خبرهای برگزیده- شنبه پانزدهم آبان ١٣٨٩


بي خبری مطلق از نازنين خسروانی روزنامه نگار زندانی

خبرگزاری هرانا - با وجود گذشت چهار روز ازبازداشت نازنين خسرواني ،روزنامه نگار او تاكنون هيچ تماسي با خانواده اش نداشته است . اين در حالي است كه طبق گفته دادستان تهران هر كس بازداشت مي شود بايد تا 24 ساعت بعد با خانواده اش تماس بگيرد و محل بازداشتش را اطلاع دهد .

به گزارش «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» خانواده خسرواني كه از اين موضوع نگران بودند امروز ( شنبه ) به دادسراي اوين مراجعه كردند اما ماموران آنجا هيچ پاسخي به خانواده وي ندادند .آنها پس از مراجعه به بخش ديگر از زندان اوين هم با اين پاسخ روبرو شدند :«كه اسم دختر شما هنوز در فهرست بازداشتي هاي اوين به ثبت نرسيده است . »

نازنين خسرواني، روزنامه نگار روز چهارشنبه 12 آبان ماه توسط هفت مامور امنيتي كه به منزل شان مراجعه كردند بازداشت شد .

نازنین خسروانی از روزنامه نگاران اصلاح طلب محسوب می شود که با روزنامه های نوروز ،بهار ، دوران امروز ،کارگزاران، سرمایه ، شرق و اقبال …همکاری داشته است .روزنامه هایی که همگی پس از مدتی فعالیت توقیف شدند.


سفر به کشورهای همسایه، فرصتی برای نفس کشیدن

صدای آمریکا: حريت ديلی نيوز، روزنامه انگليسی زبان ترکيه زير عنوان «ارمنستان به گردشگران ايرانی فرصت تنفس هوای تازه را عرضه می کند» می نويسد همراه با شکوفائی مناسبات اقتصادی و ديپلماتيک ميان ايران و ارمنستان، شمار گردشگران ايرانی که به ارمنستان سفر می کنند طی يک سال گذشته بيش از دو برابر شده است.

رونق گردشگری ايرانيان در ارمنستان به سال ۱۹۹۰ باز می گردد که مرز دو کشورباز شد، و اينک به نظر می رسد سرعت گرفته است. مخاک اپرسيان (Mekhak Apresyan) مسئول اداره گردشگری در وزارت اقتصاد ارمنستان می گويد در ۹ ماهه اول سال ميلادی جاری نزدیک به ۸۴۰۰۰ گردشگر ايرانی به ارمنستان آمده اند، حال آنکه اين رقم در تمامی سال قبل ۴۴۰۰۰ نفر بود.

محمود علی رضا، که امسال تاکنون سه بار به ارمنستان سفر کرده است، آنجا را در مقايسه با کشورش، ايران، جائی مناسب برای گردشگری می داند. او می گويد «ما هم در مناطقی نظير دريای خزر يا خليج فارس گردشگاه هائی داريم، اما اول از همه اينکه رفتن به آن جاها گران تمام می شود، و دوم اينکه شما نمی توانيد فاميلی خوش بگذرانيد. زن من نمی تواند درآن جاها در دريا شنا کند. او فقط می تواند با حجابی که از سر تا پايش را بپوشاند توی آب برود. ما اگر بخواهيم تعطيلات خوبی داشته باشيم به ارمنستان می آئيم.»

فضای روشنفکرانه ارمنستان مسيحی نشين برای بسياری از گردشگرانی که از جمهوری اسلامی به آنجا سفر می کنند، پاداشی اضافی است.

به گفته کملا کراخانيان (Camella Karakhanyan) از آژانس توريستی Tatev اين فقط فرهنگ باستانی يا زيبائی های طبيعی نيست که ايرانی ها را به ارمنستان می کشاند. او می گويد «گرچه ما ديدنی های تاريخی را به آنها نشان می دهيم و آنها را با تاريخ مان آشنا می کنيم اما اينها برايشان چندان جالب نيست چون در کشور خودشان به قدر کافی دارند. آنچه که ارمنستان به آنها عرضه می کند آزادی است. به خصوص زنان ايرانی، فارغ از محدوديت ها و سختگيری های جاری در کشورشان اينجا راحت به گردش می روند، خريد می کنند و به استراحت می پردازند.»


واردات بنزین انجام شده، اما به خاطر منافع ملی!

سایت کلمه: در حالی که مسئولان وزارت نفت ادعای توقف واردات بنزین و خودکفایی در این زمینه را مطرح کرده بودند، یک نماینده حامی دولت احمدی نژاد، خبر خبرگزاری رویترز در خصوص واردات بنزین به ایران در شهریور ماه را تایید و میزان آن را یک میلیون لیتر اعلام کرد. وی در عین حال تاکید کرد که علت این امر، منافع ملی بوده است!

خبرگزاری رویترز چند روز قبل به نقل از یک تاجر بنزین، اعلام کرد که ایران برخلاف ادعای خودکفایی، در هفته‌های گذشته حداقل دو محموله بنزین خریداری و وارد کرده است.

امروز هم اسدالله قره خانی برخلاف ادعای مسئولان دولتی که به صراحت از توقف واردات بنزین سخن گفته بودند، گزارش رویترز را تایید کرد و به اکونیوز گفت: “ما هرگز اعلام نکرده ایم که از دنیا بنزین خریداری نمی کنیم بلکه کشورهای غربی فروش بنزین را تحریم کرده اند. در شهریورماه ایران، یک میلیون لیتر واردات بنزین داشت.”

اظهارات نماینده علی آباد کتول در تناقض آشکار با ادعای وزیر نفت است که دقیقا دو ماه قبل، صراحتا از خودکفایی ایران در تولید بنزین و بی‌نیاز شدن از واردات سخن گفت. ادعای وزیر نفت، در روزها و هفته‌های بعد توسط معاونان او هم تکرار شد، اما چیزی نگذشت که زمزمه‌های سرطان‌زا بودن بنزین تولید پالایشگاهها و نیز ضربه خوردن به صنایع پتروشیمی بر اثر تلاش برای تولید بنزین خارج از ظرفیت، علامت سؤال‌های جدی در برابر آن ادعا قرار داد.

اکنون قره خانی، نماینده وابسته به جناح دولتی، گزارش رویترز درباره تداوم واردات بنزین با وجود ادعاهای دولت را تایید می‌کند و در عین حال با بیان این توجیه که “واردات بنزین در این ماه آزادانه و بر اساس منافع ملی بود”، مدعی می‌شود: “این واردات به معنای کمبود بنزین نیست ایران با خودکفا شدن در تولید بنزین برگ برنده دارد و تولید کنندگان بنزین جهانی پس از خودکفایی ایران متوجه شدند بازار بزرگ سود آور ۲۰ میلیون لیتری را از دست داده اند و برای بدست آوردن این بازار بزرگ رایزنی های بسیاری با ایران کرده اند.”

این نماینده با همه ادعاها، اعتراف می کند که در واقع ادعای دولت مبنی بر خودکفایی و بی نیازی از واردات، واقعیت ندارد و می‌گوید: “واردات هم جزئی از سیاست وزارت نفت است و این سیاست همچنان ادامه خواهد داشت.”

وی همچنین پنهان کاری وزارت نفت را هم رد می‌کند و دلیل آن را اینگونه بیان می‌کند: “اگر نماینده ای از وزارت نفت سوال می کرد، آقایان نفتی حتما پاسخگو بودند. مسئله شفاف است و جای هیچ گونه پنهان کاری وجود ندارد.”

این نماینده حامی دولت همچنین درباره اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر مقرون به صرفه نبودن بنزین تولیدی نیز می‌گوید: “کمسیسون انرژی از متخصصان و زبدگان در امور نفت دعوت به عمل آورده و از آنان نظرخواهی کرده است و همگی متفق القول به سوددهی و کیفیت استاندارد بنزین تاکید کرده اند به نظر من کسانی که به این شبهات دامن می زنند بیشتر اغراض سیاسی دارند تا اقتصادی.”

این اظهارات متناقض دولت و نماینده حامی‌اش در شرایطی شده است که پیش از این یک نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس به صراحت از سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داده و گفته بود: بنزینی که در پالایشگاه ها به شکل غیر استاندارد تولید میشود سرطانزا است واگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد مردم را به صورت حاد تری درگیر می‌کند و هزینه تمام شده آن برای کشور نیز بالاتر است.

عسگر جلالیان اضافه کرده بود: اگر با کمبود بنزین مواجه شویم به مردم فشار می‌آید و با نارضایتی آنها مواجه خواهیم شد. اما بحران نارضایتی مردم قابل مدیریت و کنترل است و نهایتا با عصبانیت آن ها رو به رو هستیم که خطرش کمتر از این است که مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهیم.

همچنین غلامعلی میگلی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس هم از ماموریت مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات برای تهیه گزارشی در خصوص احتمال سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داده بود.


تجمع دانشجویان دانشگاه ایران ادامه یافت

با گذشت يك هفته از خبر انحلال دانشگاه علوم پزشكي ايران، دانشجويان اين دانشگاه در كلاس‌هاي درست شركت نمي‌كنند و خواستار لغو حكم انحلال اين دانشگاه هستند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، صبح امروز هم همچون هفته گذشته دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايران در محوطه اين دانشگاه تجمع كردند و با شعارهاي «دستجردي! دستجردي! منتظر جوابيم»، «ما هستيم! مي‌مانيم! دانشجوي ايرانيم»، «ايران، ايران نمونه، اوضاع همين مي‌مونه»، «وزير بايد بدونه، ايران بايد بمونه»، «وزير قانون ميزاره مجلس خبر نداره» و «سر كلاس نمي‌ريم، ايران و پس مي‌گيريم» به سمت پرديس مركزي اين دانشگاه كه از روز شنبه گذشته در اختيار رياست دانشگاه تهران است، حركت كردند، اين دانشجويان با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضمون «تا پس گرفتن دانشگاه ايران، دانشجويان، هيات علمي، اساتيد، پرسنل و اعضاي بسيج دانشجويي به تحسن ادامه مي‌دهند» خواستار لغو حكم انحلال اين دانشگاه شدند و مي‌گفتند «ايران، ويران نخواهد شد»

به گزارش خبرنگار ايلنا در اين تجمع كه بيش از هزار نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايران حضور داشتند، نزديك به 200 نفر از اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه و جمع كثيري از پرسنل دانشگاه نيز براي حمايت از دانشجويان و نشان دادن اين كه لغو حكم انحلال اين دانشگاه خواسته جامعه دانشگاهيان دانشگاه علوم پزشكي ايران است كه شامل دانشجويان، اساتيد، اعضاي هيات علمي و پرسنل دانشگاه مي‌شود، در اين تجمع حضور داشتند.

در اين تجمع رئيس سابق دانشگاه علوم پزشكي ايران با بيان اينكه ادغام شرايطي دارد كه اگر قرار باشد صورت بگيرد بايد به تصويب مجلس برسد گفت: اگر بحث مسئولان موازي كاري است، چرا دانشگاه شريف و علم و صنعت را ادغام نمي‌كنند، مگر هر دو صنعتي نيستند؟!

به گزارش خبرنگار ايلنا، در اين تجمع همچنين دكتر قائم‌ پناه، استاد و عضو هيات علمي دانشگاه در جمع دانشجويان با اشاره به اين كه هويت علمي دانشجو با نام دانشگاه اوست، گفت: با انحلال دانشگاه ايران، هويت ما را خدشه‌دار كرده‌اند، دانشگاهيان دانشگاه ايران هويت عاريتي نمي‌خواهند، كه زير بار نام دانشگاه تهران بروند.

او با اشاره به اين كه تاسيس استان البرز بهانه‌اي است براي انحلال دانشگاه ايران، گفت: مگر وقتي قم شد استان، كسي دانشگاه تهران را منحل كرد؟!

او همچنين از مسولان خواست: كوچك‌تر كردن دولت را از وزارت‌خانه‌ها آغاز كنند، نه اين كه وزارت‌خانه‌ را ده برابر كنند، چرا بايد كوچك كردن دولت از دانشگاه ايران آغاز شود.

او كه صحبت‌هايش با تشويق دانشجويان و ديگر اساتيد قطع مي‌شد، پس از چند لحظه سكوت براي بازگشتن آرامش به دانشجويان ادامه داد:اگر قصد سازمان‌دهي داشتيم با اين تصميم كه همه چيز بدتر شد و اگر بهانه ارتقاء علمي است، كجاي دنيا با انحلال دانشگاهي كه 700 عضو هيات علمي دارد سطح علمي را بالا مي‌برند، اگر قرار است سطح علمي را بالا ببريم چرا دانشگاه تهران را زير مجموعه دانشگاه ايران نكنيم، با توجه به اين كه اساتيد علوم پزشكي دانشگاه ايران 37 سال سابقه كار دارند در حالي كه اساتيد علوم پزشكي دانشگاه ايران 25 سال سابقه خدمت دارند.

او با بيان اين كه اگر ارتقا سطح علمي هدف انحلال دانشگاه ايران بود، چرا از پيش براي آن تبليغ نشد، گفت: شما اعضاي هيات علمي دانشگاه ايران و اساتيد اين دانشگاه را ارجمند مي‌خوانيد و مي‌گوييد براي دانشگاهيان اين دانشگاه احترام قائل هستيد، حال آنكه امروز كه 200 نفر از اساتيد اين دانشگاه مقابل دانشگاه ايستاده‌اند، حتي يك بلندگو هم در اختيار اين اساتيد قرار نمي‌دهيد. او در پايان با تاكيد بر اين كه اين روش كه خبري را شب اعلام كنيد و صبح روز بعد دانشگاهي را تسخير كنيد، روش درستي نبود، گفت: ما اين جا جمع شده‌ايم كه، با احترام از شما بخواهيم به خانه خود بازگرديد، ما قاطعانه درخواست مي‌كنيم به خانه خود بازگرديد.

او تاكيد كرد: دانشگاهياني كه امروز جمع شده‌اند،فقط يك خواسته صنفي دارند و آن بازگرداندن دانشگاه ايران به صاحبان آن است.

اين استاد دانشگاه در پايان خواسته دانشگاهيان، دانشگاه علوم پزشكي ايران را اين طور بيان كرد: ما با حفظ احترام و شخصيت از جناب دكتر لاريجاني مي‌خواهيم به خاطر حفظ حرمت و كرامت خود، محل رياست دانشگاه علوم پزشكي ايران را ترك كند و از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي‌خواهيم اگر دلش براي دانشگاه و دانشگاهيان مي‌سوزد، رئيس جديد دانشگاه علوم پزشكي ايران را منصوب كند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، پس از اين سخنراني‌ها، دانشجويان مقابل ساختمان مركزي دانشگاه، نامه دانشگاهيان دانشگاه ايران را به كميسيون اصل 90 مجلس قرائت كردند، كه در اين نامه آمده بود: «مگر مي‌شود يك مجموعه منسجم دانشگاهي يك شبه ادغام شود و در رسانه‌ها بگوييم به اين علت است كه هزار و 800 نفر از نيروهاي اين دانشگاه، در كرج مستقر بوده‌اند، بايد گفت اين جمعيت هزار و 800 نفره پيش از اين هم محل خدمتشان كرج بوده است.»

دانشگاهيان دانشگاه علوم پزشكي ايران در اين نامه از نمايندگان مدام تقاضا كردند تا آنها را ياري كنند تا بتوانند از انحلال يكي از قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي ايران جلوگيري كنند و باب انحلال ديگر دانشگاه‌ها باز نشود.

سپس رئيس دانشگاه پزشكي ورزشي مجموعه دانشگاه پزشكي ايران متن استعفاي خود را براي قرائت به دانشجويان داد‏، دانشجويان نيز پس از قرائت اين متن به سمت سر در دانشگاه حركت كردند‏، بار ديگر ديدند نام ايران از سردر دانشگاه كنده شده است، با شعارهاي «نه انحلال، نه ادغام ـ استقلال، استقلال» و «سردار 50 توماني ـ نمي‌خوايم، نمي‌خوايم» خواستار بازگشت هويتشان شدند و به امضاي يك بيانيه خطاب به مجلس با اين مضمون كه «از آنجا كه مجلس در راس همه امور است از اين نماد مي‌خواهيم قانوني بودن اين موضوع را بررسي كنند و مطالبه دانشجويان، اعضاي هيات علمي و پرسنل را مبني بر شفاف‌سازي هر چه سريع‌تر اين موضوع توسط شخص وزير بهداشت و رئيس محترم دانشگاه تهران پيگيري كنند» پرداختند.


کاسه صبر کارگران ایران لبریز می‌ شود

رادیو آلمان: بسیاری واحدهای صنعتی و خدماتی ایران به دلیل شرایط شکننده‌ی اقتصادی، قادر به پرداخت دستمزد کارکنان خود نیستند. کارگران در اعتراض به موج بیکاری و حقوق معوقه، اعتصاب و تحصن می‌کنند، اما پاسخ بیشتر تهدید به اخراج است.

آشنایان به مسائل صنعت و تولید در ایران می‌گویند، تعطیلی واحدهای تولیدی یا فعالیت آنها با کمترین ظرفیت، پیامد مستقیم تحریم‌‌های بین‌المللی علیه ایران است. فشار خارجی و مدیریت ناکارآمد، موجب شده که این واحدها یکی پس از دیگری ورشکست شوند یا برای بقای خود، سیاست اخراج و تعدیل کارکنان را در پیش گیرند. برخی از این واحدها همچنان به کار ادامه می‌دهند اما تراز منفی بستانکار وبدهکار خود را با پرداخت نامنظم و چندماه یکبار دستمزد کارکنان و کارگران جبران می‌کنند.

شرایط کنونی بسیاری از کارگران را ناچار کرده که تنها به حفظ کار خود بیندیشند و به هر قراردادی تن بدهند. کارفرمایان آنها را با قراردادهای "سفید امضا" و با دستمزدهای نازل به کار می‌گمارند، اما این حقوق ناچیز نیز با تاخیر به آنها پرداخت می‌شود. برخی کارگران ۲۰ ماه حقوق معوقه دارند، اما از بیم بیکاری و به امید بهبود اوضاع باز هم به‌سر کار می‌روند.

کاسه صبر کارگران لبریز می‌شود

وبسایت "جرس" گزارش می‌دهد که کارگران نصب پالایشگاه آبادان در تجمع اعتراضی خود، شیشه‌های محل کار خود را شکسته‌اند. کارفرما در پی این اقدام، ضمن پرداخت یک‌ماه از حقوق معوقه آنان، دستکم سی تن را اخراج کرده است.

گردهمایی ده‌ها کارگر سازمان فضای سبز شهرداری آبادان در اعتراض به سه ماه حقوق پرداخت نشده نیز بدون پاسخ مانده است. سرپرست شهرداری آبادان، دلیل تاخیر در پرداخت حقوق و بیمه کارگران را مسدود بودن حساب آن از جانب سازمان مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرده است.

دستمزد و حق بیمه کارگران لاستیک‌سازی البرز نیز از تیرماه سال ۸۹ پرداخت نشده است. این واحد تولیدی با مشکلات مالی و تامین مواد اولیه روبروست. اخبار موجود حاکی از آن است که اعتصاب دو هفته‌ای کارگران این کارخانه در اعتراض به حقوق معوقه خود، با قول مدیریت برای گرفتن وام به پایان رسیده است.

کارگران فازهای ۱۴ تا ۱۵ میدان گازی پارس جنوبی نیز بیش از سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که کارفرمای فازهای ۱۴ و ۱۵ سپاه پاسداران است.

کارگران سیمان دورود، روغن نباتی پارس قو و نساجی مازندران نیز در اعتراض به مشکلات مالی، حقوق معوقه و شرایط بیمه و قرارداد خود، دست به تجمع و تحصن زده‌اند. سی نفر از کارگران سیمان دورود که خواستار رسمی شدن خود بوده‌اند، به اتهام اغتشاش دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری "فارس" گزارش داده که ۷۵۰ نفر از کارگران نساجی مازندران، روز ۱۲ آبان ۸۹ پس از راهپیمایی از محل این واحد تولیدی، مقابل فرمانداری قائم‌شهر تحصن کرده‌اند. مدیر عامل این کارخانه قول داده که یک ماه از حقوق معوقه کارگران را تا ۲۳ آبان پرداخت کند.

تلاش برای حداقل معاش

فرهاد شعبانی، فعال کارگری مقیم سوئد در باره شرایط کنونی کارگران و کارکنان بخش صنعت و تولید در ایران می‌گوید: «با وجودی که قانون کار، حق اعتصاب را به رسمیت نمی‌شناسد، منحنی اعتصاب‌های کارگری در ایران در چند ماه گذشته بالا رفته است. در مقایسه این دوره با دوره‌های قبل نیز می‌توان دید که اعتصاب‌ها دارند به صنایع کلیدی و دولتی می‌رسند.»

فرهاد شعبانی تاکید می‌کند که کارگران در اوضاع کنونی دیگر نه برای حقوق صنفی بلکه برای ادامه حیات و معاش، مبارزه و اعتصاب می‌کنند. این فعال کارگری با ابراز نگرانی از پیامدهای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گوید: «در آینده وضع کارگران بدتر خواهد شد. احتمال زیادی هست که بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل یا بهانه آن که دیگر کمکی دریافت نمی‌کنند، دست به اخراج و تعدیل کارکنان خود بزنند.»


وضعيت مدرک دانشجويان دانشگاه منحل شده ايران

روزنامه مردمسالاری: رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران تاکيد کرد: روساي دانشکده ها به سوالات و ابهامات به وجود آمده بعد از ادغام پاسخگو باشند و اطمينان دهند که بعد از فارغ التحصيلي مدرک دانشگاه علوم پزشکي تهران يکسان براي همه صادر مي شود. به گزارش مهر، دکتر باقر لاريجاني خطاب به روساي دانشکده هاي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به ادغام واحدهاي آموزشي دانشگاه علوم پزشکي ايران سابق در اين دانشگاه گفت: سئوالات و ابهامات بوجود آمده بعد از ادغام را در نشست هاي مختلف با دانشجويان، هيات علمي و کارکنان واحد خود پاسخ دهيد و به دانشجويان اطمينان دهيد که با کمک هم و هم افزايي حاصل از ادغام، برنامه هاي آموزشي بهتري ارائه خواهد شد. رئيس شوراي سياستگذاري وزارت بهداشت ادغام دانشگاه ها براي هم افزايي نيروها، پيشبرد امور و افزايش رتبه بندي بين المللي آنان را از تجربيات موفق جهاني دانست. لاريجاني که در نشست هيئت رئيسه دانشگاه علوم پزشکي تهران با روساي دانشکده هاي تابع اين دانشگاه سخن مي گفت، افزود: ما مجري تصميمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي هستيم و ماموريت داريم که کار خود را با همت، تلاش، جديت و همکاري پيش ببريم. استراتژي وزارت بهداشت در ادغام، يکپارچه سازي خدمات بهداشتي درماني و آموزشي پژوهشي در شهر تهران بود. رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران افزود: بعد از اين که کرج به استان تبديل شد بحث انتقال دانشگاه ايران به کرج مطرح بود که وزير بهداشت براي اين که در اياب و ذهاب استادان ساکن تهران مشکلي ايجاد نشود ادغام را پذيرفت. وي با اشاره به تجربيات دانشگاه هاي بين المللي در زمينه ادغام دانشگاه ها يادآور شد: به تازگي دو دانشگاه بزرگ ملي ايرلند ادغام شد و در هند نيز کالجي وجود دارد که ماهيت فعاليت آن براي کمک به ادغام و يا جداسازي دانشگاه ها است. لاريجاني با اشاره به رقابت علمي دانشگاهها در عرصه بين المللي گفت: اکنون با توان بيشتر در جهت تحقق سند چشم انداز مي توانيم نقش خود را در منطقه و جهان ايفا کنيم. براي اين که به رسالت ملي خود عمل کنيم و راه را براي دستيابي به اهداف ترسيم شده در اسناد برنامه اي کشور فراهم سازيم چاره اي جز ادغام نداريم.


تحریمها؛ بزرگترین میدان نفتی ممکن است از دست برود

ایسنا: در حالی که فرضیه احتمال مشترک بودن میدان نفتی مجنون در عراق با میدان نفتی آزادگان که از کشف آن به عنوان بزرگ‌ترین کشف یک میدان نفتی در سه دهه اخیر نام برده شده، بسیار جدی است، خروج شرکت اینپکس ژاپن از این پروژه و نیز بی‌تدبیری و سوء مدیریت مسئولان نفتی، در کنار شتاب گرفتن تلاش عراق برای برداشت از میدان مجنون، احتمال وارد شدن خسارت به این منبع ملی نفت را افزایش داده است.

ایران با کشورهای همسایه‌اش یعنی عراق، کویت، عربستان، قطر، امارات و عمان دارای مخازن اشتراکی است. در این رابطه حداقل ۱۵ مخزن وجود دارند و این در حالی است که امکان مشترک بودن تعدادی دیگر هنوز قطعی نشده است.

باتوجه به اهمیت توسعه میدان‌های مشترک و قرار گرفتن پروژه‌های توسعه‌ای آنها در اولویت برنامه پنجم توسعه وزارت نفت، ۵۰ میلیارد دلار اعتبار به میادین مشترک اختصاص پیدا کرده است.

در این خصوص عمده مخازن مشترک خشکی ایران با کشور عراق است؛ به طوری که در طول مرز مشترک ایران و عراق حداقل پنج مخزن نفتی نفت‌شهر، دهلران، پایدار غرب، آزادگان و یادآوران وجود دارد. هم‌اکنون میادین دهلران، پایدار غرب و نفت شهر در حال تولید بوده و دو میدان یادآوران و آزادگان نیز در مراحل مختلف توسعه قرار دارند.

عراق فعالیت‌های خود را در توسعه میدان مشترک آغاز کرده است

درحالی به گفته مسوولان کشورمان احتمال مشترک بودن میدان آزادگان با میدان مجنون در بخش‌هایی وجود دارد که عراق در جدیدترین تلاش‌های یک سال اخیر خود برای توسعه میدان‌های نفتی‌اش به دنبال ارتقای تولید نفت در میدان مجنون به سطح قبل از جنگ این کشور و آمریکاست.

قرارداد توسعه میدان مجنون شامل حفر بیش از ۴۰ حلقه چاه و ساختن سه ایستگاه جداگانه گاز و توسعه پالایشگاه‌هاست و این قرارداد به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های رویال داچ شل و پتروناس مالزی به پیشنهاد ۱٫۳۹ دلار در هر بشکه واگذار شد.

بازی سیاسی اینپکس و کنار گذاشتن نهایی آن

میدان نفتى آزادگان در ۸۰ کیلومترى غرب اهواز با ذخیره نفت درجاى حداقل ۲۶ میلیارد بشکه و میزان قابل برداشت شش میلیارد بشکه در سال ۱۳۷۸ کشف شد. این میدان نفتى که هیدروکربور درجاى آن بیش‌ از ۳۱ میلیارد بشکه است، ظرفیت تولید حداقل ۳۰۰ هزار بشکه در روز را دارد.

با وجود این موقعیت ویژه برای شرکت‌های ژاپنی، مذاکرات دو کشور برای توسعه آزادگان تحت تاثیر فشارهای آمریکا حدود سه سال طول کشید و سرانجام در فوریه سال ۲۰۰۴ (بهمن‌ ۱۳۸۲) قرارداد دو میلیارد دلاری توسعه آن به امضای مقامات ارشد شرکت ملی نفت ایران و شرکت اینپکس ژاپن رسید و بر این اساس اینپکس ژاپن که ۳۶ درصد از سهام آن متعلق به دولت این کشور است، ۷۵ درصد از سرمایه‌گذاری و حق توسعه میدان را در اختیار گرفت و باقی سهام نیز به شرکت نفتیران اینترترید (نیکو) براى توسعه میدان نفتى آزادگان رسید.

پس از آن قرار بود حداکثر در مدت یک سال یعنی تا اواخر سال ۱۳۸۳ این میدان توسط طرف ایرانی به عمق پنج متر مین‌روبی شده و برای ادامه عملیات در اختیار طرف ژاپنی قرار گیرد، ولی محافظه‌کاری و تعلل ژاپنی‌ها برای انجام مین‌روبی تا عمق ۱۶ متری و همچنین افزایش نرخ جهانی فولاد و سایر خدمات مورد نیاز پروژه به دلیل رشد صعودی قیمت نفت – که بیشتر به بهانه‌گیری شبیه بود تا ادعای فنی و مالی – مناقشات هسته‌یی و فشارهای آمریکا به ژاپن برای در حاشیه نگه داشتن ایران همگی دلایلی شدند که ژاپن در این راه به آهستگی گام بردارد.

در نتیجه پس از ضرب‌الاجل‌های مختلف ایران و بی‌توجهی ژاپن، اینپکس از پروژه کنار گذاشته شد و سهم این شرکت در آزادگان به ۱۰ درصد کاهش و سهم نیکو به ۹۰ درصد افزایش یافت.

ایران با توان داخلی در آزادگان دست‌به کار شد

به این ترتیب موافقت‌نامه همکاری توسعه میدان نفتی آزادگان با هدف تولید زودهنگام روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت بین شرکت مناطق‌ نفت‌خیز جنوب و شرکت پتروایران در اسفند ۱۳۸۶ امضا و قرار شد که در گام اول در قالب دو فاز برای تولید ۵۰ هزار بشکه‌ نفت از این میدان، هشت حلقه چاه حفر شود.

با وجود این‌که موافقت‌نامه تولید زودهنگام برای ۱۵۰ هزار بشکه امضا شد، ولی به‌نظر می‌رسد فقط دستور گام اول یعنی روزانه ۵۰ هزار بشکه ابلاغ شد، زیرا با وجود تاخیر زیاد در رسیدن به هدف تولید ۵۰ هزار بشکه ولی برنامه دیگری برای افزایش تولید زودهنگام دیده نمی‌شود.

از سوی دیگر مذاکرات با شرکت‌های مختلف چینی، پتروناس مالزی، هندوجا و ONGC هند برای توسعه میدان آزادگان انجام و درنهایت قرارداد مشارکت شرکت سی.ان.پی.سی چین در توسعه میدان آزادگان جنوبی با انتقال ۷۰ درصد از سهام شرکت نیکو به آن شرکت امضا شد.

گمانه‌زنی‌ها درخصوص توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی

از طرف دیگر باتوجه به این‌که قرارداد توسعه میدان آزادگان شمالی در سال ۱۳۸۷ با شرکت نفت دولتی چین (سی.ان.پی.سی) به ارزش دو میلیارد دلار امضا شده بود، احتمال توسعه مشترک میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی مطرح و حتی بر تهیه و تایید طرح جامع توسعه (MDP) میدان با این نگاه تاکید شد، ولی سرانجام احمد قلعه‌بانی ـ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از مذاکره با طرف چینی با هدف توسعه میدان آزادگان جنوبی به‌طور جداگانه از آزادگان شمالی خبر داد.

بازنگری طرح تولید از میدان آزادگان

به‌دنبال طولانی‌شدن مذاکرات و اجرایی‌نشدن عملیات توسعه، حسینی – سرپرست گروه میادین کارون مهندسی مخازن، با اشاره به واگذاری توسعه بخش شمالی و جنوبی آزادگان به یک شرکت چینی گفت که با بررسی قرارداد این طرح که با شرکت چینی بسته شد، متوجه شدیم که این قرارداد از نظر فنی دارای اشکالات فراوانی است.

وی افزوده بود که از جمله این اشکالات نادیده گرفتن اطلاعات به دست آمده در طرح تولید زودهنگام است که می‌تواند کلیت طرح را تغییر دهد. در این قرارداد سایر سازندهایی که هیدروکربوری هستند در نظر گرفته نشده و محدوده مخزن نیز به درستی مشخص نشده است که به این منظور پیشنهاد خود را برای اصلاح قرارداد به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده‌ایم.

به گفته او با توجه به این موارد پیشنهاد شده برای کاهش هزینه‌ها، قرار است یک طرح جدید و جامع برای بخش‌های شمالی و جنوبی میدان آزادگان توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بر مبنای اطلاعات به‌دست آمده در طرح تولید زودهنگام تهیه شود.

در نتیجه این اطلاعات متفاوت و به‌دنبال تلاش خبرنگار ایسنا برای به دست آوردن اطلاعات جدید و آخرین وضعیت توسعه میدان احتمالا مشترک آزادگان، مدیران مختلف شرکت‌های مهندسی و توسعه نفت، اروندان و برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت پاسخگو نبودند.

اهمیت میدان آزادگان به‌گونه‌ای که از کشف آن به عنوان بزرگ‌ترین کشف یک میدان نفتی در سه دهه اخیر نام برده شده و حتی موقعیت ایران را از نظر حجم ذخایر نفتی به رده دوم کشورهای دارنده نفت ارتقا داد، قابل توجه است. از طرفی تلاش ایران در حدود هفت سال گذشته باوجود مشکلات سیاسی موجود موجب تولید زودهنگام از این میدان شده است، ولی به‌دلیل جدی‌بودن فرضیه مشترک بودن میدان باید دید برای توسعه میدان آزادگان و افزایش تولید به روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه چه تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده و دلیل طولانی‌شدن مراحل توسعه میدان چیست؟


حذف یارانه ها؛ آماده باش نیروهای ضد شورش

خبرگزاری هرانا - نیروهای یگان و ویژه و ضد شورش نیروی انتظامی در آستانه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه و جلوگیری از بروز اعتراضات گسترده مردمی در مناطق محروم غرب کشور به حال آماده باش درآمداند.

بنابه اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" در آستانه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه و احتمال افزایش گرانی ها، نیروهای انتظامی برای ایجاد فضای رعب و و حشت و جلوگیری از هر گونه اعتراض گسترده مردم در این مناطق طبق بخش نامه ی محرمانه ایی به حال آماده باش درآمده اند.

در همین راستا در طول روزهای هفته گذشته در مراکز استانهای کردستان ، کرمانشاه ، ایلام و لرستان نیروهای ضدشورش در مناطق و مراکز اصلی این شهرها اقدام به رژه نظامی کرده اند. این نیروها که مجهز به باتوم برقی و گاز اشک آور بودند به صورت کارونهای سی نفری در مراکز اصلی و پر رفت و آمد اقدام به قدرت نمایی کردند.

در روز های گذشته نیرو های امنیتی در شهرهای نام برده مستقر شده و جوی کاملا امنیتی را در این مناطق حکمفرما کرده اند.

لازم به ذکر است با توجه به آمار بالای بیکاری و فقر در مناطق کردنشین غرب کشور، دولت در آستانه اجرای هدفمند کردن یارانه ها و احتمال افزاش گرانی به دنبال آن نسبت به اعتراض گسترده مردم این مناطق ترسیده و نیروهای ضدشورش خویش را برای مقابله با هر گونه اعتراض مردمی آماده کرده است.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .