جنبش صلح آلمان: تهديدهاي نظامي بس است!

 

 

برخي از شخصيت‌هاي علمي و پژوهشي جنبش صلح آلمان با انتشار بيانيه‌اي با عنوان "ما درباره‌ي تهديدهاي جنگي اسرائيل عليه ايران هشدار مي‌دهيم" از دولت‌آلمان خواسته‌اند، ارسال آتي زيردريايي ‌به اسرائيل رامتوقف سازد.

دويچه وله: جمعي از شخصيت‌هاي جنبش صلح آلمان، طي بيانيه‌اي که روز سوم اوت منتشر شده، نگراني خود را از احتمال وقوع حمله‌ي اسرائيل به ايران ابراز داشتند. اين بيانيه که با عنوان "ما درباره‌ي تهديدهاي جنگي اسرائيل عليه ايران هشدار مي‌دهيم" به چاپ رسيده، به "تدارکات جدي‌اي" اشاره مي‌کند که روزنامه‌ي تايمز، چاپ لندن، در شماره‌ي ۱۶ ژوئيه‌ي خود از آن‌ها ياد کرده است. از جمله‌ي اين تدارکات، جابه‌جايي راکت‌هاي جنگي، حرکت زيردريايي‌هايي که از سوي آلمان به اسرائيل تحويل داده شده به‌سوي درياي سرخ و انجام تمرين‌هاي جنگي در پايگاه‌هاي آمريکايي در صحراي نوادا و واشنگتن است. نويسندگان اين بيانيه‌، انتشار "خبرهايي که اسرائيل هر هفته در باره‌ي تهديدهاي جديد ايران" به جهان مخابره مي‌کند، را نيز بخشي از اين تدارکات مي‌دانند.

جو سنگين پيش از جنگ

امضاکنندگان اين بيانيه، سپس به "شايعه‌پراکني‌هاي اسرائيل" اشاره مي‌کنند که مدعي‌است، معاون رئيس‌جمهور آمريکا، جو بايدن، براي حمله به پايگاه‌هاي اتمي ايران " به اسرائيل چراغ سبز نشان داده است". آن‌ها مي‌نويسند، با اين که رئيس‌جمهور آمريکا، با اين امر مخالفت کرده است، ‌«باز هم وزير دفاع اسرائيل، اهود باراک، در گفت‌وگويي با وزير دفاع آمريکا که در تاريخ ۲۶ ژوئيه درباره‌ي کشمکش اتمي با ايران صورت گرفت، مصرانه از او خواسته است، امکان حمله به اين کشور را منتفي نداند.»

نويسندگان اين بيانيه در بخش ديگري از آن به موضع ايران در قبال اسرائيل مي‌پردازند و مي‌نويسند که ايران هم با تهديدهاي خود عليه اسرائيل به عنوان نيروي اشغالي در کرانه‌ي باختري رود اردن، "به جو پيش از جنگ" دامن مي‌زند.

گريز از فشار

امضاکنندگان اين بيانيه سپس به بررسي سياست "دولت دست راستي نتانياهو ـ ليبرمن" مي‌پردازند و در رابطه با "تشديد حملات تهديد‌آميز" عليه ايران، اين پرسش را مطرح مي‌کنند که آيا اين امر، مانوري براي گريز از فشاري که آمريکا بر اين کشور وارد مي‌سازد، نيست؟ به نظر نويسندگان اين بيانيه، رئيس‌جمهور آمريکا که صريحاً طرفدار سياست "ايجاد دو دولت در خاورميانه" است، اسرائيل را براي پذيرش اين سياست زير فشار قرار داده است.

نقش آلمان و پي‌آمدهاي حمله

در بيانيه‌ي برخي از شخصيت‌هاي جنبش صلح آلمان، هم‌چنين به نقش اين کشور اشاره‌ شده و آمده است که آلمان با ارسال زيردريايي‌هاي نوع "دلفين" و راکت‌هاي مربوط به آن به اسرائيل، عملاً به‌طور غيرمستقيم از اين کشور جانبداري کرده است. امضاکنندگان اين بيانيه سپس، به شرح "پي‌آمدهاي فاجعه‌برانگيز" حمله‌ي احتمالي به ايران پرداخته و نوشته‌اند که اين حملات ممکن است:

ـ به سرايت بحران به ساير نقاط منطقه بيانجامد،

ـ نيروهاي افراط گرا و بنياد‌گرا در منطقه را تقويت کند،

ـ جنبش نوين دموکراسي‌خواهي در ايران را صدمه زند و

ـ نيروهاي ديکتاتوري مذهبي را تثبيت کند.

به نظر نويسندگان اين بيانيه، پي‌آمدهاي حملات اسرائيل به ايران براي خاورميانه و مرکزي نيز غيرقابل پيش‌بيني است: فروپاشي دولت، جنگ داخلي، تعميق خصومت و کشمکش‌هاي فرهنگي بين جهان اسلام و غرب مي‌تواند از جمله‌ي اين پي‌آمدها باشد.

امضاکنندگان اين بيانيه، معتقدند که حمله‌ي اسرائيل هم‌چنين ممکن است به شکست سياست اوباما در برقراري گفت‌وگو با ايران و بازگشت سياست خطرناک محافظه‌کاران نوين در جهان بيانجامد. اين نويسندگان، پس از برشماري پي‌آمدهاي احتمالي، نتيجه مي‌گيرند: «اين پي‌آمدها به سود هيچ کس، نيست، از جمله آلمان.»

اين نويسندگان، سپس ادعاي نابودي اسرائيل از سوي ايران را "غير منطقي" خوانده‌اند. اينان استدلال مي‌کنند: «حمله‌ي هسته‌اي ايران به اسرائيل، به معناي نابودي خود ايران نيز هست.»

منع ارسال سلاح

امضاکنندگان اين بيانيه در پايان آن از کشورهاي اسرائيل، آمريکا و ايران خواسته‌اند، از تهديد‌هاي لفظي و نظامي بپرهيزند و آمادگي خود را براي حل کشمکش‌هاي موجود از راه انسان‌دوستانه و متمدنانه اعلام کنند. اينان نوشته‌اند‌. «ما سياست "هيچ امکاني منتفي نيست" را قاطعانه رد مي‌کنيم.» اين نويسندگان، هم‌چنين از دولت آلمان خواسته‌اند، ارسال آتي زيردريايي ‌به اسرائيل و هم‌چنين ارسال هرگونه سلاح به مناطق بحراني خاورنزديک و ميانه را متوقف سازد‌و تمام امکانات خود را براي حل نهايي کشمکش بين ايران و اسرئيل به کار‌گيرد.

اين بيانيه، از جمله از سوي سخنگوي کميته‌ي حمايت از قانون اساسي و دموکراسي آلمان، آندرئاس بورو، و سخنگوي کميته‌ي فدرال "پيشنهادهاي صلح"، پتر شاتروتينسکي، امضا شده است.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .