تايمز: ندا آقا سلطان، چهره شاخص سال ۲۰۰۹

 

 

ندا آقا سلطان، يکي از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات ايران از سوي روزنامه‌ي تايمز لندن به عنوان "چهره سال" برگزيده شد. اين روزنامه در صفحه‌ي اول خود در شماره‌ي روز ۲۶ دسامبر (۵ دي) با چاپ تصويري، اين خبر را اعلام نمود.

روزنامه‌ي تايمز روز شنبه (۲۶ دسامبر) با چاپ تصويري از معترضان ايراني که همگي پوسترهاي ندا آقا سلطان را در دست گرفته‌اند، در صفحه‌ي نخست خود، انتخاب او را به عنوان "چهره‌ي برتر سال" از سوي اين روزنامه اعلام کرد. به نوشته‌ي تايمز پس از انتشار گسترده‌ي صحنه‌ي درگذشت ندا آقا سلطان در سراسر جهان، وي "تبديل به نماد جهاني مقاومت عليه خشونت" شد.

اين روزنامه‌ي بريتانيايي در مقاله‌اي که به همين مناسبت منتشر کرده است، مي‌نويسد: ندا آقاسلطان «گفته بود که خواهان تغيير است و خود هيچ تصوري از تأثيري که مي‌گذارد، نداشت. تصاوير گرفته شده از طريق تلفن‌هاي همراه که نشان‌دهنده‌ي خونريزي و سپس مرگ وي بودند در سراسر جهان منتشر شدند و آخرين قطعات نازک مشروعيت رژيم را خرد کردند. اين تصاوير از او يک نماد جهاني براي مبارزه با خشونت ساخت و الهام‌بخش جنبش سبز در جايي شد که مردمانش به راحتي مرعوب مي‌شوند.»

بازتاب جهاني

ندا آقا سلطان، دانشجوي رشته‌ي فلسفه، در جريان حوادث رخ داده پس از انتخابات رياست‌جمهوري در ايران کشته شد. قتل او بر زمينه اين حوادث بازتاب‌گسترده‌اي در رسانه‌هاي سراسر جهان داشت.

پيش از اين نيز نام ندا آقا سلطان در فهرست برترين‌هاي جهان در سال ۲۰۰۹ که از سوي نشريه‌ي آمريکايي "تايم" منتشر شد، در رده‌ي دوم جاي گرفت. در همين راستا هفته‌نامه‌ي آلماني‌"فوکوس" نيز مرگ ندا آقا سلطان در جريان تظاهراتي که در تهران انجام شد، را يکي از ده مرگ تاثيرگذار سال عنوان داد.

مقامات ايران دولت‌هاي غربي را مسئول کشته‌شدن اين دختر جوان ايراني دانسته‌اند. در آذر ماه امسال، در جريان يک تظاهرات اعتراضي که از سوي حاميان دولت در مقابل سفارت بريتانيا صورت گرفت، تئاتري خياباني توسط چند تن از دانشجويان رشته‌ي هنر اجرا شد که از آن به عنوان "ترسيم صحنه‌ي واقعي قتل ندا آقا سلطان" ياد کردند.

در اين نمايش ‌آرش حجازي، پزشکي که در هنگام درگذشت ندا بالاي سر وي حضور داشت و سازمان جاسوسي انگليس عاملان اصلي کشته‌شدن ندا آقا سلطان معرفي شدند.

معترضان همچنين از دولت بريتانيا خواستند تا آرش حجازي را که در اين کشور سکونت دارد به ايران بازگرداند. در تصاوير منتشر شده‌ از درگذشت ندا آقا سلطان، آرش حجازي در حالي‌ديده مي‌شود که سعي در نجات جان وي دارد. دکتر آرش حجازي اندکي پس از پس از انتشار اين تصاوير از ايران خارج شد و در مصاحبه اي مشاهدات خود را از صحنه قتل ندا بيان کرد. وي گفت که مردم کسي را که تصور مي‌شد قاتل ندا باشد دستگير کردند. او کارتي را به همراه داشت که نشان مي‌داد عضو بسيج است.

مادر ندا آقا سلطان به شدت نسبت به نمايش بسيجيان در برابر سفارت انگليس اعتراض کرد. او گفت: «خودشان دخترم را کشتند، آنها يک بار که مرا تهديد به سکوت مي کردند، از زبانشان در رفت که دخترم را نشان کرده بودند.»

چندي پيش نيز دانشگاه آکسفورد بورسيه‌اي را به نام بورسيه‌ي ندا آقا سلطان براي دانشجويان دانشجويان فوق ‌ليسانس رشته‌ي فلسفه در اين دانشگاه تأسيس کرد که با واکنش تند مقامات ايراني همراه بود.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .