نرمش آمريکا و ورود اروپايي‌ها به بازار ايران

 

در پي نرمش سياست واشنگتن در برابر ايران، نخستين نشانه‌هاي شتاب اروپاييان براي همکاري اقتصادي با ايران آشکار مي‌شود. اولين قدم را شرکت بايرن‌گاز آلمان با توافق بر سر نوسازي و گسترش پايگاه‌هاي سوخت‌گيري گازي برداشته است.


تحريم‌هاي اقتصادي شوراي امنيت، نه تنها مانع از ورود شرکت‌هاي غربي به بازار ايران شده، بلکه بسياري از آن‌ها را وادار ساخته است که قراردادهاي جاري خود را لغو کنند و يا به تعويق بياندازند. اکنون محافل اقتصادي آلمان ورود "بايرن‌گاز" را نشانه آن مي‌دانند که تغيير لحن ديپلماتيک تهران و واشنگتن، راه همکاري‌هاي اقتصادي ايران و اروپا را به تدريج هموار خواهد کرد.

احتمال اعتراض مخالفان

روزنامه‌ي تايمز مالي آلمان، روز پنجشنبه (۱۶ آوريل) به نقل از سخنگوي شرکت بايرن‌گاز (سازنده تانک‌هاي گازي) نوشت که دفتر اين شرکت در تهران گشايش يافته است. بايرن‌گاز قرار است ايستگاه‌هاي سوخت‌گيري خودروهاي گازي موجود ايران را نوسازي کند و گسترش بدهد. به گزارش تايمز مالي، همکاري بايرن‌گاز با ايران قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد را نقض نمي‌کند، اما ممکن است زمينه‌ي اعتراض‌هايي را فراهم سازد.

تايمز مالي مي‌نويسد: «در ماه اوت سال گذشته، اعلام تصميم شرکت اشتاينر آلمان براي فروش تاسيسات تبديل گاز مايع به ايران، در جامعه‌ي جهاني اعتراض‌هاي زيادي را برانگيخت. منتقدان غربي، نگران برنامه‌هاي هسته‌اي ايران، هرگونه معامله‌اي را با اين کشور نادرست مي‌دانند».

بايرن‌گاز آلمان، با توجه به حساسيت‌هاي موجود، خبر توافق با ايران را تاکنون افشا نکرده بود. اين خبر از سوي منابع ايراني انتشار يافت. همچنين خبرگزاري‌ها روز چهارشنبه (۱۵ آوريل) به نقل از يکي از مديران شرکت نفت ايران گزارش دادند که ايران قرارداد همکاري در تاسيسات گازي، حمل گاز و توسعه‌ي پالايشگاه‌ها را با آلماني‌ها بسته است. پس از انتشار اين خبر، بايرن‌گاز اعلام کرد که به هيچ عنوان براي خريد يا استخراج و حمل گاز با ايران توافق نکرده است.

نفع روسيه از تحريم ايران

کشورهاي اروپايي در حال حاضر بخش عمده‌ي گاز مورد نياز خود را از روسيه وارد مي‌کنند و همواره نگران هستند که مسکو در زمان لازم از اين منبع انرژي براي ايجاد فشار بر آنها استفاده کند. اروپاييان ايران را به عنوان صاحب دومين ذخاير گاز جهان بديل مناسبي براي تامين نياز خود مي‌دانند. اما تحريم‌هاي فعلي مانع بهره‌برداري از اين موقعيت شده است. روسيه کوشيده است با استفاده از اين خلأ از طريق همکاري با صنعت گاز ايران، موقعيت خود را به عنوان تامين‌کننده‌ي انحصاري گاز اروپا تحکيم کند. در ماه جولاي سال ۲۰۰۸ ميلادي ميلر، رئيس گازپروم روسيه، در سفري به تهران اعلام کرد که شرکت وي در زمينه‌ي بهره‌برداري از نفت و گاز با ايران همکاري خواهد کرد. در همان زمان، تارنماي هفته‌نامه‌ي آلماني "فوکوس" گزارش داد که قرارداد مربوط به اين همکاري نيز ميان گازپروم و شرکت ملي نفت ايران به امضا رسيده است.

اهميت توسعه‌ي تانک‌هاي گازي براي ايران

روزنامه‌ي تايمز مالي همکاري شرکت آلماني بايرن‌گاز را در امر توسعه‌ي پايگاه‌هاي سوخت‌گيري خودروهاي گازسوز مهم مي‌داند. اين روزنامه مي‌نويسد: «اگر ايران خودروهاي خود را گازسوز کند، يکي از مشکلات مهم خود را حل کرده است. تامين بنزين خودروها همواره در ايران زمينه‌ساز تنش بوده است. تهران يارانه‌ي سنگيني براي بنزين مي‌پردازد و هنوز به رغم منابع نفت سرشار خود، به دليل فرسودگي و ضعف توليد پالايشگاه‌هاي داخلي مجبور به وارد کردن بخش عمده‌ي آن از خارج است».

درباره‌ي حجم قرارداد بازسازي و گسترش پايگاه‌هاي سوخت‌گيري خودروهاي گازي هنوز خبري منتشر نشده است. به گفته‌ي سخنگوي شرکت بايرن‌گاز، اين شرکت قصد دارد فعلا دفتر خود را با يک کارمند ايراني و يک نماينده‌ي آلماني راه بياندازد. متخصصان آلماني بعدا برحسب نياز، براي بازسازي و توسعه‌ي پايگاه‌ها روانه‌ي ايران خواهند شد. به گزارش تايمز مالي، ساخت هر پايگاه سوخت‌گيري گازي بين ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار يورو ( حدود۳۰۰ ميليون تا ۴۵۰ ميليون تومان) هزينه برمي‌دارد.

دويچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .