خبرهای برگزیده- جمعه دوازدهم آذر ١٣٨٩


آتش سوزی در جنگل درفک گیلان رو به گسترش می رود

به گفته رحمت الله رحمانی، مدیر کل «منابع طبیعی و آبخیزداری» استان گیلان، آتش سوزی جنگل های منطقه «دَرفَک» شهرستان رودبار همچنان در حال گسترش است و تاكنون نزدیک به پانزده هکتار از اراضی جنگلی این منطقه طعمه حریق شده است .

آتش سوزی در منطقه درفک استان گیلان از صبح شنبه گذشته آغاز شد اما بگفته رحمت الله رحمانی از دیروز تنها دو فروند بالگرد نفربر و آبپاش و پنجاه تن ازماموران اداره کل منابع طبیعی برای خاموش کردن این آتش سوزی رو به گسترش به منطقه اعزام شده اند .

بر پایه گزارش های رسیده از ایران: خبر گسترش آتش سوزی در جنگل های منطقه درفک استان گیلان در حالی منتشر می شود که آتش سوزی جنگل های بخش «کلباد گلوگاه» مازندران در دامنه جنوبی البرز هم همچنان ادامه دارد .

از سوی دیگر، مسوولان استان گلستان نیز از آغاز مجدد آتش سوزی در پارک ملی گلستان نگران اند.

خشکسالی تمدن کرمان را تهدید می‌کند

محمد علی کریمی، نماینده کرمان و راور در یادداشتی که در هفته نامه نگارستان منتشر شده است نسبت به تهدیدات خشکسالی در کرمان هشدار داده است. باور بنده این است که آب مانند نفت در زمره انفال است و همچنان که دولت برای توزیع عادلانه نفت بین هموطنان میلیاردها تومان هزینه می‌کند و هزاران کیلومتر شبکه ایجاد می‌کند باید برای تأمین و توزیع آب برای مردم کشور به همان اندازه خود را مسئول بداند. برای بعضی مناطق کشور مثل استان کرمان انتقال آب از سایر حوزه‌ها آن هم نه برای توسعه بلکه برای حفظ تمدن و حیات موجود، امری اجتناب‌ناپذیر است، لذا با آرزوی موفقیت برای استاندار جدید استان کرمان از ایشان می‌خواهم که پروژه‌های مطرح شده در این رابطه را در اولویت کارهای خویش قراردهد. اکنون مهمترین چالش استان کرمان در راستای توسعه، مسئله آب است نه تنها در بخش کشاورزی و صنعت بلکه آب شرب مردم استان با خشکسالی ممتد ده سال گذشته امروز در مرز بحران قراردارد. مسئولان باید برای حفظ تمدن و حیات در استان کرمان طرح‌های انتقال آب حوزه به حوزه را با جدیت دنبال کنند. شهرستان راور درحالی که در گذشته به دلیل تولید پسته و فرش مرغوب و نامدار خود از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بوده، متأسفانه امروز به دلیل تعطیلی تقریبی صنعت فرش و خشکسالی‌های ممتد با مشکلات جدی در عرصه اشتغال روبه‌رو است.


 از افزایش شمار مبتلایان ایدز در ایران خبر می رسد

دکتر محمد ربيع يگانه، کارشناس ايدز استان همدان می گوید: شمار زنان مبتلای شناسايی شده به HIV/AIDS در ایران رو به افزايش است. دکتر محمد ربيع يگانه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، یادآور شده است که ‌نزدیک به نود و سه درصد مبتلايان به ايدز در ایران مردان و مابقی را زنان تشکيل می ‌دهند. دکتر ربیع یگانه، همزمان، اخطار کرده که شمار زنان مبتلا به ایدز و ویروس اچ آی وی در برخی شهرستان‌های ایران در حال افزايش است. بگزارش ایسنا، دکتر ربیع یگانه اذعان كرده که "از مهمترين عوامل گسترش اين بيماری، بار منفی آن، يعنی انگ و بدنامی ناشی از آن است."


نگرانی پارلمان آلمان از نقض وحشیانه حقوق بشر در ایران

رادیو آلمان: نمایندگان پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) روز پنجشنبه درباره وضعیت نابسامان حقوق بشر در ایران گفت‌وگو کردند. از چند ماه پیش سکینه آشتیانی در وحشت و اضطراب زندگی می‌کند. این زن به جرایمی متهم شده که در دادگاهی کارآمد و بی‌طرف به آنها رسیدگی نشده است. اگر او حتی بدترین گناهان را نیز مرتکب شده باشد، سزاوار نیست که به سنگسار محکوم شود. مجازاتی وحشیانه که نه متهم بلکه مجریان باید از ارتکاب آن شرم کنند و بر خود بلرزند.

اعلام صدور حکم سنگسار برای سکینه آشتیانی بی‌درنگ با واکنش جهانی روبرو شد. در سراسر جهان مردم و دولت‌ها به جمهوری اسلامی اعتراض کردند. به نظر آنها رژیمی که خود را عضو جامعه بین‌المللی می‌داند و میثاق‌های رعایت حقوق بشر و احترام به حرمت و کیان انسانی را امضا کرده است، حق ندارد به چنین اعمالی دست بزند.

به دنبال چنین اعتراضاتی، مقامات جمهوری اسلامی دچار تردید شدند و حتی محمود احمدی‌نژاد در برابر خبرنگاران خارجی اظهار داشت که برای خانم آشتیانی اصلا حکم سنگسار صادر نشده است و پرونده هنوز تحت رسیدگی است. این شواهد، به گفته نمایندگان پارلمان آلمان، گواهی بر این واقعیت است که حکومت ایران در برابر فشار افکار عمومی آسیب‌پذیر است.

برای نمایندگان پارلمان این نگرانی همچنان وجود دارد که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی حکم سنگسار سکینه آشتیانی را به سادگی به اعدام تبدیل کند؛ که باز هم با برداشت مدرن و متمدنانه از حقوق بشر مغایرت دارد.

افزون بر پرونده‌ی خانم آشتیانی، نمایندگان پارلمان درباره سرنوشت دو خبرنگار آلمانی که در تبریز دستگیر شدند، نگران هستند. دو خبرنگار برای گفت‌وگو با فرزند و وکیل مدافع خانم آشتیانی به ایران رفته بودند که به دست مأموران وزارت اطلاعات زندانی شدند. با وجود اعتراضات وزارت خارجه آلمان، این دو خبرنگار همچنان در وضعیتی ناروشن به سر می‌برند.

"اعدام‌ها را متوقف کنید!"

در پارلمان فدرال همه فراکسیون‌های حزبی، غیر از "حزب چپ" که فراخوانی جداگانه منتشر کرد، نمایندگان در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی خواستند برای سکینه آشتیانی حکم عدم‌تعقیب قضایی صادر کند و وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشد. در متن بیانیه گفته شده است که در ایران برای اتهاماتی مانند زنا، ارتداد و همجنس‌گرایی به سادگی حکم اعدام صادر می‌شود.

فولکر بک، سخنگوی حزب سبزهای آلمان گفت: «در دادگاه‌های جمهوری اسلامی گواهی شاهدان یا اعتراف از متهمان معمولا با آزار و فشار گرفته می‌شود. متهمان در بیشتر موارد اقاریر سابق خود را در برابر دادگاه پس می‌گیرند، اما حکم صادر شده به قوت خود باقی می‌ماند.»

برخی از نمایندگان پارلمان اشاره کردند که به ویژه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که با اعتراضات گسترده مردم روبرو شد، حکومت با خشونت و شدت عمل به اقدام علیه مخالفان پرداخت. هزاران نفر دستگیر و در زندان‌ها شکنجه شدند. صدها نفر توانستند از ایران به ترکیه فرار کنند.

نمایندگان پارلمان از تصمیم دولت فدرال مبنی بر پناه دادن به عده‌ای از مخالفان سیاسی دولت ایران پشتیبانی کردند. تا کنون ۲۹ نفر از کسانی که به دنبال سرکوب "جنبش سبز" در ترکیه آواره و بلاتکلیف بودند، از آلمان پناهندگی گرفته‌اند. دولت آلمان قصد دارد روی هم به ۵۰ نفر پناهندگی سیاسی اعطا کند.

نمایندگان حزب سوسیال دموکرات آلمان در پارلمان پیشنهاد کردند که این کشور تعداد بیشتری از ایرانیانی که به دلیل جرایم سیاسی میهن خود را ترک کرده‌اند را به پناهندگی بپذیرد. این تقاضا از جانب سایر فراکسیون‌های پارلمان مورد استقبال قرار نگرفت.

کانادا؛ بررسی گنجاندن پاسداران در لیست تروریستی

به گزارش صدای آمریکا، روزنامه کانادایی اتاوا سیتی زن نوشته است، دولت کانادا نامگذاری سپاه پاسداران را به ‌عنوان یک نهاد ممنوعه تروریستی بررسی کرده است. این امر به دولت کانادا اجازه می ‌دهد تا معاملات مالی این واحد ویژه نظامی را هدف قرار دهد و کمک به آنرا جرم بشناسد.

همچنین وزیر امنیت داخلی کانادا گفته است، دولت کانادا در محکوم ساختن حمایت مداوم رژیم ایران از تروریسم بین‌المللی، بی ‌اعتنایی علنی آن به حقوق پایه‌ ای بشر و جاه‌ طلبیهای متقلبانه و خطرناک اتمیش، رک و صریح بوده است.

طرفداران قراردادن سپاه پاسداران در لیست سیاه می ‌گویند که فعالیتهای این نهاد نظامی در فراهم ساختن حمایت برای طالبان و تعدادی از گروههای تروریستی بین‌المللی، از طریق تامین منابع مالی، تسلیحاتی، مواد انفجاری و تعلیماتی، موضوعی شناخته شده است.

ائتلاف کانادایی ضدترور با اشاره به فعالیتهای سپاه پاسداران در افغانستان و همکاری با طالبان می‌گوید، امسال در یک ارزیابی مفصل تاکید شده است که سپاه پاسداران جای خود را در میان القاعده و گروههای دیگری باز کرده است که در فهرست کانادا از گروههای معرف فعالیتهای تروریستی قرار دارند.


چهارده زائر ایرانی در عراق کشته شدند

بگفته مسوولان عراقی، در تصادف دو اتوبوس در جنوب بغداد، شانزده زائر، از جمله چهارده زائر ایرانی کشته شده اند. «مثنی خالد» سخنگوی شهربانی استان بابِل می گوید: دو اتوبوس حامل زائران ایرانی و عراقی روز جمعه، امروز، در شهر حلٌه با یک دیگر تصادم کردند و واژگون شدند. پزشکان در بیمارستان اصلی حله شمار تلفات این تصادف را تایید کرده و افزوده اند که دو تن از این کشته شدگان عراقی هستند.


کانون نويسندگان ايران در سالگرد قتل مختاری و پوينده ياد آنها را گرامی داشت

کانون نويسندگان ايران دربيانيه ای به مناسبت دوازدهمين سالگرد قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوينده، ياد اين دو نويسنده و مترجم قربانی قتل های زنجيره ای را گرامی داشته و به ندادن اجازه برگزاری مراسم بزرگ‌داشت آنها اعتراض کرده است. کانون نويسندگان در بيانيه خود آورده است که هم‌چون گذشته خواهان معرفی و محاکمه‌ی آمران و عاملان قتل‌های زنجيره ای،‌ آزادی همه‌ی زندانيان سياسی، حذف سانسور و تأمين آزادی انديشه و بيان برای همگان در ايران است. دربيانيه کانون نويسندگان ايران همچنين آمده است که آنها، بعداز ظهرروز جمعه ۱۹ آذرماه، در گورستان امامزاده طاهر در مهرشهر کرج همراه با خانواده‌ها و دوستان اين دو نويسنده گردهم می آيند.


اظهارات متناقض درباره عوامل ترور دانشمندان هسته ‌ای

رادیو آلمان: با گذشت چهار روز از ترور دو متخصص هسته‌ای، مسئولان جمهوری اسلامی اظهارات ضد و نقیضی در مورد عوامل این اقدام بیان داشته‌اند.

در حالی که در سخنان پیشین مسئولان جمهوری اسلامی "کشورهای غربی" و اعضای شورای امینت یا سه کشور اسرائیل، آمریکا و انگلیس به عنوان دست‌های پشت پرده ترورهای روز دوشنبه معرفی می‌شدند، در نماز جمعه‌ی این هفته دو روایت متفاوت از این ماجرا طرح شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها در مراسم نماز جمعه‌ی تهران سخن می‌گفت با اشاره به ترور دو دانشمند ایرانی اظهار داشت: «در این موضوع عوامل پشت‌پرده‌اش همان سازمان جاسوسی اسرائیل است که با کمک یک‌سری عوامل خودفروخته داخلی دست به این کارها می‌زند.»

در همین حال، اندکی بعد از اظهارات رئیسی، خطیب نماز جمعه، احمد خاتمی مسئول اصلی ترروها را انگلیس معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا احمد خاتمی در بخشی از سخنان خود گفت «در این جنایت دست همه جنایتكاران مشاهده می‌شد اما دست انگلیس آشناتر و واضح‌تر بود چرا كه انگلیس اعلام كرده است برای كنترل برنامه هسته‌ای ایران اعتقادی به دیپلماسی ندارد و به عملیات اطلاعاتی دست می‌زند.»

بنابر این گزارش امام جمعه موقت تهران پس از متهم کردن انگلیس نتیجه می‌گیرد: «حق است كه مردم به همان اندازه كه از آمریكا نفرت دارند از انگلیس نیز نفرت داشته باشند و در شعارهای خود این نفرت از انگلیس را نشان دهند.»

در گزارش‌های دیگری که به ویژه از سوی رسانه‌های نزدیک به حامیان دولت منتشر شده‌اند، سازمان مجاهدین خلق و وابستگان این تشکل در داخل کشور نیز به متهمان دست‌داشتن در ترورهای دوشنبه اضافه شده‌اند.

به گفته ناظران سیاسی، هم مبهم ‌ماندن مسائل و عوامل پشت ‌پرده ترور یک متخصص هسته‌ای دیگر (مسعود علی‌محمدی) در سال گذشته و هم ابهامات و اظهارات متناقض مقام‌های جمهوری اسلامی در باره ترورهای اخیر باعث آن شده‌اند که اتهامات و اطلاع‌رسانی رسمی، به دیوار شک و تردید برخورد کنند.

ترورها؛ رئیسی: کار عوامل وابسته به جریان نفاق است

صدا و سیمای رژیم: حجت الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضاییه امروز پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به ترور دکتر شهریاری گفت، برخی از اطلاعات حاکی از آن است که عوامل خودفروخته داخلی وابسته به جریان نفاق، این جنایت را انجام داده اند.

پیش تر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری چند نفر به اتهام دست داشتن در ترورهای روز دوشنبه خبر داده بود.

حیدر مصلحی گفت افراد بازداشت شده سعی داشتند با همکاری سازمانهای اطلاعاتی غرب دست به اقداماتی دیگری نیز بزنند اما دستگیر شدند.

رادیو فرانسه در گزارشی نوشت، روز چهارشنبه احمدی نژاد، سازمان ملل متحد را به دست داشتن در ترورها متهم کرده بود.

به گزارش بی بی سی فارسی، خبر دستگیری کسانی که از عاملان ترورها معرفی شده اند، می تواند از سرگیری مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی و غرب را که قرار است از دوشنبه آینده آغاز شود، تحت تاثیر قرار دهد.


گسترش شبکه‌های ماهواره‌ ای منجر به فروپاشی نظام خواهد شد

سرکرده نیروی سرکوبگر انتظامی، گسترش شبکه ‌های ماهواره‌ ای را تهدیدی علیه جمهوری اسلامی خواند و گفت که این امر منجر به زوال ارزشهای نظام و فروپاشی نظام خواهد شد.

پاسدار احمدی مقدم که در جمع شماری از آخوندهای روضه‌ خوان ماه محرم سخنرانی می ‌کرد، گفت، این شبکه ‌های ماهواره ‌ای می ‌خواهند فرهنگ ما را تغییر دهند و وقتی آثار زوال و فروپاشی در کشور ظاهر شد، دست به حمله نظامی علیه ما خواهند زد.

سرکرده نیروی سرکوبگر انتظامی با اشاره به نفرت و انزجار مردم از صدا و سیمای رژیم افزود، بخشی از قصور از صدا و سیمای ما است که باید با پوشش قوی آنتن ‌دهی، جلوی گسترش ماهواره‌ ها را در کشور بگیرد. چرا که در برخی از مناطق حتی کوهستانی و عشایری دیده می ‌شود که مردم حتی با استفاده از موتور برق و دیش از برنامه‌ های ماهواره استفاده می ‌کنند.


خطر جدی صدور حکم اعدام برای زندانی سیاسی زهرا بهرامی

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" زندانی سیاسی زهرا بهرامی شهروند ایرانی –هلندی تبار قرار است روز یکشنبه 14 آذر ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب توسط صلواتی قاضی فرمایشی مورد محاکمه قرار گیرد. خانم زهرا بهرامی پس از نزدیک به 1 سال بلاتکلیفی در زندان که بیش از 9 ماه آن را در بند 209 زندان اوین در بازداشت بسر برد.قرار است که روز یکشنبه 14 آذر ماه بر مبنای اتهامات زیر توسط صلواتی مورد محاکمه قرار گیرد ؛محاربه،عضو انجمن پادشاهی،تبلیغ علیه نظام،اقدام علیه امنیت و همچنین داشتن مواد مخدر در منزل می باشد. بنابه گفتۀ خانواده اش به احتمال زیاد خانم بهرامی توسط صلواتی محکوم به اعدام خواهد شد. خانم بهرامی اتهامات نسبت داده شده را رد می کند و به عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران و وکیل هلندی خود هم این موضوع را اعلام کرده است. او در حال حاضر در بند متادون زندان اوین همراه با سایر زندانیان سیاسی زن در بازداشت بسر می برد.خانم بهرمی سال گذشت جهت دیدار با فرزندش به ایران مسافرت کرد و در اعتراضات گسترده مردم ایران در روز عاشور شرکت کرد که توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و ابتدا به زندان گوهردشت کرج و سپس به بند 209 زندان اوین منتقل شد. او در اثر شکنجه های جسمی و روحی وادار به اعترافات تلویزیونی علیه خود شد که از تلویزیون دولتی پخش گردید.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به صدور حکم اعدام برای این زن زندانی هشدار می دهد و از کمیسر عالی حقوق بشر ،دولت هلند و سایر مراجعه بین المللی خواستار اقدامات لازم برای جلوگیری از صدور حکم ضد بشری اعدام علیه این زن زندانی است.

شکنجه فعال سندیکایی برای گرفتن اعترافات دروغین

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" فعال سندیکایی شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه غلامرضا غلامحسیی در سلولهای انفرادی بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات تحت شکنجه های جسمی و روحی برای گرفتن اعترافات دروغین قرار دارد. صدای ضرب وشتم و فریادهای آقای غلامحسینی در طی شبانه روز در بند توسط سایر زندانیان شنیده می شود. از طرفی دیگر از زمان ربودن آقای غلامحسینی تاکنون خانواده وی از وضعیت وشرایط او بی خبر هستند.مراجعات خانواده آقای غلامحسنی به دادگاه انقلاب،دادستانی کرج و اداره اطلاعات با این پاسخ مواجه هستند که بازجویی او هنوز تمام نشده است.اداره اطلاعات کرج از بازپس دادن مدارک شناسایی اعضای خانواده،دفترچه بانک که به آن نیاز مبرم برای برداشت پول جهت امرار معاش خود دارند خوداری می کند. یکی از شیوه های جدید و غیر انسانی وزارت اطلاعات که اخیرا علیه اکثر فعالین سندیکایی بکار می برد ضبط مدارک شناسایی اعضای خانواده ، کارت و دفترچه بانکی و همچنین دستور مصدود کردن حساب بانکی آنها را صادر می کنند تا خانواده های فعالین سندیکایی نتوانند از حساب بانکی خود پول برداشت کند و به لحاض معیشتی تحت فشار قرار گیرند. فعال سندیکایی توسط سر بازجو محبی و بازجوی دیگری بنام رضا عرفانی تحت بازجویی و شکنجه جسمی و روحی قرار دارد. محبی از مسئولین رده اول اداره اطلاعات کرج می باشد و از سربازجویان بند سپاه در زندان گوهردشت کرج است . این فرد دستور دستگیری ، شرکت در بازجویی و شکنجۀ فعالین دانشجویی،زنان،سیاسی،کارگری ،وبلاگ نویسان ، دارویش و سرکوب مردم در کرج را به عهده دارد و از جنایتکاران علیه بشریت در کرج است. فعال سندیکایی غلامرضا غلامحسینی 44 ساله درروز 12 آبان ماه در یکی از خیابانهای کرج ربوده شد و به بند سپاه شکنجه گاه وزارت اطلاعات منتقل گردید. او در جریان اعتصابات و اعتراضات گسترده کارکنان شرکت واحد تهران در سال 84 دستگیر وچند هفته در زندان اوین در بازداشت بسر برد و نزدیگ به 4 سال از کار تعلیق شد. آقای غلامحسینی حدودا 8 ماه پیش پس از صدور حکم بازگشت به کار اداره کار توانست به محل کار خود بازگردد ولی 2 مردادماه مجددا به بهانه های واهی از کار تعلیق شد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،ربودن،شکنجه و ایجاد محدودیتهای مالی برای خانواده های آنها را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر ، سازمان جهانی کار و تمامی سندیکاههای کارگری جهان خواستار مداخله برای آزادی بی قید و شرط فعالین سندیکایی در ایران است.

12 آباد 1389 برابر با 03 دسامبر 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان جهانی کار کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل

12 آذر 1389 برابر با 03 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: وزارت امور خارجه هلند کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل گزارشگران ویژه زنان، شکنجه و دستگیریهای خودسرانه سازمان ملل متحد

شرایط وخیم جسمانی یک زندانی سیاسی بیمار

خبرگزاری هرانا - در ادامه بی توجهی مقامات زندان به وضعیت بیماران زندانی، و عدم رسیدگی به این زندانیان، یكی از زندانیان سیاسی بنام محسن دگمه چی که مبتلا به بیماری و مشكلات خاص جسمی می باشد، از سوی مسئولین زندان و بهداری اوین، متهم شده است که "شما تمارض می كنید و مشكلی ندارید."

به گزارش كانون حمایت از خانواده های جان باختگان و بازداشتی ها، این درحالیست که وضعیت زندانیان سیاسی بیمار روز به روز بدتر می شود و كسی نیز به این وضعیت پاسخگو نمی باشد و دكتر زندان نیز بجای مداوای وی و بیماران زندانی، به تندی با آنان برخورد می كند.

محسن دکمه چی ۵۰ ساله از بازاریان شناخته شده تهران می باشد، که مدتی پیش بعد از نزدیک به یک سال بلاتکلیفی در زندان اوین محاکمه شد. اتهام وی کمک مالی به برخی خانواده های زندانیان سیاسی بود.

چند روز پیش نیز پیمان کریمی آزاد، از بازداشت شدگان عاشورای ٨٨ که در زندان اوین به سر می برد، در حالیکه به دلیل افت فشار پی در پی فشار خون و تزریق انسولین در وضعیت وخیمی داشت، با بی توجهی، عدم رسیدگی و خشونت پزشک و بهیاران بهداری زندان روبرو شد، که ضمن ضرب و شتم وی، در حالیکه در شرایط اضطراری پزشکی قرار داشت، به زندان انفرادی منتقل کردند.


حمله به دفتر دانشجويی در دانشگاه چمران اهواز

دانشجونیوز: صبح روز چهارشنبه مورخ ۱۰ اذر ۸۹ معاون و چند تن از ماموران حراست دانشگاه شهيد چمران اهواز با شكستن قفل درب انجمن اسلامي دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعي، به اين دفتر وارد شده و اقدام به تفتیش و تخریب اموال آن کردند.

مامورین حراست پس از تفتیش فایل ها، کمد ها و کامپیوتر های انجمن اسلامي دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعي را تخریب کردند. ماموران حتی پوستر ها و روزنامه های چسبانده شده به دیوار را نیز پاره کردند. پس از این حمله به دفتر انجمن اسلامی، نیروهای حراست قفل های دفتر را تعویض کرده و از ورود دانشجویان به آن جلوگیری نموده اند.

گفتنی است نیروهای حراست دانشگاه تا کنون چندین بار قصد تخلیه و تصرف دفتر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد را داشته اند اما هنوز مشخص نیست هدف از این هجوم ناگهانی در آستانه روز دانشجو چه بوده است.

پیام دانشجوی دربند از زندان: دانشگاه باید زنده بماند

شهرزادنیوز: مهدیه گلرو، فعال دانشجویی که یک سال است در زندان بسر می‌برد، به مناسبت 16 آذر پیام کوتاهی به دانشجویان فرستاد و گفت ما دانشجویان زندانی نیز روز 16 آذر را گرامی خواهیم داشت.

پیام مهدیه گلرو که توسط هرانا منتشر شده، به این شرح است:

"یاران دبستانی من، اگر در سال ۳۲ سه نفر دانشجو کشته شدند امروز ده‌ها دانشجو در بند هستند. هر چند که این روزها هزینه حرف زدن خیلی سنگین است اما باید به قیمت دانشگاه شدن اوین، دانشگاه آخرین سنگر آزادی زنده بماند. و بدانید که ما نیز در کنار شما در روز ۱۶ آذر یار دبستانی را زمزمه خواهیم کرد."

مهدیه گلرو که از دانشجویان محروم از تحصیل و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل بود، روز ۱۱ آذر ماه ۱۳۸۸ همراه همسرش، وحید لعلی‌پور، بازداشت و به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شد. همسر او پس از چند ماه آزاد شد اما مهدیه هنوز در بازداشت است. او از ماه گذشته به بند متادون زندان اوین که محل نگهداری زندانیان خطرناک است، منتقل شده و اجازه تماس با خانواده خود را ندارد.


نامه شانزده زندانی سیاسی به هاشمی رفسنجانی

رادیو فرانسه: گروهی از زندانیان سیاسی ایران در نامه ای خطاب به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدور احکام سنگین جزایی علیه خود را خلاف قانون و مبتنی بر تسویه حسابهای سیاسی دانسته اند.

شانزده تن از زندانیان سیاسی مربوط به اعتراضات پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، در نامه ای خود به هاشمی رفسنجانی نوشته اند: " ما محکومان سیاسی دادگاه های انقلاب که عاری از ارتکاب هرگونه جرمی اعم از عادی یا سیاسی هستیم معتقدیم که صدور احکام سنگین حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی برای ما در روندی کاملا خلاف قانون و در چارچوب تسویه حسابهای سیاسی صورت گرفته و بخشی از برنامه سیاسی، امنیتی جریان حاکم برای حذف کامل رقیبان سیاسی خود است."

بگزارش سایت کلمه، بخشی از این زندانیان سیاسی ماههاست در زندانهای اوین، رجایی شهر، اهواز و بهبهان زندانی اند.

محسن امین زاده، بهمن احمدی امویی، مصطفی تاج زاده، عیسی سحرخیز، محسن میردامادی، محمد نوری زاد از شمار امضاکنندگان این نامه هستند.

زندانیان یاد شده در نامه خود که در اواخر آبانماه گذشته برای انتشار به بیرون از زندان فرستاده شده، وضعیت زندانیان سیاسی مربوط به اعتراضات پس از انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را با وضعیت زندانیان سیاسی در رژیم شاه مقایسه کرده و گفته اند که " هیچ شباهتی میان فعالیت های این زندانیان و زندانیان پیش از انقلاب اسلامی وجود ندارد."

آنان در بخشی از نامه خود با اشاره به زندانی شدن هاشمی رفسنجانی در دوران شاه نوشته اند : " در حالی که شما و هم رزمانتان در چارچوب اتهام براندازی تحت فشار و زندان و شکنجه قرار گرفته اید تا حقایق مرتبط با مبارزات تان علیه رژیم را فاش کنید، زندانیان سیاسی در دوره کنونی تحت فشار و ارعاب و شکنجه قرار گرفته اند تا به جای گفتن حقیقت به مطالب دروغین مورد نظر بازجویان اعتراف کنند. "

آنان با انتقاد از رفتار کنونی مقامات جمهوری اسلامی با منتقدین نظام، در بخشی دیگری از نامه خود تذکر داده اند " که عدم تحمل منتقدان و رقیبان سیاسی و سرکوب هرگونه عقیده و مشی متفاوت با توسل به امنیتی جلوه دادن مطالبات و فعالیتهای سیاسی و عدم پذیرش حقوق دگر اندیشان و رقیبان از جمله به رسمیت نشناختن پدیده «جرم سیاسی» در نظام حقوقی ما هیچ نسبتی با مبانی و آرمانهای انقلاب و قانون اساسی ندارد."

امضاکنندگان نامه در اخیر با اتکا بر مصوبه دوره ششم مجلس شورای اسلامی درباره " جرم سیاسی" که بگفته نویسندگان نامه " در اختیار مجمع تشخیص مصلحت قرار دارد"، از هاشمی رفسنجانی تقاضا کرده اند مساله فقدان قانون تعریف کننده "جرم سیاسی" و " تعطیلی سی ساله اصل 168 قانون اساسی جمهوری اسلامی " درباره ضرورت محاکمه علنی متهمان سیاسی را در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دهد.

این در حالیست که در هفته های اخیر هاشمی رفسجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و بویژه فرزند وی هاشمی رفسنجانی تحت شدید ترین انتقاد های جناحهای اصولگرا قرار گرفته اند.

عدم تحویل وسایل شخصی کیوان صمیمی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا - مسئولین زندان اوین برای تحت فشار قرار دادن کیوان صمیمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج داروها و وسایل شخصی وی را به او تحویل ندادند.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" وی که چندی پیش به علت اعتراض به شرایط بد زندان به یکی از مسئولین زندان اوین به نام "سوری" از بند امنیتی 350 زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

مسئولین زندان اوین برای تحت فشار قرار دادن وی داروها و وسایل شخصی او را در حین ترک این زندان به او تحویل ندادند.

کیوان صمیمی در 23 خرداد سال گذشته بازداشت و در 13 بهمن همان سال به اتهام تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی به شش سال حبس به علاوه محرومیت مادام العمر از فعالیتهای سیاسی محکوم شد.

احضار و محکومیت یکباره ۵۰ دانشجوی علم و صنعت

سایت کلمه: دست‌کم پنجاه دانشجوی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به علت آنچه شرکت در اردوی مختلط با دیگر دانشجویان عنوان شده، به کمیته انضباطی احضار و به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند؛ محرومیتی که برای برخی دانشجویان به معنای بازماندن از ادامه تحصیل است.

کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت در اقدامی بی‌سابقه و عجیب، ضمن احضار ۵۰ دانشجوی دانشکده برق، برای هر یک از آنها حکم یک ترم محرومیت از تحصیل صادر کرده است. بهانه این حکم، شرکت در اردوی مختلط اعلام شده است!

منابع دانشجویی در این باره گفته‌اند که بعد از شرکت جمعی از دانشجویان دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران در اردوهای دانشجویی که بدون هماهنگی با دانشگاه صورت گرفته است، عکس های این اردوها توسط اعضای بسیج دانشجویی این دانشکده در اختیار «احمد چلداوی» رییس دانشکده قرار گرفته و با اصرار او و نیز «محمد سلیمانی» وزیر مخابرات دولت نهم برای برخورد با شرکت کنندگان در این اردوها، کمیته انضباطی دانشگاه در اقدامی بی‌سابقه، با همکاری حراست و بسیج و پس از شناسایی دانشجویان از روی تصاویر، تمامی آنها را بعد از احضار، طی احکامی به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرده است.

این گزارش حاکی است، والدین بسیاری از این دانشجویان با مراجعه به کمیته انضباطی دانشگاه، ضمن اعتراض به این نحوه برخورد مسئولین دانشگاه، اعلام کرده‌اند که این برنامه‌ها با هماهنگی خانواده‌ها بوده و ارتباطی به دانشگاه ندارد. اما مسئولان دانشگاه بر تصمیم خود برای برخورد با دانشجویان اصرار ورزیده‌اند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از این دانشجویان با توجه به اتمام دوره تحصیل خود در سال تحصیلی گذشته و قبول شدن در دوره کارشناسی ارشد، به علت صدور حکم محرومیت از تحصیل، با مشکلاتی بر سر راه ادامه تحصیلشان در مقطع بالاتر مواجه شده‌اند. همچنین تعدادی از این دانشجویان که به عنوان دانشجوی ممتاز و بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شده بودند، از این حق خود محروم شده‌اند. بخشی از این دانشجویان نیز که در دانشگاه های دیگر در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده و مشغول تحصیل هستند، با احکام اخیر از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باز می‌مانند.

لازم به ذکر است که احضار دانشجویان دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به کمیته انضباطی همچنان ادامه دارد و در چند روز اخیر هم تعدادی از دانشجویان این دانشکده به همین بهانه به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

مرگ ۹۰ نفر به خاطر ابتلا به ایدز در شهر مقدس قم

سایت کلمه: رئیس مرکز بهداشت استان قم از مرگ ۹۰ نفر در شهر مقدس قم بر اثر ابتلا به بیماری ایدز خبر داد.

به گزارش مهر، محمد محمدیان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه “روبان قرمز“ که به مناسبت روز جهانی ایدز در درمانگاه حرمی قم دایر شده است، در خصوص آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیان داشت: در ایران ۲۲ هزار نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده اند و تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در جهان ۶۰ میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا شده اند و تاکنون ۳۰ میلیون نیز جان خود را از دست داده‌اند، گفت: سالانه در جهان دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به جمع مبتلایان اضافه می‌شود و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز جان خودشان را از دست می‌دهند.

محمدیان ادامه داد: در استان قم هم اکنون ۵۰۰ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده است که ۵۰ نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند و ۹۰ نفر از مبتلایان نیز تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم در خصوص پیشگیری از بیماری ایدز در این استان بیان داشت: باید تمرکزمان بر روی قشر جوان استان باشد و آموزش‌ها و اطلاع رسانی برای این قشر آسیب پذیر بیشتر صورت گیرد.

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: پایبندی به مذهب در تمام ادیان بویژه در اسلام و شیعه به عنوان موثرترین راهکار پیشگیری از بیماری واگیردار موثر است و این نقش انکارناپذیر ما به واسطه پایبندی قوی به دین مبین اسلام است و همین امر باعث شده ابتلا به بیماری نبست به آمار جهانی کمتر باشد.

وی افزود: آنچه نگران کننده است میزان زنان مبتلا به بیماری اچ آی وی و رشد صعودی آن در جامعه است که چند سالی است ارتباطات جنسی و غیراخلاقی در کشورمان رو به افزایش بوده است.

وی بیان داشت: از مراجع و مسئولان و هرکسی که به نوعی با مردم در ارتباط است می‌خواهیم کمک کنند مانع از شیوع این بیماری در کشور شوند.


قرارداد احداث نخستين بندر غيردولتی در گناوه با چين

خبرگزاري فارس: قرارداد همكاري مشترك احداث نخستين بندر نسل سومي غيردولتي در گناوه توسط نمايندگاني از بخش بازرگاني و صنايع و معادن كشور چين و مديرعامل شركت تعاوني بندرسازان گناوه در اتاق تعاون مركزي نهايي شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، جلسه عقد قرارداد ساخت اولين بندر خصوصي نسل سومي ايران كه قرار بود با حضور "ژائو لي " رئيس اتاق بازرگاني چين در خاورميانه و چهار نماينده مردم بوشهر در مجلس شوراي اسلامي يعني پاپري، ميگلي‌نژاد، پورفاطمي و جلاليان، و مرحمتي رئيس سازمان صنايع و معاون استان بوشهر و مديران اجرايي شركت تعاوني بندرسازان گناوه برگزار شود، روز چهارشنبه با يك ساعت تأخير در غياب نمايندگان مردم بوشهر برگزار و به عقد قرارداد همكاري مشترك بين بخش بازرگاني و صنايع و معادن چين و شركت تعاوني بندرسازان گناوه انجاميد. اين گزارش حاكي است در اين جلسه خدري مدير عامل شركت تعاوني بندرسازان گناوه و مرحمتي رئيس سازمان صنايع و معادن به اتفاق تعدادي از مهندسان و دست‌اندركاران ايجاد بنادر تجاري به بررسي پيش‌نيازها و الزامات توسعه فضاي تجاري در شهر‌هاي ساحلي جنوب ايران و چگونگي ساماندهي فعاليت‌هاي مرتبط پرداختند. بر اساس اين گزارش، مهندسان و دست‌اندركاران ساخت و احداث سازه‌هاي دريايي و بنادر تجاري در اين جلسه كه به رياست زائر انگالي،مدير كل برنامه‌ريزي و هماهنگي اقتصادي استانداري بوشهر اداره مي‌شد، ضمن ارائه راهكارهاي پيشنهادي نحوه و چگونگي توسعه فضاي تجاري منطقه با استفاده از ظرفيت‌هاي بومي، موضوع شيوه‌هاي بهبود شرايط فعلي فضاي تجاري منطقه و ساماندهي فضاي اشتغال استان بوشهر را نيز مطرح كردند كه به عنوان يك الزام توسعه‌اي بر محورهاي طرح شده تأكيد شد. اين گزارش اضافه مي‌كند: پروژه جديد سرمايه‌گذاري شركت چيني "chinamex " با هدف ايجاد يك بندر نسل سومي غيردولتي در بندر گناوه بزودي ظرفيت‌هاي جديدي را براي تبديل شدن اين منطقه به يك پايگاه ترانزيتي مهم جهت پوشش بازار كشورهاي "CIS " و عراق ايجاد مي‌كند. به گزارش فارس، با تبديل شدن بندر گناوه به يك پايگاه ترانزيتي مهم در منطقه روند تجاري و داد و ستد در اين منطقه تسهيل و فضاي تعامل بين تجار و بازرگانان ايراني و خارجي براي تأمين مواد اوليه خطوط توليدي كارخانجات و كالاها و محصولات صادراتي فراهم مي‌شود. كشورهاي مشترك المنافع ( CIS) شامل كشورهاي آذربايجان، اوكراين، مولداوي، بلاروس، گرجستان، ارمنستان، تاجيكستان، قرقيزستان، ازبكستان، تركمنستان، قزاقستان و روسيه هستند كه در صورت به نتيجه رسيدن پروژه احداث بندر گناوه، زيرساخت‌هاي لازم براي تأمين مواد كارخانجات اوليه و صادرات كالاها و محصولات كارخانجات اين كشورها به كشورهاي هدف فراهم مي‌شود.


مغزهای نفتی ایران همچنان می روند

شمال فردا: فرار مغزهای نفتی از کشور زمانی به شکل یک بحران بروز کرد که مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت در دی ماه سال گذشته و زمانیکه که می دانست آخرین روزهای مدیریتش در نفت را سپری می کند لب به گلایه گشود و از خروج متخصصین نفتی از کشور به عنوان بزرگترین معضل صنعت نفت کشور سخن گفت.

گلایه ای که معطوف می شد به کاهش شدید حقوق نفتی ها طی سال های گذشته و مقایسه آن با حقوق متخصصین دیگر کشورها که به اعتقاد جشن ساز در حال حاضر متخصصین نفتی ایرانی یک چهارم متخصصین هم پایه خود در کشورهای دیگر حقوق می گیرند و همین امر باعث بی انگیزگی متخصصین ما و مهاجرتشان به دیگر کشورها شده است.

یکماه پس ازانتشار این اظهارات ،میرکاظمی با حکمی میر محمد صادقی را از وزارت بازرگانی به نفت دعوت کرد و وی را بر مسند مدیریت امور منابع انسانی وزارت نفت گمارد.اگرچه انتصاب شخصی بیرون از بدنه نفت بر حساس ترین سمت نفتی سروصداهای زیادی برپا کرد اما این معاون جدید وزیر نفت سعی کرد تا با اعلام برنامه هایی چون افزایش حقوق کارکنان نفتی تا ۲۳ درصد در سال جاری و ارائه وام به نفتی ها جای خود را در میان کارکنان نفتی باز کند.

این درحالی است که در سالجاری به اذعان وزیر نفت حقوق کارکنان نفتی تنها ۸/۷ درصد افزایش یافته است که البته میرمحمد صادقی دیروز در دفاع از اظهار نظر پیشین خود در خصوص افزایش ۲۳ درصدی حقوق نفتی ها بر تحقق این امر پافشاری کرد و تاکید دارد: این افزایش حقوق صورت گرفته اما بصورت پلکانی! اما تعریف صادقی از این روش پلکانی معطوف به افزایش حقوق افرادی است که در بدو استخدام قرار گرفته اند و از حقوق کمتری در نفت برخوردار بوده اند.به تعریف او، امسال کارکنانی که حقوق پایینی به نسبت حقوق دریافتی کارکنان نفتی دریافت می کردند حقوقشان ۲۳ درصد افزایش یافته و در عین حال کسانی که از حقوق بالاتر و بیشتری برخوردار بوده اند ۸/۷ درصد افزایش درآمد داشته اند.

اظهارات اخیر میر محمد صادقی در گفت وگو با خبرنگار خبر در حالی است که از حضور وی در نفت و نشستن بر مسند امور منابع انسانی حدود ۱۰ ماه می گذرد و بسیاری از کارکنان در حال حاضر چشم به تحقق وعده های وی بسته اند .وعده هایی که به گفته او ، قرار است هفته آینده در قالب بسته حمایتی مورد تصویب نهایی قرار بگیرد و تا آخر سال به مرحله اجرا گذاشته شود.

معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی وعده می دهد : بسته حمایتی کارکنان نفتی تدوین شده و در صورت تصویب نهایی در هفته آینده از سالجاری حقوق تمامی افرادی که بدو استخدام قرار دارند اصلاح خواهد شد و افزایش می یابد.ضمن آنکه قرار است مشکلات کاکرنان نفتی برای دریافت وام به طور کامل برطرف شود و وام گرفتن برای نفتی ها آسان شود.همچنین وی از افزایش گرید(رتبه ) نفتی ها در این بسته خبر می دهد که همین امر باعث افزایش حقوق آنان خواهد شد.

با این حال وی فرار مغزهای نفتی را به طور کامل رد نمی کند اما در عین حال آن را بحران نمی خواند.به اذعان وی ، طی ۸ گذشته از سه هزار نیروی ممتازی که جذب صنعت نفت شده اند تنها ۱۰ درصد انان از ایران خارج شده اندکه این رقم از بحران خبر نمی دهد.

میرمحمد صادقی در خصوص خروج نیروهای کارآمد هم تاکید دارد:نیروهای کارامدی که بیش از ۵ سال سابقه کار دارند از ایران خارج نشده اند و تنها نیروهای کارآمدی رفتن را به ماندن ترجیح داده اند که از سوابق یکسال تا کمتر از ۵ سال برخوردار بوده اند.وی دلیل عدم خروج متخصصین با سوابق ۵ سال به بالا را در وابستگی آنها به محیط کار و افزایش حقوق انان اعلام کرد.این اظهارات در حالی مطرح می شود که منوچهری مدیرعامل پتروپارس دیروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران از آموزش نیروهای انسانی برای پیشبرد اهداف نفتی خبر داد و در عین حال به خروج متخصصین نفتی از این شرکت و حضور در شرکت های خارجی تاکید کرد.

به گفته مدیرعامل پتروپارس ، بسیاری از متخصصین نفتی که این شرکت آموزش داده و به یک متخصص بدل کرده است از این شرکت خارج شده اند و جذب شرکت های خارجی شده اند و ازاین روز پتروپارس در تلاش است تا نیروهای جدید خود را تحت آموزش های تخصصی قراردهد.

اما پاسخ میرمحمد صادقی به این بحران و خروج متخصصین نفتی به خبر تاکید بر نبود اماری مبنی بر وجود بحران است و معتقد است:بیشتر سعی شده این مساله را در حرف بزرگ کنند اما این امر در واقعیت و آمار بسیار کوچک است.

این در حالی است که تا چند سال پیش ، بسیاری از مشاغل دیگر از حقوق های دریافتی نفتی ها به عنوان بالاترین حقوق و بهترین شرایط یاد می کردند که این امر طی سالیان گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است .این در حالی است که متخصصان نفتی ایرانی یک چهارم حقوق مهندسان خارجی را در پروژه های ایرانی دریافت می کنند و همین امر نیز باعث کاهش رغبت متخصصان داخلی جهت حضور در صنعت نفت ایران شده است.

در بسیاری از طرح ها و پروژه های نفتی کشور که متخصصان خارجی نیز حضور دارند دیده می شود که متخصص ایرانی با وجود مساوی بودن تخصص و تجربه کاری با متخصص خارجی اما یک چهارم حقوق خارجی ها را دریافت می کند.یکی از مهندسین یکی از پروژه های گازی پارس جنوبی در همین باره به خبرنگار "خبر" گفت: بارها دیده شده که در بسیاری از پروژه های گازی و نفتی یک متخصص خارجی با همان سابقه وتجربه متخصص ایرانی و کار مشترک اما یک چهارم حقوق خارجی ها را دریافت نمی کند و همین امر باعث شده بسیاری از متخصصین ایرانی به خارج از کشور مهارجت کنند و از تخصص خود در شرکت های خارجی بهره برداری کنند.

این در حالی است که با توجه تصویب قانون خدمات کشوری در صنعت نفت پیش بینی می شود مهاجرت کارکنان نفتی با افزایش چشمگیری مواجه شود. با این حال معاون امور منابع انسانی وزارت نفت از برنامه هایی خبر می دهد که درصورت اجرایی شدن آن این امر اتفاق نخواهد افتاد.اما تا کنون بیش از ۱۰ ماه از اعلام این وعده ها می گذرد و با وجود تاکید میرمحمد صادقی بر اجرایی شدن انها از سالجاری اما کارشناسان امیدی به تحقق این وعده ها در خوشبینانه ترین حالت در سالجاری و اواسط سال آینده ندارند.

این در حالی است که هر بار که قرار است حقوق متخصصین نفتی افزایش یابد این تصمیم با گلایه کارکنان وزارتخانه های دیگر منتفی می شود در حالیکه بیش از ۸۰ درصد متخصصین این صنعت در حوزه های عملیاتی مشغولند.

درحال حاضر دستمزدیک نیروی متخصص حاضرما بر سکوی نفتی قطعا نباید با یک کارشناس در یک وزارتخانه مقایسه شود اما قطعا این نیرو خودش را با یک نفر مشابه در کلاس بین المللی و یک نفری که در یک سکوی نفتی در خلیج فارس اما برای کشور دیگری مقایسه می کند.به عنوان مثال حفاری در خلیج فارس به گونه ای است که نیروی ما با چشم غیر مسلح می تواند نیروی خارجی فعال بر سکوی نفتی کشور دیگر را ببیند بنابراین خودش را قطعا از نظر حقوق و دستمزد هم با آن فرد مقایسه می کند.در حالیکه حقوق و دستمزد کارکنان دیگر کشورها در سکوهای نفتی و دکل های حفاری بین ۷ تا ۱۰ برابر حقوقی است که ما به کارشناسان فعال بر سکوهای خود می دهیم.بنابراین باید برای حفظ نیروی انسانی یک سری تغییرات را در میزان حقوق دریافتی کارکنان صنعت نفت ایجاد کرد که متاسفانه تا کنون این امر به دلیل جا افتادن این نکته که کارکنان نفتی بالاترین رقم های حقوق در کشور را دریافت می کنند به تعویق افتاده و همین امر در فضایی که تحریم ها مانع حضور متخصصین خارجی به کشور می شود و حفظ متخصصین نفتی یک ضرورت است می تواند لطمات جبران ناپذیری را به صنعت نفت کشور وارد کند./


مداحان باید فتنه ‌گران را افشا کنند

سایت حکومتی البرز: عضو مجلس خبرگان، طی سخنانی در گردهمایی مداحان کشور، با تاکید بر اینکه امروز جبهه دشمنان بیرونی و درونی انقلاب جبهه یزیدیان است و باید برای مردم شناسانده شود، خاطرنشان کرد: مداحان باید فتنه‌گرانی که در طول ۱٧ ماه شمشیر بر علیه جبهه ولایی کشیدند را تبیین کنند و حمایت جدی و دعا برای رهبری از وظایف مداحان است. به گزارش پارسینه، این عضو مجلس خبرگان افزود: امروز تشیع و عزت همه مسلمانان و شیعیان به این رهبر وابسته است؛ عزت او عزت اسلام و عزت اهل‌بیت ‌است؛ حجت بین ما و بین ربّ ما در عصر غیبت ولی‌فقیه است لذا باید شکرگزار این نعمت الهی بود.

امام جمعه موقت تهران عصر چهارشنبه در همایش سراسری مداحان بسیجی کشور اظهار کرد: اگر بنده به عنوان روحانی برای خدا به منبر بروم، سخنان من در دل‌ها اثر می‌گذارد و ماندگار می‌شود و اگر شما مداحان نیز برای خدا مدح اهل‌بیت را انجام دهید، خواندن شما طوفان به پا می‌کند…

خاتمی گفت: گاهی یک سبک خوب می‌تواند یک جوان را به سمت نماز شب و عبادت هدایت کند؛ مثل این بیت که: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند / واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند؛ و البته شعر سست نیز می‌تواند فردی را به لبه انحراف بکشاند.

عضو مجلس خبرگان افزود: امروز اکثریت مداحان از ورود سبک‌های لس‌آنجلسی و منحرف به دستگاه مداحی خودداری می‌کنند؛ بنابراین آنچه که در مجالس سفارش موکد شده، خواندن اشعار با سبک خودی است.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت خطاب به مداحان سراسر کشور گفت: جبهه یزید و جبهه امام حسین را در زمان حاضر برای مردم بیان کنید، امروز پرچم جبهه سیدالشهدا و اسلام را، انقلاب اسلامی برافراشته و امروز اسلام و تشیع به انقلاب ایران گره خورده است …

خاتمی افزود: امروز جبهه دشمنان بیرونی و درونی انقلاب که جبهه یزیدیان است باید شناسانده شود؛ انتظار از مداحان این است که در خط مقدم روشنگری‌ها قرار گیرند و فتنه‌گرانی که در طول ۱٧ ماه شمشیر بر علیه جبهه ولایی کشیدند، را تبیین کنند؛ چرا که باید جریان فتنه برای مردم تحلیل شود و فتنه‌گران به مردم معرفی شوند.

عضو مجلس خبرگان در خاتمه سخنرانی خود اظهار عقیده و ادعا کرد: حمایت جدی از مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و دعا برای معظم‌له از وظایف مداحان است، چرا که تشیع و عزت همه مسلمانان و شیعیان به این رهبر وابسته است؛ عزت او عزت اسلام و عزت اهل‌بیت ‌ است؛ حجت بین ما و بین ربّ ما در عصر غیبت ولی‌فقیه است لذا باید شکرگزار این نعمت الهی بود.


خشکسالی تمدن کرمان را تهدید می‌کند

محمد علی کریمی، نماینده کرمان و راور در یادداشتی که در هفته نامه نگارستان منتشر شده است نسبت به تهدیدات خشکسالی در کرمان هشدار داده است.

باور بنده این است که آب مانند نفت در زمره انفال است و همچنان که دولت برای توزیع عادلانه نفت بین هموطنان میلیاردها تومان هزینه می‌کند و هزاران کیلومتر شبکه ایجاد می‌کند باید برای تأمین و توزیع آب برای مردم کشور به همان اندازه خود را مسئول بداند.

برای بعضی مناطق کشور مثل استان کرمان انتقال آب از سایر حوزه‌ها آن هم نه برای توسعه بلکه برای حفظ تمدن و حیات موجود، امری اجتناب‌ناپذیر است، لذا با آرزوی موفقیت برای استاندار جدید استان کرمان از ایشان می‌خواهم که پروژه‌های مطرح شده در این رابطه را در اولویت کارهای خویش قراردهد.

اکنون مهمترین چالش استان کرمان در راستای توسعه، مسئله آب است نه تنها در بخش کشاورزی و صنعت بلکه آب شرب مردم استان با خشکسالی ممتد ده سال گذشته امروز در مرز بحران قراردارد.

مسئولان باید برای حفظ تمدن و حیات در استان کرمان طرح‌های انتقال آب حوزه به حوزه را با جدیت دنبال کنند.

شهرستان راور درحالی که در گذشته به دلیل تولید پسته و فرش مرغوب و نامدار خود از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بوده، متأسفانه امروز به دلیل تعطیلی تقریبی صنعت فرش و خشکسالی‌های ممتد با مشکلات جدی در عرصه اشتغال روبه‌رو است.