خبرهای برگزیده- چهارشنبه دوازدهم آبان ١٣٨٩


آیت الله خامنه ای: صحنه گردانان اعتراض های سال گذشته به دنبال "تسخیر" ایران بوده اند

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، می گوید، "صحنه گردانان" اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بدنبال "تسخیر" ایران بوده اند. آقای خامنه ای روز چهارشنبه در یک سخنرانی این اعتراض ها را "فتنه" خواند و گفت، "سال ها بعد مشخص خواهد شد كه چه توطئه خطرناكي در پشت آن نهفته بود." در پی اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، میلیون ها نفر با متهم کردن حکومت به تقلب ، به نتایج انتخابات اعتراض کردند.

سخنان امروز خامنه ای در مورد آمریکا و فتنه و باقی ماجرا

صدا و سیمای رژیم: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز، صبح امروز در دیدار پرشور هزاران نفر از دانش آموزان، 13 آبان را نماد طمع ورزی آمریکا، وابستگی رژیم طاغوت، ایستادگی ایمان متکی به بصیرت، پیشقراولی نسل جوان در صحنه، و شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی دانستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری اقدام شجاعانه جوانان دانشجو در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان سال 1358 افزودند: این اقدام ، نماد شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی در مقابل هیمنه آمریکاست زیرا تسخیر لانه جاسوسی قدرت آمریکا را که در آن زمان بسیار پر هیمنه بود ، متزلزل کرد و آمریکا را به زانو درآورد.

حضرت آیت الله خامنه ای این حادثه را نماد طمع ورزی آمریکا و روح تعدی استکبار نسبت به ملت ها از جمله ملت ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: این موضوع همواره باید در حافظه تاریخی ملت ایران به ویژه جوانان باقی بماند که آمریکا هیچگاه به دنبال روابط عادی باکشورها نیست بلکه خواهان روابطی از نوع ارباب- رعیتی و غارت منافع ملتها است و اگر در مقابل او ایستادگی نشود، تا لگد مال کردن شرف یک ملت نیز پیشروی خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری سخنان به ظاهر دوستانه روسای جمهور آمریکا در دوره های مختلف، افزودند: اگر چه این سخنان در ظاهر، نرم است اما در باطن، همان پنجه چدنی در زیر دستکش مخملی است.

ایشان معانی و حقایق نهفته در مناسبت های 13 آبان را بزرگ و مهم خواندند و خاطر نشان کردند: با تامل در این حقایق می توان متوجه شد که آن جمعیت محدودی که در 13 آبان سال گذشته در خیابان های تهران بر ضد این مناسبت شعار دادند ، در واقع به دنبال زنده کردن هیمنه آمریکا ، پنهان کردن سلطه طلبی آن و زیر سوال بردن حرکت عظیم ملت ایران در مقابل ظلم بزرگ آمریکا بودند که البته شکست خوردند.

حضرت آیت الله خامنه ای ، شکست فتنه سال 88 را نمونه بارزی از حضور تأثیرگذار و هوشمندانه جوانان ارزیابی و تاکید کردند: فتنه سال گذشته که فتنه بزرگی بود و سالها بعد مشخص خواهد شد که چه توطئه خطرناکی در پشت آن نهفته بود به همت حضور پیشگامانه جوانان در صحنه شکست خورد.

ایشان با تاکید بر اینکه صحنه گردانان اصلی فتنه سال 88 در طراحی پیچیده خود به دنبال تسخیر ایران بودند ، افزودند: در این میان عوامل فتنه که اکثر آنها ندانسته وارد این ماجرا شده بودند ، بدون آنکه خود متوجه باشند ، در جهت اهداف طراحان اصلی حرکت می کردند و این موضوع نیازمند تحلیل های دقیق روان شناختی است که چگونه عده ای ، ندانسته به دشمن کمک کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم حفظ هوشیاری و حضور جوانان در صحنه ، خاطر نشان کردند: امروز ملت ایران قویتر از هر زمان دیگر است و در مقابل ، دشمنان او ، ضعیف تر و منفورتر از هر زمانی هستند اما هیچ گاه نباید از کید و طراحی دشمن غافل شد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پیشرفت های برجسته علمی ، فناوری ، سیاسی و عمران و آبادانی در کشور و حرکت شتابان ملت ایران به سمت قله های کمال افزودند: امروز سراسر کشور کارگاه بزرگ کار و تلاش و خدمت به مردم است و ملت ایران با تکیه بر نیروی انسانی غنی و با استعداد ، و مدیران دلسوز و کارآمد ، در بسیاری از عرصه ها به خود اتکایی رسیده است.

ایشان تاکید کردند: امروز ملت ایران، مصمم تر و قوی تر از هر زمان در حال حرکت به سمت اهداف بلند و قله های سعادت است و در صف مقدم این حرکت عظیم، جوانان قرار دارند.

یک زندانی سیاسی سابق به سه سال زندان محکوم شد

بنابه گزارشات رسیده به" فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" خانم زهرا صفایی از زندانیان سیاسی دهۀ 60 توسط صلواتی قاضی فرمایشی به حکم سنگین و غیر انسانی 3 سال زندان محکوم شد. خانم زهرا صفایی 45 ساله خانه دار و دارای دو فرزند خردسال می باشد.او مدتی پیش توسط صلواتی قاضی فرمایشی ولی فقیه علی خامنه ای مورد محاکمه قرار گرفت. خانم صفایی بدلیل پرونده سازی که بازجویان وزارت اطلاعات در 7 سال پیش علیه وی ساخته بودند و پس از سالها سکوت دوباره آن را فعال نمودند و وی را به شعبه 15 دادگاه انقلاب فراخواندند تا مورد محاکمه قرار دهند .صلواتی قاضی قرمایشی پس از محاکمه، او را به حکم سنگین و غیر انسانی 3 سال زندان محکوم نمود. خانم صفایی دارای 2 فرزند خردسال است که تنها سر پرست آنها می باشد. پدر خانم صفایی ،حاج صفایی از بازاریان شناخته شده و خوشنام بازار تهران بود که در دهۀ 1360 دستگیر و اعدام گردید. در حال حاضر خواهر زاده او دانشجوی زندانی حسن ترلانی که با یورش ماموران وزارت اطلاعات در 2 اسفند ماه 86 دستگیر و به 10 سال زندان و تبعید به زندان کرمان محکوم شده بود در زندان بسر می برد. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،فعال ساختن پرونده ساز بازجویان وزارت اطلاعات که سالها مسکوت بوده است و صدور احکام سنگین و غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی سابق را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به جنایتهای سازمان یافته و سیستماتیک رژیم ولی فقیه در ایران است.

12 آبان 1389 برابر با 03 نوامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل گزارشگران ویژه زنان سازمان ملل متحد


رئیس جمهوری منتخب برزیل با سنگسار سکینه محمدی آشتیانی به شدت مخالفت کرد

دیلما روسِف، رئیس جمهوری منتخب برزیل، با سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، زن متهم به زنای محصنه در ایران، به شدت مخالفت کرد. خانم روسف روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با لولا داسیلوا که تا دو ماه دیگر دوره ریاست جمهوری اش به پایان می رسد، گفت: "حتی با در نظر گرفتن آداب و رسوم دیگر کشورها، سنگسار سکینه یک اقدام وحشیانه است." آقای داسیلوا نیز که روابط نزدیکی با دولت احمدی نژاد دارد، پیشتر پیشنهاد داده بود که به خانم آشتیانی پناهندگی بدهد. این درخواست با مخالفت دولت جمهوری اسلامی روبرو شده بود.

دادگستری رژیم: سکینه محمدی در سلامت كامل بسر می برد

ایرنا: رييس كل دادگستري آذربايجان شرقي، اخبار رسانه هاي غربي مبني بر اعدام سكينه محمدي آشتياني در زندان تبريز را تكذيب كرد.

حجت الاسلام و المسلمين مالك اژدر شريفي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: رسانه هاي معاند غربي به جاي پرداختن به رسالت اصلي و اطلاع رساني خود، در پي ايجاد فضاي مسموم عليه جمهوري اسلامي ايران هستند كه انتشار اين اخبار نيز بر همين مبنا بوده است.

وي با تكذيب هر گونه خبر در زمينه اعدام فرد مذكور افزود: ايشان هم اكنون در سلامت كامل بوده و در زندان تبريز بسر مي برد.

شريفي اضافه كرد: در عين حال پرونده نامبرده در محاكم قضايي استان در دست پيگيري بوده و روال اداري خود را طي مي كند.

وي با انتقاد از شايعه پراكنيهاي صورت گرفته، تصريح كرد: اين رسانه ها هر از چند گاهي با چنين مباحثي مي خواهند خود را در صدر اخبار قرار دهند.

در اوج فشارها عليه جمهوری اسلامی هستيم

ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه با بيان اين كه امروز مجموعه‌اي از فشارهاي مختلف بر روي جمهوری اسلامی متمركز شده است اظهار كرد: وقتي بحث فعاليت‌هاي هسته‌يي ما از سال قبل وارد فاز جديدي شد،‌ برخورد غرب اين گونه بود كه اورانيوم 5/3 درصد را به آن‌ها تحويل دهيم و آن‌ها هر وقت خواستند به ما اورانيوم 20 درصد تحويل بدهند ولي هيچ اعتمادي براي اين كار به طرف مقابل وجود نداشت؛ چرا كه آن‌ها بارها و بارها نشان داده‌اند به تعهدات بين‌المللي خود عمل نمي‌كنند و خود مساله نيروگاه اتمي بوشهر يك مصداق كاملا روشن براي اين مساله است، به طوري كه آمريكا قبل از انقلاب مي‌گفت ايران بايد نيروگاه اتمي داشته باشد ولي پس از انقلاب مي‌گفت نيازي به اين كار نيست.

مهمان‌پرست خاطرنشان كرد: البته بحث هسته‌يي يك بهانه است و حتي اگر ما مي‌گفتيم كه دست از اين حق خود كشيده‌ايم آن‌ها بلافاصله بحث‌هاي جديدي نظير حقوق بشر را مطرح مي‌كردند، آن‌ها در بحث حقوق بشر آن‌قدر وقيح شده‌اند كه پرونده سكينه محمدي آشتياني را به يك پرونده حقوق بشري عليه ما تبديل كرده‌اند و اين مساله سمبل آزادي‌خواهان زنان در كشورهاي غربي شده است و با وقاحت خواستار آزادي او هستند و بدين ترتيب سعي كردند از يك پرونده معمولي به عنوان اهرم فشاري عليه ما استفاده كنند.

پرونده سکینه؛ کاخ سفید: بی‌اعتنایی بنیادین به حقوق ‌بشر

کاخ سفید واشنگتن در اعتراضی شدیداللحن به احتمال اعدام سکینه محمدی، خواستار توقف اعدام قریب‌ الوقوع این زن ایرانی شد. کاخ سفید اعلام کرد این پرونده نشان ‌دهنده بی‌ اعتنایی بنیادین رژیم تهران به حقوق ‌بشر است.

نگرانی عمیق اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نیز از احتمال اعدام قریب ‌الوقوع سکینه محمدی عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفته است که بشدت از احتمال اعدام این زن ایرانی نگران است.

این مقام ارشد اروپايی بار دیگر خواستار لغو حکم اعدام سکینه محمدی شده است.

از سوی دیگر کلود للوش، وزیر امور اروپائی دولت فرانسه نیز اعلام کرده که پاریس تمام سعی خود را بکار خواهد گرفت تا جامعه بین المللی را علیه مجازات اعدام سکینه بسیج کند.


احمدی نژاد دولت روسیه را به لغو یکجانبه و غیر قانونی برخی قراردادهای دفاعی متهم کرد

محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز چهار شنبه، بدون نام بردن از روسیه، لغو قرارداد فروش سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران را غیر قانونی خواند. رئیس جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در شهر بجنورد گفت که ایران خسارت و جریمه های وارد شده را خواهد گرفت.

دولت روسیه در راستای اجرای تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده است که سیستم سامانه دفاعی اس ۳۰۰ را به ایران تحویل نخواهد داد. دولت روسیه در عین حال از جمهوری اسلامی خواسته است هرچه زودتر گفتگوها با گروه ۵+۱ را برای حل مناقشه هسته ای ایران آغاز کند.

احمدی نژاد: روسیه ما را به دشمن فروخت

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، احمدی نژاد امروز طی سخنانی با اشاره به لغو قرارداد فروش سامانه موشکی اس 300 روسی گفت، روسیه ما را به آمریکا فروخت.

احمدی نژاد که در یکی از شهرستانها سخنرانی می کرد و اظهاراتش از تلویزیون دولتی پخش می شد، گفت بعضی ها تحت تاثیر شیطان قرار گرفتند و فکر کردند می توانند یک قرارداد دفاعی را بطور یکجانبه لغو کنند. آنها با این اقدام خود، ما را به دشمن فروختند.

خبرگزاری فرانسه نوشت، دمتری مدودف، رئیس جمهور روسیه روز 22 سپتامبر گذشته دستور ممنوعیت فروش سامانه موشکی پیشرفته اس 300 را به رژیم تهران صادر کرد.


 با اجرای طرح «محله محور» بیش از یکصد نفر در تهران دستگیر شدند

رئیس‌ پلیس فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خبر داد که دوشنبه‌شب بیش از ۱۰۰ تن از به گفتۀ وی «افراد اراذل و اوباش نامدار و متجاوزین به عنف» در تهران دستگیر شده‌اند. بگزارش منابع خبری جمهوری اسلامی، رئیس پلیس تهران به قوه قضائیه پیشنهاد کرده که «برخی از این افراد باید به عنوان محارب شناخته شوند.» این مسئول ارشد انتظامی پایتخت همچنین گفته است در شبهای آینده ۴۰۰ نفر دیگر از بگفته وی «اراذل و اوباش» دستگیر خواهند شد.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در جریان آنچه که«طرح امنیت محله‌محور» خوانده شده و از روز یکشنبه آغاز شده قرار است مأموران پلیس در دو هزار نقطه از محله‌های تهران که از پیش شناسایی شده حضور بیابند.

به گفته حسین ساجدی‌نیا، سنین متهمانی که تاکنون دستگیر شده‌اند از ۱۹ تا ۳۰ سال است و «پلیس تهران آمادگی دارد بر اساس دستور مراجع قضایی، این افراد را برای عبرت دیگران در سطح محلات بگرداند.»

رئیس پلیس تهران خواستار محاکمه شماری از افراد مزاحم بعنوان "محارب" شد

حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران، خواستار محاکمه شماری از افراد مزاحم بعنوان "محارب" شد. به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای ساجدی نیا روز سه شنبه این مطلب را با اشاره به اجرای طرح موسوم به "امنیت محله محور" بیان کرد. به گفته وی، در چارچوب این طرح دوشنبه شب 100 نفر از افرادی که او آنها را "اراذل و اوباش" خواند، دستگیر شده اند. رئیس پلیس تهران بزرگ همچنین افزود، 400 نفر دیگر نیز شناسایی شده اند که در روزهای آینده دستگیر خواهند شد.


روزگار ِ سیاه ِ خانه مشکی در اصفهان

ایران‌نامه- مهدی فقیهی: خانه تاریخی ابوالشفیع مشکی که در تاریخ 18/9/1354 به شماره 1156 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، در حالی که هنوز زندگی در آن جریان دارد، در اثر بی توجهی، عدم مرمت، تغییرات مداوم، و بلندمرتبه سازی همسایه‌ها، به حالت نیمه ویرانه درآمده و به شدت در حال نابودی است. خانه مشکی اثری ارزشمند است که در بافت قدیمی و کوچه‌‌های درهم تنیده شهر اصفهان قرار گرفته و در صورت توجه مسئولان، قابلیت تبدیل شدن به یک موزه مردم شناسی را دارد. برای دسترسی به این بنای تاریخی، می‌توان از ضلع جنوبی خیابان عبدالرزاق به کوچه شیخ الاسلام وارد شد. پیشینه خانه ابوالشفیع مشکی به دوران صفوی باز می‌گردد ولی در زمان قاجار دستخوش تغییرات زیادی گشته است. هنوز هم بخش‌هایی از این خانه تاریخی ساکنانی دارد و یکی از اتاق‌های آن به کارگاه گیوه‌دوزی تبدیل شده است و هنوز در جای‌جایش به راحتی می‌توان وسایل مختلف خانه و ابزارهای گوناگون قدیمی، و اسناد و مکتوبات خانوادگی را دید که ساکنانش سال‌هاست نگهداری کرده‌اند اما در زیر لایه‌ای از گرد و غبار به فراموشی سپرده شده‌اند.

سردر ورودی این خانه تاریخی که در گذر زمان و بی مهری اطرافیانش با حالتی نیمه مخروبه به سوی نابودی پیش می‌رود، با دیوارهای کاهگلی و درب دو لنگه چوبی کوچکش، بسیار ساده و بی آلایش درست همانند مالکان و ساکنان قدیمی خود میهمانان را به درون خانه دعوت می‌کند. با عبور از این در، کریاس(1) کوچکی در پیش روی پدیدار می‌شود که در عین کوچکی، بسیار موزون و شکیل به نظر می‌رسد. این هشتی(2) از سمت شمال شرقی به دستشویی، از غرب به ورودی پشت بام و از روبرو به راهروی طویل و کشیده‌ای منتهی می‌شود که ورودی‌های میانه ضلع غربی و انتهایی آن به اندرونی و بیرونی خانه قدیمی ختم می‌شود.

این دو بخش از خانه در دوران متاخر از یکدیگر جدا شده‌اند تا هر کدام میزبان خانواده‌ای مستقل باشند و درون‌گرایی مردمان گذشته را تاکید دوباره بخشند. راهروی یادشده که از ضرب آهنگی(3) زیبا برخوردار است، با ساختاری از قوس‌های جناغی (4) و لنگه تاق‌های کوچک گهواره‌ای (5) پوششی زیبا یافته که تاق‌نماهای متعدد دیواره‌های دو سوی راهرو تکمیل کننده این زیبایی هستند.

با پیمودن این راهرو، از راه در چوبی غربی وارد نخستین بخش از خانه می‌شویم. در اینجا میان‌سرایی (6) وسیع و مستطیل شکل دیده می‌شود که حوضی با همین قاعده در کنار دو باغچه دارد و یادآور صدای گوش‌نواز شرشر آب، و صفا و سرسبزی این فضا در گذشته‌های نه چندان دور است.

در اطراف این حیاط، فضاهای متعددی به چشم می‌خورد که در ضلع غربی، شامل دو اتاق نشیمن ساده در طرفین و اتاقی سه‌دری(7) ارسی‌دار (8) در میان می‌باشند. در این فضاها که به واسطه در و پنجره‌ها و کفش‌کن‌هایی به حیاط مرکزی مرتبط هستند، هیچ آرایه چشم گیر و درخوری به جز شومینه دیواری، و بالارونده(9) اتاق مرکزی دیده نمی‌شود.

در ضلع جنوبی میان‌سرا نیز اتاق شاه‌نشینی دیده می‌شود که اطراف آن را بالاتاقچه‌های (10) مقرنس(11) دار و شیب‌سـَرهای (12) منقوش رخ‌بام (13) فرا گرفته‌اند ولی ارسی زیبا و پُرکار آن از سوی دیگر با دیوار تیغه‌ای(14) برای تفکیک این بخش با دیگر قسمت‌های خانه مسدود شده است.

اما تاسف انگیزترین بخش از خانه را دو ضلع شرقی و شمالی تشکیل می‌دهند که به دلیل عدم تخصیص امکانات کافی و عدم حمایت لازم جهت نگه‌داری از سوی نهادهای مربوط، کاملا تخریب شده و به تلی از خاک بدل گشته‌اند.

در اینجا ارکان و فضاهای ضلع شرقی دقیقا قرینه همتای ضلع غربی بوده اما در ضلع شمالی فضاهای سه‌گانه‌ای دیده می‌شوند که در قسمت فوقانی دارای دو اتاق گوشواره(15) در دو طرف بوده‌اند. اتاق گوشواره ضلع شمال شرقی به عنوان وستاخ(16) «اتاق عروس» مورد استفاده بوده و پوشیده از تزئینات مختلف گچ‌بری، نقاشی روی دیوار، آیینه کاری و دیگر تزییناتی است که اکنون مانند صاحبانشان به زیر خاک رفته‌اند.

اما برای ورود به بخش دوم خانه، پس از طی‌کردن راهرو، با عبور از در چوبی دو لنگه انتهای آن و گذر از پیچی به سمت غربی، به فضای کوچکی بر می‌خوریم که با داشتن عناصری چون چاه آب و حوضچه سنگی (دستک)(17)، مطبخ را تداعی می کند.

با بازدید از این قسمت وارد میان‌سرای دوم خانه می‌شویم. در اینجا و در ضلع شمالی خانه، تالاری دیده می‌شود که دارای ارسی با در و پنجره بالارونده‌ای است که در دوران متأخر با بریدن و برداشتن گره‌چینی‌هایش(18) به جای آن از شیشه‌های تخت و قدی استفاده کرده‌اند. برای ورود به این فضا از دو کفش‌کن جانبی استفاده می‌کنیم که در بالای آنها از گشوده‌هایی(19) برای نوررسانی بهتر به فضاهای داخلی و زیبایی بیشتر نمای رو به حیاط سود جسته‌اند. اما با ورود به این تالار شاه‌نشین با حجم عظیمی از تزئینات گوناگون مواجه می‌شویم که از جمله آنها می‌توان به گچبری‌های اطراف قوس‌ها، لنگه تاق‌های پوشیده از مقرنس‌های پلکانی، جرزهای آیینه‌کاری شده، تاقچه‌های مزین به خطوط تزئینی، قطاربندی‌های (20) بالای تاقچه‌ها، شبکه‌بری‌ (21) و گره‌چینی‌های توپر (22) و مطبق (23) در ارسی‌ها علاوه بر این‌که بر زیبایی این فضا افزوده‌اند نشان از ذوق و سلیقه معماران و هنرمندان دیروزی دارند.

در ضلع شمالی شاه نشین تالار نیز درهای چوبی دیده می‌شوند که ارسی مسدود شده این قسمت را دربرگرفته‌اند و در دوران متأخر از فضای پشتی آنها برای نگهداری وسایل غیر ضروری استفاده می‌کردند. اما در دو گوشه ضلع شمالی این حیاط که طرفین اتاق شاه‌نشین نیز به شمار می‌آیند نشیمن‌های کوچکی دیده می‌شوند که از یک سو با شش جفت در چوبی دو لنگه به تالار مرکزی، و از سوی دیگر به واسطه ایوان‌های نه چندان بزرگ و در و پنجره‌های سه‌گانه به میان‌سرای خانه ارتباط می‌یابند. در و پنجره‌های مذکور، گشوده‌هایی بر بالای خود دارند که جهت کسب نور بیشتر در این مکان قرار گرفته‌اند.

زیرزمین این قسمت نیز دارای فضای چهارصفه ای(24) است که با ازاره‌هایی (25) از آجر خشت و کاشی و تاقچه‌های متعدد همچنین آجرچینی نیمانیم (26)، ترکیبی از قوس‌های هفت و پنج (27)، تاق عرق‌چین (28) و رسمی‌بندی‌های (29) اطراف آن به علاوه پرتوهای نورانی که از روزنه‌های شباک‌های (30) سنگی وارد این فضا می‌شوند، زیبایی خاصی به این فضا می‌بخشند.

از اینجا که بگذریم در ضلع شرقی این بخش از خانه سه اتاق سه‌دری دیده می‌شود که اتاق میانی آن با پوششی از قوس‌ها، لنگه تاق‌های چند گانه و ارسی شیشه‌دار درهم شکسته‌ای از فضاهای جانبی خود متمایز است. اما در دو اتاق کناری که هر کدام به وسیله در و پنجره‌هایی به حیاط مرتبط هستند و به دلیل سقف کوتاهشان گوشواره‌هایی بر فراز خود دارند، به جز مقرنس‌های چند وجهی گلویی(31) اطراف سقف و تاقچه‌ها، تزئینات قابل توجه دیگری دیده نمی‌شود.

برای ورود به فضاهای این قسمت از راهروهای قرینه‌ای سود برده اند که از قسمت ابتدایی آن به عنوان کفش‌کن و از بخش انتهایی آن جهت دسترسی به ارکان فوقانی و دیگر فضاها استفاده می‌شود. در این ضلع با طی کردن راهروی میانی به فضایی می‌رسیم که در اطراف آن مطبخ قدیمی، محل نگهداری حیوانات خانگی،‌ چاه آب و پلکانی قرار دارد که راه رسیدن به گوشواره شمال شرقی، منبع آب و مکان ذخیره و نگهداری غلات را فراهم می‌سازد. اما در ضلع غربی که متأسفانه بر اثر بی توجهی و سهل انگاری بخش اعظم آن دچار تخریب شده و یا به خانه‌های مجاور ضمیمه گشته است به اتاق سه‌دری بر می‌خوریم که تنها باقیمانده از این قسمت می‌باشد. در ارکان جنوبی نیز وضع به همین منوال است چنان که علاوه بر ویرانی تمامی ارکان این ضلع، ساخت بناهای چند طبقه و بلند مرتبه روح و هویت این خانه تاریخی را از بین برده است.

این همه بی توجهی در حفظ این بنای ارزشمند و دخل و تصرف در آن و بلندمرتبه سازی در مجاورت آن و روند شتابان ویرانی آن درست در مقابل چشمان مالک خصوصی، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در حالی انجام می شود که طبق اسناد نصب شده در دالان ورودی خانه مشکی، این خانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و باید طبق قانون حفظ شود و از دخالت غیر اصولی در آن خودداری شود. یکی از این اسناد، نامه زیر است که قاب شده و در دالان ورودی نصب شده است:

شماره: 4/9546

تاریخ : 4/11/1354

به: آقای میرزا شفیع مشکی.

از: اداره کل فرهنگ و هنر استان اصفهان ( وزارت فرهنگ و هنر).

موضوع : ثبت خانه تاریخی.

محترما به استحضار می‌رساند که خانه قدیمی شما از تاریخ 7/7/1354 ذیل شماره 1156 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنابراین از تاریخ فوق، مقررات قانون و آیین‌نامه حفظ آثار عتیقه مصوب دوازدهم آبان‌ماه 1309 شمسی درباره آن به اجرا گذاشته می‌شود. لازم به توضیح است که ثبت خانه قدیمی مزبور، در مالکیت جنابعالی خللی وارد نخواهد ساخت و فقط حفظ و حراست آن به سبک و شکل اولیه، طبق مفاد قانون عتیقات مورد توجه می‌باشد.

امضاء: سرپرست اداره کل فرهنگ و هنر استان اصفهان.

بر همین اساس، به روی تابلوی دیگری در ورودی خانه مشکی به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته‌اند:

«این عمارت از نفایس معماری عصر صفوی و قاجار اصفهان به شمار می رود و در تاریخ در تاریخ 18/9/1354 به شماره 1156 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است لذا هرگونه دخل و تصرف در بنا پیگرد قانونی دارد».

توضیحات:

1. کریاس‌: فضای سرپوشیده پس از در ورودی که برای منتظر ماندن میهمان ساخته شده باشد.

2. هشتی: همان کریاس است.

3. ضرب آهنگ: وزن یا آهنگ بصری حاصل از توالی یا هم نشینی عناصر معماری مانند تاق‌ها، حجره ها و پنجره‌ها.

4. قوس جناغی: نوعی قوس تیزه دار که نسبت ارتفاع به دهانه آن بیشتر باشد.

5. تاق گهواره‌ای: نوعی پوشش فوقانی کم خیز به شکل گهواره.

6. میان‌سرا: حیاط مرکزی در هر بنا.

7. اتاق سه دری: همان اتاق نشیمن.

8. ارسی دار: فضایی که دارای در و پنجره بالا رونده باشد.

9. بالا رونده: پنجره‌های کشویی که با بالا کشیدن باز می شوند.

10. بالا تاقچه: تاقچه بالایی.

11. مقرنس: نوعی از کاربندی متشکل از آلت‌های سه بعدی سوار بر هم.

12. شیب سر: عناصرغالبا چوبی یا فلزی بر لبه بالایی بام که برای جلوگیریاز ریزش آب باران به دیواره‌ها نصب می شود.

13. رخ بام: انتهای فوقانی دیوار (لبه بام).

14. دیوار تیغه ای: دیواری که چینش آن از سمت ضخامت آجر صورت می پذیرد.

15. گوشواره: بالا خانه‌های دو طرف تالار.

16. وستاخ: اتاق خصوصی.

17. حوضچه سنگی (دستک): حوضچه‌های کوچکی به مانند خزانه که در بعضی از خانه‌ها و یا حمام‌ها برای ذخیره آب از آن استفاده می کردند.

18. گره چینی: گره سازی با چوب که بیشتر در ساختمان مشبک به کار می رود.

19. گشوده: به پنجره ای گفته می شود که دارای دو دهانه از سمت خارج و داخل بنا باشد.

20. قطاربندی: نوعی مقرنس ریز و به هم پیوسته که در حواشی تاق و تاقچه‌ها برای زیبایی بیشتر صورت می‌گیرد.

21. شبکه بری: آلات چوبی به هم پیوسته و میان تهی که غالباً در اشکال انتزاعی و برای سهولت بیشتر کار به جای گره چینی مورد استفاده بوده است.

22. گره چینی توپر: گره چینی مضاعف، نوعی از صنعت گره چینی که فضای خالی بین آلت و لغت در آن وجود نداشته باشد در این نوع گره چینی هر گونه عمل تزئینی مانند منبت کاری ، خاتم و ... به‌ روی قطعه‌های آلت و لغت صورت می پذیرد.

23. گره چینی مطبق: نوعی از صنعت گره چینی که در فواصل آلت و لغت‌های آن فضای خالی وجود داشته باشد، در زمان صفویه و قاجار این فضاهای خالی غالبا با شیشه آراسته می شد.

24. چهار صفه: چلیپایی، بنایی که در اطراف دارای چهار ایوان باشد.

25. ازاره: پوششی که از پایین تا فاصله حداکثر یک و نیم متری دیوار را می پوشاند.

26. آجرچینی نیمانیم: روش آجر چینی که نیمی از یک آجر بر نیمه آجر دیگر قرار می گیرد.

27. قوس های هفت و پنج: نوعی قوس تیزه دار کم خیز.

28. تاق عرق چین: تاق مدور کم خیز که برش عمودی میانی آن از نیم دایره کم تر باشد.

29. رسمی بندی: نوعی از کار بندی متشکل از شبکه ای هندسی از قوس های متقاطع که معمولا بار بر نیـستند.

30. شباک: به مشبک‌های تزیینی و زیبای سفالی، کاشی، سنگی یا گچی گویند که با طرح و نقشه زیبا به دست آمده باشد.

31. گلویی: عنصری گرد و دایره وار یا نیم دایره که معمولا پا تاق را به دیوارها و جرزها انتقال می دهد.


سرمربی تیم ملی فوتبال دختران ایران مفقود شد

سایت آفتاب: درپی شكست‌های پی درپی تیم ملی فوتبال دختران زیر 19سال كشورمان در مالزی سرمربی این تیم بعد از ورود به ایران مفقود شده است.

به گزارش البرز، درحالیكه كمیته فوتبال و فوتسال بانوان كشورمان نشستی را برای بررسی علل 4شكست پی درپی تیم ملی دختران زیر 19سال كشورمان در مسابقات مالزی ترتیب داده بودند، سرمربی این تیم ازحضور دراین نشست خود داری كرده است.

وی پس از ورود به ایران از دسترس خارج شده و هیچ‌كس از محل حضور وی مطلع نیست.

وی علاوه بر تلفن همراه شماره ثابت خود را نیز از دسترس خارج نموده است.

فریده شجاعی نایب‌رئیس فوتبال و فوتسال بانوان كشورمان با تائید این مطلب می‌گوید: ما از سرمربی تیم خواستیم برای بیان نظرات خود درباره علت این شكست‌ها در نشست مذكور حاضر شود اما علاوه بر مسوولین این كمیته خبرنگاران نیز تاكنون موفق نشده اند وی را پیدا كنند.

وی در واكنش به انتشار مطالبی درخصوص عدم حضور سرمربی تیم ملی فوتبال دختران زیر19سال كشورمان در بازی‌ها دركنار تیم گفت: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد سرمربی تیم ملی فوتبال‌مان دریكی از بازی‌ها روی نیمكت تیم حاضر نبوده است.

وی از علت این عدم حضور اظهار بی‌اطلاعی كرده و گفت :درصورتی كه وی در نشست مذكور شركت كند این مسأله را نیز پیگیری خواهیم كرد.


افزایش فشار بر دانشجویان در آستانه ١٣ آبان

در آستانه ١٣ آبان چندین تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دادگاه انقلاب احضار شدند.

به گزارش دانشجونیوز، تعداد نامعلومی از فعالین دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در آستانه ی سالروز تسخیر سفارت آمریکا به دادگاه انقلاب احضار شده اند. دانشجویان احضار شده، همگی از فعالین ستاد مهندس موسوی در انتخابات سال گذشته بوده‌اند که نشریه دانشجویی "سویدا" را در دانشگاه امیرکبیر چاپ و منتشر می کرده اند.

گفتنی است این دانشجویان پیش از این نیز یک بار در سال گذشته به دادگاه انقلاب احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

به نظر می رسد این احضارها به منظور ایجاد جو ترس و رعب در میان دانشجویان در آستانه روز ١٣ آبان و همچنین پیشاپیش مراسم روز ١٦ آذر صورت گرفته است.

برحسب سابقه رفتار نیروهای امنیتی باید انتطار داشت که با نزدیک شذن به روز ١٦ آذر بر میزان این فشارها افزوده شود.

شورای صنفی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی، به دلایل سیاسی منحل شد

در پی فعالیتهای گسترده و پیگیر اعضای شورای صنفی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، ریاست این دانشگاه، دستور پلمپ دفتر این شورا را صادر و از برگزاری مجدد انتخابات این نهاد صنفی دانشجویی در موعد مقرر جلوگیری کرد.

به گزارش دانشجو نیوز، اعضای این شورا، به جز یک نفر همگی از دانشجویان طیف علامه ی تحکیم وحدت بوده و گرایشات اصلاح طلبانه دارند و در پی اعمال سلایق غیر قانونی مسوولین دانشگاه در موارد مختلف، بارها و بارها با پیگیری های مصرانه، در مقاطعی مسوولین را وادار به عقب نشینی کرده بودند.

به طور کلی از اردیبهشت ماه سال ۸۹ به منظور کنترل بیشتر دانشگاه (علی الخصوص دانشکده ی مهندسی) و پس از پشت سر گذاردن ناآرامی های سال ۸۸، مسوولین قصد داشتند با حربه های مختلف، ضمن اعمال فشار بر دانشجویان منتقد، زمینه را برای اعمال سلطه و پیشگیری از هر نوع حرکت اعتراضی آماده کنند.

از جمله این اقدامات می توان به تذکرات مکرر انتظامات و توقیف کارتهای دانشجویی و ارسال گزارش به حراست به بهانه حجاب و مسائل به قول آنان خلاف عفت عمومی و ... اشاره کرد. در پی این اقدامات شنیع تیم حراست و انتظامات، شورای صنفی و نیروهای جنبش سبز دانشگاه با برگزاری تحصنی عمومی در راهروهای این دانشگاه ضمن اعتراض به این روند، خواهان برقراری فضای احترام متقابل در دانشگاه شدند. همچنین به تفکیک جنسیتی سایت دانشکده و کتابخانه فرهنگی نیز اعتراض شد که مسوولین پس از این تجمع در عقب نشینی آشکار، از موضع خود کوتاه آمدند.

در این بین بسیج و جامعه اسلامی دانشگاه نیز بیکار ننشسته و با راه اندازی جنگ روانی، سعی کردند این اعتراضات به خشونت کشیده شود.

اما در آغاز سال تحصیلی جدید، در کمال ناباوری، دانشجویان شاهد تفکیک جنسیتی برخی کلاس های درس برای ورودی های جدید بودند که این عمل مسوولین دانشگاه، با اعتراض گسترده ی دانشجویان همراه بوده و شورای صنفی دانشکده در پی رایزنی های طولانی مدت، موفق به عقب راندن مسوولین از این اقدام شنیع و توهین آمیز به دانشجویان شد هر چند نمود عینی این عقب نشینی در ترم جاری مشخص نگردید و به وعده هایی برای ترم آتی بسنده شد.

در همین راستا، در تاریخ ۹ آبان ماه، در اقدامی غیر قانونی دفتر شورای صنفی دانشکده مهندسی پلمپ شد و اجازه ی برگزاری مجدد انتخابات نیز داده نشد.

جو دانشگاه فردوسی به شدت امنیتی است و در هر گوشه ی این دانشگاه نیروهای حراست و انتظامات به وفور، در حال گشت زنی هستند که این فضای امنیتی از زمستان سال گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.

گفتنی است فشارها در دانشگاه فردوسی بر فعالین دانشجویی کماکان ادامه دارد و مهر ماه سال جاری ، احکام انضباطی جدیدی صادر گردید که جهت مشخص نبودن رای تجدید نظر از اعلام ان خودداری میشود.

اما در سال ۸۸ قریب به ۳۰ حکم محرومیت از تحصیل و بیش از ۲۰ حکم انضباطی در جریان اعتراضات سال ۸۸ صادر شده است.

اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد توسط شورایعالی...

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از اصلاح مواد 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد توسط این شورا و تصویب نهایی اساسنامه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حیات، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از جلسه سه‌شنبه شب این شورا اظهار داشت: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال نظر مقام معظم رهبری مبنی بر غیر صحیح بودن وقف اموال دانشگاه آزاد و دستور ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اصلاح مجدد بندهای 5 و 10 اساسنامه این دانشگاه، بررسی این بندها را در دستور کار قرار دادند. وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از چند جلسه کارشناسی با حضور اعضای کمیته منتخب شورا، موارد اصلاحی پیشنهاد شده را پس از بحث و بررسی در جلسه علنی امشب این شورا به تصویب رساند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به ماده 5 اساسنامه دانشگاه آزاد که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب مجدد رسید گفت: براساس ماده 5 اساسنامه دانشگاه آزاد، دانشگاه آزاد مؤسسه‌ای غیر خصوصی و غیر دولتی است و اعضای هیئت مؤسس، هیئت امنا و مدیران دانشگاه هیچ‌گونه حق مالکیت و حق انتفاع شخصی بر اموال دانشگاه را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاکم و با رعایت مصلحت دانشگاه، صرف‌ هزینه‌ها و پیشرفت می‌شود. مخبر دزفولی در ادامه به ماده 10 اساسنامه دانشگاه آزاد که توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت، اشاره کرد و افزود: بر این اساس 3 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها با مرتبه علمی دانشیار و بالاتر به انتخاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و 3 نفر از اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد که یکی از آنها حتماً باید روحانی باشد به عضویت هیئت امنا انتخاب خواهند شد. وی در همین زمینه به تبصره 3 این ماده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: احکام اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد با امضای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر خواهد شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان یادآور شد: در این جلسه همچنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردها و اقدامات ملی از بخش راهبردهای کلان 2 نقشه جامع عملی کشور را به تصویب رساندند.

فرار مغزها نداریم؛ چرخش علمی داریم

سحام نیوز: با گذشت یک هفته از اظهارات عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون “رتبۀ بالای ایران در آمارهای جهانی فرار مغزها” و همچنین آمار سازمانهای بین المللی، معاون دانشجویی وزیر علوم با بیان اینکه “فرار مغزها” عنوانی خالی از علم و منطق است، ادعا کرد:”چرخش مغزها و چرخش علم داریم و باید هم داشته باشیم … اما برخی می خواهند ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده اند، اینها برای کسب علم به خارج می روند تا درس بخواند و بازگردند. آیا این فرار مغز است؟”

به گزارش مهر، محمود ملاباشی روز سه شنبه ١١ آبان ماه ٨٩، در جمع خبرنگاران در وزارت علوم، با بیان اینکه “از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ١٢ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان بورسیه وزارت علوم از کشور خارج شده اند”، گفت: “از میان این تعداد حدود ۴۰۰ نفر یعنی کمتر از سه درصد به کشور بازنگشته اند. این فرار مغز محسوب نمی شود.”

این مقام دولت دهم اظهار عقیده کرد: وقتی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای داخل صندلی به اندازه متقاضیان ندارند طبیعی است فردی که می خواهد ارشد و دکتری بخواند و در داخل قبول نشده است برای کسب علم به خارج می رود تا درسش را بخواند و بازگردد. آیا این فرار مغز است؟”

این مقام وزارت علوم، به خروج های غیرقانونی، پناهندگی و همچنین اقامت های خاص نخبگان و دانش آموختگان داخلی و همچنین دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اشاره ای نکرد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه آمریکا در چین ٢۴ هزار دانشجو دارد، اضافه کرد: آیا این ارزش است یا ضد ارزش. اگر ارتباطات تجاری، توریستی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در سطحی بالا با یک کشوری داشته باشیم آیا این ارزش نیست. هر چه سطح ارتباطات بیشتر شود انسانها به یکدیگر نزدیک تر می شوند. ”

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه ارتباطات علمی نیز گل ارتباطات است، مدعی شد:” وجود یک دانشجوی ایرانی در خارج کشور یا به عنوان مثال وجود یک استاد ایرانی در دانشگاه انگلیس یک ارزش است. وجود ایرانی در کشورهای دیگر برای ارتباطات علمی نمونه چرخش مغزها است. در جامعه المصطفی نیز از کشورهای مختلف می آیند تا عرفان و ادبیات و اصول تشیع را از ما فرا بگیرند. ما نیز باید به دانشگاههای دیگر برویم.”

وی با بیان اینکه بیش از ٩٠ کشور در ایران دانشجو دارند، گفت:” حدود ٨٠ هزار دانشجوی ایرانی در خارج کشور شاغل به تحصیل هستند. چهار میلیون دانشجوی ایرانی نیز در داخل کشور داریم.”

معاون وزیر علوم وجود دانشجویان ایرانی در خارج کشور نماد نقل و انتقالات علمی دانست و سپس به طرح این پرسش که چه کسی برنده روابط بین الملل است، پرداخت و در پاسخ به آن گفت:” کسی که بتواند بیشترین ارتباط را برقرار کند و کمبودها را از خارج کشور تامین کند و زیادی خود را به خارج از کشور بفروشد.”

گفتنی است هفته گذشته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، با انتقاد از عملکرد وزارت علوم و دولت گفته بود “گاهی بدسلیقگی‌هایی صورت می‌گیرد و انگیزه تحصیل را در دانشجویان و دانشگاه‌ها پایین می‌آورد و شاهد این امر فرار مغزها از کشور است که آمار آن رو به‌فزونی است…” نصیری خاطرنشان کرده بود “بر اساس آمار، کشور ایران مقام اول را در فرار مغزها داشته است و این زیبنده نیست و انتظار این است که جمهوری اسلامی نظامی باشد که نخبگان دنیا به سوی آن سرازیر شوند همانگونه که در سالیان دور اینگونه بوده و بسیاری از کشورهای شرق و غرب در مرکز علم و دانش آن دوران علم می‌آموختند این انتظار وجود دارد که در این راه گام برداریم نه اینکه شاهد فرار مغزها باشیم…”

اما وزیر علوم دولت دهم معتقد است “ما فرار مغزها نداریم… موضوع مهاجرت نخبگان و فرار مغزها را که مطرح می کنند، جنجال رسانه‌ای بوده و مطابق با واقعیت‌های موجود کشور نیست…”

لازم به ذکر است سازمانهای جهانی، از جمله صندوق بین‌المللی پول در گزارش های سالانه خود – بویژه سال ۲۰۰۹ – اعلام کرده‌ بودند که “ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان و دانش آموختگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را داراست.

صندوق بین المللی پول، “بیکاری، سطح پائین درآمد اساتید و نخبگان، نارسائی های مالی و اداری، کمبود امکانات تخصصی-علمی و بی ثباتی سیاسی و اجتماعی” را از جمله دلایل مهاجرت ایرانیان ذکر کرده بود.

به گزارش منابع خبری داخل کشور، بر پایۀ ارزیابی این صندوق، سالانه یکصدو پنجاه تا یکصد و هشتاد تن از نخبگان ایرانی به دلایل مختلف از ایران مهاجرت می نمایند. به گزارش سامانه خبری فردانیوز، و بر پایۀ آمار صندوق بین المللی پول، هم اکنون بیش از دویست و پنجاه هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از یکصدو هفتاد هزار ایرانی دیگر با تحصیلات عالیه، “فقط” در آمریکا زندگی می کنند و طبق آمار رسمی ادارۀ گذرنامه، در سال هشتاد و هفت خورشیدی روزانه پانزده کارشناس ارشد، و دو یا سه دارندۀ درجۀ دکترا و در مجموع پنج هزارو چهارصد و هفتادو پنج نفر لیسانسیه از کشور مهاجرت کرده اند.

این سایت نزدیک به جریان های اصولگرا حتی نوشته بود “بیش از هشتاد درصد از برگزیدگان المپیاد های علمی سال های اخیر جذب دانشگاه های خارجی و به ویژه آمریکا شده اند که اکثراً قصد بازگشت به ایران را ندارند.”

خبرگزاری فرانسه نیز چندی پیش گزارش داده بود “اکنون بیش از چهار و نیم میلیارد دلار از سرمایه های ایران به صورت نیروی انسانی متخصص به آمریکا و شش میلیارد دلار دیگر به کشورهای اروپائی منتقل شده است. مجموع این سرمایه برابر با یک ششم کل بودجۀ کشور در سال گذشته و برابر با دویست میلیون بشکه نفت است.”

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .