متحجران طالباني و پشتيبانان کودتا "حرف" ميزنند

 

آيت‌آلله محمد يزدي در پاسخ به اظهارات هاشمي: مشروعيت حکومت اسلامي از مردم نيست

آيت‌الله محمد يزدي، عضو فقهاي شوراي نگهبان مي‌گويد که حکومت اسلامي، مشروعيت خود را از «مردم» نمي‌گيرد و اظهارات آقاي هاشمي در «تکيه‌گاه» قرار دادن مردم براي حکومت، «غلط فاحش» است.

اکبر هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران به استناد روايتي تاريخي از امامان شيعه، گفته بود در صورتي که مردم، حاکم اسلامي را نپذيرند، وي بايد به خواسته آنها احترام بگذارد.

آقاي يزدي در واکنش به اين اظهارات، امروز شنبه گفت که حکومت اسلامي مشروعيت خود را از «خداوند» مي‌گيرد و مقبوليتش را از مردم.

به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود که «صرف همراهي مردم، مشروعيت نظام را ايجاد نمي‌کند.»

آقاي يزدي اظهار داشت که علي ‌ابن ابي‌طالب هرچند ساليان بسياري عهده‌دار خلافت نبود، اما «امامت» داشت و «شک نداريم که ايشان ولي مومنان در آن زمان بودند.»

اين عضو شوراي نگهبان گفت که در شرايط کنوني، «فقيه ولي‌ امر» با «دستور الهي، ولي ‌امر» است و مردم تنها امکان «استيفاي حق» را بر عهده دارند.

بحث «مشروعيت و مقبوليت» حکومت اسلامي از جمله مباحثي است که مورد اختلاف برخي دانشمندان شيعي است. برخي از فقها بر اين اعتقادند که حاکم اسلامي، مشروعيت خود را از خداوند مي‌گيرد و مقبوليتش را از مردم. و در مقابل، برخي ديگر بر اين باورند که حاکم اسلامي در صورتي مشروع است که از سوي مردم مقبول واقع شده باشد.

آيت‌الله يزدي که از نزديکان به محمود احمدي‌نژاد است از جمله فقهايي محسوب مي‌شود که در مشروعيت حاکم اسلامي، براي راي مردم جايگاهي قائل نيست.

اظهارات روز گذشته آقاي هاشمي در خصوص تکيه مشروعيت حکومت اسلامي به راي مردم، از معدود مواضعي است که وي در سال‌هاي اخير اتخاذ کرده است.

سخنان آقاي هاشمي در واکنش به اعتراض‌هايي صورت گرفت که نتيجه انتخابات را غيرقابل پذيرش خوانده و خواستار ابطال آن شده است.

اين اعتراض‌ها بيش از يک ماه است که در ايران آغاز شده و همچنان نيز ادامه دارد. معترضان مي‌گويند که دولت برآمده از اين انتخابات، «مشروع» نيست و خواستار «استعفاي» آن هستند.

آيت‌الله علي خامنه‌اي و شوراي نگهبان در مقابل، اعلام کرده‌اند که اين انتخابات با «سلامت» برگزار شده و محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري «برگزيده مردم» است.

«شما چه کاره هستيد»
آقاي يزدي در بخش ديگري از سخنان خود، هاشمي رفسنجاني را متهم کرد براي نخستين بار او بود که «بذر ترديد» در خصوص صحت را «افشاند.»

وي خطاب به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «مسئله خيانت و تقلب در انتخابات را چه کسي مطرح کرد و کجا مطرح شد؟ در زماني که هنوز انتخابات اعلام نشده بود! اين چه معنا دارد؟»

عضو شوراي نگهبان همچنين از پيشنهاد آقاي هاشمي براي آزادي بازداشت‌شدگان انتقاد کرد و افزود: «شما چه کاره هستيد که مي‌گوييد بايد بازداشت شدگان آزاد شوند؟ در اين فتنه، آدم‌ها کشته شده‌اند، چه کسي بايد جواب آنها را بدهد؟»

آقاي يزدي، سکوت هاشمي رفسنجاني پس از حوادث اخير را «سکوتي معنا‌دار» و در «حمايت» از «جبهه مخالف و تائيد صحنه‌هاي خياباني» دانست.

عضو شوراي نگهبان افزود که اين شورا برخلاف گفته‌هاي رئيس مجلس خبرگان رهبري، از پنج روزي که آيت‌الله علي خامنه‌اي در اختيار آن گذاشت، با «دقت و صحت» استفاده کرد و «انحرافي» در انتخبات نديد.

يزدي همچنين از پيشنهاد هاشمي رفسنجاني مبني بر دادن فضايي آزاد براي طرح استدلا‌ل‌ها و اظهارات معترضان، انتقاد کرد و گفت: «اين‌که مي‌گوييد فضا را طوري آماده کنيد که هر کس حرفش را بزند، يعني چه؟ يعني موسوي بگويد بايد انتخابات باطل شود؟ چون در مناظره در مورد آقاي هاشمي صحبت شده است؟»

وي در بخش ديگري از سخنان خود، اظهارات روز گذشته رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را «اختلاف برانگيز» توصيف کرد و اظهار داشت که جرياني، پيش از انتخابات با حمايت بريتانيا تلاش کرد تا «رهبري و نظام جمهوري اسلامي» را سرنگون کند.

يزدي افزود: «اکثريت قريب به اتفاق کشور، اسلام را مي‌خواهند، اما يک عده‌اي که جوان هستند و تحت تاثير برنامه ماهواره‌اي هستند بيايند شعار دهند که چه؟ با آن وضعيت پارچه سبز به دست بسته و يا لباس سبز پوشيده؟ آيا ما بايد اينها را تقويت کنيم يا اکثريت را و نظام را تقويت کنيم؟»

عضو فقهاي شوراي نگهبان همچنين ادعا کرد که سخنان آيت‌الله علي خامنه‌اي در ۲۹ خرداد «خطر» را رفع کرده بود، اما آقاي هاشمي قصد داشت روز گذشته اين «خطر» را بازگرداند که «اين خطر، دامن وي را خواهد گرفت.»

يزدي خطاب به رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: «من توقع نداشتم شما از رهبري تجليل کنيد. تجليل نکرديد، آن نامه‌اي که نه سلام و نه عليک در آن بود يک طرف، اين هم سخنراني شما از طرف ديگر. کشور در سايه رهبري امنيت دارد. مردم دنبال رهبري هستند. مثل روز براي شما روشن است که اگر رهبري حمايت نکند، شما نمي‌توانيد کشور را اداره کنيد.»

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .