واکنش ها به سخنان هاشمي رفسنجاني در ايران

 

در حالي که چهره ها و احزاب جناح اصلاح طلب ايران از سخنان اکبر هاشمي رفسنجاني در نمازجمعه ۲۶ تير استقبال کرده اند، رسانه ها و چهره هاي هوادار دولت از اين سخنان انتقاد مي کنند.

اسماعيل گرامي مقدم، سخنگوي حزب اعتماد ملي که مهدي کروبي دبيرکل آن است، به بي بي سي فارسي گفت که آقاي هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه "در ميانه جريانات سياسي" ايستاد و کوشيد کف مطالبات دو طرف را مطرح کند.

به گفته آقاي گرامي مقدم، يک طرف انتظار دارد مشروعيت انتخابات و دولت برآمده از آن توسط رقيبان پذيرفته شود و طرف ديگر، اين انتخابات را مخدوش مي داند و معتقد است که دولت مشروع نيست.

او گفت: "آقاي هاشمي براي اينکه کشور و نظام از اين بحران خارج شود، گفتند که در چنين شرايطي به وحدت نياز داريم و مطالباتي را مطرح کردند که در ميانه مطالبات اصلي دو طرف قرار دارد".

به گفته او "آزادي زندانيان سياسي"، "ايجاد فضاي آزاد سياسي و مطبوعاتي" و "قانونگرايي" که در پيشنهادهاي آقاي هاشمي رفسنجاني مطرح شد، "کف" اين مطالبات است.
'نقطه عطف'

جبهه مشارکت ايران اسلامي هم با انتشار بيانيه اي از "حضور ميليوني مردم تهران" در نمازجمعه اين هفته تشکر کرد و نوشت: "آنچه از زبان خطيب محترم جمعه، آيت الله هاشمي رفسنجاني جاري شد و راهکارهاي ايشان مي تواند نقطه شروعي باشد که حاکميت با اجابت از آنها گامي به سوي بازسازي اعتماد از دست رفته بردارد".

غلامحسين کرباسچي، دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي و رئيس ستاد انتخاباتي آقاي کروبي هم در مقاله اي در شماره روز شنبه ۲۷ تيرماه روزنامه "اعتماد ملي" که بر روي اينترنت منتشر شده، نماز جمعه ديروز را "نقطه عطف ديگري در تاريخ کشور و انقلاب" خوانده و با اشاره به درگيري هاي روز جمعه نوشته است: "برخي گروه ها کوشيدند زمينه اي فراهم کنند تا سخنان آقاي هاشمي... تحت تأثير خبرهاي ديگر قرار گرفته و انعکاس کمتري داشته باشد".

آقاي کرباسچي نوشته است که آقاي هاشمي رفسنجاني با سخنانش نشان داده که "مردم در ميان مسئولان عالي رتبه نظام تنها نيستند" و در شرايطي که "به نظر مي رسد ديگر گوشي از مسئولان، شنيدار پيام مردم نيست"، راهکار حل بحران را ارائه داده است.

به نوشته آقاي کرباسچي: "هاشمي طرف مردم ايستاد و سعي کرد حلقه واسطه باشد ميان آنها و حکومت".

صادق زيباکلام هم در مقاله ديگري در همان شماره روزنامه "اعتماد ملي" نوشته است که آقاي هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه نشان داد که در "مديريت بحران" توانايي دارد و مي تواند "کشتي نظام را از ميان امواج و صخره ها به سلامتي عبور دهد".

آقاي زيباکلام نوشته "نفس اينکه او (آقاي هاشمي رفسنجاني) به خواست و اراده ارکان قدرت تن نداد و مهر تأييد به نتايج انتخابات ۲۲ خرداد نزد" از بزرگترين نکات موضع گيري هاي او بوده است.
'جانبداري آشکار'

اين در حالي است که طرفداران دولت آقاي احمدي نژاد از سخنان آقاي هاشمي رفسنجاني در نمازجمعه انتقاد کرده اند.

حسين شريعتمداري، مديرمسئول روزنامه کيهان در سرمقاله روز شنبه ۲۷ تيرماه اين روزنامه، سخنان آقاي هاشمي رفسنجاني را "جانبداري آشکار از يک جناح سياسي خاص" دانسته و از اينکه او شرايط کشور را "بحراني" خوانده، انتقاد کرده است.

او آقاي هاشمي رفسنجاني را متهم کرده که "آشکارا" از "قانون شکنان" حمايت کرده است.

روزنامه ايران، روزنامه دولت ايران هم در مقاله اي به قلم مسعود ابراهيمي نوشته است که آقاي هاشمي رفسنجاني به "وجود بحران در کشور"، "وجود بي اعتمادي مردم نسبت به نظام"، "وجود تقلب در انتخابات" و "کنارگذاشتن و ناديده گرفتن رأي مردم" اشاره کرده و آنها را تلويحا يا تصريحا تأييد کرده است.

در اين مقاله با اشاره به پيشنهاد آقاي هاشمي رفسنجاني براي آزاد کردن بازداشت شدگان حوادث اخير آمده است: "اگر بعضي مسئولان صدا و سيما با بهانه جويي هاي خود مانع از پخش اعترافات برخي از اين زندانيان نشده بودند، جناب هاشمي نمي توانست اين گونه خواهان آزادي زندانياني شود که خودشان نيز به دسيسه و فتنه و ارتباط با محافل بيگانه اعتراف کرده اند".

او از آقاي هاشمي رفسنجاني انتقاد کرده که چرا از "حمايت" آيت الله علي خامنه اي از خود تشکر نکرده است.

مجتبي شاکري، عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي هم در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفته است: "جا داشت هاشمي تأکيد کند که فصل الخطاب همه ما مقام معظم رهبري است و همه را به اين راه دعوت کند ولي من در صحبتش نشنيدم که از رهبري سخن بگويد در حالي که مقام معظم رهبري در سخنانشان از هاشمي خيلي دفاع کردند".

اين اظهارنظرها در حالي مطرح مي شود که هنوز چهره ها و احزاب سنتي تر جناح اصولگرا به اظهارات آقاي هاشمي رفسنجاني واکنش نشان نداده اند.

علي اکبر ناطق نوري و محمدرضا باهنر از جمله کساني بودند که در صفوف اول نمازجمعه اين هفته تهران ديده مي شدند.

بي بي سي