مراسم روز كارگر كه بنابر دعوت تشكلهاي كارگري قرار بود در پارك لاله برگزار شود

 با يورش بيش از ۵ هزار نفر از نيروهاي انتظامي تهران بزرگ به هم خورد

‫گردهمايي روز جهاني کارگر به خشونت کشيده شد: بازداشت حدود ۱۵۰ نفر از مردم و فعالان کارگري و اجتماعي ‫

 

گردهمايي روز جهاني کارگر به خشونت کشيده شد. به مناسبت روز جهاني کارگر کميته برگزاري مراسم اول ماه مه( کميته پيگيري ايجاد تشکل‌هاي آزاد کارگري /سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه/ سنديکاي کارگران نيشکر هفت تپه/ اتحاديه آزاد کارگران ايران/ هيأت مؤسس بازگشايي کارگران نقاش و تزيئنات ساختمان/ کانون مدافعان حقوق کارگر/ شوراي همکاري فعالين و تشکل هاي کارگر / کميته هماهنگي براي کمک به ايجاد تشکل هاي کارگري/ شوراي زنان/ جمعي از فعالين کارگري) از همگان دعوت کرده بود که روز جمعه 11 ارديبهشت ساعت 5 بعدازظهر آن روز در ميدان آب نماي پارک لاله گرد آيند. آنها خواسته هاي خود را نيز پيش تر با انتشار فراخوان گردهمايي روز کارگر منتشر کرده بودند.

اما بعداز ظهرجمعه، کساني که در حال جمع شدن در ميدان آبنما بودند پيش از آنکه پلاکاردهايشان را دربياورند و يا شعاري بدهند با برخورد خشونت آميز پليس مواجه شدند. به گفته حاضران ماموران پليس با خشونت بسيار به مردم حمله مي کردند به طوري که سر وصورت بسياري خونين شده بود، حتي پليس هاي مرد به شدت زنان را به ويژه فاطمه شاه نظري يکي از فعالان کارگري را کتک زدند.

پليس پس از حمله به شرکت کنندگان تعداد بسياري را بازداشت کرد و ابتدا به کلانتري وصال در خيابان انقلاب منتقل کرد. سپس زنان بازداشت شده را که 19 نفر بودند به بازداشتگاه وزرا منتقل کردند. به گفته ماموراني که زنان را منتقل مي کردند تعداد مردان بازداشت شده 150 نفر ذکر شدو برخي ديگر از ماموران تعداد را 80 نفر ذکر کردند. از وضعيت مردان بازداشت شده خبر دقيقي در دست نيست. گفته مي شود که عده اي را به اوين و عده اي ديگر را به بازداشت گاه هاي نيروي انتظامي منتقل کرده اند.

تاکنون از ميان اسامي رسيده بازداشتي تعدادي از آنها اعضاي تشکل هاي شوراي همکاري، کميته هماهنگي ايجاد تشکل هاي کارگري، اتحاديه آزاد کارگران، کانون مدافعان حقوق کارگر، کميته پي گيري از جمله مريم حاج محسن، پروانه قاسميان، فاطمه شاه نظري، شريفه، محمد فرجي، بهروز خباز، جعفر عظيم زاده، زانيار احمدي، محمد اشرفي، علي رضا تقفي ، محسن تقفي ، سعيد مقدم وسعيد يوزي هستند و همچنين از اعضاي کمپين يک ميليون امضا نيکزاد زنگنه، اميريعقوبعلي، کاوه مظفري ، پورياپوشتاره، طاها ولي زاده جزو بازداشت شد گان هستند.

 

***

اطلاعيه شماره يک کميته برگزاري مراسم اول ماه مه ۸۸

جمعه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۱ مه ۲۰۰۹

کميته ي برگراري مراسم اول ماه مه سال ۸۸ ضمن آفرين و تبريک به جنبش کارگري ايران براي اين موفقيت بي نظير براي برگزاري مراسم مشترک توسط گروه هاي مختلف کارگري، و با قلمداد اين حرکت مشترک و متحدانه به عنوان نقطه ي عطفي در مبارزات جنبش کارگري ايران،و ضمن اعلام شکست تلاش هاي حاکميت براي جلوگيري از اين حرکت متحدانه، مراتب تنفر و انزجار خود را از سرکوب وحشيانه ي مراسم امروز اعلام ميدارد و ضمن محکوم کردن اين اقدام غير انساني و وحشيانه خواستار آزادي بي قيد و شرط تمامي دستگير شدگان مي باشد.
به مناسبت روز جهاني کارگر،اول ماه مه – يازده ارديبهشت – بنا به فراخوان تشکل هاي مستقل جنبش کارگري ايران که خواسته ها و مطالبات کارگران ايران در آن قيد شده بود،امروز جمعه، ساعت ۵ عصر، با حضور تعداد زيادي از کارگران، فعالين کارگري، خانواده هاي کارگران و مردمي که بنا به فراخوان در محل پارک لاله و در اطراف ميدان آب نماي آن تجمع کرده بودند، مراسم روز جهاني کارگر و حضور براي اصرار بر خواسته هاي کارگران – مندرج در فراخوان و قطعنامه ي آن – انجام گرفت.
نيروهاي امنيتي که از روزهاي قبل با احضار، تماس هاي تلفني دائم، و تعقيب کارگران و فعالين کارگري قصد ايجاد رعب و وحشت براي ممانعت از برگزاري مراسم را داشتند، امروز در پوشش نيروهاي انتظامي و تعداد زيادي نيروهاي لباس شخصي اطلاعاتي، از ساعت ها پيش در محل پارک لاله مستقر شده بودند.
از طرفي نيروهاي حراست برخي شرکت ها و کارخانه ها –از جمله شرکت واحد- نيز در تجمع حضور داشتند تا با شناسايي کارگران فعال آن واحد کارگري، آنان را به نيروهاي امنيتي معرفي کنند.همچنين نيروهاي اطلاعاتي به طور گسترده از شرکت کنندگان در مراسم فيلم برداري ميکردند.
حضور گسترده ي شرکت کنندگان در مراسم خشم نيروهاي امنيتي که تمام تلاش خود را کرده بودند تا مراسم شکل نگيرد را برانگيخت.
بلافاصله پس از شروع مراسم و در حالي که شعارهاي "زنده باد جنبش کارگري! " و " کارگر اتحاد اتحاد! " سر داده شد،نيروهاي امنيتي افسار گسيخته و خشمگين به جمعيت شرکت کننده حمله ور شدند.بسياري از مردم با باتوم و شوک الکتريکي مورد هجوم قرار گرفتند.برخي را چند نفره مورد محاصره قرار دادند و با کتک و ضربات باتوم به زمين انداخته و با فحش و ضربات پياپي مشت و لگد به انان حمله ور شدند.پليس نوعي گاز سرفه آور و سوزاننده ي چشم در اطراف ميدان آب نما پراکند.
بعضي از مردم به درگير شدن با گروه حمله کننده که قصد دستگيري آنان را داشت پرداختند.تعداد کثيري از اين نيروها با هجوم گروه هاي چند نفره، اقدام به پراکنده کردن خانواده هاي حاضر در محل و بسياري از شرکت کنندگان کردند.
شمار بسياري از کارگران و شرکت کنندگان در مراسم، پس از ضرب و شتم و در مورد تعداد زيادي با کوبانيدن سر و صورتشان به ديواره و نرده هاي اطراف حوض و خونين کردن انان،دستگير شدند.
نيروهاي امنيتي حتي پس از حمله ي گسترده به شرکت کنندگان، در خارج ار پارک لاله، و در خيابان هاي اطراف تعداد زيادي از مردم را بازداشت کردند.
در خلال اين مراسم بيش از يکصد و پنجاه نفر – از زن و مرد و رده هاي سني جوان تا سالمند- با وحشيانه ترين روش ها دستگير شده اند و اکنون در بازداشت به سر ميبرند.
کميته ي برگراري مراسم اول ماه مه سال ۸۸ ضمن آفرين و تبريک به جنبش کارگري ايران براي اين موفقيت بي نظير براي برگزاري مراسم مشترک توسط گروه هاي مختلف کارگري، و با قلمداد اين حرکت مشترک و متحدانه به عنوان نقطه ي عطفي در مبارزات جنبش کارگري ايران،و ضمن اعلام شکست تلاش هاي حاکميت براي جلوگيري از اين حرکت متحدانه، مراتب تنفر و انزجار خود را از سرکوب وحشيانه ي مراسم امروز اعلام ميدارد و ضمن محکوم کردن اين اقدام غير انساني و وحشيانه خواستار آزادي بي قيد و شرط تمامي دستگير شدگان مي باشد.
(اخبار و اطلاعيه هاي تکميلي متعاقبا اعلام خواهد شد)

تهران – پارک لاله- يازده ارديبهشت
کميته ي برگزاري مراسم اول ماه مه ۸۸

- سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
- سنديکاي کارگران نيشکر هفت تپه
- اتحاديه آزاد کارگران ايران
- هيات بازگشايي سنديکاي کارگران نقاش و تزيينات ساختمان

- شوراي همکاري فعالين و تشکل هاي کارگري:
- کميته پيگيري براي ايجاد تشکل هاي آزاد کارگري
- کميته هماهنگي براي کمک به ايجاد تشکل هاي کارگري
- جمعي از فعالين کارگري
- شوراي زنان
- کانون مدافعان حقوق

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .