"نيروهاي ملي در انتخابات رياست جمهوري شرکت نمي‌کنند“


با نزديک شدن انتخابات رياست جمهوري نيروهاي سياسي کشور به تدريج سمت و سوي حرکت خود را روشن مي‌کنند. نيروهاي جبهه ملي ايران خبر داده‌اند که انتخابات را تحت شرايط کنوني آزادانه نمي‌دانند و در نتيجه در آن شرکت نخواهند کرد.

جبهه ملي ايران از نيروهاي سياسي پرسابقه جامعه ايران است که بر پايه انديشه‌ها و آرمان‌هاي دکتر محمد مصدق، رهبر نهضت ملي شکل گرفته است. جبهه ملي از انقلاب سال ۱۳۵۷ عليه نظام پادشاهي حمايت کرد، اما با تشکيل جمهوري اسلامي بر پايه نظريه ولايت فقيه به انتقاد از حاکميت اسلامي پرداخت و سياست آن را مغاير با مصالح ملي جامعه دانست.

عبدالعلي اديب برومند رهبر شوراي مرکزي جبهه ملي عقيده دارد که انتخابات رياست جمهوري، انتخاباتي مشروع نيست، زيرا تنها نامزدهايي حق شرکت در انتخابات را دارند که از سوي "شوراي نگهبان" تائيد شده باشند، و "شوراي نگهبان" نيز نظر خود را نه بر پايه اصول مردم‌سالاري بلکه تنها بر پايه‌ي عقايد گروهي خاص اتخاذ مي‌کند. به نظر آقاي اديب برومند تا زماني که انتخابات سامانه‌اي دموکراتيک نيافته و مردم نتوانند از طريق آن نمايندگان حقيقي خود را انتخاب کنند، جبهه ملي نمي‌تواند آن را آزادانه بداند و در آن شرکت کند.

"خدمت به نظام اسلامي"

مهران اديب از فعالان سياسي خارج از کشور نيز عقيده دارد که شرکت در انتخابات نه تنها به گشودن فضاي سياسي در ايران کمکي نمي‌کند، بلکه گامي در تحکيم "حکومت ولايت فقيه" است و نظام از آن براي بزک کردن چهره خود استفاده خواهد کرد. به گفته آقاي اديب سرنوشت انتخابات از ابتدا روشن است، و هدف از آن نه انتخاب نمايندگان واقعي مردم، بلکه ايجاد تصويري مثبت براي جمهوري اسلامي است.

در همين راستا دکتر پرويز داورپناه، از رهبران جبهه ملي ايران در خارج از کشور عقيده دارد که انتخابات رياست جمهوري مانند هر انتخاباتي در نظام جمهوري اسلامي، با موازين مردم‌سالاري مغايرت دارد. به گفته دکتر داورپناه انتخابات از افزارهاي اصلي نظام‌هاي دموکراتيک است و هر نظامي نمي‌تواند مدعي شود که انتخابات آزاد برگزار مي‌کند. اصل اساسي در دموکراسي برابري تمام افراد جامعه است، به همين خاطر روح دموکراسي با مواد اعلاميه جهاني حقوق بشر عجين شده است.

دکتر داورپناه عقيده دارد که ايرانيان آگاه و روشنفکر وظيفه دارند با توهم آزادي در انتخابات مبارزه کنند، زيرا پايه اصلي دموکراسي، يعني برابري افراد در اين انتخابات نقض مي‌شود و حاکميت اسلامي تنها عوامل "خودي" يا مورداعتماد را براي شرکت در انتخابات دستچين مي‌کند.

ضرورت آزادي براي دگرانديشان

به عقيده داورپناه در سي سال اخير شيوه رايج در جمهوري اسلامي همواره چنين بوده که حاکميت عده‌اي از افراد خودي را در انتخابات شرکت داده و از همانها افرادي را براي مقامات کشور تعيين کرده است. افراد غيرخودي و دگرانديش هيچوقت در انتخابات نقشي نداشته‌اند، و اگر دقت کنيم مي‌بينيم که حاکميت هيچ مقام مهمي را به دست دگرانديشان نمي‌سپارد. نظامي که دگرانديشان و مخالفان خود را از زندگي سياسي جامعه کنار بزند، نمي‌تواند دعوي دموکراسي داشته باشد، زيرا اصل بنيادين دموکراسي رعايت حقوق اقليت جامعه است.

اديب برومند رئيس شوراي مرکزي جبهه ملي، تأکيد مي‌کند که انتخابات آزاد يکي از الزامات نظام مردم‌سالاري است، اما انتخاباتي که در آن آزادي و برابري افراد رعايت نشده، تنها ظاهرسازي و تقلب است. در چنين انتخاباتي نه نمايندگان واقعي مردم بلکه نمايندگان نظام هستند که به مقامات گماشته مي‌شوند.

دويچه وله

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .