آمادگي آمريکا براي همکاري با روسيه درباره سپر دفاع ضدموشکي


دولت باراک اوباما آماده‌ي سازش با روسيه بر سر سپر دفاع موشکي و گسترش ناتو به شرق است، اما در ازاي آنها خواهان همکاري روسيه با غرب در افغانستان و نيز مناقشه‌ي اتمي با ايران است.

ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه (۱۳ فوريه / ۲۵ بهمن ۱۳۸۷) در مسکو گفت، دولت جديد ايالات متحده‌ي آمريکا آماده است با روسيه در طرح سپر دفاع موشکي اروپا همکاري کند.

معاون وزير امور خارجه آمريکا پنجشنبه‌ي گذشته وارد مسکو شد. بنابر گزارش خبرگزاري‌ها، هدف سفر برنز به مسکو جلب همکاري‌هاي روسيه در رساندن تدارکات نيروهاي ناتو در افغانستان و نيز برنامه‌ي اتمي ايران است.

برنز در مسکو گفت، آنچه که به دولت باراک اوباما مربوط مي‌شود، آمريکا براي شکل جديدي از همکاري با روسيه در زمينه‌ي سپر دفاع موشکي اروپا آمادگي دارد. به گفته‌ي معاون وزير خارجه‌ي آمريکا، «بحث بر سر شکل‌بندي جديدي از دفاع موشکي است که در آن هم از امکانات روسيه و هم ناتو استفاده شود.»

به گزارش خبرگزاري رويترز، سفارت آمريکا در مسکو گزارش‌هاي رسانه‌هاي بين‌المللي از اظهارات معاون وزير خارجه‌ي آمريکا را تاييد کرده است. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه‌ي روسيه با خشنودي از اظهارات ويليام برنز ياد کرد و گفت، ويليام برنز سخن درستي گفته است.

هفته‌ي گذشته، جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريکا در کنفرانس امنيتي مونيخ با لحن ملايمي نسبت به مسکو صحبت کرد و از روسيه دعوت کرد درباره‌ي سپر دفاع موشکي با واشنگتن به گفت‌وگو بنشيند. مسکو نيز از رويکرد جديد واشنگتن استقبال کرد.

مسکو مخالف استقرار سامانه‌ي دفاع ضدموشکي در خاک لهستان و جمهوري چک است. دولت بوش مي‌گفت، اين سامانه‌ي موشکي براي دفاع از اروپا در برابر راکت‌هاي شليک شده از کشورهايي نظير کره شمالي و ايران طراحي شده است، اما روسيه چنين استدالي را نمي‌پذيرد و معتقد است، طرح سپر دفاع ضد موشکي تنها روسيه را هدف گرفته است. علاوه‌براين، روسيه مخالف گسترش ناتو به سوي شرق و به طور مشخص عضويت اوکراين و گرجستان در ناتو است.

هماهنگي مسکو و واشنگتن درباره ايران

به نظر مي‌رسد دولت باراک اوباما در اين دو زمينه آماده‌ي سازش با روسيه است، اما در ازاي آنها خواهان همکاري روسيه با غرب در افغانستان و نيز مناقشه‌ي اتمي با ايران است.

خطوط تامين تدارکاتي سربازان ناتو در افغانستان از طريق پاکستان در معرض حملات مدام شبه‌نظاميان طالبان است. پايگاه‌هاي هوايي مورد استفاده‌ي آمريکا در کشورهاي آسياي ميانه در اثر فشارهاي مسکو يا با محدوديت روبروست و يا در حال بسته‌شدن هستند. در مناقشه‌ي اتمي با ايران نيز روسيه از ايران حمايت مي‌کند و نقشي بازدارنده در برابر غرب دارد. اکنون به نظر مي‌رسد شرايط براي يک "معامله" ميان مسکو و واشنگتن آماده شده است.

دو روز پيش از اين، هيلاري کلينتون، وزير خارجه‌ي آمريکا در اظهاراتي صريح، طرح سپر دفاع ضد موشکي را به برنامه‌ي اتمي ايران و رفتار مقام‌هاي ايران در اين مناقشه مربوط دانست.

به نظر مي‌رسد رفتار روسيه در برابر ايران حتي پيش از اعلام علني ارتباط طرح سپر دفاع موشکي اروپا با برنامه‌ي اتمي ايران، تغيير کرده است. رئيس شرکت روسي "اتم استروي اکسپورت" که در حال تکميل نيروگاه بوشهر است، هفته‌ي گذشته اعلام کرد، راه‌اندازي اين نيروگاه دستکم ۱۶ ماه ديگر به تاخير افتاده است. در حالي که پيش از اين زمان بهره‌برداري اين نيروگاه، پاييز امسال (آذر ۱۳۸۷) اعلام شده بود.

تحليل‌گران مي‌گويند، به‌رغم خط مشي متفاوت رئيس‌جمهور جديد آمريکا در برابر ايران و آمادگي واشنگتن براي گفت‌وگوي مستقيم با تهران، دولت ايران بسيار بيش از گذشته زير فشار غرب براي دست برداشتن از فعاليت‌هاي حساس اتمي خود قرار خواهد گرفت.

دویچه‌ وله
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .