پیام ها، بيانيه ها و اخبار مربوط به درگذشت آيت الله منتظري

 

 

 

موسوی و کروبی دوشنبه را عزای عمومی اعلام کردند
متن کامل اطلاعیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی از این قرار است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

پیرو فراخوان تعدادی از مراجع عظام تقلید، برای سوگیاد درگذشت مرجع گرانپایه تشیع، فقیه عالیقدر و مجاهد آزاده، حضرت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری فردا - دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - را عزای عمومی اعلام می کنیم و از مومنان عزادار آن فخر جهان تشیع دعوت می نماییم در مراسم تشییع پیکر پاک آن اسطوره مجاهدت، فقاهت و معنویت شرکت نمایند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی


پيام تسليت اميرانتظام به مناسبت درگذشت آيت الله العظمی حسينعلی منتظری

عباس امیر انتظام با انتشار پیامی اعلام کرد: آیت الله العظمی منتظری از معدود شخصیت های برجسته دینی هستند که به اصول اخلاقی در زندگی اجتماعی پایبند بوده و دفاع از حقوق و ارزش های انسانی را فدای مصلحت اندیشی ننمود.

در متن پیام تسلیت امیرانتظام به مناسبت در گذشت آیت الله العظمی منتظری آمده است: دفاع ایشان از حقوق زندانیان سیاسی در دوران تاریک دهه 60 برای ایشان اعتبار و احترام زیادی در جامعه ایجاد کرد. رفتار و منش انسانی ایشان نشان داد که دین در خارج از حوزه قدرت عمومی به خوبی می تواند در خدمت ارزش های مشترک بشری قرار گیرد.

امیرانتظام افزوده است: تجلیل شایسته و ادای احترام مردم ایران نسبت به این مدافع حقوق انسانی درس عبرتی است برای آن دسته از رهبران دینی و سیاسی که از باورهای دینی خود نه برای خدمت به آحاد جامعه بلکه برای سرکوب و نقض حقوق انسانی آنها استفاده می کنند. امید است که این مرگ غم انگیز فرصتی برای اندیشیدن و پند گرفتن برای رهبران سیاسی خشونت طلب و مردم ستیز فراهم آورد.

امیرانتظام در پایان ضمن همدردی ، فقدان این مرجع آزاده و انسان شریف و وارسته را به خانواده و پیروان و مقلدین ایشان تسلیت گفته است.


شیرین عبادی خطاب به آیت الله العظمی منتظری: تو پدر “حقوق بشر” در ایران هستی‌

همه ما در حق تو کوتاهی کردیم و مقصریم

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل با انتشار پیامی خطاب به آیت الله العظمی منتظری اعلام کرد: تو پدر "حقوق بشر" در ایران هستی‌ و میلیون‌ها چون من فرزند و مرید داری. نیازی هم به قدر دانی‌ و سپاس ما نداری. اما همه ما در حق تو کوتاهی کردیم و مقصریم.

شیرین عبادی در این پیام ضمن تسلیت به مناسبت در گذشت این مرجع عالیقدر خطاب به ایشان نوشته است: ترا پدر می‌‌خوانم، زیرا حمایت از زندانیان سیاسی را از تو فرا گرفتم که بخاطر آنان از کلیه مناصب دولتی و حتی رهبری حکومت جمهوری اسلامی ایران چشم پوشیدی- ترا پدر می‌‌خوانم زیرا از تو آموختم چگونه از مظلوم دفاع کنم بدون آن‌ که علیه ظالم دست به خشونت زنم- از تو یاد گرفتم که سکوت مظلوم یاری رساندن به ظالم است و نباید که ساکت بنشینیم- پدر فراوان از تو آموختم، هر چند که رسم شاگردی و فرزندی را به جا نیاوردم.

متن کامل پیام شیرین عبادی بدین شرح است:

پدر مرا به بخش
پدر مرا به بخش که قدرت را ندانستم.
پدر مرا به بخش که در سال‌های سختی که علیه رژیم ستم شاهی‌ مبارزه می‌‌کردی ترا یاری نکردم زیرا ابلهانه می‌‌پنداشتم، حکومتی که مجهزترین ارتش خاور میانه را دارد با فریاد چند روحانی ساقط نخواهد شد - حتما به یاد می‌‌آوری که حتی تا چند ماه مانده به پیروزی انقلاب، تعداد روحانیونی که مخالف شاه بودند، تا چه حد اندک بود- شاید هم از ترس چنین می‌‌اندیشیدم و می‌‌خواستم بی‌ تفاوتی خود را توجیه کنم.

پدر مرا به بخش، زمانی‌ که پس از تحمل سال‌ها زندان و شکنجه، آزاد شدی برای تبریک به دست بوست نیامدم زیرا که جاهل بودم. نمی‌‌دانستم در زندان تو تنها پناهگاه زندانیان بودی. نمی‌‌دانستم چه نقش مهمی‌ در نزدیک ساختن گروه‌های مسلمان مبارز و چپ انقلابی‌ داشتی.

پدر مرا ببخش، زمانی‌ که همراه آیت الله خمینی به تهران آمدی و مهم‌ترین مشاور سیاسی رهبر انقلاب بودی، درایت و تیزهوشی ترا نادیده گرفتم و معنای سخنانت را نمی‌‌فهمیدم.

پدر مرا به بخش، هنگامی که در آذر ماه ۱۳۶۴ طبق تصمیم مجلس خبرگان رهبری، به عنوان جانشین امام خمینی و رهبر آینده ایران انتخاب شدی، برای تبریک نزدت نیامدم زیرا می‌‌پنداشتم که دین را به دنیا فروخته ای. بیشتر دوست داشتم ترا مجاهد و مبارز ببینم تا حاکم.

پدر مرا به ببخش، در سال‌های ۶۶ و ۶۷ که به کشتار زندانیان سیاسی اعتراض کردی و انتقادات خود را به عملکرد غلط حکومت علنا بیان کردی، هر چند سخنانت را شنیدم، اما واکنشی در خور نشان ندادم.

پدر مرا به بخش، سال‌ها در حبس خانگی بودی ولی‌ به علت سکوت مرگباری که ایران را فرا گرفته بود و خفقانی که گلوی ما را می‌‌فشرد، مظلومیت ات را فریاد نزدم و ستمگران را رسوا نکردم.

پدر حلالم کن، که هر گاه از پاسخ در می‌‌ماندم، از خرمن دانش تو توشه بر می‌‌گرفتم، حتی در آخرین روز عمر پر عزتت نیز از تو استفتأ کردم.

ترا پدر می‌‌خوانم، زیرا حمایت از زندانیان سیاسی را از تو فرا گرفتم که بخاطر آنان از کلیه مناصب دولتی و حتی رهبری حکومت جمهوری اسلامی ایران چشم پوشیدی- ترا پدر می‌‌خوانم زیرا از تو آموختم چگونه از مظلوم دفاع کنم بدون آن‌ که علیه ظالم دست به خشونت زنم- از تو یاد گرفتم که سکوت مظلوم یاری رساندن به ظالم است و نباید که ساکت بنشینیم- پدر فراوان از تو آموختم، هر چند که رسم شاگردی و فرزندی را به جا نیاوردم.

تو پدر "حقوق بشر" در ایران هستی‌ و میلیون‌ها چون من فرزند و مرید داری. نیازی هم به قدر دانی‌ و سپاس ما نداری. اما همه ما در حق تو کوتاهی کردیم و مقصریم.

پدر ما را به بخش که تو بزرگواری. پدر کوتاهی فرزندانت را تاریخ جبران خواهد کرد. تاریخ در مورد ستمی که بر تو رفت و آزاده گی تو کتاب‌ها خواهد نوشت. تو در یادها زنده هستی‌ تا عدالت و انسانیت زنده است.
یکی‌ از میلیون‌ها مرید و شاگردت
شیرین عبادی


پیام تسلیت خاتمی: فقدان این عالم بزرگ خسارتی بزرگ برای اسلام و تشیع است

رئيس جمهور سابق كشورمان با صدورپيامي در گذشت آيت الله العظمي منتظري را تسليت گفت.

متن كامل اين پيام بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

هو الباقي

رحلت عالم زاهد ومجتهد والاقدر؛مجاهد نستوه؛فقيه، كلامي ، جامع معقول و منقول حضرت آيت الله العظمي منتظري رضوان اله عليه را به ساحت مبارك حضرت ولي الله الاعظم ؛به حوزه هاي علميه؛به همه ارادتمندان؛دوستداران آن فقيد سعيد و بيت شريف و بستگان و فرزندان محترمشان از صميم قلب تسليت عرض مي كنم.

عالم و متفكر و فقيه بزرگواري رخ در نقاب خاك كشيد كه در عرصه علم و عمل همه عمر پر بركت خود را در مسيري كه رضايت خداوند را در آن مي دانست مصروف كرد و براي خدا و خدمت به بندگان او و دفاع از ميهن و مردم؛رنجها؛دربدريها و زندانها و شكنجه ها را با سينه اي گشاده تحمل كرد و عزيز ترين سرما يه اش يعني فرزند عزيز و مجاهدش حجه الاسلام والمسلمين محمد منتظري را نيز تقديم انقلاب و راه خدا كرد.

آن بزرگ از ارادتمندان حضرت امام و از سردمداران و پايه هاي انقلاب بزرگي بود كه به رهبري ممتاز حضرت امام بالمال به پيروزي رسيد.

بدون ترديد فقدان اين عالم رباني براي اسلام و تشيع و بخصوص حوزه هاي علميه خسارتي بزرگ است و از خدا مي خواهم كه آنرا به لطف بيكران خود جبران نمايد و روان پاك اين عزيز را در بحبوحه رضوان و بهشت خود متنعم گرداند.

سيد محمد خاتمي

29/09/1388


پیام تسلیت مهدی کروبی به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمی منتظری

در پی درگذشت آیت‌الله العظمی منتظری مهدی کروبی با صدور اطلاعیه‌ای درگذشت این مرجع عالیقدر را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

اناالله و اناالیه راجعون

ارتحال تاسف انگیز فقیه عالیقدر و مجاهد نستوه مرحوم آیت الله العظمی منتظری (رحمه الله علیه ) را به ساحت مقدس ولی الله الاعظم و علما اسلام و ارواحنا فداه ، حوزه های علمیه ، امت اسلامی به ویژه بیت شریف آن فقید سعید تسلیت می گویم . از خداوند منان خواستارم در برابر این ضایعه بزرگ به همه علاقه مندان ، مقلدان و وابستگان معظم له صبر و شکیبایی و اجر جزیل عنایت فرماید .

مرحوم آیت الله العظمی منتظری از معدود علما و فقهای بزرگواری بود که همواره با تدریس و پرورش طلاب و اساتید و مجتهدان بزرگ از نخستین روزهای نهضت اسلامی در خدمت حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و ملت مبارز و در برابر رژیم سیاه پهلوی چون کوهی استوار ایستادگی کرد و سالها رنج سیاه چالهای ستم شاهی و تبعید و سایر محدودیت ها را به جان خرید .

آن فقیه عالی مقام به پیروی از امام راحل (ره) حکومت اسلامی را با قرائت مردم سالاری دینی متکی به آرای مردم از متن کتاب و سنت استنباط و استخراج نمود و تا آخرین لحظه حیات در دفاع از آزادی و استقلال کشور و از حریم دین و مذهب درنگ نکرد .

آیت الله العظمی منتظری در سالهای آغازین انقلاب اسلامی سخاوتمندانه فرزندی رشید ، مجاهد و اندیشمند چون حجت الاسلام والمسلمین شهید محمد منتظری را در راه خدا تقدیم نمود .

آری آن فقیه مجاهد سهم عظیمی در پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی و تصویب قانون اساسی دارد . امید است که دستاوردهای حضرت امام خمینی (ره) و سایر مجاهدین فی سبیل الله و دسترنج ملت شهید پرور و انقلابی از گزند و آسیب بدخواهان و بدسیرتان مصون و محفوظ بماند .

والسلام علی عباد الله الصالحین
مهدی کروبی 3 محرم الحرام1431


پیام تسلیت میرحسین موسوی به مناسبت رحلت آیت الله العظمی منتظری

میرحسین موسوی در پیامی خطاب به فرزند آیت االله العظمی منتظری ضایعه در گذشت ایشان را تسلیت گفت.
به گزارش وب سایت کلمه متن این پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

دوست گرامی جناب حجت الاسلام و المسلمین احمد منتظری

با سلام درگذشت فقیه مبارز مرحوم آیت الله العظمی منتظری را به حضرتعالی و بیت مکرم منتظری تسلیت عرض می‌کنم واز خداوند منان برای آن عالم بزرگ علو درجات و مغفرت و رحمت آرزومندم. این ضایعه عظیمی است که مجموعه علمای دین باید نسبت به جبران آن اقدام کنند. وجود کسانی چون آیت‌الله العظمی منتظری برای نسل جوان این کشور مدرکی بود که آنان را به برخوردی عمیق‌تر با نیازهایشان برای بهره‌مندی از پشتوانه‌های روحانیت آگاه متقاعد می‌کرد. امیدوارم اینک که او از میان ما رفته است دانشمندانی دیگر این ضرورت انکارناپذیر را پاسخ بگویند و اجازه ندهند که وسوسه‌ها و زمزمه‌ها آنان را از تکالیفی که نسبت به اسلام و نسل‌های امروز و فردا دارند منصرف کند.

میرحسین موسوی


پیام تسلیت هاشمی رفسنجانی: فقدان این فقیه برجسته و مبارز نستوه ثلمه ای برای حوزه هاست

به مناسبت ارتحال فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری، رئیس مجلس خبرگان با صدور پیامی درگذشت ین مرجع تقلید را تسلیت گفت.

متن پیام اکبر هاشمی رفسنجانی بدین شرح است.

انالله و انااليه راجعون

درگذشت حضرت آيت‌الله منتظري باعث تاسف و تالم خاطر گرديد.

فقدان اين فقيه برجسته، نستوه و مبارز عالم و بزرگوار، ثلمه‌اي براي حوزه‌هاي علميه و جامعه اسلامي است كه ان‌شاءالله مجموعه آثار گرانقدر، خلاء وجودي ايشان را براي دوستداران، علما، فضلا، روحانيون و طلاب جبران مي‌نمايد.

با تسليت اين مصيبت به آيات عظام و شاگردان ايشان و حوزه‌هاي علميه، مقلدان و مردم شريف استان اصفهان و شهرستان نجف‌آباد و مخصوصا به بيت مكرم‌شان علو درجات آن فقيد سعيد را از درگاه احديت خواستارم.

اكبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجلس خبرگان رهبری

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

همچنین به گزارش سایت آینده ،حجج اسلام نوری شاهرودی و علمی حسینی رئیس دفتر ریاست خبرگان ومشاور امور روحانیون مجمع تشخیص مصلحت نظام فردا به نمایندگی از آیت الله هاشمی در تشییع پیكر آیت الله العظمی منتظری شركت خواهند كرد.


سید حسن خمینی ، رحلت آیت الله العظمی منتظری را تسلیت گفت

سیدحسن خمینی در پیامی رحلت آیت‌الله العظمی منتظری را تسلیت گفت.

به گزارش سایت پارلمان‌نیوز، متن پیام یادگار امام ، خطاب به فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی منتظری بدین شرح است:

بسمه تعالی

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ احمد منتظری دامت بركاته

درگذشت فقیه عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی منتظری طاب ثراه و قدس سره كه سال‌های بسیاری از عمر شریف خویش را در مسیر پیشبرد اهداف عالیه اسلام و انقلاب شكوهمند اسلامی سپری كرد، بی‌شك ضایعه‌ای بر جان حوزه‌های علمیه است.

اینجانب این مصیبت سنگین را خدمت ولی الله الاعظم، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن فقید سعید از خداوند متعال علو درجات مسئلت می‌نمایم.


پیام تسلیت نهضت مقاومت ملی ایران
جناب حجت الاسلام احمد منتظري
در گذشت روحانی عالیقدر آیت ‌الله العظمی حسینعلی منتظری را به شما و سایر بازماندگان ایشان تسلیت می گوییم.
آیت الله منتظری هرچند نقش بسیار مؤثری در پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی، که ما یاران زنده یاد شاپور بختیار نخستین مخالفان صریح آن بوده ایم و هستیم، ایفا کرده بود، اما ما پیروان دکتر محمد مصدق که بیان حقیقت و ادای حق را از اولین وظائف اخلاقی و سیاسی خود می دانیم باید در پیشگاه تاریخ شهادت دهیم که آیت الله منتظری با مخالفت های صریح نسبت به خشونت های این نظام، قانون شکنی های سران آن، و بویژه اعتراض تاریخی خود به اعدام های دسته جمعی زندانیان سیاسی بی گناه که به دستور مستقیم آیت ‌الله خمینی صورت گرفت راه خود را از او جدا نمود، و با وجود فشار های شدیدی که بر او وارد می شد با پایداری از بسیار از ویژگی های ضد انسانی و ضد ایرانی این نظام فاصله ای صریح گرفت. او در ازاء این رفتار خود بهایی سنگین نیز پرداخت و متحمل تآلمات زیاد گردید.
از آن پس نیز هر گاه حکومت به حقوق مردم تجاوز نمود ایشان ساکت نمانده صدای اعتراض خود را در برابر آن بلند نمودند و حتی اخیرأ، در نظامی که رفتار رسمی نسبت به آیت الله خمینی را به بت پرستی اجباری تبدیل کرده، شجاعانه عدم معصومیت او را یادآورشده اظهار نمودند که او هم مرتکب خطا گردیده است.
بدین دلایل است که ملت ایران یاد ایشان را گرامی میدارد و انتظار دارد که چنین رویه ای از طرف سایر مراجع تقلید نیز تا رسیدن مردم به نظامی مبتنی بر اراده ی آزاد ملت دنبال گردد.
ما امیدواریم که شما نیز با دنبال کردن راه آن روحانی محترم خاطره ایشان را در ذهن ملت ایران برای همیشه زنده نگهدارید.

ایران هرگز نخواهد مرد
نهضت مقاومت ملی ایران
29 آذرماه 1388


پیام تسلیت نهضت آزادی به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی منتظری

نهضت آزادی ایران طی بیانیه ای مراتب تسلیت خود را به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری اعلام کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر
و ما بدلوا تبدیلا

عالم ربانی مجاهد نستوه آیت الله العظمی حسینعلی منتظری حیات پر برکتش را در راه خدمت به اسلام و ایران گذرانده و از حقوق اساسی ملت پاسداری می کرد، فقدان ایشان در شرایط کنونی کشور ضایعه ای بس سنگین برای همه حق طلبان و آزادیخواهان و مبارزان راه آزادی و عدالت است.

آیت الله منتظری أسوه و الگویی برای تعهد عملی به امر به معروف و نهی از منکر بود که هیچگاه حق را فدای مصلحت نکرد و در برابر وسوسه قدرت زانو نزد.

فقیه عالیقدر کلمه حق را حتی هنگامی که به ضرر ایشان بود با صدای رسا فریاد زد و در راه آرمانهای والای انقلاب مردم ایران از زندان و شکنجه و تبعید و حصر هراسی به دل راه نداد.

نهضت آزادی ایران این ضایعه سنگین را به ملت شریف ایران ، مراجع وعالمان و خانواده محترم آن بزرگمرد تسلیت می گوید و امیدوار است همانگونه که آیت الله منتظری در حیات طیبه خویش در سالهای قبل وپس از انقلاب بویژه در سالهایی که بر نظریات اجتهادی خویش پافشاری و در مقابل انحرافات ایستادگی نمود و از اصول آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی و حقوق مدنی شهروندان شجاعانه دفاع کرد و هزینه های سنگینی نیز متحمل شد، یاد و منش ایشان سرمشقی برای همه عالمان دینی و پویندگان راه حق و خدمت به مردم باشد.

نهضت آزادی ایران


اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت به مناسبت درگذشت آیت لله العظمی منتظری
دفتر تحکیم وحدت به مناسبت در گذشت مرحوم ایت الله منتظری اطلاعیه مهمی صادرکرد.
در این اطلاعیه ضمن تسلیت فوت آیت الله العظمی منتظری ، از دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور دعوت شده که مراسم عزاداری فقدان این چهره ارزشمند را در « دهه سبز حسینی » دردانشگاه های سراسر کشور بر پا دارند.
متن کامل این اطلاعیه رت در ادادمه میخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
درود خدا بر روان ان ازاد مردی که تا در این دنیا بود خدا در نظرش بود.
بت نبود
بت نساخت
در مقابل غیر خدا کرنش نکرد
حق گفت ،حق گو و حق طلب بود و عمرگرانقدر خود را در راه مبارزه با ظلم و استبداد سپری نمود.
مردی که با نمایش چهره ای رحمانی از دین اسلام به مردم ،جوانان و دانشجویان درس ازادگی و پشت پا زدن به قدرت را اموخت.
هرگز نمیرد انکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوان ما
ضایعه درگذشت مرجع عالی قدر حضرت ایت الله العظمی منتظری مدافع حقوق و کرامت انسان ها و شرف حوزه های علمیه و ابروی دیانت ،پناه مظلومان و دل شکستگان را به خانواده محترم ایشان و نیز علمای اسلام و مراجع عالیقدر عظام به ویژه حضرات ایات صانعی و بیات زنجانی و نیز ملت شریف ایران و مسلمانان و همه ازادگان جهان تسلیت عرض می نماییم.
از عموم دانشجویان به ویژه اعضای محترم انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور دعوت می نماییم به نحوی شایسته مراسم عزاداری فقدان این چهره ارزشمند را در دهه سبز حسینی در سراسر دانشگاه های کشور بر پا دارند.
برخی در اوج قدرت سیاسی می میرند و برخی در اوج قدرت اجتماعی و مردمی. برخی کوچک و حقیر می میرند و برخی بزرگوارانه و بزرگ. منتظری نه قصد قهرمانی داشت و نه قصد و نیت قدرت، تنها بزرگی خودش و انسانی که می شناخت را حفظ کرد و در دامان و قلب های همین انسان ها بزرگوارانه راه زندگی ابدی را در پیش گرفت.
روحش شاد و یادش پر رهرو باد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور
دفتر تحکیم وحدت
29/9/88


اطلاعيه ادوار تحکيم وحدت در خصوص ضايعه ارتحال مرجع عاليقدر جهان تشیع

سازمان دانش آموختگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای رحلت مرجع عظیم الشان و فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی منتظری را به بیت آن عزیز سفر کرده و همه ی آزادیخواهان تسلیت گفت.

متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

"مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلا "

ملت ایران در سوگ فقدان راهنمایی راست‌کردار نشسته و مسلمانان جهان دغدار فقیهی نیک اندیش و متقی شده‌اند.

رحلت حضرت آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری مبارز نستوه راه آزادی و عدالت که در طول عمر گرانقدراش همواره مورد غضب و کینه استبداد بوده و سالها حبس و حصر را در این راه متحمل شد، ضایعه‌ای اسفناک است که قلوب آزادی‌خواهان جهان را جریحه دار ساخت.

«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء ».

امروز «فریضه امر به معروف و نهی از منکر» عزادار شد چرا که یکی از بزرگترین عاملان خود را از دست داده است. حیات طیبه و پربرکت آیت الله العظمی منتظری همواره در راه نصیحت اصحاب قدرت و هشدار و انذار آن‌ها گذشت تا سنگری باشد در برابر تهاجم ناقضان حقوق بشر و خاری در چشم مستبدان کوردل.
او به جرات تنها کسی است که در مسیر دفاع از حقوق انسان‌ها قدرت را وانهاد تا همچون مولایش امیرالمومنین علی علیه السلام در عمل اثبات کند که قدرت نزد مردان خدا تنها ابزاری برای احقاق حقوق مظلومان و راست کردن کجی‌هاست و گرنه در پیشگاه آنان حکومت از لنگه کفشی کهنه نیز پست‌تر است.

سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) که سالها افتخار بهره‌مندی از رهنمودهای ارزشمند و انتشار و پی‌گیری مواضع حق طلبانه و تاریخی آن مرجع عالی‌مقام را داشته است رحلت جانگداز فخر مرجعیت و زعیم حوزه‌های علمیه حضرت آیت‌الله العظمی منتظری را به محضر ملت شریف ایران و کلیه ارادتمندان آن والامقام در سراسر جهان تسلیت گفته و برای بیت شریف ایشان به ویژه حضرات آقایان احمد و سعید منتظری از درگاه خداوند متعال صبر جزیل مسالت دارد.

سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)
بیست و نهم آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت


بیانیه جبهه مشارکت به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی منتظری

جبهه مشارکت با انتشار بیانیه ای ، درگذشت آیت الله العظمی منتظرش را تسلیت گفت.
متن کامل بیانیه جبهه مشارکت بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله اناالیه راجعون

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدو الله علیه فمنهم من قضا نحبه و منهم من ینتظر وما بدلو تبدیلا
رحلت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری ملت مسلمان ایران و آزادگان در هرجای جهان را در سوگ نشاند. او بحق اسوه یک عالم دینی و مجتهدی زمانشناس و ستم ستیز در همه عمر بود و جز بر مدار حق و عدل زندگی نکرد و عطای دفاع از حقوق انسان را به لقای قدرت بخشید.

او در روزگار ما چراغ راهی برای تلفیق دینداری و سیاست و پایبندی به حقوق بشر در متن آموزه های اسلامی بود و تا آخرین لحظه حیات از نورافشانی برای جلوگیری از آفت ها و انحرافات و کجی ها و بی عدالتی هایی درخت " جمهوری اسلامی ایران"، که با مجاهدت و خون دل پرورده بود، خود داری نکرد و زندگی خود را وقف اعتلای کلمه حق کرد و از هیچ ملامت و سختی و هزینه ای و... نهراسید.
او در روزگاری چشم از جهان فرو بست که مردم ما بیش از همیشه به او محتاج بودند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی رحلت این عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی منتظری را به محضر امام زمان(ع)، بیت شریف ایشان، ملت بزرگ و حق طلب ایران و مراجع عظام راستین و عالمان روشن بین حوزه های علمیه تسلیت عرض می کند و از درگاه خداوند قادر متعال برای آن مرحوم علو درجات و همنشینی رسول بزرگوارش در بهشت رضوان مسئلت دارد.

جبهه مشارکت ایران
29 آذر 1388


پيام تسليت مجاهدين انقلاب به مناسبت درگذشت آیة الله العظمي منتظری

شبکه جنبش راه سبز (جرس): به دنبال درگذشت مرجع بزرگوار تقليد، فقيه عاليقدر و مجاهد نستوه، حضرت آيت الله العظمي منتظري، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران با صدور اطلاعيه اي درگذشت اين عالم رباني را تسليت گفت.

متن كامل اين اطلاعيه به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنا لله و إنا الیه راجعون

يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏ (فجر: 27-30)

درگذشت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ حسین علی منتظری ملت مسلمان ایران را در سوگ نشاند. آیة الله العظمی منتظری عالمی خداترس و دین باور، ژرف اندیش و آگاه به زمانه و عزیز و آزاده بود. او به حق شایسته این توصیف مولا امیر مؤمنان(ع) بود که فرمود: «وَ الْحَقُّ كُلُّهُ ثَقِيلٌ وَ قَدْ يُخَفِّفُهُ اللَّهُ عَلَى أَقْوَامٍ طَلَبُوا الْعَاقِبَةَ فَصَبَّرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ وَثِقُوا بِصِدْقِ مَوْعُودِ اللَّهِ لَهُمْ»(بدان که حق مداری و التزام به حق دشوار است و خداوند این دشواری و سختی را بر گروهی که در طلب آخرت هستند و در سودای رضوان الهی نفس خود را به تحمل دشواری و پایداری بر مسیر حق و حقیقت ملزم می دارند و به راستی وعده خداوند یقین دارند، آسان فرموده است.)(عهد نامه مالک اشتر)

حق گرایی و صراحت و شجاعت او نشانی از زلال حق گرایی و صراحت و شجاعت علوی داشت و علم و دانش بی مانندش مخالفانش را نیز به اعتراف و تکریم وامی داشت. او از جمله عالمان ربانی و آخرت اندیشی بود که گوهر نایاب و نیاز مبرم زمانه و حجت مسلمانی ما و افتخار دینداری و دلیل راه دیندارانند و رسول بزرگوار اسلام درحق ایشان بود که فرمود: «إذا مَاتَ العَالِمُ ثَلُمَ فی الإسلامِ ثُلمَةً لا یَسُدُّها شَیءً»
و چه تأسف بار است از دست دادن عالمی چون او در زمانه ای که بیش از هر زمان دیگری به وجودش نیازمند بودیم. و به راستی اگر نبود اعتقاد به خداوند متعال و اعتماد به مشیت حکیمانه او چه سخت و ناباورانه می نمود از دادن انسان های بزرگی همچون او.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران درگذشت عالم ربانی حضرت آیة الله العظمی منتظری را به محضر امام زمان(ع)، بیت شریف ایشان، ملت بزرگ و حق طلب ایران و مراجع عظام راستین و عالمان روشن بین حوزه های علمیه تسلیت عرض می کند و از درگاه خداوند قادر متعال برای آن مرحوم علو درجات و همنشینی رسول بزرگوارش در بهشت رضوان مسئلت دارد.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
29/9/1388


پیام تسلیت جنبش مسلمانان مبارز : پدر معنوی ملت ایران درگذشت

جنبش مسلمانان مبارز با صدور پیامی درگذشت آیت الله العظمی منتظری را درگذشت "پدر معنوی ملت ایران" دانست.

متن این پیام بدین شرح است:

به نام خدا

حضرت آيت ا... العظمي منتظري، آزاد مردي از تبار انبياء الهي و دلباختگان به انسانيت و آزادگي و اسطوره ايمان و صداقت و ايثار و پايداري، پس از عمري تلاش و مجاهدت در راه تحقق آزادي و عدالت به ديدار حضرت دوست شتافت.

آزاد مرد وارسته اي که همواره فرياد حق طلبي ستمديدگان و محرومان بر زبانش جاري بود و با مبارزات حق طلبانه، چه پيش از پيروزي انقلاب که سال ها زندان و زجر و تبعيض را در نظام ستمشاهي تحمل نمود و چه در بيست سال پاياني عمر خود که در محاصره و زير فشار سنگين تهمت افترا و آزار جسمي و روحي به سر برد، سرمشق جاودانه اي از ايمان و استقامت و بردباري و وفاداري به آزادي و عدالت فرا راه ملت نهاد.

جنبش سبز و همه مردم ايران در از دست دادن پدر معنوي خود که همزمان با ايام عاشوراي سرور شهيدان و آزادگان حسين بن علي رخ داده است، سوگوارند.

اين ضايعه عظيم فرصتي است که در اين روزهاي پر خاطره ملت ايران ميثاق خود را با اهداف انساني و رهايي بخش حسين بن علي و فرزند راستين او«آيت ا.. منتظري» تجديد کنند و ايمان و شجاعت و صداقت و صميميت و مردم دوستي و ايستادگي و بردباري ايشان را سرمشق خود قرار دهند.

جنبش مسلمانان مبارز درگذشت اين مجاهد نستوه را به ملت بزرگ ايران و به همه آزاد انديشان و آزاديخواهان و تلاشگران عرصه حقوق و ارزش هاي انساني تسليت گفته و پيروي از انديشه و مشي حق طلبانه ايشان را سرلوحه ادامه راه خود در عرصه تلاش براي آزادي ملت ايران قرار می دهد.

جنبش مسلمانان مبارز

29 آذر هشتاد و هشت


دراویش گنابادی در گذشت آیت الله العظمی منتظری را تسلیت گفتند

سایت مجدوبان، پایگاه خبری دراویش نعمت الهی ، درگذشت آیت الله العظمی منتظری را تسلیت گفت.

این سایت نوشته است: این ضایعه تأسف بار را به ملت شریف ایران وهمه آزاداندیشان ، علما و روحانیون دلسوزوفرهیخته وبیت معظم له ، تسلیت وتعزیت عرض نموده و برای آن عالم فقید از درگاه یکتای عالمیان غلو درجات را مسئلت می نماید . روحش شاد و روانش غریق دریای بیکران رحمت حق باد .


پیام تسلیت اتحاد جمهوریخواهان ایران به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری
آیت الله منتظری پدر معنوی و حامی صمیمی جنبش سبز بود
اتحاد جمهوریخواهان ایران درگذشت آیت الله منتظری را به آقای احمد منتظری، خانواده و پیروان ایشان و مردم ایران تسلیت می گوید و بر میراث آیت الله منتظری در دفاع از حق و حقیقت و احترام به ارزش های انسانی و حقوق دگر اندیشان ارج می گذارد
آیت الله حسینعلی منتظری در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست. سرتاسر زندگی آیت الله منتظری در مصاف با خودکامگی و خودکامگان گذشت. در دوران قبل از انقلاب بهمن، بارها به زندان افتاد و سال ها در تبعید زیست و بعد از انقلاب نیز علیرغم آن که از بنیان گذاران نظام و دومین شخصیت آن بود، رنج ها و مرارت های زیادی را متحمل شد. ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی و قائم مقامی رهبری در کارنامه سیاسی او بود، اما در همین نظام به خاطر پافشاری بر حق و عدالت از قائم مقامی رهبری بر کنار و به حصر خانگی گرفتار شد. نقش برجسته ای در گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی داشت؛ گرچه اصل ولایت فقیه را رد نکرد، اما همیشه مخالف ولایت مطلقه بود و از منتقدان تفسیر کنونی از این اصل بود.

آیت الله منتظری بنیان گذار درکی حقوق بشری از فقه شیعی بود. کارنامه درخشان او در پایبندی به حقیقت، در دفاع از حقوق بشر و حقوق مظلومان و ستمدیدگان قطع نظر از عقاید آنان، جایگاه ایشان را در قلوب همه آزادیخواهان ایران جاودان کرده است. وسوسه کسب مقام و ماندن در قدرت هرگز قادر نشد او را از دفاع از حق و اجتناب از ظلم باز دارد. او در برابر آلودن سیاست به دسیسه ایستاد. نقطه اوج حیات آیت الله منتظری اعتراض او به کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی ایران در سال ۶۷ بود.

آیت الله منتظری علیرغم همه فشار ها همواره یاور خانواده های زندانیان و بازداشت شدگان باقی ماند و در خانه اش به روی همه ستمدیدگان باز بود. او از حقوق شهروندی دگر اندیشان از جمله هم میهنان بهائی دفاع کرد، در طول حیات خود به ارزش های انسانی احترام گذاشت و در دفاع از حقوق مردم تردیدی به خود راه نداد. حمایت آیت الله منتظری از خواست حق طلبانه مردم در اعتراض به کودتای انتخاباتی، نقش برجسته ای در پیشرفت این جنبش داشت. آیت الله منتظری پدر معنوی و حامی صمیمی جنبش سبز بود و درگذشت او ضایعه ای بزرگ برای این جنبش است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران درگذشت آیت الله منتظری را به آقای احمد منتظری، خانواده و پیروان ایشان و مردم ایران تسلیت می گوید و بر میراث آیت الله منتظری در دفاع از حق و حقیقت و احترام به ارزش های انسانی و حقوق دگر اندیشان ارج می گذارد.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۹ آذر ۱۳۸۸
۲۰ دسامبر ۲۰۰۹


پيام تسليت هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
به خانواده آیت‌الله حسینعلی منتظری و مردم ايران
آیت‌الله حسینعلی منتظری شب گذشته در سن ۸۷ سالگی درگذشت. درگذشت آیت‌الله منتظری تاسف و تاثر پيروان او و نيروهای آزاديخواه کشور را برانگيخت.
آیت‌الله منتظری سالها در مبارزه عليه ديکتاتوری شاه، رنج زندان و تبعيد را متحمل شد. با وجود اين که او يکی پايه‏‏ گذاران جمهوری اسلامی بود اما حاضر نشد در مقابل کشتار چندين هزار زندانی سياسی در سال ۱۳۶۷ سکوت کند و عليه اعدام‌های گسترده نيروهای اپوزيسيون به اعتراض برخاست. آيتﷲ خمينی به خاطر همين اعتراض، او را از نیابت رهبری در سال ۶۸ عزل کرد.
آیت‌الله منتظری که نظريه پرداز ولايت فقيه بود بخشی از زندگی خود را صرف مبارزه عليه ولی فقيه کرد و به همين خاطر هم مغضوب آن گشت.
آیت‌الله منتظری در سال ۷۶ با اعلام مرجعیت علی خامنه‌ای به مخالفت برخاست. مخالفت او موجب شد که به دستور علی خامنه ای نیروهای لباس شخصی‌ها به بیت او حمله کنند. آیت‌الله منتظری پس از آن نزدیک به ۵ سال را در حصر خانگی به سر برد. با این وجود او در مقابل استبداد حاکم بر کشور ايستاد و به نقد حکومتگران و سياستهای آن پرداخت.
آیت‌الله منتظری بعد از انتخابات ۲۲ خرداد با صدور فتوا، دولت احمدی‌نژاد را "نامشروع" اعلام کرد، از جنبش اعتراضی مردم دفاع نمود و در تداوم و گسترش جنبش نقش پيشبرنده ايفا کرد. او با مواضع به جا و به موقع خود، در جايگاه رهبر معنوی جنبش سبز قرار گرفت.
آیت‌الله منتظری در طول زندگيش در مقابل ستمگران ايستاد و از حقوق ستم کشيدگان دفاع کرد. او پناهگاه جانباختگان فاجعه ملی در دهه ۶۰ و حامی خانواده زندانيان سياسی بود. او مدافع حقوق بشر و حقوق دگرانديشان بود و به همين خاطر هم در بين نيروهای آزاديخواه کشور جايگاه بس والائی داشت.
در گذشت آيت‌الله منتظری برای جنبش اعتراضی مردم کشور ما ضايعه بس بزرگی است. جنبش اعتراضی در داخل و خارج از کشور با برگزاری مراسم بزرگداشت و مشارکت گسترده در آن، دين خود را نسبت به اين مبارز راه آزادی کشور ادا خواهد کرد.
فدائيان خلق در گذشت آیت‌الله منتظری را به حجت الاسلام احمد منتظری و ساير اعضای خانواده او و به مردم ايران تسليت می گويند و خود را در غم از دست رفتن اين مبارزه سرسخت و شجاع شريک می دانند.

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
۲۹ آذر ۱۳۸۸ (۲۰ دسامبر ۲۰۰۹)


دستور العمل وزارت ارشاد درباره انتشار اخبار درگذشت آيت الله العظمي منتظري

وزارت ارشاد طي دستور العملي خطاب به روزنامه ها، محدوديت هاي فراواني را براي انتشار اخبار مربوط به درگذشت آيت الله العظمي منتظري اعلام كرد.

به گزارش جرس، در دستور العمل وزارت ارشاد آمده است " با توجه به مواضع آقاي منتظري از سال 68 به اين سو و لزوم نگه داشتن آرامش در فضاي فعلي جامعه،مطالب و گزارشهاي مرتبط با اين موضوع نبايد بر خلاف بند 2 قانون مطبوعات باشد."

در اين دستور العمل همچنين آمده "با توجه به احتمال بروز اتفاقاتي در جريان برگزاري مراسم آقاي منتظري، جرايد در گزارشها و خبرهاي خود بايد به اختلاف نظرهاي امام با ايشان اشاره كنند"

اين دستور العمل همچنين از روزنامه ها خواسته است كه در گزارشها و خبرهاي خود تنها به شخصيت فقهي آيت الله العظمي منتظري اشاره كرده و از پرداختن به وجوه سياسي شخصيت وي خودداري كنند


تماس تهديد آميز وزارت اطلاعات؛ در مراسم “آيت الله العظمي منتظري” شركت نكنيد

ماموران وزارت اطلاعات عصر امروز(يكشنبه) در تماس تلفني با گروهي از فعالان سياسي و مطبوعاتي آنها را تهديد كردند در صورت حضور در مراسم تشييع پيكر"آيت الله العظمي منتظري" بازداشت خواهند شد.

تاكنون چندين نفر از فعالان سياسي در گفت و گو با خبرنگار "جرس"، خبر تلفن تهديد آميز وزارت اطلاعات را تاييد كرده اند.

يكي از اين افراد به جرس گفت كه ماموران او را تهديد كرده اند اگر قصد شركت در تشييع پيكر آيت الله العظمي منتظري را داشته باشد پيش از رسيدن به شهر قم بازداشت خواهد شد.

پيش از اين نيز در آستانه راهپيمايي 13 آبان گروهي از فعالان سياسي و مطبوعاتي از سوي وزارت اطلاعات تهديد شده بودند كه اگر قصد شركت در تجمع را داشته باشند بازداشت خواهند شد.


استقرار تیمی از وزارت اطلاعات در چاپخانه روزنامه ها

مطالب مربوط به آیت الله العظمی منتظری سانسور شد

 تیمی از سوی وزارت اطلاعات در چاپخانه روزنامه ها مستقر شده است.
به گزارش خبرنگار جرس، این تیم امروز با حضور در چاپخانه ها اقدام به سانسور مطالب مربوط به درگذشت آیت الله العظمی منتظری کرده است.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .