نشست خبري رييس کميته صيانت از آراي ميرحسين موسوي
محتشمي پور: تشکيل کميته حقيقت ياب پيشنهاد شد/جريان طالباني و خشونت گرا مي‌خواهد صداي مردم را خفه کند


به گزارش خبرنگار قلم نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اکبر محتشمي پور عصر سه شنبه در يک نشست خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي بيان کرد: کميته حقيقت‌ياب عبارت است از هياتي صاحب‌نظر و بي‌غرض براي بررسي تخلفات وسيعي که قبل از انتخابات و در حين انتخابات صورت گرفته است و تاثير مستقيم در سرنوشت انتخابات و راي مردم داشته و موجب شده است که مسير انتخابات بر خلاف راي مردم اعلام شود.

محتشمي پور درباره تاکيد اعضاي اين هيات اظهار کرد: اين هيات متشکل از سه نفر به عنوان نمايندگان مراجع تقليد، چهار نفر به عنوان نمايندگان نامزدها، يک نفر از وزارت کشور که به سود نامزدي موضع رسمي نگرفته باشد و يک نفر نيز با همين شرايط از طرف شوراي نگهبان به همراه يک حقوقدان دانشگاهي و قاضي بي‌طرف با معرفي کانون وکلا، دادستان کل کشور، رييس قوه قضاييه و رييس بازرسي کل کشور است.

وي، بررسي دخالت‌هاي عوامل دولتي و نظامي به صورت سازمان يافته در انتخابات و ميزان تاثير آن، بررسي دخالت سازمان يافته وسيع، بررسي استفاده از امکانات دولتي و موقعيت شغلي و بررسي موضوع خريداري راي و پرداخت‌هاي منتهي به زمان انتخابات و ميزان تاثير اين عوامل را از جمله موارد قابل بررسي در کميته حقيقت ياب خواند و گفت: بررسي مواردي نظير مقدار واقعي شرکت کنندگان، مهندسي آرا و تعيين سهميه و درصد راي براي نامزدها توسط وزارت کشور، گروه سايه مديريت انتخابات، علل مانع تراشي براي حضور نمايندگان نامزدها در هيات‌هاي اجرايي و هنگام پلمب صندوق‌ها و شمارش آرا در شعب اخذ راي و اماکن تجميع آرا از جمله ديگر موارد مورد بررسي در کميته حقيقت ياب پيشنهادي از سوي کميته صيانت از آرا مهندس موسوي است.

محتشمي پور افزود: بررسي علل اعلام سريع نتايج قبل از پايان اخذ راي از طريق سيستم رايانه‌اي و بدون طي مراحل قانوني و بر خلاف نامه رسمي شوراي نگهبان مبني بر دستي بودن شمارش، بررسي علت اعلام و برگزاري مانور اقتدار توسط نيروي انتظامي و ... قبل از انتخابات بر خلاف ادوار قبل، بررسي اقداماتي که به خريد راي معروف شد، بررسي تبليغات جانبدارانه‌ي صداوسيما به سود آقاي احمدي نژاد مانند تريبون آزاد و ... برخلاف ادوار قبل، بررسي تاثير افتراهاي مجرمانه آقاي احمدي نژاد در صداوسيما و مراکز تبليغاتي نسبت به مقامات از جهت خدشه‌دار کردن رقيب و جلب آرا، بررسي مديريت تعرفه ـ تعداد واقعي چاپ شده ـ علت عدم توزيع مناسب و کم آمدن تعرفه در تعدادي از استان‌هاي مهم و بررسي مديريت زمان و علت عجله وزير کشور براي پايان دادن به اخذ راي از جمله ديگر موارد مورد بررسي در کميته حقيقت ياب است.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي در بخش ديگري از سخنان خود راهپيمايي ميليوني مردم تهران در روز گذشته را تبريک گفت و افزود: روز گذشته راهپيمايي ميليوني مردم تهران در حمايت از آقاي مهندس ميرحسين موسوي و همچنين براي احقاق حقوق خود و راي‌هايي که به صندوق ريخته‌اند و در اعتراض به حوادثي که در اين انتخابات اتفاق افتاد را شاهد بوديم و مردم حرکت باشکوهي را با نظم و آرامش انجام دادند که يکي از زيباترين جلوه‌هاي حضور مردم بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بود.

محتشمي پور با بيان اينکه اين حرکت ميليوني در تهران مشابه حرکت‌ها و تظاهراتي بود که در آستانه پيروزي انقلاب در تهران براي احقاق حقوق ملت ايران برگزار مي‌شد، اظهار کرد: متاسفانه شيريني اين حرکت بزرگ مردم تهران با حادثه آفريني تعدادي اندک از افرادي که در درون حرکت ملي مردم تهران آمده بودند، به آتش و خون کشيده شد. اين عوامل نفوذي و به احتمال زياد از جريان رقيب، اين اقدام آرام مردم را برنمي‌تابيد و با آتش زدن يک ماشين و ورود نيروهاي مسلح از پايگاهي که در نزديکي اين حادثه بود، به طرف مردم شليک شد و تعدادي از افراد کشته و مجروح شدند.

وي با تسليت به خانواده‌هاي داغدار گفت: به اين جريان طالباني، خوارج و خشونت‌گرا که نمي‌توانند حرکت‌هاي زيبا و انقلابي مردم را ببينند و مي‌خواهند با اقدامات خشونت‌بار خود صداي مردم را خفه کنند هشدار مي‌دهم که راه شما بسيار غلط و اشتباه است و هيچ گاه نمي‌توانيد به مقصد برسيد. شما در دادگاه عدل الهي و دادگاه عمومي ملت ايران، محاکمه و محکوم خواهيد شد. دولت کساني هم که به عنوان سردمداران و حاميان آن‌ها هستند رو به پايان است و با اين حرکت‌ها نمي‌توانند راه به جايي ببرند.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي در ادامه به برگزاري تجمع و جشن پيروزي حاميان احمدي نژاد در ميدان ولي عصر اشاره کرد و افزود: يک روز قبل از راهپيمايي ميليوني مردم تهران که سراسر شور، عشق، شعف و آزادي بود، شاهد جشن نمايشي براي پيروزي رييس جمهور فعلي بوديم که اين يک اقدام غير قانوني بوده است چرا که آقاي احمدي نژاد در صورتي مي‌تواند به طور قانوني رييس جمهور باشد که دوران رسيدگي به شکايات گذشته باشد. طبق قانون، شوراي نگهبان تا يک هفته بايد شکايات را دريافت و پس از بررسي‌هاي لازم تا 10 روز اظهار نظر کند. علي‌رغم اينکه عملکرد شوراي نگهبان نشان دهنده تمايل اين شورا به وضع موجود است ولي به هر حال هنوز نتوانسته است اظهار نظر کند ولي آقاي احمدي نژاد جشن پيروزي براي خود گرفته است و در اين اجتماع نيز اقدامات خلافي انجام داده است.

محتشمي پور با اشاره به برخي برخوردها و صحبت‌هاي رييس جمهور در جشن پيروزي در ميدان ولي عصر اظهار کرد: آقاي احمدي نژاد در اين اجتماع به مردم و شخصيت‌هايي توهين کرده، مردم شريفي را که مخالف او هستند به خار و خاشاک تشبيه و حاضران را براي سرکوب ملت تحريک کرده است. آيا شان رييس جمهور يک کشور که بايد حافظ جان، مال و ناموس مردم و مجري قانون باشد اين است که مردم را با خشونت مورد خطاب قرار دهد و عده‌اي را تحريک کند؟ آيا چنين فردي شايسته رياست جمهوري يک کشور است؟

وي همچنين از برخوردهاي شديد و حملات صورت گرفته به خوابگاه کوي دانشگاه تهران طي روزها و شب هاي اخير ابراز تاسف کرد و گفت: پس از برگزاري جلسه به اصطلاح جشن آقاي رييس جمهور عده‌اي به کوي دانشگاه تهران حمله کردند و دانشجويان و عزيزان ما را به خاک و خون کشيدند و آن‌ها را مورد آزار و ضرب و شتم قرار دادند. اين حادثه در يکي ديگر از استان‌هاي کشور نيز اتفاق افتاده است و من از طرف خودم، آقاي مهندس موسوي و مجمع روحانيون مبارز با دانشجويان و خانواده‌هاي آن‌ها ابراز همدردي مي‌کنم.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي در ادامه سخنان خود انتخابات اخير را استثنايي خواند و اظهار کرد: ما از ابتدا در اين انتخابات موضوع صيانت از آرا را در دستور کار خود قرار داديم ولي متاسفانه کارشکني‌هايي صورت گرفت و عملا سيستم سازمان يافته ما را در سراسر کشور مختل کردند. قطع سيستم ارتباطي ما از طريق اختلال در اينترنت و SMS نشان دهنده عزم پشت پرده دولت براي تخلف در انتخابات است.

وي ادامه داد: طبق قانون بايد نمايندگان نامزدها از يک ساعت پيش از شروع اخذ راي در سر صندوق‌ها حاضر باشند ولي متاسفانه اجازه ورود به نمايندگان ما ندادند. در رابطه با تعرفه‌ها هم شاهد بوديم که از ساعت 10 صبح در تعدادي از استان‌هاي کشور، مردم با فقدان تعرفه مواجه شدند.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي با اشاره به مشکلات پيش آمده در مرحله شمارش و تجميع آرا افزود: در تمام اين مراحل طبق قانون بايد نماينده نامزدها حضور داشته باشد اما اجازه حضور به نمايندگان ما ندادند. از روز شنبه تاکنون نامه‌هاي مربوط به تخلفات با امضاي مهندس موسوي براي شوراي نگهبان فرستاده شده است. افکار عمومي بهترين دادگاه براي تخلفات است چرا که وقتي دستگاه قضايي وظيفه خود را انجام نمي‌دهد، اين مردم هستند که حرف خود را به مقامات مي‌رسانند.

وي با اشاره به دعوت روز گذشته شوراي نگهبان از نمايندگان نامزدهاي انتخاباتي براي شرکت در جلسه‌اي مشترک و طرح شکايات خود، اظهار کرد: امروز ساعت 9 صبح قرار ملاقاتي از سوي شوراي نگهبان گذاشته شد که من از طرف آقاي موسوي، آقاي کرباسچي از طرف آقاي کروبي و آقاي دانش جعفري نيز به نمايندگي از آقاي محسن رضايي در اين جلسه حضور داشتند ولي متاسفانه فقط سخنگوي اين شورا يعني آقاي کدخدايي و يکي از حقوقدانان شوراي نگهبان در اين جلسه حاضر شدند، در حالي که جا داشت شوراي نگهبان مطالب مطروحه را از نزديک مي‌شنيد، همان طور که روز گذشته هم بايد پيام مردم را مي‌شنيدند.

محتشمي پور گفت: از ساعت 9 صبح تا ساعت 12:30 جلسه داشتيم و کل مسائل و تخلفاتي که در سير انتخابات انجام شده بود با استدلالي قوي بيان کرديم. اولين انتقادي که وجود داشت مربوط به تخلفات خود شوراي نگهبان بود. ناظر انتخابات بايد کاملا بي‌طرف باشد و تمام نامزدها بايد مساوي باشند و شوراي نگهبان نبايد از هيچ يک از کانديداها حمايت کند ولي علي‌رغم اين وظيفه اخلاقي، قانوني و حقوقي، تعدادي از اعضاي شوراي نگهبان در سخنراني‌هاي خود به طرفداري از آقاي احمدي نژاد موضع گرفتند و حتي برخي از آن‌ها سفرهاي تبليغاتي براي وي انجام دادند. به عنوان مثال آقاي الهام يکي از حقوقدانان شوراي نگهبان است که در ايام انتخابات سفرهاي تبليغاتي براي آقاي احمدي نژاد انجام مي‌داد. آيا چنين شورايي صلاحيت دارد که انتخابات برگزار کند؟

محتشمي پور همچنين گفت: نامزدهاي انتخاباتي حق دارند در جلسات هيات‌هاي اجرايي انتخابات شرکت کنند ولي شوراي نگهبان آن‌ها را از اين حق قانوني محروم کرده است و ما نمي‌دانيم در اين مدت چه تصميماتي در هيات‌هاي اجرايي مطرح شده است و اين يکي ديگر از تخلفات صورت گرفته در اين انتخابات محسوب مي‌شود.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي در ادامه به برخي تخلفات صورت گرفته از سوي رييس جمهور، هيات دولت و وزارت کشور در انتخابات اشاره کرد و افزود: طبق قانون هيچ يک از نامزدها نمي‌توانند از امکانات دولتي و بودجه عمومي کشور براي تبليغات خود استفاده کنند اما رييس جمهور با هواپيماي دولتي و با استفاده از امکانات دولتي سفرهاي تبليغاتي خود را انجام داده است. همچنين تحت عنوان سود سهام عدالت بين افراد پول پخش کرده است و از طريق کميته امداد اقداماتي صورت داده‌اند که در جهت خريدن راي مردم بوده است. استفاده از کارمندان و ماموران دولت در تبليغات انتخاباتي نيز از ديگر مواردي است که قانون آن را منع کرده اما متاسفانه آقاي احمدي نژاد از اين مساله سوء استفاده کرده است.

محتشمي پور با اشاره به اينکه در قانون اساسي ذکر شده است که شرط صلاحيت يک فرد براي احراز پست رياست جمهوري مواردي نظير امانتداري و تقواست گفت: طبق گزارش ديوان محاسبات عمومي، يک ميليارد دلار از بودجه و درآمد اين کشور در حساب‌هاي دولتي مفقود شده است و معلوم نيست، کجاست. اين گزارش در مجلس قرائت شده و تاکنون پاسخي از سوي رييس جمهور دريافت نشده است. در کنار اين‌ها دو هزار تخلف مالي در پرونده اقدامات آقاي احمدي نژاد ثبت شده است و اين امانتداري يک نامزد انتخاباتي را زير سوال مي‌برد.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي افزود: رييس جمهور در تبليغات تلويزيوني خود دروغ‌هاي بسيار زيادي را مطرح کرد که اين مساله عنوان تقوا را زير سوال مي‌برد و شرط احراز پست رياست جمهوري را از او مي‌گيرد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه شوراي نگهبان از ما مي‌خواست که مصداق تخلفات را ذکر کنيم اظهار کرد: حرف ما به شوراي نگهبان اين بود که موضوع بر سر يک صندوق يا دو صندوق نيست که مصداقي براي آن‌ها تعيين شود. اين که در کشوري اجازه حضور قانوني به نمايندگان نامزدها داده نشود، شائبه تقلب وسيعي را ايجاد مي‌کند ضمن اينکه ما موارد زيادي از تخلفات را در دست داريم و اعلام کرده‌ايم.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي درباره برخي از مصداق‌هاي تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخير گفت: در حدود 70 حوزه انتخابيه، ميزان رايي که در صندوق‌ها ريخته شده است نسبت به واجدين شرايط بسيار بيشتر است. مثلا در يک حوزه انتخابيه 140 درصد از واجدين شرايط راي داده بودند و اين در حالي است که در تمام حوزه‌هايي که اين اتفاق افتاده بود 80 يا 90 درصد راي آقاي احمدي نژاد اعلام شده است يعني بيش از 100 درصد در اين حوزه‌ها به آقاي احمدي نژاد راي داده‌اند.

وي با انتقاد از اتمام زودهنگام ساعات اخذ راي نسبت به ادوار گذشته از سوي وزارت کشور بيان کرد: چرا در ساعت 9 شب دستور توقف راي‌گيري به سراسر کشور صادر شده است؟ آيا خوف اين نبوده است که هرچه بيشتر راي مردم گرفته شود، راي آقاي مهندس موسوي بيشتر خواهد شد؟ با توجه به تخلفات وسيع صورت گرفته در اين انتخابات، اين انتخابات از بنيان باطل است و بايد مجددا برگزار شود.

در ادامه اين نشست خبري حجت‌الاسلام و المسلمين محتشمي‌پور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران درباره نظر شوراي نگهبان راجع به پيشنهاد تشکيل کميته حقيقت ياب اظهار کرد: مطابق صحبت‌هايي که انجام شد،‌ آقاي کدخدايي اعلام کرد که اين پيشنهاد را فردا در شوراي عمومي شوراي نگهبان مطرح خواهد کرد و نتيجه را اعلام مي‌کند. اگر شوراي نگهبان به توافق برسد و اين طرح را قبول کند، طرح کميته حقيقت ياب مي‌تواند مبناي حل مشکلات باشد.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي در پاسخ به پرسش ديگري درباره بازداشت ابطحي، با ابراز تاسف نسبت به دستگيري‌هاي صورت گرفته طي روزهاي اخير اظهار کرد: باعث تاسف ماست که چهره‌هاي سياسي و طرفداران آقاي موسوي، کروبي و آقاي رضايي به بهانه‌هاي واهي دستگير شوند. اين به معناي ايجاد رعب، وحشت و خفقان است و چنين ترفندهايي در حرکت مردم تاثيرگذار نخواهد بود.

از محتشمي‌پور سوال شد که اگر شوراي نگهبان انتخابات رياست جمهوري را تاييد کرد،‌ چه کاري صورت خواهيد داد؟

وي پاسخ داد: متاسفانه عملکرد برخي دستگاه‌ها با اصول قانوني، حقوقي و ارزشي انقلاب کاملا مغايرت دارد و روشي را که برخي از سردمداران اجرايي اتخاذ کرده‌اند به گونه‌اي است که به دنبال تحميل يک فرد يا افرادي بر مردم هستند و حضرت امام (ره) مخالف اين مساله بودند. مجمع روحانيون مبارز و بر خي از شخصيت‌ها، احزاب و گروه‌ها تصميم دارند که در کنار مردم براي احقاق حقوق آن‌ها تا آخر بايستند. ما در اين مسير با هر گونه حرکت خشونت‌آميز و قهرآميز مخالفيم و اين را ويژگي مخالفان خود مي‌دانيم.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي با بيان اينکه فکر نمي‌کنم شوراي نگهبان جرات اينکه در مقابل اراده مردم بايستد را داشته باشد، يادآور شد: امام خميني (ره) زماني خطاب به شوراي نگهبان فرمودند مي‌ترسم از آن روزي که عده‌اي دور شما را بگيرند ولي جوانان و مردم ما عليه اين شورا براي احقاق حقوق خود شعار دهند. اين اخطار امام (ره) به شوراي نگهبان بوده است و اميدوارم که اين شورا به اين مطلب توجه داشته باشد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا انقلاب ديگري در ايران در حال شکل‌گيري است؟ گفت: اين يک حرکت اصلاحي است و انقلاب اسلامي نيز کاملا بر اساس يک رويکرد اصلاحي صورت گرفته است. امروز حرکت مردم ايران براي اصلاح انحرافاتي است که به وجود آمده است.

محتشمي پور درباره اقدامات احتمالي براي آزادي دستگير شدگان در روزهاي اخير اظهار کرد: ما مخالف دستگيري‌ها و بروز خشونت هستيم و خشونت‌ها را در طرف مقابل مي‌بينيم. ما به دنبال آزادي دستگير‌شدگان بوده، هستيم و خواهيم بود و تا آزادي آن‌ها پيگيري‌هاي لازم را انجام خواهيم داد.

رييس کميته صيانت از آراي مهندس موسوي با اشاره به کشته شدن افرادي در روزهاي اخير اظهار کرد: ما يک کميته حقوقي تشکيل داده‌ايم و بنا داريم کيفرخواستي را عليه دولت و دستگاه‌هايي که اقدام به بروز خشونت و تخلف کرده‌اند تنظيم کنيم و به صورت عمومي براي ملت اعلام خواهيم کرد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چقدر به ابطال انتخابات اميدوار هستيد؟ گفت: مطابق قانون اگر انتخابات با چالش جدي روبه‌رو شود و تقلب‌ها به گونه‌اي باشد که در انتخابات خللي وارد کند، ابطال انتخابات عملا امکان‌پذير است. اگر با تشکيل کميته حقيقت ياب موافقت شود و اين کميته بتواند موارد مختلف را بررسي کند و به پيش ببرد قطعا به نتيجه ابطال انتخابات منجر خواهد شد.

وي در پاسخ به اينکه اگر با تشکيل کميته حقيقت ياب موافقت نشد چه مي‌شود؟ گفت: به نظر ما اين تنها راهي است که مي‌توان به حقيقت رسيد. دو پيشنهاد مشخص از سوي دو تن از نامزدها مطرح شده است و بدين ترتيب از طرف اقاي کروبي پيشنهاد ابطال و تجديد انتخابات مطرح شده و از سوي آقاي موسوي نيز پيشنهاد تشکيل کميته حقيقت ياب مطرح شده است که در نهايت به همان نتيجه خواهيم رسيد اما اين کميته راهي عقلاني و منطقي است که براي همه قابل درک خواهد بود.

رييس کميته صيانت از آراي ميرحسين موسوي با بيان اينکه انتخابات اخير را کاملا مخدوش مي‌دانيم و نتيجه اين انتخابات رايي نيست که مردم در صندوق‌ها ريخته باشند، از برخوردهاي خشونت‌آميز صورت گرفته طي روزهاي اخير به شدت انتقاد کرد و افزود: جمله معروفي هست که مي‌گويد ديکتاتورها يک شبه ديکتاتور نمي‌شوند. يکي از راه‌هايي که انسان‌ها را به ديکتاتوري و استبداد مي‌رساند قانون‌شکني، قلب وقايع و مطرح کردن مطالب کذب است.

وي در پايان گفت: متاسفانه آقاي رييس جمهور فکر مي‌کند که با دستگيري‌هاي فله‌اي و خشونت بي‌مهابا مي‌تواند به اهداف خود برسد در حالي که اين طور نيست و قطعا با چالش و مشکل جدي با افکار عمومي مواجه خواهد شد. من نصيحت مي‌کنم که اين راه را ادامه ندهند و نسبت به ملايمت و همراهي مردم اقدام کنند تا بتوانند به حيات سياسي خود ادامه دهند.

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .