عبادي: در سال ۸۷ به کرات شاهد نقض حقوق بشر بوده‌ايم

 

 

 

 

۱۳۸۸/۰۱/۰۷
امير مصدق کاتوزيان


شيرين عبادي، «حقوقدان» و «برنده جايزه صلح نوبل» در آستانه سال نو خورشيدي، در گفت‌وگو با راديو فردا گفت که در سال گذشته به کرات شاهد نقض حقوق بشر در ايران بوده است.

او اعدام زندانياني را که هنگام ارتکاب جرم زير ۱۸ سال سن داشته‌اند، اجراي مجازات سنگسار، دستگيري فعالان سياسي و نقض آشکار حقوق زنان در ايران را بخشي از موارد نقض حقوق بشر در سال ۸۷ در ايران عنوان کرد.

شيرين عبادي: ضمن عرض تهنيت و شادباش در آستانه سال نو ، آرزوي سالي خوش براي هموطنان عزيزم دارم و اضافه مي کنم که خود را در غم افرادي که عزيزان خود را بي گناه در زندان از دست داده‌اند شريک مي‌دانم. همچنين ياد و خاطره شادروانان «(اميرحسين) حشمت ساران» و «(اميدرضا) ميرصيافي» را گرامي مي‌دارم و اميدوارم سال آينده، شاهد بهبود وضعيت حقوق بشر و رفاه هر چه بيشتر براي هموطنانم باشم.

راديوفردا: خانم عبادي، در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران در سال گذشته توضيح دهيد؟ ممکن است پيشرفت‌ها و يا احياناً پسرفت‌هايي را که در اين زمينه صورت گرفته است به طور خلاصه بيان بفرماييد؟

شيرين عبادي: سال گذشته متأسفانه باز هم شاهد نقض حقوق بشر در ايران بوديم. در سال گذشته ايران بيشترين تعداد اعدام افرادي را که زير ۱۸ سالگي مرتکب جرم شده بودند را داشت. چنين حجمي از اعدام و اجراي حکم مجازات سنگسار باعث تأسف است.

همچنين در سال گذشته شاهد نقض حقوق زنان و دستگيري فعالان حقوق زنان و به زندان افتادن «عاليه اقدام‌دوست»، از فعالان حقوق زنان که حکم مجازاتش قطعي شد، بوديم.

شاهد درگذشت زندانياني بوديم که به جرم عقيده و بيان به زندان افتاده بودند. همچون ميرصيافي (وبلاگ‌نويس زنداني در اوين) و حشمت ساران (فعال سياسي زنداني در رجايي شهر کرج) در روزهاي پاياني سال. و همچنين افراد ديگري که ذکر نام آنها موجب اطاله کلام خواهد شد.

اگر بخواهيم به بخش مثبت حقوق بشر در ايران در سال گذشته نگاهي بيندازيم مي‌توانم به مسئله قانون «سهم‌الارث زوجه » اشاره کنم. اين قانون جديد قسمتي، تکرار مي‌کنم فقط قسمتي، از بي‌عدالتي در مورد سهم‌الارث زوجه را برطرف مي‌کند.

بر اساس قانون جديد، زن مي‌تواند از کليه اموال شوهرش ارث ببرد. اما کماکان ميزان ارث زن از شوهرش، نصف ميزان ارثي است که مرد از همسرش مي‌برد.

راديو فردا: در سال گذشته مجموعاً چند مصوبه به علت نقض حقوق بشر، در مورد ايران صادر شد؟

شيرين عبادي: در آذرماه سال گذشته شاهد بوديم که مجمع عمومي سازمان ملل متحد، ايران را به نقض حقوق بشر متهم کرد و به او توصيه کرد که حقوق بشر را مراعات کند و همچنين براي دبيرکل سازمان ملل متحد تکليف کرد که در سال آينده، شخصاً گزارش نقض حقوق بشر در ايران را ارائه بدهد.

متأسفم بگويم که بدنبال اين مصوبه و تنها ده روز پس از آن بود که پليس دولت ايران به جاي اينکه به توصيه‌هاي سازمان ملل متحد توجه کند، به شکل غيرقانوني به دفتر مدافعان حقوق بشر آمدند و دفتر ما را پلمب کردند.!

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .