واکنش‌ها به نخستين مصاحبه‌ي مطبوعاتي ميرحسين موسوي

 

مصاحبه‌ي مطبوعاتي ميرحسين موسوي واکنش‌هاي گوناگوني در محافل سياسي ايران برانگيخت. در حالي که سخنان وي با تاييد بخشي از نيروهاي اصلاح‌طلب جمهوري اسلامي روبرو شد، نيروهاي اصولگرا اين سخنان را دستمايه‌ي انتقاد قرار دادند.

موسوي در کنفرانس مطبوعاتي روز دو‌شنبه ( ۱۷ فروردين، ۶ آوريل) خود، براي بازگشت به صحنه‌ي سياسي ايران، سه دليل اصلي برشمرد و آن‌ها را خطراتي ناميد که نظام جمهوري اسلامي را تهديد مي‌کنند: "قانون‌گريزي در جامعه"، "برهم‌خوردن ساختارهاي تصميم‌گيري" و "عدم شفافيت گردش اطلاعات در کشور".

وي اولويت‌هاي کار خود را در گستره‌ي سياست داخلي، از جمله در "ترميم دستگاه‌هاي تصميم‌گيرنده"، "ايجاد فضايي براي گردش آزاد اطلاعات"، "دفاع از آزادي بيان و انتشارات"، "امنيت اجتماعي" و "حل مساله‌ي تورم و بيکاري" ذکر کرد.

يک روز پس از مصاحبه‌ي مطبوعاتي ميرحسين موسوي، محافل سياسي اصلاح‌طلب جمهوري اسلامي، عمدتا واکنش مثبتي به سخنان وي نشان دادند. ولي همين سخنان، در ميان محافل موسوم به اصولگرا، با واکنش‌هاي سرد و حتا منفي روبرو شد.

انتقادهاي تند به موسوي

سايت اينترنتي "جمهوريت" در تاريخ ۱۸ فروردين، در مقاله‌اي تحت عنوان "چه کساني عليه موسوي‌اند؟" يادآور شده است که سخنان انتقادي موسوي نسبت به دولتمردان کنوني و وعده‌هايي چون جمع‌آوري گشت‌هاي ارشاد از خيابان‌ها کافي بوده تا دسته‌بندي‌هاي سياسي روشن شود.

"جمهوريت" به روزنامه‌ي کيهان و سايت‌هاي اينترنتي چون "رجانيوز" (ارگان حامي احمدي‌نژاد) و انصار حزب‌الله (وابسته به نيروهاي تندرو اصولگرا) و کساني چون فاطمه رجبي همسر غلامحسين الهام سخنگوي دولت، اشاره مي‌کند که همگي به موسوي تاخته‌اند. براي نمونه، روزنامه‌ي کيهان به مدير مسئولي حسين شريعتمداري، ميرحسين موسوي را "عامل ستاد جنگ رواني" خوانده است.

"جمهوريت" نتيجه گرفته است که مخالفت تندروهاي افراطي با موسوي و همراهي طيف معتدل جناح راست و اصلاح‌طلبان با وي و برنامه‌هايش، احتمالا از اين پس شدت بيشتري خواهد يافت.

احمدي‌نژاد کانديداي نهايي و کلان اصولگرايان؟

"آفتاب نيوز" در تاريخ ۱۹ فروردين، از قول روح‌الله حسينيان، يکي از چهره‌هاي اصولگرا نقل کرده که محمود احمدي‌نژاد "کانديداي نهايي کلان اصولگرايان" خواهد بود. حسينيان با استناد به گفته‌ي ميرحسين موسوي که «افتخار مي‌کنم در دولت خاتمي مشاور عالي بودم»، نتيجه گرفته است: «همين جمله‌ي وي کافي است که ما موسوي را اصولگرا ندانيم». وي در خصوص احتمال حمايت جمعي از اصولگرايان از مهندس ميرحسين موسوي افزوده است: «بعيد است با مواضعي که آقاي موسوي اعلام کرده است، اصولگرايان از ايشان حمايت کنند».

از سوي ديگر، محمدتقي رهبر، نماينده‌ي اصفهان و رييس فراکسيون روحانيان در مجلس، درباره‌ي سخنان اخير ميرحسين موسوي گفته است: «بايد گفت که اصولگرايان در مسير انتخابات با ايشان همراهي ندارند و اکثريت اصولگرايان گرايشي به ايشان ندارند. ممکن است يک اقليتي باشند ولي اکثريت اين طور فکر نمي‌کنند».

به باور محمدتقي رهبر، موسوي نمي‌تواند از احمدي‌نژاد عبور کند و اکثريت همچنان به رييس‌جمهوري کنوني اعتقاد دارند. نماينده‌ي اصفهان همچنين "احتمال ريش‌سفيدي مهدوي کني براي اجماع حول احمدي‌نژاد" را نيز بعيد دانسته است.

همچنين حميد رسايي نماينده‌ي حامي دولت در مجلس، در گفت‌وگويي با سايت "جمهوريت" (۱۹ فروردين)، نامحتمل مي‌داند که موسوي بتواند آراي احمدي‌نژاد را به سود خود مصادره کند. به گفته‌ي رسايي، همسو بودن برخي از شعارها و جهت‌گيري‌هاي موسوي با شعارها و جهت‌گيري‌هاي احمدي‌نژاد، "موفقيت گفتمان احمدي‌نژاد" را نشان مي‌دهد.

جنگ رواني و رسانه‌اي ميان دو جناح

از سوي ديگر، نشريه‌ي اينترنتي "آينده" (۱۹ فروردين) نوشته است که در آرايش سياسي انتخابات، اصولگرايان در عمليات رواني و جنگ تبليغاتي و رسانه‌اي، بر اصلاح‌طلبان برتري دارند. اين نشريه از قول يک کارشناس سياسي گفته است که کناره‌گيري خاتمي و قرار گرفتن موسوي در يک "پارادوکس سخت"، بخشي از دستاوردهاي اين جنگ رواني است.

به گفته‌ي اين کارشناس: «القاي فضاي درگيري و تنش ميان خاتمي و موسوي از سوي رسانه‌هاي اصولگرا، خاتمي را که از اين فضا اجتناب مي‌کرد، ناگزير به کناره‌گيري کرد و هم اکنون موسوي نيز که سعي دارد خود را اصلاح‌طلب اصولگرا معرفي کند، در يک تناقض تبليغاتي قرار گرفته که در آن رسانه‌هاي رقيب تلاش دارند وي را ناگزير به انتخاب ميان يکي از اين دو گرايش کنند».

اين کارشناس، ايجاد تقابل ميان کروبي و خاتمي در مرحله‌ي اول و سپس کروبي و موسوي در اين مرحله را از "شگردهاي عمليات رواني رسانه‌هاي اصولگرا" دانسته و افزوده: «اگر شکاف ميان دو کانديداي اصلاح طلب حفظ شود، در صورت ورود احتمالي کانديداي دوم اصول‌گرايان به صحنه ـ که احتمالا محمدباقر قاليباف است ـ وي احتمالا به قطب دوم انتخابات تبديل مي‌شود و دهمين انتخابات رياست‌جمهوري براي اصولگرايان به بازي برد ـ برد تبديل خواهد شد».

دویچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .