پنجشنبه، سیزدهم فروردین ١٣٨٩- یکم آوریل ٢٠١٠


ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره سلامت روزنامه نگاران زندانی در ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز نگرانی "عمیق" خود را درباره وضعیت سلامت روزنامه نگاران زندانی در ایران اعلام کردند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در اطلاعیه ای که روز پنج شنبه 12 فروردین (اول آوریل) منتشر شد، ضمن ابراز نگرانی از شرایط روزنامه نگاران زندانی در ایران، هشدار داده است که زندگی بسیاری از آنها با خطر جدی رو به رو ست.

در این اطلاعیه، به بیماری تعدادی از روزنامه نگاران زندانی در ایران و نیاز فوری آنها به درمان اشاره شده است .

سازمان گزارشگران بدون مرز مقامات ایران را مسئول جان و سلامت این "روزنامه نگاران بیمار" دانسته و خواهان آزادی این روزنامه نگاران شده است.

در این اطلاعیه به بیماری عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، مهدی محمودیان، محمد صدیق کبودوند، هنگامه شهیدی، عیسی سحرخیز، نادرکریمی جونی و مجتبی لطفی اشاره شده است.

دولت ایران بارها با رد اتهام نقض آزادی بیان و مطبوعات، تاکید کرده که به این آزادی ها در چهارچوب قوانین کشور پایبند است.

در بخشی از اطلاعیه سازمان گزارشگران بدون مرز به نقل از فاطمه کمالی احمدسرایی، همسر عمادالدین باقی، روزنامه نگار و بنیان گذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان اعلام شده است که آقای باقی در شب سال نو خورشیدی در اثر عارضه تنفسی به بیمارستان منتقل شده اما از بیمارستان دوباره به زندان برده شده است.

در این اطلاعیه همچنین نسبت به سلامتی یک روزنامه نگار دیگر ابراز نگرانی شده است :"مهدی محمودیان که درباره افتضاح بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک مقاله نوشته بود و از 7 ماه پیش در زندان به سر می برد به خانواده اش اعلام کرده است که از بیماری شدید تنفسی رنج می برد و چندین بار در سلول خود بیهوش شده است."

پیش از این هم، گزارشگران بدون مرز، در بیانیه ای، ایران را بزرگ ترین زندان روزنامه نگاران نامیده و خواهان آزادی فوری تمام روزنامه نگاران زندانی در این کشور شده بودند.

چندی پیش سازمان گزارشگران بدون مرز با محکوم کردن دادگاه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر نسبت به پیاده شدن "سناریوی وحشت" جمهوری اسلامی از طریق اعدام بازداشت شدگان هشدار داده بود: "رهبران جمهوری اسلامی گمان می‌کنند با اعدام می توانند آرامش را به این کشور بازگردانند."

گزارشگران بدون مرز، سازمانی بین المللی و غیر انتفاعی است و مقر آن در پاریس قرار دارد، این سازمان در زمینه آزادی بیان و دفاع از روزنامه نگاران فعالیت می کند.

© BBC 2010


بزرگترین شرکت هند خرید نفت از ایران را متوقف کرد

بزرگترین شرکت هندی واردکننده نفت خام از ایران اعلام کرده که قرارداد خرید نفت از ایران را تمدید نمی کند.

روز پنجشنبه، 12 فروردین (1 آوریل)، به نقل از منابع نزدیک به شرکت هندی رلیانس، گزارش شده است که این شرکت تصمیم گرفته است قرارداد خرید نفت خام از ایران را برای ایران تجدید نخواهد کرد.

براساس این گزارش، شرکت رلیانس در خلال یک سال گذشته به سرعت از میزان خرید نفت خام از ایران کاسته و در دو ماه گذشته نفتی از این کشور وارد نکرده است.

رلیانس بزرگترین شرکت خصوصی هند و مالک بزرگترین پالایشگاه نفتی جهان است و هر روزه حدود یک میلیون و دویست و چهل هزار بشکه انواع نفت خام را تصفیه می کند.

این شرکت در سال 2009، به طور متوسط روزانه نود هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کرد.
بشنوید

رلیانس دلیل تصمیم خود به توقف خرید نفت خام از ایران را اعلام نکرده است و به گزارش خبرگزاری رویتر، مقامات نفتی ایران نیز حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشده اند.

برخی از ناظران نفتی گفته اند که احتمال دارد اقدام رلیانس در توقف خرید نفت خام از ایران ناشی از اختلاف دو طرف بر سر قیمت بوده باشد در حالیکه وفور نفت در بازار جهانی شرایط مساعدتری را در دسترس خریداران نفت قرار داده است.

در مقابل، این نظر نیز مطرح شده است که فشار سیاسی ایالات متحده و متحدان این کشور بر شرکت های طرف معامله ایران نیز در تصمیم رلیانس موثر بوده است.

به گفته برخی ناظران، با توجه به موقعیت بین المللی ایران در حال حاضر، خریداران نفت خام ترجیح می دهند با انتخاب عرضه کنندگان دیگر، وابستگی به نفت این کشور را کاهش دهند تا بدون مواجهه با احتمال قطع یا کاهش ناگهانی در آینده، نفت مور نیاز خود را از منابع قابل اطمینان تر تامین کنند.

کاهش روابط با ایران

در ماه ژوئن سال گذشته هم گزارش شد که شرکت رلیانس فروش بنزین به ایران را متوقف کرده که دلیل آن نگرانی از واکنش ایالات متحده در پی تلاش برخی نمایندگان کنگره این کشور به تحریم فروش بنزین به ایران عنوان شد.

شرکت رلیانس از جمله صادرکنندگان عمده فرآورده های نفتی به ایالات متحده است و ظاهرا پیشنهاد شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در مورد منع صدور بنزین به ایران باعث شد این شرکت صدور این فرآورده نفتی به ایران را قطع کند.

خبر تصمیم این شرکت هندی به توقف خرید نفت خام از ایران در پی گزارش هایی در مورد اقدام شمار دیگری از شرکت های طرف قرارداد جمهوری اسلامی برای کاهش وابستگی خود به نفت صادراتی و همکاری نفتی با این کشور انتشار می یابد.

شرکت های ژاپنی در ماه های اخیر به تدریج از میزان خرید نفت خام از ایران کاسته اند و اخیرا گزارش شد که واردکنندگان چینی هم خرید نفت خام از ایران را به طرز قابل توجهی کاهش داده اند.

همچنین، چند شرکت عمده اروپایی از تصمیم به توقف فروش بنزین به جمهوری اسلامی خبر داده اند و یک شرکت روسی نیز اعلام کرده است که به دلیل تحریم های وضع شده توسط دولت ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، از ادامه فعالیت در بخش نفت و گاز ایران منصرف شده است.

ایالات متحده و شمار دیگری از کشورهای غزبی، دولت ایران را به تلاش برای دستیابی به جنگ افزارهای اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم کرده و از این کشور خواسته اند بخشی از این برنامه ها، به خصوص غنی سازی اورانیوم را طبق قطعنامه های مصوب شورای امنیت، به حالت تعلیق در آورد.

جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و قطعنامه های تنبیهی سازمان ملل را غیرقانونی خوانده و با تاکید بر ادامه و گسترش فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم، تشدید تحریم های بین المللی را بی تاثیر خوانده است.

علاوه بر تحریم های مصوب شورای امنیت، ایالات متحده یک رشته تحریم های تجاری یکجانبه را نیز علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته و کوشیده است شرکت های غیرآمریکایی طرف معامله با ایران را نیز به اعمال محدودیت هایی در روابط با جمهوری اسلامی وادار سازد.


دریای خزر، دریای نگرانی

محمد قوام

بی بی سی

مذاکرات تعیین و تصویب رژیم حقوقی دریای خزر با ۵ کشور ساحلی آن یعنی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قراقستان و ترکمنستان امسال نوزدهمین سال خود را سپری کرد، اما به مرحله نهایی نرسید.

این مذاکرات از سال ۱۹۹۱ همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال سه جمهوری در همسایگی خزر آغاز شد.

مذاکرات بر سر مطالبات ارضی (یا در واقع بحری) در دریای خزر را شاید بتوان پس از مذاکرات گلستان و ترکمنچای (که پس از جنگ های ایران و روسیه سرانجام به جدایی ۱۷ شهر قفقاز از ایران انجامید) مهمترین سلسله مذاکراتی خواند که ایران بر سر تمامیت ارضی خود با همسایگان شمالی اش داشته و اینک در جریان آن قرار دارد.

تاکنون ۲۶ جلسه کارشناسی میان کارشناسان و مقام های وزارت امور خارجه ۵ کشور ساحلی برگزار شده است. آخرین اجلاس در آبان ماه امسال (نوامبر ۲۰۰۹) در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد و قرار بود که دور بعدی زمستان ۱۳۸۸ در تهران انجام شود که به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد.

به تازگی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که توافق بر سر ۷۰ درصد از رژیم حقوقی دریای خزر بین کشورهای ساحلی انجام شده و «تصمیم های مهمی درباره دریای خزر با حضور وزاری خارجه کشورهای ساحلی در آینده نزدیک» گرفته خواهد شد.

توافق هایی که ۷۰ درصد رژیم حقوقی دریای خزر را تا کنون تشکیل می دهد، مربوط به غیر نظامی ماندن دریا، حفظ امنیت، مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و حفظ محیط زیست این دریا است.

با این همه ۳۰ درصد باقی مانده که عمده اختلاف ها در رژیم حقوقی دریای خزر را تشکیل می دهد، مربوط به مسائل تقسیم بستر و زیر بستر و تعیین حدود ساحلی کشورها است.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تازگی گفته است که بحث های مربوط به آب باید به لحاظ علمی محاسبه شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تعیین ساحل ها با توجه به شکل و گستردگی ساحل ها و عمق آب در بخش های مختلف تصمیم گیری شود تا هر کشوری در این حوزه احساس کند که منافع خود را حفظ کرده است.

جای خالی ایران

مهمترین رخدادی که در سال ۱۳۸۸ در حوزه دریای خزر رخ داد گردهمایی رهبران کشورهای ساحلی در شهریور ماه (سپتامبر ۲۰۰۹) در قزاقستان بود که بدون دعوت از رئیس جمهور ایران برگزار شد.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در واکنش به برنامه نشست سران روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان که در شهر اکتائو در قزاقستان تشکیل شد آن را برخلاف موافقتنامه های پیشین توصیف کرد و در دیدار با سفیر جدید قزاقستان در تهران گفت که ایران «برگزاری اجلاس ۴ جانبه خزر در قزاقستان را علیه منافع خود می‌داند.»

مقام های مطلع در وزارت امور خارجه قزاقستان در گفت و گو با رسانه های منطقه، اجلاس رهبران دریای خزر را جلسه ای "غیر رسمی" عنوان کردند.

در اجلاس رهبران ۴ کشور ساحلی دریای خزر تصمیمی درباره دریای خزر گرفته نشد، اما نفس حذف ایران از این اجلاس از دیدگاه دیپلماتیک خبر خوشایندی برای مقام های ایرانی و افکار عمومی در این کشور نبود.

کارشناسان دیدگاهی متفاوت نسبت به حذف ایران از اجلاس قزاقستان داشتند.

سعید محمودی، دیپلمات سابق و استاد فعلی حقوق بین المللی در دانشگاه استکهلم می گوید که اگر توافقی میان رهبران کشورهای ساحلی خرز در قزاقستان درباره مناطق مورد ادعای ایران در دریای خزر به دست می آمد، جمهوری اسلامی می توانست از طریق قانونی آن را پیگیری کند.

اما پیروز مجتهدزاده، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران، می گوید که ۴ کشور ساحلی پیش از این هم توافق های دو و سه جانبه داشته اند که ایران به آن اعتراض جدی نداشته است.

این توافق ها جنبه رسمی و عملی هم پیدا کرده و عملا جمهوری آذربایجان و روسیه، روسیه و قزاقستان و هر سه این کشورها با یکدیگر موضوع را در شمال دریای خزر تا حدود زیادی پایان یافته تلقی می کنند.

در این میان اختلاف نظر ترکمنستان با جمهوری آذربایجان بر سر یک میدان انرژی باقی مانده تا عملا مسائل عمده میان ۴ کشور ساحلی فیصله یافته باشد.

سعید محمودی از دانشگاه استکهلم می گوید این نگرانی وجود دارد که اگر ترکمنستان و جمهوری آذربایجان هم درباره حدود زیر بستر دریای خزر به توافق برسند، ایران عملا ناچار شود که خواست ۴ کشور ساحلی را بپذیرد.

سال ۱۳۸۸ سال تعلیق و سکوت در تکمیل و نهایی شدن رژیم حقوقی دریای خزر بود. نه اجلاس رسمی رهبران کشورهای ساحلی که قرار بود در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شود انجام شد و نه اجلاس کارشناسان در تهران.

شاید در پس این سکوت و احتمالا توافق های چند جانبه، سال ۱۳۸۹ سال مهمی برای دریای خزر و رژیم حقوقی آن باشد و پس از نزدیک دو دهه بی ثباتی حقوقی، راه سرمایه گذاران و سرکت های نفتی را به این بزرگترین دریاچه کره زمین باز کند.


سازمان گزارشگران بدون مرز مقام های ایرانی را مسوول جان روزنامه نگاران زندانی خواند

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای خطاب به مقام های جمهوری اسلامی گفته است که که مسئولیت جان روزنامه‌نگاران زندانی بیمار برعهده آنهاست. این سازمان خواستار آزادی بی قید و شرط این روزنامه نگاران شده است.

گزارشگران بدون مرز در تازه ترین بیانیه ی خود شرایط بازداشت زندانیان عقیدتی در ایران را غیر انسانی خوانده و می گوید بسیاری از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی «پس از ماه‌ها بازداشت به گفته این بیانیه خودسرانه و نگاهداری در سلول‌های انفرادی از نظر روحی و جسمی شدیدا آسیب دیده‌اند».

این بیانیه می افزاید برخی از زندانیان از جمله عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، مهدی محمودیان و محمدصدیق کبودوند بیمار و نیاز فوری به درمان دارند».

در پایان این بیانیه آمده است که به فهرست روزنامه‌نگاران زندانی بیمار از جمله می‌توان هنگامه شهیدی، عیسی سحر خیز ، نادر کریمی جونی و مجتبی لطفی را که به چهار سال زندانی محکوم شده است، اضافه کرد.


بزرگترين شركت پالايشگاهى هند واردات نفت از ايران را متوقف كرد

منابع نزديك به بزرگترين شركت پالايشگاه هاى نفتى هند، «صنايع ريليانس»، اعلام كرده اند كه اين شركت واردات نفت از ايران را براى سال ۲۰۱۰ متوقف كرده و قرارداد خود را با تهران تمديد نخواهد كرد.

گزارش ها حاكى است كه شركت «صنايع ريليانس» در دو ماه فوريه و مارس از ايران نفت خريدارى نكرده و در سال گذشته ميلادى نيز ميزان خريد از ايران را به شدت كاهش داده است.

بر اساس اين گزارش، هنوز مشخص نيست كه چرا اين شركت هندى حاضر نشده قرارداد خود را با ايران، پنجمين كشور بزرگ صادر كننده نفت در جهان، تمديد كند ولى برخى منابع خبرى مى گويند كه احتمالا دليل آن عدم توافق بر سر قيمت بوده است.

ريليانس در سال گذشته روزانه بين ۹۰ تا ۱۰۰ هزار بشكه نفت از ايران خريدارى كرده است كه هشت درصد از خريدهاى نفتى اين شرکت و ۲.۴ درصد از ميزان صادرات ايران را تشكيل مى داده است.

روند كاهش صادرات نفت ايران به بازارهاى آسيايى به كشورهاى ديگر از جمله چین و ژاپن نیز كشيده شده است.


صدراعظم آلمان با نخست وزیر چین درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی با ون جیابائو، نخست وزیر چین درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کرد.
به گفته دفتر خانم مرکل، دو طرف در مورد روابط اقتصادی دو کشور نیز گفتگو کردند. همچنین صدرا اعظم آلمان دعوت نخست وزیر چین را برای دیدار از پکن پذیرفت.

چین در مذاکرات شورای امنیت درباره مسئله هسته ای ایران مشارکت کند

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل می گوید: چین موافقت کرده در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در شورای امنیت مشارکت کند.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه گفت: هفته آینده مشورت های بیشتری نه تنها با گروه پنج بعلاوه یک، بلکه با سایر اعضای شورای امنیت و کشورهای دیگر انجام خواهد شد. خانم کلینتون افزود: به نظر من همه اعضای پنج بعلاوه یک و همچنین سایر اعضای سازمان ملل خواستار حل مسئله با مذاکره و بطور مسالمت آمیز هستند. ما فکر می کنیم اتخاذ تدابیری در شورای امنیت، بخشی از روند مذاکره و دیپلماسی است که می تواند رهبری ایران را وادار به پاسخگویی کند.


ایران: تهدید به وضع تحریم های تازه علیه ایران تهدیدی توخالی است

رامین میهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تهدید آمریکا و برخی دیگر از اعضای گروه پنج بعلاوه یک به وضع تحریم های تازه علیه ایران را تهدیدی توخالی توصیف کرد. او افزود که اینگونه تهدیدها در 30 سال گذشته موثر نبوده و بهتر است همه کشورها، حق قانونی ایران را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای بپذیرند.
آمریکا و کشورهای غرب می گویند جمهوری اسلامی با پنهان کاری در فعالیت های هسته ای خود، مقررات این پیمان را نقض کرده است.


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با خانواده شیوا نظرآهاری عید دیدنی کردند

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با خانواده شیوا نظر آهاری ، روزنامه نگار و فعال زندانی حقوق زنان، عید دیدنی کردند. شیوا نظر آهاری در جریان نا آرامی‌های پس از انتخابات در ۲۴ خرداد ماه بازداشت و در مهرماه با وثیقه آزاد شد، اما مجددا در آذرماه در حالیکه برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری عازم قم بود، بازداشت شد و تاکنون در زندان به سر می برد.


گرامیداشت بیست و چهارمين سالگرد شهادت آیت الله العظمی شریعتمداری
 

به این وسیله، چهاردهم فروردین ماه 1389، بیست و چهارمین سالگرد شهادت مظلومانه حضرت آیت الله العظمی آقا سید کاظم شریعتمداری را گرامی داشته و برای تمامی مخالفین دین سیاسی و بازماندگان آن مرجع غیور به ویژه فرزند آزاديخواهش آقای مهندس سید حسن شریعتمداری، در راه تحقق اهداف آن مرجع عالیقدر، آرزوی موفقیت داریم.

آیت الله شریعتمداری جزو اساتید ممتاز و منحصر به فرد حوزه های علمیه و سرشناس ترین مرجع مخالف حکومت فقها در زمان خویش بود و صرفا به خاطر موضع گیری هاي شجاعانه و ارائه نظرات فقهی در مخالفت با اصل ولایت فقیه، کلیه مقامات علمی انکارناپذیر و سجایای اخلاقی و معنوی ایشان، مورد تهاجم و بی حرمتی بدعتگذاران دینی قرار گرفت. بایکوت کامل خبری و تبلیغی، انواع شکنجه ها، اهانت ها، حصر خانگی و بی حرمتی ها به آن عالم ربانی که توسط روحانیون انقلابی صورت گرفت، همگی به عنوان اسنادی محکم در ضدیت ریشه ای رژیم سفاک ولایت فقیه با دین اصیل محسوب می گردد.

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

هواداران آیت الله بروجردی

http://bameazadi14.blogspot.com/2010/04/1389.html

--
Www.Bameazadi14.blogspot.com


منصور اسالو تحت فشارهای روحی و شرایط غیر انسانی قرار دارد
 

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران:
زندانی سیاسی منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای اتوبوس رانی تهران و حومه همچنان در میان زندانیان عادی و خطرناک قرار دارد و تحت فشارها و تهدیدات کرمان و فرجی می باشد.

زندانی سیاسی منصور اسالورئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه در شرایط غیر انسانی و درکنار زندانیان عادی و خطرناک در بند5 معروف به بند متادون بسر می برد.

این مسئله باعث شده است که جان او را در معرض خطر جدی قرار دهد.آقای اسالو در بند 4 و هنگامی که در کنار زندانیان سیاسی بود به تحریک کرمانی ، فرجی و محمود مغنیان چند باربا چاقو به وی حمله ورشدند که با هوشیاری او و با حمایت به موقع زندانیان سیاسی این حملات ناکام ماند.

به نظر می آید که کرمانی و فرجی برای رسیدن به هدف پلید خودشان او را به بند 5 منتقل کرده اند تا او را تحت فشارهای روحی قرار دهند و از طرفی طرحی مشابه بر علیه این فعال شناخته شده کارگری به اجرا در آورند.
آقای اسالو همچنین از چند روز گذشته ناراحتیهای جسمی اش شدت بخشیده است و در شرایط بسیار بد جسمی بسر می برد. ولی تاکنون برای درمان او هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

او از ناراحتی قلبی و کمردرد رنج می برد.از طرفی دیگر تا به حال پزشک قانونی بیش از 3 بار تایید کتبی و تاکید کرده است که او قادر به تحمل حبس نیست و می بایست آزاد شود .ولی بازجوی وزارت اطلاعات که مسئول پرونده وی می باشد از آزادی استعلاجی او خوداری می کند.

آقای اسالو روز 23 اسفند بطور ناگهانی از بند 4 به بند 5 معروف به بند متادون زندان گوهردشت کرج منتقل شد و از آن زمان تاکنون در شرایط غیر انسانی و تحت فشارهای روحی در آنجا بسر می برد. در طی ماههای اخیر بارها آقای اسالو را بدون دلیل به سلولهای انفرادی بند1 و بند 5 منتقل کردند و او را تحت فشارهای طاقت فرسا و غیر انسانی قرار داده اند.

فشارها و اذیت و آزار زندانیان سیاسی بدستور بازجوی وزارت اطلاعات که مسئول پرونده این زندانیان سیاسی است صورت می گیرد و توسط علی حاج کاظم و علی محمدی رئیس و معاون زندان و کرمانی و فرجی رئیس و معاون اطلاعات و محمود مغنیان رئیس بند 4 به اجرا در آورده می شود.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به جان آقای منصور اسالو که تا به حال چند بار در زندان مورد سوء قصد قرار گرفته است هشدار می دهد و تمامی این اعمال حاکی از نیات پلید آنها برای حذف فیزیکی زندانیان سیاسی می باشد. لذا از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، سازمان جهانی کار و سندیکاهای کارگری جهان می خواهد برای نجات جات این فعال کارگری اقدامات عملی و فوری را انجام دهند.

12 فروردین 1388 برابر با 01 آپریل 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
سازمان جهانی کار
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
http://hrdai.blogspot.com


من را اعدام کنید، دیگر تحمل کیفر ندارم, زندانی محکوم به اعدام
 

کمیته گزارشگران حقوق بشر
صبا واصفی
- در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ همسر اکرم مهدوی به قتل رسید و از شهریور همان سال ، این زن به عنوان متهم دریف دوم این پرونده در زندان به سر می‌برد. وی طی نامه‌ای به حاج کاظم، رئییس زندان رجایی‌شهر اعلام کرد تحمل کیفر ندارد و خواستار این شد که هر چه سریع تر به پرونده اش رسیدگی شود و در صورتی که امکان جلب رضایت شاکی نیست، حکم اعدامش اجرا شود. مینا جعفری، وکیل این پرونده، از سال ۸۶ با ثبت وبلاگی به نام اکرم، سعی در جمع‌آوری دیه و جلب رضایت اولیای دم کرده و تاکنون موفق به جلب رضایت ۳ تن از شاکیان شده است. شماره حساب 0302917750001 سیبا نزد شعبه مبارزان بانک ملی هم‌چنان برای دریافت کمک‌های مردمی فعال است. گفت وگوی زیر گپ کوتاهی است با این زن زندانی:

واصفی - چرا اقدام به قتل شوهرت کردی؟

مهدوی - ۱۳ ساله بودم که به زور با پسر دایی‌ام ازدواج کردم. وقتی فهمیدم هوو سرم آورده و با یک زن پولدار که از خودش هم بزرگ‌تر بود ازدواج کرده، از او طلاق گرفتم .بعد از این که معتاد شد، حضانت دخترم را با هزار بدبختی گرفتم. دختر ۱۱ ساله‌ام را با خود به خانه‌ی شوهر دومم بردم و همیشه از ناپدری‌اش شکایت داشت. او می گفت: ناپدری با من ور می رود و من را دستمالی می‌کند. حتی یک شب به اتاق دخترم و بالای سرش رفته بود.

شوهرم ۷۵ سال داشت و من ۲۱ ساله بودم. با این که هیچ وقت با او ارضا نمی‌شدم و از وی خوشم نمی‌آمد، ناچار بودم آزارهایش را به خاطر فقر تحمل کنم. ولی وقتی پای دخترم به میان آمد، نتوانستم تحمل کنم. خانواده‌ی من خیلی فقیر بود. ۵ برادر و ۲ خواهر داشتم. یکی از خواهرانم یک طرف بدنش فلج بود و من هم صرع داشتم. خانواده‌ام فقط فکر می‌کرد هر طور شده، یک نان خور کم تر شود. شوهر دومم هم به من نگفته بود زن‌های دیگری هم دارد. بچه‌هایش به من گفتند. یکی از زن‌هایش خمین است، یکی دیگرشان تهران. یکی دیگر هم مادر همین شاکی‌هاست که فوت کرده و من هم زن چهارمش بودم. البته ته دلم از شوهر دومم راضی بودم، بالاخره من را نگه داشته بود. ممنونش بودم، اگه او نبود چه کسی خرج من و دخترم را می‌داد.

واصفی هیچ وقت اقدام کردی از شوهر دومت هم طلاق بگیری؟

مهدوی - بله، ولی موفق نشدم. یادم هست وقتی به دادگاه رفتم، قاضی گفت : چی برایت کم گذاشته که می‌خواهی طلاق بگیری؟ گفتم: مساله مالی نیست. این ۷۵ سال دارد و من خجالت می کشم با این آقا توی خیابان راه بروم. من را به زور به این پیرمرد دادند. به همه می‌گویم پدر شوهرم است. دخترم بچه است، چشم وگوشش را باز می‌کند. قاضی اصلا به حرف‌های من گوش نمی کرد. تنها طرف حسابش شوهرم بود.

واصفی - چرا شوهرت حاضر نبود طلاقت بدهد؟

- خب، من از زن‌های دیگرش جوان‌تر بودم.

واصفی - چه طور شوهرت را به قتل رساندی؟

مهدوی - پنجشنبه هم جرمم سی تا قرص دیازپام آورد و دخترم فاطمه به مدرسه رفت. شوهرم هم رفت سر کارش. ۱۱ ظهر هم جرمم آمد، رفت تو جا رختخوابی قایم شد. پشیمان شده بودم اما هم جرمم مرا تشویق می‌کرد. من را یاد بدی‌های شوهرم می‌انداخت. ساعت یک بعد از ظهر شوهرم به خانه برگشت و بعد از این که آن شربت را خورد، قاشق از دستش افتاد و به خواب رفت.

هم جرمم گفت: ضربه‌ی اول را تو باید بزنی. گفتم: نمی توانم. گفت: نزنی با شوهرت می کشمت. چاقو را پرت کردم و به گردن شوهرم خورد. از خواب پرید گفت: اکرم دزد آمده؟ گفتم: نه. بعد هم‌جرمم با ۳۶ ضربه شوهرم را کشت. وقتی شوهرم را کشت با دست خونی‌اش زد به دیوارگفت:چه جون سگی داشت.

از خانه فرار کردم و دخترم را خانه‌ی خاله‌ام گذاشتم. وقتی برگشتم هم جرمم همه چیز را آتش زده بود. از ترس به شمال کشور رفتم. از آن جا به دخترم زنگ زدم. او هم از همان شربت خورده بود. گریه می‌کرد و می‌گفت: حاجی مرده، نمی دونم کی حاجی را کشته.

واصفی - فکر می کنی حکمی که برایت صادر شده عادلانه است؟

مهدوی - دادگاه نباید به من حکم قصاص می داد. من حتی یک چاقو هم نزدم، باید به من معاونت می دادند.

واصفی - چرا هم جرمت اصرار به قتل شوهرت داشت؟

مهدوی - فکر می کنم، شریک جرمم شوهرم را می شناخت و با او خرده حساب داشت چون شوهرم عتیقه فروش بود.

واصفی چه طور دستگیر شدی؟

مهدوی من خود معرف بودم. ۳ روز بعد از این ماجرا پدرم مرا از تهران به ازنا برد تا در زندان شهرمان در استان لرستان باشم. وقتی به دادسرای ازنا رفتم، گفتند: باید خودت را به آگاهی تهران معرفی کنی چون آن جا دنبال شما هستند و ما به تهران برگشتیم. ۱۲ شب بابام من را به آگاهی شاپور تحویل داد.

واصفی - چند روز در آگاهی شاپور بودی؟

مهدوی - ۹ روز زیر مشت و لگد بودم.

واصفی - با توجه به این که خود معرف بودی، برخورد افسر پرونده، چه طور بود؟

مهدوی - افسر پرونده‌ام آقای درزی بود و کتکم می زد. توی یک اتاق تاریک، من را آویزان کرده بودند، پاهایم بالا و سرم پایین بود. سه تا از دندان هایم همان جا شکست.

درزی تو صورتم می‌زد و می‌گفت: شوهر جوون می خواستی؟ به خاطر حرف‌های رکیکی که به من زد، یک بار توی صورتش زدم و آن‌ها قپانم کردند. بعد مرا به وزرا آوردند. آنجا خانم پیری بود که خدا خیرش بدهد. او به من آب و غذا می‌داد.

من می‌خواهم بگویم چرا برای آقای درزی، دادگاه تشکیل ندادند؟ چرا حکم صادر نکردند؟ در کجای قانون گفتند مجرم را که دستگیر می‌کنید، حق دارید بزنید لت و پارش کنید؟ جرم من معلوم بود، خودم اقرار کردم، قصاصش هم مشخص است. کجا گفتند حق دارید یک اعدامی را این جور مثل یک حیوان بزنید. آقای درزی حرف‌های زشتی به من می‌زد که لیاقت خودش را داشت. من برای دفاع از ناموسم، تنها دخترم، این کار را کردم. اگر خدایی هست، قانونی هست، چه طور فقط برای ماست. این قانون و خدا را نشان آنها هم بدهند. به ما نشان بدهند، ببینیم کجای قانون نوشته است بازپرس حق دارد از متهم درخواست رابطه کند. درزی به من گفت: بیا صیغه‌ی من بشو.

واصفی - وقتی از آقای درزی شکایت کردی، تغییری در رفتارش به وجود آمد؟

مهدوی - وقتی شکایت کردم افسر پرونده‌ام را عوض کردند و آقای بوستانی شد. مرد محترمی بود، فقط کتکم می‌زد اما حرف رکیک نمی‌زد.

واصفی - چند سال است که در زندان هستی؟

۵ سال. الان ۳۴ سالم شده است. شاکی ۳۰ میلیون تومان پول می‌خواهد. من هیچ کس را ندارم که به ملاقاتم بیاید چه برسد که این پول را برایم جور کند. من در حال تبدیل شدن به شهلا داریوشی هستم. به مرگ خود راضی‌ام.

واصفی - چه طور هم جرمت را پیدا کردند؟

مهدوی هیچ آدرسی از آن پسر نداشتم. تا آن موقع نمی‌دانستم زن و بچه هم دارد. تا زمانی که بهنام زارعی هم جرمم را پیدا نکردند، می‌گفتند با برادرت قتل را مرتکب شده‌ای. یکباره یادم آمد جایی با او به جاده قم رفته بودم. آن‌جا تصادف کردیم و کارت ماشین و شماره‌اش را به جرثقیل داد.

واصفی - بعد از طلاقت کار می کردی؟ حرفه‌ی به خصوصی را بلد بودی؟

مهدوی - با کمک یکی از دوستانم دیپلم آرایشگری گرفتم و آرایشگاه باز کردم.

واصفی - تا حالا برای اجرای حکم رفتی؟

مهدوی - بله .یک بار.

واصفی - چه طور حکمت متوقف شد؟

مهدوی - ساعت ۶ خانم اسماعیل زاده دنبالم آمد. گفت: دادگاه داری اما فهمیدم دروغ می‌گوید، می‌خواهند حکمم را اجرا کنند. از همه حلالیت طلبیدم. من را به سوئیت بردند. آن شب یعنی ۸۸/۷/۱۸ بهنود شجاعی هم با من بود. به سوئیت رفتم و غسل توبه کردم. ساعت ۳ نصف شب من را پای چوبه دار بردند. همان‌جا رئیس بند نسوان گفت: وکیلت برایت رضایت گرفته. مرده‌ی من را توی بند برگرداندند. هیچ وقت یادم نمی رود خانواده‌ام حتی موقع قصاصم هم نیامدند. اصلا اگر آن‌ها بین دختر وپسرهایشان فرق نمی گذاشتند من الان این جا نبودم.


دیدار نوروزی جمعیت زنان نو اندیش دینی با دکتر زهرا رهنورد

چند جنبش بزرگ مثل جنبش زنان ، جنبش کارگران ،جنبش دانشجویان ، جنبش معلمان ، درون جنبش عظیم سبز قرار دارند که شعارهای عمومی آزادی، رفع تبعیض ، قانون گرایی و دمکراسی خواهی ، خواسته مشترک همه آنهاست و پایداری این جنبش ها به پیروزی جنبش سبز کمک خواهد کرد.بدون حضور زنان هیچ نقطه اوجی در تاریخ کشور ما مشاهده نمی شود و جنبش سبز نیز بدون زنان هرگز نمی توانست به چنین اوجی برسد.

کلمه: اعضای جمعیت زنان نو اندیش دینی دیروز –چهارشنبه –با دکتر زهرا رهنورد نویسنده و استاد دانشگاه دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار همچنین تعدادی از رونامه نگاران ،دانشجویان و حقوقدانان زن نیز حضور داشتند.

به گزارش کانون زنان ایرانی، در آغاز این دیدار دکتر فاطمه راکعی ،دبیرکل جمعیت زنان نواندیش ضمن تبریک سال نو به زهرا رهنورد ،گزارشی مبسوط از فعالیت های این جمعیت به وی ارائه کرد.

زهرا رهنورد ،ضمن استقبال از افزایش فعالیت های حزبی و تشکیلاتی زنان بر نقش پیشتاز و تاثیرگذار زنان در جنبش سبز تاکید کرد و گفت :”بدون حضور زنان هیچ نقطه اوجی در تاریخ کشور ما مشاهده نمی شود و جنبش سبز نیز بدون زنان هرگز نمی توانست به چنین اوجی برسد.”

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قرائت نظام موجود از حقوق زنان به هیچ عنوان اسلامی نیست ،گفت : “در همه این سالها کسانی سعی کرده اند ، نظریات ارتجاعی خود را به نام اسلام جا بزنند . اسلام یک دین مترقی است و قابلیت تعامل با دنیای مدرن و اندیشه های جدید را داراست و اجتهاد زنده و پویا فرصت نو آوری و زمانه شناسی را به آن اعطا کرده است .تبعیض هایی که به نام اسلام نسبت به زن روا داشته می شود ،هیچ ربطی با اندیشه های پویای اسلام ندارد.”

دکتر رهنورد بار دیگر بر رفع انواع تبعیض بویژه قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان تاکید کرد و گفت :” همه اقشار زنان سرزمین ما بویژه زنان طبقات محروم از قوانین تبعیض آمیز رنج زیادی می کشند و مطمئنم حتی مردان آزاده کشورمان نیز از این تبعیض ها رنج می برند و سر افکنده اند .”

وی در پایان سخنان خود ،به ارتباط دوستانه جنبش سبز و جنبش زنان اشاره کرد و گفت : چند جنبش بزرگ مثل جنبش زنان ، جنبش کارگران ،جنبش دانشجویان ، جنبش معلمان ، درون جنبش عظیم سبز قرار دارند که شعارهای عمومی آزادی، رفع تبعیض ، قانون گرایی و دمکراسی خواهی ، خواسته مشترک همه آنهاست و پایداری این جنبش ها به پیروزی جنبش سبز کمک خواهد کرد.

در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان حقوق زن به بیان دیدگاههای خود در باره مسائل زنان و همچنین جنبش سبز پرداختند .چند زن شاعر از جمله خانم تاجبخش نیز به قرائت اشعار خود پرداختند که مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.