قطعنامه کارگران ايران به مناسبت اول ماه مه روز جهاني کارگر

 

اول ماه مه روز همبستگي بين المللي طبقه کارگر و روز جوش و خروش کارگران در سراسر جهان براي رهايي از مشقات نظام سرمايه داري و بيان خواسته هاي آنان جهت برپايي دنيايي عاري از ستم و استثمار است .

امسال ما کارگران مراسم اول ماه مه را در شرايطي برگزار مي کنيم که نظام سرمايه داري در گرداب يک بحران عظيم اقتصادي ويران کننده تري فرورفته است و در حال دست و پا زدن براي نجات خويش از آن به سر مي برد .

بحران عظيم اقتصادي موجود و عجز دولت هاي سرمايه داري در مهار آن و سر ريز کردن بار اين بحران بر دوش کارگران جهان ، بيش از پيش گنديدگي اين نظام را پس از فروپاشي بلوک شرق و ادعاي پايان تاريخ به نمايش گذاشت و ضرورت برپايي دنيايي فارغ از مناسبات ضد انساني نظام سرمايه داري را به مثابه يگانه راه خلاصي بشريت از مصائب موجود در برابر کارگران وبشريت متمدن قرار داد .

اين بحران و تبعات ويرانگر آن بر زندگي و معيشت کارگران در سراسر جهان تا آنجا که به ايران مربوط مي شود و بر خلاف بهانه تراشي هاي کارفرمايان و تبليغات قلم به دستان سرمايه ، هنوز سايه شوم خود را بر زندگي و معيشت روزمره کارگران در ايران نگسترانيده است و از نظر ما بيشترين مصائب و مشقاتي که امروزه ما کارگران با آنها دست به گريبانيم بيش از هر چيز حاصل سيطره اقتصادي ، اجتماعي و عملکرد سرمايه داري حاکم بر ايران است .

دستمزدهاي به شدت زير خط فقر ، اخراج و بيکار سازي گسترده کارگران ، عدم پرداخت به موقع دستمزد ميليون ها کارگر، تحميل قرار دادهاي موقت و سفيد امضاء و حاکم کردن شرکت هاي پيمانکاري بر سرنوشت کارگران و بازداشت و زنداني کردن آنان تا سرکوب تشکل ها و اعتراضات کارگري و اجراي احکام قرون وسطايي شلاق عليه کارگران و رايج کردن فرم قراردادهاي برده وار جديد، مصائب و بي حقوقي هايي نيستند که با وقوع بحران در اقتصاد جهاني وارد ايران شده باشند .اين وضعيت سال هاست که ادامه دارد و هر ساله بر عمق و دامنه آن افزوده مي شود .

ما کارگران در مقابل اين وضعيت بغايت ضد انساني و گسترش عمق و دامنه آن سکوت نخواهيم کرد و اجازه نخواهيم داد بيش از اين حق حيات و هستي ما را به تباهي بکشانند . ما توليد کنندگان اصلي ثروت و نعمت در جامعه هستيم و حق مسلم خود مي دانيم تا با بالاترين استاندارد هاي حيات بشر امروز در آسايش و رفاه زندگي کنيم .

داشتن يک زندگي انساني حق مسلم ماست و ما براي تحقق آن تمامي موانع پيش روي خود را با برپايي تشکل هاي مستقل از دولت و کارفرما و با اتکا به قدرت همبستگي مان از سر راه خويش بر خواهيم داشت .
در اين راستا ما کارگران امروز يک پارچه و متحد ، مطالبات زير را به عنوان حداقل خواسته هاي خود فرياد مي زنيم و خواهان تحقق فوري اين مطالبات هستيم

۱- تامين امنيت شغلي براي همه کارگران و لغو قراردادهاي موقت و سفيد امضاء و برچيده شدن فرم هاي جديد قراردادکار

۲-ماحداقل دستمزد تصويب شده ازسوي شوراي عالي کار را تحميل مرگ تدريجي برميليون ها خانواده کارگري مي دانيم ومصرانه خواهان افزايش فوري حداقل دستمزدها براساس اعلام نظرخود کارگران ازطريق نمايندگان واقعي و تشکل هاي مستقل کارگري هستيم .

۳-برپايي تشکل هاي مستقل کارگري ، اعتصاب ، اعتراض ، تجمع و آزادي بيان حق مسلم ماست و اين خواسته ها بايد بدون قيد و شرط به عنوان حقوق خدشه ناپذير اجتماعي کارگران به رسميت شناخته شوند .

۴-دستمزدهاي معوقه کارگران بايد فورا” و بي هيچ عذر و بهانه اي پرداخت شود و عدم پرداخت آن بايستي به مثابه يک جرم قابل تعقيب قضائي تلقي گردد و خسارت ناشي از آن به کارگران پرداخت گردد.
۵-اخراج و بيکار سازي کارگران به هر بهانه اي بايد متوقف گردد و تمامي کساني که بيکار شده اند و يا به سن اشتغال رسيده و آماده به کار هستند بايد تا زمان اشتغال به کار از بيمه بيکاري متناسب با يک زندگي انساني برخوردار شوند .

۶-ما خواهان برابري حقوق زنان و مردان در تمامي شئونات زندگي اجتماعي و اقتصادي و محو کليه قوانين تبعيض آميز عليه آنان هستيم .

۷- ما خواهان برخورداري تمامي بازنشستگان از يک زندگي مرفه و بدون دغدغه اقتصادي هستيم و هرگونه تبعيض در پرداخت مستمري بازنشستگان را قويا” محکوم مي کنيم .

۸-ما ضمن اعلام حمايت قاطعانه از مطالبات معلمان به عنوان کارگران فکري ، پرستاران و ساير اقشار زحمتکش جامعه ، خود را متحد آنها مي دانيم و خواهان تحقق فوري مطالبات آنان و لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر هستيم .
۹- از آنجا که کارگران فصلي و ساختمان به طور کامل از هرگونه قوانين تامين اجتماعي محروم هستند ، ما از اعتراضات اين بخش از طبقه کارگر براي رسيدن به حقوق انساني آنها دفاع مي کنيم .

۱۰-سيستم سرمايه داري عامل کار کودکان است و تمامي کودکان بايد جداي از موقعيت اقتصادي و اجتماعي والدين ، نوع جنسيت و وابستگي هاي ملي و ن‍‍ژادي و مذهبي از امکانات آموزشي ، رفاهي و بهداشتي يکساني برخوردار شوند.

۱۱-ما خواهان آزادي کليه کارگران زنداني از جمله منصور اسالو و ابراهيم مددي و لغو کليه احکام صادره و توقف پيگرد هاي قضايي و امنيتي عليه فعالين کارگري هستيم .
۱۲- ما بدينوسيله پشتيباني خود را از تمامي جنبش هاي آزادي خواهانه و برابري طلب همچون جنبش دانشجويي و جنبش زنان اعلام مي داريم و دستگيري ، محاکمه و به زندان افکندن فعالين اين جنبش ها را قويا” محکوم مي کنيم .

۱۳-ما بخشي از طبقه کارگر جهاني هستيم و اخراج و تحميل بي حقوقي مضاعف بر کارگران مهاجر افغاني و ساير مليت ها را به هر بهانه اي محکوم مي کنيم .

۱۴-ما ضمن قدرداني از تمامي حمايت هاي بين المللي از مبارزات کارگران در ايران و حمايت قاطعانه از اعتراضات و خواسته هاي کارگران در سراسر جهان خود را متحد آنان مي دانيم و بيش از هر زمان ديگري بر همبستگي بين المللي طبقه کارگر براي رهايي از مشقات نظام سرمايه داري تاکيد مي کنيم .
۱۵- اول ماه مه بايد تعطيل رسمي اعلام گردد و در تقويم رسمي کشور گنجانده شود و هر گونه ممنوعيت و محدوديت برگزاري مراسم اين روز ملغي گردد .


زنده باد اول ماه مه
زنده باد همبستگي بين المللي طبقه کارگر
۱ مه ۲۰۰۹
۱۱ارديبهشت۱۳۸۸

کميته برگزاري مراسم روز جهاني کارگر
سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
سنديکاي کارگران نيشکر هفت تپه
اتحاديه آزاد کارگران ايران
هيئت بازگشايي سنديکاي کارگران نقاش و تزئينات ساختمان
کانون مدافعان حقوق کارگر
شوراي همکاري تشکل ها و فعالين کارگري:
- کميته پيگيري ايجاد تشکل هاي کارگري
- کميته هماهنگي براي کمک به ايجاد تشکل هاي کارگري
- شوراي زنان
- جمعي از فعالين کارگري

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .