تجمع خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان روز کارگر در تهران

 


گزارش‌ها از ايران حاکي از آزادي ۲۵ نفر از بازداشت‌شدگان مراسم روز جهاني کارگر، اول ماه مه، در پارک لاله تهران است. همزمان از تهران خبر مي‌رسد که خانواده‌هاي ده‌ها تن از بازداشت‌شدگان اين مراسم روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند و خواستار آزادي آنها شدند.

مراسم روز جهاني کارگر قرار بود به دعوت ۱۰ تشکل مستقل کارگري و با هدف درخواست براي بهبود شرايط زندگي ميليون‌ها کارگر که دستمزدشان زير خط فقر ۸۵۰ هزار تومان در ماه است، برگزار شود.

اين تشکل‌ها، همانند اتحاديه آزاد کارگران ايران و سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوس‌راني تهران و حومه، اين مراسم را با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران برنامه‌ريزي کرده بودند که برگزاري تظاهرات و تجمعات مسالمت‌آميز را مجاز مي‌داند.

نسرين ستوده، حقوقدان در تهران، در اين مورد به «راديو فردا» گفت:«برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در استفاده از يک حق مدني خود که بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسي مشروع شناخته شده است، به پارک مراجعه کرده بودند.»

اما به نوشته سايت جمهوريت، نزديک به محمد خاتمي، رئيس جمهوري سابق ايران، «کساني که در حال جمع شدن در ميدان آب‌نما بودند، پيش از آنکه پلاکاردهايشان را دربياورند و يا شعاري بدهند، با برخورد خشونت‌آميز پليس مواجه شدند ... به طوري که سر و صورت بسياري خونين شده بود.»

فعالان کارگري مي‌گويند که حدود دو هزار نفر قصد شرکت در مراسم روز جهاني کارگر را داشتند.

سايت « آفتاب نيوز»، نزديک به هواداران اکبر هاشمي رفسنجاني، نيز شمار شرکت‌کنندگان را بالغ بر يک هزار نفر تخمين زده است.

در اين حال، سايت‌هاي فعال در زمينه دفاع از حقوق کارگران، زنان و دانشجويان، شمار بازداشت‌شدگان را حدود ۱۵۰ نفر دانسته‌اند.

اتحاديه آزاد کارگران ايران در بيانيه‌اي به مناسبت آزادي ۲۵ نفر از بازداشت‌شدگان، به نقل از آنان نوشت: «آزادشدگان مورد ضرب و شتم و اهانت قرار گرفته اند و تا زمان آزادي، بازداشت شدگان بدون غذا در بازداشت نگه داشته شده بودند.»

تاکنون مقام‌هاي رسمي جمهوري اسلامي ايران در اينگونه موارد مطلبي نگفته و رسانه‌هاي رسمي نيز گزارشي را منتشر نکرده‌اند.

تنها در چند سايت، منتقد دولت محمود احمدي‌نژاد همانند «جمهوريت»، «آفتاب نيوز»، «نوروز» و «کلمه» و روزنامه «انديشه نو» نزديک به ميرحسين موسوي، نامزد انتخابات رياست جمهوري، گزارش‌هايي در مورد حوادث عصر روز جمعه نوشته شده است.

اتحاديه آزاد کارگران ايران که تعدادي از اعضاي آن، از جمله جعفر عظيم‌زاده، رئيس هيئت مديره آن، در پارک لاله بازداشت شدند، همچنين خبر داده که قرار وثيقه‌هاي سنگين، براي بازداشت‌شدگان تعيين شده است.

در اين ميان، خانواده‌هاي ۷۰ نفر از بازداشت‌شدگان در ساعت ۹ صبح روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند و ضمن درخواست آزادي فوري آنان، نسبت به تعيين وثيقه‌هاي سنگين براي آزادي بازداشت‌شدگان که از خانواده‌هاي کارگر و کم درآمد و حتي فاقد مسکن شخصي هستند، اعتراض کردند.

اکرم رحيم‌پور، همسر جعفر عظيم‌زاده، که به مقابل دادگاه انقلاب رفته بود، به «راديو فردا» گفت: «خبر درستي از وضعيت بازداشت‌شدگان نداريم. الان هم به همراه خانواده‌ها به مقابل دادگاه آمده‌ايم که از وضعيت آنها خبري دريافت کنيم، اما حتي اجازه ايستادن در اينجا را نمي‌دهند.»

وي افزود که وثيقه‌هاي سنگيني براي آزادي بازداشت‌شدگان تعيين شده است.

همسر اين فعال کارگر زنداني به اين پرسش که آيا اتهامي براي بازداشت ده‌ها نفر در پراک لاله ذکر شده است، پاسخ منفي داد و اضافه کرد: «فعلاً هيچ اتهامي را عنوان نکرده‌اند.»

در اين ميان، بر اساس بيانيه اتحاديه آزاد کارگران ايران، اعتراض خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان، با پاسخ دادگاه انقلاب مواجه شده که گفته است: «اين افراد مشکل امنيتي دارند و حتي اگر وثيقه‌ها را هم تهيه کنند، بازداشت‌شدگان حداقل تا يک هفته ديگر در بازداشت خواهند بود.»

«مشکلات فراوان ايران در نشست سال جاري سازمان بين‌المللي کار»

بازداشت‌هاي مراسم روز جهاني کارگر در ايران با انتقاد سازمان‌هاي کارگري، مدني و حقوق بشري مواجه شده است.

مهدي کوهستاني‌نژاد، مشاور کنفدراسيون بين‌المللي اتحاديه‌هاي کارگري و عضو کنگره کار کانادا، از تأثير منفي برخورد حکومت جمهوري اسلامي ايران با فعالان کارگري در جهان سخن گفت و اظهار داشت: «تأثيري که اينگونه اقدامات در چند سال گذشته در سطح جهان، از جمله سازمان بين‌المللي کار، آي ال او، اتحاديه‌هاي کارگري داشته، اين بوده است که آنها در مورد ايران بر دولت‌هاي کشورهاي جهان فشار وارد مي‌کنند و مردم اين کشورها را از آنچه در ايران مي‌گذرد، آگاه مي‌کنند.»

آقاي کوهستاني‌نژاد پيش‌بيني کرد که دولت ايران در نشست سال جاري آي ال او با مشکلات فراواني مواجه مي‌شود، چرا که به گفته او، توجه بيشتري به مسايل ايران خواهد شد.

کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه‌اي حمله نيروهاي امنيتي و انتظامي به شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگداشت روز جهاني کارگر را مورد انتقاد قرار داد و آن را خشونت‌بار خواند.

هادي قائمي، سخنگوي کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران، گفته است:« اين حملات زشت و سبعانه، مظهر توهين کامل به کارگران و بي‌اعتنايي تمام عيار دولت ايران به الزامات دولت در حفاظت از حقوق کارگران است.»

کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران در بيانيه خود خواستار آزادي فوري فعالان کارگري بازداشت شده در روز جمعه و نيز ساليان اخير مانند منصور اسانلو، ابراهيم مددي، فرزاد کمانگر و غالب حسيني شد که به خاطر فعاليت‌هاي اتحاديه‌اي خود در زندان به سر مي‌برند.

کميته پيگيري بازداشت‌هاي خودسرانه نيز روز شنبه با انتشار بيانيه‌اي در مورد بازداشت‌هاي هفته‌هاي اخير در ايران، از بازداشت ده‌ها نفر در مراسم روز جهاني کارگر در تهران انتقاد کرد.

همچنين اتحاديه آزاد کارگران ايران در نامه‌اي به کنفدراسيون بين‌المللي اتحاديه‌هاي کارگري، فدراسيون جهاني کارگران حمل و نقل، فدراسيون آموزش بين‌الملل و فدراسيون بين‌المللي کارگران صنايع مواد غذايي، کشاورزي و خدمات خواستار حمايت گسترده‌تر اتحاديه‌هاي کارگري در جهان از کارگران و فعالان کارگري در ايران شد که منجر به آزادي سريع کارگران بازداشتي شود.

بهروز کاروني

راديو فردا

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .