نامه نهضت آزادي به هاشمي شاهرودي
رسيدگي به تظلم‌ها در دنيا بسيار ساده‌تر از پاسخگوئي به آن‌ها در آخرت است

‫نهضت آزادي ايران از احزاب با سابقه و تاثير گذار در شکل گيري جمهوري اسلامي، با انتشار نامه اي سرگشاده خطاب به هاشمي شاهرودي، رييس قوه قضائيه ضمن اعتراض به فشارهاي وزارت اطلات براي متوقف کردن"مختصر فعاليت" هاي اين حزب، با اشاره به اين که به حزب گفته اند تصميم نظام بر اين است که فعاليت هاي حزب متوقف شود، از وي پرسيده است، نظام کيست؟ مگر نظام چيزي جز قانون است؟ نهضت آزادي خواهان رسيدگي به وضعيت اين حزب در دادگاه صالحه و بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسي شده است.

‫متن کامل اين نامه به شرح زير مي باشد:

‫لا يحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم (۱) – نساء ۱۴۸
‫رئيس محترم قوه قضائيه،
‫آيت‌الله شاهرودي
‫با سلام و دعاي خير و تشکر از دستور اخير جنابعالي براي تعيين تکليف و آزادي دستگيرشدگان پس از مراسم انتخابات رياست جمهوري، همان‌طور که اطلاع داريد، نهضت آزادي ايران در سال ۱۳۴۰ به همت بزرگاني چون مرحومان آيت‌الله سيدمحمود طالقاني، مهندس مهدي بازرگان و دکتر يدالله سحابي تاسيس گرديد. موسسين و اعضاي آن در دوران سياه پهلوي به مبارزه با نظام شاهنشاهي پرداختند و سال‌ها رنج زندان و تبعيد را تحمل کردند. نهضت آزادي در شکل‌گيري انقلاب اسلامي نقش موثري داشت و بعد از پيروزي انقلاب نيز اکثر مسئولان نهضت در مديريت کشور و انتقال آن به نظام جديد سهم عمده‌اي داشتند. پس از تدوين قانون اساسي و تشکيل دولت و مجلس و تصويب قانون احزاب ، نهضت آزادي اقدام به تطبيق اساسنامه خود با قانون احزاب کرد و درخواست براي صدور پروانه رسمي از کميسيون ماده ۱۰ قانون احزاب کرد. کميسيون مذکور به بهانه‌هاي غيرقانوني به درخواست نهضت آزادي پاسخ نداد و وزارت کشور نيز وظيفه قانوني خود را در صدور پروانه انجام نداد. در نتيجه نهضت از اين کميسيون به دادگستري شکايت کرد، ولي متاسفانه تاکنون به اين شکايت رسيدگي نشده وحکم دادگاه دراين باره صادرنشده است.

‫اصل بيست و ششم قانون اساسي تصريح دارد که:"احزاب ، جمعيت‌ها، انجمن‌هاي سياسي و صنفي و انجمن‌هاي اسلامي يا اقليت‌هاي ديني شناخته شده آزادند، مشروط به اينکه اصول استقلال، آزادي، وحدت ملي، موازين اسلامي و قانون اساسي جمهوري اسلامي را نقض نکنند. هيچ‌کس را نمي‌توان از شرکت در آنها منع کرد يا به شرکت در يکي از آن‌ها مجبور ساخت."

‫بر اساس اصل فوق، نهضت آزادي همواره خود را حزبي قانوني دانسته است و به رغم فشارها و محدوديت‌هاي بسيار، همچنان به وظائف اجتماعي و سياسي خود و نقد عملکرد حکومت و امر به معروف و نهي از منکر مسئولان با رعايت قانون احزاب ادامه داده است. ولي متاسفانه درحالي که وزير کشور سابق رسما اعلام کرد که نهضت آزادي اگرچه غيررسمي است، اما غيرقانوني نيز نيست، در چند سال اخير و به خصوص در چند ماه گذشته با مضايق و موانع شديدتري روبرو گرديده است که چند مورد آن به‌طور خلاصه به استحضارتان مي‌رسد:

‫۱– در سه سال اخير از برگزاري مراسم سالگرد درگذشت زنده ياد مهندس بازرگان که رئيس دولت موقت انقلاب اسلامي، عضو شوراي انقلاب و از مفاخر ديني و سياسي کشور بودند جلوگيري شده است. اين در حالي است که مراسم مذکور از زمان درگذشت ايشان هر ساله در حسينيه ارشاد تهران و همچنين در شهرهاي ديگر برگزار مي‌گرديد و بسياري از رجال ديني و سياسي کشور در اين مراسم شرکت مي‌کردند. همين محدوديت در برگزاري مراسم سالگرد درگذشت روانشاد دکتر سحابي و سالگرد تاسيس نهضت آزادي ايران اعمال شده است.

‫۲– احزاب معمولا سالي يک‌بار کنگره برگزار مي‌کنند، که در آن انتخابات داخلي و تعيين خط مشي آينده صورت مي‌گيرد. در سه سال گذشته دولت محترم مهرورز از تشکيل کنگره نهضت آزادي و يا بسياري از مراسم با تهديد شفاهي يک عضو وزارت اطلاعات واعزام ماموران امنيتي به محل جلسات جلوگيري کرده است و حتي از تشکيل آخرين کنگره با تعداد محدود و بدون دعوت عمومي، در داخل منزل يکي از اعضا نيز جلوگيري شد.

‫۳– در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نهضت آزادي ايران به‌طور فعال شرکت کرد و با اعلام مواضع اصولي از همه اعضا و علاقه‌مندانش و عموم مردم خواست که در انتخابات شرکت کنند.ولي پس از برگزاري انتخابات تعدادي از اعضا و مسئولان نهضت آزادي را از خانه‌هايشان، بعضا حتي در ساعات بعد از نيمه شب به محروم کردن آنان از شغل و يا ايجاد مانع براي تحصيل خودشان يا نزديکان آنان و حتي قطع حقوق بازنشستگي، مجبور به استعفا و تعهد عدم همکاري با نهضت آزادي کرده‌اند. حتي براي صدور اجازه ملاقات يکي از اعضاي نهضت آزادي با همسرش که در بازداشت غيرقانوني به‌سر مي‌برد، درخواست نوشتن استعفانامه از حزب کرده‌اند، در حالي که ملاقات بازداشت‌شدگان با اعضاي خانواده‌شان حق قانوني و بدون قيد و شرط آنان است.

‫۴– در جريان انتخابات، بيش از ۲۰ نفر از اعضاي نهضت آزادي ،از جمله آقاي مهندس توسلي رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ،را با اتهامات واهي بازداشت کردند و بعضا در زندان انفرادي، با تضييقات فراوان نگهداشتند و با اعمال انواع فشارها، استعفاي از نهضت آزادي يا توقف و انحلال آن را خواستار شدند.

‫۵– روز دوشنبه ۵/۵/۱۳۸۸ از طرف وزارت اطلاعات و به طور تلفني از نايب رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي خواستار تعطيلي جلسات دفتر مذکور گرديدند و تلويحا اين امر را تصميم "نظام" يا مقامات بالاتر اعلام داشته و تهديد کرده‌اند چنانچه جلسات دفتر سياسي تعطيل نگردد ، وزارت اطلاعات با اعضاي دفتر مذکور برخورد خواهند کرد.

‫-همانطور که استحضار داريد، طبق قانون احزاب، تنها مرجعي که حق دارد به احزاب تذکرات شفاهي و يا کتبي دهد کميسيون ماده ۱۰ قانون احزاب مستقر در وزارت کشور است. در حالي که مقامات مسئول کشور در مورد ضرورت رعايت قانون داد سخن مي دهند، دخالت وزارت اطلاعات در امور احزاب خلاف قانون است و بخصوص دستور تلفني و تهديد اعضاي يک حزب قانوني نسبت به ادامه فعاليت آن موجب تاسف و تاثر بسيار مي باشد. آيا حق است که بخواهند با يک تماس تلفني حزبي با سابقه نزديک به نيم قرن را بي سر و صدا تعطيل کنند.

‫- به ما گفته‌اند که "نظام" تصميم به توقف يا تعطيل نهضت آزادي گرفته است. آيا "نظام" چيزي غير از آن است که در قانون اساسي تعريف شده است و در اصول ۲۶ و ۱۶۸ آن تکليف احزاب و نحوه رسيدگي به جرايم سياسي مربوط بوسيله دادگاه صالحه و با حضور هيئت منصفه مشخص گرديده است ؟ آيا چنين دادگاهي براي نهضت آزادي ايران تشکيل گرديده است ؟

‫- در صورتيکه مقامات بالاتر نظام همين مختصر فعاليت نهضت آزادي را، به عنوان يک حزب منتقد و معتقد به امربه‌معروف و نهي از منکر نسبت به حاکميت، بر نمي‌تابند و بر توقف وتعطيل آن اصراردارند،دستور فرمائيد پرونده نهضت آزادي ايران به دادگاه صالحه‌اي که بر اساس اصل ۱۶۸ قانون اساسي با حضور هيئت منصفه تشکيل گردد، ارجاع شود. چون ما به قانون التزام داريم طبيعي است که اگر چنين دادگاهي راي به توقف يا انحلال نهضت آزادي دهد، آن را پس از طي مراحل قانوني بپذيريم. در غير اين صورت تعطيل ساختن غير قانوني يكي از قديمي ترين احزاب سياسي ظلم آشکاري به موسسين ، اعضا و مردم مي باشد و در دادگاه الهي بايد در برابر آن پاسخگو باشند.

‫۶ – درپايان نظربه اينکه قوه قضاييه بايد پشتيبان حقوق فردي و اجتماعي شهروندان و مسئول تحقق بخشيدن به عدالت و عهده دار رسيدگي به تظلمات و شکايات آنان و مسئول احياي حقوق عامه و گسترش عدل و آزادي‌هاي مشروع و قانوني و نظارت بر حسن اجراي قوانين باشد، از آن مقام محترم درخواست مي‌کنيم دستور فرمايند موضوع مورد رسيدگي واقع شود و وزارت اطلاعات از اين اقدامات غير قانوني منع گردد و تهديدات، تضييقات و فشارهاي غيرقانوني و غير اصولي که توسط دولت و وزارت اطلاعات و احيانا دستگاههاي اطلاعاتي ديگر براي اين حزب قانوني، پرسابقه، ملي و اسلامي فراهم مي‌کنند، مرتفع گردد.

‫رسيدگي و پاسخگويي به ظلم‌ها و تظلم‌ها در دنيا بسيار ساده‌تر از پاسخگوئي به آن‌ها در آخرت است.
‫انما اشکوا بثي و حزني الي الله و اعلم من الله ما لا تعلمون(۲)– سوره يوسف– ۸۶

‫بااحترام نهضت آزادي ايران


‫(۱) خداوند بانگ برداشتن به سخن بد را دوست ندارد، مگر از جانب کسي که مورد ستم قرار گرفته باشد.
‫(۲) درد و اندوه خود را فقط به خدا بازگويم و از خدا چيزهايي مي‌دانم که شما نميي‌دانيد.

 نوروز

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .