احتمال پيروزي در دور اول در مصاحبه با محسن آرمين
شکست سختي در انتظار جناح اقتدارگراست


حسين محمدي
Mohammadi1363(at)gmail.com

 

با محسن آرمين، عضو کادر رهبري سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در مورد انتخابات و ميرحسين موسوي،کانديداي اين حزب سياسي گفت و گو کرده ايم. آقاي آرمين با تاکيد بر اينکه "حتي نظر سنجي کانون هاي مخالف اصلاحات حاکي از روند رو به افزايش آراي آقاي موسوي در هفته هاي اخير»است، مي گويد: اين روند اگربا همين ضريب ادامه پيدا کند احتمال پيروزي در دور اول خارج از دسترس نيست و اگر اين اتفاق بيافتد به معناي شکست سختي براي جريان اقتدارگرا خواهد بود

مصاحبه را مي خوانيم.

آقاي آرمين شما سخنگوي يکي از احزاب اصلي حامي مهندس موسوي هستيد. وضعيت کانديداي خود را در حال حاضر چگونه مي بينيد؟

وضعيت آقاي موسوي وضعيت بسيار اميدوارکننده اي است. اين اميدواري از حدود يکي دو هفته قبل و با شکل گيري يک موج اجتماعي به نفع آقاي موسوي در سراسر کشور محسوس است. مخصوصا براي خود من که در طول اين مدت به شهرهاي مختلف کشور سفر کرده ام گستردگي اين موج کاملا احساس مي شود و نظر سنجي هايي هم که در اين مدت از سوي مراکز مختلف صورت گرفته اين مساله را تاييد مي کند. من اميدوارم که در صورت تداوم اين موج در اين هفته، فاصله ي آراي آقاي موسوي با ساير رقبا فاصله ي بسيار معني داري بشود، به طوري که به سادگي و از هيچ راهي قابل جبران نباشد.

شما 4 سال پيش هم درباره دکتر معين همين صحبت ها را مي کرديد. فکر نمي کنيد باز هم همان اتفاق سال 84 بيفتد؟

نظر سنجي هايي که 4 سال پيش صورت گرفت تقريبا دقيق بود. تمام نظر سنجي ها نشان مي داد که آقاي معين رتبه ي سوم را دارد و با نفر سوم در حال رقابت است. اميد ما اين بود که بتوانيم کاري بکنيم که آقاي معين به نفر دوم ارتقا پيدا کند که متاسفانه اين اتفاق با توجه به تکثري که در آن دوره ي محدوديت مشارکت مردم وجود داشت محقق نشد.

به هر حال اينکه شما شکست خورديد نشان مي دهد پيش بيني هايتان درست نبوده است.

آن زمان يک اعمال نفوذ يکي دو ميليوني مي توانست خيلي در جا بجا شدن آرا تاثير بگذارد اما نشد. الان اين نظر سنجي ها ـ حتي نظر سنجي کانون هاي مخالف اصلاحات- حاکي از روند رو به افزايش آراي آقاي موسوي در هفته هاي اخير است؛يعني اتکاي من تنها به نظر سنجي ستادهاي انتخاباتي اصلاح طلبان نيست.

فکر نمي کنيد اين راي بيش از اينکه متعلق به آقاي موسوي باشد، راي نفي به احمدي نژاد است و ممکن است اين موج به هر راهي برود؟

در مورد ماهيت اين مساله من خيلي بحث نمي کنم. البته من چنين اعتقادي ندارم،چرا که آقاي موسوي چهره ي ناشناخته اي نيست. ما در بين نامزدها افرادي را داريم که از نظر شعار و وعده هايي که به جامعه مي دهند خيلي جلوتر از آقاي موسوي حرکت مي کنند و اگر صرفا مساله ي نفي اوضاع موجود باشد بايد راي نامزدهاي ديگر بيشتر از آقاي موسوي باشد، در حالي که اين طور نيست. آقاي موسوي بدون اينکه در واقع سطح مطالبات را خيلي بالا ببرد يا شعارهاي خيلي سوپر آوانگارد بدهد ارتباط خيلي خوبي با جامعه برقرار کرده؛ بخصوص نسل جوان.

اين عجيب نيست که با اينکه آقاي موسوي در بحث مطالبات، نسبت به ديگر کانديداي اصلاح طلب، پيش نيست، باز هم راي بيشتري دارد؟

من تصور مي کنم که يکي از مهم ترين علل وعوامل اين مساله، غير از حمايت قاطع آقاي خاتمي و بخش وسيعي از اصلاح طلبان،اين بوده که ما تصور مي کرديم دوري بيست ساله ي آقاي موسوي از عرصه فعاليت علني سياسي به عنوان يک عامل منفي در مورد آقاي موسوي عمل مي کند ولي ظاهرا اين عامل به تدريج براي آقاي موسوي تبديل به يک فرصت شده است. من تصور مي کنم غير از اين عوامل، عامل تاثير گذار ديگر صداقت و سلامتي است که جامعه در آقاي موسوي و سخنان ايشان مي بيند. به نظر مي رسد جامعه،بخصوص نسل جوان ما از تزوير و ريا و تظاهر به شدت گريزان است و نماد صداقت و سادگي را بيش از کانديداهاي ديگر در آقاي موسوي مي بيند. شايد بيست سال دوري از عرصه ي فعالت علني سياسي باعث شده است که جامعه، موسوي را در مقايسه با کانديداهاي ديگر داراي سابقه اي بي شائبه تر و نقاط ابهام کمتر ديده و به همين دليل توانسته ارتباط بهتري با آقاي موسوي برقرار کند.

چندي هم هست که مانند 4 سال پيش بحث هايي مطرح مي شود که کانديداي شما همان دور اول به رياست جمهوري مي رسد. واقعا اين اتفاق امکان وقوع دارد؟

روند رشد آراي آقاي موسوي چنين اميدواري هايي را ايجاد کرده است. اين روند اگربا همين ضريب ادامه پيدا کند چنين احتمالي خارج از دسترس نيست و اگر اين اتفاق بيافتد به معناي شکست سختي براي جريان اقتدارگرا خواهد بود. در واقع تصور من اين است که جريان اقتدارگرا، هر چند که از الان علايم شکست خود را مي بيند، ولي از آنجا که پذيرش اين شکست در مرحله ي اول برايش ضربه اي کشنده است، از هر امکان و وسيله اي استفاده خواهد کرد تا از آن جلوگيري کند. به هر حال فکر مي کنم بايد منتظر ماند تا در روزهاي آينده قضاوت بهتري داشته باشيم.

واقعا فکر ميکنيد اين امکان وجودداردکه آقاي موسوي در دور اول انتخاب شود؟نگران سلامت انتخابات نيستيد؟

اتفاقا هستيم؛ مخصوصا اگر ترکيب آرا به گونه اي باشد که وضعيت انتخابات در مرحله ي اول تعيين شود، علاوه بر کانون هايي که در صدد اعمال فشارو نفوذ در انتخابات خواهند بود، برخي مراکز هم مصلحت انديشانه با اين اعمال فشارها همراهي خواهند کرد تا اين اتفاق، حداقل در مرحله اول رخ ندهد. من چون ارزيابي روشني نسبت به اين فشار ها ندارم نمي توانم پيش بيني صريحي داشته باشم. ولي طبعا اگر اختلاف آرا در طول اين هفته افزايش پيدا کند شايد ديگر از اين مصلحت انديشي ها و اعمال نفوذهاي احتمالي کاري بر نيايد و تکليف انتخابات در مرحله ي اول روشن شود.

خيلي ها نگران اين هستند که آقاي موسوي شعارها و مطالبات اصلاح طلبانه را مطرح نکرده است و با اين حال شما همه تخم مرغ هايتان را در سبد وي گذاشته ايد. فکر نمي کنيد شايد پشيمان شويد؟

خير. با توجه به شناختي که ما نسبت به مختصات فکري آقاي موسوي داريم به هيچ وجه چنين نگراني وجود ندارد. من فکر مي کنم که اولويت شعارها در اظهارات و مواضع آقاي موسوي ناشي از تحليل خاصي است که ايشان نسبت به شرايط و اوضاع موجود اجتماعي و سياسي کشور دارند. اعتقاد ايشان بر اين است که بايد قبل از هر چيز براي حل مشکلات کشور و پاسخ گويي به مطالبات اجتماعي و تحقق اهداف و ديدگاه هاي اصلاح طلبانه روي نقاط اساسي و کانوني که توانسته در اين مدت موانع جدي براي تحقق اهداف اصلاح طلبانه و مطالبات اجتماعي ايجاد بکند، انگشت گذاشت. از جمله مساله ي قانون گريزي، دخالت گسترده ي دولت در همه ي زمينه ها و فقدان قوانين صريح و روشن در زمينه ي حقوق شهروندي. من تصور مي کنم ديدگاه آقاي موسوي در اين زمينه ديدگاه روشن و درستي است و ايشان نقاط جدي و روشني را مشخص کرده که اگر حل مشکلات در اين نقاط محقق شود زمينه براي نيل به مطالبات اصلاح طلبانه ومطالبات اجتماعي فراهم خواهد شد.

يعني با همين شعارهاي حداقلي مطالبات اصلاح طلبانه محقق مي شود؟

من معتقدم يک هم پوشاني کاملا قابل قبولي بين ديدگاه هاي آقاي موسوي و احزاب اصلاح طلب وجود دارد. از اين جهت من نگراني ندارم. مساله اين است که در شرايط فعلي ما بايد به چه امري اولويت بدهيم. در شرايطي که کشور در وضعيت بسيار نگران کننده اي قرار دارد و ادامه ي روند جاري مي تواند ما را با بحران هاي بسيار سخت تري مواجه کند، طبيعتا توقف اين روند و تضمين هاي لازم براي ايجاد يک روند معکوس از اولويت برخوردار است؛ به همين دليل است که اصلاح طلبان به اين انتخابات به عنوان يک فرصت براي تغيير و از موضعي ملي نگاه مي کنند. براي اينکه اين روند تغيير نکند و ما حداقل به 4 سال پيش برنگرديم، طرح مطالبات خاص در چنين شرايطي که اساسا تمام ظرفيت هاي اجتماعي و کلي براي پاسخگويي به آن به شکل چشمگيري کاهش پيدا کرده است و روند ها و ساختارهاي شکل گرفته در جامعه براي تحقق اهداف اصلاح طلبانه تخريب شده، نمي تواند مفيد فايده باشد.

روز آنلاين

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .