خبرهای برگزیده- دوشنبه پانزدهم آذر ١٣٨٩


گزارشی از سطح شهر تهران در آستانه 16 آذر

گزارش خبرنگار ما از تهران (دوشنبه 15 آذرماه): در بیشتر ایستگاه های مترو از جمله میدان انقلاب، هفت تیر، فردوسی، ایستگاه دانشگاه علم صنعت و ایستگاه دانشگاه شریف چندین مامور پلیس مستقر شده اند که مجهز به جلیقه های ضد گلوله، اسپری های اشک آور و باتوم هستند. پوشیدن جلیقه ضد گلوله آنهم توسط پلیس مستقر در ایستگاه مترو چندان عادی نیست. البته به نظر می رسد ترس از ترورهای اخیر در چنین تغییری بیشتر آشکار است تا احتمال درگیری فیزیکی در آستانه روز دانشجو. از سوی دیگر در برخی ایستگاه های مترو یک نفر و در برخی دیگر از ایستگاه ها دو نفر از پرسنل حراست مترو نیز به باتوم مجهز شده اند. افزایش خودروهای ترابری و همینطور تویوتاهای گشتی نیروی انتظامی در مقابل برخی از کلانتری ها نیز از جمله تغییرات آرایشی نیروهای امنیتی است که به نظر می رسد برای فردا خود را آماده کرده اند. امروز تا ساعت 11:30 صبح در ستاد کل نیروی انتظامی در بزرگراه شهید حقانی سرکلانتری های تهران جلسه ویژه داشتند. شایعاتی مبنی بر تمدید دوباره طرح زوج و فرد خودروها و افزایش ساعت محدودیت های ترافیکی به گوش می رسد که بی ارتباط با فردا نیست. چرا که ترافیک باعث کندی حرکت ادوات و خودروهای انتظامی می شود. برخی از هیات های مذهبی و تکایا نیز که هنوز چیدمان آنها برای عزاداری های ظاهری ایام محرم تکمیل نشده است به محلی برای گردهمایی نیروهای بسیجی و لباس شخصی درآمده است. داخل چادرهای هیات ها و تکیه های اتوبان آهنگ و مسجد نظام آباد تهران دهها موتور را شبانه مستقر کردند و دهها چوب و باتوم را آماده کردند که فردا با آن امنیت را برقرار کنند. همچنین از دیروز پارازیت های ماهواره افزایش یافته است. بد نیست بدانید که بسيج دانشجويی 16 آذر امسال را "روز هم‌دردي با دانشجويان سيل‌زده پاكستان " نام‌گذاري کرده است. با اینهمه از دانشگاه علم و صنعت خبر می رسد که دانشجویان برنامه ریزی گسترده ای را برای برگزاری مراسم 16 آذر دارند و همینطور قرار است مراسمی هم برای کیانوش آسا دانشجوی رشته شیمی این دانشگاه که در درگیریهای سال گذشته کشته شد، برگزار شود. از دانشگاه تهران نیز خبر می رسد که امروز نیز مانند روز گذشته در آستانه ۱۶ آذر نشریه دانشجو به همراه اعلامیه های دعوت به تجمع در نقاط مختلف این دانشگاه پخش شده است. به نظر می رسد فردا تجمع بزرگی در دانشگاه تهران صورت گیرد. بیانیه هایی نیز در دانشگاه آزاد رودهن و پرند و همینطور دانشگاه آزاد قزوین برای گرامیداشت و تجمع روز دانشجو توزیع شده است.

 دانشجويان دانشگاه های ايران با انتشار بيانيه هايی، خواستار برگزاری مراسم روز دانشجو شدند


دانشجويان در بعضی از دانشگاه های ايران در آستانه روز شانزدهم آذر، روز دانشجو، بيانيه هايی صادر کردند. انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی امير کبير با انتشار بيانيه ای از دانشجويان اين دانشگاه دعوت کرده در روز سه شنبه ۱۶ آذر از ساعت ۱۰ تا ۱۲ کلاس های درس در اين دانشگاه را تعطيل کرده و تحصن سکوت برگزار کنند.
سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحکيم وحدت هم با انتشار بيانيه ای به دانشجويان زندانی اشاره کرده و آذر امسال را "آذری سبز" ناميده است. دانشجويان دانشگاه آزاد قزوين هم با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که روز شانزدهم آذر بار ديگر حضور پرشور خود را نشان خواهند داد و به گفته آنها جلوی استبداد خواهند ايستاد. دانشجويان دانشگاه آزاد واحد های تهران شمال، تهران جنوب، تهران مرکز، تبريز، شهرری، کرج و مشهد هم با انتشار بيانيه ای مشترک با اشاره به همکلاسی های زندانی شان گفته اند که ثابت خواهند کرد که دانشگاه، آخرين سنگر آزادی، هنوز زنده است.


طبق اسناد ویکی لیکس، ایران هزینه ساخت یک شبکه مخابراتی مخفی را برای حزب الله لبنان پرداخت کرده است

اسناد جدید منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس نشان می دهند، ایران هزینه ساخت یک شبکه مخابرات مخفی را برای حزب الله لبنان پرداخت کرده است. طبق این اسناد، شبکه مذکور که مجهز به کابل های نوری است، به هنگام بازسازی جاده ها و پل های تخریب شده در جریان جنگ اخیر حزب الله و اسرائیل، ایجاد شده اند. دولت لبنان پس از آگاهی از این شبکه به متحدانش گفته است، مخابرات ایران در حال قبضه کردن لبنان است.

توزيع 7000 تن برنج، روغن و شكر بين هيئتهای عزاداری

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: درآستانه فرا رسيدن ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني، شش هزار و 876 تن سهميه نذورات شامل برنج، شكر و روغن ميان هيئت ها، حسينيه ها و مساجد سراسر استان توزيع مي شود. «عباس قبادي» در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد: از مجموع اين سهميه ها، 4 هزار و 300 تن متعلق به برنج از نوع ايراني، يكهزار و 288 تن روغن و به همين ميزان شكر براي توزيع اختصاص مي يابد. وي، نرخ هر كيلوگرم برنج، روغن و شكر را براي توزيع سهميه نذورات به ترتيب يكهزار، يكهزار و 100 و 650 تومان اعلام كرد. مقام مسئول در بازرگاني استان تهران با بيان اينكه سهميه امسال نيز بر اساس سال هاي گذشته ميان تهران و شهرستان ها تقسيم مي شود، تصريح كرد: در شهرستان ها متقاضيان بايد نذورات را با هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي و مركز رسيدگي به امور مساجد دريافت كنند. وي ادامه داد: سهميه هر يك از شهرستان هاي تابع استان تهران مشخص شده و بيشترين سهميه نذورات متناسب با جمعيت شهرستان هاي تابعه به ترتيب در اختيار هيئت هاي مذهبي تهران، كرج و ري قرار مي گيرد. قبادي سپس گفت: در شهر تهران نيز براي رفاه حال عزاداران در قالب مصوبات، كميته اي با هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي و مركز رسيدگي به امور مساجد فعال شده كه نمايندگان هيئت ها، حسينيه ها و مساجد مي توانند با مراجعه به 15 مركزي كه بر اين اساس تشكيل شده است، كالاي خود را دريافت كنند. رئيس سازمان بازرگاني تهران اين نكته را نيز يادآور شد كه توزيع حواله ها از پنج روز گذشته آغاز شده كه در آن اطلاعات موردنياز جهت مراجعه به محل هاي توزيع درج شده است. قبادي با توضيح اين مطلب كه تاكنون براي شهر تهران 10 هزار حواله صادر شده است، افزود: در تهران دو هزار و 400 تن برنج، 740 تن شكر و به همين ميزان روغن توزيع مي شود. وي درباره امكان استفاده مراكز خيريه و حسينيه هايي كه نام آنها جزو دريافت كنندگان حواله نيست، گفت: سهميه كنوني براي مشمولان دريافت حواله تا دهم محرم الحرام و جهت نذورات هيئت ها، حسينيه ها و مساجدي است كه اقدام به طبخ غذا مي كنند، اختصاص يافته و پس از آن چنانچه كالايي باقي ماند ميان مراكز خيريه براي عرضه به صورت خشكه توزيع مي شود.

سالانه 5/1ميليون هكتار از اراضی كشور به بيابان تبديل ميشود

مدير كل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: سالانه حدود يك ميليون و 500 هزار هكتار از اراضي منابع طبيعي كشور به بيابان تبديل مي شود. 'منوچهر سرداري' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در ساوجبلاغ استان البرز افزود: براي پيشگيري از گسترش بيابانها در كشور، طرحهاي آموزش همگاني، توسعه فضاهاي جنگلي و بيابان زدايي در دستور كار قرار گرفته است. وي خاطرنشان كرد: براين اساس سالانه 800هزار نفر روز آموزش همگاني در كشور ارايه مي شود. سرداري گفت: با توجه به افزايش وسعت بيابانهاي كشور، ارايه اين آموزش ها نقش بسزايي در آگاهي بخشي به مردم و پيشگيري از روند گسترش بيابانها دارد. وي افزود: تاكنون 200 هزار هكتار از منابع طبيعي كشور بيابان زدايي شده كه تا پايان برنامه پنجم توسعه به 500 هزار هكتار مي رسد. سرداري گفت: حفاظت، احيا و توسعه فضاي سبز در عرصه هاي طبيعي وظيفه همگاني است. وي افزود: 20 هزار روحاني طي چهار سال گذشته تاكنون درامر آگاه سازي مردم در زمينه فوايد منابع طبيعي و نهادينه كردن فرهنگ مشاركت در طرحهاي آبخيزداري و گسترش فضاهاي سبز با سازمان جنگلها، منابع طبيعي و آبخيزداري كشور همكاري تبليغي داشته اند.


ایران در صنعت خودرو سازی با افت شدید مواجه شده

مشهد - خبرگزاری مهر: استاد دانشکده فنی‎‎مهندسی فردوسی مشهد گفت: ایران در صنعت خودرو سازی به دلیل کمبود سرمایه با افت شدید مواجه شده است .

ناصرفیروزی در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد، اظهار داشت: ایران در دهه گذشته در صنعت خودرو سازی پیشرفت قابل توجهی را داشته ولی اکنون با افت شدید آن به دلیل نبود سرمایه و کیفیت مناسب مواجه هستیم.

استاد دانشکده فنی مهندسی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: رشد منابع تامین کننده صنایع ایران با سرعت رشد جهانی یکسان نیست و ایران بدون ارتباط با جهان خارج سقوط خواهد کرد بنابر این تنها راه پیشرفت در صنعت حرکت در مسیر جهانی شدن است .

وی در خصوص توسعه پایدار بیان داشت: تکنولوژی، منابع انسانی، کیفیت محصول و بر آورده کردن نیاز مشتری و متقاضیان نقش مهم و اساسی را در توسعه پایدار ایفا می کند و بدون این عناصر نمی توان در راستای توسعه پایدار گام برداشت.

فیروزی با اشاره به اینکه چندی پیش الکترونیک از دیگر صنایع جلوترحرکت می کرد خاطرنشان کرد: در آینده پیش ‌بینی می شود صنایع دفاعی نسبت به سایر صنعت ها پیشگام باشد.

درصد از تصادفات جاده ای بدلیل نبود پلیس است

واحد مرکزی خبر: رئیس پژوهشکده حمل و نقل گفت: 26 درصد علل وقوع تصادفات رانندگی به علت نبود نیروهای کنترل کننده سیستم های تردد است.

محمود عامری در جمع خبرنگاران گفت : مطالعات نشان می دهد در سال 86 هر تصادف منجر به فوت بدون احتساب یارانه 570 میلیون تومان و با احتساب یارانه 780 میلیون تومان هزینه برای کشور داشت.

وی افزود : اگر این رقم را به سال 88 تعمیم دهیم هزینه‌ هر تصادف منجر به فوت یک میلیارد و 700 میلیون تومان می شود.

عامری گفت : تصادف های منجر به جرح با توجه به سبک یا سنگین بودن تصادف از یک میلیون و 400 هزار تومان تا 40 میلیون تومان هزینه برای خسارت دیده دارد.

وی گفت : بر اساس تئوری ها چهار عامل جاده، وسیله نقلیه، عامل انسانی و شرایط محیطی در وقوع تصادفات رانندگی دخیل هستند ، اما مطالعات ما نشان می دهد سیستم کنترل و نظارت نیروی انتظامی به عنوان عامل پنجم مطرح است.

عامری گفت :‌ 65 درصد علت وقوع تصادفات اشتباه راننده است که 41 درصد این رقم به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی است.

عامری افزود :‌ با کنترل صحیح پلیس این 41 درصد به دو درصد کاهش خواهد یافت.

270میلیارد ریال برای توسعه حرم شاهچراغ(ع) ابلاغ شد

خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استاندار فارس از ابلاغ 270 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه حرم شاهچراغ(ع) توسط وزیر کشور خبر داد.

عبد الله حسینی در جلسه ای با هدف اجرایی شدن طرح توسعه حرمهای مطهر احمدی و محمدی(ع) گفت: حرمهای مطهر احمدی و محمدی(ع) افتخار فارس و باعث خیر و برکت این استان و به ویژه شهر مقدس شیراز محسوب می شوند.

معاون عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: ردیف ملی اعتبار در برنامه پنجم توسعه و قوانین بودجه برای این طرح در دستور کار قرار گرفته که منتج به نتیجه خواهد شد.

حسینی تاکید: طرح توسعه حرمهای مطهر به صورت فاز به فاز اجرایی می شود که در این راستا در گام اول با 270 میلیارد ریال اعتبار، عملیات اجرایی خیابان غربی حرم مطهر حضرت احمدابن موسی" شاهچراغ" (ع) آغاز می شود.

وی گفت: با اجرای طرح توسعه حرمهای مطهر زمینه برای ارائه خدمات شایسته به زائران آستانهای مقدس احمدی و محمدی(ع) بیش از پیش فراهم خواهد شد.

در این جلسه هر یک از اعضا به ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه پرداخته و در رابطه با اقدامات بعدی بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری شد.

روزانه 10 میلیون ساعت وقت شهروندان در ترافیک تهران تلف می شود

کاظم جلالی گفت: چنانچه هر روز تنها پنج میلیون شهروند به قصد سفرهای شهری از منازل خود خارج شوند و هر کدام تنها دو ساعت در ترافیک بمانند در روز 10 میلیون ساعت وقت شهروندان در ترافیک تلف می‌‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی با اشاره به اینکه ترافیک و آلودگی هوا از اساسی ترین مشکلات تهران است که راه حلی جز توسعه حمل و نقل عمومی ندارد افزود: حمل و نقل عمومی در شهرهای دنیا آن‌ قدر توسعه و عمومیت یافته که موجب شده شهروندان گرایش به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند.

وی اظهار داشت: گسترش حمل و نقل عمومی علاوه بر مدیریت، نیاز به امکانات دارد و در این میان مترو مهمترین مبحث در زمینه گسترش حمل و نقل عمومی است و پس از آن ایجاد خطوط ویژه اتوبوسرانی و عملیات عمرانی مانند ایجاد پل و بزرگراه از دیگر اقداماتی است که به این منظور در کلان‌شهرهای دنیا انجام می‌شود.

جلالی افزود: برای کلان‌شهری مانند تهران با این حجم جمعیت و خودرو، این فعالیتها حداقل اقداماتی است که در کوتاه ‌مدت باید از جاذبه‌های تهران به دلیل پایتخت بودن آن کاسته شود و البته تحقق این امر یک اراده و عزم جدی را می‌طلبد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به منظور توسعه حمل و نقل عمومی دولت باید اعتباری را که مجلس برای مترو مورد تصویب قرار داده را پرداخت کند و با توجه به اینکه یک پنجم جمعیت کل کشور در تهران زندگی می‌کنند، این جمعیت کثیر نادیده گرفته نشوند.

جلالی ادامه داد: در حال حاضر وقت شهروندان در ترافیک توام با آلودگی بسیار تضییع می‌شود و چنانچه هر روز تنها پنج میلیون شهروند به قصد سفرهای شهری از منازل خود خارج شوند و هر کدام تنها دو ساعت در ترافیک بمانند، در روز 10 میلیون ساعت وقت شهروندان تهرانی در ترافیک تلف می‌‌شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که ساعات اتلاف وقت شهروندان در ترافیک را بر متوسط طول عمر هر شهروند مقایسه کنیم، رقم قابل توجهی می‌شود و از این رو ضروری است در این بخش تصمیمی جدی اتخاذ شده و دولت پشتیبانی و حمایت لازم را انجام دهد.

وی افزود: افزایش تولید خودرو و ورود بی‌حساب و کتاب و نامحدود انبوه خودروها به شهرهای کشور به ویژه تهران، یکی از مشکلات مهمی اسپت که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.


 روز سه شنبه کرج نيمه تعطيل است

استاندار البرز از تعطيلی کارخانجات، مدارس ابتدايی، پيش دبستانی و راهنمايی در روز سه شنبه در اين استان خبر داد.

استاندار البرز به خبرگزاری مهر گفته که با شدت گرفتن آلودگی هوا در کرج و گزارش هواشناسی مبنی بر افزايش غلظت آلاينده ها، جلسه اضطراری در اين استان تشکيل شد و برای کاهش ميزان آلودگی هوا، روز سه شنبه اين استان نيمه تعطيل خواهد بود. به گفته استاندار البرز، طرح زوج و فرد بودن خودروها روز سه شنبه در کرج انجام می شود و پليس از تردد خودروهای تک سرنشين جلوگيری خواهد کرد.


 رهبران کشورهای عربی حاشيه خليج فارس برای بحث درباره برنامه هسته ای ايران گرد هم آمدند

رهبران شش کشور عربی متحد آمريکا روز دوشنبه در ابوظبی گرد هم آمدند تا درباره مسايلی چون برنامه هسته ای ايران گفت و گو کنند.

نشست سالانه شش کشور عضو شورای همکاری های خليج فارس به دنبال انتشار اسناد ويکی ليکس صورت می گيرد. در اين اسناد آمده است که بعضی از رهبران اين کشورها خواهان حمله آمريکا به ايران بوده اند و درباره برنامه هسته ای ايران نگرانی های جدی داشته اند. رهبران بحرين، قطر، کويت، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان در اين نشست شرکت کرده اند. امير کويت در اين نشست گفت کشورهای عربی متحد آمريکا خواستار نتيجه ای صلح آميز درباره بحران برنامه هسته ای ايران هستند. رهبران اين شش کشور معتقدند برنامه هسته ای ايران امنيت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

 نخستين روز گفت و گوهای گروه پنج بعلاوه يک با ايران، سازنده اعلام شد

 روز اول گفت و گوها بين ايران و شش قدرت بزرگ جهان عصر دوشنبه در ژنو به پايان رسيد. مذاکرات نمايندگان گروه پنج بعلاوه يک و جمهوری اسلامی بامداد سه شنبه بار ديگر از سر گرفته خواهد شد. يکی از ديپلمات های غربی با اعلام اين خبر گفته است که مذاکرات سازنده و خوب بودند. تلويزيون دولتی ايران به نقل از هيات ايرانی اعلام کرد گفت و گو ها در فضايی مثبت و رو به جلو انجام شد. بسياری از کشورهای غربی بيم دارند که ايران از اورانيوم غنی شده ی خود در ساخت سلاح هسته ای استفاده کند اما مقامهای جمهوری اسلامی می گويند مقاصد برنامه هسته ای ايران صلح آميز است.

نام خلیج فارس زمانی به سر جایش باز میگردد که....

نام خلیج فارس زمانی به سر جایش باز میگردد که قدرت واقعی نیز به دست صاحبان اصلی خود یعنی مردم برگردد

تا حالا با خود هیچ اندیشیده ایم که چرا سالهاست داریم با این داستان تحریف نام خلیج فارس به خلیج ع ر ب ی دست و پنجه نرم می کنیم ؟ از نقشه چاپی نشنال جئوگرافیک گرفته تا موتور جستجوی اینترنتی گوگل . از فلان کنفرانس منطقه ای و بهمان همایش بین المللی گرفته تا مثلاً فلان مدرک نیروی دریایی آمریکا ! هر بار نیز کلی انرژی صرف می کنیم و پتیشن و تومار امضا می کنیم و سر و صدا و اعتراض می کنیم ، باز برمیگردیم سر خانه اول ؟! اصلاً انگار نه انگار! من با خود می اندیشم که علت چیست ؟ چرا کسی برای اعتراض های ما تره هم خرد نمی کند ؟ چرا کسی حق و حقوق تاریخی ما را در نظر نمیگیرد ؟ چرا نه به سهم قانونی مان در دریای مازندران ( بحر خزر !! ) وقعی نهاده میشود و نه تسلط کشورمان بر سه جزیره را به رسمیت میشناسند ؟ راستی واقعاً علت چیست ؟ به نظر من علت اصلی همه این بی قانونی ها و بی انصافی ها تنها و تنها نبود یک دولت و حکومت "مردم مدار" است . تا زمانی که منشأ مشروعیت و قدرت حاکمیت ، مردم نباشند "آش همین آش است و کاسه همین کاسه" . باید از اساس فکری کرد . باید ریشه این معضل را خشکانید . باید در ابتدا تیشه را بر ریشه جمهوری اسلامی - این نظام غیر مردمی و غیر انسانی و بیگانه پرست و وابسته و دشمن شاد کن - زد تا برای همگان در همه جای دنیا ثابت شود که هیچ کشوری و هیچ سازمانی و هیچ حزب و گروه و نظامی نمیتواند چیزی را که ملک مشاع و حق تاریخی و قانونی 70 میلیون مردم یک کشور است ، بالا بکشد . آری دوستان ! باید ریشه این معضل را خشکانید


 جانشين فرمانده نيروی انتظامی از برخورد با اخلالگران در روز شانزدهم آذر خبر داد

در آستانه روز شانزدهم آذر، روز دانشجو، احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی از برخوردهای قاطعانه به گفته او با اخلالگران سخن گفت و اضافه کرد که نيروی انتظامی برای آرامش و امنيت مردم تلاش می کند. وی افزود، هر گروه يا افرادی که بخواهند آرامش مردم را بر هم بزنند، با آنها برخورد می شود.

جانشين فرمانده نيروی انتظامی پيشتر گفته بود جريان تجمع ها از يک جريان اجتماعی خارج است و به يک جريان ضد انقلابی و ضد دينی تبديل شده است. پس ازاعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری سال گذشته و اعتراضات مردم، نيروی انتظامی در مناسبت های مختلف، به برخورد با تظاهرات کنندگان پرداخته است. فعالان دانشجويی در سراسر ايران، از دانشجويان خواسته اند روز سه شنبه شانزدهم آذر در سکوت تحصن کنند.

ترورها؛ پاسدار نجار: دستگیرشدگان اعتراف کردند

خیبرگزاری سپاه پاسداران (فارس): وزیر كشور گفت: هم‌اكنون در حال انجام پیگیری‌های لازم برای دستگیری عوامل ترور 2 استاد دانشگاه هستیم كه برخی از این عناصر توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند و اعترافات آنها نشان می‌دهد كه دست خائن رژیم صهیونیستی در این ترورها وجود دارد.

مصطفی محمد‌نجار امروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرستان شهریار در خصوص ترور‌های اخیر دانشمندان ایرانی گفت: صهیونیسم جهانی و عوامل استکباری مانند موساد و برخی از کشورهای اروپایی از پیشرفت ایران عصبانی هستند و به همین دلیل دست به اقدامات تروریستی علیه دانشمندان ایرانی می‌زنند.

وی با بیان اینکه دو عملیات تروریستی اخیر که بر روی دو دانشمند نخبه ایرانی انجام شد، نشان‌دهنده سردرگمی دشمنان ملت ایران است، افزود: قطعاً دشمنان باید بدانند مردم کشور ما با ترور‌هایی که صورت می‌گیرد برای ادامه راه خود و پیشرفت مصمم‌تر می‌شوند.

وزیر کشور بیان داشت: مردم کشور ما هدف دشمن را شناخته‌اند چرا که دشمن از یک سو علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند و اسامی همین افراد را به آژانس می‌دهد و از سوی دیگر، عوامل آنها دست به ترور این افراد می‌زند که این موضوع دست دشمن را رو کرده است.

وی با بیان اینکه مقامات امنیتی و اطلاعاتی کشور تا به حال اقدامات خوبی را برای شناسایی و دستگیری تروریست‌ها انجام داده‌اند، تصریح کرد‌: در جلسه ویژه‌ای که بعد از حادثه تروریستی شهادت دکتر شهریاری برگزار شد، تمهیدات و برنامه‌های دیگری برای حفاظت از جان دیگر دانشمندان کشور در نظر گرفته شد.

نجار در پایان گفت: هم‌اکنون در حال پیگیری برای دستگیری عوامل ترور دو استاد دانشگاه هستیم و خادمان این شهدا تا گرفتن خون شهید شهریاری دست از تلاش خود بر نمی‌دارند.


میلیارد تومان هزینه راه اندازی «تكیه دولت»

مدیر مجموعه فرهنگی هنری ارگ آزادی از برپایی تكیه دولت پس از گذشت حدود 80 سال در مجموعه ارگ آزادی تهران با پیش‌بینی 30 میلیارد تومان بودجه خبر داد.

سعید زاویه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینكه تهران كلانشهری است كه از گذشته خود فاصله گرفته و هویت اداری و تجاری یافته است، اظهار داشت: در تهران قدیم سنت‌هایی برای مراسم مذهبی و جشن‌ها جاری بوده كه به مرور با تغییراتی مواجه شده و از حافظه تاریخی تهرانی‌ها زدوده شده است.

وی ادامه داد: یكی از مهم‌ترین مراسمی كه در گذشته در تهران برپا می‌شد مراسم مربوط به ماه محرم بود و از جمله آن ساخت تكیه‌ای به نام «تكیه دولت» بوده كه در آن «تعزیه» برپا می‌شده است.

مدیر مجموعه فرهنگی هنری ارگ آزادی درباره «تكیه دولت» توضیح داد: این تكیه در محله سرچشمه تهران در كوچه‌ای به نام «دولت» بوده است كه حدود 80 سال پیش تخریب می‌شود و در حال حاضر تنها چادر سقف آن باقی مانده است. مرحوم كمال‌الملك نیز در یكی از نقاشی‌هایش تصویر تكیه دولت را نقاشی كرده است.

زاویه ادامه داد: تصاویری از تكیه دولت در كاخ گلستان نیز موجود است كه نشان می‌دهد تكیه دولت، بنای عظیمی در سه طبقه با 15 ردیف تماشاچی دایره‌وار، پیرامون سكوی تعزیه بوده است و هیبتی همچون تئاتر شهر كنونی تهران داشته است.

وی در ادامه با بیان اینكه میراث فرهنگی تاكنون بیشتر به دنبال احیای سنت‌های باستانی بوده است، گفت: برخی از سنت‌ها متعلق به دوران معاصر است كه متأسفانه مغفول واقع شده است از جمله این موارد بحث تعزیه‌خوانی است.

انتقال "علامت تكیه دولت " از كاخ گلستان تا ارگ آزادی همراه با مرثیه‌خوانی مدیر مجموعه فرهنگی هنری ارگ آزادی از وجود علامتی از تكیه دولت در كاخ گلستان خبر داد و گفت: بر اساس سوابقی كه به دست آمده است این علامت متعلق به دوره صفویه است و در 80 سال پیش در محل «تكیه دولت» در خیابان سرچشمه تهران نگهداری می‌شده است.

زاویه افزود: تصمیم‌گیری شده است كه این علامت به نشانه آغاز محرم فردا (دوشنبه) از محل كاخ گلستان در میدان ارك به مجموعه «تكیه دولت» ارگ آزادی در خیابان آزادی تهران منتقل شود.

وی با اشاره به اینكه مراسم این انتقال همراه با مرثیه‌سرایی است، گفت: مسیر انتقال این علامت از میدان ارك، صوراسرافیل، ناصر خسرو، میدان امام خمینی (ره) و در نهایت میدان آزادی است كه آغاز مراسم رأس ساعت 14 از محل كاخ گلستان خواهد بود.

برپایی بنای اولیه تكیه دولت با ظرفیت 800 نفر تماشاچی مدیر مجموعه فرهنگی هنری ارگ آزادی از برپایی بنای اولیه تكیه دولت در ارگ آزادی خبر داد و گفت: در حال حاضر به علت اینكه هنوز بودجه بنای اصلی «تكیه دولت» اختصاص داده نشده است برای محرم امسال تكیه‌ای از جنس چادر را در فضای 2500 متر مربع با ظرفیت 800 نفر تماشاچی بنا كرده‌ایم.

زاویه ادامه داد: محل فعلی این تكیه موقت، در واقع همان محل اصلی است كه قرار است «تكیه اصلی دولت» در آن محل ساخته شود.

30 میلیارد تومان بودجه برای ساخت تكیه دولت وی درباره بودجه مورد نیاز برای ساخت بنای اصلی تكیه دولت گفت: بودجه‌ای كه پیش‌بینی كرده‌ایم تا یك اثر ماندگار از تكیه دولت داشته باشیم پیش‌بینی اولیه 30 میلیارد تومان است كه اگر این بودجه با سرعت تخصیص داده شود این پروژه را 2 ساله تمام خواهیم كرد.

مدیر مجموعه ارگ آزادی تأكید كرد: در حالی كه تعزیه به عنوان میراث كشور ایران در یونسكو به ثبت رسیده است می‌خواهیم حواشی مراسم تعزیه را نیز زنده نگه داریم كه تكیه دولت در مجموعه ارگ آزادی نیز در همین راستا ساخته می‌شود.

زاویه در خصوص تكیه‌ای كه در حال حاضر از جنس چادر در محل ارگ آزادی بنا شده است، گفت: این تكیه سیستم ویژه‌ای دارد كه در آن تمام ویژگی‌های گرمایش، نور و سیستم صوتی تعبیه شده است.

برپایی مراسم تعزیه محرم امسال در تكیه دولت وی درباره برنامه‌هایی كه قرار است محرم امسال در «تكیه موقت دولت» در مجموعه ارگ آزادی برپا شود، گفت: در كل ماه محرم هر شب پس از برپایی نماز مغرب و عشا در این مجموعه مراسم متعددی خواهیم داشت، در 5 روز مراسم شروه‌خوانی از بوشهر، 5 روز پرده‌خوانی واقعه عاشورا و 10 روز تعزیه گروه سبزواری‌ها را خواهیم داشت.

مدیر مجموعه فرهنگی هنری ارگ آزادی افزود: در طول ماه محرم در تكیه دولت، نمایشگاه عكس از برگزاری مراسم عاشورا و تاسوعا از كل كشور، نمایشگاهی از ادوات عاشورایی و سخنرانی و مداحی خواهیم داشت.


شماری از شرکت کنندگان در مراسم یادبود ِ یکی از کشته شدگان عاشورای 88 بازداشت شدند

شماری از شرکت کنندگان در مراسم یادبود امیر ارشد تاجمیر، یکی از کشته شدگان عاشورای سال گذشته بازداشت شدند. منابع آگاه به رادیو فردا گفتند، این مراسم روز یکشنبه در بهشت زهرا به مناسبت سالگرد تولد آقای تاجمیر برگزار شده بود. مادر سهراب اعرابی، یکی دیگر از قربانیان اعتراضات انتخاباتی، نیز در بین افراد بازداشت شده بوده ولی پس از چند ساعت دوباره آزاد شده است. در روز عاشورای 88، هزاران نفر از مخالفان دولت در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند . این تظاهرات توسط ماموران امنیتی به شدت سرکوب شد.

قرار بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری، تمدید شد

قرار بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری، تمدید شد. به گزارش سایت مدرسه فمینیستی، رضا خندان، همسر خانم ستوده روز یکشنبه با اعلام این خبر گفته است که نسرین ستوده همچنان در زندان انفرادی نگهداری می شود. خانم ستوده که از جمله به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از روز ۱۳ شهریور بازداشت شده، تا کنون چندین بار در اعتراض به وضعیت رسیدگی به پرونده اش دست به اعتصاب غذا زده است. یورش به جلسه مذهبی بهاييان و بازداشت سه تن از آنان خبرگزاری هرانا - ماموران اداره اطلاعات مازندران در تاريخ 1 آذر ماه 1389 به يك جلسه مذهبي مخصوص بهاييان موسوم به " ضيافت " در شهرستان رامسر هجوم آورده و سه تن را بازداشت کردند. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا ، ماموران امنیتی پس از تفتيش منزل و بازجويي از همه حاضرين در جلسه و تهديد ايشان به اينكه بزودي همه آنها احضار خواهند شد ، سه شهروند بهايي ساكن شهر مذكور را به نام هاي سراج كيان ، مجيد صفري و خانم لطفي را دستگير و به بازداشتگاه شهيد كچويي ساري منتقل نمودند . قابل ذكر است هجوم و برهم زدن جلسات مذهبي بهاييان در استان مازندران طي يك ماه و نيم اخير شدت بيشتري يافته بطوريكه بجز مورد فوق الذكر، طي اين مدت دو حمله ديگر نيز به اينگونه جلسات در شهرستان نور و تنكابن گزارش شده است كه همه اين موارد با بازداشت چند شهروند بهايي همراه بوده است .

چهار ماه زندان، مجازات نصب یک تصویر

دادگاه عمومی گناباد در جریان محاکمه ای غیابی، محمد مروی از دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی ساکن بیدخت را به دلیل نصب تصاویر بزرگان این سلسله در محل کار خود به تحمل چهار ماه حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار سایت مجذوبان نور، قاضی شعبه 101 دادگاه جزایی گناباد در رای صادره بر اساس ماده 607 قانون مجازات اسلامی اتهام وی را مقاومت در مقابل مامورین دولت عنوان و وی را به تحمل چهار ماه حبس محکوم کرده است.

گفتنی است محمد مروی پیش از این نیز از سوی همین دادگاه به اتهام اخلال در نظم عمومی به تحمل 5 ماه حبس و 50 ضربه شلاق تعزیری و اقامت اجباری به مدت یک سال در شهرستان درگز محکومیت قطعی یافته است.

یادآور می شود پس از مقاومت مروی در مقابل اقدام غیر قانونی ماموران امنیتی، موهای سر وی به دستور دادستانی گناباد تراشیده شد که این امر همدلی سایر دراویش گنابادی را در پی داشت و منجر شد سایر دراویش نیز در اقدامی سراسری موهای سر خود را بتراشند.


سالانه 9500 نفر در اصفهان به دلیل دیابت نابینا می‌شوند

سایت آفتاب: معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: سالانه 9 هزار و 500 نفر در اصفهان به دلیل ابتلا به بیماری دیابت نابینا می‌شوند.

سید علی سجادی به عوارض ناشی از ابتلا به بیماری دیابت در اصفهان اشاره کرد و افزود: ابتلا به بیماری دیابت و عدم توجه و شناخت کافی نسبت به این بیماری در جامعه باعث شده که سالانه 9 هزار و 500 نفر در اصفهان به دلیل ابتلا به دیابت نابینا شده و بینایی خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به عوارض بسیار زیاد ناشی از عدم کنترل بیماری دیابت، اظهار داشت: به دلیل بی‌توجهی به عوارض بیماری دیابت و عدم کنترل این بیماری غیرواگیر در اصفهان، سالانه یک‌هزار نفر به آمار بیماران کلیوی و نیازمند دیالیز افزوده می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه بیماری دیابت تاثیر مستقیمی بر عملکرد کلیه‌های بیماران مبتلا می‌گذارد، تصریح کرد: هم‌اکنون 180 تخت دیالیز در استان اصفهان وجود دارد که بخش قابل توجهی از این تختها را بیماران دیابتی پر کرده‌اند.

وی همچنین به اجرای طرح غربالگری بیماری دیابت در سطح استان اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه بیماری دیابت عوارض بسیاری دارد و باید در شرایط خاص و به صورت ضروری نسبت به پیشگیری از آن اقدام کرد، طرح غربالگری دیابت از اواخر سال گذشته و به صورت آزمایشی در استان اصفهان آغاز شد و خوشبختانه به نتایج قابل قبولی دست یافتیم.

سجادی با اشاره به نتایج به دست آمده از اجرای طرح غربالگری دیابت در اصفهان، اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح غربالگری دیابت در سطح استان اصفهان تاکنون، 52 هزار اصفهانی مورد معاینه قرار گرفته‌اند که از این تعداد یک‌هزار و 300 نفر مبتلا به دیابت تشخیص داده شده‌اند و با تشکیل پرونده بیماری دیابت در بیمارستانها و مراکز پزشکی به منظور کنترل بیماری آنها اقدامات لازم انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از افراد پوشش داده شده در طرح غربالگری بیماری دیابت در اصفهان، از بیماری خود اطلاع نداشته‌اند، تاکید کرد: بر اساس اجرای طرح غربالگری دیابت در اصفهان مشخص شد حدود شش هزار نفر از بیماری دیابت خود آگاهی ندارند و 12 هزار نفر نیز در مرحله پیش از ابتلا به دیابت قرار دارند که در صورت عدم توجه به این بیماری خاموش و عدم به‌کارگیری راهکارهای پزشکی، تا پنج سال آینده به دیابت مبتلا خواهند شد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان همچنین با اشاره به آموزش افراد مبتلا به دیابت در ارتباط با تغذیه و عوارض این بیماری، گفت: در زمان اجرای طرح غربالگری دیابت در سطح استان اصفهان، یک‌هزار و 800 نفر در ارتباط با عوارض بیماری دیابت و سه هزار و 500 نفر نیز در ارتباط با چگونگی تغذیه در زمان ابتلا به این بیماری آموزشهای لازم را فرا گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت به دو نوع یک و دو تقسیم می‌شود، افزود: هزینه پیشگیری، کنترل و اقدامات کاهش میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو متفاوت است و بیماران مبتلا به نوع یک، هزینه بیشتری به منظور کنترل این بیماری می‌پردازند.

سجادی به هزینه‌های موجود به منظور کنترل بیماری دیابت اشاره کرد و اظهار داشت: هزینه کنترل بیماری دیابت در یک بیمار مبتلا به دیابت نوع یک 800 هزار ریال و هزینه بیمار مبتلا به دیابت نوع دو 200 هزار ریال در ماه برآورد شده است.

وی از افزایش هزینه درمان این بیماری در صورت بروز و آشکار شدن بیماری دیابت در افراد خبر داد و تصریح کرد: در صورت آشکار شدن بیماری دیابت در افراد، هزینه کنترل این بیماری تا چهار برابر نیز افزایش می‌یابد که البته رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان همچنین به هزینه کنترل بیماری دیابت در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر هزینه کنترل بیماری دیابت در ایران سالانه 10 هزار میلیارد ریال است اما باید توجه داشت که در صورت پیشگیری از این بیماری می‌توان به شکل قابل ملاحظه‌ای در این بیماری صرفه‌جویی کرد.

وی با اشاره به مرگ و میر ناشی از ابتلا به دیابت در کشور به صورت سالانه، اضافه کرد: به دلیل ابتلا به بیماری دیابت، سالانه 40 هزار مورد فوتی روی می‌دهد که در صورت کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌توان این میزان را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

سجادی به عوارض دیگر ابتلا به بیماری دیابت در کشور اشاره کرد و بیان داشت: علاوه بر وقوع سالانه 20 هزار سکته قلبی در اثر ابتلا به دیابت، ابتلای 62 هزار فرد جدید به بیماری فشار خون و اضافه شدن یک‌هزار بیمار نیازمند دیالیز نیز از دیگر عوارض سالانه ابتلا به بیماری دیابت در کشور محسوب می‌شود.

وی یکی از عوارض شایع بیماری دیابت را قطع عضو در افراد مبتلا دانست و گفت: سالانه پنج هزار و 700 قطع عضو و وقوع 20 هزار عارضه قلبی در ایران از دیگر عوارض بیماری دیابت در کشور است که هزینه بسیاری را به شبکه بهداشت و درمان و دولت وارد می‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به برنامه‌های در حال اجرای استان اصفهان به منظور پیشگیری و کنترل بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: احداث و بهره‌برداری از مراکز تخصصی پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در دوران بارداری و جلوگیری از چاقی اطفال به دلیل ابتلا به این بیماری از برنامه‌های مهم شبکه بهداشت و درمان استان اصفهان به منظور کاهش، پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در این استان محسوب می‌شود.


شخصی که شاهد زیرگرفتن معترضان انتخاباتی توسط خودروی نیروی انتظامی بود، زندانی شد

لیلا توسلی، شاهد زیر گرفتن معترضان انتخاباتی توسط خودروی نیروی انتظامی، عصر یکشنبه زندانی شد. لیلا توسلی که دختر دکتر محمد توسلی، عضو ارشد نهضت آزادی است، به خاطر بیان مشاهداتش در یک مصاحبه، از سوی دادگاه به 2 سال زندان محکوم و بر همین اساس دیروز به زندان منتقل شد. در جریان اعتراضات گستردۀ سال گذشته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، یک خودروی نیروی انتظامی شماری از معترضان را در میدان ولی عصر تهران زیر گرفت.


 رضا شهابی، فعال کارگر زندانی، دست به اعتصاب غذای خشک زد

گزارش ها از تهران حاکیست که رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، از روز شنبه در زندان اوین دست به اعتصاب غذای خشک زده است. این فعال کارگری در تیر ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و تاکنون اتهاماتش به طور رسمی اعلام نشده است. در هفته های اخیر شماری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه به نام های غلامرضا غلام حسینی، مرتضی کُمساری و علی اکبر نظری بازداشت شده اند.


 روزنامه ایران به دلیل انتشار اتهاماتی علیه فرزند هاشمی رفسنجانی ناقص توزیع شد

روزنامه ایران به دلیل انتشار اتهامات گسترده ای علیه مهدی هاشمی، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه به صورت ناقص توزیع شد. این اتهامات در لایحه دفاعیه کاوه اشتهاردی، مدیر مسئول روزنامه ایران، آمده بود که وی آنها را روز یکشنبه در دادگاه مطبوعات قرائت کرده بود. با وجود آنکه آقای اشتهاردی از اتهام افترا و نشر اکاذیب درباره مهدی هاشمی تبرئه شد ولی دادستانی تهران از مطبوعات خواسته بود تا دفاعیات وی را منتشر نکنند. مدیر مسئول روزنامه ایران در دفاعیات خود از جمله مهدی هاشمی و دوستانش را به دریافت 85 میلیون دلار از شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه میادین نفتی پارس جنوبی متهم کرده بود.


عمادالدین باقی بار دیگر به زندان بازگشت

عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار منتقد، روز یکشنبه در آستانه اولین سالگرد درگذشت آیت‌الله منتظری به زندان بازگشت. این فعال حقوق بشر در حال سپری کردن حکم یک سال زندان بخاطر فعالیت‌هایش به عنوان رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است. به موجب این حکم، او به مدت پنج سال نیز از حقوق اجتماعی‌اش برای فعالیت مدنی، رسانه‌ای و سیاسی محروم شده است. آقای باقی پس از پخش مصاحبه‌اش با آیت‌الله منتظری به مدت شش ماه بازداشت شد. پرونده این مصاحبه در دادگاه بدوی به صدور رای شش سال حبس منتهی شد که هنوز در مرحله تجدید نظر قرار دارد. عمادالدین باقی همچنین موسس و اولین رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان است که به عنوان نهادی مدنی تلاش‌های بسیاری در باره حقوق زندانیان انجام داد. اما پس از حوادث سال ۱۳۸۸ دفتر آن پلمب و از فعالیت‌های آن جلوگیری شد.

اعمال فشار مضاعف بر زندانیان تبعیدی

خبرگزاری هرانا - زندانیان سیاسی تبعیدی در طی هفته ی اخیر از سوی مسئولین زندان تحت فشار قرار گرفته و از حقوق اولیه یک زندانی محروم هستند.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا" احمد کریمی زندانی سیاسی تبعیدی به گنبد کاووس در هفته اخیر از ملاقات با برادرش منع شده است و مسئولین زندان با کارشکنی از ارسال نامه های وی به دادستانی جلوگیری کرده اند، وی که به اتهام عضویت در یک گروه معاند نظام به پانزده سال و سه ماه حبس در تبعید محکوم شده است در زندان گنبد کاووس از ارتباط با سایر زندانیان منع شده است و ملاقات های وی با خانواده اش نیز به صورت کنترل شده انجام می گیرد.

حامد روحی نژاد دیگر زندانی سیاسی تبعیدی نیز همچنان تنها زندانی مبتلا به بیماری ام اس در جهان است که همچنان از آزادی وی جهت درمان بیماری جلوگیری می شود، خانواده ای زندانی از رسیدگی پزشکی در زندان زنجان ابراز رضایت کرده اند اما آنرا کافی نمی دانند.

حامد روحی نژاد که پیشتر به اعدام و سپس در دادگاه تجدید نظر به 11 سال حبس تعزیری محکوم شده است بارها در خواست مرخصس استعلاجی جهت درمان بیماری ام اس و جلوگیری از پیشرفت آن که موجب فلج شدن تدریجی بیمار می شود را به دادستانی ارائه نموده است که تا کنون موافقتی در این خصوص صورت نگرفته است.

از سوی دیگر مجید دری دیگر زندانی تبعیدی در زندان بهبهان با تحریک و حمایت مسئولین زندان از انتقال وی به بند دیگر ممانعت به عمل می آورند و از رسیدن کتاب و روزنامه به ایشان نیز جلوگیری می کنند.

مجید دری ،دانشجوی ستاره دار به گذراندن شش سال حبس تعزیری در زندان بهبهان محکوم شده است. این حکم توسط قاضی پیرعباسی ریاست شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده است


 بازداشت گسترده فعالان حقوق بشر و دانشجويی

گزارش تلویزیون کردی نوروز: در آستانه 16 آذر (روز دانشجو)، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی علاوه بر کنترل تمام وقت دانشگاهها و عملکرد دانشجویان، همچنین اقدام به بازداشت های گسترده و صدور حکم برای فعالان حقوق بشر و دانشجویی نمودند. به گزارش خبرگزاری هرانا، در راستای فشار بر فعالین دانشجویی در آستانه 16 آذر، اسماعیل سلمان پور عضو سابق شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به همراه فرزاد اسلامی دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد تهران و دبیر سابق تشکیلات کانون دانشجویان مسلمان بازداشت شدند. گزارشگران بدون مرز نیز نگرانی خود را از احضار و احتمال بازداشت مجدد عماد الدین باقی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ن که هم اکنون بیمار و تحت درمان پزشکی است اعلام کرد. همچنین لاله حسن پور فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس که روز سه شنبه 25 اسفند ماه در طی یورش گسترده اطلاعات سپاه پاسداران به منزل پدریش در تهران بازداشت و به بند دو الف زندان اوین منتقل شده بود از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به ریاست جمهوری به یک سال حبس تعزیری و 4 سال حبس تعلیقی محکوم شد. مهدی کروبی نیز در پیامی به مناسبت روز دانشجو با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده است که فضای ترس و خفقان باقی نخواهد ماند و دروغ و تزویر و ریا هیچگاه پایدار نیست از دانشجویان خواسته است حضور خود را در صحنه حفظ کند تا خار چشم بدخواهان ملت ایران باشند. دبیر کل حزب اعتماد ملی همچنین خاطر نشان کرد عوامل مهندسی کردن انتخابات از آنجا که خود به درستی می دانند دانشگاه مبداء‌ تحولات است به جان علم و دانش افتادند تا مگر دانشجویان و دانشگاهیان را از آموختن و پرسشگری باز دارند.