خبرهای برگزیده- چهارشنبه دهم آذر ١٣٨٩


اعدام شهلا جاهد؛ پشت در زندان اوین جمع شده بودیم

گزارشی کوتاه از اعدام شهلا جاهد پشت در زندان اوین جمع شده بودیم

مدرسه فمینیستی (گزارش از شهلا فروزانفر): خانواده شهلا جاهد از ساعت دوازده شب در برابر اوین بودند... مادر پیر وخواهرها و برادر او و حتا همسایه ها و فامیل های دور و نزدیک شهلا جاهد دیشب آمدده بودند.

ساعت 4 صبح، به جمع منتظران پشت در زندان اوین، خبرنگاران و فعالان زنان نیز افزوده شدند. خبرنگاران وقتی از راه رسیدند اعلام کردند، خبر اعدام شهلا جاهد در سایت های دولتی آمده است، این در حالی بود که آن موقع هنوز وکیل او آقای عبدالصمد خرمشاهی و اولیای دم هنوز برای اجرای حکم به داخل زندان نرفته بودند.

ساعت 5 صبح پلیس با اسکورت خانواده لاله سحرخیزان را به داخل زندان هدایت کرد. این رفتار استثنایی بود، زیرا در موارد دیگر شاهد بودیم که اولیای دم خودشان از درب کوچک از میان مردم عبور می کردند.

اجازه ورود ماشین محمد خانی به داخل اوین واقعا بی سابقه بود...

تمام تلفنهای وکلا و قوه قضاییه قطع شد...

عبدالصمد خرمشاهی هنگامی از اجرای حکم بازگشت گفت: شهلا جاهد آرام بالای چوبه دار رفت...

او گفت مادر لاله سحرخیزان قصاص تقاضا کرد و محمد خانی نیز این خواسته را تایید کرد. هر چه وکلا تقاضای بخشش کردند محمد خانی و مادر لاله نپذیرفتند... برادر لاله صندلی را از زیر پای شهلا جاهد کشید...

از هنرمندان سینما خانم مریلا زارعی و کارگردان فیلم شهلا جاهد، مهناز افضلی در جمعی که پشت در زندان اوین جمع شده بودند، حضور داشتند... همه گریه می کردند و این اعدام را باور نداشتند...

مطلبی از هم بندی های شهلا جاهد پس از اعدام وی

کانون زنان ايرانی :"شهلا جاهد" متهم به قتل لاله سحرخيزان، همسر ناصر محمدخانى ـ فوتباليست سابق ـ صبح امروز اعدام شد.يکی از هم بندی های شهلا جاهد پس از اعدام وی مطلبی نوشته و در اختيار سايت کانون زنان ايرانی گذاشته است که می خوانيد:

حالا ديگر راحت شده‌اى خانم جاهد، خاله شهلا، مامان! يا هر چيز ديگرى كه زندانيان با آن نام صدايت مي‌كردند. بند 2 پايين امروز صحنه مراسم عزادارى است. امروزهيچ‌كس حوصله‌ى هيچ‌چيز را در زندان ندارد. ديشب تا صبح خواب به چشمان كسى نيامده كه شايد، در لحظه آخر هم كه شده، مادري، پدري، رضايت دهد خون به ناحق ريخته‌شده‌ى دخترش را و تو بعد از 8 سال با خيال راحت برگردى به بند و هر چهارشنبه كه مي‌آيد، تنت نلرزد كه شايد نامت در ميان اعدامي‌ها باشد. چند چهارشنبه گذشت بر تو در اين 8 سال...؟

" عروس اوين" با آن دامن‌هاى شيك و صندل‌هاى پاشنه‌دار و موهاى بلند.. .راحت شدى بعد از 8 سال.. شنيدم كه گريه و التماس كرده‌اى.. باورم نمي‌شد، شهلا با آن همه غرور، به كسى التماس كرده باشد. زندگى را دوست داشتى آخر.. چيزى نفهميده بودى از اين زندگى نكبتي، كه براى عشق به مردى نابود شد. از من اگر بپرسند مي‌گويم تو عاشقترين زندگان بوده‌اى در تمام اين سالها.. هنوز هم ناصر را دوست داشتى.. مردى كه جواني‌ات را نابود كرد...

دلم نمي‌خواهد ديگر پايم را در هواخورى بند بگذارم. حالا حتى در ساعت آمار هم، اگر جاى سوزن انداختن توى حياط نباشد. جاى تو وسط حياط، زير تور واليبال. تا هميشه اين روزگار خالى است كه بنشينى روى صندلي‌ات و موهاى بلندت را شانه كنى.

خاله شهلا، با من مهربان بودى در مدت زندانى بودنم. چند بار آمدى دم در بند و صدايم كردى و سلام فاميل‌هايتان را رساندى برايم.. حالم خوش نيست امروز.. حس مي‌كنم چيزى از اين زندگى كم شده است. چيزى از زيبايي‌هاى اين دنيا كم شده است.

خانم جاهد. بخواب آرام. بعد از 8 سال، امشب را آرام بخواب. ديگر كابوس طناب دار، نيمه شب از خواب بيدارت نمي‌كند. يادت باشد به رسم زندانيانى كه آزاد مي‌شوند از ديوارهاى اوين "به شكوفه ها، به باران، برسان سلام ما را"

آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید، اعزام زنان ورزشکار به خارج را "مایه شرمساری" دانست

آیت الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید، اعزام زنان ورزشکار به مسابقات بین المللی را "مایه شرمساری" دانست و خواستار توقف آن شد. در بازی های آسیایی چین که اخیرا برگزار شد، ۸۸ زن در کاروان ورزشی ايران حاضر بودند که در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بود. به گزارش رسانه های ایران، آقای گلپایگانی روز سه شنبه در دیدار با شماری از اعضای جامعه روحانیت شیراز همچنین "گناهان و بدحجابی‌ها" را از دلایل بروز خشکسالی در ایران دانست.


 طبق اسناد « ویکی لیکس» اردن با گفت و گوی مستقیم میان ایران و آمریکا مخالف بوده است

اسناد منتشر شده توسط سایت « ویکی لیکس » نشان می دهند که اردن با گفت و گوی مستقیم میان ایران و آمریکا مخالف بوده است. طبق یکی از این اسناد، عبدالله دوم، پادشاه اردن، به جرج میچل، فرستاده ویژه واشینگتن به خاورمیانه گفته است:تا وقتی که حکومت ایران از تروریسم و برنامه هسته ای و سلطه جویی دست برنداشته است، تعامل با آن در حکم پاداش دادن به افراطیون است در سند مذکور همچنین آمده است: مقام های اردنی ایران را به یک "هشت پا" تشبیه می کنند که با بازوهایش می کوشد طرح های کشورهای غربی و دولت های میانه روی منطقه را با شکست روبرو کند. ایران اسناد منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس را ساختگی می داند.

مقامات ارمنستان از اظهار نظر درباره اتهام ارسال سلاح به ايران خودداری کردند ۱۳۸۹/۰۹/۱۰

دفتر رييس جمهوری و وزارت خارجه ارمنستان از اظهار نظر درباره اسناد منتشر شده از سوی ويکی ليکس و اتهام آمريکا عليه اين کشور درباره واسطه گری صادرات سلاح به ايران خودداری کردند. بر اساس يکی از اسناد وزارت خارجه آمريکا که همراه هزاران سند توسط ويکی ليکس منتشر شده، يکی از مقامهای بلندپايه دولت جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، نگرانی عميق خود را درباره صادرات سلاح به ايران با سرژ سرکيسيان، رييس جمهوری ارمنستان درميان گذاشته است. طبق اين سند، اين مقام دولت جرج بوش از پاسخ رييس جمهوری ارمنستان که در زمان صدور اين سلاح ها در سال ۲۰۰۳، وزير دفاع بوده، قانع نشده بود.


در اعتراض به استفاده از نام دیگری به جای خلیج فارس توسط نیروی دریایی آمریکا، ایران ،سفیر سوئیس را احضار کرد

وزارت خارجه ایران، سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا، برای اعتراض به استفاده از نام "خلیج عربی" توسط نیروی دریایی آمریکا و توسط دو تن از معاونان وزیر خارجه آمریکا، احضار کرد. نیروی دریایی آمریکا در دستور العملی از پرسنل خود خواسته است تا به جای نام خلیج فارس از نام "خلیج عربی" استفاده کنند. معاون وزیرخارجه ایران در دیدار با سفیر سوئیس با اعتراض شدید به این امر گفته است: "جای تعجب است که كشوری كه خود چند صد سال بیشتر قدمت ندارد، به دلیل دشمنی غیرمنطقی با جمهوری اسلامی ایران اقدام به جعل نام برای پهنه آبی خلیج فارس كه قدمتی چند هزار ساله دارد كند."


 محمود احمدی نژاد به اعضای دايم شورای امنيت هشدار داد

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه در مازندران گفت که مامورين امنيتی با همه وجود از دانشمندان مخافظت خواهند کرد. وی اشاره به نام دانشمندان ايرانی در قطعنامه اخير عليه ايران را، گرا دادن به آنچه او آدمکش های صهيونيست خواند، دانست. آقای احمدی نژاد همچنين در واکنش به ترور دو استاد دانشگاه شهيد بهشتی در روز دوشنبه گفت تقاص خون اين شهيدان را خواهد گرفت و اگر اين اتفاق بار ديگر تکرار شود، تک تک اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل را به محاکمه می کشاند.

آقای احمدی نژاد گفت مسووليت اين ترورها با کسانی است که قطعنامه هايی عليه ايران تصويب کردند چرا که در اين قطعنامه ها نام دانشمندان ايرانی آمده بود.

ناامنی های اخير محدود به ترور دانشمندان هسته ‌ای نبود

روزنامه آرمان: رئیس كميته محيط‌زيست شوراي شهر با بیان اینکه‌مسايل و مشكلات و ناامني‌هاي اخير محدود به ترور دانشمندان هسته‌اي نبوده است گفت: در ماه‌هاي اخير شاهد ترور پزشكان بوده‌ايم كه انگيزه تعدادي از اين ترورها هنوز مشخص نشده است.

به گزارش ايلنا رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران در جلسه دیروز شوراي شهر تهران بار ديگر نسبت به عدم حضور رئيس پليس پايتخت در شوراي شهر تهران اعتراض كرد و خواهان حضور مسئولان نيروي انتظامي براي ارايه توضيحاتي در مورد مسائل امنيتي شهر تهران شد. ابتكار ادامه داد: شوراي شهر تهران درخواستي براي حضور رئيس پليس تهران داشته تا همانطور كه رئيس راهنمايي و رانندگي گزارش از وضعيت ترافيك ارايه داد، ايشان نيز توضيحاتي در مورد وضعيت امنيت تهران ارايه دهند. او با تاكيد بر اينكه مسايل و مشكلات اخير محدود به ترور دانشمندان هسته‌اي نبوده است گفت: در ماه‌هاي اخير شاهد ترور پزشكان بوده‌ايم كه انگيزه تعدادي از اين ترورها هنوز مشخص نشده است. رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران با اشاره به نگراني‌هاي موجود در جامعه دانشگاهي خاطرنشان كرد: بايد رئيس پليس تهران در جلسه حاضر شود تا در مورد امنيت و كارهايي كه مي‌توان براي حفظ آرامش و امنيت در تهران داشت، گزارش ارائه دهد

حضور نیروهای امنیتی و بازجویی از دانشجویان استاد ترورشده

حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه بهشتی و بازجویی از سی دانشجوی استاد ترورشده

دانشجونیوز: از صبح امروز تعداد زیادی نیروی امنیتی و اطلاعاتی در دانشگاه شهید بهشتی مستقر شده و از روز گذشته سی دانشجوی استاد ترورشده این دانشگاه پس از احضار، تحت بازجویی قرار گرفته اند.

بنا به گزارش رسیده به تحول سبز، در حال حاضر تمامی کلاس های دانشگاه های شهید بهشتی تعطیل اعلام شده است و ماموران امنیتی در دانشگاه مستقر هستند.

لازم به ذکر است انفجارهای صبح دوشنبه منجر به شهادت دکتر مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی شد.

صفرعلی براتلو معاون سیاسی و امنیتی استانداری تهران که در محل حادثه حضور داشت، گفت: اینکه گفته می‌شود یکی از بمب‌ها در نزدیکی سر در دانشگاه منفجر شده صحت ندارد و در محلی دورتر از دانشگاه حادثه تروریستی مذکور رخ داده است.

در ترور دوم دکتر فریدون عباسی دوانی دیگر استاد دانشگاه شهید بهشتی در میدان نزدیک این دانشگاه در اقدامی مشابه مورد سوء قصد قرار گرفت که بلافاصله متوجه موضوع شده و از محل حادثه می گریزد. این استاد دانشگاه و همراه وی در این حادثه جان سالم به در برده اند.


شش ماه زندان برای رضا رخشان به دلیل فعالیت سندیکایی

خبرگزاری هرانا - شعبه 13 دادگاه تجدید نظر اهواز رضا رخشان، رئیس هیأت مدیره سندیکای نیشکر هفت تپه، را به اتهام نشر اکاذیب به 6 ماه زندان محکوم کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاریحقوق بشر ایران "هرانا" این حکم در حالی صادر شد که رضا رخشان در دادگاه بدوی از اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی تبرئه و با وثیقه 30 میلیون تومانی آزاد شده بود.

اتهام نشر اکاذیب در حالی برای رضا رخشان حکم زندان را به همراه داشت که پیش از آن اعضاء هیأت مدیره سندیکا و خانواده‌های آنان در نامه مشترکی به دادگاه تجدید نظر کلیه اقدامات مورد اتهام رضا رخشان را در چهارچوب وظایف سندیکائی وی دانسته و تأکید کرده بودند که هیچکدام از آن اقدامات و همچنین نوشته رضا رخشان تحت عنوان «ما یک خانواده هستیم» که امروز برای ایشان سند جرم به حساب می آید، اقدام فردی وی نبوده و ایشان هیچگونه مسئولیت فردی در قبال این اقدامات ندارند.

اما دادگاه تجدید نظر اهواز بدون توجه به این مدارک و شهادتها ،موارد دیگری را به پرونده اضافه نموده و ایشان را به اتهام نشر اکاذیب به 6 ماه زندان محکوم نمود.

لازم به ذکر است که بر طبق قوانین قضائی، اتهام نشر اکاذیب تنها در صورتی می‌تواند درمحاکم قضایی موردرسیدگی قرارگیردکه یک شاکی خصوصی این اتهام را وارد نموده باشد.(ماده 698که مربوط به اتهام نشراکاذیب وتشویش اذهان عمومی مندرج درقوانین مجازات اسلامی می باشدبه این امرپرداخته است .بااینهمه درماده727همین قوانین آمده استکه این اتهام جزباشکایت شاکی خصوصی تعقیب نمی شود) در مورد رضا رخشان هیچ شاکی خصوصی موجود نبود.

رضا رخشان پس از علی نجاتی دومین رئیس هیأت مدیره نیشکر هفت تپه، که به تحمل زندان محکوم شده است. پیش از آن اعضاء دیگر هیأت مدیره، فریدون نیکوفرد، قربان علیپور، محمد حیدری مهر وجلیل احمدی نیز به جرم فعالیتهای سندیکایی هر یک به مدت 6 ماه در زندان به سر برده اند.


مدیریت امام زمان؛ گوجه ‌فرنگی كيلويی 2200 تومان

سایت فردا در تهران: به راستي قيمت واقعي گوجه فرنگي چه قدر است و اين محصول با چه قيمتي به دست فروشنده مي‌رسد؟ 1000، 1100، 1500 و يا حتي2200 تومان؛ آيا اطلاع داريد گوجه فرنگي با چه قيمتي در ميدان ميوه و تره‌بار اراک عرضه مي‌شود؟

قيمت گوجه فرنگي مدتي است كه در بازار اراک با نوسان قيمت مواجه شده است؛ از اينرو در نگاهي تحقيقي درپي چرايي عامل اين افزايش قيمت هستيم.

" اصغر عاليخاني"، رييس سازمان بازرگاني استان مرکزي، با اشاره به قيمت امروز صبح گوجه فرنگي در ميادين ميوه و تره‌بار شهر اراک، اظهار مي‌کند: صبح امروز گوجه فرنگي بين قيمت 1000 تا 1100 تومان در ميدان ميوه و تره‌بار به دست فروشنده‌ رسيد. با احتساب وجود دلالان، بايد انتظار داشت قيمت گوجه فرنگي در کف بازار با افزايش 20 درصدي به دست مصرف‌کننده برسد.

وي تنها علت گراني قيمت گوجه فرنگي را توزيع نكردن محصول تازه در بازار برمي‌شمارد و مي‌افزايد: طي چند روز آينده، گوجه فرنگي دزفول در سطح بازارهاي استاني توزيع مي‌شود و اين مهم مي‌تواند سبب ثبات و کاهش قيمت اين محصول در بازار شود.

عاليخاني نظارت‌هاي بازرسان بازرگاني را عاملي براي توزيع اين قيمت در بازار مي‌داند و خاطرنشان مي‌كند: بازرسان سازمان بازرگاني ساعت چهار صبح با حضور در ميادين ميوه و تره‌بار و کنترل قيمت‌ها، اجازه افزايش قيمت‌ها را نمي‌دهند.

وي گراني گوجه فرنگي را در اين فصل، معقول و منطقي عنوان مي‌كند و مي‌افزايد: تا رسيدن گوجه تازه به بازار، وضعيت به اين منوال ادامه دارد.

" محمدعلي آقاخاني"، رييس اتحاديه خرده‌فروشان ميوه اراک هم به ايسنا در خصوص قيمت امروز گوجه فرنگي در ميدان تره‌بار مي‌گويد: امروز صبح گوجه فرنگي بين قيمت 1200 تا 1500 تومان در ميدان ميوه و تره‌بار بين فروشندگان توزيع شد حال آنكه اين محصول با افزايش 20‌درصدي قيمت به دست مصرف‌کننده مي‌رسد.

وي به مانند رييس سازمان بازرگاني استان مرکزي، تنها علت اين افزايش قيمت را کاهش گوجه گل‌خانه‌اي و هم‌چنين عدم توزيع گوجه فرنگي در بازار مي‌داند.

هم‌چنين باقر مروجي، رييس تنظيم بازار جهاد کشاورزي استان مرکزي دراين‌باره اظهار مي‌كند: فصول زماني و تغييرات آب ‌و هوايي عامل اصلي براي کشت محصولات کشاورزي است. از اين‌رو بدون احتساب محصولات گلخانه‌اي، با تغيير فصول، تغييري در وضعيت بازار ايجاد مي‌شود.

مروجي گوجه‌هاي موجود در سطح بازار را گوجه‌هاي انباري و بعضاً گلخانه‌اي مي‌داند و مي‌گويد: گوجه‌هاي انباري به انتها رسيده و اين در حالي است که گوجه‌هاي تازه جيرفتي طي 10 روز آينده در بازار توزيع مي‌شود.

وي با تاکيد بر قيمت گوجه خاطرنشان مي‌كند: همين گوجه 1800 توماني بازار، به قيمت 800 تومان از توليدکننده به نخستين خريدار مي‌رسد كه متاسفانه اين دلالان هستند که با خدانشناسي خود، قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند.

مروجي به وجود دلالان بي‌شمار درميدان ميوه و تره‌بار اراک اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: متاسفانه به علت وجود عوامل نامشخص و يا نظارت ناکافي، دلالان در سطح ميدان ميوه و تره‌بار، پيش از توزيع محصول در بازار، قيمت آن را حتي تا چندين برابر قيمت واقعي افزايش مي‌دهند.

وي با بيان اينكه قيمت توزيع اين محصول صبح امروز در بازار تره‌بار به دست فروشنده 1100 و براي مصرف‌ کننده 1500 تومان بوده است در ادامه مي‌گويد: به علت وجود دلالان، اين محصول در برخي نقاط شهر حتي به قيمت 1800 تومان نيز عرضه مي‌شود.

براساس اين گزارش، قيمت گوجه فرنگي در روزهاي اخير در بازار اراک به 2200 تومان هم رسيد.

بانک مركزى گزارش داد: افزايش قيمت بيشتر اقلام خوراكى

روزنامه ابرار اقتصادی: بانك مركزى در جديدترين گزارش خود ليست جديد كاهش و افزايش قيمتها در بازار را منتشر كرد.به گزارش مهر، در اين گزارش قيمت خرده فروشى برخى مواد خوراكى در تهران در هفته منتهى به پنجم آذرماه جارى بررسى شده است.اين گزارش نشان مى دهد كه قيمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، روغن نباتى، قندوشكر، سبزيهاى تازه و چاى در هفته منتهى به پنجم آذرماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتيب ۲۰‎/۵ درصد، ۵‎/۲ درصد، ۳۰ درصد، ۳۴‎/۴ درصد، ۴۶‎/۴ درصد و ۱۱‎/۵ درصد افزايش يافته است.در همين حال، در هفته مورد بررسى، قيمت تخم مرغ و برنج نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتيب ۱۰‎/۵ و ۱‎/۲ درصد كاهش نشان مى دهد. همچنين قيمت لبنيات، حبوب و ميوه هاى تازه در هفته منتهى به پنجم آذرماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴‎/۷ درصد، ۲۳‎/۱ درصد و ۱۴‎/۷ درصد افزايش يافته است. بانك مركزى تصريح كرد: در هفته منتهى به پنجم آذرماه، در گروه لبنيات بهاى تمام اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. قيمت تخم مرغ كاهش جزئى يافت و شانه اى ۳۰۴۰۰ الى ۳۷۰۰۰ ريال فروش مى رفت.در هفته مورد بررسى، در ميادين زير نظر شهردارى تهران خربزه عرضه كمى داشت ولى بقيه اقلام ميوه و سبزى تازه را كه تعدادى از آنها از نظر كيفى در سطح پايينى قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه و تره بارمى فروختند. ميوه فروشى هاى سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزى تازه را عرضه مى نمودند كه در گروه ميوه هاى تازه قيمت سيب قرمز و سيب زرد تخم لبنان، نارنگى، انگور و خربزه افزايش ولى بهاى ساير اقلام اين گروه كاهش داشت. در گروه سبزى هاى تازه قيمت گوجه فرنگى، بادمجان، سيب زمينى و پياز افزايش ولى بهاى ساير اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل كاهش يافت.در هفته منتهى به پنجم آذرماه، قيمت گوشت تازه گاو و گوساله اندكى كاهش ولى بهاى گوشت مرغ افزايش داشت. قيمت گوشت گوسفند بدون تغيير بود. در هفته مورد بررسى، بهاى روغن نباتى مايع كاهش جزئى يافت. قيمت قند، شكر، چاى خارجى و روغن نباتى جامد نسبت به هفته قبل ثابت بود. لبنيات و تخم مرغ در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات بهاى تمام اقلام اين گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. بهاى تخم مرغ معادل ۰‎/۸ درصد كاهش يافت. برنج و حبوب در هفته منتهى به پنجم آذرماه، در گروه برنج قيمت برنج وارداتى غيرتايلندى معادل ۰‎/۳ درصد و برنج داخله درجه يك ۰‎/۵ درصد افزايش داشت. بهاى برنج داخله درجه دو بدون تغيير بود. در گروه حبوب قيمت نخود و لوبيا چيتى ثابت بود. بهاى لپه نخود معادل ۰‎/۷ درصد كاهش ولى قيمت ساير اقلام اين گروه بين ۰‎/۲ درصد تا ۰‎/۹ درصد افزايش يافت. ميوه ها و سبزى هاى تازه در هفته مورد گزارش، در گروه ميوه هاى تازه بهاى سيب قرمز تخم لبنان معادل ۴‎/۵ درصد، سيب زرد تخم لبنان ۰‎/۵ درصد، نارنگى ۰‎/۹ درصد، انگور ۱‎/۷ درصد و خربزه ۵‎/۷ درصد افزايش ولى قيمت ساير اقلام اين گروه بين ۱‎/۰ درصد تا ۸‎/۲ درصد كاهش داشت. در گروه سبزى هاى تازه بهاى گوجه فرنگى معادل ۲۷‎/۹ درصد، بادنجان ۳‎/۸ درصد، سيب زمينى ۳‎/۶ درصد و پياز ۷‎/۸ درصد افزايش ولى قيمت ساير اقلام اين گروه بين ۰‎/۵ درصد تا ۴‎/۴ درصد كاهش يافت. گوشت قرمز و گوشت مرغ در هفته منتهى به پنجم آذرماه، بهاى گوشت تازه گاو و گوساله معادل ۰‎/۳ درصد كاهش ولى قيمت گوشت مرغ ۱‎/۶ درصد افزايش داشت. قند، شكر، چاى و روغن نباتى در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل، بهاى روغن نباتى مايع معادل ۰‎/۲ درصد كاهش داشت. قيمت قند، شكر، چاى خارجى و روغن نباتى جامد نسبت به هفته قبل ثابت بود.


کیوان صمیمی همچنان در انفرادی زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا - کیوان صمیمی بهبهانی مدیر مسئول ماهنامه توقیف‌شده نامه، و مشاور در امور فرهنگي شوراي همبستگي براي دمكراسي و حقوق بشر در ايران در قرنطينه زندان رجايي شهر كرج به سر ميبرد.

بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری حقوق بشر ایران "هرانا" با گذشت چند روز از انتقال مهندس صميمي از اعضاي شوراي ملي صلح و كانون مدافعان حقوق بشر به زندان رجايي شهر كرج وي هنوز قرنطينه زندان به سر ميبرد و هنوز به بند زندانيان منتقل نشده است. اين عضو كميته دفاع از حقوق شهروندي و كميته دفاع از حق تحصيل توسط قاضي پيرعباسي به 6 سال حبس و محروميت مادام العمر از فعاليت سياسي محكوم شد.

كيوان صميمي كه عضو كميته پي گيري بازداشت هاي خودسرانه و شوراي همبستگي براي دمكراسي وحقوق بشر درايران چندي پيش جهت اعتراض به وضعيت زندان اوين دست به اعتصاب غذا زد و انتقال وي به زندان رجايي شهر بي ارتباط با اين موضوع نبوده است.

نگهداري طولاني مدت زندانيان سياسي در قرنطينه زندان براي شكستن شخصيت زنداني و توهين به وي ميباشد. اين انتقال در حالي رخ ميدهد كه انتقال زندانيان به زندان رجايي شهر كرج بيشتر جنبه فشار مالي و معنوي به خانواده ها رادارد زيرا كه طي مسافت طولاني و هزينه تماس تلفني ( تماس از كرج به تهران - تماس از نوع برون شهري به حساب ميايد ) در اين شرايط بالاتر ميرود و همچنين نوع برخورد ماموران زندان رجايي شهر كرج با خانواده هاي سياسي بسيار توهين اميز ميباشد. بارها خانواده در زمان ملاقات با تفتيش هاي توهين اميز و الفاظ ركيك و توهين به مقدسات مواجه شده اند.

صدور حکم حبس و شلاق برای دانشجوی دانشگاه تهران

دانشجونیوز: در آستانه روز دانشجو و ادامه فشار بر فعالان دانشجویی، حکم دادگاه مجتبی هاشمی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که ۱٧ آذر سال گذشته مقابل درب دانشگاه تهران با ضرب و شتم ربوده و بازداشت شده بود صادر گردید.

براساس این حکم وی به شش ماه حبس تعزیری برای اقدام علیه امنیت ملی، نود و یک روز حبس تعزیری برای توهین به رهبری، نود و یک روز حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق برای اخلال در نظم و صد هزار تومان جریمه نقدی برای توهین به رئیس دولت محکوم شده است.

هم اکنون بیش از هشتاد دانشجو و فعال دانشجویی، در زندان به سر می برند.


ستاد مشترک فرماندهی فرهنگی راه‌اندازی می‌شود

امام جمعه بوشهر از راه‌اندازي ستاد مشترك فرماندهي فرهنگي جمهوري اسلامي راهبردي كردن نظرات رهبري خبر داد.

به گزارش گروه خبری "بوشهر نیوز" به نقل از فارس، آيت‌الله غلامعلي صفايي بوشهري صبح امروز در ديدار با دبير ستاد عالي مساجد كشور اظهار داشت: مسجد محوري بايد به عنوان يكي از شاخصه‌هاي توسعه محقق شود و ما بايد در راستاي تحقق آن سند چشم انداز توسعه مساجد را با نگاهي دقيق فرهنگي ترسيم كنيم.

وي افزود: بايد بدانيم كه دشمنان ما از ظرفيتي كه در مساجد است اطلاع دارند و مي‌خواهند مساجد را زميني كرده و معنويتش را مصادره كرده و انسان‌هاي آخرتي را سكولار كنند و همه مي‌دانند كه كانون فرهنگي و هنري به دليل آنكه مركز جذب جوانان است دشمن از آن مي‌ترسد.

صفايي بوشهري تصريح كرد: روحانيت و كانون‌هاي فرهنگي و هنري هستند كه مي‌توانند مسجد را به واقعيت خود نزديك كنند و موانع عروج را بردارند.

وي افزود: بايد توانمند باشند و بايد بدانيم كه بهترين مديران ما در حال حاضر و آينده كساني هستند كه در مسجد رشد و نمو كرده‌اند.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر، در توصيه‌هاي خود به كانون‌هاي فرهنگي و هنري و متوليان آن گفت: كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد در استان را بايد گسترش دهيم هر چند داراي برخي شاخصه‌ها نباشند اما به دليل آنكه جوان دارند و مي‌توانند كار كنند تحت عنوايني حمايت شوند و بايد كانون‌هاي مجاري راه اندازي كرده و حتي در برخي مناطق كه عملاً امكان احداث كانون وجود ندارد مثل عشاير كانون‌هاي فرهنگي و هنري سيار داشته باشيم.

وي همچنين گفت: مهم‌ترين قدم براي محقق شدن برنامه‌هاي كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد راه اندازي اتاق فكر با به‌كارگيري اساتيد برجسته و مجرب است و اين حركت بزرگ‌ترين خدمت به حضرت ولي عصر است.

صفايي بوشهري از راه‌اندازي ستاد مشترك فرماندهي فرهنگي جمهوري اسلامي در جهت راهبردي نمودن نظريات رهبري خبر داد و گفت: اين حركت بسيار بديع و نو بوده و با اين حركت مي‌خواهيم نظريات رهبر معظم انقلاب را در حوزه هاي مختلف راهبردي كنيم.

وزارت ارشاد مجوز کنسرت خیریه یک هنرمند را لغو کرد

سایت آفتاب: سيروان خسروی بعد اجرای موفق‌اش در برج میلاد تهران قرار بود در تاريخ 13 آذر ماه سال جاری در سالن اريكه ايرانيان به نفع موسسه «محک» روی صحنه برود. اما اين كنسرت بنا به دلايلی نامعلوم کنسل شد.

احسان حاجيان مدیر اجرایی اين كنسرت به خبرنگار سايت موسيقی ما گفت: «هم چيز روال عادی خود را سپری می‌كرد و قرار بود بلیت‌های کنسرت شب گذشته در مراکز فروش توزیع شود. تا اينكه دیشب وزرات ارشاد طی نامه‌ای اين كنسرت را كنسل نموده و از برگزاری آن جلوگيری کرد. متاسفانه به‌خاطر تعطيلی ادارات دولتی در تهران نتوانستيم علت اصلی لغو شدن اين برنامه را جويا شويم.»

لازم به ذكر است سيروان خسروی اعلام کرده بود كه اين كنسرت آخرين اجرای او تا انتشار آلبوم جدید خواهد بود.

تبليغات گسترده برای پفک نمکی و بی توجهی به نمايش فردوسی

روزنامه مردمسالاری: پري صابري که اين روزها نمايش «رستم و اسفنديار» را اجرا مي کند، گفت: باعث تاسف و شگفتي است، تلويزيون براي پفک نمکي تبليغات گسترده اي مي کند، اما به تئاتري که درباره فردوسي است، هيچ توجهي ندارد. اين کارگردان تئاتر به خبرنگار ايسنا گفت: چگونه است که مسوولان تلويزيون حاضر نيستند تبليغ نمايشي را پخش کنند که درباره فردوسي است و اين در حالي است که فردوسي ثروت ملي ماست، اما شاهنامه او در رسانه ملي مورد بي توجهي قرار مي گيرد. صابري که نمايش «رستم و اسفنديار» را در تالار اصلي مجموعه تئاترشهر روي صحنه دارد ادامه داد: هنرمندان به تنهايي نمي توانند بزرگداشت چهره هايي هم چون فردوسي را برگزار کنند، همه ما نوادگان اين ميراث بزرگ ملي هستيم، بنابراين وقتي کار فرهنگي مي کنيم انتظار داريم ديگر مسوولان هم با ما همراه باشند. کارگردان نمايش هايي همچون «رستم و سهراب»، «ليلي و مجنون» و «شمس پرنده» در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين که هنوز هيچ قرار دادي براي اجراي نمايش «رستم و اسفنديار» ندارد، ادامه داد: هيچ اطلاعي درباره قرار داد نمايشمان نداريم و با اين توصيف نمي دانم آيا کارگردان اين نمايش هستم يا نه؟! و اين در حالي است که براي اجراي اين نمايش يک سال کار کرده ام و گروهم سه ماه تمرين کرده اند. اگر کارگر بوديم زودتر از اين ها مزدمان را دريافت کرده بوديم. پري صابري در عين حال از برخورد متفاوت مسوولان با هنرمندان تئاتر ابراز شگفتي کرد و افزود: خوشحالم که مسوولان با برخي گروه ها همکاري مي کنند، اما چرا اين همراهي شامل حال همه نمي شود. اين رفتار تبعيض آميز نيست، بلکه توهين آميز است و ظاهرا برنامه اي که در تئاتر در پيش گرفته اند به خير و صلاح اين هنر نيست. او با ابراز تاسف از وضعيت اقتصادي هنرمندان تئاتر افزود: به هرحال بچه هاي تئاتر روي پول کاري که کرده اند، حساب مي کنند چون زندگي آنها از همين راه باريکه مي گذرد. خوب نيست بچه هايي که براي فرهنگ ايران کار مي کنند مانند گدايان دستشان دراز باشد. در اين شرايط گويي بچه هاي زن بابا هستيم ولي عده کمي هستند که بچه هاي سوگلي هستند. پري صابري در پايان اين گفت وگو درباره وضعيت استقبال تماشاگران به ايسنا گفت: استقبال تماشاگران خوب است، ولي به دليل مشکلاتي مانند آلودگي هوا، نبود پارکينگ، گراني قيمت بليت و... مانند کارهاي قبلي ام نيست البته روزهاي پاياني هفته استقبال تماشاگران خيلي بهتر مي شود. به گزارش ايسنا، نمايش «رستم و اسفنديار» هر شب راس ساعت 20 در تالار اصلي مجموعه تئاترشهر به صحنه مي رود.

سکونتگاه 15 هزارساله انسانهای اوليه در لالی آتش گرفت

روزنامه ابتکار: غار پبده به عنوان سکونتگاه 15 هزار ساله آدم هاي اوليه در شهرستان لالي در آتش سوخت و تاکنون صدها خفاش ساکن در آن طعمه حريق شده اند. اين غار در منتهي اليه شهرستان لالي در منطقه اي عشايري در مسير آبشار آرپناه و در کوهي به ارتفاع هزار واقع شده و يکي از امتيازات آن دسترسي تقريبا آسان است. اين غار در دهه 40 توسط پرفسور گريشمن، باستان شناس فرانسوي شناسايي و مورد تحقيق قرار گرفته و وي در اين غار ابزارآلات و آثار سکونت انسانهاي اوليه در حدود 15 هزار سال پيش را کشف کرد ولي پس از آن هيچکس به طور دقيق اين محل را مورد ارزيابي و مطالعه باستان شناسي قرار نداده است. غار پبده دهانه کوچکي دارد ولي داخل آن بسيار گسترده است در عين حال بسيار تاريک، نمناک و پر از خفاش و حشرات مختلف است که دسترسي به آن را مشکل کرده است حتي پرفسور گريشمن به همين دليل تنها 200 متر ابتدايي اين غار را پيموده است در حالي که معلوم نيست اين غار چند متر دارد و چه آثاري در آن نهفته است.اين احتمال نيز مي رود که به علت دسترسي تقريبا راحت به آن، اين غار در مقطعي محل سکونت عشاير کوچ رو نيز بوده است. اين غار قرار است در فهرست آثار ملي به ثبت برسد و در صورتيکه ميراث فرهنگي امکانات لازم را در راه دسترسي و داخل اين مکان تامين کند اين مکان مي تواند يکي از گردشگاه هاي طبيعي و با ارزش خوزستان شود. سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر در اهواز اظهار داشت: اين غار که حفاظتي از آن نمي شود همواره در طول سالهاي اخير مورد تعرض و حفاري غير مجاز افراد سودجو قرار گرفته و به نظر مي رسد آتشي که به جان اين غاز بي نظير افتاده ناشي از ورود حفاران غير مجازان و بي احتياطي آنها باشد. مجتبي گهستوني تاکيد کرد: تا شامگاه گذشته دود غليظي از اين غار تاريخي به هوا متساعد مي شود و به علت صعب العبور بودن منطقه امکان مهار آن وجود ندارد به همين دليل تاکنون سدها خفاش ساکن در اين غار به کام مرگ رفته اند و اين احتمال وجود دارد که برخي نقوش صخره اي اين غار هم تخريب شوند. گهستوني تصريح کرد: متاسفانه تاکنون اين غار که آثار فراواني در آن نهتفه است به صورت رسمي مورد گمانه زني و کاوش قرار نگرفته به همين دليل کماکان ناشناخته مانده است. وي با تاکيد بر اينکه تاکنون اقدامي از سوي ميراث فرهنگي براي شناسايي اين مکان تاريخي صورت نگرفته است، گفت: با اطلاعاتي که انجمن دوستداران خوزستان در مورد اين غار به دست آورده، ارزشمند بودن اين غار براي ما تبديل به يقين شده به همين دليل سال قبل با کمک برخي افراد اقدام به شناسايي زوايي پنهان آن کرديم. گهستوني تصريح کرد: از همان ابتدا به طور دقيق بررسي خود را شروع کرديم. بنابراين پس از بررسي چهار ساعته متوجه شديم که غار 114 متر طول دارد و در انتهاي غار تونلي کم عرض وجود دارد که يک حفره آبي محسوب مي شود.


 فراخوان هواداران آیت الله بروجردی به مناسبت 16 آذر

وبلاگ بام آزادی

فراخوان هواداران آقای بروجردی به مناسبت بزرگداشت روز 16 آذر

طی سالیان متمادی، جنبش دانشجویی ایران همواره یکی از مؤثرترین جنبشهای ملی و مدنی بوده که در مسیر رویارویی با استبداد دینی و خودکامگی سیاسی هزینه های هنگفتی را متحمل نموده است. تداوم روحیه آزادیخواهی و تحجر زدایی، نشأت گرفته از درک واقع بینانه این قشر فرهیخته نسبت به حقایق موجود در جامعه دارد.

نام شهیدانی چون زنده یاد اکبر محمدی، عزت ابراهیم نژاد و کیانوش آسا و زندانیان آزاده ای همچون بهروز جاوید طهرانی، احمد توکلی و ... برای همیشه بر تارک مبارزات میهنی و وطنی میدرخشد و بر خط مستکبرین داخلی که با سرپوش دیانت و اسلامیت به مبارزه با خرد و آگاهی بپا خواسته، قلم بطلان میکشد.

امروزه بیش از پیش، ملت نجیب ایران زمین نیازمند الگوگیری از آموزه های رهایی بخش مبارزات مسالمت آمیز است.

سرمشق قرار دادن جنبشهای آزادیخواهی و تعمیم روحیه ظلم ستیزی از اهم ملزومات جهت نیل به جامعه ای مبتنی بر دمکراسی و حقوق شهروندی است. در این راستا همبستگی و هماهنگی سایر جنبشهای مبارز و اقشار آزاده مردمی، به دور از تعصبات اعتقادی، قومی، قبیله ای، نژادی، حزبی و گروهی، دژ عظیمی در مقابل زورگویان و مدعیان خواهد بود که پیروزی و شکست ناپذیری را به ارمغان می آورد.

تشکل هواداران زندانی سکولار، آقای بروجردی، که خود قربانی تز مجعول « دیانت ما عین سیاست ماست» می باشد، به منظور بزرگداشت 16 آذر، از همه هموطنان در سرتاسر جهان دعوت می نماید تا بار دیگر با برگزاری حرکتهای اعتراضی مسالمت آمیز در داخل و خارج از کشور، سرکوب مستمر و نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران را محکوم نموده و همبستگی کامل خود را با جنبش اعتراضی ایران اعلام نمایند.

هرگز از مرگ نهراسيده ام

اگر چه دستانش از ابتـذال، شکننده تر بود.

هراس من – باری – همه از مردن در سرزمينی است

که مزد گورکن

از آزادی آدمی

افزون تر باشد!

تشکل هواداران زندانی عقیدتی، سید حسین کاظمینی بروجردی

از دست چماقداران به سربداران پناه برده‌ایم

سایت مجذوبان نور

ما - مثل این که - زنده از آنیم که آرام نگیریم – و البته این‌طور به نظر می‌رسد که - موجیم که آسودگی ما عدم ماست!

همین‌طور که مستحضرید یک کوسه تکلیفش از یک آدمیزاد مشخص‌تر است. کوسه به دنیا می‌آید و می‌داند باید شکار کند و تولید مثل کند و شنا کند و دندان به این و آن نشان بدهد و بمیرد. همین است که هیچ کوسه‌ای نمی‌بینی که زیر لب بخواند: از کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهر چه بود؟ و شناکنان از شما دور شود. کوسه اگر شما را ببیند لبخند زنان، باله‌هاش را به هم می‌مالد و نزدیک‌تان می‌شود.

و اما آدمیزاد گیج می‌زند. آدمیزاد گیج‌ترین حیوان رو زمین است. نه می‌داند از کجا آمده و نه می‌داند آمدنش بهر چه بوده که تازه «به کجا می‌بری آخر؟» نیز به این گیجی‌ش افزوده. حالا اگر این آدمیزاد گیج، ایرانی هم باشد که واویلا!

چرا؟! - عرض می‌کنم.

بنده خردسال که بودم سودای هنر و هنرمندی در سر می‌پروراندم. اما همه کس می‌گفتند: «یا دکتر! یا مهندس!» و با همین ما را از هرگونه فعالیت هنری‌ بازمی‌داشتند که ثمر آن رسید به امروز که نه ما هیچ کار خاصی کردیم و نه این‌همه آدمیزاد گیج ایرانی‌ که به حرف پدر و مادرشان گوش کردند و دکتر و مهندس شدند. این‌ها هم کار خاصی ازشان نیامد. همه بی‌کار! همه‌مان دور هم عاطل و باطل می‌گردیم و فوج فوج بی‌کار و بی‌پول دور هم خوشیم که از قدیم گفته‌اند عزای دسته جمعی عروسی است. الحمدلله.

این که گذشت و بازمان داشتند از هنر تا رسیدیم به دورانی که عشق مجازی در ما فوران کرد و یکهو دریافتیم که در عالم هستی نقش‌های دیگری هست که باید بازی کنیم و از آن جمله نقش عاشق خسته‌ی بی‌چاره است. انگار که خدا معجزه‌ای کرده باشد یک سری از موجودات دور و برمان ماهیت عوض کرده بودند و به چیزی بدیع و خواستنی بدل شده بودند. به این موجودات در زبان ما می‌گفتند «دختر» و در زبان علم ایشان را «ماده» می‌نامیدند. ما بالغ شده بودیم و کاکل‌مان جیک زده بود. ماشاالله.

طبیعت و غریزه‌ زیر گوشمان نجوا می‌کردند که به خیابان برویم و با یکی از این موجودات شگفت‌انگیز گپی بزنیم پیرامون احترام به چرخه‌ی حیات و حشر و نشرهای غریزی و طبیعی حیوانات که البته عرض کردم انسان‌ها گیج‌ترین نوع‌شانند. بنامان بر این بود با یک خودنمایی نرانه جفتی بگزینیم از میان جفت‌های بی‌شمار و سقفی و کاری و بچه و قسط و ...

عاشقی گر زین سر و گر زان سر است

عاقبت ما را بدان سر رهبر است

روزگار کشف عشق، روزگار خوشی بود اما بشر ایرانی که آن روزها به پیشرفت شگرفی در تمدن دست یازیده بود سر این راه موانع بسیاری گذاشته بود. از مانع متمدنانه‌ی لباس که بگذریم، گروهی در آن دوره انگار کن بر آن بودند نسل بشر را منقرض کنند. این است که با چماق و اخم تو خیابان‌ها می‌چرخیدند و مواظب بودند هیچ نری نزدیک هیچ ماده‌ای نشود. تازه اگر هم می‌شد بشود که نه کار بود و نه پول و نه رضایت خانواده‌ها و نه مکان! این شد که جلومان را گرفتند تا روزگار بگذرد و خدا راهی دیگر شاید جلو رومان بگذارد.

که گذشت!

اما عشق و غریزه از کار نایستادند و این و آن زیر گوش ما خواندند اگر کار مناسبی پیدا کنی می‌توانی یکی از این موجودات بی‌نظیر را برای خودت داشته باشی و لَختی با هم خوش بگذرانید. از این رو ما که کشته مرده‌ی هنر بودیم، رفتیم سر مکتب استاد و مشق سه‌تار کردیم. نگو که هنر جماعت اصلاً کار مناسبی نیست یا به قول و باور بعضی‌ها اصلاً کار نیست. یک روز که می‌خواستیم کنسرت بدهیم و برای جماعتی دلخسته، زخمه‌ای به ساز دل شکسته‌مان بزنیم، گروهی با چماق و اخم ریختند و سر و سازِمان را با هم شکستند و حالا هی بگرد دنبال شاگرد و هی بگرد دنبال یکی که بیاید سرمایه بگذارد تا برویم لااقل تو استودیو یک چیزی ضبط کنیم که پدرمان بی هماهنگی قبلی ریغ رحمت را سرکشید و مادرمان که تو زندگی‌ش هول بود، هول‌تر هم شد. انا لله و انا الیه الراجعون. خدا همه‌ی اسیران خاک و رفتگان شما را نیز بیامرزد.

پس از مرگ پدر، مادر هی زیر لب مویه می‌کرد که آینده‌ی شما چه می‌شود و ما «نگران نباش» تحویلش می‌دادیم اما خودمان از او نگران‌تر بودیم. این شد که یکی از دوستان گفت: «بیا برو خبرنگار شو.» ما هم از خدا خواسته که بالاخره سر ماه یک پولی دست‌مان را می‌گیرد و آب باریکه‌ای‌ست، رفتیم تو روزنامه و مشغول کار شدیم. پول‌ خبرنگاری‌مان را که الحمدلله نمی‌دادند هیچ، اگر دست از پا هم خطا می‌کردی یک عده چماق به دست اخمو می‌ریختند و یک دل سیر کتکت می‌زدند. اگر هم معترض می‌شدی و به دادگاه شکایتی می‌بردی، چند سال هم زندان چاشنی کار می‌کردند تا قدر عافیت بدانی. و ما عطای کار خبر را به لقایش واگذار نمودیم و راه کار دیگر گرفتیم.

و هم این بود که تو چند شرکت دیگر کار کردیم که پول‌مان را خوردند و تعدیل نیرومان کردند و کمی طراحی کردیم که فهمیدیم طراحی‌ها را فقط برای نگاه کردن می‌کشند و کسی پول پای چیز نگاه کردنی نمی‌دهد و کمی قلم فرسودیم که دانستیم بازار کتاب، کساد است و یک عده چماق به دست اخمو هم کلی از چیزهایی را که نوشته‌ای هی بی‌خودی خط خطی می‌کنند و بدخلقی می‌کنند و کتک می‌زنند و زندان می‌کنند که نفس‌مان بند آمد و اشک آمد و آه و بی‌قراری و از بد حادثه پناه آوردیم به درگاه خود خود خود خدا که دریاب!

پس خدا راه درویشی را به ما نمود و یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد که البته تا امروز بارها و بارها با یک عده چماق به دست اخمو دست به یقه شده‌ایم. هی ایشان از ما حسینیه خراب می‌کنند و درویش به زندان می‌برند و هی ما حسینیه می‌سازیم و آزاد می‌شویم.

در ضمن وقتی وارد درگاه دربار بلند بالای درویشی شدیم دریافتیم کلی از این آدم‌ها که قبل‌تر گفته‌ایم همه‌شان بد حادثه را دیده و چشیده‌اند و به همین‌جا که ما به پناه آمده‌ایم به پناه آمده‌اند. از آن دکتر مهندس‌های اول قصه بگیر تا خبرنگارها و نوازنده‌ها و موتوری‌ها و لوکوموتیو‌ران‌ها و تک‌تیراندازها و شکارچی‌ها و بستنی‌فروش‌ها همه و همه‌ی نفس بریده‌ها و دل‌شکسته‌ها همه دور هم جمع شده بودیم. یا للعجب!

اما راستش را بگویم: این‌ نیز علی‌رغم میل‌مان است که به خواست نفس ما اگر بود ترجیح می‌دادیم با یکی از همان موجودات بی‌نظیر و جذاب که در اول ذکرشان رفت یک گوشه‌ای از جهان تو ساحل دراز بکشیم و آناناس بخوریم و آفتاب بگیریم و کیف دنیا را بکنیم و غم عقبی را نخوریم. به خواست نفس ما اگر بود می‌رفتیم مزدور یکی می‌شدیم و پول حسابی به جیب می‌زدیم یا دست کم خانواده‌‌ای مافیایی تشکیل می‌دادیم که هم خانواده‌دار شویم، هم پولدار، هم خوش‌تیپ. تازه هی با هیچ چماق‌به‌دست اخمویی هم دست به یقه نمی‌شدیم و پول می‌دادیم یک عده را اجیر می‌کردیم تا با چماق و اخم بروند سراغ همین چماق به دست‌های اخمو.

القصه!

بد حادثه ما را به آن‌جا کیش کرد و در آن‌جا پناهمان دادند که نفس سرکش بی ‌نفس سرکش و ترس بی ترس. در این‌جا آدم به زور هم که شده باید آدم بشود.

شکر خدا گویا بخت حسابی یارمان بوده و از دست چماقداران به سربداران پناه برده‌ایم!

و

روزها فکر من این است و همه شب سخنم

که چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟

از کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

به کجا می‌بری آخر؟ ننمایی وطنم؟


تاكید احمدی‌نژاد برمصرف روغن دنبه وحمله به رفسنجانی

سایت آینده نیوز: احمدی نژاد در سفراستانی خود به مازندران با تاكید مجدد برمصرف روغن دنبه از خطبه 12سال قبل هاشمی رفسنجانی در دفاع از كرباسچی انتقاد كرد. به گزارش خبرآنلاین مهم ترین بخش های سخنرانی محمود احمدی نژاد كه صبح روز چهارشنبه در ادامه روز دوم دور سوم سفر استانی خود به استان مازندران در جمع تعدادی از مدیران این استان سخن گفت را در ادامه بخوانید:

* تردیدی ندارم بسیاری از اولیا و صالحان آرزو داشتند در فضایی مثل فضای جمهوری اسلامی ایران تنفس كنند. البته این سخن بدین معنا نیست كه جمهوری‌ اسلامی ایران بی‌نقص است و یا مشكلاتی در كشور وجود ندارد، بشریت مثل كوهنوردی است كه به سمت قله‌ها حركت می‌كند و ما در كمركش كوه هستیم و وقتی به قله نگاه می‌كنیم می‌بینیم كه فاصله داریم اما وقتی از جایی كه قرار داریم به پایین نگاه می‌كنیم می‌بینیم كه خیلی حركت انجام شده است و ما به سمت قله حركت كرده‌ایم.

* فرصت خدمتگزاری به مردم موهبت عظیمی است و لحظه به لحظه آن مهم است و باید از آن استفاده كرد. در مسابقات ورزشی آسیایی دیدم كه زمان چقدر مهم است؛ وقتی كه انسان خود را در مسابقه سرنوشت ببیند ساعت، دقیقه و ثانیه كه هیچ حتی صدم و دهم ثانیه نیز برایش مهم است. دیدید كه دونده ما با تفاوت چند دهم ثانیه در مسابقه اول شد.

* كارهایی مانده در تاریخ ماندگار شده و اثرگذار بوده است كه پشت آن یك عشق سوزان وجود داشته است. باید عاشق مردم بود و به معنای واقعی باور داشت كه خادم و نوكر مردم هستیم.

انتقاد از «مقررات تو در تو كه در كشور وجود دارد»

* این مقررات تو در تو از كجا درآمده است؟ همیشه سلسله مراتب اداری فكر كرده‌اند كه آقا و صاحب مردم هستند و باید مواظب مردم باشند و به همین بابت ما شاهد این مقررات تو در تو هستیم. ولی ما اگر باور كنیم خادم مردم هستیم قانون‌نویسی و آیین‌نامه‌نویسی ما به نحو دیگری می‌شود.

* این‌كه می‌گویند توقع مردم بالا می‌رود حرف طاغوتی است. این سخن یعنی چه؟ توقع مردم باید در بالاترین سطح باشد مردم بهترین، خادم‌ترین و پاك‌ترین حكومت را مطالبه كنند و هرچه توقع مردم بالاتر برود خدا این ظرفیت را پر می‌كند، ‌حكومت بهتری را نصیب می‌كند توقع مردم از حكومت جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست ولی این یك طرفه نیست مردم تمام وجود خود را برای حكومت داده و می‌دهند و هرچه توقع بالاتر باشد انگیزه حركت در ما بیشتر است.

* شما در كنار انجام كارهای كلان مانند تصمیم‌گیری در امور صنعتی و كشاورزی و ...باید به مشكلات مردم نیز توجه كنید. به مسائل ریز نیز توجه داشته باشید. بسیاری از گره‌ها و مشكلات مردم را می‌توان با سرعت باز كرد و بعضا وقتی یك گره باز می‌شود می‌توان یك خانواده را نجات داد.

در دولت هزینه بخش مصرفی پایین آمده است

* می‌بینید كه چقدر ساختمان ، زمین و ماشین اضافه وجود دارد و وقتی كه ما در برخی از مسائل صرف‌جویی كنیم با همین صرفه‌جویی می‌توانیم حداقل كار 10 الی 15 نفر را راه بیندازیم و مشكلات‌شان را حل كنیم وقتی توجه داشته باشید و تصمیم بگیرید خیلی از كارها شدنی است.

الگوی‌مان برای ساختن چیست؟

* این‌كه فرمودند باید الگوی ایرانی و اسلامی را برای ساختن در نظر بگیریم، حكمتی در این موضوع و این سخن است. ما باید مقصدمان را تعیین و مشخص كنیم كه به كجا می‌خواهیم برسیم و راه را بر آن اساس مشخص كنیم. باید قله‌ مشخص شود و راه را نیز ترسیم كنیم.

* برای ساختن ایران باید دو شاخص را در نظر بگیرید. یكی از این شاخص‌ها شاخص فرهنگی است، باید این ساختن مقوم فرهنگ ما باشد نه تضعیف‌كننده فرهنگ ما. هر اقدام اجتماعی مبتنی بر یك اندیشه و تئوری فرهنگی است، ما یك اقدام خام نداریم اقدامی كه هیچ هویت فرهنگی نداشته باشد، نداریم. هر اقدام اجتماعی اثر فرهنگی دارد آن چیزی كه غربی‌ها درست كرده‌اند، مبنا دارد آن‌ها تعریفی از انسان و دنیا دارند و براساس این تعریف از انسان و دنیا برنامه‌ریزی كرده‌اند ما نمی‌خواهیم در آن مسیر حركت كنیم. ما باید در فضای فرهنگی خودمان تصمیم بگیریم و در آن فضا حركت كنیم.

* اگر ما جاده و ریل را درست انتخاب نكنیم و اشتباه حركت كنیم و تخت گاز برویم از مسیر دور می‌شویم.

در خطبه نماز جمعه تهران آمدند و از كسی كه تخلفات سنگین مالی داشت دفاع كردند‌

* یادم هست كه در خطبه نماز جمعه تهران آمدند و از كسی كه تخلفات سنگین مالی داشت دفاع كردند و گفتند كار كرده است، اگر تخلف كرده كار نیز كرده است. آیا ما می‌خواهیم به جایی برسیم كه بگوییم اگر طرف كار كرد تخلف نیز بكند؟ نمی‌خواهیم. كمال انسان مهم است، عواطف انسان مهم است و راهی كه انتخاب می‌كنی باید به سمت مقصد باشد. آیا ما می‌خواهیم یك جامعه سكولار و لیبرال داشته باشیم. همه برنامه‌ریزی ما از هدفی كه دنبال می‌كنیم اثر می‌گیرد هدف ما ان‌شاءالله رسیدن به جامعه مهدوی است و باید به آن سمت حركت كنیم.

* باید مبتنی بر ارزش‌ها و فرهنگ خودمان كشور را بسازیم. ما می‌توانیم این كار را بكنیم ما نمی‌خواهیم انسان‌ها به نحوی تربیت شوند كه فقط به فكر خودشان باشند برای ما خانواده،‌ عبودیت، مسجد، اتصال به آسمان و تعالی مهم است.

انتقاد از كنترل جمعیت

* كشورهای مثل كشور ما رشد جمعیت مثبت دارند ولی آن‌ها رشد جمعیت‌ ندارند و دچار فرسودگی جمعیت هستند و در این زمینه دچار مشكل شده‌اند و از این بابت نگران هستند و می‌آیند این موضوع را به عنوان یك مشكل جهانی منتقل و مطرح می‌كنند و حال آن‌ها چطور نگران رشد جمعیت ما شده‌اند. می‌آیند مقرراتی در این ارتباط تئوریزه می‌كنند و عده‌ای مثل نقل و نبات آن را می‌گیرند و به ملت ایران تحمیل می‌كنند. می‌گویند فقر ناشی از جمعیت بالاست در حالی كه ما می‌بینیم برخی از كشورها جمعیت بالایی دارند و پولدار هستند و وضعیت مردم‌شان خوب است ولی كشورهایی هستند كه جمعیت كمی دارند مثلا دو سه میلیون جمعیت دارند و یا حتی 9 میلیون جمعیت دارند وسیع هستند ولی دچار فقر هستند چه كسی گفته فقر ناشی از جمعیت است خداوند می‌گوید نترسید از ترس فقر بچه‌های خود را نكشید. ما به شما روزی می‌دهیم.

* این یك مدل برنامه‌ریزی است، آن‌ها خیال می‌كنند كه نسل جدید و بچه مزاحم كار است. زن و مرد تا 40 سالگی به خوشگذرانی می‌پردازند و بعد ازدواج می‌كنند و می‌خواهند به خوشگذرانی خود ادامه بدهند به همین بابت بچه مزاحم‌شان می‌شود. حدود 35 الی 40 سال قبل جمعیت ایران نصف جمعیت كنونی بود ولی آیا مردم در رفاه و آسایش بودند آیا وضعیت اكنون مردم بهتر است یا وضعیت آن ها در 25 الی 40سال قبل.

* این ناشی از نگاه مادی است، گویی آن‌ها می‌خواهند روزی بدهند آن موقعی كه جمعیت ایران نصف اكنون بود نیز ما بیكاری داشتیم اگر بیكاری نداشتیم این همه سیل‌ مهاجرت و حاشیه‌نشینی برای چه بود؟ آیا در آمریكا و اروپا بیكاری نیست ؟ این مبانی را باید تغییر داد.

انتقاد از نادیده گرفتن برخی توانمندی‌های بومی و فست فود

* مثلا در مورد همین روغن نباتی چهل سال پیش این روغن نباتی را به ما دادند و ذائقه مردم عوض شد و اكنون می‌گویند سم است و باید كلی خرج كنیم كه سم آن را بگیریم و اكنون می‌گویند روغن دنبه گوسفند سالم‌ترین روغن است.

* احمدی نژاد با انتقاد از رشد غذاهای فست‌فودی و ترویج آن و تغییر دادن ذائقه مردم با این غذاها گفت: بهترین غذاها در ایران است و در تمام غذاهای ما حكمتی وجود دارد.

* طب سنتی یكدفعه در ایران كنار گذاشته شده است. ما طب خودمان را داشتیم ولی دیدیم كه یكدفعه طب سنتی را كنار گذاشتند و این‌ها خسارت‌های تاریخی است كه به كشور ما وارد می‌شود. من نمی‌گویم كه از دستاوردهای بشر استفاده نكنید باید از این دستاوردها استفاده كنید ولی در مدل خودمان از آن استفاده كنیم.

* یكدفعه دیدیم كه افرادی پیدا شدند كه كل لباس بومی ایرانی‌ها را كنار گذاشتند بدون این‌كه به بهداشت بدن توجه كنند در صورتی كه در این لباس‌ها كه برای زنان و مردان وجود داشت حكمتی نهفته بود ولی دیدیم كه كنار گذاشته شد.

* استان مازندران این ظرفیت را دارد كه الگوی مدیریت اسلامی و ایرانی را پیاده كند. آقای استاندار بیاید و در این ارتباط جلساتی را برگزار كند، بحث در این ارتباط مطرح شود به صورت آزاد و نتایج این بحث‌ها را برای ما بفرستد.

انتقاد از افزایش سن ازدواج در كشور

* سن ازدواج وقتی بالا برود خوب نیست. در تاریخ این همه زود ازدواج كردند و طلاق و جنگ اعصابی نبود خبری از این موضوعات نبود و محیط خانواده‌ها نیز گرم و صمیمی بود./


زنگ انقراض حیات وحش در دریاچه ارومیه به صدا درآمد

خبرگزاری مهر: معاون مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران با اشاره به ادامه روند خشکسالی و افزایش غلظت نمک دریاچه ارومیه، گفت: زنگ خطر انتقراض و از بین رفتن زیست حیات وحش این دریاچه به صدا درآمده است.

به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، محسن سلیمانی روزبهانی پیش از ظهر چهارشنبه در در سمینار بررسی مسائل حوزه آبریز دریاچه ارومیه افزود: متاسفانه در صورت ادامه این روند شاهد کاهش تعداد پرندگان مهاجر ورودی به جزایر دریاچه ارومیه و تالابهای اطراف آن، بخصوص جمعیت فلامینگوها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تغییرات کاربری اراضی در حوزه تلابهای کشور، تخلیه فاضلاب شهری، روستایی و خشکسالی، تالابها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان داشت: افزایش نمک و مواد شیمیایی در هوا براثر خشک شدن دریاچه ارومیه، تغییر زمان‌بندی فصل‌ها، افزایش ابتلا به سرطان، افزایش روزهای بدون باران و تغییر در زمان کشت و برداشت از عوامل تاثیرگذار ادامه این روند در منطقه خواهد بود.

معاون مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران با یادآوری اینکه دریاچه ارومیه در حوزه سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان قرار دارد، اظهار داشت: اجرای طرحهای توسعه ای در این سه استان، در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه را در نقطه بحرانی قرار داده است.

سلیمانی روزبهانی متوسط تراز آبی دریاچه ارومیه را 127.37 مترمکعب اعلام و خاطر نشان کرد: هم اکنون تراز آبی دریاچه ارومیه حتی در متوسط‌‌‌ترین وضعیت نیز قرار نداشته و آب دریاچه ارومیه بیش از سه متر پایین‌تر از تراز اکولوژیکی آن است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون تنوع محیط زیست و از جمله میزبانان کنوانسیون رامسر بود، گفت: در این راستا 23 تالاب در سایت رامسر ثبت شده و همه تعهدات در مجامع بین‌المللی مطرح شده و در حال اجرایی کردن پروژه‌ها هستیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: ایران دارای هزار زیستگاه، 100 ایستگاه تالابی و 80 تالاب بین‌المللی بوده و نیز مسیر عبور پرندگان مهاجر و زیست بومی مهم برای آنها است.

سمینار بررسی مسائل حوزه آبریز دریاچه ارومیه به میزبانی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با حضور تمامی مدیران شهرستانی و نمایندگانی از سازمانهای جهاد کشاوری و حفاظت از محیط زیست در ارومیه برگزار شد.

آتش سوزی 4 هکتاری درفک رودبار به 15 هکتار رسید

خبرگزاری مهر: آتش سوزی در منطقه درفک شهرستان رودبار که از عصر شنبه بطور سطحی آغاز شده بود با وزش باد گسترش یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در این خصوص گفت: وزش باد سبب شده از ساعت 21 دیشب، وسعت آتش سوزی در منطقه درفک شهرستان رودبار گسترش یابد و از چهار هکتار به حدود 15 هکتار برسد.

رحمت الله رحمانی افزود: از بامداد امروز 50 نفر از ماموران منابع طبیعی و دو فروند بالگرد نفربر و آبپاش برای مهار و خاموش کردن آتش به منطقه درفک رودبار اعزام شدند که خبرها حاکی از موفقیت آنان در کنترل آتش است.

وی همچنین با اعلام اینکه علت این آتش سوزی در دست بررسی است، اظهارداشت: نقش منابع طبیعی و بویژه جنگلها در حیات و بقاء موجودات زنده و بخصوص انسانها برکسی پوشیده نیست.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان ادامه داد: این مهم همگام با رشد و توسعه جمعیت و شهر نشینی از یکسو و توسعه و پیشرفت، صنعت و تکنولوژی از سوی دیگر اهمییت فزآینده ای یافته است.

 20 هکتار از جنگل های دنا سوخت

جام جم آنلاين: 20 هکتار از جنگل هاي دنا در مرز بين کهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري طعمه حريق شد.

به گزارش مهر از ياسوج ، در اين حادثه بيش از 250 اصله درخت بلوط بطور کامل در آتش سوخت و به 3هزار و 750 درخت ديگر نيز آسيب جدي وارد شد.

اين آتش سوزي شب گذشته توسط نيروهاي مردمي روستاهاي «رستم بيک» و «قره» از توابع بخش «فلارد» و ستاد حوادث شهرستان لردگان اطفا شد.هنوز علت اين حادثه آتش سوزي از سوي کارشناسان مربوطه اعلام نشده است.

با اين حال آتش سوزي تراژدي بي پايان جنگل هاي کهگيلويه و بويراحمد است که سالانه بخش زيادي از اين جنگل ها را به کام مرگ مي کشاند.

حدود هشت درصد از جنگل هاي کشور و 20 درصد از جنگل هاي زاگرس در کهگيلويه و بويراحمد مي باشد و 85 درصد از مساحت اين استان را جنگل و مرتع تشکيل داده است.

استاندار اصفهان: اصفهان به مترو نياز ندارد

روزنامه مردمسالاری: استاندار اصفهان با اشاره به اينکه اصفهان داراي داراي آثار تاريخي بسياري است، گفت: با توجه به شرايط خاص اين شهر تاريخي، اصفهان اصلا به مترو نياز ندارد. به گزارش مهر، عليرضا ذاکر اصفهاني در نشست خبري با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات موجود در قطار شهري و مسير غرب به شرق آن افزود: در خصوص مسير مترو نگران نباشيد و نهايت تلاش خود را انجام مي دهم تا آثار تاريخي اصفهان در معرض تخريب قرار نگيرد. وي ادامه داد: مسير نخست اين خط از خيابان حافظ تونل مترو وارد نقش جهان و از خيابان سپه خارج مي شد که در مسير جايگزين نيز تونل مترو از زير بازار گذر مي کند که آن هم داراي مشکلاتي است. ذاکر اصفهاني ادامه داد: مي توان با استفاده از راهکارهاي ديگر و تکنولوژي هاي روز چون تراموا مساله حمل و نقل شهري در اصفهان را مرتفع نمود. استاندار اصفهان ادامه داد: من بر اين عقيده هستم که احداث مترو در هر نقطه اي از شهر اصفهان مي تواند مشکلاتي را براي آثار تاريخي ايجاد کند چراکه اين شهر تاريخي در جاي جاي خود آثاري تاريخي نهفته اي دارد که مترو آسيبي جدي براي آن به شمار مي رود. ذاکر اصفهاني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بايد پيش از ايجاد زيرساختهاي ميراث فرهنگي و گردشگري به آثار تاريخي در حال تخريب و در معرض تهديد استان توجه ويژه شود چنانچه اکنون بسياري از کاروانسراها و مناره هاي اصفهان در حال تخريب هستند. وي ادامه داد: رسيدگي به ميراث فرهنگي و آثار تاريخي نيازمند توجه ويژه تمام دستگاه هاي مرتبط با اين امر است زيرا متاسفانه در يک مورد خاص و بر اساس شکايت هاي صورت گرفته از سوي مردم و برخي دستگاه ها، دستور تخريب يک اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار تاريخي ملي از سوي مرجع قضايي صادر شد که البته مورد اعتراض استانداري قرار گرفت. ذاکراصفهاني با تاکيد بر اينکه در چنين مواقعي استانداري بايد پيش از وقوع در جريان کامل امور قرار گيرد، تصريح کرد: قرار است هر اتفاقي که در حوزه آثار تاريخي در شرف وقوع باشد، هماهنگيهاي لازم آن با معاونت عمراني استانداري اصفهان انجام شود و پس از آن با توافقات صورت گرفته، شاهد انجام اقدامات خاص باشيم.

جنگلهایی که سوخت و آب از آب تکان نخورد

آمارهای رسمی و غیر رسمی زیادی از ابتدای سال جاری درباره سوختن هکتارها جنگل در استانهای مختلف ایران، منتشر شده‌اند که جمع‌بندی ساده‌ای از آنها نشان می‌دهد از ابتدای امسال، کوره عظیمی در جنگلهای ایران روشن شده که همچنان درختان را در کام خود می‌بلعد.

سایت فردا در تهران: بر اساس استاندارد جهانی، سهم هر فرد از جنگل 8 هکتار است واین رقم در ایران که در زمره 56 کشور کم جنگل جهان به شمار می رود براي هر نفر 2 هكتار است. با این وجود ، هر سال، آتش بخش قابل توجهی از جنگل های گلستان، مازندران، گیلان، کردستان ، لرستان و ... را طعمه خود می کند.

در یک سال گذشته، بیش از 500 مورد آتش سوزی در استان کردستان اتفاق افتاده و پنج هزار و 600 هکتار از عرصه های طبیعی این استان طعمه حریق شده اند .دراستان لرستان نیز امسال بیش از 20 مورد آتش سوزي بزرگ و کوچک در سطح مناطق حفاظت شده تحت مديريت محيط زيست اتفاق افتاد و هفته گذشته پارک ملی گلستان آتش گرفت.

جنگل های گلستان بار دیگر آتش گرفته و مقامات این استان برای خاموش کردن آتش درخواست کرده اند که چند فروند هلی کوپتر به منطقه اعزام شود.

این آتش سوزی در حالی است که جنگل های شرق گلستان در اوایل هفته گذشته نیز دچار آتش سوزی شده بود.آتش هفته هاي گذشته بار دیگر به جان یکی از جنگل های کشورمان افتاد و چند هکتار از این طبیعت زیبا را را طعمه خود کرد.

آتش سوزی در پارک ملی گلستان از روزهای پایانی اوايل آذر ماه آغاز شد و چند هکتارجنگل سرسبز این منطقه در اتش سوخت. البته خوشبختانه بخشی از آتش سوزیهای مذکور که از پنج شنبه چهارم آذر ماه آغاز شده بود اکنون مهار شده و عملیات اطفا برای مهار باقی آتش سوزی های پراکنده با حضور نیروهای هلال احمر، منابع طبیعی، محیط زیست، لشگر 30 گرگان، بسیج و مردم با استفاده از تجهیزات لازم ادامه دارد." به دلیل صعب العبور بودن منطقه، بخش گسترده ای از حریق باید با انجام عملیات هوایی و با استفاده هلی کوپتر مهار شود.

پایین بودن رطوبت هوا و خشکی بیش از حد منطقه و عدم بارندگی از جمله دلایل مستعد بودن جنگل های استان گلستان برای بروز آتش سوزی ذکر شده اند.

بنا بر گزارش ها، بیش از 300 نفر از گروه های مختلف فعالان محیط زیستی، سازمان های غیر دولتی، هلال احمر، نیروهای نظامی و بسیج و مردم و نيروهاي امدادي، شهرداري گاليكش، منابع طبيعي مينودشت و گاليكش و نيروهاي مردمي اقدام به مهار آتش کردند اما به دليل وزش باد در منطقه پس از خاموش شدن آتش در يك نقطه، جای ديگری از جنگل شعله ور مي شد.

با وجود همه تلاش ها، آتش سوزی در مناطقی از جنگل که کنترل شده بود به دلیل وزش شدید باد و خاموشی ناقص مجددا شعله ور شده و سطح وسیعی از جنگل ها را طعمه آتش کرده است. این در حالی است که به گفته مسوولان، تنها یک بالگرد از هلال احمر در منطقه وجود دارد که به تنهایی قادر به مهار آتش نیست. عرصه های جنگلی گلستان 450 هزار هکتار وسعت دارد و بخشی از جنگل های بکر خزری بشمار می آیند. عرصه های جنگلی گلستان 450 هزار هکتار وسعت دارد و بخشی از جنگل های بکر خزری بشمار می آیند.

آتش سوزی در جنگل های مریوان همچنين طي هفته هاي گذشته بارش باران تنها سه روز، آتش را در جنگل‌‌های مریوان مهار کرد،اما دوباره پس از این مدت آتش این بار با شدت بیشتری بازگشت و این بار شدت آتش به حدی بود که تنها در یک مورد،100هکتار از جنگل‌های منطقه تحقیقات جنگل‌ ‏«گاران» در 10 کیلومتری شمال شرق مریوان طی 4ساعت به طور کامل درآتش سوخت،با این وصف آمار آتش‌سوزی‌های جنگل‌های مریوان به583 مورد افزایش یافت.

جنگلهای شمال نیازمند سازوکارهای حفاظتی جدید است محمد جواد محمدی زاده ، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست شامگاه یکشنبه در حاشیه سفر به گلستان گفت: از نظر شرایط توپوگرافی، جنگلهای شمال باید امکاناتی را فراهم کنیم که با ساماندهی مناسب، عملیات امداد و نجات صورت گیرد. جنگلهای بکر و ارزشمند خزری شمال نیازمند امکانات امداد و نجات و ساز و کارهای جدید حفاظتی است.

وی اظهار داشت: باید امکانات امداد و نجاتی در منطقه تعبیه کنیم که با استفاده از ظرفیتهای منطقه نظیر، عشایر، نیرویهای مردمی و روستاییان، در همان مراحل اولیه بروز حادثه، عملیات امداد رسانی صورت گیرد.

ایجاد این سازو کار جدید موجب جلوگیری از گسترش حوادث نظیر آتش سوزی در سطح عرصه های جنگلی می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این خصوص تصریح کرد: با شرایط کنونی پیش بینی می شود که در دیگر نقاط کشور هم آتش سوزی رخ بدهد که برای جلوگیری از تبعات آن باید آمادگی لازم در کشور ایجاد شود.

علی سلاجقه در خصوص آتش سوزیهای پیاپی در جنگلهای شمال گفت: در 3 ماهه پاییز امسال میانگین بارش به نسبت 30 تا 50 سال گذشته 57 درصد کاهش داشته که این موضوع کاهش 20 درصدی رطوبت را درپی داشته است.

خشکی روند طبیعی را از جنگل گرفته است و با هر عاملی انسانی یا طبیعی امکان آتش سوزی وجود دارد. کشور باید به دلیل تغییرات آب وهوایی آمادگی لازم را در قالب پروژه ها برای آتش سوزی و خشکسالی داشته باشد، زیرا خسارت این عوامل در منابع طبیعی بسیار زیاد است.

وی افزود: جنگلهای منطقه شمال با رطوبت عجین شده اند در حالی که هم اکنون این نعمت از آنها گرفته شده است و با کمبود رطوبت برخی از گونه ها کاملا خشک شده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با شرایط کنونی پیش بینی می شود که در دیگر نقاط کشور هم آتش سوزی رخ بدهد که برای جلوگیری از تبعات آن باید آمادگی لازم در کشور ایجاد شود.

سرگرداني پرندگان بعد از آتش سوزي در نخلستانهاي کرمان البته در آتش سوزي هايي كه اتفاق مي افتد تنها نبايد زيست بوم و درختان مورد نظر قرار گيرد چون چه بسيار پرندگان و جانداران ديگر هستند كه در پي چنين فجايعي سرگردان و آواره مي شوند و حتي از بين مي روند. چه بسيار پرندگاني كه از تعدادشان كم شده و در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند مثلا در تير ماه سال جاري يک پرنده شناس در پي آتش سوزي در نخلستان هاي اطراف کرمان از بين رفتن زيستگاه شماري از پرندگان خبر داد و گفت: عموما پرندگاني از خانواده گنجشک سانان و زنبورخورها آسيب پذير مي شوند.

مهندس محمد ابوطالبي با بيان اين مطلب افزود: وقتي درختان خرما ازبين بروند پرندگاني نظير دارکوب ها، سسک ها، پرندگان ميوه خوار، انواع چرخ ريسک ها، دم چتري ها، سهره ها خانواده کلاغ ها و حتي جيجاق ها به شدت دچار آسيب مي شوند.

وي ادامه داد: وقتي زيستگاه اين پرندگان که اغلب بر روي درخت خرما لانه سازي و تخم گذاري مي کنند تخريب شود آنها مجبور به ترک زيستگاه خود شده و اين خود در کاهش جمعيت اين پرندگان تاثير به سزايي دارد. پرندگان درختي وقتي بر روي درخت لانه سازي مي کنند از انواع عوامل شکارگر بر روي زمين مانند مارها، لوس مارها و .... در امان هستند اما وقتي درختي نباشد که روي آن لانه سازي و تخم گذاري کنند مجبور مي شوند بر روي زمين بيايند و تخم بگذارند در نتيجه حيوانات شکارگري مثل لوس مار که عادت به تخم خوري دارد و يا جوجه تيغي و گورکن که رژيم غذاييشان همه چيز خواري و از جمله تخم اين پرندگان است را مي خورند در نتيجه اين پرندگان مجبور به تغيير زيستگاه خود مي شوند و ديگر به اين منطقه باز نمي گردند.

ابوطالبي گفت: همين عوامل همگي باعث از بين رفتن پرندگان و کاهش جمعيت هر يک از آنها مي شود.

شايان ذکر است که خشکيدگي درختان بر اثر خشکسالي چندين ساله در کنار عدم بارش باران در شهرستان ريگان و گرماي شديد هوا موجب بروز آتش سوزي وسيع در نخلستانهاي شهرستان ريگان شد.

به گفته مردم محلي منطقه گرماي هوا در اين شهرستان به شدت افزايش يافته است و اين گرما در آفتاب افزايش چشمگير يافته است و همين مسئله احتمال آتش سوزي در منطقه را افزايش داده است.

پيش از اين نيز مسئول آتش نشاني کهنوج در جنوب کرمان نسبت به روز آتش سوزي در نخلستانها به دليل خشکيدگي نخلستانها و گرماي شديد هوا هشدار داده بود. اين درحالي است که گرماي شديد هوا در مناطق شرقي و جنوبي کرمان در کنار خشکيدگي درختان و وزش باد شرايط آتش سوزي را مساعد کرده است.

آتش سوزي در شهرستان ريگان در نخلستانهاي "آبگرم گريچ" رخ داد و به گفته فرماندار ريگان حداقل دو هزار نخل در آتش سوخته و قابل استفاده نيست.

ماموران پیاده برای مهار آتش رفتند به دنبال آتش سوزی در جنگلهای گلستان و بخشی از مازندران، قسمتی از جنگلهای شهرستان رودبار در استان گیلان نیز طي چند روز گذشته دچار آتش سوزی شد.

افشین عزیزی مدیرکل ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری گیلان گفت: این آتش سوزی در ارتفاعات جنگلی درفک آغاز شده در مناطق سخت گذر هنوز ادامه دارد و ماموران منابع طبیعی و یگان حفاظت و اهالی منطقه همچنان برای مهار آتش تلاش می کنند. علت آتش سوزی و مقدار خسارات وارده در دست بررسی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز درباره آتش سوزی در ارتفاعات درفک گفت: این آتش سوزی در ارتفاعات سخت گذر در وسعت اندکی روی داده است که به این دلیل امکان اعزام تجهیزات مهار آتش وجود ندارد و ماموران پیاده برای مهار آتش اعزام شده اند.

رحمت الله رحمانی ادامه داد: بخشی از جنگلهای شهرستان سیاهکل نیز چند چند روز پيش به دلیل بی احتیاطی دامداران جنگل نشین دچار آتش سوزی شده بود که با تلاش ماموران، آتش مهار شد. گیلان 565 هزار هکتار جنگل دارد.

اینکه واقعا در این آتش سوزی‌ها چه مقدار از سطح جنگل‌های کشور نابود می‌شود و اینکه اصلا چرا این اتش سوزی ها اتفاق می‌افتد؟ چه تعداد از آنها عمدی و چه میزان غیرعمد هستند؟ سازمان‌های متولی در این زمینه تا چه حد به وظایف خود عمل می‌کنند؟ همه و همه نیازمند داشتن اطلاعات موثق است که برای اینجانب تقریبا فراهم نیست. بنابراین تنها به دانسته های قبلی و در نهایت بیان مقداری از امار و اطلاعات در مورد آتش سوزی هاي ماه ها و هفته گذشته به وقوع پيوسته است پرداخته شد. اميدواريم نهادهاي متولي منابع طبيعي كشور با بررسي دقيق علل اين آتش سوزي‌ها، امكانات و وسايل لازم براي كنترل آنها را در سال‌هاي آتي فراهم كنند.


سن ابتلاء به ایدز 10 سال کاهش یافته است

خبرگزاری مهر: مسئول گروه مبارزه با بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سن ابتلاء به ایدز طی سالهای اخیر در جامعه 10 سال کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، مهدی شفیعی عصر چهارشنبه در مراسم روز جهانی ایدز در کرمان اظهارداشت: بیماری ایدز یکی از بیماری های خطرناک است که به عنوان بیماری نوظهور طی سالهای اخیر در جهان مطرح شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون سن 25 تا 35 سال سن میانگین ابتلاء به این بیماری است که در مقایسه با گذشته 10 سال کاهش یافته است.

شفیعی خاطرنشان کرد: اولین مورد این بیماری در سال 1981 در آفریقا گزارش شد و به نظر می رسد منشا حیوانی داشته است.

مسئول گروه مبارزه با بیماری ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: طبق شواهد در ابتدا افراد محلی آفریقا به این بیماری دچار شدند و به دلیل دوران نهفته بیماری در مناطق مختلف گسترش یافت و در مدت کوتاهی دچار دگرگونی و جهش شد.

وی ادامه داد: طبق آمار 700 بیمار مبتلا به بیماری در استان کرمان وجود دارند.

شفیعی خواستار کاهش رفتارهایی شد که انسان را در معرض خطر ابتلا قرار می دهد و گفت: آگاه سازی جامعه در این خصوص بسیار مورد اهمیت است.

وی ادامه داد: این بیماری سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و دارای علائم مختلفی است.

شفیعی گفت: دوران نهفته بیماری 5 تا 15 سال است اما امکان دارد در این مدت هیچ علائمی در فرد بیمار بروز نکند.

وی تصریح کرد: باید جامعه به خصوص جوانان با این بیماری آشنا شوند و راههای مقابله و جلوگیری از بیماری نیز به جامعه آموزش داده شود.

وی انتقال از سرنگ آلوده و ارتباط جنسی را شایع ترین عامل انتقال در ایران عنوان کرد و گفت: به سادگی می توان از این عوامل جلوگیری کرد.

شفیعی خاطرنشان کرد: هم اکنون با یک آزمایش ساده می توان از ابتلاء به این بیماری اطلاع پیدا کرد و تحت درمان قرار گرفت.

هشدار افزایش ایدز در سیستان و بلوچستان

از معضلات دیگری که مسوولان بهداشتی در استان با آن روبرو هستند خرده فرهنگ های غلط رایج در منطقه و تعدد زوجین در بین مردان این خطه است که باعث انتقال سریع و تصاعدی ایدز در این استان شده است. به علت فرهنگ نادرست حاکم در این منطقه زنانی كه همسرانشان آلوده به ایدز هستند مجبور به ادامه زندگی با آنان می باشند و حاملگی های ناخواسته این زنان جان خود و فرزندانشان را در معرض خطر قرار می دهد. ****

سایت عصر ایران: یک ماه از اخطار وزیر بهداشت مبنی بر در را بودن آتشفشان ایدز نمی گذرد که آمارهای منتشره از سوی مقامات رسمی نشان از اوج گرفتن این بمیاری در بین هموطنان می شود.

به گزارش صداقت نیوز در تازه ترین آماری که از سوی مقامات بهداشتی استان خراسان رضوی اعلام شده ، از فوت 130 نفر در این استان خبر می دهد.

بر اساس این گزارش در استان سیستان و بلوچستان نیز تاكنون 577 مورد آلوده به ویروس ایدز شناسایی شدند كه متاسفانه از این تعداد 140 مورد منجر به فوت شده است که بیشتر آنان مربوط به مناطق جنوبی این استان بوده است.

قربانیان این بیماری در حالی رو به افزایش است که به دلیل نا آگاهی شهروندان از این عوارض آن، زنان و قربانیان اولین طعمه ویروس HIV هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان در این خصوص می گوید: برخی زنان و كودكان سیستانی و بلوچستانی به سبب داشتن همسران و پدران آلوده به ویروس HIV قربانیان اصلی بیماری ایدز در استان هستند.

روز گذشته نیز وزیر بهداشت با انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف راجع به این بیماری مهلک گفت: از میزان جمعیت 15 تا 24 ساله‌های كشور فقط 16.5 درصد آنها درباره بیماری‌ ایدز و انتقال آن اطلاع دارند كه این نشان می‌دهد كه بیش از 80درصد جمعیت در معرض خطر بیماری ایدز در این باره اطلاعی ندارند.

مرضیه وحید دستجردی در ادامه افزود تا سال87 تعداد مبتلایان به ایدز از طریق جنسی 8.3 درصد كل مبتلایان بود اما در سال 87 این میزان 13.3 درصد شد لذا با یك آتشفشان ایدز از طریق جنسی روبه‌رو هستیم به طوری كه اگر این روند ادامه یابد ظرف 5 سال آینده شیوع ایدز از طریق جنسی 5 برابر می‌شود.

این در حالی که به گزارش خبرنگار ما به خاطر آگاهی پایین بانوان در سیستان و بلوچستان میزان شیوع بیماری ایدز در زنان دو برابر متوسط كشوری است و بیش از 95 درصد آنان از طریق همسران آلوده خود به ویروس HIV مبتلا شده اند.

همسایگی سیستان و بلوچستان با كشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و افغانستان و پاكستان و رفت و آمد برخی از مردم بومی به كشورهای از یک سو و دسترسی آسان به انواع موادمخدر و رواج اعتیاد تزریقی در بین جوانان این استان از سوی دیگر از عوامل شیوع ایدز در این استان است.

از معضلات دیگری که مسوولان بهداشتی در استان با آن روبرو هستند خرده فرهنگ های غلط رایج در منطقه و تعدد زوجین در بین مردان این خطه است که باعث انتقال سریع و تصاعدی ایدز در این استان شده است.

این گزارش می افزاید: به علت فرهنگ نادرست حاکم در این منطقه زنانی كه همسرانشان آلوده به ایدز هستند مجبور به ادامه زندگی با آنان می باشند و حاملگی های ناخواسته این زنان جان خود و فرزندانشان را در معرض خطر قرار می دهد.

گفتنی است معتادان تزریقی و ارتباط جنسی از عمده ترین علل آلودگی بیماران به ویروس HIV است.


تأیید حکم ۱۵ سال زندان وبلاگ نویس در دادگاه تجدیدنظر

دانشجونیوز: حسین رونقی ملکی در حالی که بیش از ۱۱ ماه است در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین به سر می‌برد، با تایید حکم ۱۵ سال زندان خود در دادگاه تجدیدنظر مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار رهانا، سامانه «سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران» این حکم صبح امروز به پدر وی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران ابلاغ شده است. پدر حسین رونقی که با نام بابک خرمدین به وبلاگ‌نویس مشغول بود امروز در حالی از تایید حکم خود در دادگاه تجدید نظر باخبر شده که از ملاقات با فرزند خود کماکان محروم است.

زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی در این خصوص به رهانا گفت: «از ۲۲ تیر ماه تا کنون حسین را ندیده‌ام و نگذاشتند ملاقاتی داشته باشیم. هنوز هم در همان سلول‌های انفرادی بند ۲ الف است و با وجود صدور حکم هنوز به بند عمومی زندان منتقل نشده است.»

وی ادامه می‌دهد که «حسین چند شب در هفته آن هم تنها به مدت ۲ دقیقه با ما تماس می‌گیرد، اما هر کاری می‌کنیم و به هر جایی مراجعه می‌کنیم، نمی‌گذارند او را ببینیم.»

حسین رونقی ملکی به اتهامات عضویت در گروه اینترنتی ایران پروکسی و تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهور به زندان محکوم شده است. این حکم هنوز به وکیل وی ابلاغ نشده است. یکی از وکلای وی سارا صباغیان طی هفته‌های گذشته بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.

حکم بدوی ۱۵ سال زندان این وبلاگ‌نویس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس صادر شده بود.

حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس در ۲۲ آذر ماه سال ۸۸ بازداشت شد و از زمان بازداشتش تا کنون خانواده او تنها چهار بار موفق به ملاقات با وی شده‌اند. وی اکنون در بند ۲ الف زندان اوین همراه با مهدی خدایی نگهداری می‌شود.

اجرای حکم قطع دست یک نفر دیگر در کرمانشاه

خبرگزاری هرانا - کم قطع دست یک متهم به سرقت در زندان مرکزی کرمانشاه در حضورعده‌ای که دادستان کرمانشاه «اشرار و اراذل و اوباش سابقه‌دار محلات» خواند، اجراء شد.

به گزارش ایسنا، رییس شعبه ۱۰۷ جزایی کرمانشاه گفت: فردی که به اتهام سرقت محکوم به تحمل شش سال حبس شده بود در رمضان امسال با مرخصی از زندان خارج و پس از اتمام مدت مرخصی به زندان مراجعه نکرده بود و قریب یک سال فراری بود که در نهایت حین ارتکاب جرم دستگیر و به ۵۷ فقره سرقت اعتراف کرده بود.

در کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه برای این فرد تقاضای اجرای حد الهی شده بود که پس از اجرای تشریفات دادرسی در دادگاه جزایی، حکم قطع ید وی صادر و در زندان مرکزی کرمانشاه اجرا شد.

به هنگام اجرای این حکم به دستور دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، علاوه بر سارقین زندانی، نیروی انتظامی عده‌ای را تحت عنوان «اشرار و اراذل و اوباش سابقه‌دار محلات» نیز به منظور مشاهده اجرای این حکم و «عبرت گرفتن» از آن در زندان مرکزی کرمانشاه جمع کرده بود.

اعضای خانواده یک زندانی سیاسی را ربودند

در آستانه 16 آذر و عاشورا مامورین وزارت 3 تن از اعضای خانواده جوشن و دوستان آنها را ربودند

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" مامورین وزارت اطلاعات با یورش به بستگان خانواده جوشن در گنبدکاووس 3 عضو این خانواده را دستگیر و به اداره اطلاعات این شهر منتقل کردند. روز یکشنبه 7 آذر ماه حوالی ساعت 16:30 مامورین وزارت اطلاعات به منزل بستگان خانواده جوشن یورش بردند و 3 تن از مهمانان آنها را دستگیر و با خود بردند.دستگیر شدگان عبارتند از خانم فرشته جوشن و امیر حسین علی نیا فرزند 3.5 ساله اش ،یعقوب و هادی جوشن می باشند. فرشته جوشن همراه با فرزند 3.5 ساله اش بنام امیر حسین علی نیا با ضر ب و وشتم و برخوردی وحشیانه دستگیر و به اداره اطلاعات گنبد کاووس منتقل گردید. مامورین ادراه اطلاعات در مقابل چشمان وحشت زده و گریان فرزند خورد سالش او را بشدت مورد ضرب وشتم قرار دادند. آنها برای ساکت کردن فرزندش دائم او را تهدید به کتک زدن می کردند.فرزند خانم جوشن پس از چندین ساعت بازداشت با اصرار مستمر بستگانش به آنها تحویل داده شد.خانم فرشته جوشن سومین عضو خانواده جوشن می باشد که دستگیر می شود. در حال حاضر مادر وی خانم زهرا اسدپور گرجی و برادر او رضا جوشن در زندان گوهردشت گرج زندانی هستند. یکی از دوستان خانوادگی آنها به نام یعقوب در این یورش شدیدا مورد ضرب و شتم مامورین اداره اطلاعات قرار گرفت و گفته می شود که آنها را از اداره اطلاعات گنبد کاووس به بند سپاه زندان گوهردشت کرج منتقل کرده اند. یورشها و ربودن اعضای خانواده و دوستان خانوادگی زندانیان سیاسی در آستانه روز 16 آذر و عاشورا هدفی جز ایجاد رعب و وحشت در بین مردم ایران ندارد.مامورین اطلاعاتی ولی فقیه علی خامنه ای با اینگونه اعمال سرکوبگرانه و غیر انسانی سعی دارند که مانع شرکت گسترده مردم در گرامیداشت روز 16 آذر و عاشورا شوند. فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،یورشهای وحشیانه،ربودن اعضای خانواده های زندانی سیاسی و حتی کودکان خردسال را به عنوان یک جنایت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی برای پایان دادن به اعمال ضدبشری که بطور سیستماتیک و سازمان یافته توسط رژیم ولی فقیه علی خامنه ای علیه مردم ایران صورت می گیرد خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفت تصمیمات لازم اجرا می باشد.

10 آذر 1389 برابر با 01 دسامبر 2010 گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل گزارشگران ویژه دستگیری خودسرانه،زنان و شکنجه سازمان ملل متحد