خبرهای برگزیده- یکشنبه چهاردهم آذر ١٣٨٩


 اسناد تازه ویکی لیکس، یمن را به دروغگویی علیه ایران متهم می کند

اسناد تازه ویکی لیکس نشان می دهند که دولت یمن در سال 2007، در حالی که می دانسته هواپیمای جاسوسی ساقط شده در سواحلش متعلق به آمریکا است، رسما ایران را به جاسوسی متهم کرده است.

گزارشی از سفارت آمریکا در آوریل سال 2007 حاکی است که یکی از ابزارهای جاسوسی این کشور در نزدیکی ساحل حضرموت در دریای عربی ساقط شده است.

سفارت آمریکا بعد از اعتراض رسمی دولت یمن، اعلام کرد که این هواپیما در حال انجام ماموریتهای عادی و خارج از قلمروی دریایی یمن بوده است.

دو روز بعد، دولت یمن در بیانیه ای اعلام کرد که ارتش این کشور یک هواپیمای جاسوسی ایرانی را ساقط کرده است.

يک مقام ايرانی می گويد افشا گری ويکی ليکس برای بهبود چهره آمريکا است

محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر می گويد انتشار اسناد محرمانه وزارت خارجه آمريکا توسط ويکی ليکس، اقدامی برای بهبود چهره واشينگتن در عرصه جهانی بوده است.

اين در حالی است که دولت آمريکا انتشار اين اسناد را شديدا محکوم کرده است.

اما آقای لاريجانی به تلويزيون دولتی پرس تی وی، گفت انتشار اين اسناد «مهندسی افکار عمومی» بوده است.

اين اسناد تقريبا يک چهارم مکالمات ديپلماتهای آمريکايی با متحدانش است. در بخشی از اين اسناد آمده که متحدان عربی آمريکا در منطقه خواستار حمله آمريکا به ايران بودند.


کاخ سفيد می گويد، خبر توليد کيک زرد در ايران به نگرانی ها می افزايد

کاخ سفيد روز يکشنبه در واکنش به انتشار خبر توليد کيک زرد در ايران اعلام کرد، اين موضوع به «نگرانی های تازه ای» دامن می زند.

جمهوری اسلامی روز يکشنبه اعلام داشت به فناوری توليد کيک زرد که نوعی خاک معدنی اورانيوم است دست يافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مايک هامر از مقامهای کاخ سفيد ضمن ابراز نگرانی افزود از آنجا که ايران با تحريم رو به رو است، اين اقدام «دور از انتظار» نبوده است، چرا که ايران نمی تواند فرآورده های مورد نياز خود را خريداری کند.

وی افزود: «اين اقدام در زمانی که ايران بايد به نگرانی جامعه جهانی پاسخ دهد، سئوالات تازه ای را درباره انگيزه تهران از پيگيری برنامه هسته ايش ايجاد می کند.»


 وزیر دفاع آمریکا درباره ایران با مقامهای عمانی مذاکره کرد

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در سفر روز یکشنبه خود به عمان درباره تنش میان ایران و کشورهای منطقه با مقامهای عمانی از جمله سلطان قابوس، پادشاه این کشور گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، افزایش تهدیدهای تروریستی در یمن نیز یکی دیگر از موضوعات اصلی مذاکرات آقای گیتس بوده است.

عمان با هر دو کشور ایران و آمریکا رابطه دوستانه ای دارد و در جریان آزاد شدن یکی از سه آمریکایی بازداشتی در ایران نیز نقش میانجی را ایفا کرد.

یکی از مقامهای ارشد آمریکایی که همراه با آقای گیتس به عمان سفر کرده تاکید کرد، توانایی سلطان قباس در ارتباط با تهران برای آمریکا بسیار مهم است.


رئيس جمهوری منتخب برزيل می گويد در برابر تقض حقوق بشر در ايران ساکت نمی نشيند

رئيس جمهوری منتخب برزيل در مصاحبه ای که روز يکشنبه منتشر شد گفت که در برابر نقض حقوق بشر در ايران، موضع سخت تری اتخاذ خواهد کرد.

ديلما روسف که از روز اول ژانويه – يازدهم دی ماه – کار خود را به عنوان نخستين رئيس جمهوری زن برزيل آغاز می کند، در مصاحبه ای به روزنامه آمريکايی واشنگتن پست گفت که وی همزمان به دنبال روابط نزديکتر با آمريکا است.

برزيل تاکنون به رهبری لولا داسيلوا روابط نزديکی با ايران داشته و ماه گذشته، از بيانيه مجمع عمومی سازمان ملل عليه نقض حقوق بشر در ايران حمايت نکرد.

خانم روسف گفت، با اين برخورد برزيل موافق نيست و از روزی که سوگند رياست جمهوری ياد کند، در برابر نقض حقوق بشر در ايران ساکت نخواهد نشست.


رئیس دفتر احمدی نژاد: دو روزنامه نگار آلمانی ِ بازداشتی، جاسوس نیستند

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد می گوید، دو روزنامه نگار آلمانی بازداشتی در ایران، جاسوس نیستند. آقای مشایی در گفت و گو با یک نشریه آلمانی گفت: "ما هیچ نشانی دال بر اینکه این افراد به عنوان جاسوس فعالیت داشته اند، پیدا نکرده ایم." رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران درعین حال آنها را به قانون شکنی متهم کرد و گفت با توجه به "روابط دوستانه" میان ایران و آلمان، دولت جمهوری اسلامی با نظر مساعد با آنها برخورد می کند. این در حالی است که رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی پیشتر گفته بود: "جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی محرز و ثابت شده است." این دو روزنامه نگار حدود دو ماه پیش به هنگام مصاحبه با فرزند و وکیل سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، در شهر تبریز بازداشت شدند.

چهار رئیس جمهوری سابق آلمان خواستار آزادی دو روزنامه نگار آلمانی بازداشتی در ایران شدند

 چهار رئیس جمهوری سابق آلمان خواستار آزادی دو روزنامه نگار آلمانی بازداشتی در ایران شدند. به گزارش هفته نامه آلمانی "بیلد آم زونتاگ"، هورست کوهلر یکی از این چهار رئیس جمهوری، از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا در اقدامی انسان دوستانه تا پیش از کریسمس، دو روزنامه نگار بازداشتی را آزاد کند. این دو روزنامه نگار حدود دو ماه پیش به هنگام مصاحبه با فرزند و وکیل سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، در شهر تبریز بازداشت شدند.


 در آستانه روز دانشجو، دو فعال دانشجویی در ایران بازداشت شدند

در آستانه روز دانشجو، دو فعال دانشجویی دیگر در ایران بازداشت شدند. به گزارش سایت دانشجو نیوز، اسماعیل سلمان پور، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و فرزاد اسلامی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، در روزهای گذشته بازداشت شده اند. هم اکنون ده ها دانشجو به دلیل فعالیت های سیاسی در ایران در زندان به سر می برند.

گزارش کوتاهی از دانشگاه اراک در آستانه 16 آذر

یکی از خوانندگان: در بين دانشجويان و كارمندان دانشگاه اراك شايعه شده است كه به دليل حضور احمدي نژاد در دانشگاه اراك و اعتراض احتمالي دانشجويان به حضورش در دانشگاه اراك دانشگاه را در روز چهارشنبه تعطيل خواهند كرد .با اين كار همزمان امنيت را برقرار و هم هرگونه اعتراضي را غير ممكن بسازند. در ضمن تعداد حراستي هاي دانشگاه(اگر واقعا از حراست باشند)به شدت افزايش يافته و مدام در حال بررسي تمامي كلاسها هستند

آذر؛ فعالیتهای خستگی ‌ناپذیر دانشجویان مبارز

بنا‌به گزارشهای دریافتی، دانشجویان دانشگاه های ایران در آستانه 16 آذر (روز دانشجو) فعالانه و خستگی‌ ناپذیر همچنان اقدام به نصب و پخش شبنامه و پوستر و عکس و مقاله و… می ‌کنند. دانشجویان مبارز تاکنون اطلاع ‌رسانی های گسترده ‌ای در رابطه با ۱۶ آذر و شرکت هر چه بیشتر در آن کرده ‌اند.

به گزارش دانشجونیوز طی روزهای اخیر جمعی از دانشجویان در دانشکده های مختلف پرديس دانشگاه مازندران با شعارنویسی بر روی ديوارهای کلاس های درس، خواهان آزادی دانشجویان زندانی شده و به استقبال روز دانشجو رفته اند.

این اقدام در شرايطی صورت گرفته است که تنها کلاس های درس اين دانشگاه از معرض ديد دوربين های مداربسته در امان است.

بنا بر گفته‌های یکی از دانشجویان دانشگاه مازندران، دانشجویان این دانشگاه به دنبال برگزاری مراسم اعتراضی در روز ١٦ آذر هستند.

زمزمه ی اعتراضات ١٦ آذر در دانشگاه مازندران در حالی صورت می گیرد که در هفته های اخیر علیرضا کیانی دبیر سیاسی دانشگاه مازندران به همراه چند تن از فعالین سیاسی و دانشجویی دفتر تحکیم بازداشت و راهی زندان اوین شدند.

در فضای بعد از انتخابات رياست جمهوری ٨٨ نيز فعالین دانشجوئی دانشگاه مازندران نسبت به بازداشت علیرضا کیانی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دست به اعتراض و اعتصاب زده بودند. پس از آن تجمعات اعتراضی در روز ٢٦ خرداد، ١٣٢ نفر از فعالین و دانشجویان، بازداشت ٢٤ ساعته تا ٣٠ روزه را تجربه کردند.

طی ٢ هفته گذشته در دانشگاه‌های فردوسی مشهد و دانشگاه تهران نیز شعارنویسی هایی از سوی دانشجویان و در استقبال از روز دانشجو انجام شده است.


عكس سران فتنه در اتاق‌ های برخی نظامیان

ايلنا : فرمانده كل ارتش با اشاره به اينكه فتنه گران در آينده با مهارت بيشتري مي آيند، گفت :نبايد نگاه ملايمت‌آميزي از ارتش در برابر فتنه احساس شود . امير سرلشكر عطاالله صالحي پيش از ظهر امروز در نخستين گردهمايي مسوولين واحدهاي امر به معروف و نهي از منكر ارتش جمهوري اسلامي ايران طي سخناني با بيان اينكه دشمن آرام ننشسته و با تجربه بيشتر به ميدان خواهد آمد ، بر لزوم ايستادگي در دين و اعتقادات و همچنين پيش‌سازي در اين عرصه تاكيد كرد وگفت: بايد راه‌هايي را پيدا كنيد كه دشمن نسبت به ارتش طمع نكند زيرا دشمن همواره نسبت به ارتش طمع دارد و به اصطلاح يك حساب خودماني در مورد ارتش دارد. وي تاكيد كرد: من در تمام جلسات اين موضوع را گفته‌ام و در اينجا نيز تكرار مي‌كنم هيچ كس نبايد نگاه ملايمت آميزي از ارتش در برابر فتنه احساس كند. فرمانده كل ارتش در ادامه سخنراني خود امر به معروف و نهي از منكر را از نظر نظامي، خط مقدم حق عليه باطل بر شمرد و خطاب به مسوولين واحدهاي امربه معروف و نهي از منكر ارتش گفت: نبايد روحانيون عقيدتي سياسي ما همچون پزشك صبر كنند بيمار به نزد آنها برود بلكه بايد مثل واكسيناسيون در دل جمعيت رفته با برنامه‌هاي دين شناسي، بصيرت افزايي و توحيد نسبت به قوي كردن نيروي انساني ارتش اقدام كنند. صالحي در ادامه اظهاركرد: تزاحم حق و باطل خط مقدمي دارد كه همان امر به معروف و نهي از منكر است. وي با بيان اينكه امروز فضا بگونه‌اي است كه به راحتي از امر به معروف و نهي از منكر صحبت مي‌كنيم افزود: تفاوت رساله‌اي كه در دهه 40 از حضرت امام به طور مخفي به دستمان مي‌رسيد با رساله‌هاي ديگر در بخش امر به معروف و نهي از منكر بود آن‌زمان فضا به گونه‌اي بود كه امر به معروف و نهي از منكر با خطر همراه بود. فرمانده كل ارتش با بيان اينكه بصيرت امسال با بصيرت سال گذشته كه دشمن شناسي صرف بود‏‏، متفاوت است بر ضرورت بيان و آموزش حق و ولايت تاكيد كرد و گفت: من همواره با لباس غير نظامي به نماز جمعه مي‌روم و در ميان مردم حاضر مي‌شوم. در آن نماز جمعه حساس سال گذشته كه از دل جمعيت شعارهاي ضد نظام مي‌دادند ؛ به ما توصيه مي‌شد كه نرويم، اما ما عبور كرده و خود را به قلب نماز جمعه رسانديم و صحنه‌هايي بود كه همه آن را ديدند. فرمانده كل ارتش گفت: وقتي در پادگان‌ها مي‌رفتيم و مي‌ديديم كه به عنوان مثال عكس سران فتنه در اتاق‌هاي برخي از سربازان است به آنها نمي‌گفتيم كه آن عكس را پاره كنند، بلكه به مسئول عقيدتي ـ سياسي مي‌گفتيم كه سعي كنيد از دل‌هاي آنها اين موضوع را بيرون كنيد تا خود عكس‌ها را پائين آورند. وي گفت: اين شخصيت‌ها نيستند كه حق را تعيين مي‌كنند بلكه وقتي كه حق شناخته شود، شخصيت‌ها نيز شناخته مي‌شود. صالحي گفت: لشكري كه دشمن دل به او بسته است لشكر جهل، ترديد و شك است و دشمن نيز در اصول‏ ايجاد شك مي‌كند. فرمانده كل ارتش خطاب به مسئولين واحدهاي امر به معروف و نهي از منكر گفت: بايد كاري كنيم كه در جوانان ما نسبت به حقيقت تشكيك نشود. وي با تاكيد بر جلوگيري از عمل صوري به معارف اسلام، به ضرورت آموزش دين اشاره كرد و گفت: در آن نماز جمعه كه فتنه‌گر عرصه را از ما مي‌گرفت و يا زماني كه بر بالاي پشت بام الله‌اكبر مي‌گفتند دل فرزندان ما در خانه مي‌لرزيد و مي‌گفتند مگر مي‌شود الله‌اكبر گو را بازداشت كرد، اين يعني جنگ نرم دشمن كه بايد دلها را در برابر آن قوي كرد. فرمانده كل ارتش در پايان ابراز اميدواري كرد كه ارتش ولايي پشت سر مقام معظم رهبري و در راه اسلام حركت كند.


حیدر مصلحی: آژانس، جاسوس به ایران می‌فرستد

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل را به جاسوسی متهم کرد و ترور اخیر دو استاد فیزیک دانشگاه را نتیجه تحریم‌های سازمان ملل دانست.

به باور وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در میان بازرسانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی تاسیسات هسته ای به ایران می فرستد جاسوسان سرویس های بیگانه حضور دارند و آژانس باید پاسخگوی این اقدام خود باشد.

حیدر مصلحی همچنین شورای امنیت سازمان ملل را بخاطر وضع تحریم‌هایی علیه ایران، در ترور اخیر دو فیزیکدان ایرانی مقصر و نتیجه تحریم‌ها را افشای نام دانشمندان ایرانی دانسته است که بگفته وی آمریکا و انگلیس به دنبال آنها هستند.

اتم؛ تولید كيک زرد در بندرعباس و انتقال آن به اصفهان

ایسنا: مراسم رسمي ورود اولين محصول كيك زرد توليدي كارخانه بندرعباس ظهر امروز با حضور دكتر علي‌اكبر صالحي ـ رييس سازمان انرژي اتمي ـ و كاركنان و مديران مجتمع سوخت رآكتورهاي هسته‌يي اصفهان برگزار شد.

ظهر امروز ـ يكشنبه ـ با حضور دكتر علي‌اكبر صالحي ـ معاون رييس‌جمهور ـ اولين محصول كيك زرد توليدي كارخانه بندرعباس به مجتمع سوخت رآكتورهاي هسته‌يي اصفهان (مجموعه كارخانه‌هاي UCF,FMP, ZPP ) وارد شد.

همچنين دكتر علي‌اكبر صالحي درباره اين پيشرفت و بومي‌سازي توليد كيك زرد و استفاده از آن براي توليد سوخت در كنفرانسي خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ مي‌دهد.

خودکفایی در تولید کیک زرد هسته‌ ای

صدای و سیما: رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: نخستین محموله کیک زرد تولید شده در بندرعباس امروز - یکشنبه - به سایت هسته‌ای اصفهان ارسال شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، صالحی ظهر در نشست خبری در سایت هسته‌ای اصفهان گفت: ایران در تهیه کیک زرد هسته ای خودکفا شده است.

وی تصریح کرد: با ارسال این محموله ، گامی دیگر در تامین نیازهای اساسی صنعت هسته‌ای با قدرت برداشته شد.

صالحی گفت: این دستاورد بزرگ ، در حقیقت قسمت نوید بخش حرکت مستمر و بی‌وقفه تلاشگران و متخصصان این فناوری عظیم در مسیر تکمیل برنامه جامع اکتشاف ، استخراج و تامین مواد مورد نیاز تاسیسات هسته ای کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین خبر داد : معدن اورانیوم ساغند یزد در آینده نه چندان دور بهره‌برداری می‌شود و افزود: فعالیت‌ها مضاعف شده و روند احداث تاسیسات کیک زرد اردکان هم شتاب یافته است.

صالحی افزود: اکتشاف و استخراج با شتاب فراوان در چند سال صورت می‌گیرد و می‌خواهیم از نظر تامین اورانیوم در فاصله پنج سال به جایی برسیم که بتوانیم با اطمینان بگوییم مجموع سوخت مورد نیاز را در داخل تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به ترور شهید دکتر مجید شهریاری از دانشمندان هسته‌ای کشورمان به دست ایادی استکبار افزود: به بدخواهان و جنایتکاران و مجرمان بین‌المللی اعلام می‌کنیم که ما ایستاده‌ایم، مقاومت درس اول انقلاب ماست و یقین بدانید شما را از این حرکات اهریمنی تان مایوس خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما ملتی نیستیم که مایوس شویم ، ما یاس را از جنود ابلیس می‌دانیم. با شهید کردن عالمان و فرهیختگان ما ، نمی‌توانید در حرکت شتابان هسته‌ای ما سستی ایجاد کنید.

صالحی افزود: ملت بزرگ ایران انشاءالله در آینده شاهد دستاوردهای بزرگی خواهد بود. این روز فرخنده از این بابت است که شاهد اولین دستاورد کیک زرد تولیدی داخل کشورمان هستیم و این محموله به طور مستمر از بندرعباس به سایت اصفهان منتقل می شود.


آزار فعال دربند دانشجویی/بازگشت شاهد عینی به اوین

سایت کلمه: مجید دری ،دانشجوی ستاره دار در زندان بهبهان وضعیت نامناسبی دارد . او که چندی پیش برای گذراندن حکم شش سال حبسش به زندان بهبهان تبعید شده است در شرایطی نامناسب به سر می برد .

براساس گزارش های رسیده از زندان بهبهان، در این زندان تعدادی از زندانبانان با تحریک و حمایت یکی از مسوولان زندان ( م . آ)با شیوه های مختلف سعی در آزار و اذیت مجید دارند . آنها از انتقال مجید دری و یکی دیگر از زندانیان بند ۳۵۰، ایوب پرکار که همراه با مجید به بهبهان تبعید شده، به بندی بهتر جلوگیری می کنند .

همچنین این افراد مانع رسیدن کتاب و روزنامه به آنها می شوند و افرادی را برای کنترل لحظه به لحظه فعالیتهای شان در زندان اجیر کرده اند . رفتارهایی که گذراندن دوران سخت حبس در تبعید را بارها برای این دانشجوی ستاره دار سخت تر کرده است . او اکنون ۱۰۰۰ کیلومتر با خانواده و شهر محل زندگی اش فاصله دارد و باید شش سال را در زندانی با امکانات بسیار محدود سپری کند اما باز هم مسوولان زندان به آزار و اذیت او می پردازند .همچنین ( م. آ )تلاش می کند زندانیان دیگر را با این زندانی های تبعیدی دشمن کند و اجازه نمی دهد آنها با زندانیان دیگر کمترین تماس و گفتگو را داشته باشند .

مجید دری ،دانشجوی ستاره دار به گذراندن شش سال حبس تعزیری در زندان بهبهان محکوم شده است. این حکم توسط قاضی پیرعباسی ریاست شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده است .

شاهد عینی عاشورای تهران به زندان اوین بازگردانده شد

لیلا توسلی، شاعد عینی حوادث عاشورای سال گذشته در میدان ولیعصر که به دلیل اعلام شهادت در مورد زیرگرفته شدن یکی از شهروندان معترض توسط خودروی نیروی انتظامی به دو سال زندان محکوم شده بود، عصر امروز به زندان بازگردانده شد.لیلا توسلی که به تازگی زندگی مشترک خود را با یک وکیل دادگستری آغاز کرده، پس از عاشورای تهران نزدیک به دوماه در بند ۲۰۹ اوین زندانی بوده است.

به گزارش کلمه، لیلا توسلی، فرزند مهندس محمد توسلی و خواهر زاده ی دکتر ابراهیم یزدی است که در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه که تنها ۲۰ دقیقه طول کشیده است، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب لیلا توسلی را به اتهام حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد و روز عاشورا و با تأکید بر مصاحبه وی با رادیو فردا و بی بی سی به عنوان شاهد عینی کشته شدن یکی از شهروندان تهرانی توسط خودرو نیروی انتظامی و عبور از پیکر وی، به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات و با رعایت ماده ۴۶ قانون مجازات به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم کرده بود که عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

در حالی که تاکنون هیچ دادگاهی برای محاکمه عاملان شهادت شهرام فرجی زاده ، شهروند معترض در عاشورای تهران تشکیل نشده است، شاهد این ماجرا به جرم شهادت دادن در باره این واقعه امروز به زندان برده شد.

احتمال تبعید ارژنگ داودی به زندان بندرعباس

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" بازجویان وزارت اطلاعات تحت عنوان محاکمه قصد دارند زندانی سیاسی ارژنگ داودی را به بندرعباس منتقل کنند. طی نامه ای که آقای رئیسی وکیل زندانی سیاسی ارژنگ داودی در روزهای اخیر دریافت کرده است به او اعلام شده است که زندانی سیاسی ارژنگ داودی قرار است 8 دی ماه در شعبۀ 1 دادگاه انقلاب بندرعباس مورد محاکمه قرار گیرد. این اقدامات بازجویان وزارت اطلاعات در حالی صورت می گیرد که زندانی سیاسی ارژنگ داودی نزدیگ به 8 سال است در زندانهای اوین ،بندرعباس و در حال حاضردر زندان گوهردشت کرج زندانی است و از طرفی دیگر محل سکونت آقای داودی ،دستگیری ، پرونده سازی و محکومیت مبهم او در تهران بوده است و حتی از امکان تجدید نظر محروم شده است. دلایل انتقال و محاکمۀ مجدد او در بندرعباس هنوز نامشخص است. به نظر می آید که بازجویان وزارت اطلاعات تحت عنوان محاکمه قصد دارند آقای داودی را به زندان بندرعباس تبعید کنند تا او و خانواده اش را تحت فشارهای غیر انسانی خود قرار دهند و حداقل امکان اولیه که ملاقات با خانواده است را از او سلب نمایند. لازم به یادآوری است زندانی سیاسی ارژنگ داودی در سال 1382 با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد و پس از شکنجه های وحشیانه او را به بند 2- الف سپاه پاسداران منتقل کردند و در سال 1384 ابتدا به زندان گوهردشت کرج و سپس به زندان بندر عباس تبعید گردید.بعد از آن او را مجددا به زندان اوین منتقل کردند و از زندان اوین به زندان گوهردشت کرج تبعید شد که در حال حاضر در آنجا زندانی است. او به اتهام ؛اقدام علیه امنیت،نوشتن مانیفست سکولار،تشکیل جنبش آزاد ایرانیان،توهین به مقدسات و توهین به رهبری به 10 سال زندان توسط حسن زارع دهنوی متهم اردوگاه مرگ کهریزک محکوم شد. حسن زارع دهنوی همچنین خانه پلمپ شد او را به فروش رسانده است.آقای داودی در اعتراض با بازداشت غیر قانوانی و شرایط و محدودیتهای طاقت فرسا و غیر انسانی چند بار اقدام به اعتصاب غذا نمود و در آخرین بار 74 روز در اعتصاب غذا بسر برد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،نسبت به محاکمه و تبعید او به زندان بندر عباس و خطراتی که متوجه جان این زندانی سیاسی است هشدار می دهد و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران است. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران 14 آذر 1389 برابر با 5 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل


انتقال دو فعال سندیکايی به قرنطينه رجايی شهر

خبرگزاری هرانا - علی اکبر نظری از اعضای سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه که چندی پیش پس به صورت تلفنی به شعبه دوم ویژه امنیت احضار و پس از مراجعه در همان مکان بازداشت و هم اکنون به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

لازم به یاد اوریست هم اكنون رضا شهابی ، ابراهیم مددی از ديگر اعضاي سنديكاي اتوبوسراني تهران و حومه هم در زندان اوين به سر ميبرند. بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" همچنين اقاي غلامرضا غلامحسيني عضو هييت مديره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و از اعضاي شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر در ايران نيز به قرنطينه زندان رجايي شهر كرج منتقل شد.

وی در 12 آبان ماه سال جاری در یک مغازه کافی نت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از انجا به بند اطلاعات زندان رجایی شهر منتقل شد. وی در مدت بازداشت خود در این بند به شدت تحت شکنجه های فیزیکی و روحی بوده است.

این زندانی سیاسی چندین بار از سوی مقامات امنیتی و قضایی مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و اخرین بار فرزند وی توسط مامورین اطلاعاتی در شهر کرج به گروگان گرفته شده بود تا با فشار بر غلامحسینی وی خود را به اطلاعات معرفی نماید.


پنج سال حبس برای یک روزنامه نگار و وبلاگ نویس

خبرگزاری هرانا - سعید پورحیدر ، روزنامه نگار و وبلاگ نویس که هفدهم مهرماه برای دومین بار در یکسال گذشته بازداشت شده بود با رای شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم شد .

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" وی سه شنبه هفته گذشته پس از 52 روز بازداشت در بند 350 زندان اوین در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباس محاکمه و به اتهام " اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور " به پنج سال حبس که به مدت 5 سال به حالت تعلیق در آمد، محکوم شد.

لازم به ذکر است فعالیت تیلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ، توهین به مقدسات و زیر سوال بردن احکام اسلام ، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی ، اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و توهین به رییس جمهور پنج اتهام این روزنامه نگار بود که در شعبه چهار بازپرسی دادسرای اوین به وی تفهیم شده بود .

قبل از صدور کیفر خواست و در مرحله بازپرسی ، براي دو اتهام توهین به رییس جمهور و توهین به مقدسات و زیر سوال بردن احکام اسلامی قرار منع تعقيب صادر شده بود كه دادگاه انقلاب نیز از دو اتهام دیگر اخلال در نظم عمومي و فعاليت تبليغي عليه نظام وی را تبرئه و به اتهام اجتماع و تباني به قصد براندازي ، دادگاه براي اين روزنامه نگار پنج سال حبس تعزيري در نظر گرفت كه اين حكم به مدت پنج سال به حالت تعليق درآمد .

سعيد پورحيدرشانزدهم بهمن سال گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس تحمل يكماه انفرادي در بند 240 زندان اوين آزاد شد . وي براي دومين بار در هجدهم مهرماه سالجاري بازداشت و بند 350 منتقل شد


پیشنهاد تعطیلی 2 تا 5 روزه تهران در روزهای آتی

به گزارش خبر آنلاین در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران که دقایقی پیش به پایان رسید، پیشنهاد تعطیلی ۲ تا ۵روزه تهران منوط به تصمیم هیئت وزیران مصوب شد.

بنا بر این گزارش، این پیشنهاد قرار است در جلسه امشب هیئت وزیران ارائه و درباره آن تصمیم‌گیری نهایی شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد طرح زوج و فرد تا پایان سال در تهران اجرا شود و کلیه همایش‌ها و نمایشگاه‌ها نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام خواهد شد.

این گزارش متعاقبا تکمیل، به محض دریافت اطلاعات تکمیلی، گزارش نهایی را منتشر و در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

درباره سرطان‌زایی بنزین تولید داخل گزارش می‌دهند

سایت آفتاب: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس از ماموریت مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات برای تهیه گزارشی در خصوص احتمال سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داد.

غلامعلی میگلی‌نژاد از اصرار کمیسیون مذکور به بررسی آثار سوء بنزین تولیدی در پالایشگاهها خبر داد و به خبرآنلاین گفت: در اولین گزارش کارشناسی دیوان محاسبات آلوده بودن بنزین های تولیدی در پالایشگاه ها به صورت تلویحی رد شده است، اما کمیسیون اصرار دارد که این موضوع دوباره مورد بررسی قرار گیرد که اگر این بنزین آثار سوء دارد تولید آن متوقف شود.

نماینده بوشهر با بیان اینکه سیستمی که برای پالایشگاه ها تعریف شده است برای تولید فرآورده های نفتی است نه تولید بنزین، همچنین خاطرنشان کرد: موضوعی که در هفته های اخیر در مورد بنزین تولیدی این پالایشگاه ها مطرح شده شائبه سرطان‌زا بودن این بنزین است که در خصوص این موضوع، مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات مجلس مامور شدند تا قضیه را مورد بررسی قرار داده و گزارش نهایی را به کمیسیون ارائه دهند.

وی تاکید کرد: قرار است دیوان محاسبات آخرین گزارش خود را در خصوص بنزین تولیدی از پالایشگاه های پتروشیمی ارائه کند و سپس از ناحیه کمیسیون تعیین تکلیف شود و در دستور کار کمیسیون تاکنون قرار نگرفته است.

به گفته میگلی‌نژاد، تا زمان ارائه گزارش کارشناسی از ناحیه دیوان محاسبات تصمیم گیری صورت نخواهد گرفت . لذا باید منتظر شد تا از ناحیه دیوان محاسبات در ارتباط با بنزین تولیدی از ناحیه پتروشیمی منتشر شود.

وی در نهایت بار دیگر تصریح کرد که: در صورت اثبات سرطانزا بودن بنزین تولیدی در این ۶ پالایشگاه، یقینا کمیسیون از تولید بنزین غیر استاندارد که مشکل زیست محیطی داشته باشد، جلوگیری می کند.

پیش از این هم یک عضو دیگری کمیسیون انرژی مجلس به صراحت از سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داده و گفته بود: بنزینی که در پالایشگاه ها به شکل غیر استاندارد تولید میشود سرطانزا است واگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد مردم را به صورت حاد تری درگیر می‌کند و هزینه تمام شده آن برای کشور نیز بالاتر است.

عسگر جلالیان اضافه کرده بود: اگر با کمبود بنزین مواجه شویم به مردم فشار می‌آید و با نارضایتی آنها مواجه خواهیم شد. اما بحران نارضایتی مردم قابل مدیریت و کنترل است و نهایتا با عصبانیت آن ها رو به رو هستیم که خطرش کمتر از این است که مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهیم.


دردهای امروز وطن/ چهاردهم آذرماه

گزارش خبرنگار ما از تهران: ادارات و سازمان های دولتی تهران امروز نیز به بهانه آلودگی هوا یک ساعت زودتر تعطیل شدند. تعطیلاتی که نه تنها تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشت بلکه بسیاری از رسانه ها از افزایش چند درصدی آلودگی شهر خبر دادند. اما واقعیت چیست؟ حدود ساعت 13:30امروز درنگ کوتاه پشت چراغ قرمز فرصتی شد تا به صورت تصادفی کنار یک افسر راهنمایی و رانندگی در نزدیکی خیابان کریمخان تهران در حالی که ماسک ضد آلودگی اش به جای دهان در زیرگلویش آویزان شده بود بایستم. به شوخی به او گفتم جناب سروان ماسک نمی زنید؟ با پوزخند جواب داد: «کار از این حرف ها گذشته! ماسک بزنم کی سوت بزند؟» از او پرسیدم تعطیل شدن اداره ها تاثیری در ترافیک و ترددها داشته است؟ اما جواب او تنها «نه» نبود.

افسر راهنمایی با صراحت گفت:«بازیه بازی بنزین. اینها نتوانستند بنزین کافی وارد کنند. بنزینی هم که در پالایشگاه ها تولید می کنند کیفیت بدی دارد و همین بنزین هم آلودگی را ده برابر کرده!» چراغ سبز شد و از خطوط عابر پیاده با تعجب رد شدم. آری به نظر حرف بی حسابی نبود. چون بنزینی که در پالایشگاه های ایران تولید می شود بنزین نیست بلکه ماده ای سوختی شبیه بنزین با فرمول نزدیک به «بنزوات» است.

مترو کابوس هر روز مسافرانش است اما احساس خفگی و فشار له شدن در آن به مراتب قابل تحمل تر از هزینه کرایه تاکسی ها و ساعت ها معطلی در ترافیک است. کابوس مترو یک اجبار است چرا که بسیاری از تاکسی ها هرگز در طول روز مسافری را سوار نمی کنند مگر به صورت دربستی با کرایه های بالا. اتوبوس ها هم دست کمی از مترو ندارند. تازه اگر مجبور نباشی 15 تا 45 دقیقه برای رسیدن آنها به ایستگاه صبر کنی. بیچاره آنهایی که هزینه سفر با تاکسی را ندارند و مسیر خانه هایشان کیلومترها با ایستگاه مترو فاصله دارد.اوضاع BRT بهتر است.

امروز صبح وسط یکی از میادین تهران 2کارگر افغانی درحال برش سنگهای مرمر بودند. خاک برافراشته ناشی از سنگ تراشی بخشی از میدان را همانند استادیوم های ایتالیا در دربی میلان و اینتر و آتشبازی تماشاگران آنها کرده بود. کاهش آلودگی دروغی بیش نیست.

- ترس از تظاهرات در روز 16 آذر باعث شده تا بسیاری از دانشجویان دانشگاه های کشور را به کمیته های انضباطی و دفاتر حراست و بسیج فرابخوانند و با تهدید و گرفتن تعهد جلوی هر تجمع و اعتراض احتمالی را بگیرند.

- دیروز و امروز به بسیاری از تلفن های مبایل از طرف وزارت اطلاعات SMS ارسال شد. پیامی که در آن از شهروندان عزیز خواسته شده بود تا اخبار خود را به تلفن 113 اطلاع دهند، «آدم فروشی رسمی»

- بعد از تهران و اصفهان اداره محیط زیست مشهد هم از افزایش آلودگی این شهر خبر داد. البته آلودگی ناشی از آتش سوزی جنگل های استان مازندران، گلستان و گیلان و بخش هایی از شاهرود و آتش سوزی جنگل های مرزهای غربی کشور چندان خبرهای مهمی برای رسانه های حکومت نیست!

- با نزدیک شدن به روزهای عزاداری محرم هیات ها و تکیه ها تبدیل به پایگاه های بسیج شده و پاتوق مناسبی برای برادران بسیجی ایجاد شده است.

و در آخر اینکه با وجود این همه شعار و تبلیغات وزارت اطلاعات که اعلام کرد عاملان ترور اخیر 2 استاد را شناسایی کرده اند وزیر کشور و وزیر علوم در لابلای حرف هایشان دوباره امریکا و اسرائیل را متهم کردند بی آنکه از دستگیرشدگان حرفی بزنند.

سالگی، سن آغاز فحشا در ایران

روزآنلاین: طبق قوانین جمهوری اسلامی، تن فروشی زنان و روسپیگری در ایران جرم محسوب شده و مجازات های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است اما طبق قوانین اسلامی می توان با خواندن یک "صیغه موقت" به آن جنبه رسمی یا لااقل شرعی داد. با وجود این، مسائل مربوط به زنان مانند بدحجابی یا روسپیگری همواره یکی از موضوعاتی بوده که حکومت اسلامی پس از انقلاب 1357 با آن درگیر بوده است و طرح های مختلفی برای برخورد با این پدیده ها اجرا شده که همگی پس از مدتی رها شده اند.

برابر برخی گزارش های نیمه رسمی که در سال های گذشته در منابعی مانند خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شده، در 10 سال اخیر میانگین سن دختران فراری در تهران که به تن فروشی اشتغال دارند از 28 سال به 9 تا 17 سال رسیده است و حدود 10 هزار باند فحشا تنها در پایتخت ایران فعالیت می کنند.

سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، مدیر گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس در تیرماه 1388 گفته بود: "در دهه 60 و 70 سن روسپیگری بالای 30 سال بود اما اکنون سن روسپیگری از 15 سال به بالا رسیده است."

کارشناسان، فقر و وضعیت نامناسب معیشتی، بیکاری، اعتیاد، اخراج از محل کار، ازدواج اجباری، تنوع طلبی مردان و... را علل اصلی افزایش فحشا در ایران می دانند.

نماينده ولي فقيه در سپاه: نوحه هاي مراسم عزاداري بايد هدفمند باشد

روزنامه مردمسالاری: حجت الاسلام والمسلمين سعيدي گفت: اشعار و نوحه هاي به کار گيري شده در مراسم عزاداري امام حسين(ع)بايد هدفمند، در راستاي نهضت عاشورا بوده و نيازمند پالايش و پيرايش است. به گزارش ايسنا، نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اولين گردهمايي مداحان پاسدار با تاکيد بر لزوم توجه به شناساندن يزيديان و حسينيان امروزي در مراسم عزاداري عاشوراي امام حسين (ع) تصريح کرد: يک حماسه به دليل حماسه بودنش، ممکن است دچار آسيب شود و نياز به درمان داشته باشد و بايد از حماسه هايي که نقش ضد استعماري و ضد استبدادي دارند، به گونه اي خاص مواظبت لازم صورت گيرد. سعيدي حماسه حسيني را يکي از حماسه هايي دانست که به لحاظ برد و عمق تاثير گذاري همواره با دشمنان مختلف روبه روست و اظهارداشت: ممکن است در طول تاريخ پاسداران و حافظاني نباشد که از حماسه هاي بزرگ حفاظت کنند و اين رخداد به ضد خود تبديل شود و اثر گذاري خود را از دست بدهد. وي با اشاره به تلاش هايي که براي تحريف حادثه کربلا از گذشته تا کنون صورت پذيرفته است، تصريح کرد: سوگواري و عزاداري به عنوان يکي از شيوه هاي موثر و قدرتمند مي تواند حادثه عاشورا را زنده نگه دارد و در عين همين شيوه هاي ماندگار، در صورت عدم هوشياري و مراقبت مي تواند مانند شمشير دو لبه اي باشد که خودش را نيز در معرض آسيب و خطر قرار دهد. سعيدي خاطر نشان کرد: نوحه سرايي، گريستن، گرياندن، تشکيل هيئت ها و دسته ها، ذکر مصيبت و روضه خواني شيوه هايي است که مي تواند هم زمينه ماندگاري و هم مسير انحراف عاشورا را بستر سازي کند.


بانک مرکزی: افزایش نرخ تورم در کشور

خبرگزاری مهر: بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به آبان ماه امسال را 9.7 درصد اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه در مهرماه 0.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1383 ( 359 قلم کالا و خدمت ) در آبان ماه 1389 نشان می دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان ماه 1389 نسبت به ماه قبل 1.1 درصد افزایش یافت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 12.5 درصد رشد داشته است.

همچنین نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1388 معادل 9.7 درصد است، این درحالی است که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیر ، مرداد، شهریور و مهرماه امسال به ترتیب 9.1 ، 8.8 ، 8.9 و 9.2درصد بوده است.

در عین حال، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه 10.4 درصد، در اردیبهشت ماه 9.9 و در خردادماه 9.4 درصد گزارش شده است. محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی تورم ناشی از آزادسازی قیمتها را خارج از اراده بانک مرکزی عنوان کرده است.

اکونومیست: افزايش نرخ بيکاری در ايران

ایسنا: تازه‌ترين گزارش واحد اطلاعات اكونوميست نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري ايران در سال جاري به 13.2 درصد افزايش خواهد يافت.

كونوميست در گزارش ماه نوامبر 2010 خود که جديدترين گزارش اين واحد به شمار مي‌رود با تاکيد دوباره بر آمارهاي پيشين خود نيروي كار ايران در سال گذشته را 25 ميليون نفر و نرخ بيكاري را 12.9 درصد اعلام و پيش‌بيني كرد كه اين شاخص‌ها در سال جاري به ترتيب 25 ميليون و 700 هزار نفر و 13.2 درصد خواهد بود.

انتظار مي‌رود طي دو سال آينده نيروي كار ايران به ترتيب معادل 26 ميليون و 400 هزار نفر و 27 ميليون نفر باشد كه اين شاخص براي نرخ بيكاري معادل 14.1 و 15 درصد خواهد بود.

در سال 1392 شمار افراد داراي شغل ايران به 27 ميليون و 700 هزار نفر خواهد رسيد كه اين ميزان براي سال 1393 معادل 28 ميليون و 400 هزار نفر پيش‌بيني شده است.

در همين حال عنوان شده است كه نرخ بيكاري در سال 1392 برابر با 15 درصد خواهد بود كه با اندكي افزايش در سال پس از آن به 15.5 درصد مي‌رسد.

سال 1394 سالي است که در آن نرخ بيکاري به 15.1 درصد کاهش خواهد يافت و جمعيت کاري ايران معادل 29 ميليون و 100 هزار نفر خواهد بود.

آزادسازی قريب ‌الوقوع قيمت‌ ها

روزنامه دنياي اقتصاد- شمس‌الدین حسینی و محمد رضا رحیمی، سخنگویان اقتصادی و سیاسی دولت از آزادسازی قریب‌الوقوع قیمت‌ها خبر دادند و اعلام داشتند که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور به زودی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را با محوریت اصلاح قیمت‌ها اعلام خواهد کرد. دو سخنگوی دولت در شرایطی از آزادسازی قریب‌الوقوع قیمت‌ها سخن گفته‌اند که در سوی دیگر محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران طی اظهارنظری خواستار تعویق اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید شد و دلیل آن را عدم فشار به صنایع تولیدی و افزایش نیافتن هزینه‌های تولید اعلام كرد. به گفته نهاوندیان، مستثنی شدن صنایع تولیدی از اجرای قانون یارانه‌ها به ویژه در بخش برق و گاز باعث می‌شود تا قیمت‌ها زیاد بالا نرود؛ اما در سوی دیگر جمشید پژویان، رییس شورای رقابت و تئوریسین اقتصادی دولت به صورت غیر‌مستقیم با پیشنهاد نهاوندیان مخالفت کرده است و اعلام داشت اگر صنایع انرژی‌بر تنها به خاطر انرژی نزدیک به مجانی سر پا هستند، بهتر است از رده خارج شوند.

سخنگويان اقتصادي و سياسي دولت خبر دادند آزادسازي قريب‌الوقوع قيمت‌ها

شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت و محمدرضا رحيمي سخنگوی سیاسی دولت دیروز همزمان از اعلام قریب‌الوقوع آغاز اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها از سوی رییس‌جمهور خبر دادند. حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در حاشیه همایش بیمه و توسعه گفت که اصلاح قیمت‌ها در قالب اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در آینده نزدیک اعلام می‌شود. وی درباره زمان اجراي اصلاح قيمت‌ها در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها تصریح کرد:‌ دولت به عنوان نماينده مردم توانسته نقش خود را درست ايفا كند و اشتياق مردم براي اجراي طرح نشان‌دهنده‌ همين موضوع است و اتفاقات و تعطيلي‌هاي اخير نشان داد كه هدفمند كردن يارانه‌ها يك اضطرار است و نه يك انتخاب. حسینی اضافه کرد البته اضطرار به اين معني نيست كه اگر امروز انجام نشود ديگر نمي‌توان فردا آن را انجام داد. وي ادامه داد: فعلا نمي‌توان زمان دقيق را اعلام كرد و به موقع اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح قیمت‌ها اعلام نشده است، افزود: آنچه باعث تامل ما شده این است که هر چه با آمادگی بیشتر و جزئیات دقیق‌تر عمل شود موفقیت آن هم بیشتر است. حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این تأخیر به علت مسائل امنیتی است؛ گفت: ‌این موضوع صحت ندارد. از سوی دیگر، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور دیروز در نخستين نمايشگاه راه‌وترابري تصریح کرد: به‌زودی با اعلام ريیس‌جمهور قانون هدفمندی یارانه‌ها (بامحوریت اصلاح قیمت‌ها) وارد فاز اجرایی می‌شود. وی با اشاره به اعلام اجرای قانون از سوی رييس‌جمهور افزود: اولين نتيجه اجراي اين قانون صرفه‌جويي سوخت در بخش حمل‌ونقل است. رحيمي دستاورد ديگر اجراي اين قانون را توزيع عادلانه يارانه‌ها عنوان كرد و گفت: با صرفه‌جويي و توزيع عادلانه يارانه‌ها اعتبارات فراواني به صندوق توسعه ملي واريز خواهد شد كه بخش عمده‌اي از اين اعتبارات در بخش حمل و نقل كشور هزينه خواهد شد. وی همچنین گفت: دولت هم‌اكنون در بخش حامل‌هاي انرژي 80 هزار ميلياردتومان يارانه مي‌دهد كه با اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها اگر نيمي از اين مبلغ صرفه‌جويي شده و در راه توسعه و پيشرفت كشور هزينه شود شاهد تحولي بزرگ در پيشرفت كشور خواهيم بود. یارانه‌های نقدی دوبرابر می‌شود در حالی که با واریز یارانه‌های نقدی 81 هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، یک قدم تا اجرای قانون و اعلام آزادسازی قیمت‌ها باقی نمانده، رییس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران اعلام کرد که خود نیز منتظر است تا زمان اعلام آن فرا برسد و وی در عین حال هفته پیش در سفر استانی به مازندران در جمع مردم ساری اعلام کرد ‌که با اجراي كامل طرح هدفمندكردن يارانه‌ها، ‌‌حداقل 2 برابر يارانه‌هاي واريز شده، به حساب مردم واريز خواهد شد. احمدي‌نژاد در عین حال اظهار امیدواری کرد با كمك مردم در اجراي اين طرح، يك پايه‌ريزي مناسبي صورت ‌گيرد كه تا 50 سال آينده نيز هيچ‌كس نتواند احقاق حق ملت را با مشكل روبه‌رو كند.احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به جوسازی عليه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: اگر هدفمند كردن يارانه‌ها اجرا شود، اولا فقيري در كشور پيدا نخواهد شد، ثانيا فاصله‌ طبقاتي به شدت كاهش پيدا مي‌كند و ثالثا فرصت براي كار سازنده و پيشرفت كشور و رشد اقتصادي و توليدي بيش از پيش در كشور فراهم مي‌شود. بازتوزیع 16 هزارمیلیارد تومان تا پایان سال اظهارات رییس‌جمهور درباره دوبرابر شدن میزان یارانه نقدی در حالی مطرح می‌شود که بنابر گفته مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها قرار است تا پایان سال در صورت اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، در مدت باقي مانده، 16 هزار ميليارد تومان از منابع حاصل از هدفمند شدن يارانه‌ها، بين خانوارها باز توزيع شود. همچنین بر اساس ثبت‌نام‌های صورت گرفته از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در 31 استان تا 20 آبان ماه مبلغ 81 هزار تومان یارانه نقدی دوماهه به صورت علی‌الحساب به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. این در حالی است که به گفته فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی تا پایان سال جاری یک مرحله دیگر یارانه نقدی نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. 10 درصد مردم ثبت نام نکرده‌اند از دیگر سو در حالی که عملیات واريز يارانه نقدي علي الحساب 81 هزار تومانی به ازاي هر نفر در حساب سرپرستان خانوار متقاضي که در سال 87 ثبت‌نام کرده بودند به اتمام رسیده، اما بنا بر اعلام رییس مرکز آمار ایران از میان جمعیت 74 میلیونی ایران 10 درصد از مردم برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده اند. البته در این میان برخی از دریافت یارانه نقدی انصراف داده و برخی دیگر نیز با اطلاع از میزان یارانه نقدی به صرافت افتاده‌اند که برای دریافت یارانه نقدی در مرحله جدید ثبت‌نام کنند. به این ترتیب به گفته عادل آذر، براساس آخرين آمار ارائه شده به وزارت رفاه و سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها 20 ميليون خانوار ايراني فرم اطلاعات اقتصادي خانوارها را پر كرده‌اند و اين تعداد خانوار ايراني شامل 67 ميليون و 640 هزار نفر مي‌شوند که یارانه به‌حساب سرپرستان خانوار آنها واريز ‌شده است. این در حالی است که از ابتدای آذرماه، ثبت‌نام از جامانده‌ها و کسانی که تاکنون به هر دلیل نتوانسته اند اطلاعات خود را ارائه دهند آغاز شده و بنا بر اظهارات بهروز مرادي‌، رييس سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها این افراد از پرداخت یارانه نقدی 81 هزار تومانی مرحله اول بهره‌مند نخواهد شد‌ و تنها پرداخت مرحله دوم تا پایان سال به آنها تعلق خواهد گرفت. تعويق اصلاح قيمت‌ها تا زمستان؟ اعلام زمان قریب‌الوقوع اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که از سوی دو سخنگوی دولت مطرح می‌شود در حالی است که با وجود اعلان آمادگی دولت برای اجرای قانون اما نشانه‌هایی نیز از تعویق اصلاح قیمت‌ها وجود دارد. بر این اساس همزمان با اعلام سهميه بنزين براي آذرماه كه در اتفاقي نادر دقيقا در آخرين روز آبان منتشر شد و احتمال آن می‌رفت که ابتدای آذرماه زمان اجرای قانون باشد، وزیر نیرو نیز در اظهار نظری شفاف اعلام کرد که مردم اثر هدفمندسازي يارانه‌ها را از نيمه اسفندماه در قبوض برق خود خواهند ديد كه چنانچه برنامه يك‌ماهه كردن قبوض برق اجرايي می‌شد، ظهور قيمت‌هاي جديد در قبوض برق مستلزم آغاز هدفمندسازي از بهمن‌ماه است.در همین حال، سخنگوي كميسيون ويژه مجلس نیز از قصد دولت بر «كشاندن هدفمندسازي يارانه‌ها به پايان سال به منظور اجتناب از افزايش مجدد قيمت‌ها در ابتداي سال 90» خبر خبر داد كه احتمال آغاز هدفمندسازي يكباره قيمت‌ها تا آغاز زمستان را بسيار كمرنگ می‌كرد. از سوی دیگر نامعلوم بودن سرنوشت بنزین و اعلام ماه به ماه سهمیه آن می‌تواند نشانگر تردید در اجرای قانون باشد و به نظر مي‌رسد که آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به فصل زمستان موکول شده و احتمالا تا پایان فصل پاییز به اجرا در نخواهد آمد.هرچند که پیشتر رویانیان با اعلام سهمیه بنزین آذرماه اعلام کرد که اين تصميم نافي اجراي احتمالي هدفمندي يارانه‌ها در آذرماه نخواهد بود و احتمال اعمال تغییرات قیمتی در آذرماه وجود دارد. پيشنهاد نهاوندیان برای تعويق اجراي قانون در بخش توليد در این میان با وجود آنکه بخش خصوصی بعد از قانوني شدن طرح هدفمندكردن يارانه‌ها انتقاد كمتري نسبت به اين طرح مطرح کرد، اما نهاوندیان رييس اتاق بازرگاني ايران خواستار به تعويق انداختن اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها در بخش توليد شد كه آن را در قالب پيشنهادی عنوان كرد. وي در توضيح بيشتر اين پيشنهاد به ايسنا گفت: اين پيشنهاد من مربوط به بخش توليد كه 30 درصد مصرف در آن است، بوده،‌ آن هم در مورد برق و گاز آن كه كنتور دارد و هر لحظه نرخ آن معلوم است. وي ادامه داد: در اين مورد مي‌توان وقتي خيال ما در بخش مصرف خانگي راحت شد، در بخش توليد عمل كنيم. نهاونديان در مورد مدت اين تعويق نيز اظهار كرد: هر موقع كه اين مرحله يعني مرحله اول مربوط به مصرف خانگي تمام شد، مي‌توانيم به آن بپردازيم. وي تاكيد كرد: در فاز اول بايد به مصرف خانگي بپردازند و واحدهاي توليدي مدنظر نباشند. رييس اتاق ايران همچنين عنوان كرد: در قانون هدفمندكردن يارانه‌ها تصويب شده كه اين كار تدريجي و با شيب ملايم صورت بگيرد و پنج سال بايد زمان ببرد. يعني در هر سال 20 درصد اين مقصود بايد حاصل شود. وي اضافه كرد: يكي از پيشنهادهاي اتاق بازرگاني هم اين بوده كه در اين حركت عمدتا توليد محور حركت كنيم و نگذاريم به بخش توليد كشور فشار بيايد. نهاونديان در پايان تصريح كرد: چه اشكالي دارد كه ما 30 درصد مصرف انرژي را كه مربوط به بخش توليد است، به مرحله دوم موكول كنيم، به اين ترتيب بهانه‌اي نخواهد ماند كه قيمت‌ تمام شده توليدات داخلي به سبب بالا رفتن قيمت انرژي بالا ‌روند. اين را مي‌توان براي زماني گذاشت كه اين طرح در بخش خانگي تثبيت شد.

اجرای قریب الوقوع حذف یارانه نان

مقدمات اجرای قانون هدفمند‌سازی در بخش آرد و نان در وزارت بازرگانی فراهم شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر بازرگانی با بیان این مطلب گفت: پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه ها قیمت آرد و گندم، ملی و قیمت نان به‌ صورت منطقه‌ای محاسبه خواهد شد.

محمود دودانگه با اشاره به بالا بودن قیمت نان در واحدهای آزاد پز ،افزود : قیمت نان در واحدهای دولتی بسیار پایین است که با اجرای این قانون قیمت متعادل خواهد شد.

وی گفت : با عرضه آرد به نرخ ملی ،قیمت نان در واحدهای آزادپزها کاهش و در واحد های دولتی‌ها اندکی افزایش خواهد داشت که این افزایش قیمت با بهبود کیفیت نان جبران می‌شود.

دودانگه با اشاره به تعیین قیمت ها درکارگروه طرح تحول اقتصادی، خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی مقدمات هدفمندسازی یارانه آرد و نان را فراهم کرده است ه و در حال حاضر آمادگی اجرای آن در تمامی استان ها وجود دارد.

واردات ایران ازامارات،6برابرصادرات به این‌كشور

در هشت ماه اول امسال ایران 12 میلیارد دلار كالا از امارات وارد و تنها 2 میلیارد دلار كالا به این كشور صادر كرده است/ مهمترین كالاهای صادراتی غیر نفتی ایران پروپان مایع شده ،هیدروكربورهای گازی و گازهای نفتی بوده است.

به گزارش ایلنا آمارهای ارائه شده نشان می دهد میزان واردات كالا به كشور در این دوره زمانی افزایشی برابر با 23 درصد را نشان می‌دهد . بر این اساس كل واردات كالا به كشور 40 میلیارد و 288 میلیون دلار گزارش شده است . رئیس كل گمرك در این خصوص گفت: وزن این میزان كالای وارداتی درهشت ماهه امسال 29 میلیون و 974 هزار تن بود كه از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل3/3 درصد كاهش داشت. محمدی در خصوص اقلام عمده وارداتی ادامه داد: در هشت ماهه امسال طلای خام عمده‌ترین كالای وارداتی ایران بود و با اختصاص69 / 8 درصد از كل ارزش واردات جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. وی گفت: شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با 82 / 3 درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت و گرم نورد شده با 67 / 1 درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. وی افزود: در مدت یاد شده امارات متحده عربی 17 /31 درصد از كل ارزش واردات كشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترین كشور صادركننده كالا به ایران در رتبه نخست جای گرفت . سهم امارات از واردات كشورمان در این مدت 12 میلیاردو559 میلیون دلار بود. چین با 3میلیارد و457 میلیون دلار و 58 / 8 درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و كشور آلمان نیز با 2 میلیارد و 833 میلیون دلار و 7 درصد در رتبه سوم جای گرفت. كشورهای سوئیس و تركیه نیز به ترتیب 6/6 درصد و3 /6 درصد از ارزش كل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. او در بخش دیگری از سخنانش در خصوص وضعیت كالاهای صادراتی كشور نیز گفت: وزن صادرات غیرنفتی8ماهه امسال 44 میلیون و 830 هزار تن بود كه به لحاظ وزن نیز 2 /27درصد رشد داشته است . به گفته وی درهشت ‌ماهه نخست امسال‌ صادرات غیرنفتی بااحتساب میعانات گازی به 20 میلیارد و 290 میلیون ‌دلار رسید كه نسبت به مدت مشابه سال قبل2 / 26 درصد افزایش یافته است. اردشیر گفت: وزن این میزان صادرات غیرنفتی 44 میلیون و 830 هزار تن بود كه به لحاظ وزن نیز 2 /27درصد رشد داشت. رئیس كل گمرك ایران افزود: در مدت یاد شده صادرات غیرنفتی كشورمان بدون احتساب میعانات گازی به17 میلیارد و 131 میلیون دلار رسید كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 31 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین وزن صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به 40 میلیون و55 هزار تن رسید كه در مقایسه با سال قبل 6 / 35 درصد رشد داشته است. محمدی افزود:درهشت ماهه امسال پروپان مایع شده عمده‌ترین كالای صادراتی كشورمان بود. سهم این كالا از صادرات غیرنفتی كشورمان در مدت یاد شده 900 میلیون دلار بود و 25 / 5 درصد از كل صادرات غیرنفتی به این كالا اختصاص داشت. جایگاه بعدی نیز به پلی اتیلن گرید فیلم اختصاص داد كه سهم این كالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به 865 میلیون و 200 هزار دلار رسید. سایر گازهای نفتی و هیدروكربورهای گازی شكل مایع شده با 717 میلیون دلار سومین كالای عمده صادراتی كشورمان بود و 2 / 4 درصد از ارزش كل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دارد. سنگ آهن نیز چهارمین كالای عمده صادراتی ایران در مدت یاد شده بود و با 665 میلیون و 700 هزار دلار ، 9 / 3 در صد از كل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد و متانول نیز با 660 میلیون و 800 هزار دلار در جایگاه پنجم قرار گرفت. رئیس كل گمرك گفت: درهشت ماهه نخست امسال چین با واردات 3میلیارد و 94 میلیون دلار انواع كالای ایرانی عمده‌ترین واردكننده كالا از ایران بود.در این مدت 1 / 18درصد از كل صادرات غیرنفتی كشورمان به كشور چین اختصاص داشت. به گفته وی عراق با خرید 2 میلیارد و 843 میلیون دلار انواع كالای ایرانی، دومین كشور بزرگ واردكننده كالا از ایران بود. سهم عراق از كل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 6 / 16 درصد رسید. امارات متحده عربی با2 میلیارد و 357 میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها 76 / 13 درصد از كل صادرات غیرنفتی كشورمان به این كشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با یك میلیارد و 107 میلیون دلار و افغانستان با 816 میلیون دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

بانک ویژه روحانیون تاسیس می شود

سایت جهان نیوز: «بانك اسلامی ویژه طلاب تاسیس می‌شود» چرا كه احتمال آمیخته شدن سرمایه آنها با ربا‌، حساسیتی در میان اعضای حوزه علمیه و روحانیون در تعامل با بانك‌ها ایجاد كرده است.

به نوشته تهران امروز نمایندگان این قشر از جامعه در نشست علمی انجمن اقتصاد اسلامی گرد هم آمدند تا بانكی با قانونی كه خود می‌پسندند راه‌اندازی كنند. اما تاسیس بانك طلاب از یك سو در راستای گسترش صنعت بانكداری و در كنار تاسیس و كسب مجوز بانك‌های تخصصی نفت، گردشگری، ایران دخت و سایر بانك‌هایی از این دست كه طی روزهای اخیر به جهت علاقه موسسان‌شان به صنعت بانكداری و سودی كه از این طریق به جیب‌هایشان وارد می‌كنند،قرار است تا با نیتی متفاوت از یك ایده علمی به بانكی واقعی تبدیل شود و منابع مورد نیاز این قشر از جامعه را تجهیز كند. هدف دیگر از تاسیس این بانك بستن پرونده‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی 26‌ساله بانكداری اسلامی و اجرای عملی تئوری‌های اقتصاد اسلامی در سیستم بانكی و تقسیم سود واقعی از فعالیت‌های اقتصادی است. صحبت از اجرای قانونی است كه تابه‌حال هیچ یك از مسئولان نظام بانكی نخواسته‌اند تا فراتر از یك تئوری باشد. قانونی كه برای پی بردن به جنبه اجراییش در كشور مان 50 سال زمان صرف شد و حال با گذشت 26 سال از قانون بانكداری بدون ربا و برگزاری بیست و یك همایش سالیانه در خصوص بانكداری اسلامی و باید‌ها و نبایدهای اجرایی‌اش هنوز نظام بانكی ما آگاهانه به فعالیت مرسوم خود ادامه می‌دهد.

عباس موسویان می‌گوید: نیمی از طلاب كشور در سیستم بانكی كشور حساب ندارند و برای اعتماد و اطمینان بیشتر این قشر به بانك‌ها، در حال بررسی‌های علمی تاسیس بانك اسلامی به محوریت حوزه و مدیریت حوزه علمیه هستیم تا با راه اندازی این بانك یك الگو، ایده و نظریه اسلامی عملی در سیستم بانكی كشور داشته باشیم.

او كه عضو كارگروه بانكداری اسلامی و شورای فقهی بورس كالا و اوراق كشور است و سالها است در زمینه بازار پولی و مالی اسلامی تحقیق می‌كند بارها و بارها در گفت و گو هایش به صراحت از دور زدن قانون در بانك‌های كشور گلایه كرده است و راه كارهای مختلفی برای نجات سیستم بانكی از گردابی كه تا سر در آن فرو رفته ارائه كرده است ولی از حرف تا عمل فرسنگ‌ها راه است!

اما بار دیگر موسویان ایده‌ای جدید دارد و آن هم تاسیس بانك طلاب است كه به اعتقاد او عدم اعتقاد برخی مسئولان نظام بانكی‌، عدم اهتمام و آگاهی آنها و عدم اطلاع رسانی دقیق‌تر به مشتریان باعث شده بانكداری اسلامی به شكل صحیح اجرا نشود. اگر بتوان این ایده و نظر را به‌طور صحیح اجرایی و به‌تدریج آسیب شناسی و پخته‌تركرد و به جامعه اقتصادی كشور عرضه كرد ثمره زیادی در بر خواهد داشت و اگر چنین بانكی توسط افراد معتقد عملیاتی شود به‌طور قطع نتیجه بهتری از بانك‌های دو رگه و متعارف جواب خواهد داد.

این محقق حوزه و اقتصاد در پاسخ به اینكه این ایده در چه مرحله‌ای از عمل قرار دارد می‌گوید: هنوز در حد مطالعاتی‌است و صحبتی درخصوص مجوز تاسیس با بانك مركزی نشده است. می‌خواهیم مراحل مطالعاتی را تكمیل كنیم و بعد از به دست آوردن نتایجی در خصوص اینكه چنین بانكی در سیستم بانكی جایی دارد یا خیر، با بانك مركزی به مذاكره بنشینیم. طرح پیشنهادی این‌طور است كه این بانك اختصاص به طلاب و روحانیون دارد كه حساسیت بیشتری نسبت به افراد جامعه و جنبه‌های شرعی دارند و مشتریان عمده ین بانك خانواده بزرگ روحانیون خواهد بود.

این بانك همچون بانك نفت و بانك‌های تخصصی دیگر با محوریت تامین مالی حوزه علمیه تاسیس می‌شود. مدل به گونه‌ای طراحی شده كه سود بر پایه سود واقعی اقتصادی تقسیم شود. به جهت تمركز روحانیت در شهرهای خاص تعداد شعبات این بانك در تهران اندك خواهد بود و قرض الحسنه نیز در راستای تكامل این بانك ایجاد می‌شود و پررنگ تر از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت و نوع خدمات این بانك متناسب با نیازهای مشتریان مختص به خودش خواهد بود.

موسویان در پاسخ به این سوال كه قطعا پیش از بررسی‌های علمی شرایط موسسان و سرمایه اولیه بانك را سنجیده اید، سرمایه گذاران بانك وابستگی به دولت دارند یا خیر، گفت: قطعا همینطور است. این بانك همچون سایر بانك‌های خصوصی تاسیس می‌شود ولی سرمایه گذاران آن هنوز كاملا مشخص نیستند اما طلابی كه از این طرح استقبال كردند در خصوص تاسیس بانك هم داوطلب هستند. این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با اشاره به تاسیس بانك‌های اخیر در سیستم بانكی تصریح كرد: مدیران و موسسان بانك‌های كشورمان می‌دانند سودی كه از این صنعت به دست می‌آورند واقعی نیست، می‌دانند ولی باز هم به روندی كه به آن عادت كرده‌اند ادامه می‌دهند. موسسان بانك طلاب هم می‌دانند كه با توجه به سوددهی اسلامی این بانك ممكن است سال اول فعالیت بانك سود خاصی به دست نیاورند ولی بر این باور هستند كه با توجه به روند بانكداری اسلامی ادامه روند سود ده خواهد بود.

موسویان در نشست علمی انجمن اقتصاد اسلامی كه با موضوع الگوی پیشنهادی بانك اسلامی كه در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شده بود در خصوص پیش‌فرض‌های عام الگوی بانك اسلامی با صراحت توجیه ربا از باب ضرورت و مصلحت را باطل وغیر منطقی دانسته و در توضیح استدلال خود این‌طور گفت: از دیدگاه اسلام ربا حرام و ممنوع است و قابل استفاده در الگوی پیشنهادی نیست و تفاسیر جدید از ربا كه از سوی برخی اندیشمندان ارائه می‌شود كه می‌توان به اختصاص ربا به نرخ بهره‌های فاحش‌، اختصاص ربا به بهره قرض‌های مصرفی‌ و تفاوت ماهوی ربا و بهره قراردادی اشاره كرد كه همگی ناصحیح است. با وجود معاملات مجاز و مشروع كه جوابگوی نیاز بشر در تمام زمینه‌ها از جمله اداره بانك‌هاست توجیه ربا از باب ضرورت و مصلحت معنا ندارد و باطل است.همچنین مطالعه كارشناسی عملكرد 20 ساله بانكداری بدون ربا ایران نشان می‌دهد قانون‌، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی چه در بخش تجهیز منابع سپرده‌ها و چه در بخش تخصیص منابع اعطای تسهیلات اشكلاتی دارند كه نیاز به اصلاح و ترمیم دارند.