای دادگاه انقلاب برای آنان صادر شود ، اما کسانی که دستور به بیرون رفتن از خانه ها داده اند و موجب تحریک افکار عمومی شده اند ، بی هیچ تعرضی به زندگی گذشته خویش ادامه می دهند ، آیا این عدم برخورد یکسان با مجرمین ، مطابق با عدالت اسلامی می باشد ؟ آیا ، ملاحظه ی هواداران قانون شکنان ، سبب تاخیر در اجرای قانون میشود ؟

در برابر نقطه نظر بالا ، عده ای از نظریه پردازان علوم سیاسی ، که به سیاست به چشم ابزار نگاه میکنند ، معتقدند که ، اساسا ذات سیاست و وظیفه عمده هیئت حاکمه سیاسی کاهش تنازعات در جامعه است . اینان معتقدند در جامعه سلایق گوناگونی به لحاظ فرهنگی و سیاسی وجود دارد (تکثرگرایی سیاسی و فرهنگی) این سلایق گوناگون در نقطه ای ، که به تلاقی می رسند ، دچار اختلاف و منازعه شدید می گردند . در این نقطه وظیفه هیئت حاکمه حل منازعات به طریقه داوری و عدم اعمال فشار و تنبیه است . در این شیوه ، اصولا مردم و فرهنگ دموکراسی است که مخالفین را به حاشیه می راند و تنبیه گروهی که حق با او نبوده است ، بی اعتنایی افکار عمومی می باشد . در واقع قانون به عنوان بازوی سیاست در کاهش تنازعات اجتماعی عمل میکند و رهبران سطوح بالای جامعه را که به دلایل سیاسی ، مخالف وضع موجود هستند ، به خاطر مخالفت با وضع موجود و یا تحریک افکار عمومی مجازات نمی کند ، بلکه ، از این منظر قانون شکن تنها کسانی هستند که ، در پی بر هم زدن وضع موجود و امنیت خیابانهای شهر و آزادی رفت و آمد شهروندان و آتش زدن وسایل عمومی ، سنگ پراکنی و ...می باشند . در این میان ، بسیاری از کسانی که ، به خاطر رهبران اجتماعی مخالف دست به رفتار پر مخاطره در شهر زده اند دستگیر و به قانون سپرده میشوند اما رهبران این جنبش توسط افکار عمومی و با توجه به زمان تنبیه میگردند تا منازعات اجتماعی به سطح افراد جامعه کشیده نشود و در واقع جامعه با قضاوت خویش آنان را تنبیه کند . عمده رهبران اجتماعی در این شرایط ، نظام حاکم را به دستگیری خودشان دعوت میکنند تا در اصطلاح با فرار رو به جلو از فشار افکار عمومی که به زودی متوجه آنان خواهد شد و قیام توابینشان در امان باشند .

مقاله مزبور می افزاید:

عده ای همسو با تفکر بالا ، معتقدند که نظام سیاسی بازتاب رفتارهای اجتماعی روزمره مردم همان سرزمین است . نگاهی به آداب زندگی روزمره ایرانیان ، نشان دهنده این نکته است که مهم ترین شکل تنبیه مخالفین و کسانی که از دست آنان دلخوریم ، در زندگی روزمره مان ، ترحم به آنان است . حتما این جمله را بارها شنیده اید که دوستی یا اقوامی خطاب به دیگری می گوید : بزن تو صورتم ، یه چیزی بگو ولی ساکت نباش ... در واقع شخص مجرم در پی آن است که خود را از زیر بار ترحم و تحقیر حاصل از ترحم بیرون آورد و اساسا برای همین گاهی آنقدر دست و پا می زند تا طرف مقابل را به رفتار غیر کریمانه وادار کند . این نوع تنبیه مخالفین ، تا آنجا که سبب سفک و دما نشود ، در طول تاریخ اسلام نیز شایع بوده است . در واقع این رفتار سبب بازگشت مخالفین و یا یاران آنان به محور حقیقت میشده است . گاهی در اثر این ترحم ، یک شخصیت مانند آقای کروبی ، آنقدر دچار اشتباهات شخصی و توهمات درونی می گردد که علاوه بر از دست دادن طرفداران و یا سمپادها ، به شخصیتی تبدیل می گردد که دیگر منشا هیچ اثری نبوده است و بودن یا نبودنش در سطح اجتماع دیگر تفاوتی نخواهد داشت . دعوت هر روزه آنان به مبارزه به لطیفه ای برای خنده تبدیل می گردد و رفتار و کردارشان سرشکستگی طرفداران را به وجود می آورد . به عبارت بهتر در این زمان اگر بخواهیم عکس العملی نشان دهیم ، مانند زندگی روزمره مان ، این جمله شنیده خواهد شد ، از شما بعید است که با این شان و منزلت ، با ایشان طرف شوید.


لغو مراسم عمامه گذاری در كردستان توسط اطلاعات

گزارش دریافتی: لغو مراسم عمامه گذاری یكی از مشایخ كردستان توسط اطلاعات برنامه‌ی عمامه گذاری دکتر شیخ حسن هاشمی مرشد طریقت قادری در كردستان، كه بنا بود در مسجد جامع شهرستان كامیاران برگذار شود از سوی مسئولین شورای تامین استان كردستان به بهانه‌ی مسائل امنیتی لغو گردید. این برنامه که به دعوت ملا سید محسن حسینی امام جمعه اهل سنت کامیاران قرار بود با حضور 6هزار نفر از علما اهل سنت، دانشمندان، مشایخ و دراویش کردستان در مسجد جامع کامیاران برگذار گردد یک روز قبل از برگزاری، از طرف ارگانهای امنیتی لغو گردید و تهدید شد که به هیچ وجه نباید این مراسم برگذار گردد و حتی به امام جمعه كامیاران اجازه پذیرایی از مهمانهای خصوصی خود در منزلش داده نشد و در مسجد جامع نیز بروی مردم بسته شد و نیروی انتظامی با مردم برخورد فیزیکی انجام دادند.

سوختن 5 سرنشین خودرو بر اثر تصادف در کردستان

آژانس خبری موکریان سرویس اجتماعی

شب گذشته براثر برخورد شديد سواري پژو با يك دستگاه كاميون ده تن كه از بوكان به سوي سقز در حال حركت بود،، پنج سرنشين خودرو پژو پارس بعد از تصادف و آتش گرفتن خودرو در ميان شعله هاي آتش سوختند

به گفته منابع آگاه ، این حادثه رانندگی که در جاده بوکان – سقز روی داد موجب واژگون شدن كاميون و شكستگي دست و پاي يكي از سرنشينان آن شد.

کارشناسان علت اين حادثه را تخطي از سرعت مجازتوسط سواري پژو و انحراف به چپ آن اعلام نموده اند.

گفتنی است اين تصادف باعث به وجود آمدن ترافيك در دو طرف جاده شد و به مدت 4 ساعت صدها خودرو در ترافيك ده كيلومتري گرفتار شدند.


آمار رسمی دولت از هفت ماه گذشته: واردات، دو برابر صادرات

سایت کلمه: آمار رسمی اعلام شده از سوی دولت در خصوص واردات و صادرات هفت ماه گذشته از سال ۸۹ نشان می‌دهد که ارزش واردات کشور در این مدت تقریبا دو برابر صادرات بوده است.

معاون وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد در این باره به مهر گفته است: در ۷ ماهه سال ۸۹، ۲۶ میلیون و ۹۶۸ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار وارد شد که این میزان نسبت مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴/۲۳ درصد و از حیث وزن ۶۱ صدم درصد افزایش داشت.

این در حالی است که به گفته این مقام دولتی، صادرات غیر نفتی در ۷ ماه مورد اشاره، به ۱۷ میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار رسیده است، یعنی چیزی در حدود نصف میزان واردات در همین دوره.

ناگفته نماند که این رقم صادرات نیز با احتساب میعانات گازی به دست آمده و بدون آن، میزان صادرات غیر نفتی در این مدت ۱۴ میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار بوده است.

جالب اینجاست که معاون وزیر اقتصاد، این حجم بالای واردات را که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴/۲۳ درصد افزایش داشته، نشانه موفقیت دولت و شکست تحریم می‌داند.

وی در عین حال اذعان می‌کند که بیشترین میزان واردات از کشورهای کره شمالی، چین، ترکیه، آلمان و امارات متحده عربی صورت گرفته و افغانستان، هند، امارات متحده عربی، عراق و چین نیز عمده‌ترین خریداران کالاهای ایران در مدت یاد شده بوده‌اند.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .