جمعه نهم مهرماه ١٣٨٩


محدودیت‌های جدید برای دانشجویان ساکن کوی دانشگاه

وضعیت کوی دانشگاه تهران پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در سال گذشته و همچنین حمله وحشیانه نیروهای امنیتی در شامگاه ۲۴ خرداد سال پیشین، دستخوش تغییرات نامطلوب زیادی شده است.

به گزارش دانشجونیوز، در تابستان امسال و پیش از بازگشایی دانشگاه ها، فشار های امنیتی بر ساکنان کوی دانشگاه افزایش یافت بطوریکه تعدادی از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران به سازمان قضائی نیروهای مسلح احضار و بعضاً با بازداشت های چند روزه و با اتهامات نامعلوم مواجه شدند که می توان به ایوب نعمتی، دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران، اشاره کرد که هم اکنون نیز در بازداشت به سر می برد.

فشارها بر دانشجویان در این مرحله خاتمه نیافته است. در سال تحصیلی جاری نیز با تعطیلی چندین ساختمان در کوی دانشگاه، تنها یک ساختمان به دانشجویان کارشناسی اختصاص داده شده که اسکان در این ساختمان نیز با محدودیت های زیادی همراه است. از جمله اینکه این ساختمان تنها به دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی ٨٦ اختصاص داده شده است که بیش از پانصد نفر را در برمیگیرد و دانشجویان ورودی سال های گذشته به کلی از داشتن خوابگاه محروم شده اند. البته وضعیت این دانشجویان نیز مناسب نمی باشد چرا که تراکم بیش از حد دانشجویان در ساختمان مذکور موجب شده است در اتاق های ٤ نفره سابق، ۵ نفر اِسکان داده شوند که موجب اعتراض دانشجویان شده است.

لازم به ذکر است مسولین کوی دانشگاه تهران، ورودی های سال ٨٦ به بعد این دانشگاه را که درخواست خوابگاه کرده اند، به خوابگاه های سطح شهر انتقال داده اند بطوریکه دانشجویان بشدت از خوابگاه های سطح شهر ناراضی می باشند. یکی از دلیل نارضایتی دانشجویان مسافت طولانی میباشد که آنها باید هر روز برای رسیدن به دانشگاه بپیمایند. همچنین دانشجویان خوابگاهی از وضعیت غذایی موجود در خوابگاه ها به شدت ناراضی هستند به طوریکه همگی اعلام می دارند که کیفیت غذا نسبت به سال گدشته به شدت نزول کرده است.

البته محدودیت های زیادی نیز گریبانگیر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد شده است به گونه ای که این دانشجویان تنها ٤ ترم حق سکونت در خوابگاه های دانشجویی را دارند و بیش از آن به مانند دانشجویان ترم ۹ مقطع کارشناسی از خوابگاه محروم خواهند شد.

با توجه به شرایط نامناسبی که برای دانشجویان کارشناسی ارشد ساکن در خوابگاه ها وجود دارد، روز سه شنبه آنها با پخش اطلاعیه ای تصمیم به تجمع در جلوی درب پذیرش خوابگاه گرفتند که در پی آن نیروهای حراست با تجمع نیروهایش از شکل‌گیری اعتراض دانشجویان جلوگیری به عمل آورد.

لازم به ذکر است فرهاد رهبر، ریاست دانشگاه تهران، سال گذشته اعلام کرده بود که باید به سمتی رویم که تنها دانشجویان مقطع ارشد و دکترا در مجتمع کوی دانشگاه ساکن شوند و این اقدامات را می توان پیرو صحبت های مذکور ارزیابی نمود.


تحریمها و یارانه ها؛ وحشت سرکرده ناجا از اعتراضات

پایگاه خبری نیروی انتظامی: فرمانده نيروي انتظامي در نماز جمعه اين هفته تهران خاطرنشان کرد، تهديد اقتصادي و فشارهاي اقتصادي نه صرفا براي اخلال در کار دولت است بلکه اين فشار هدف ديگر ديگري را دنبال مي کند تا شرايط اجتماعي را به نقطه اي بکشاند که آشوب اغتشاش، ناآرامي و نافرماني جامعه را بدنبال داشته باشد.

سردار احمدی مقدم با اشاره به اينکه دشمن امروز از همه اين تهديدات با تمام ظرفيت هاي خودش استفاده مي کند و جنگ رواني شديدي را عليه ما به راه انداخته، افزود: نيت و هدف دشمن اين است که بتواند توان افزايي و هم افزايي از همه اين تهديدات ايجاد کند و در نقطه اي به اهداف شوم خود برسد.

وی با تأکيد بر اينکه نيروي انتظامي در طرح هاي تحول اقتصادي در کنار دولت خدمتگذار و در جهت اجراي قانون خواهد بود و مراقبت اين کانون ها را دارد، خاطرنشان کرد: کساني که مي خواهند با تکيه بر فشارهاي اقتصادي دشمن حلقه مکمل او در کشور باشند بدانند با آنها برخورد خواهد شد.

سردار اسماعيل احمدي مقدم اضافه کرد: فشارهاي سياسي چه در خارج براي بايکوت کردن جمهوري اسلامي چه حمايت از جريانات برانداز و ضد انقلاب در دورن کشور، چه مقابله با اجراي احکام اسلامي در کشور همه جلوه هايي از اين نوع اقدامات هستند.

فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينکه اين گونه اقدامات صرفا براي اعلام حمايت از جريانات ضد انقلابي در داخل کشور است، اظهار داشت: اين امر کاملا روشن است و مي خواهند به آنها روحيه بدهد.

وی با اشاره به اينکه دشمن براي طراحي وهدايت و پشتيباني از اين فتنه هاي براندازانه برنامه ريزي کرده است، افزود:حتي در شأن خودشان مي دانند که رئيس جمهور آمريکا چند مقام جمهوري اسلامي را از ورود به آمريکا منع و حساب هاي آنها را بلوکه کند.


درگیری مسلحانه سربازان گمنام امام زمان در تهران

سایت حکومتی الف: عصر دیروز ماموران گمنام امام زمان (عج) با شلیک تیر یک خودرو "بی ام و" قهوه ای رنگ در میدان امام حسین (ع) که چهار سرنشین داشت را متوقف کردند که سه نفراز سرنشینان دستگیر و یکنفر نیز متواری شد.

به گزارش جهان بنابراظهارات شاهدان این حادثه ساعت 18.15 دقیقه دیروز 7 مهر ماه واقع شد.

حاضرین در این صحنه اظهار می کنند در ابتدا یک خودرو بی ام و قهوه ای رنگ که خیابان 17 شهریور را از مسیر جنوب به سمت شمال طی می کرد در میدان امام حسین توسط عده ای از مامورران گم نام امام زمان (عج) متوقف شد.

شاهدین این حادثه ادامه می دهند مامورانی که لباس شخصی به تن داشتند سعی کردند مردمی را که وحشت زده شده بودند با فریاد متفرق کنند.

یکی از شاهدین این حادثه می گوید: آن ماموران لباس شخصی داد می زدند که مردم متفرق شوید این ها مسلح و منافق هستند.

در این هنگام یکی از سرنشینان خودرو "بی ام و" با شنیدن این جملات اسلحه کلت کمری را به دست گرفت که مامور لباس شخصی به سمت او تیر اندازی کرده و او را مجرو ح کرد.

با صدای تیر مردم پراکنده می شوند و در همین حین ماموران لباس شخصی وارد عمل شده و سه تن از آنها را دست گیر می کنند اما یک نفر از سرنشینان که به گفته شاهدان لباس قرمز رنگی به تن داشت با دزدیدن یک موتورسیکلت از صحنه متواری می شود.


ایران؛ بیمارستانها پلیسی می شوند / پزشکان مسلح

خبرگزاری حکومتی مهر: مجروح شدن دو پرستار در کمتر از یک ماه و قتل دو پزشک به فاصله 24 ساعت از یکدیگر، مسئولان وزارت بهداشت را مجاب کرده تجهیزات دفاع شخصی در اختیار کادر پزشکی و پیراپزشکی قرار دهند و پلیس نیز به صورت غیرموظف در بیمارستان مستقر شود.

موضوع حضور پلیس در بیمارستانها به منظور تامین امنیت کادر درمانی از آنجا شروع شد که چندی قبل همراه یک از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی شهرستان یاسوج با حمله به یک پرستار موجب نابینایی این کادر درمانی از ناحیه چشم چپ شد.

در حالی که وزیر بهداشت و سایر مسئولان حوزه پرستاری مشغول بررسی ابعاد این حادثه بودند، یکی دیگر از پرسنل درمانی همان بیمارستان یاسوج دوباره از سوی همراه یکی از بیماران مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه چشم آسیب دید.

این اتفاقات و قتل دو پزشک در تهران طی یک ماه اخیر باعث شد که مسئولان نظام سلامت به شدت پیگیر موضوع امنیت جانی کادر درمانی بیمارستانها و پزشکان شوند. به طوری که وزیر بهداشت در آخرین واکنش به این قبیل حوادث عنوان داشت که اقدامات لازم باید برای امنیت جانی پرسنل انجام شده و امنیت کادر درمانی در بیمارستانها تامین شود.

دکتر مرضیه وحید دستجردی با اشاره به قتل دو پزشک در تهران، از نیروی انتظامی و دستگاههای امنیتی درخواست کرد در این زمینه فعال شوند و عاملان این قبیل فجایع را شناسایی و به مجازات کنند.

مرحوم دکتر عبدالرضا سودبخش، متخصص بیماریهای عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر غلامرضا سرابی، متخصص بیماریهای قلب و عروق در مقابل مطب شخصی خود از طرف افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شدند.

این در حالی است که دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ بخشنامه وزیر بهداشت در مورد حفاظت و تامین امنیت پرسنل ارائه کننده خدمت در بیمارستانها به دانشگاههای علوم پزشکی کشور خبر داده و گفته است که این بخشنامه به منظور اقدامات در نظر گرفته شده برای تامین امنیت کادر درمانی در بیمارستانهای دولتی اجرا می شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین از انجام مذاکراتی با نیروی انتظامی برای تامین امنیت کادر درمانی در بیمارستانها خبر داد و گفت: مذاکراتی با نیروی انتظامی داشته ‌ایم تا قراردادی با بیمارستانها منعقد شود. به این ترتیب بیمارستانها هزینه ‌ای را به نیروی انتظامی پرداخت کنند تا پلیس به صورت غیرموظف در بیمارستان حضور یابد. هر چند در حال حاضر نیروی انتظامی در برخی از بیمارستانها حضور دارد.

وی با ابراز نارضایتی از آنچه که قوانین بازدارنده و عوامل اجرایی بازدارنده به منظور رسیدگی به شکایات پرسنل درمانی و از جمله پرستاران در کشور وجود ندارد، افزود: اگر قوانین بازدارنده در این زمینه وجود داشته باشد و برخورد امنیتی و حقوقی به صورت جدی دنبال شود دیگر کسی جرات نمی‌کند در بیمارستانها درگیری ایجاد کند. بنابراین لازم است نهادهای حمایت کننده بیمارستانها را به عنوان نقطه امن بشناسند و کمک کنند که امنیت برای پرسنل درمانی برقرار شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با استفاده پزشکان از تجهیزات دفاع شخصی، گفت: تا حدودی که قانون اجازه می‌دهد می‌توان وسایل دفاع شخصی را در اختیار کادر درمانی قرار داد.

دکتر حسن هویدا، معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به دریافت گزارشهای مبنی بر مورد تهاجم قرار گرفتن کادر درمانی در برخی بیمارستانها و مراکز درمانی گفت: اخیرا با امضای تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی، تجهیزات دفاع شخصی نظیر اسپری اشک آور و شوکر الکتریکی در اختیار کادر پزشکی و پیراپزشکی مراکز درمانی کشور قرار خواهد گرفت.

وی گفت: به تمامی اعضای سازمان نظام پزشکی به ویژه افرادی که در مراکز درمانی دور افتاده و بین راهی مشغول به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی هستند توصیه می‌کنیم که تجهیزات دفاع شخصی را دریافت کنند تا در آینده شاهد حوادث تلخی مانند آنچه برای پرستاری یاسوجی رخ داد، نباشیم.

دکتر محمدرضا رضایی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از بررسی موضوع سوءقصد به جان دو تن از پزشکان کشور در این کمیسیون خبر داد و با اظهار تاسف از این حوادث تصریح کرد: متاسفانه سوءقصد به جان پزشکان در گذشته هم اتفاق افتاده است. لذا کمیسیون در نظر دارد این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهد و به یک جمع‌بندی کلی برای پیشگیری از این حوادث برسد.

به نظر می رسد اجرایی شدن این اقدامات تا حدودی بتواند امنیت و آسایش روحی کادر درمانی را که به دنبال وقوع این قبیل حوادث دچار خدشه شده است، فراهم کند. از سوی دیگر، حضور پلیس در بیمارستانها علاوه بر اینکه نقطه قوت پرسنل خواهد بود، موجب خواهد شد همراهان بیماران نیز کمتر جرات کنند به هر دلیل موجه و غیر موجه به کادر بیمارستان حمله ور شوند.


تبعید دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

خبرگزاری هرانا - طی پنجمین حکم کمیته انضباطی دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد فعالین دانشجویی این دانشگاه برای چندمین بار به شهرهای مختلف تبعید شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بر طبق احکام صادره جدید محمد شوراب پس از گذارندن دو ترم محرومیت از تحصیل و پس از تبعید به اهواز و سپس رودهن سرانجام به واحد بندر انزلی،حسین معصومی پس از گذراندن دو ترم محرومیت از تحصیل و پس از تبعید به بیرجند،تاکستان و سپس شهر مجلسی سرانجام به واحد ساوه،آرمین شریفی پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به مرودشت و سپس اسلامشهر سرانجام به واحد زنجان،فرزاد اسلامی پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به آزادشهر،اسلام شهر و سپس الیگودرز سرانجام به واحد قم،حسام نصیری پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به واحد پرند و سپس آمل سرانجام به واحد چالوس تبعید شدند.

این در حالیست که اگر حکمی قطعی شود دیگر غیر قابل تجدید نظر خواهد بود ولی مسؤولین دانشگاه در روندی غیر قانونی و بر خلاف آیین نامه های مصوب خود دانشگاه چندین بار دانشجویان را به واحد های مختلف تبعید نمودند که موجب سر در گمی دانشجویان شد. دانشجویان وادادگی و همکاری برخی از مسؤولین از جمله رئیس دانشگاه دکتر محمد علی گذشتی را از جمله دلایل شدت و گستردگی احکام انضباطی صادره می دانند و انتصاب دکتر محمد افتخاری یزدی را به سمت ریاست دانشکده فنی این واحد گواه خوبی بر این همکاری میدانند.

در سال گذشته و پس از برگزاری تجمعات پیاپی در روز های سه شنبه در واحد های مختلف دانشگاه آزاد فعالین دانشجویی واحد های مختلف این دانشگاه با احکام سنگین تعلیق کمیته های انضباطی مواجه شدند که به دلیل همکاری نزدیک واحد تهران مرکز با نهاد های امنیتی و اطلاعاتی و همچنین گستردگی تجمعات در این دانشگاه دانشجویان این واحد با احکام سنگینتری مواجه شدند. پس از برگزاری سه تجمع پیاپی در روزهای سه شنبه در سال تحصیلی گذشته بیش از هفده نفر از دانشجویان واحد تهران مرکز در مجموع به بیش از چهل ترم تعلیق از تحصیل محکوم شدند و تعدادی از دانشجویان نیز بازداشت شدند و بسیاری نیز تلفنی تهدید شدند ولی با این وجود روند تجمعات هفتگی دانشجویان متوقف نشد و تا روز دانشجو ادامه داشت و دانشجویان سایر واحد های دانشگاه آزاد نیز به منظور حمایت از دانشجویان واحد تهران مرکز تجمعاتی اعتراضی برگزار نمودند.دکتر محمدعلی گذشتی در گفتگوهای متعدد با دانشجویان از فشار وزارت اطلاعات و بسیج دانشجویی برای صدور چنین احکامی خبر داده است.در برخی از موارد نیز بازجویان وزارت اطلاعات خود به طور مستقیم در بعضی از جلسات کمیته های انضباطی حضور داشته اند و در صدور احکام انضباطی دخیل بوده اند.

دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد از جمله:تهران مرکز،تهران جنوب،علوم تحقیقات،کرج،قزوین،مشهد، دزفول، شهركرد، نجف آباد، و ... سال گذشته تجمعات اعتراضی متعددی را در روز های سه شنبه هر هفته برگزار کردند. این تجمعات در واحدهای تهران مرکز و مشهد از سوی نیروهای امنیتی و بسیج و حراست به خشونت کشیده شد که در نتیجه آن تعدادی از دانشجویان زخمی شدند.


تعداد زندانیان ایران بیش از سه برابر حد معمول در جهان

خبرآنلاین: مسئولان سازمان زندانهای کشور از تراکم فوق العاده زیاد زندانیان در زندانهای کشور خبر می دهند و می گویند تعداد زندانیان، نسبت به سال گذشته، بیش از 35 درصد افزایش یافته. آنها می گویند متوسط جهانی حضور شهروندان در زندان، 123 نفر در هر یکصدهزار نفر است، در حالی که آمار نشان می دهد در برخی استانهای ایران، تعداد زندانیان بیش از سه برابر، حد معمول در جهان است.

امید سلیمی بنی :مسئولان سازمان زندانهای کشور از تراکم فوق العاده زیاد زندانیان در زندانهای کشور خبر می دهند و می گویند تعداد زندانیان، نسبت به سال گذشته، بیش از 35 درصد افزایش یافته. آنها می گویند متوسط جهانی حضور شهروندان در زندان، 123 نفر در هر یکصدهزار نفر است، در حالی که آمار نشان می دهد در برخی استانهای ایران، تعداد زندانیان بیش از سه برابر، حد معمول در جهان است.

به طور مثال، استان خراسان جنوبی که دارای بیشترین تراکم زندانی در کشور است، در مردادماه امسال، به ازای هر صدهزار خراسانی، 410 نفر را در بند دید.

آماری که روز به روز بالا می رود

یکی از مقامات سازمان زندانها درباره آخرین آمار تعداد زندانیان کشور، می گوید: تا پایان ماه گذشته بیش از 204 هزار نفر در زندانهای کشور محبوس بودند.

بنا به اظهارات محمد علی زنجیره ای، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، آمار کل زندانیان کشور نسبت به سال قبل افزایش 35 درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که آمارهای رسمی نشان می دهد در نیمه نسخت سال 89، تعداد زندانیان به طور مداوم در حال افزایش بوده است. زندانیان ایران از نزدیک به 182 هزار نفر در فروردین امسال، به 186 هزار و 485 نفر در اردیبهشت و نزدیک به 194 هزار نفر در خرداد افزایش یافته اند. مقامات امور زندانیان کشور می گویند در تیر 89، نزدیک به 200 هزار نفر در زندانهای کشور، از دیدار خانواده محروم بوده اند و این میزان با نزدیک به 4 هزار نفر افزایش در مردادماه امسال به 204 هزار و 365 نفر رسیده است.

این در حالی است که ماه های مختلف در سال گذشته، شاهد کاهش و افزایش دوره ای زندانیان بوده، به طور مثال ماه های خرداد، تیر و مرداد سال گذشته، افراد کمتری نسبت به اردیبهشت ماه، شب را زیر سقف زندان خوابیده بودند.

با این همه به نظر می رسد آمار ورودی به زندانهای کشور نسبت به خروجی افراد از محبس، پیشی گرفته و با توجه به روند موجود، شاید پیش بینی آینده ای با مشکلات فراوان برای زندانیان و زندانبانان، چندان سخت نباشد.


سرکرده سپاه: جنگ حق علیه باطل تمام شدنی نیست

خبرگزاري حکومتی فارس: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تأكيد كرد: جنگ نرم سريع‌تر و خطرناك‌تر از جنگ نظامي‌ست و كساني كه در دفاع مقدس خود را در خط مقدم مي‌ديدند امروز هم بايد خودشان را در خط مقدم جنگ بدانند. سردار سرلشكر محمدعلي جعفري شامگاه چهارشنبه در مراسم تجليل از فرماندهان و پيشكسوتان عرصه دفاع مقدس در گلزار شهداي اصفهان اظهار داشت: امروز هم ما به نوعي در شرايط جنگي هستيم، ولي جنگ نرم جنگ فرهنگي و سياسي و يك نوع جنگ است كه خيلي سريع‌تر و خطرناك‌تر از جنگ نظامي است، چرا كه هدف از اين جنگ، آرمان ها و اعتقادات ماست كه زير سوال مي‌رود، در جنگ نظامي ديدگاه‌هاي ما زير سوال نرفت و آسيب نديد، ولي در جنگ نرم اين اتفاق رخ مي‌دهد و ما شاهد آن هستيم. جعفري تصريح كرد: كساني كه در آن زمان خود را در خط مقدم مي‌ديدند امروز هم بايد خودشان را در خط مقدم جنگ بدانند، چرا كه آن جهاد، جهاد اصغر بود و اين جهاد اكبر است. وي همچنين گفت: در حوادث سال گذشته هدف فتنه‌گران تضعيف ولايت بود، كساني كه خود را مدعي پيروي از ولايت مي‌دانستند و خود را ياور امام مي‌خواندند جلوي رهبري ايستادند، اينها حتي معني ولايت را هم نمي‌دانند، چرا كه ولايت فقيه به معناي پذيرش حكم ولي به عنوان فصل الخطاب در همه امور است. فرمانده كل سپاه پاسداران افزود: امروز وظيفه همه ما دفاع از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است، چرا كه پيشرفت انقلاب سبب مشخص‌تر شدن حق در برابر باطل مي‌شود. وي با اشاره به سخنان امام خميني (ره) گفت: همانطور كه امام هم فرموده بودند جنگ ما جنگ حق و باطل است و اين جنگ تمام‌شدني نيست و امروز هم جنگي كه با دشمن داريم ادامه همان جنگ است، ولي در شكلي ديگر و به صورت نرم بروز يافته است. جعفري تصريح كرد: در حوادث پس از انتخابات هم شاهد جنگ بين فقر و غنا بوديم و همانطور كه شاهد بوديم در اين جنگ كساني كه با لشكركشي خياباني در حمايت از جريان فتنه به ميدان آمدند، كساني بودند كه از لحاظ مادي جز مرفهين بودند. فرمانده كل سپاه پاسداران اضافه كرد: امروز كه ما در چنين جنگ سياسي و فرهنگي قرار داريم، نبايد نسبت به اين مسئله بي‌تفاوت باشيم و كوتاهي كنيم. جعفري با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در مورد وضعيت علوم انساني در دانشگاه‌ها گفت: همانطور كه رهبر معظم انقلاب هم اشاره كردند با نگاه غير اسلامي و غير بومي نمي‌توانيم موفقيتي كسب كنيم، علوم انساني كه در دانشگاه‌هاي ما تدريس مي‌شود و شامل علومي مانند سياست، اقتصاد و مديريت و ديپلماسي مي‌شود بايد بر مبناي ديني باشد، ولي امروز ما شاهد آن هستيم كه اين علوم با همان روش‌ها و متن‌هاي غربي دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود. وي همچنين خاطرنشان كرد: بزرگترين هدف اين انقلاب، اسلام و توسعه آن است، توسعه به معني معرفي اسلام به جهان كه در 8 سال دفاع مقدس اين اتفاق رخ داد و اگر مي‌بينيد كه كسي ديگر از قدرت‌هاي بزرگ نظامي و پوشالي استكبار جهاني نمي‌هراسد، به خاطر اين است كه به قول امام ما توانستيم در اين هشت سال دفاع مقدس ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را بشكنيم و در همين دفاع مقدس بود كه ما ريشه‌هاي انقلاب اسلاميمان را برپا كرديم.


بررسی دلايل تغيير رويکرد سياست خارجی روسيه

روزنامه خراسان؛ منبع : نيوزويک

بررسی دلايل تغيير رويکرد سياست خارجی روسيه از غرب ستيزی به غرب گرايی

چرا رويکرد استالينيستي پوتين در حال نابودي است، ولي در مقابل تمايلات غرب گرايانه وي در حال بهبود يافتن است؟ رهبري که به شدت از آمريکا انتقاد مي کرد و رويکردهاي سياسي استالين، رهبر اسطوره اي و غرب ستيز اتحاد جماهير شوروي سابق، را در آغوش مي کشيد اکنون از بهبود در سياست خارجي روسيه با غرب سخن مي گويد.

درست ۳ سال پيش ولاديمير پوتين درباره اين که آمريکا تلاش مي کند به «تنها ارباب» جهان تبديل شود، داد و بيداد بسياري به راه انداخت و ناتو را به دليل «خزيدن در مرزهاي روسيه» به باد انتقاد گرفت. او همچنين دستور داد متون درسي تاريخي روسيه بازنويسي شود و در اين کتاب ها از نقش استالين تجليل شود، اقدامي که هشداري درباره قريب الوقوع بودن بازگشت ديکتاتوري شوروي، به حساب مي آمد.

اما اکنون نخست وزير پوتين به جاي شکايت از غرب، از معاملات تجاري با اروپا و آمريکا، از مناطق بازرگاني و وام هاي آن صحبت مي کند و در اوايل ماه گذشته، پوتين به جاي تمجيد از استالين به صراحت به وحشي گري «رژيم استبدادي» استالين اذعان کرد و اين درست زماني بود که پوتين در کنار نخست وزير لهستان در "کاتين" ايستاده بود، يعني محلي که سربازان شوروي در سال ۱۹۴۰، ۲۰هزار نفر از افسران لهستاني را اعدام کردند.

بزرگ ترين پروژه پوتين در سال جاري بستن يک توافق نامه جديد و بي نظير با اتحاديه اروپا بوده است. توافق نامه اي که از تجارت گرفته تا سفر بدون ويزا همه را در برمي گيرد. دکترين جديد کرملين درباره سياست خارجي که ارائه آن ماه ها به طول انجاميد، برنامه هاي مفصلي را براي خلق دنيايي تنظيم مي کند که در آن روسيه «متقابلا وابسته» به ديگر قدرت هاي بزرگي خواهد شد، دنيايي که در آن از اتحاديه اروپا و آمريکا به عنوان جذاب ترين و مطلوب ترين شرکا نام برده شده است.

در واقع، تلاش پوتين براي بهبود روابط با غرب نشان دهنده اين حقيقت است که روسيه به شدت نيازمند سرمايه گذاري خارجي است و بدون آن زنده نمي ماند. شکوفايي روسيه در دوره پوتين مربوط به پول نفت بود. اما در واقع اکثر کمپاني هاي روسيه از سرمايه خوبي تا سقف ۴۵۰ ميليارد دلار که از غرب گرفته بودند، توسعه يافتند. اين مبلغ اکنون به پايان رسيده است. در اوايل سال جاري وزارت توسعه اقتصادي روسيه تخمين زد که روسيه به منظور اجراي طرح هاي بلند پروازانه براي بازسازي زيرساخت هاي فوري از جمله راه آهن، مدارس و بيمارستان هاي در حال نابودي، از سال جاري تا سال ۲۰۱۳ به مبلغي در حدود ۱ تريليون دلار نياز خواهد داشت و بودجه موجود نمي تواند بيشتر از يک سوم اين مبلغ را پاسخ گو باشد. سرمايه تثبيت شده ۱۵۰ ميليارد دلاري که در طول سال هاي پر رونق افزايش قيمت نفت فراهم شد تا پايان سال ۲۰۱۱ به اتمام خواهد رسيد.

خلاصه کلام اين است که کرملين دريافت که روسيه بدون سرمايه گذاري خارجي و آن هم يک سرمايه گذاري بزرگ نمي تواند مدرنيزه يا حتي زنده باشد. يک منبع ارشد وزارت خارجه مي گويد: «اين بحران نشان داده است که روسيه نمي تواند به طور مستقل توسعه يابد. لازم است با کسي دوست و صميمي باشد.» بنابراين دوستي جديد روسيه از طريق نيازهاي خود روسيه ايجاد مي شود.

رويکردهاي سابق استالينيستي پوتين که به دنبال افزايش قيمت نفت به بشکه اي ۱۴۶ دلار يعني دو برابر قيمت کنوني ايجاد شده بود با افول قيمت نفت اکنون به پايان رسيده است. "ديميتري ترنين" تحليل گر کارنگي در مسکو مي گويد: «بحران اقتصادي، تکبري را که نشانگر پايان يافتن رياست جمهوري پوتين بود از ميان برد. اگر شما بپذيريد که مدرن نيستيد، به حاشيه رانده مي شويد و اگر بپذيريد که به تنهايي و بدون کمک ديگران نمي توانيد مدرن شويد... در اين صورت سياست خارجي شما کاملا روشن است. لازم است شما به سراغ کشورهاي توسعه يافته اي برويد که بتوانند به منابعي براي مدرنيزه شدن شما تبديل شوند. به نظر مي رسد پوتين اين پيام مدرن سازي را کاملا درک کرده است.»

"سرگئي مارکوف" که بيش از يک دهه از اعضاي نزديک پوتين بوده است ، مي گويد: «۹۰ درصد خط مشي پوتين نسبت به غرب به اين دليل است که روسيه بدون متخصصان و تکنولوژي غرب نمي تواند مدرنيزه شود. ۱۰ درصد ديگر مربوط به اين حقيقت مي شود که پوتين براي جنگ با خطر اسلام افراطي که روسيه با آن روبه روست به غرب نياز دارد. اين مسئله مهم در ميان مرزهاي خود روسيه به شکل شورش هاي موجود در قفقاز شمالي و هم افراطي هاي اسلام گرا در آسياي مرکزي وجود دارد.»

وی می گوید: «نتايج اين بازنگري در استراتژي سياست خارجي روسيه بسيار شگرف بوده است. نمادهاي اين سیاست جديد در طول جشن هاي روز پيروزي ۹ مي در ميدان سرخ کاملا آشکار بود يعني زماني که براي اولين بار تاکنون، سربازان آمريکا، بريتانيا، فرانسه و لهستان دوشادوش سربازان روسي و در کنار موشک هاي هسته اي روسيه رژه مي رفتند.»

درست چند روز قبل، "آندرس فوگ راسموسن" دبير کل ناتو پيشنهاد کرد که با روسيه درباره آخرين برنامه هايش درباره دفاع موشکي در اروپا مشورت مي کند. در اوايل سال جاري نيز روسيه پيمان استارت را که درباره سلاح هاي استراتژيک با آمريکا است و از مدت ها پيش در انتظار تاييد شدن بود را امضا کرد. حتي آمريکا مايل است که روسيه به سازمان تجارت جهاني WTO وارد شود.

"روگوين" سياستمدار ناسيوناليست که دو سال قبل به عنوان سفير روسيه به ناتو فرستاده شد مي گويد: «زماني که به بروکسل رسيدم چنين بهبود (روابطي) را در خواب هم نمي ديدم. اکنون روزنه اميدي براي ما به وجود آمده است... ما تلاش مي کنيم تمام موانعي را که در مسير بهبود روابط وجود دارد از ميان برداريم.»

در حال حاضر فهرست پروژه هاي مشترک اتحاديه اروپا و روسيه به طور چشمگيري طولاني است؛ پوتين تنها با کشور آلمان، معاملاتي را براي مشارکت روسيه در طراحي و توليد ايرباس جديد A350، امضا کرده است؛ يک قرارداد نيز با Deutsche Bahn و زيمنس (siemens) براي توسعه خط آهن هايي با سرعت بالا و يک پروژه براي بازگشايي کارخانه هايي براي مونتاژ کردن Volkswagenها و Daimlerها و BMWها در روسيه نيز منعقد شده است و اين ها فارغ از صرف نظر از خط لوله جريان جنوبي در زير درياي بالتيک مي باشد.

در اوايل ماه جاري مدودف به منظور جلب سرمايه گذاري کشورهاي اسکانديناوي از دانمارک و نروژ ديدن کرد. وي هم چنين توافق هايي را براي سهيم شدن در منابع دريايي بارنتز (Barents)، پروژه هاي مشترک در کشتي سازي قطب شمال، حفظ انرژي، فناوري هاي نانو و ارتباطات امضاء کرد. مدودف براي پايان دادن به مناقشه هاي مرزي طولاني مدت با نروژ نيز توافق هايي به دست آورد.

مسئله مهم ديگر پيشرفت احتمالي يک معامله با آمريکا درباره تجارت هسته اي است که در آگوست ۲۰۰۸ در پي جنگ روسيه با گرجستان کنار گذاشته شد. اين مورد به روسيه اجازه مي دهد که (برنامه) سوخت هسته اي آمريکا را مجددا بررسي کند و پروژه مشترک تحقيقات هسته اي را پي گيري کند. اينها معاملات خوبي براي غرب است. چون اين معاملات احتمالا باعث بازگشت مجدد ستيزه جويي پوتين نمي شود.

طبق پيش نويس جديد روسيه که اخيرا براي مجله نيوزويک روسي فاش شد، اساس سياست خارجي روسيه بايد خلق دنيايي باشد که هيچ دوست يا دشمني به جز منافع در آن وجود نداشته باشد.


اعتصاب غذای عضو بازداشتی شورای شهر اهواز

سایت جـــرس: در پی بازداشت داریوش ممبینی، عضو شورای شهر اهواز، وی در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زده است و از آنجا که نامبرده جانباز ۵۰ درصد جنگ می باشد، ادامه این وضعیت نگران کننده می باشد.

داریوش ممبینی عضو شورای شهر اهواز، دوم مهرماه، پیش از کنفرانس مطبوعاتی خود – که قصد داشت تخلفات مقامات دولتی را افشا کند- بازداشت شد.

در همین راستا سه شنبه ششم مهرماه، جلسه هیئت حل اختلاف مركزی شوراها در محل وزارت كشور جهت بررسی وضعیت سلب عضویت داریوش ممبینی (كه توسط هیئت حل اختلاف استان خوزستان انجام شده بود) برگزار گردید؛ كه اعضای شورای حل اختلاف به دلیل ارائه ندادن مستنداتی از سوی استاندار، راضی به صدور رای نشده و مقرر گردیده که استاندار ظرف مدت چهار روز، در صورت داشتن مستنداتی آن را به دبیرخانه هیئت حل اختلاف مركزی تحویل تا موضوع بررسی شود.

گفتنی است خواهر داریوش ممبینی عضو شورای شهر اهواز نیز، به دلیل اعتراض به وضعیت نامشخص برادر خود، روز پنجم مهر ماه بازداشت شد.

پيش از اين حمید حسن‌زاده، رئیس شورای شهر اهواز نيز دهم شهريور ماه بازداشت شده بود.

حسن زاده، رمضان منجزی، داریوش ممبینی، آرزو بابادی و قاسم حمادی اعضای شورای اسلامی شهر اهواز، شهریور ماه از سوی وزارت کشور سلب عضویت شدند.


گزارشی از وضعيت نوجوانان محكوم به اعدام

كانون حمايت از خانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها : جمعي از نوجوانان زير 18 سال محكوم به اعدام در زندان گوهردشت كرج بسر مي برند. بسياري از آنها حكم شان صادر شده و زير حكم بحساب مي آيند. بعضي از اين زندانيان شناسنامه شان باطل شده و هويت حقيقي و حقوقي ندارند.

اسامي اين نوجوانان گمنام به شرح زير است:

1ـسيد محسن ميري ( حكم اعدام وي صادر شده و شناسنامه اش را باطل كرده اند) 2ـ رضا پاداشي (زير حكم است) 3ـ حامد پورحيدر ( زيرحكم است و به بند 2 منتقل شده است) 4ـ حسين رنجبر زاده ( زيرحكم است) 5ـ كاظم خسروي (زير حكم است) 6ـ احسان اژدهاكي ( زيرحكم است) 7ـ عليرضا جوهري ( زيرحكم است) 8ـ دانيال حسن پور (زير حكم است) 9ـ صفر انگوكي (زير حكم است) 10ـ محمد عقيلي (زير حكم است) 11ـ صابر شربتي (زير حكم است) 12ـ محسن طاهر نژاد (زير حكم است)

كليه زندانيان فوق هنگام ارتكاب جرم زير 18 سال داشته اند. و بعضأ تا 3 سال حبس كشيده اند.

عفو بين الملل در گزارشي مربوط به اعدام نوجوانان زير سن قانوني در ايران در تيرماه 86 خبر داد كه از سال1990 بيش از 24نوجوان ايراني اعدام شده و در حال حاضر، دست كم، 71 نوجوان ديگر كه به‌سن قانوني نرسيده اند در انتظار اعدام به‌سر مي برند.

گزارش سازمان عفو بين الملل نوشته بود، نوجوانان بزهكار زير 18سال، معمولاً پس از يك روند قانوني صريح و با تصميم گيريهاي عجولانه به‌دار آويخته مي شوند. اين گزارش مي افزايد، از 24نوجوان اعدام شده در ايران، دست كم، 11نفر آنان به‌هنگام مرگ زير 18سال بوده اند.

واشنگتن پست ، يكي از روزنامه هاي معتبر آمريكا كه خلاصه گزارش سازمان عفو بين الملل را منتشر كرده بود نوشت ، در حاليكه اين گزارش 41 صفحه يي نام و جزئيات هر يك از مجرمين اعدام شده را منتشر كرده است، اما به‌نظر مي رسد تعداد واقعي نوجوانان اعدام شده، در ايران بيش از تعداد اعلام شده باشد. چون بسياري از نوجوانان كه حكم اعدام در مورد آنان اجرا شده است، گزارش نمي شود.


شکنجه های وحشیانه علیه آهنگ ‌ساز جوان بابلی

....آنانی که امروز دم از مسلمانی می زنند خود ساده ترین دستورات دین را زیر پا می گذارند و به سادگی به یک جامعه هفتاد میلیونی دروغ می گویند و هر روز با وعده های دورغین و پوشالیشان – با حرکتهای مزورانه و سرشار از ریا در خیال خامشان به اسلام و ایران عظمت می دهند ! ****

آریا آرام‌ نژاد آهنگ‌ساز جوان بابلی بیست‌و‌ششم بهمن‌ماه سال گذشته و پس از خواندن آهنگ "علی برخیز" در شهرستان بابل دستگیر شد. او دو ماه از دوران بازداشت خود را در سلول انفرادی بوده است. به گزارش تحول سبز، متن کامل دفاعیه آریا آرام نژاد به شرح زیر میباشد:

بنام داور بر حق

ریاست محترم دادگاه !

امروز در این دادگاه حضور یافته ام تا خداوند بزرگ شاهد و ناظر باشد میان ما و شما . شاهد و ناظر باشد به آنچه امروز بر ایران نازنین و فرزندان دلاورش می گذرد تا در روز موعود آنگاه که ما و شما در پیشگاهش به پاسخگویی اعمالمان حاضر می شویم ٬ سربلند و سرشکسته مان بیاد داشته باشد که این است عاقبت ! جزا و پاداش همیشگی فقط از جانب خداست . . . اگر امروز ملاک بر خوردهایتان فرامین حق می بود به جای ما می بایست آنانی در این دادگاه حضور می یافتند که آبروی ایران و اسلام را به حراج گذاشته اند . همانانی که ایران را برای ثرمایه هایش و اسلام را برای سرپوش نهادن بر چپاولگری و خودکامگی شان می خواهند .

ریاست محترم دادگاه !

بنده در ۲۶ بهمن ماه با هجوم ماموران اداره اطلاعات به خانه ام دستگیر شدم . ایجاد رعب و وحشت و برهم زدن اسباب و اثاثیه خانه را چاشنی کارشان کردند و حتی بر اطاق خوابمان نیز رحم نکردند . اینها به خاطر اجرای آهنگی بود که گویا به عقیده آقایان امنیت ملی را به خطر انداخته است !!!!! پس از آن مدت ۴۴ روز را در سلول افرادی زیر شکنجه روحی و روانی و جسمی گذرانده ام که شرح اندکی از آن را برای قضاوت در مورد انسانی بودن اعمال ماموران به عرض می رسانم :

۱- توهین و خرد کردن شخصیت به وسیله فحش و ناسزا و حتی مسخره کردن چهره و ظاهرم .

۲- ایجاد هراس و تهدید در مورد بازداشت همسرم که هیچ گونه فعالیت سیاسی و دخلی در فعالیت های من نداشته است .

۳- توهین به برادر جانبازم و تهدید به بازداشتش در صورت همکاری نکردن من .

۴- تهدید به مرگ توسط نگهبان اداره اطلاعات ( ایشان می گفت : من مامور اطلاعاتم بیرون از اینجا براحتی با یک گلوله ترا می کشم ٬ کسی هم نمی تواند مرا باز خواست کند )

۵- تهدید به اعدام ! از سوی مقامات بازداشتگاه متی کلا .

۶- نگهداری در سلول ۵/۱ در ۲ متر بدون کوچکترین امکانات بهداشتی به شکلی که پس از مدتی سراسر بدنم آکنده از جوشهای عفونی شده بود .

۷- سهل انگاری عمدی در دادن دارو های مربوط به بیماری قلبی ام .

۸- همجواری در کنار سلول کسی که مبتلا به بیماری ایدز بود و وادار نمودن برای عبور پا برهنه از روی خونهای که به واسطه خود زنی آن شخص در کف سلول ریخته بود .

۹-دادن اطلاعات توهین آمیز و غلط و انحرافی و القایی درباره همسرم .

۱۰ عریان کردن بدن به بهانه بازرسی در حالی که ماموری در دستش دوربین عکاسی بود ٬ وی در جواب اعتراض مکرر و امتنای من وقیحانه و با خنده می گفت : میترسی !

۱۱- ضرب و شتم بسیار شدید و غیر انسانی توسط مامور زندان متی کلا در جواب درخواست ملاقاتم با پزشک ٬ بگونه ای که تا مدتها آثارش روی بدنم قابل مشاهده بود .

۱۲- بستن دست و پایم با زنجیر به هم برای مدت طولانی در زندان متی کلا .

اینهای نمونه های کوچکی بود از آنچه که در مدت بازداشت بر من گذشت .

و اما بنده پس از حوادث عاشورا که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان گردید و پس از دیدن تصاویر تکان دهنده و جانسوزش ٬ احساس وظیفه کردم که ضمن محکوم کردن این عمل غیر انسانی ـ رسالت هنری ام را به بجای آورم ٬ لذا دست به انتشار ترانه و آهنگی زدم که به ” علی برخیز” معروف گردید . محتوای این آهنگ اشاره دارد به سو استفاده عده ای دغل باز از نام خدا و قرآن و ائمه برای رسیدن به مقاصدی شیطانی و استمداد خواستم از ائمه برای برچیدن و خشکاندن ریشه های دروغ و نیرنگ و ریا . عجبا که امروز گوبا توسل به دین و ایمان نیز در کشور ما جرم محسوب می شود ! امام حسین ع برای احیای امر به معروف و نهی از منکر شهید شد انگاه توقع از ما شیعیان و پیروانش چیست ؟ اینکه بیاییم و فقط بر سر و سینه بزنیم ؟! و یا در برابر ظلم و ستم اعلام انزجار کنیم ! من رئیس جمهور را به رسمیت نمی سناسم ! آیا مسلمان نیستم ؟ بنده در روز عاشورا فریاد الله اکبر سر دادم و به خاطر فریاد زدن نام خدا بزرگ به خود می بالم . قطعا کافر و لا مذهب خواهد بود کسی که مرا به جرم فریاد زدن نام خدا به زندان بیاندازد !

آنانی که امروز دم از مسلمانی می زنند خود ساده ترین دستورات دین را زیر پا می گذارند و به سادگی به یک جامعه هفتاد میلیونی دروغ می گویند و هر روز با وعده های دورغین و پوشالیشان – با حرکتهای مزورانه و سرشار از ریا در خیال خامشان به اسلام و ایران عظمت می دهند ! در اینجا باید اعلام کنم که اسلام و ایران بسیار عظیم تر از آنند که نیاز به مدافعان اینچنینی داشته باشد !

باید روشن شود که نقش قانون اساسی ما چیست ؟ قانون به من اجازه انتقاد می دهد . قانون به من اجازه تجمع بدون حمل سلاح میدهد . قانون به من آزادی بیان و عقیده می دهد و من به بواسطه همین قانون که پدران ما به آن رای داده اند آزادم که نسبت به سرنوشت کشورم و ملتم بی تفاوت نباشم . جالب است که امروز به جای آنکه مدال شجاعت و افتخار بگیرم باید در دادگاه حاضر شوم !

ریاست محترم دادگاه !

متاسفانه در گزارش اداره اطلاعات به جنابعالی آمده است که شعری بسیار توهین آمیز خطاب به معاویه در وبلاگ قرار داده ام ! آیا وزارت اطلاعات تبدیل به وکیل مدافع یزید و معاویه گردیده است ؟ در بخش دیگری آمده است : بنده این آهنگ را در تقابل با نظام و ولی فقیه ساخته ام که البته مذحک ترین بخش این گزارش نیز بوده است ! خطاب آهنگ کاملا روشن است ! خطاب آن به کسانی است که به هتک حرمت برادران مسلمان پرداخته اند ! اما گویا اداره اطلاعات سعی وافری دارد که همه اعتراضات را به مفام دیگری حواله دهد ! که این جز پاک کردن صورت مسئله نیست . . .

این توهم خود بزرگ بینی که مانند افیون به جان صاحبان دو روزه قدرت افتاده است ٬ این سیاست های سرکوب فله ای و ایجاد رعب از کدام اقتدار ابدی صادر می شود که سکوت را رضایت تابیر می کند و در کنار سهمیه بندی خیابان و اکسیژن ٬ وقیحانه ـ نه ـ حتی بی اجازه به حریم خانه ـ نه – بلکه به زور به خلوت باورها تجاوز می کنند و هیچ گونه اظهار نظر انتقادی را بر نمی تابند . این دایگان منفعت طلب مهربان تر از مادر ! که خود را نه تنها حافظ بلکه صاحب این خاک و این نظام می دانند ٬ هرگونه تفاوت را دشمنی دانسته و به خواست خود زیر پا گذاشتن قانون و حقوق شهروندان را مجاز می شمارند ! کسانی که با سنجاق کردن بی هویتی خود به جمهوری اسلامی و اعمال خفت بارشان تیشه های زهر آگین که ریشه های این نظام می زنند . کمی به خود آمدن کمی چشم بصیرت داشتن و غره نشدن به میزها را برادرانه توصیه میکنم که فرداها برای جبران اشتباهات امروزها بسیار دیر است !

ریاست محترم دادگاه !

نگرانی بنده امروز از قضاوت شماست ! زیرا بازجوهایم قاطعانه گفتند که شما مهره آنها می باشید و هر آنچه آنها بخواهند شما اجرا می کنید ! امیدوارم که خداوند به شما حقیقت را آشکار نماید تا خدایی ناکرده در دنیای دیگر مجبور به پاسخگویی آنچه دیگران از شما خواسته اند نباشید !

در پایان ضمن رد تمامی اتهامات وارده و غیر قابل قبول دانستن آنها از دادگاه محترم تقاضای اعلام حکم برائت دارم .


بازتاب بین المللی تحریم هشت تن از جنایتکاران رژیم

این افراد مسئول تجاوز، شکنجه و قتل در ایران هستند

شبکه خبری دویچه وله آلمان: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در توضیح تحریم‌ های جدید علیه مقامات رژیم ایران که نخستین تحریم اعمال شده از سوی آمریکا علیه افراد به اتهام نقض حقوق بشر بشمار می رود، گفت، شهروندان ایرانی تحت نظارت یا فرماندهی این افراد بدون دلیل خاصی بازداشت شدند و کتک خوردند و مورد شکنجه و تجاوز و قتل قرار گرفتند.

روزنامه واشنگتن پست: همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی بر رژیم تهران که باعث سقوط ارزش ریال شده است، دولت اوباما در گامی جدید هشت تن از مقامات حکومتی را که در سرکوب تظاهرات مردم ایران در سال گذشته دست داشتند، تحریم کرد. اوباما با استفاده از قدرتی که از سوی کنگره به وی تفویض شده است، این افراد را تحت تحریم قرار داده است. وزیر خارجه (هیلاری کلینتون) گفت، این اقدام به خاطر احترام به ارزشهایی است که به آن معتقدیم.

خبرگزاری بلومبرگ: دولت اوباما در حالی به تحریم تعدادی از ناقضان حقوق بشر در ایران دست زده که فشارهای بین المللی بر رژیم تهران به دلیل برنامه هسته ایش در حال افزایش است. این بخشی از سیاستی است که ایالات متحده آن را "خط فشار" عنوان کرده است. وزیر خارجه آمریکا گفت، ما در زمینه حقوق بشر از نقطه انتقاد به رژیم تهران فراتر رفته و به تحریم سرکوبگران مبادرت کرده ایم.

اعتراض جمهوری اسلامی؛ احضار سفير سوئيس در تهران

صدا و سیمای رژیم: در پی اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در اعمال تحریم علیه هشت نفر از مقامات جمهوری اسلامی که با هدف حمایت از آشوب های سال گذشته انجام شد، عصر روز پنجشنبه خانم لئو آگوستی سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید تهران به نامبرده ابلاغ شد.

مدیرکل آمریکای شمالی وزارت امور خارجه به سفیر سوئیس گفت: اقدام دولت آمریکا دخالت آشکار در امور داخلی ایران و نقض صریح بند اول بیانیه الجزایر است.

وی افزود: این اقدام به معنی اخلال در نظم بین المللی است زیرا هیچ اصل در حقوق بین الملل چنین اجازه ای را به دولت آمریکا نمی دهد. همچنین سوء استفاده سیاسی از مفهوم انسانی حقوق بشر به معنی تضعیف این مفهوم مقدس است لذا مسئولیت در هر سه مورد متوجه دولت آمریکا خواهد بود.

معنای اقدام بی سابقۀ آمریکا

رادیو فرانسه: در اقدامی بی سابقه دولت آمریکا روز چهارشنبه هشت تن ازرهبران جمهوری اسلامی را به دلیل نقض فاحش حقوق بشر هدف مجازات قرار داد.

یک استاد حقوق بین الملل در استکهلم معتقد است که مجازات های اخیر دولت آمریکا علیه برخی از رهبران ایران از نظر حقوق بین الملل قابل انتقاد نیست.

او می افزاید : دولت باراک اوباما در قیاس با رئیس جمهوری پیشین آمریکا، جورج بوش، معتقد است که باید در قبال دولت جمهوری اسلامی ایران به طور قانونی و از راه قانون عمل کرد. بر همین اساس، او معتقد است که مجازات های جدید علیه هشت تن از رهبران جمهوری اسلامی از نظر حقوق بین الملل اشکال قانونی ندارد. بالعکس، این طریقه، به گفته سعید محمودی، علاوه بر حقانیت یا مشروعیت از مقبولیت عمومی نیز برخوردار است مضاف بر اینکه نتیجه بخش نیز می باشد.

سعید محمودی در ادامه تصریح می کند که تحریم های جدید دولت آمریکا علیه هشت تن از مقامات ایران فقط جنبه مالی ندارد، بلکه می تواند احتمالاً سفر آنان را به خارج از ایران با مشکل روبرو کنند.

به گفتۀ سعید محمودی، اگر چه مجازات های جدید علیه هشت تن از رهبران ایرانی الزام حقوقی ندارد، چرا که از سوی سازمان ملل تعیین نشده اند، اما دولت آمریکا می تواند با استفاده از ابزار فشار سیاسی دیگر کشورها را مجبور به رعایت آنها بکند. با این مجازات ها، دولت آمریکا در واقع نارضایی خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام می کند.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .