سخنگوي کميته پي گيري بازداشتهاي خودسرانه: ضابطان قضايي به نيروهاي خودسر تبديل نشوند


‫جمعه، ۹ اسفند ۱۳۸۷

سخنگوي کميته پي گيري بازداشتهاي خودسرانه برخوردهاي اخير با فعالان دانشجويي و دراويش گنابادي را مصداق بارز نقض نظام مند و گسترده حقوق بشر دانست.

حسن اسدي زيدآبادي، با اشاره به بازداشت ده ها تن از دانشجويان حاضر در دانشگاه اميرکبير در جريان مراسم تدفين شهدا گفت: "چگونه است که عده اي به خود حق مي دهند اعتقادات شان را که البته تجربه ثابت کرده است در پس آنها منافع سياسي نامشروع خود را تعقيب مي کنند، در يک محيط علمي با زور چماق و انواع سلاح هاي سرد و با توسل به شعائر مذهبي پيش ببرند و در اين ميان نيروهاي انتظامي و امنيتي نيز به عنوان پشتيبان چنين افرادي وارد عمل شده و دانشجوياني که لااقل در دانشگاه صاحب خانه هستند را ضمن تحقير و ضرب و شتم بازداشت نمايند".

وي با ابراز نگراني از وضعيت سلامتي 8 دانشجوي بازداشتي دانشگاه اميرکبير و نيز ساير دانشجويان بازداشت شده در شهرهاي شيراز، اصفهان و ... خواستار آزادي هرچه سريعتر آنان شد.

اسدي زيدآبادي در ادامه به بازداشت دستجمعي دراويش گنابادي در تهران و اصفهان اشاره کرد و افزود: "نمي توان به شکل غيرقانوني حق مالکيت، آزادي تشکيلات، آزادي عقيده و ... تعدادي از شهروندان را حتي بدون رعايت تشريفات معمول آشکارا نقض کرد و حتي اجازه آخ گفتن را نيز از آنها گرفت".

سخنگوي کميته پي گيري بازداشتهاي خودسرانه با ابراز نگراني از رويه اخير مراجع و ضابطان قضايي در نقض گسترده و بي پرواي موازين اخلاقي، قانوني و حقوق بشري گفت: "اين نگراني به صورت جدي وجود دارد که عليرغم ادعاهاي مکرر مسئولان قضايي مبني بر توسعه علمي اين دستگاه و هزينه هنگفت بودجه ملي در اين نهادها، ضابطان قضايي اعم از نيروهاي امنيتي و قضايي در برخورد با فعالان اجتماعي – سياسي به تمامي ابزار دست جريانات سياسي اقتدارگرا قرار گيرند و عملا به يک نيروي خودسر تبديل شوند".

وي با اشاره به تعريف مفهوم نيروي خودسر و اقدام خودسرانه گفت: "وقتي يک مقام مسئول عملکردي مخالف موازين قانوني دارد آن را غيرقانوني مي دانيم که البته پديده اي نگران کننده است اما وقتي مسئولي با سواستفاده از مقام قانوني خود دست به اقدامات ناقض قانون و موازين حقوق بشر مي زند يک عمل خودسرانه است، و وقتي چنين رفتارهاي خودسرانه اي در اين حجم گسترده و نظام مند جريان پيدا مي کند که گويي اراده اساس حاکميت برآن تعلق گرفته است، اين جريان به حدي نگران کننده است که ديگر بايد گفت حکومت قانون در کشور زير سوال رفته است و شهروندان بايد خود را براي مقابله با وضعيت قانون جنگل خود را آماده کنند".

سخنگوي کميته پي گيري بازداشتهاي خودسرانه با بيان اين مطلب که طي دو روز در هفته جاري تنها در همين دو مورد بيش از 150 بازداشت صورت گرفته است، تصريح کرد: "متاسفانه از سويي مراجع قضايي ما درجايي که بايد مطابق وظيفه ذاتي خود اقدام به دادرسي عادلانه و احقاق حقوق شهروندان نمايند آنچنان دچار بروکراسي و عدم شفافيت هستند که بسياري از شهروندان تداوم محروميت از حقوق قانوني خود را به مراجعه به مراجع قضايي ترجيح مي دهند و به گفته خود مسئولان قضايي اطاله دادرسي مهمترين معضل دستگاه قضا است، اما همين دستگاه قضايي به هنگام برخورد با فعالان اجتماعي طي دو روز آنچنان عمل مي کند که ظرف 48 ساعت به طور متوسط در هر 20 دقيقه يک شهروند را بازداشت کرده و با گذشت 24 ساعت بسياري از اين بازداشت ها را نيز به شکل قرار قانوني تمديد مي کند".

اسدي زيدآبادي در ادامه گفت: "تحولات اخير در جريان بازداشت هاي گسترده علت عمده برخورد با نهادهاي حقوق بشري و به طور مشخص پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر را نمايان ساخت، چرا که ناقضان حقوق بشر ابتدا سعي کردند محيطي امن را براي اقدامات سرکوبگرايانه خود مهيا سازند".

سخنگوي کميته بازداشتهاي خودسرانه در پايان گفت: "با توجه به گستردگي بي سابقه بازداشتهاي عقيدتي سياسي طي هفته گذشته که مي توان آن را مصداق بارز نقض نظام مند ناميد از شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد و کارگروه ويژه بازداشتهاي خودسرانه در سازمان ملل مي خواهيم که توجه لازم را به اين وقايع نشان دهد".

ادوارنيوز

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .