یکشنبه یازدهم مهرماه ١٣٨٩


مشاور ارشد مير حسين موسوی، به قيد وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شد

وبسايت « کلمه» گزارش داد که عليرضا بهشتی شيرازی، مشاور ارشد مير حسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت، يکشنبه شب به قيد وثيقه آزاد شده است.

بر اساس اين گزارش، آقای بهشتی شيرازی که از دی ماه سال گذشته در بازداشت موقت به سر می برد، با قرار وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی آزاد شده است.

پس از آغاز اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری خرداد سال گذشته، شماری از مشاوران آقای موسوی بازداشت شدند.


تذکر کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه « جمهوری اسلامی»

اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز يکشنبه به روزنامه « جمهوری اسلامی» تذکر کتبی داد.

به گزارش خبرگزاری « فارس»، اين تذکر به خاطر آنچه « چاپ مطلب توهين‌آميز نسبت به رئيس قوه قضائيه» ناميده شد، به اين روزنامه داده شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه خود به انتقاد آيت الله صادق لاريجانی از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام، پاسخ داده و نوشته بود که رئيس قوه قضاييه نبايد خود را طرف مناقشه بر سر وقف دانشگاه آزاد اسلامی قرار دهد.

اين روزنامه همچنين اشاره کرده بود که رئيس قوه قضاييه بايد برای ديگران الگو باشد و مردم از او بياموزند که چگونه با بزرگ ترها سخن بگويند. آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، صاحب امتياز روزنامه جمهوری اسلامی، و مدير مسئول اين نشريه، مسيح مهاجری است.


اعتصاب در دو کارخانه لاستيک سازی در تهران و کرمان

اتحاديه آزاد کارگران ايران اعلام کرد که کارگران کارخانه لاستيک البرز (کيان تاير) از روز شنبه در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه خود و ساير مشکلات موجود در کارخانه دست به اعتصاب زدند که روز يکشنبه نيز ادامه يافت.

بر اساس اين گزارش، کارگران پس از شکست مذاکرات با مديريت کارخانه لاستيک البرز، مديران اين واحد صنعتی را از آنجا بيرون کردند و گفتند تا رسيدن به خواست های خود، کارخانه را ترک نخواهند کرد.

کارگران لاستيک البرز خواستار دريافت چهار ماه دستمزد خود و پرداخت حق بيمه های شان هستند که از تير ماه امسال به سازمان تامين اجتماعی پرداخت نشده است.

اتحاديه آزاد کارگران ايران همچنين خبر داد که ۳۵۰۰ کارگر کارخانه لاستيک بارز در استان کرمان نيز هفته گذشته در اعتراض به شرايط کاری خود و پرداخت نشدن اضافه کاری شان دست به اعتصابی سه روزه زدند.

اين اعتصاب در پی وعده رئيس اداره کار کرمان برا يرسيدگی به خواست های کارگران پايان يافت.


مانور يگان ويژه نيروی انتظامی در تهران

واحد مرکزی خبر گزارش داد که يگان ويژه نيروی انتظامی روز يکشنبه مانوری موسوم به « اقتدار» را در تهران برگزار کرد.

بر اساس اين گزارش، در اين مانور، برخورد با کسانی که « اراذل و اوباش و اغتشاشگران فرضی» ناميده شدند، به نمايش درآمد.

واحد مرکزی خبر همچنين نوشت که يگان ويژه نيروی انتظامی در اين مانور، از شيوه های جديد و تجهيزات پيشرفته و نيز خودروی آب پاش استفاده کرد.

در گذشته نيز نيروی انتظامی چنين مانورهايی را در سطح چند شهرانجام داده است.


اصلاح قانون تقسيم ارث بين زوج و زوجه

ایسنا: رئيس جمهور قانوني را ابلاغ کرد که بر اساس آن، با الحاق يک تبصره به ماده 946 قانون مدني، نحوه تقسيم ارث ميان زوج و زوجه اصلاح شد.

به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دولت، قانون الحاق يک تبصره به ماده (946) قانون مدني اصلاحي 1387 مصوب در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي و بدون ارائه نظر از سوي شوراي نگهبان در مهلت‌هاي مقرر، براي اجراء ابلاغ شد.

بر اساس ماده 946 قانون مدني اصلاحي 6 بهمن 1387، زوج از تمام اموال زوجه ارث مي‌برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج، يک هشتم از عين اموال منقول و يک هشتم از قيمت اموال غيرمنقول اعم از عرصه و اعيان ارث مي‌برد و در صورتي که زوج هيچ فرزندي نداشته باشد سهم زوجه يک چهارم از همه اموال به ترتيب ياد شده خواهد بود.

براساس تبصره‌اي که مطابق قانون جديد، به ماده 946 الحاق شده است مفاد اين ماده درخصوص وراث متوفايي هم که پيش از تصويب اين قانون فوت کرده اما هنوز ترکه وي تقسيم نشده است، لازم الاجراء خواهد بود.


 معاون وزیر صنایع و معادن ایران از پاک شدن رایانه های آلوده به کرم استاکس نت خبر داد

محسن حاتم، معاون وزیر صنایع و معادن ایران، می گوید، رایانه های صنعتی آلوده به کرم "استاکس نت" پاکسازی شده اند. آقای حاتم در گفت و گو با واحد مرکزی خبر صدا و سیما، گزارش رسانه های غربی درباره میزان گسترش این کرم در ایران را "سیاسی" خواند و گفت، استاکس نت تنها اطلاعات غیرطبقه بندی شده را جمع آوری و سپس خود را نابود می کرده است. پیشتر یک مقام دیگر وزارت صنایع از آلوده شدن حدود ۳۰ هزار آی پی در ایران توسط کرم استاکس نت خبر داده بود. به گفته کارشناسان این کرم با هدف اختلال در فعالیت های صنعتی ساخته شده است.


 یک مقام وزارت کشور می گوید فعالیت اعضای خانه احزاب غیرقانونی است

محمود عباس‌زاده مشكيني، دبير كميسيون ماده ۱۰ احزاب، می گوید، فعالیت اعضای خانه احزاب، غیرقانونی است. آقای عباس زاده در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا درباره تمدید پروانه خانه احزاب گفت، در جلسه سه ماه پیش ِ نمایندگان این نهاد با مسئولان وزارت کشور قرار شد آنها شرایط کمیسیون ماده ۱۰ را تامین کنند ولی (به گفته او) تاکنون چنین کاری صورت نگرفته و به همین دلیل فعالیت اعضای خانه احزاب غیرقانونی است. اصلاح طلبان سال گذشته در انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب به پیروزی قاطع دست یافتند و در حال حاضر این نهاد را تحت کنترل خود دارند.


نامه پدر دانشجوی دربند به رئیس دیوانعالی رژیم

دانشجونیوز: پدر ضیاء نبوی دانشجوی ستاره دار و عضو انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابِل که دو هفته پیش به زندان اهواز تبعید شد، با نگارش نامه ای به رئیس دیوان عالی کشور هرگونه ارتباط و وابستگی ضیاء، به گروه های مخالف جمهوری اسلامی را به شدت تکذیب کرده و مینویسد: "خانواده من جزء طبقات پایین اقتصادی جامعه و از صنف دهقانی- کارگری ساده روستای هستند و من تمام عمربا زحمت وتلاش کار کرده ام تا لقمه حلالی برای فرزندانم کسب نمایم. اکنون در سن پنجاه وپنج سالگی تقریبا ناتوان از کارکردن هستم و چشم امید ما بعد از خدا همین پسرم می باشد و این در حالی است که نه تنها او در کنار ما نیست بلکه ما حتی توان مالی کافی بری رفتن به ملاقاتش در جای دور افتاده ای چون اهواز را هم نداریم."

لازم به ذکر است که پدر این دانشجوی در بند بعد از تبعید پسرش به زندان اهواز بارها به تهران آماده تا با مقامات قضایی ملاقات کند اما او را به دیوان عالی دادرسی راه نداده اند.

متن کامل این نامه که در اختیار دانشجونیوز قرار گرفته به شرح زیر است:

بسمه تعالی ریاست محترم دیوان عالی دادرسی سلام علیکم،

با احترام به استحضار می رساند که این جانب سید علی اکبر نبوی چاشمی پدر سید ضیاء الدین نبوی چاشمی هستم.سید ضیاء ه درتاریخ بیست و پنجم خرداد ماه ۱۳۸۸ دستگیر شده بود حدود دو هفته ای است که به زندان اهواز منتقل (تبعید) شده است.تقریبا هیچ یک از اتهاماتی که فرزند من به خاطرآن ها محاکمه و محکوم شده است درست نیستند،به خصوص اتهام «ارتباط و همکاری با گروهک منافقین» که صد در صد نادرست ونابجا می باشد.من پسرم را به خوبی می شناسم و حاضرم به خدا سوگند یاد کنم که او هیچ ارتباط و وابستگی نه تنها به این سازمان بلکه به هیچ سازمان وگروهی ندارد.تاآنجا که من می دانم فرزندم جزء فعالین دانشجویی برای احقاق حق تحصیل خودشان بوده است و فعالیت هایش حتی اگر رنگ و بوی سیاسی هم گرفته باشد هرگز مخل نظم عمومی ویا اقدامی علیه امنیت کشور و...نبوده است.کلا ایشان هم جزء کسانی است که می خواهد به شکل مدنی ومسالمت امیز و از راه های قانونی در اصلاح امور کشور دخیل باشند و...

گذشته از این مسایل سید ضیاء تنها پسر من است وبعد از توکل وامید به خدا تنها تکیه گاه و امید آینده خانواده است.خانواده من جزء طبقات پایین اقتصادی جامعه و از صنف دهقانی- کارگری ساده روستای هستند و من تمام عمربا زحمت وتلاش کار کرده ام تا لقمه حلالی برای فرزندانم کسب نمایم.اکنون در سن پنجاه وپنج سالگی تقریبا ناتوان از کارکردن هستم و چشم امید ما بعد از خدا همین پسرم می باشد و این در حالی است که نه تنها او در کنار ما نیست بلکه ما حتی توان مالی کافی بری رفتن به ملاقاتش در جای دور افتاده ای چون اهواز را هم نداریم. اکنون امیدواریم که با عنایت خداوند و توجه شما فرزندمان به آغوش خانواده باز گردد.

به همین دلیل از شما در خواست اعاده دادرسی و اجرای ماده ۲۷۲ را داشته و امیدوارم که با یک محاکمه عادلانه فرزندمان را ازاتهامات ناروایی که به او نسبت داده شده تبرئه نموده و به آغوش خانواده بازگردانید و با این کار خداپسندانه از خدا پاداش بگیرید.

به عنوان اخرین کلام باید بگویم که خدا شاهد است که فرزند من هیچگونه وابستگی سیاسی به هیچ گروه خارج از کشور ندارد واگر هم کاری کرده باشد با عقل و درک خودش انجام داده است که امیدوارم به چشم اغماض به آنها نگریسته شده وبه جوانی وپاک نهادی او رحم کنید تا انشاءالله رحمت خدا شامل همه ما بشود.

با تشکر و سپاس سید علی اکبر نبوی چاشمی


قیمت بلیت هواپیما در ایران ۳۰ درصد افزایش یافت

طبق تصمیم شورای عالی هواپیمایی ایران، از روز ۱۵ مهرماه قیمت بلیت کلیه پروازهای داخلی به میزان ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری ایسنا، سازمان هواپیمایی کشوری دلیل این افزایش قیمت را "درخواست های مکرر شرکت های هواپیمایی" اعلام کرده است. این سازمان افزوده، نرخ بلیت هواپیما در ایران همچنان نسبت به بسیاری از کشورهای جهان پایین است.


شيرين عبادی و ۸ سازمان مدافع حقوق بشر خواهان آزادی نسرين ستوده شدند

شيرين عبادی برنده جايزه نوبل صلح به همراه هشت سازمان برجسته مدافع حقوق بشر با انتشار بيانيه ای خواستار آزادی نسرين ستوده وکيل دادگستری شدند.

نسرين ستوده که وکالت تعدادی از روزنامه نگاران و ناراضيان سياسی و همچنين شماری از محکومان به اعدام را که در نوجوانی مرتکب جرم شده‌اند به عهده داشته، نزديک به سه هفته پيش بازداشت شد.

سازمانهای عفو بين الملل، ديدبان حقوق بشر، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، کميسيون بين المللی حقوقدانان و فدراسيون بين المللی حقوق بشر از جمله امضا کنندگان اين بيانيه هستند.

در اين بيانيه ضمن شرح فعاليت های نسرين ستوده آمده است که در يک سال اخير، فشارها بر وکلای مدافع حقوق بشر در ايران افزايش يافته است.

بر اساس اين بيانيه، در يکسال اخير گروه بزرگی از وکلای دادگستری بازجويی يا بازداشت شدند و نزديک به ۳۰ تن از اين وکلا با پرونده های مالی رو به رو هستند که در اين بيانيه «ساختگی» خوانده شده اند.


هشدار مقام های انتظامی جمهوری اسلامی نسبت به بروز فتنه اقتصادی در ايران

اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، گفت: کسانی می‌خواهند با تکيه بر فشارهای اقتصادی دشمن، آشوب، اغتشاش، ناآرامی و نافرمانی مدنی ايجاد کنند.

احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، نيز در مورد فتنه اقتصادی گفت: با هدفمند کردن يارانه‌ها، طبيعی است که عده‌ای تلاش داشته باشند که فتنه اندوزی کنند و دولت در اين خصوص تمهيدات لازم را انديشيده است.

همچنين محمد کرمی راد، عضو کميسيون سياست خارجی و امنيت ملی مجلس، مخالفان را متهم به قصد ايجاد اخلال در روند اجرای قانون هدفمند شدن يارانه ها کرد و گفت که برای اخلال گران، مجازات مناسبی در نظر گرفته شده است.

اين تهديدها پس از آن عنوان شدند که شماری از کارشناسان می گويند با اجرای اين طرح، فشارهای اقتصادی سنگينی بر روی اقشار متوسط و فقير ايران وارد خواهد شد.


ذخيره ارزی، ارزی برای مترو ندارد

سایت آفتاب: به عقیده بنده ردیف در نظر گرفته شده برای اختصاص پول به مترو غلط است چرا که اعتبار مترو را به حسابی وصل کرده‌ایم که در آن اعتباری وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای تحقق قانون برداشت 2 میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی، برای مترو؛ پولی در این صندوق وجود ندارد.

محمدرضا خباز درباره تخصیص 2 میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی برای متروی تهران و سایر کلان‌شهرها که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است ولی محقق نشده است، اظهار داشت: زمانی که این طرح مطرح شد بنده مخالفت خودم را با آن اعلام کردم البته دلیل مخالفت من اصل موضوع طرح نبود چرا که به عقیده بنده تخصیص چنین مبلغی برای مترو از نان شب نیز واجب‌تر است اما با روش و شیوه پرداخت آن مخالف هستم.

وی افزود: خانواده من با مترو رفت و آمد می‌کنند بنابراین با کمبودهای مترو آشنا هستم و اعتقاد دارم مهمترین سرمایه‌گذاری‌ها باید برای متروی تهران صورت گیرد.

خباز تصریح کرد: به عقیده بنده ردیف در نظر گرفته شده برای اختصاص پول به مترو غلط است چرا که اعتبار مترو را به حسابی وصل کرده‌ایم که در آن اعتباری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: زمان طرح این موضوع را در مجلس اعلام کردم که با تشدید این طرح آنچه از دولت شنیده خواهد شد این است که این صندوق پولی ندارد؛ اصل ماجرا و تخصیص پول برای مترو امری ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های نجات ترافیک تهران توسعه مترو است، گفت: بعد از اینکه این طرح در مجلس به تصویب رسید و شورای نگهبان با آن مخالفت کرد به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا تصویب شد؛ به عقیده بنده اگر کسی از مقامات اجرایی بگوید این مصوبه را اجرا نمی‌کنیم حرف خوبی نیست و گارد گرفتن در مقابل قانون محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه باید عنوان شود در نحوه بیان منطقی موضوع است این است که بگوییم در حساب صندوق ذخیره ارزی اعتباری برای تخصیص وجود ندارد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر نمایندگان مجلس می‌خواهند این امر عملی شود می‌توانند حساب صندوق ذخیره ارزی را به حساب صندوق توسعه ملی تبدیل کنند در واقع برداشت از صندوق ذخیره ارزی را به حساب دیگری تغییر دهند هر چند که اساسنامه حساب صندوق توسعه ملی هنوز به تصویب مجلس نرسید.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .