اعتصاب غذای خشک سه زندانی
و نگرانی از وضع آنها


جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶ اوت ۲۰۱۰

خانواده های زندانیان سیاسی که اعتصاب غذا کرده اند می گویند حال سه نفر از این زندانیان که دست به اعتصاب غذای خشک زده اند وخیم است.
ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و همسر بهمن احمدی امویی، روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ به بی بی سی فارسی گفت طبق اخباری که از داخل زندان اوین به آنها رسیده همسرش به همراه کیوان صمیمی (روزنامه نگار و فعال سیاسی) و مجید توکلی (فعال دانشجویی) در اعتصاب غذای خشک هستند و خانواده ها با توجه به اینکه هیچ خبری از زندانی های خود ندارند، شدیدا نگران حال آنها هستند.
خانم بنی یعقوب گفت ۲۰ روز است همسرش را ندیده و ۱۲ روز است که صدای او را نشنیده است و در نتیجه خبر مستقیمی از وضعیت او ندارد. اما می تواند حدس بزند وضعیت جسمی کسی که ۱۲ روز است چیزی نخورده، چطور است.
در اعتصاب غذای خشک، زندانی از خوردن هر چیزی خودداری می کند، اما در اعتصاب غذای تر، زندانی مایعات می نوشد.
همزمان سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای از مقام های قضایی ایران خواست به بازداشت هفده زندانی سیاسی در سلول های انفرادی پایان دهد و به این افراد اجازه بدهد به خانواده و وکلای خود دسترسی داشته باشند.
جو استورک، معاون بخش خاورمیانه این سازمان خواستار انتقال هر چه سریع تر این زندانیان به بندهای عمومی زندان و دسترسی آنها به خدمات پزشکی شده است.

دعوت به روزه سیاسی
همزمان جبهه مشارکت ایران اسلامی، از احزاب سیاسی اصلاح طلب، در بیانیه ای "از همه آنان که با حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد سال گذشته همبستگی خود را در اعتراض به کودتای انتخاباتی اعلام کرده ... و نیز آنان که دلشان با این حرکت همراه بوده و یا همراه شده است" خواسته است روز شنبه ۱۶ مرداد ۸۹ را به نشانه همراهی و همبستگی با اعتصاب غذای زندانیان بند ۳۵۰ اوین و خانواده های آنها "روزه سیاسی" بگیرند.

درخواست ها برای پایان اعتصاب غذا

با گذشتن دوازده روز از اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سیاسی در سلول های انفرادی زندان اوین تهران و افزایش نگرانی ها از وضعیت جسمی آنها، تعدادی از چهره های سیاسی و مدنی از آنان خواسته اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.
عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین ایران و از روحانیون مخالف حکومت، در تماسی تلفنی با خانواده های زندانیان سیاسی از آنها خواست در صورت تماس با زندانیان، پیام او را به آنها برسانند: "ایران ما به شما آزادگان شجاع احتیاج دارد. سلامت خودتان را به خطر نیاندازید. پیام روشنگرانه شما در حامعه ایران و حتی جهان به خوبی پژواک داشته است. من از شما تقاضا می کنم که هرچه زودتر به اعتصاب غذای خود پایان دهید. خانواده، دوستان و مردم شما را برای آینده ایران سالم می خواهند."
زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی از رهبران مخالفان در ایران، هم در دیدار با تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی از آنها که در همبستگی با زندانیانشان اعتصاب غذا کرده اند خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهند و از راه های دیگر مثل روزه سیاسی با آنها همراهی کنند.
او همچنین از مقام های قضایی خواست هر چه زودتر خواسته های زندانیان را برآورده کنند تا آنها هم به اعتصاب غذای خود پایان دهند.
پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی که در تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ خرداد ۸۸ به ضرب گلوله کشته شد، نیز در این دیدار حضور داشت و از خانواده های زندانیان سیاسی خواست اعتصاب غذای خود را بشکنند.
خانم فهیمی گفت امیدوار است "زندانیان نیز هر چه زودتر با بازگشت به بند عمومی و دست یافتن به خواسته هایشان بتوانند به اعتصاب خود پایان دهند".
احمد صدر حاج سید جوادی، وزیر دادگستری اولین دولت بعد از انقلاب، هم در پیامی از زندانیان سیاسی خواسته اعتصاب غذای خود را بشکنند. در پیام کوتاه این فعال سیاسی ۹۳ ساله آمده است: "شنیده ام که آن یاران گرامی در مقام اعتصاب غذا به علت عدم توجه دستگاه فشار، با حالت ناراحت کننده خطرناکی درگیر هستند. بنده و یاران ظاهرا آزاد از شما تقاضا داریم در این تصمیم خود تجدیدنظر کنید که وجود عزیز شما بسیار باارزش تر از چنین وضعی است که دستگاه جور با شما رفتار می کند؛ و این تقاضا را با سمع قبول تلقی کرده به حالت عادی رجعت بفرمایید که موجب خوشحالی همه دوستان خواهد بود."
پیش از این میرحسین موسوی در پیامی از زندانیان سیاسی خواسته بود اعتصاب غذای خود را بشکنند و آیت الله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان، در پاسخ به نامه تظلم خواهی خانواده های زندانیان سیاسی، ادامه اعتصاب غذای زندانیان را از آن جهت که به بدنشان صدمه می زند، جایز ندانسته بود.
آیا درخواست ها به زندانیان می رسد؟
همه این درخواست ها در حالی مطرح می شود که مشخص نیست آیا این خواسته ها به گوش زندانیانی که اعتصاب غذا کرده اند می رسد یا نه.
پرستو سرمدی، همسر حسین نورانی نژاد رئیس کمیته روابط عمومی جبهه مشارکت و یکی از زندانیانی که اعتصاب غذا کرده است، در یادداشتی در وبلاگ شخصی خود از مسئولان قضایی خواسته به خانواده های زندانیان اجازه دهند با آنها صحبت کنند و این پیام ها را به آنها برسانند تا آنها هم زودتر اعتصاب غذایشان را بشکنند.
در بخشی از این یادداشت آمده است: "آیا این خیلی خواسته بزرگی است که بخواهیم به جای تهدید مادرانی که حتی لحظه ای جسم بی حال فرزندانشان از جلو چشمانشان نمی رود، اجازه دهید آنها با فرزندانشان صحبت کنند تا پیام هم وطنانشان را به آنها برسانند و بگویند این سرزمین برای آباد شدن به بزرگانی چون شما نیاز دارد پس بیایید در کنار ما سالم بمانید."
خانم سرمدی همچنین به وب سایت کلمه گفته است که چند مامور امنیتی به منزل پروانه رضا، مادر حسین نورانی نژاد، مراجعه کرده و او را تهدید کرده اند که در صورت گفتگو با رسانه های فارسی زبان خارج از ایران درباره وضعیت فرزندش، خود او را نیز بازداشت خواهند کرد.
خانم رضا به رسانه های نزدیک به جنبش اعتراضی در ایران گفته است "آقای نوروزی نماینده دادستان تهران" او را تهدید کرده که طول مدت زندان افرادی را که اعتصاب غذا کرده اند، زیادتر خواهد کرد.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .