شنبه دهم مهرماه ١٣٨٩


علی مزروعی، رئيس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران، از سخنان محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد اين تشکل صنفی انتقاد کرد.

اين مقام دولتی، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را متهم به کار سياسی به جای کار صنفی ‌کرده و گفته بود که « ديديم که چه بر سرش آمد.»

رئيس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در يادداشتی که در وبسايت « نوروز» منتشر شد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی را به نداشتن دانش و تجربه نسبت به مديريت امورفرهنگی و هنری متهم کرد.

آقای مزروعی با اشاره به عضويت چهار هزار روزنامه نگار ايرانی در اين تشکل صنفی پس از ايجاد ان در مهر ماه سال ۱۳۷۶ نوشت:« انجمن صنفی روزنامه‌نگاران همواره بر فعاليت در چارچوب قانون و اساسنامه خود و در تعامل با همه نهادهای حاکميتی تاکيد و عمل می کرد.»


ساخت و ساز در استان کرمان، گورستان دايناسورها را در معرض تخريب قرار داده است

محسن تجربه کار، مدير موزه ديرينه شناسی کرمان، می گويد، ساخت و ساز در اطراف کرمان، يکی از گورستان های دايناسورها را در معرض تخريب قرار داده است.

آقای تجربه کار در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت، در استان کرمان سه منطقه حاوی بقايای دايناسورها و ديگر حيوانات ماقبل تاريخ وجود دارد، و تا کنون در اين مناطق چندين استخوان بزرگ از اين حيوانات کشف شده است.

مدير موزه ديرينه شناسی کرمان مسئولان را به بی توجهی متهم کرد و افزود، ماشين های سنگين تاکنون بسياری از نمونه های منحصر به فرد از بقايای حيوانات ماقبل تاريخ را تخريب کرده اند.


وزارت اطلاعات ایران می گوید چند "جاسوس هسته ای" را دستگیر کرده است

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، می گوید، وزارت اطلاعات چند "جاسوس هسته ای" را بازداشت کرده است. آقای مصلحی بدون اشاره به جزئیات این بازداشت ها، در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت، این افراد با طراحی "کرم های الکترونیکی" و ارسال آنها به شبکه اینترنت تلاش کرده اند، برنامه هسته ای ایران را "تخریب" کنند. در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر آلوده شدن هزاران مرکز صنعتی ایران به یک کرم رایانه ای جدید به نام استاکس نت، یکی از مقامات وزارت صنایع و معادن ایران اعلام کرد که حدود ۳۰ هزار آی پی در ایران به این کرم آلوده شده است.


کمپین خانوادۀ زندانیان سیاسی آغاز به کار کرد

کمپین خانواده زندانیان سیاسی با شعار "خانواده ام را آزاد کنید"، در حمایت از زندانیان سیاسی، فعالیت خود را آغاز کرد. به گزارش سایت جرس وابسته به اصلاح طلبان، اهداف این کمپین شامل همبستگی جهانی با زندانیانِ سیاسی و خانواده های آنان از طریق "عضویت" در کمپین، تلاش جهانی برای آزادیِ زندانیان سیاسی از طریق فعالیت "آهسته" و "پیوسته" برای زندانیان و جلب افکار عمومی است.

در اطلاعیه ای که در رسانۀارتباطی این کمپین به صورت پرسش و پاسخ درج شده، در رابطه با دلایل آغاز به کار این کمپین آمده است: تعداد زیادی از شهروندان در ایران به خاطر ابراز عقیدۀ خود و برخورداری از اندیشه ی متفاوت از حاکمیت در زندان هستند. خانواده های آنان نیز از طرف حاکمیت تحت فشارند که خبرهای مربوط به عزیزان شان را به گوشِ دیگران نرسانند. این اطلاعیه افزوده است، فشار روی خانواده های زندانیان جرقه ای شد تا "کمپینِ خانواده بزرگ زندانیان سیاسی" آغاز شود.


فرستادۀ ایران به اندونزی از آمادگی جمهوری اسلامی برای گفت و گو با گروه ۱ + ۵ خبر داد

علاءالدين بروجردى رييس كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى كه براى تسليم پيام كتبى رييس جمهورى و رييس مجلس ايران به همتايان اندونزيايى به جاكارتا رفته است اعلام كرد در ديدار با رييس مجلس اندونزى سياست هاى جمهورى اسلامى ايران در عرصۀ همكارى هاى بين المللى و آخرين تحولات هسته اى ايران تشريح و بر آمادگى ايران براى مذاكره با گروه ۱ + ۵ در چارچوب بسته پيشنهادى ارايه شده، تاكيد شد. بر اساس گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، پیام كتبی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران عصر جمعه توسط علاءالدین بروجردی تسلیم مرزوكی علی رییس مجلس نمایندگان اندونزی شد.

بروجردی همچنین گفت: اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین كشور اسلامی با توجه به نقطه نظرات مشترك دو كشور از شرایط خوبی برای گسترش همكاری های دوجانبه با ایران برخوردار است.


به گفتۀ یک مقام وزارت بهداشت ایران، تامین پزشکان متخصص اورژانس به ۲۰ سال زمان نیاز دارد

معاون درمان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكى گفت تامين كامل پزشكان متخصص اورژانس در ايران به ۲۰ سال زمان نياز دارد.

به گزارش ايرنا، خبرگزارى رسمى جمهورى اسلامى، حسن امامى رضوى افزود: يكى از مهمترين شكايت‌هاى مردم از اورژانس‌هاى بيمارستانى اين است كه معمولاً در اورژانس‌ها ، پزشك متخصص حضور ندارد. امامى رضوى ادامه داد: ايران به بيش از سه هزار متخصص طب اورژانس نياز دارد در حالى كه اكنون حدود ۳۰۰ متخصص طب اورژانس در كشور وجود دارد.


اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در ایران یک بار دیگر به تاخیر افتاده و به آبان ماه موکول شده است.

اعلام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ماه آبان در حالی است که پیشتر دولت محمود احمدی‌نژاد هرگونه تاخیری در اجرای این قانون را تکذیب و بر اجرای آن در ماه مهر تاکید کرده بود.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ابتدا قرار بود، از فروردین ماه گذشته اجرا شود، اما دولت اجرای این قانون را به نیمه دوم سال جاری موکول کرد.

محمود احمدی‌نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی در شهریورماه گفته بود، یارانه‌های نقدی اول مهر به حساب مردم واریز خواهد شد.


وزارت ارشاد: فرهادی «عذرخواهی کرده» و می‌تواند فیلم‌برداری را شروع کند

معاون سینمایی وزارت ارشاد می‌گوید در پی «عذرخواهی» اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، به خاطر سخنانی که در «چهاردهمین جشن خانه سینما» بیان کرده‌بود، وی مجاز است کار ساخت فیلم خود را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، حمیدرضا دیبایی، مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی این مطلب را روز جمعه، در برنامه «هفت» اعلام کرد.

وی در این برنامه گفت: «مجوز ادامه ساخت فیلم سینمایی 'جدایی نادر از سیمین' به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی توسط جواد شمقدری صادر شده و وی می‌تواند از روز شنبه، ۱۰ مهر، فیلم‌برداری را مجدد آغاز کند.»

آقای دیبایی افزود: «این تصمیم در پی سخنان روز پنج‌شنبه، ۸ مهر وزیر ارشاد، و گفت‌وگوی روز جمعه، ۹ مهر اصغر فرهادی و عذرخواهی وی صادر شده‌است.»

اصغر فرهادی که از کارگردانان برجسته سینمای امروز ایران به شمار می‌رود، در چهاردهمین جشن خانه سینما، زمانی که جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد، در سخنانی آرزو کرد که در سال آینده عده‌ای از سینماگران ایرانی مقیم خارج چون گلشیفته فراهانی و محسن مخملباف بتوانند به ایران بازگردند و جعفر پناهی بتواند فیلم بسازد.

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی این اظهارات را «حرف‌هایی بسیار ناجور» خواند و این وزارتخانه در واکنش به این سخنان، مجوز فیلم «جدایی نادر از سیمین» را که به گفته آقای فرهادی حدود «۳۵ درصد» از آن ساخته شده‌است لغو کرد.

به گزارش ایلنا، روز جمعه، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در باره «چهاردهمین جشن خانه سینما» و سخنان اصغر فرهادی گفت: «برخی حرکات که در آن مراسم انجام شد، مثل بالا بردن مچ‌بند سبز، در حالیکه این حرکات بعد از گذشت یک سال و سه ماه از جریان انتخابات و این که همه فهمیدند جنبش سبز به سلطنت‌طلب‌ها، کومله‌ و سایر بیگانگان پیوسته‌است، قابل پذیرش نیست.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره «جشن خانه سینما» گفت: «برخی حرکات که در آن مراسم انجام شد، مثل بالا بردن مچ‌بند سبز، در حالیکه این حرکات بعد از گذشت یک سال و سه ماه از جریان انتخابات و این که همه فهمیدند جنبش سبز به سلطنت‌طلب‌ها، کومله‌ و سایر بیگانگان پیوسته‌است، قابل پذیرش نیست».

وی افزود: «اگر کسی بخواهد جنبش مرده را زنده کند و فردی ضدانقلاب را برگرداند و ما برای او فرش قرمز بیندازیم غیر قابل قبول است. فردی که خواهان برگرداندن او هستند، از نظر اخلاقی و حرفه‌ای نزول کرده‌است و اگر کسی خواهان بازگشت او باشد، موضوعی صنفی و سینمایی را مطرح نکرده‌ است».

اشاره آقای حسینی به آرزوی اصغر فرهادی برای بازگشت محسن مخملباف، فیلم‌ساز سرشناس ایرانی و از حامیان میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت به ایران، است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: «با فرهادی و هیچ‌کس دیگر بحثی نداریم. مقصر در این مورد صحنه‌گردانان هستند که فضا را برای مطرح کردن چنین جملاتی باز می‌کنند. امیدواریم فرهادی جبران کند.»

این در حالی است که جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته‌بود که به آقای فرهادی یک هفته مهلت داده شده تا «حرف‌های‌شان را اصلاح کنند»، اما اصغر فرهادی نظرات خود را پس نگرفته‌است.

در واکنش به این سخنان اصغر فرهادی گفته بود که اگر قصد ابراز نظر سیاسی داشت، به جای جشن خانه سینما در مصاحبه‌های مطبوعاتی کشورهای مختلف این سخنان را مطرح می‌کرد.

به دنبال انتشار گفته‌های آقای فرهادی که در جشن خانه سینما مهم‌ترین جوایز را با فیلم «درباره الی» از آن خود کرد، رسانه‌های خبری متعلق یا نزدیک به اصول‌گرایان و تندروها در جمهوری اسلامی بلافاصله به اظهارات او واکنش نشان دادند.

در یکی از تندترین واکنش‌ها، روزنامه کیهان که ارگان رسمی رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌رود اعلام کرد که اصغر فرهادی «در موضع‌گیری‌های اخیر خود با محافل جریان برانداز هم‌نوایی می‌کند».

اصغر فرهادی از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان امروز ایران است که علاوه بر ارائه فیلم‌هایی چون «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، و «چارشنبه‌سوری»، نوشتن فیلمنامه فیلم‌های برجسته‌ای چون دایره زنگی، کنعان، و ارتفاع پست را نیز در کارنامه خود دارد.

آقای فرهادی تاکنون دو بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر ایران و یک بار خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را به عنوان بهترین کارگردان از آن خود کرده‌است.


سه شرکت نفتی اروپایی: به قراردادهای جاری خود با ایران پایبند هستیم

 در حالی که ایالات متحده آمریکا روز پنچ‌شنبه اعلام کرده بود، چهار شرکت بزرگ نفتی بین‌المللی به فعالیت خود در ایران پایان خواهند داد، سه شرکت نفتی بزرگ اروپایی اعلام کرده‌اند، به قراردادهای جاری خود با ایران عمل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی در مقابل فشار‌های ایالات متحده آمریکا برای پایان دادن به فعالیت خود در ایران مقاومت می‌کنند. بیشتر بخوانید:

* آمریکا: چهار شرکت بزرگ نفتی به فعالیت خود در ایران پایان می‌دهند

بر اساس این گزارش شرکت نفتی توتال اعلام کرده است، از آنجایی که خرید نفت از ایران هیچ مغایرتی با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ندارد، این شرکت همچنان به خرید نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

همچنین شرکت نفتی استات‌اویل هم روز جمعه اعلام کرده است، که به همکاری‌های فنی خود با ایران ادامه خواهد داد و شرکت انی هم می‌گوید، تنها پس از پایان قراردادهای جاری خود، از بازار ایران خارج خواهد شد.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا روز پنچ‌شنبه اعلام کرده بود،‌ شرکت‌های بزرگ نفتی توتال، شل، استات اویل و انی قول داده‌اند که به سرمایه‌گذاری‌‌های خود در ایران پایان داده و از هرگونه فعالیت تازه در بخش انرژی ایران خودداری کنند.

جیمز استینبرگ، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، با اعلام این خبر، از اقدام این چهار شرکت برای خروج از ایران با عنوان «لطمه‌ای جدی» برای جمهوری اسلامی یاد کرده و اضافه کرده بود، این شرکت‌ها با این کار از تحریم‌های ایالات متحده به دور می‌مانند.

ایالات متحده، که تلاش برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران را در دستور کار خود قرار داده است، به همراه اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و چند کشور دیگر تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است که دامنه آن به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است.

تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از جمله سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را هدف قرار داده است و مقام‌های آمریکایی بارها از کشورهای دیگر و شرکت‌های بین‌المللی خواسته‌اند، این تحریم‌ها را رعایت کنند.

جیمز استینبرگ، معاون وزارت خارجه ایالات متحده، در این باره تاکید کرده است، هدف از این تحریم‌ها آن است که به ایران نشان داده شود، در صورت ادامه برنامه اتمی‌اش باید هزینه آن را نیز بپردازد.

به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، چندین شرکت بین‌المللی فروش فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.

در این میان سخنگوی شرکت نفتی توتال با بیان این که پس از وضع تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران، فعالیت این شرکت در این کشور به حداقل رسیده است، تاکید کرده است، این شرکت از اوایل سال جاری و پس از توقف فروش فرآورده‌های نفتی به ایران، سایر فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف نکرده است.

شرکت استات‌اویل هم اعلام کرده است، که به فعالیت‌های خود در ایران در سال ۲۰۱۲ پایان می‌دهد و در این مدت همچنان به همکاری‌های فنی خود با این کشور ادامه خواهد داد.

گفتنی است، این شرکت در سال ۲۰۰۸ اعلام کرده بود،‌ از هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در ایران خودداری خواهد کرد.

از سوی دیگر یکی از سخنگویان شرکت نفتی شل نیز با بیان این که این شرکت در «چارچوب مقررات» عمل می‌کند،‌ از هرگونه توضیحی درباره روابط تجاری این شرکت با ایران خودداری کرده است.

با این حال کارشناسان بازار نفتی بر این باور هستند که شرکت شل همچنان به خرید نفت خام از ایران ادامه می‌دهد.

اما سخنگوی شل در این باره گفته است:‌ «همانطور که می‌دانید،‌ واردات نفت از ایران منع قانونی ندارد».


پاسخ خانه سینمای ایران به وزیر ارشاد

محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل خانه سینما، در نامه ای به محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، از عملکرد او در حوزه سینما انتقاد کرد و نوشت: "دیری است اتهام براندازی نظام به منتقدانِ بی کفایتی و سوء تدبیر در مدیریت رنگ باخته است."

آقای عسگرپور در این نامه که امروز جمعه، 9 مهرماه در وبسایت خانه سینما منتشر شد، خطاب به وزیر ارشاد نوشت: "در حوزه سینما، تعداد نشستهای جدی و تخصصی تان با دست اندرکاران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. تسلط امروزتان به اوضاع سینما، تئاتر ، موسیقی و هنرهای تجسمی حدوداً مثل روز اوَلی است که همدیگر را دیدیم. همان موقع که هنوز نامزد احراز پست وزارت بودید و درخواست کمک کردید و بنده و تعدادی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما و رؤسای صنوف، علیرغم فشارهای زیاد آن روزها، صادقانه و با برنامه ای مشخص و به قصد تعامل به دیدارتان آمدیم."

در ادامه این نامه آمده است: "با این روشی که در پیش گرفته اید ده سال بعد هم فرقی به حالتان نخواهد کرد. ممکن است این اظهارات را شما و برخی به دور از انصاف بدانند ولی بنده حاضرم در جلسه ای با جنابعالی این را به اثبات برسانم ."

آقای عسگرپور خواستار مقایسه سوابق خود و محمد حسینی از هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ایران شده است. اعتراض به واکنش ها به جشن خانه سینما

مدیرعامل خانه سینما در این نامه به انتقاد از واکنش های وزیر ارشاد و بیانیه جواد شمقدری، معاون سینمایی ارشاد، درباره چهاردهمین جشن خانه سینما نیز پرداخت.

آقای عسگرپور در این نامه نوشت: "امسال اکثریت مخاطبان و علاقمندان سینما با سلیقه ها و گرایشهای مختلف معتقد بودند که مجموعاً یکی از بهترین جشن های سینمای ایران در طول چند سال گذشته را تجربه کرده اند. تا اینکه بیانیه هیستریک معاونت امور سینمایی تان که با هدف برهم زدن تمرکز مدیران و دست اندرکاران نسبت به ناکامی های پی در پی اخیرشان و عدم توانایی در جذب سینماگران شاخص منتشر شد."

"امسال اکثریت مخاطبان و علاقمندان سینما با سلیقه ها و گرایشهای مختلف معتقد بودند که مجموعاً یکی از بهترین جشن های سینمای ایران در طول چند سال گذشته را تجربه کرده اند."

محمدمهدی عسگرپور

جواد شمقدری در بیانیه ای که روز چهارشنبه (۷ مهرماه) منتشر کرد، نوشته بود:" اینکه در مراسمی به نام جشن خانه سینما با هلهله و شادی بی خبران و غافلان، پایان نظام جمهوری اسلامی ایران را آرزو می کنند چه باید کرد! کسی که از روی غرور جاهلانه و شاید هم غفلت چنین سخنانی بر زبان می راند چه پاسخی دارد؟!"

به نظر می رسد اشاره آقای شمقدری به سخنان اصغر فرهادی، هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم درباره الی در مراسم جشن خانه سینما بوده است. حاشیه های سخنان اصغر فرهادی

در گزارش هایی که از مراسم جشن خانه سینما منتشر شد، آقای فرهادی هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم درباره الی، آرزو کرده بود که شرایطی پیش بیاید که گلشیفته فراهانی به ایران برگردد، و بهرام بیضایی، امیر نادری، محسن مخملباف و جعفر پناهی بتوانند در ایران فیلم بسازند.

جواد شمقدری در بیانیه اش نوشت: "کسانی که شنیدند و سکوت کردند، کسانی که تشویق کردند و هلهله سر دادند، به راستی می دانند کجا ایستاده اند؟ می دانند پاگذاشتن بر روی میراث بزرگ امام و رهبرکبیر انقلاب اسلامی و پایمال کردن خون دهها هزار شهید چه جفای بزرگی است؟"

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز پنجشنبه در حاشیه نشست خبری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به سوالی درباره دلیل لغو پروانه ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی گفت: "ما با هیچ شخصی از جمله آقای فرهادی یا دیگرانی که تحت تاثیر هیجانات حرفهایی زده‌اند بحثی نداریم. حرف ما با حلقه گردانان این محافل است. مسئله ما کسانی است که به صورت سازماندهی شده دارند ارزشهای اسلامی را زیر پا می‌گذارند."

در نامه آقای عسگرپور خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد آمده است: "اتهامات ایشان بعلاوه اتهامات اخیر جنابعالی که بنده یا امثال من را محرک اصلی و صحنه گردان توطئه بر علیه نظام جمهوری اسلامی خواندید را ذخیره آخرت خود می دانم. امَا توهین به حضار در آن مراسم که اتفاقاً برخی از معتمدان شما هم حضور داشتند با این عنوان که گول امثال من را خوردند بماند برای شما و ایشان."

روز پنجشنبه (۸ مهر) خانه سینما در واکنش به بیانیه جواد شمقدری در بیانیه ای نوشت: "آنچه در جشن سینمای ایران گذشت به استناد وقایع ثبت شده در حافظه دوربینها و حضور دهها خبرنگار و صدها تن از اهالی فرهیخته سینمای ایران به هیچ وجه با اتهاماتی که در بیانیه معاونت سینمایی آمده همخوانی و مطابقت نداشته و ندارد." گذراندن دوره ای سخت

مهدی عسگرپور خطاب به وزیر ارشاد نوشته:"شما به دلیل عدم تمایل به ورود به مباحث جدّی و تخصصی و عدم امکان برای مراقبت از فعالیت معاونینی که افکار عمومی حتی انتصاب آنها را نیز مربوط به شما نمی دانند، دوره سختی را پشت سر می گذرانید."

در بخشی از این نامه آمده است: "در مورد مسائل مالی و بودجه خانه سینما نمی گویم که عدم صداقت زیرمجموعه تان جایی برای بحثهای این چنینی باقی نگذاشته است."

آقای عسگرپور به وزیر ارشاد نوشته:"اسنادی را که می خواهید بعدها منتشر کند الان منتشر کنید، شاید برای ما هم اشتیاقی فراهم شود تا فهرست کمکهایی را که به برخی از خودی هایتان شده منتشر کنیم."

محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز پنجشنبه گفت: "ما هیچگونه مقابله‌ای با اهالی سینما نداریم و از ابتدا هم بنا بر تعامل و همکاری بوده است."

"با اینکه قاضی خوبی نبودید اما همچنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان هستید. ما در قالب جریان صنفی موظف به تعامل با شما هستیم"

محمدمهدی عسگرپور

او در عین حال از اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه سینما خواست وارد "مباحث سیاسی" نشوند و گفت: "اینکه بعد از گذشت یکسال و خُرده‌ای از داستان انتخابات یکی بیاید و با دستبند سبز بالای سن برود، درست نیست."

محمدمهدی عسگرپور در پایان نامه خود نوشته است: "با اینکه قاضی خوبی نبودید اما همچنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان هستید. ما در قالب جریان صنفی موظف به تعامل با شما هستیم پس پیشنهاد می کنم کمیته ای حقیقت یاب (البته نه از نوع بین المللی اش) تشکیل شود تا رفتار شما و زیر مجموعه تان را با خانه سینما بررسی کنند."

در بیانیه روز پنجشنبه خانه سینما آمده بود: "خانه سینما بر مدار آن چه تاکنون عمل نموده است نیاز امروز جامعه سینمایی کشور را در عقلانیت و آرامش می داند. لذا با رد هر نوع رفتار مبتنی بر احساسات بالاخص از ناحیه مدیران فرهنگی، ضرورت امروز سینمای ایران را کار مضاعف مدیران برای نجات سینمای گرفتار بحران می داند."

هفته گذشته، مجوز ساخت فیلم جدید اصغر فرهادی با نام جدایی نادر از سیمین پس از آغاز فیلمبرداری در تهران لغو شد.

جواد شمقدری لغو مجوز ساخت این فیلم را به دلیل "صحبت هایی که وی (آقای فرهادی) در مراسم جشن خانه سینما داشت" دانسته بود.

در حال حاضر، فیلمبرداری فیلم جدایی نادر از سیمین که به گفته آقای فرهادی ۳۵ درصد آن انجام شده، متوقف مانده است.


ایان جنگ ایران و عراق: خاطرات "مرد بدون اسلحه"

پرویز کامیاب

بی بی سی، واشنگتن

خاویر پرز دکوئیار

سفیر وقت ایران در سازمان ملل به آقای دکوئیار هشدار داد که در صورت عدم اجرای آتش بس سازمان ملل مسئول خونریزی ها خواهد بود

بامداد ۱۸ ژوئیه ۱۹۸۸، جیاندومنیکو پیکو دستیار خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل سازمان ملل متحد، پیامی تلفنی از او دریافت می کند تا سفر خود به جزیره زیبای بریونی در یوگسلاوی را ناتمام بگذارد و به سرعت به نیویورک بازگردد.

محمد جعفر محلاتی سفیر وقت ایران در سازمان ملل متحد دقایقی پس از نیمه شب به منزل آقای دکوئیار تلفن می زند تا به او بگوید ساعاتی قبل نامه ای از سید علی خامنه ای، رئیس جمهوری وقت، مبنی بر پذیرش قطعنامه ۵۹۸ دریافت کرده است.

سفیر ایران از خاویر پرز دکوئیار می خواهد هر چه سریعتر اعلام آتش بس کند و به او هشدار می دهد در غیراین صورت سازمان ملل مسئول خونریزی های بعدی خواهد بود.

آقای دکوئیار دستیار خود را مسئول پیگیری و اجرای این قطعنامه می کند؛ ماموریتی که ده سال بعد مهمترین بخش کتاب پیکو "مرد بدون اسلحه" می شود.

پیکو در سن ۳۹ سالگی خود در هنگامه یافتن راهی برای پایان یکی از طولانی ترین جنگ های قرن بیستم می یابد.

یک سال پس از صدور قطعنامه ۵۹۸، ایران که سرسختانه خواستار جابه جایی ترتیب بندهای قطعنامه وتعیین متجاوز به عنوان گام اول شده بود، ناگهان به دنبال شکست های مکرر در جبهه نبرد و نگرانی از هجوم وسیع ارتش عراق خواهان اجرای هر چه سریعتر همان بند نخست قطعنامه یعنی آتش بس فوری می شود.

پیکو در این کتاب که دهسال پس از انتشار هنوز توجهات چندانی را به خود جلب نکرده لحظه به لحظه حوادث این روزهای تعیین کننده را ترسیم می کند.

علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت در ۲۵ ژوئیه عجولانه و با این ماموریت وارد نیویورک می شود که بدون آتش بس به ایران باز نگردد. جیاندومنیکو پیکو

آقای پیکو بخش مهمی از کتاب خود را به شرح ماموریتش برای اجرای قطعنامه ۵۹۸ اختصاص داده است

اکنون نوبت عراق بود که سرمست از پیروزی های خود که تا حد زیادی ناشی از استفاده وسیع از سلاح های شیمیایی علیه سربازان ایرانی بود بدنبال خرید وقت باشد تا هر چه بیشتر وارد خاک این کشور شود. اما طارق عزیز وزیر خارجه عراق صبورانه و تنها با این ماموریت به مقر سازمان ملل متحد می آید که با همتای ایرانی خود ملاقات کند.

او حتی به پیش نویس تهیه شده برای آتش بس توسط دکوئیار دست نمی زند. پیکو می گوید مقام های عراقی که می دانستند که ایران حاضر به ملاقات رو در رو نیست احتمالا برای زمان خریدن و اشغال بیشتر استانهای غربی و نفت خیز ایران چنین شرطی را گذاشته بودند. (صفحه ۸۷)

پیکو توضیح می دهد چگونه قدرتهای بزرگ جهانی که همواره خواستار پایان جنگ ایران و عراق بودند و صدام نیز که نگران سقوط رژیمش بود، ناگهان با چرخشی ۱۸۰ درجه ای تمایلی به آتش بس نشان نمی دانند.

او می نویسد دیپلماتهای آمریکایی در سازمان ملل متحد نقشه هایی را به او نشان داده که حاوی مسیر های احتمالی حمله عراق و ورود به خاک ایران بوده است. یکی از آنها به او گفته که عجله ای نیست و آمریکا و شوروی چند ماه بعد شاید خود راهی برای پایان جنگ بیابند: "ما گمان نمی کنیم که این کار اکنون شدنی باشد. واشنگتن معتقد است در اکتبر که وزیر خارجه ما با وزیر خارجه شوروی ملاقات می کند، آنها فکرهایشان را روی هم می ریزند و جنگ را تمام می کنند." (صفحه ۸۸)

پیکو تاکید می کند که سیاست آمریکا در این جنگ خسته و فرسوده کردن ایران و عراق تا جای ممکن بوده و در ماه های پایانی نیز از اینکه ارتش عراق ممکن است حکومت ایران را به آستانه فروپاشی بیاورد چندان ناخشنود نبوده است.

اما او نگران است که ایران در این چند ماه برای جلوگیری از پیشروی عراق دست به اقدامات "تروریستی" در سراسر جهان بزند. برای همین با کمک دیپلماتهای عربستان سعودی و کشورهای دیگر صدام حسین سرانجام راضی می شود آتش بس را بپذیرد و ایران نیز پیش شرط عراق برای مذاکره رو در رو را قبول می کند.

سه سال بعد پیکو و دیپلماتهای ایرانی دوباره به هم می رسند. این بار سازمان ملل متحد خواهان آزادی دیپلمات های غربی در لبنان است و ایران بدنبال اجرای بند ششم قطعنامه یعنی تعیین متجاوز. (صفحه ۱۵۱)

پیکو می گوید خاویر پرز دکوئیار "بدون هیچ تعهد رسمی" تنها به کمال خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت که در صدد "تماس" با دو کشور درارتباط با بند ششم قطعنامه است. (صفحه ۱۵۱). مدتی بعد کمیته ای مستقل مامور بررسی تعیین متجاوز جنگ می شود. ایران نیز در مقابل قول می دهد که از نفوذ خود در لبنان برای آزادی گروگان های غربی استفاده کند.

هر دو طرف نهایتا به خواسته خود رسیدند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که با وجود اقدامات مرزی ایران، این عراق بود که با چند لشگر وارد خاک ایران شد. ایران نیز با فشار بر روی برخی گروههای لبنانی به آزادی تعدادی از گروگان های آمریکایی و اروپایی کمک کرد.

انتشار کتاب پیکو در سال ۱۹۹۹ بلافاصله واکنش شدید عراق را به همراه داشت. نمایندگی دایم عراق در سازمان ملل متحد چند روز پس از بیرون آمدن این کتاب سازمان را متهم کرد با ایران معامله کرده و در مقابل رهایی گروگان ها عراق را آغازگر جنگ معرفی کرده است. مقام های سازمان ملل این اتهام را قویا رد کردند.

پیکو در این کتاب می گوید تنها معامله ای که شده بین "آزادی" و "حقیقت" بوده است. یک طرف به آزادی عده ای کمک کرده و طرف دیگر این "حقیقت" یعنی آغاز جنگ را معرفی کرده است. (صفحه ۲۶۷)

Giandomenico Picco, Man Without a Gun: One Diplomat’s Secret Struggle to Free the Hostages, Fight Terrorism, and End a War, (New York, N.Y. : Times Books, 1999


پژواک: نظام سياسی ايران و ابهام در جايگاه مجلس

صحبت های محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران در مورد جايگاه مجلس، در ميانه منازعات جاری بين دو قوه مقننه و مجريه، بر شدت ابهامات موجود در مورد نقش و اهميت مجلس و ماهيت نظام سياسی مستقر در ايران افزوده است.

۱۷۰تن از نمایندگان مجلس ایران در تذکری کتبی به آقای احمدی نژاد از او خواسته اند که به جای نفی جایگاه مجلس به وظایف خود عمل کند.

محمود احمدی نژاد نزدیک به دو هفته پیش، در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود:" بعضی ها يک جمله حضرت امام متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده را برجسته می کنند. آن زمان رئيس جمهوری مسئول ادره کشوره نبوده، بکله نخست وزير مسئول اداره کشور بوده که از طريق مجلس انتخاب می شده است."

بشنوید

پيش از تذکر نمايندگان، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان آقای احمدی نژاد، ديدگاه او را واقعی ندانسته و گفته بود وقتی کشوری پارلمانی باشد رییس‌جمهوری باید از درون پارلمان بیرون بیاید.

نظام سياسی ايران چيست؟ و آيا می توان آن را در دسته بندی های رايج نظام های سياسی جهان جای داد. آيا در جمهوری اسلامی ايران، مجلس در راس امور بوده است و ساختارهای حقيقی و حقوقی امکان تحقق چنين امری را فراهم می کرده است؟

جمشيد برزگر، مهران براتی، تحليلگر مسايل سياسی ايران در آلمان و فاطمه حقيقت جو، نماينده دوره ششم مجلس شورای اسلامی در آمريکا اين موضوع را بررسی کرده اند.

* برنامه رادیویی پژواک به بررسی رویدادها و مباحث مختلفی در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران اختصاص دارد. شما می توانید این برنامه را هر پنج شنبه شب در نیمه دوم برنامه جام جهان نما بشنوید. این برنامه صبح هر جمعه هم در برنامه چشم انداز بامدادی تکرار می شود و شما می توانید آن را از وبسایت ما نیز بشنوید و از طریق همین سایت دیدگاه ها و نظرات خود را در باره برنامه یا سخنان میهمانان برنامه به این نشانی بفرستید:

pezhwak@bbc.co.uk

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .