تعريف جديد اصلاح طلبي از ديدگاه دبيرکل مشارکت:اساسا تعريف اصلاح‌طلبي يعني پايبندي به اصول


 

محسن ميردامادي، دبيرکل جبهه ي مشارکت بعدازظهر امروز(سه شنبه) در يک کنفرانس خبري با بيان اينکه امروز مهمترين بحث درکشور موضوع انتخابات است، اظهار داشت: با توجه به تجربه انتخابات رياست جمهوري گذشته بنا داشتيم حتي الامکان با شيوه اجماع کار را پيش ببريم و از کانديدايي که امکان راي آوري بالاتري دارد، حمايت کنيم چرا که معتقديم کشور در4 سال گذشته با مشکلات متعددي روبرو بوده است.

بنار بر گزارش ايلنا، ايسنا و فارس از اين جلسه، وي ادامه داد: به اين ترتيب کانديداي ما در وهله اول آقاي خاتمي بود که پس از کنارگيري ايشان از عرصه انتخابات مهندس موسوي را به عنوان کانديداي خود مطرح کرديم.
ميردامادي با اشاره به دعوت از ميرحسين موسوي در انتخابات رياست جمهوري گذشته گفت: ايشان در سال 84 عليرغم همه دعوت‌هايي که شده بود، حاضر به حضور نشدند و امروز از اين که قبول کردند و در صحنه حاضر هستند، بسيار خوشحاليم.
دبير کل جبهه مشارکت ايران اسلامي با بيان اينکه آنچه باعث شد مهندس موسوي را انتخاب کنيم، سابقه و شناختي بود که از ايشان به عنوان مدير دوران سخت در دهه اول انقلاب داشتيم، تصريح کرد: کساني که دوران مديريت مهندس موسوي را به خاطر دارند، مي‌دانند که کارنامه ايشان کارنامه قابل قبولي بوده است و به لحاظ مديريتي شخصيتي کامل شفاف و روشن دارند.
وي با بيان اينکه مهندس موسوي سابقه کار در سطوح بالاي حزبي را دارند، تصريح کرد: معتقديم در صورت انتخاب ايشان با توجه به سابقه کار حزبي که دارند ، احزاب مي‌توانند رشد کنند و به عنوان مديري شناخته شده که داراي مديريت عقلاني بوده‌اند به هيچ وجه اقداماتي که نشان از ماجراجويي در داخل وخارج کشور داشته باشد را در کارنامه وي نديده‌ايم.
دبير کل جبهه مشارکت با بيان اينکه مهندس موسوي در گذشته وهم اکنون بر قانون تاکيد دارد، تصريح کرد: ايشان هم در گذشته و هم امروز به طور جدي مدافع انتخاباتي آزاد بودند و به عنوان شخصيت دانشگاهي دانشگاه را خوب مي‌شناسند و بر محيط آزاد دانشگاه و حقوق اساسي ملت در حوزه مسائل داخلي تاکيد دارد.
دبيرکل جبهه مشارکت با اشاره به ديدگاه مهندس موسوي در بحث قوميت‌ها تصريح کرد: با توجه به اينکه شعار ما ايران براي همه ايرانيان است و توجه ويژه‌اي به بحث قوميت‌ها داريم معتقديم ما در مسائل قومي در چهار سال گذشته عقب‌گرد داشته‌ايم و با شراطي که در اين راستا در دولت اصلاحات شاهد بوديم، فاصله گرفته‌ايم و براساس ديدگاه‌هاي مهندس موسوي اين امکان وجود دارد که ما به دوران اصلاحات برگرديم.
ميردامادي با تاکيد بر اينکه در ديدارهايي که با مهندس موسوي داشتيم اعلام کرديم که هيچ سهمي در دولت نمي‌خواهيم، تصريح کرد: آن‌چه که ما انتظار داريم عقلاني کردن امور است و تغيير سازنده‌اي که مدنظر ماست بازگشت به اصول انقلاب و نظام است.
عضو ارشد جبهه مشارکت ايران اسلامي با اشاره به شرايط اقتصادي در دولت نهم گفت: دولت فعلي با شعار عدالت اقتصادي و آوردن پول نفت سر سفره مردم آمد و اعلام کرد که طرفدار عدالت اقتصادي است ولي اگر شاخص‌ها را نگاه کنيم مي‌بينيد که در سي سال گذشته 713 ميليارد دلار درآمد نفتي داشتيم که 126 ميليارد آن در زمان مسووليت آقاي هاشمي بوده و 172 ميليارد در زمان آقاي خاتمي و در اين چهار سال اخير 270 ميليارد دلار درآمد ارزي داشتيم يعني 40 درصد از درآمد ارزي ما در سي سال گذشته متعلق به دولت نهم بوده است.
وي با بيان اينکه در طول دولت نهم نرخ توليد کاهش داشته است و در زمينه واردات، با افزايش بي‌رويه واردات مواجه بوديم، تصريح کرد: از ميزان 37 ميليارد دلار واردات به 60 ميليارد دلار در سال 87 رسيده‌ايم. اين در حالي است که واردات سرمايه‌اي ما کم شده و واردات کالاهاي مصرفي افزايش يافته است.
دبير کل جبهه مشارکت در مورد نگراني‌هايي که در خصوص سلامت انتخابات و اجماع اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: از ابتد نيز اعلام کرده‌ايم به دنبال اجماع هستيم و اميدواريم از بين دو کانديداي اصلاح‌طلب که هر دو، مورد احترام ما هستند آن‌کسي که راي کمتري دارد به نفع آن‌که امکان پيروزي بيشتري دارد، کنار برود البته طبيعي است که خود اين دو بزرگوار بايد در اين ارتباط تصميم بگيرد.
وي با تاکيد بر اينکه جرياني به طور جدي به دنبال کم کردن مشارکت مردم در انتخابات است، خاطرنشان کرد: عملکرد صداوسيما در خصوص انتخابات سوال برانگيز است و اين در حالي است که افزايش مشارکت مردم ضريب امنيت ملي را بالا مي‌برد.
وي با تاکيد بر اينکه صيانت از آرا به طور طبيعي نگراني همه شرکت‌کنندگان در انتخابات است، تصريح کرد: متاسفانه برخي از دست‌اندرکاران انتخابات نسبت به اين نگراني عکس‌العمل نشان مي‌دهند و آن‌را رد مي‌کنند ما نگران اين هستيم دخالت‌هايي از سوي نهادهايي که نبايد در امر انتخابات دخالت کنند، صورت بگيرد و صداوسيما که بايد بي‌طرف باشد اين موضوع را رعايت نکند.

همچنين در ادامه‌ اين نشست، دبير کل جبهه‌ي مشارکت ايران اسلامي به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد.

اولين پرسشي که مطرح شد درباره‌ي دلايل عدم حمايت جبهه‌ي مشارکت از مهدي کروبي بود که ميردامادي در پاسخ گفت: پس ازانصراف آقاي خاتمي ما مکانيزم دموکراتيک پايين به بالا را در نظر گرفتيم و از 30 استان کشور خواستيم پيشنهادهاي خود را درباره‌ي حمايت ما از يکي از کانديداها اعلام کنند که پيشنهاد اکثريت استان‌ها اين بود که در ميان کانديداهاي موجود ضمن رعايت احترام به آقاي کروبي از آقاي مهندس موسوي حمايت کنيم؛ بنابراين تصميم ما حاصل نشست سراسري با حوزه‌هاي شهرستان‌ها بود.

پرسش ديگر درباره نقش احزاب اصلاح‌طلب در پيروزي کانديداي خود با توجه به محدوديت‌ زمان تبليغات کانديداها بود که دبير کل جبهه‌ي مشارکت ايران اسلامي با بيان اينکه در زمينه‌ي محدوديت زمان تبليغات کاري از دست ما برنمي‌آيد، اظهار کرد: کاري که در اين مدت مي‌تواند انجام شود از طريق صدا و سيماست که نقش بسيار مهمي مي‌تواند داشته باشد. اين رسانه با دعوت از احزاب و گروه‌ها که بالطبع محدوديت تبليغاتي کانديداها را ندارند، مي‌تواند فضاي انتخاباتي را گرم کند و به تضارب افکار و آرا، يعني همان چيزي که ما در آن کمبود داريم کمک کند . صدا و سيما متاسفانه هنوز فعال نشده اما اگر اين شرايط مهيا شود کمبودها تا حد زيادي جبران مي‌شود.

خبرنگار ديگري پرسيد با استقبال گسترده‌اي که در سفرهاي استاني از آقاي احمدي‌نژاد صورت مي‌گيرد چقدر به پيروزي نامزد خود اميدوار هستيد که ميردامادي در پاسخ با بيان اينکه سفرهاي استاني نمي‌تواند مبناي راي‌آوري يک کانديدا باشد اظهار عقيده کرد: در سفرهاي استاني دولت معمولا مدارس و ادارات تعطيل مي‌شوند؛ بنابراين نمي‌توانند مبناي پيروزي ايشان باشد؛ آنچه به نظر ما مي‌رسد اين است که با توجه به نظرسنجي‌ها آقاي احمدي‌نژاد با سقف 50 درصد راي فاصله‌ي بسيار زيادي دارند و انتخابات قطعا در دوره‌ي اول به نفع ايشان تمام نخواهد شد و اگر به مرحله‌ي دوم برسد هر کسي رقيب ايشان باشد مي‌تواند پيروز شود.

پرسش ديگري که مطرح شد درباره‌ي شور انتخاباتي بود و اينکه چرا به سطح احزاب از جمله جبهه‌ي مشارکت کشيده نشده، هم‌چنين چرا تبادل افکار و آرا با ستاد موسوي وجود ندارد که ميردامادي در پاسخ گفت: ما قصد نداريم که ستاد آقاي مهندس موسوي را در دست بگيريم. بعد از تصميم حمايت از آقاي مهندس موسوي بسياري از نيروهاي ما در سطح تهران و استان‌ها با ستاد ايشان همکاري مي‌کنند و مجموعه‌ي شرايط به گونه‌اي شده که در برخي شهرها براي ايشان ستادهايي را راه‌اندازي مي‌کنيم. در ستاد مرکزي نيز در هر موردي که کمبود داشته باشند همکار‌هاي لازم را انجام خواهيم داد. از کارهاي ديگري که در دست داريم اعزام سخنران به سراسر کشور است و دوستان ما در عين حال در صدد هستند روزنامه‌ي ياس نو را در دوم خرداد منتشر و راه‌اندازي کنند تا در اين صورت تا حدي بتوانيم خلاهاي رسانه‌اي را پر کنيم.

خبرنگار ديگري درباره‌ي کميته‌ي صيانت از آرا و ساز و کارهاي اصلاح‌طلبان در اين باره پرسيد.

دبير کل جبهه‌ي مشارکت در پاسخ اظهار کرد: ‌اين از عجايب کشور ماست که عده‌اي مي‌گويند انتخابات بايد شفاف باشد اما از سوي ديگر کميته‌ي صيانت از آرا را نفي مي‌کنند و آن را مربوط به بيگانگان مي‌دانند. بايد معلوم باشد نتايج شمارش آرا با مجموع صندوق‌ها يکسان است يا نه و هيچ منع قانوني از اين منظر وجود ندارد. آقايان اشتباه مي کنند که مي‌گويند اين امر در قانون نيامده. ما معتقديم در قانون منعي در اين زمينه وجود ندارد، والا مطرح مي‌شد؛ بنابراين مي‌خواهيم نمايندگان‌مان براي صيانت از آرا حضور داشته باشند؛ به ويژه در اين انتخابات که مجريان و ناظران يک‌دست هستند و به همين دليل نيز بايد به جامعه اطمينان لازم را بدهند که انتخابات سالم برگزار مي‌شود و شرط اين اطمينان‌بخشي حضور ناظران ازابتداي انتخابات تا پايان آن است و در قانون نيز به صراحت آمده که نماينده‌هاي کانديداها بايد حضور داشته باشند.

در ادامه پرسش ديگري با اين مضمون مطرح شد که کدام‌يک از کانديداهاي اصلاح‌طلب قدرت رقابت با احمدي‌نژاد را دارند که ميردامادي در پاسخ گفت: هنوز زود است پيش‌بيني کنيم. گام اول براي پيش‌بيني پس از ثبت‌نام انتخاباتي است که جامعه کم کم وارد فضاي انتخابات مي‌شود و گام‌هاي بعدي بايد تا نزديک روز انتخابات برداشته ‌شود تا به اين نتيجه برسيم که کدام يک از کانديداهاي ما قدرت رقابت با آقاي احمدي‌نژاد را دارند.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر آنچه بي‌توجهي به انديشه‌هاي امام(ره) درباره راي مردم در سال‌هاي اخير خوانده شد، گفت: آن‌چه همواره خواستار آن بوده و هستيم اين است که راي مردم مورد احترام باشد. در جامعه‌ي ما کساني هستند که راي مردم را تزييني مي‌دانند و معتقدند اگر امام (ره) بر راي مردم تاکيد داشتند براي آن بوده که در صحنه‌ي بين‌المللي نظام ما را عقب‌افتاده ترسيم نکنند. اما اين اشتباه است. صراحت امام به اين دليل بود که راي مردم را مبناي نظام مي‌دانستند؛ حتي اگر مخالف ميل‌شان بود و انتخابات رياست‌جمهوري اول اين نکته را اثبات مي‌کند. برداشت ما اين است که آقاي مهندس موسوي نيز به شدت مدافع انديشه‌ي امام است و نمود آن را در انتخابات مجلس هفتم که سه هزار نفر رد صلاحيت شدند و ايشان به شدت آن را محکوم کردند، ديديم.

در ادامه پرسش ديگري با اين مضمون مطرح شد که اخيرا آقاي مهندس موسوي درباره‌ي ديدگاه سياسي خود موضع‌گيري‌هاي مبهمي را اتخاذ کردند، نظر شما در اين زمينه چيست؟ ميردامادي پاسخ داد: ما نمي‌خواهيم آقاي مهندس موسوي را مصادره به مطلوب کنيم. ايشان مورد اقبال فراجناحي هستند؛ يعني افرادي که اتفاقا اکثريت آنها را چهره‌هاي سرشناس جناح اصولگرا تشکيل مي‌دهند با وجود آن‌که ممکن است با آقاي مهندس موسوي هم‌عقيده نباشند، به دليل احساس خطري که مي‌کنند حول ايشان گرد آمده‌اند؛ بنابراين آقاي مهندس موسوي مي‌تواند يک اصلاح‌طلب اصولگرا باشد و اساسا در تعريف عمومي جهاني اصلاح‌طلب و اصولگرا در تقابل با هم نيستند، بلکه اصلاح‌طلب و محافظه‌کاراند که در برابر هم قرار دارند و در جامعه‌ي ماست که اصولگرايي و محافظه‌کاريي يک مضمون پيدا کرده است؛ بنابراين اصلاح‌طلب يا اصولگرا بودن ايشان نظر ايشان است، اما به هر حال ديدگاه‌هاي اقتصادي ، سياسي ، فرهنگي ، حمايت از فعاليت دانشجويان ، ‌حمايت از انتخابات آزاد و مخالفت با بسته‌شدن فله‌اي روزنامه‌ها مي‌تواند اثبات کند که ايشان چه نظري دارند.

دبير کل جبهه‌ي مشارکت ايران اسلامي در پاسخ به پرسش ديگري درباره آن‌که چرا مانند انتخابات 76 که با ستاد آقاي خاتمي همکاري مي‌کرديد با ستاد آقاي مهندس موسوي همکاري نمي‌کنيد، گفت: در زمان آقاي خاتمي نظرات خود را به کارگروه‌هاي ستاد ايشان ارائه مي‌کرديم، امروز نيز تا آنجا که اطلاع دارم اين کارگروه‌ها در ستاد آقاي مهندس موسوي شکل گرفته و ما نيز نظرات خود را به آنان ارائه خواهيم کرد. من بر خلاف شما نگراني ندارم و معتقدم فاصله‌اي ميان آقاي خاتمي و آقاي مهندس موسوي وجود ندارد.

خبرنگار ديگري در مورد اظهار نظر برخي درباره حضور ناظران خارجي در انتخابات و نظر جبهه‌ي مشارکت در اين زمينه پرسيد که ميردامادي در پاسخ اظهارکرد: ما تا به حال درخواست ناظر بين‌المللي نداشتيم و معتقديم اگر اخلالي ايجاد نشود حضور ناظران ايراني مي‌تواند سلامت انتخابات را تضمين کند.

در ادامه خبرنگاري پرسيد آيا علت حمايت شما از مهندس موسوي به دليل آن است که شانس راي‌آوري بيشتري دارد يا آنکه ايشان را صرفا کانديداي اصلاح‌طلبان مي‌دانيد؛ چرا که آقاي مهندس موسوي هيچ گاه نگفته اصلاح‌طلب هستم.؟

ميردامادي در پاسخ گفت: درباره‌ي شانس راي‌آوري بهتر است بعد از ثبت‌نام صحبت کنيم. ما از آقاي مهندس موسوي شناخت طولاني مدتي داريم و در اکثر ‌نظرات با ايشان مشترک هستيم؛ بنابراين هيچ مشکلي در حمايت از ايشان نداريم و فکر مي‌کنيم ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبي آقاي خاتمي را ايشان هم دارا هستند و از اين منظر ايشان را به خودمان نزديک مي‌دانيم . آقاي مهندس موسوي مي‌گويد من اصلاح‌طلب اصولگرا هستم و اين به معناي نفي اصلاح‌طلب بودن ايشان نيست، بلکه کاملا هم درست مي‌گويند؛ يعني ايشان اصلاح‌طلبي هستند که به اصول نيز پايبندند و اساسا تعريف اصلاح‌طلبي يعني پايبندي به اصول.

خبرنگار ديگري درباره‌ نوشته اخير يکي از روزنامه‌هاي منتسب به اصول‌گرايان درباره به راه انداختن انقلاب مخملي سبز توسط ميرحسن موسوي پرسيد که ميردامادي پاسخ داد: ‌متاسفانه در داخل کشور گروهي هستند که غير از خود را بيگانه تلقي مي‌کنند؛ کساني که مي‌گويند مهندس موسوي با احساسات مذهبي مردم بازي مي‌کند خود ضد ارزش هستند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، يکي ديگر از مواردي که از دبير کل جبهه‌ي مشارکت ايران اسلامي پرسيده شد اين بود که آقاي مهندس موسوي چه کارهايي فراتر از آقاي خاتمي مي‌توانند انجام دهند؟ ميردامادي پاسخ داد: آقاي مهندس موسوي گفته‌اند احساس خطر کرده و به عرصه آمده و همين احساس کفايت مي‌کند براي آنکه ايشان کارهاي لازم را انجام دهند. ما انتظاري فراتر از ايشان نداريم . آقاي خاتمي کارهاي بزرگي انجام داده‌اند و قضاوت عمومي را که مبنا قرار دهيم مي‌بينيم همه‌ي مخالفان و موافقان ايشان اذعان دارند که آقاي خاتمي محبوب و مقبول مردم‌اند.

خبرنگار ديگري پرسيد چه خطري جمهوري اسلامي ايران را تهديد مي‌کند که شما مصر هستيد رييس‌جمهور تغيير کند.

دبير کل جبهه‌ي مشارکت ايران اسلامي در پاسخ ابراز عقيده کرد: حرف ما اين است که در عرصه‌هاي مختلف عملکردهايي صورت گرفته که لطمات زيادي به کشور وارد کرده است. در عرصه‌ي مديريتي انحلال سازمان برنامه، در عرصه‌ي اقتصادي توزيع پول فله‌اي، در سياست خارجي شعار دادن در کنفرانس‌ها و يا اختلال در روابط با عربستان و رفتن پرونده به شوراي امنيت در عرصه‌ي فرهنگي بازنشسته کردن اجباري برخي اساتيد يا محروم کردن برخي دانشجويان دانشگاه‌ها و نيز برخي ديگر موارد نشان مي‌دهد بايد مسير مديريت کشور برگردد.

در ادامه پرسش ديگري درباره سلامت انتخابات مطرح شد و اينکه اصلاح‌طلبان چگونه مي‌توانند سلامت انتخابات را براي خود تضمين کنند که ميردامادي پاسخ داد: ما بايد خواست خود را در اين زمينه تکرار کنيم . صدا و سيما نيز بايد بي‌طرف باشد. ما به انتخاباتي با مشارکت مردمي بالا نياز داريم.

يکي ديگر از خبرنگاران پرسيد تاکيد آقاي مهندس موسوي بر متوقف نشدن غني‌سازي اورانيوم است. آيا دراين صورت روند قطعنامه‌هاي شوراي امنيت نيز متوقف خواهد شد يا خير؟ ميردامادي در پاسخ گفت: در بحث هسته‌يي از زمان مجلس ششم و دولت آقاي خاتمي نظر ما اين بود که غني‌سازي اورانيوم را بايد داشته باشيم اما روندي که در پيش مي‌گيريم نگران‌کننده نباشد . امروز هر دولتي که بيايد غني‌سازي را متوقف نمي‌کند بلکه بايد به دنبال ساز و کار اعتمادسازي باشد و راه‌حل نيز از همين نقطه بايد پيدا شود و براي دولتي که دولتي که بنايش حل مشکلات بين‌المللي است کار سختي نيست.

پرسش ديگري که مطرح شد اين بود که چه توصيه‌اي به کانديداي خود براي بهبود روابط با آمريکا داريد؟.

دبير کل جبهه‌ي مشارکت ايران اسلامي در پاسخ گفت: به نظر من دولت جديد آمريکا با دولت‌هاي گذشته متفاوت است و علاوه بر آن آقاي اوباما جايگاه متفاوتي با بوش دارد. بوش در جوامع بين‌الملل موقعيت خود را از دست داده بود اما دولت جديد مقبوليت خوبي در ميان مردم آمريکا و اروپا دارد و آمدن آقاي اوباما براي ما فرصت خوبي است، اما بايد اين نکته را هم در نظر داشته باشيم که مشکل ما با آمريکا به اين زودي‌ها حل نمي‌شود، بلکه به مدت معلوم نياز دارد و اگر دولتي داشته باشيم که نگاهش به سمت حل مساله با آمريکا باشد، مي‌تواند راهي براي مذاکره و حل مشکلات باقي‌مانده‌ي گذشته که يکي از آنها مساله‌ي هسته‌يي است پيدا کند. تصور من اين است که آقاي مهندس موسوي مي‌تواند اين کار را به خوبي انجام دهد و مديريت کند. ايشان نخست‌وزير بسيار موفقي بودند و با تيم ديپلماتيک قوي‌اي که دارند مي‌توانند مشکلات را حل کنند.

...............

همچنين به گزارش خبرنگار قلم نيوز، ميردامادي درباره ي علت حمايت از مهندس موسوي از طرف افرادي با ديدگاه هاي متفاوت، گفت: اينکه کانديداتوري مهندس موسوي مورد استقبال هر دو جناح قرارگرفته به اين دليل است که در هر دو جناح افراد حساس خطر مي‌کنند.

خبرنگار موج در مورد اصول گراي اصلاح طلب بودن مهندس موسوي با توجه به گفته وي که من اصلاح طلبي هستم که به اصول پايبند است، پرسيد. ميردامادي گفت: من در جايگاهي نيستم که اين را تعيين کنم. از خود موسوي بايد پرسيد و شما بايد از موضع گيري هاي ايشان استنباط کنيد که وي به کدام طيف تمايل دارند. هر چند که موسوي اصلاح طلبي است که به اصول خود که اتفاقا اصلاح طلبي هست مراجعه مي کند.

مير دامادي همچنان که در صحبت هاي ابتداي جلسه تاکيد کرده بود، در پي اصرار يک خبرنگار، مجددا گفت: ما در قبال حمايت از مهندس موسوي هيچ سهمي از دولت وي نمي خواهيم و در موضعي نيستيم که کساني را پيشنهاد کنيم.

وي با انتقاد از فضاي سياسي موجود گفت: الان فضايي حاکم است که افراد به حدي خود را قبول دارند که غير از خود را بيگانه قلمداد مي کنند که اگر بخواهند اين نوع نگاه را دنبال کنند نصف کشور بيگانه هستند!

ميردامادي با انتقاد از اصولي که به قول وي اصولگرايان در پيش گرفته اند، گفت: اين اصولگرايي نيست، آن ها مي خواهند اصول 30 سال پيش را اجرا کنند، اين منجمد شدن در 30 سال پيش است و الان زمان باز شدن يخ هاست.

وي با انتقاد از عملکرد صدا و سيما گفت: عملکرد صدا و سيما و سکوت آن در انتخابات سوال برانگيز است و صدا و سيما بايد بي طرف باشد. هر چند که بي طرفي اين سازمان نيز با توجه به برنامه ها و رويکردها ي در پيش گرفته زير سوال است.

خبرنگار ايرنا، استقبال از سفرهاي استاني احمدي نژاد را چشم گير خواند ولي ميردامادي در پاسخ گفت که سفر استاني و استقبال ها با توجه به فعاليت هاي دولت که مدرسه تعطيل مي کنند و به افراد هديه مي دهند مبناي راي نيست.

ميردامادي دولت جديد آمريکا را از جهتي حائز فرصت هايي خواند و در عين حال تصريح کرد: اما بايد در نظر بگيريم که مسائل ايران و آمريکا مسائلي نيستند که به سرعت حل مي شود و احتياج به مدت زمان معقول دارد. با توجه به سوابق درخشان مهندس موسوي در دولت شهيد رجايي به عنوان وزير امور خارجه و تيم قوي وي مي تواند امور سياست خارجي و ديپلماتيک را خوب به پيش ببرد.

خبرنگار راديو ژاپن سوالي در مورد ضرورت وجود ناظران خارجي در انتخابات آتي مطرح کرد که مير دامادي گفت: اگر نظارت داخلي و قانون اساسي درست اجرا شود سلامت انتخابات تضمين مي شود و در برخي موارد دولت ها به قدري به خود مطمئن هستند که ناظران خارجي نيز دعوت مي کنند!

مير دامادي همچنين گفت: در زمان امام(ره) ميزان بودن راي مردم مطرح بود اما الان با مي خواهند آنچه مد نظر خود است به دست آورند که اين ميزان کردن راي مردم است که اين اشکال اساسي است و ما خواهان تغيير آن هستيم.

وي درباره ي تناقض آمار منتشر شده از سوي سازمان ثبت احوال و مرکز آمار در مورد واجدان راي گفت: در حال حاضر اختلاف آماري بين اين دو نهاد 5 ميليون است که بايد تکليف اين قضيه را دولت حل کند چرا که هر دو نهاد دولتي هستند.

ميردامادي در پاسخ به سوال خبرنگار جمهوريت که از قول مسئولي که کميته ي صيانت از آرا را در راستاي اهداف بيگانه معرف کرده بود، گفت: اين از عجايب کشور ماست که افرادي که مي خواهند آرا و انتخابات شفاف باشد را در راستاي اهداف بيگانگان قلمداد کنيم. اين منع قانوني ندارد و در هيچ کجاي قانون از صيانت از آرا منع نشد.

وي در پاسخ به اصرار خبرنگار فارس که جوياي «دلايل عدم حمايت حزب مشارکت از کروبي» بود، با بيان اينکه پيش از اين به اين سوال پاسخ داده است، اما باز هم توضيح داد: مسئولين حزب در 30 استان بررسي هايي انجام داده بودند و مهندس موسوي را با ديدگاه هاي خود نزديکتر ديديم.

مير دامادي اجماع اصلاح طلبان را خواسته ي حزب دانست و گفت که البته اين خواسته ي ماست و اصراري بر آن نداريم.

سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي ادوار تحکيم وحدت

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .