موسوي: چرا اينقدر مردم را آزار مي‌دهيد؟  آزادي کجاست؟

 اعياد، فرصتي براي بروز خلاقيت‌هاي نهضت سبز است


ميرحسين موسوي با تبريک اعياد پيش رو، هر يک از اين فرصت‌ها را به عنوان نعمتي دانست که خداوند براي نهضت سبز قرار داده است تا از آن خوب استفاده کند.

به گزارش خبرنگار قلم نيوز، مهندس ميرحسين موسوي در ديدار با اعضاي تشکل‌هاي معلمان و فرهنگيان در انجمن اسلامي معلمان ايران با تبريک ماه شعبان و اعياد اين ماه، اين فرصت‌ها را نعمتي براي نهضت سبزخواند تا از آن خوب استفاده کند و گفت: اين مهم‌ترين مساله است که شبکه عظيم اجتماعي و سبزي که در سراسر کشور ايجاد شده است، اگر هوشيار باشد که هست، بايد از تمام اين مناسبت‌ها با استفاده از خلاقيت خود استفاده کند.

وي با اشاره به اينکه اين مناسبت‌ها زياد هستند يادآور شد: ما مي‌توانيم هر روز برنامه‌اي براي روشنگري و پيگيري اهداف بلند نهضت بزرگ سبز داشته باشيم.

موسوي در ادامه درباره سخنان يکي از اعضاي حاضر مبني بر اينکه جريان حاکم بعد از انتخابات غافلگير شد و فقط تا زمان انتخابات براي خود برنامه ريزي کرده بود، گفت: فکر مي‌کنم اين غافلگيري به چند هفته پيش از انتخابات برمي‌گردد زيرا تمام تلاش آنها در جهتي بود که مردم در انتخابات شرکت نکنند.

وي با اشاره به عملکرد رسانه ملي و ديگر رسانه‌هاي دولتي نسبت به دوره‌هاي قبل رياست‌جمهوري، تلاش آنها را در جهت حضور عده قليلي در انتخابات دانست و بيان کرد: آنها فکر نمي‌کردند که در مدت کوتاهي چنين موج عظيمي ايجاد شود براي همين غافلگير شدند و طرح‌هايشان ناشيانه اجرا شد و خلل و فرج بسيار زيادي داشت و آنها قدرت مردم را به درستي تخمين نزدند و عمق جريان را به درستي درک نکردند. دليل برانگيختگي و حضور مردم در خيابان‌ها را درک نکردند در نتيجه کشور و خودشان را با مشکل مواجه کردند.

ميرحسين با بيان اينکه مطالبي که قبل از انتخابات، مطرح و بر آن تاکيد کرده است چيزي نبوده جز درخواست‌هاي معمولي ذکر شده در قانون اساسي که مغفول مانده و کنار گذاشته شده بود افزود: ما بخش‌هاي اندکي از قانون اساسي را اجرا کرده‌ايم. قسمتي از آن را خوانده‌ايم آن هم بر اساس منافع گروهي و جناحي و آن بخشي که به نفع ما نبوده، کنار گذاشته‌ايم.

وي با بيان اينکه جز حقوق مصرح در قانون اساسي چيز ديگري نگفته است، بيان کرد: ما گفتيم شعار مردم در ابتداي انقلاب اين بود "در بهار آزادي جاي شهدا خالي؟"، حرف ما اين است که اين آزادي کجاست؟ مگر مردم به خاطر اين آزادي به صحنه نيامدند و 22 بهمن 57 راهپيمايي‌هاي ميليوني در سراسر کشور انجام نشد و شعار آزادي سر ندادند؟ مردم دنبال آزادي بودند، الان اين آزادي کجاست؟

موسوي با اشاره به مغفول ماندن بخشي از حقوق مردم و کرامت انساني زن‌ها، آزادي سخن، انديشه و گفت‌وگو و هويت ملي ما و طرح آنها در انتخابات بيان کرد: طبيعي است که اين سخنان از دل مردم برخاسته بود که به آنها بازگشت و موج ايجاد کرد و آينده اين حرکت هم بستگي به اين دارد که ما تا چه اندازه اين شعارها را ببينيم و پايبند به آنها بمانيم و حاضر باشيم هزينه اين پايبندي را بپذيريم.

ميرحسين در ادامه درباره هويت ساختارشکنان گفت: متهم مي‌کنند که شما ساختارشکن هستيد و از ساختارشکني استفاده مي‌کنيد، ما مي‌خواهيم بگوييم ما دنبال ساختارهاي واقعي برآمده از دل مردم و قانون اساسي هستيم. شما ساختارشکن هستيد. با بررسي جريانات يک نمونه از دستگيري‌ها از ابتدا تا انتهاي آن مي‌توانيد ببينيد چه کساني ساختارشکن هستند. لزومي ندارد ما صدها جنايت و تيراندازي و لباس شخصي را ببينيم، فقط کافيست آقايان يک نمونه مثلا پرونده همين روح الاميني، اعرابي يا آقاسلطان را مورد بررسي قرار دهند، خواهند ديد که تا چه اندازه ساختارشکني در مجموعه نظام صورت گرفته است و اين به آنچه ما از جمهوري اسلامي و نظام انتظار داشتيم، هيچ شباهتي ندارد.

وي با بيان اينکه ما چنين نظامي را نمي‌خواستيم گفت: آيا ما نظامي را مي‌خواستيم که افرادي شبانه بريزند و خانه‌هاي دانشجويان و مردم را ويران و ماشين‌هاي آنها را تخريب کنند؟ و بعد همه ارگان‌هاي موجود از وزارت اطلاعات تا بسيج بگويند اين‌ها به ما ربطي ندارند؛ اين‌ها از کجا آمده‌اند آيا از کره مريخ آمده‌اند؟ وقتي قتلي رخ مي‌دهد، متهم هر کجا باشد آقايان آنقدر قوي هستند که ردش را بگيرند، آن‌وقت ده‌ها و صدها نفري که اين جنايت‌ها را مرتکب شده‌اند را نمي‌توانند شناسايي کنند؟ چه کسي اين را باور مي‌کند؟ آيا اين به معناي متهم کردن کل نظام به دروغگويي نيست؟

موسوي در ادامه با اشاره گسترش پوستر دروغ ممنوع در سطح کشور گفت: مردم متوجه شدند که يک دروغ بزرگ پشت اين جريانات هست که اين همان ساختارشکني و روي گرداندن از قانون اساسي و همه آرمان‌ها و ايده‌آل‌هايي بود که نظام ما و مردم به آن پايبند بودند. الان هم نظام هيچ چاره‌اي ندارد که به آنها (آرمان‌ها، ساختارها و قانون اساسي) بازگردد و به نظر من اگر برنگردد مردم آن را برخواهند گرداند و مردم خود از راهي که آمده‌اند باز نخواهند گشت.

وي ادامه داد: غافلگيري ديگري که براي آقايان اتفاق افتاد اين بود که تصور مي‌کردند با چند حرکت بعد از 22 خرداد مردم به خانه‌هاي خود بازخواهند گشت اما همين که ملتي با اين گستردگي و با اين همه هزينه‌هاي بسيار بيش از 40 روز در خيابانهاست نشان‌دهنده عمق اين جريان است؛ بعد آقايان ذهنيتشان را داده‌اند به اينکه دو گروه خارج کشور بودند و تماس با سفارتخانه موضوع را حل مي‌کند، اينها تصور مي‌کردند که احزاب اين جريان را هدايت مي‌کنند براي همين شخصيت‌ها و سران احزاب را دستگير کردند و تمام تلاش خود را براي اعتراف‌گيري به کار بردند.

موسوي در ادامه با اشاره به اظهارات آيت‌الله جنتي مبني بر اينکه که اعترافات دارد گرفته مي‌شود گفت: آيا يک روحاني و مجتهد که اصولي دارد مي‌تواند اين حرف را بزند؟ اعتراف گرفتن داشتيم در اسلام؟ ما آدم‌هاي کم سوادي هستيم شما که باسواد هستيد بياييد شرح دهيد کجاي اسلام، کجاي قرآن و کتب فقهي ما روي مساله اعتراف کردن تکيه کرده‌اند؟ ما هر چه از حضرت علي (ع) شنيده‌ايم، بر عکس اين بود، در جهت تبرئه مردم بود و در اين جهت بود که مردم عليه خود حرفي نزنند.

وي با يادآوري اينکه اين شيوه‌ها نتيجه‌اي در بر ندارد افزود: زيرا اين حرکت مردم به شکل هرمي تنظيم نشده است بلکه به صورت يک شبکه گسترده در حال سير بود که به همه خانواده‌ها نفوذ کرده بود و راز بقاي اين نهضت هم همين است و هر حرکتي در آينده هم بايد به اين سمت برود که نمي‌شود يک حرکت گسترده مردمي را در قالب يک تشکل کلاسيک مختصر کرد و کاهش داد. اين يک خطر براي اين حرکت در آينده است.

موسوي با بيان اينکه هر چه افراد را بازداشت کردند اين حرکت گسترده‌تر شد، گفت: قدرت اين حرکت از گسترش آگاهي‌هاست و بايد آن را پاس بداريم و عميق‌تر کنيم.

وي با اشاره به اينکه عده‌اي به دولت حاکم راي دادند، بيان کرد: بايد آگاهي را در ميان اين افراد گسترش دهيم و روش دولت تعيين کردن و وزير عوض کردن و سياست‌هاي اقتصادي و ماجراجويي سياست‌خارجي دولت حاکم را به آنها يادآور شويم.

موسوي در ادامه بر لزوم فراگير بودن شعارها تاکيد کرد و با اشاره به فراگير شدن نماد سبز ميان همه ايرانيان و همبستگي حاصل از اين نماد که با هم بودن را نشان مي‌داد، گفت: بايد شعاري مطرح کنيم که گستردگي آن بتواند ايرانيان داخل و خارج کشور را دربرگيرد و بر اساس آن، حرکتمان را تنظيم کنيم. آنچه من پيشنهاد مي‌کنم، ايستادن بر قانون اساسي از زاويه زنده کردن اصول مغفولي است که مهم‌ترين آن آزاديهاست.

وي با اشاره به اصل آزادي برگزاري اجتماعات به درخواست خودش و مهدي کروبي براي برگزاري مراسم يابود شهداي وقايع اخير در مصلي تهران اشاره کرد و گفت: با اين کار دولت را در معرض امتحان قرار داديم؛ ما نمي‌خواهيم کاري کنيم، سخنراني هم نداريم، فقط مي‌خواهيم از مصلايي که با هزينه‌هاي صدها ميليارد توماني ساخته شده، يک استفاده‌اي کنيم، همان 13 ميليوني که شما مي‌گوييد، اين‌ها هم حقي دارند نسبت به اين مصلي و از پول آنها ساخته شده و از بودجه عمومي صرف شده است و متعلق به آنها هم هست، اجازه دهيد ما جمع شويم و فقط قرآن بخوانيم، قرآن بخوانيم .

موسوي در ادامه با يادآوري اينکه قانون اساسي مي‌تواند مثل رنگ سبز ما باشد و پيوند دهنده ما باشد، افزود: بايد توجه کنيم که براي ادامه اين حرکت - که براي احياي ارزش‌هاي اصلي انقلاب اسلامي و ارزش‌هايي است که مردم به‌خاطر آن هزاران شهيد دادند- مجبوريم که به قانون اساسي تکيه کنيم و از آن دفاع کنيم و آن را شعار اصلي خود قرار دهيم.

وي با اشاره به اينکه قانون اساسي بر هويت ملي تاکيد دارد، از اين موضوع که بسياري از اصول قانون اساسي که مي‌تواند مقوم اين هويت باشد به تهديد تبديل شده است، گفت: تکيه بر هويت ايراني بسيار کارساز است و اين هويت ايراني جداي از هويت اسلامي نيست اما غفلتي در اين زمينه صورت گرفته است.

موسوي با اشاره به تکرار فرياد "ايران"، "ايران" در يکي از سفرهايش، تاکيد بر اين هويت ملي و ايران را ندايي خواند که به ايرانيان خارج از کشور نيز رسيد.

وي با اشاره به اينکه حضرت امام (ره) نيز در ابتداي انقلاب تلاش در جمع کردن همه اقليت‌ها و قوميت‌ها تحت نام ايران داشتند، گفت: وسعت ملتي که تعريف کرده بوديم به حدي بود که همه مردم در آن مي‌گنجيدند و بر اساس همين ديد هم بود که اقليت‌ها به مجلس راه يافتند.

ميرحسين به رسميت شناخته شدن حقوق اقليت در کنار حقوق اکثريت را متاثر از يک گفتمان بسيار مترقي خواند که همه ما را با هم و اقليت‌ها و قوميت‌ها را با ما و شيعه و سني را با هم جمع مي‌کرد.

موسوي در ادامه قتل‌ها و دستگيري‌هاي رخ داده را فاجعه خواند و گفت: ما چنين چيزي را حتي قبل از انقلاب هم شاهد نبودند. به کساني که چنين جناياتي را مرتکب مي‌شوند يادآور مي‌شوم که مردم، آنهايي را که قبل از انقلاب مرتکب جنايت شدند به ياد داشتند و آنها را به سزاي عملشان رساندند؛ مردم از چنين جنايت‌هايي نخواهند گذشت. چطور مي‌شود يک فردي علاقه‌مند به انقلاب، اسلام و کشور حتي يک آدم گناهکار به زندان وارد شود و بعد جنازه او بيرون آيد؟ مگر ما پيرو امام علي (ع) نيستم؟ مگر توصيه‌هاي ايشان را درباره ابن ملجم نشنيده‌ايم؟ مگر درباره عدالت اسلامي صحبت نکرده‌ايم؟

به گزارش قلم‌نيوز، وي افزود: مگر اين وضعيت قابل تحمل است؟ چطور سران کشور ما فرياد نمي‌کشند و از اين فجايع گريه نمي‌کنند؟ نمي‌بينند اينها را لمس نمي‌کنند. اينها همه کشور را سياه مي‌کنند. اينها دل همه ما را سياه مي‌کنند، اگر ما سکوت کنيم همه ما را ويران مي‌کند و همه ما را به جهنم مي‌برد. من نسبت به اين اعتراض‌ها خوشحالم زيرا اين اعتراض‌ها نشاندهنده سلامت ملت ماست مردم ما راضي به جنايت نيستند؛ راضي به اينکه افراد جاني پيدا شوند و به خانه‌ها و ماشين‌هاي مردم حمله کنند، نيستند؛ اين عدم رضايت نشاندهنده زنده بودن ملت ماست و کساني که در مسووليت هستند بدانند که اگر ملتي طاقت مخالفت با جنايت‌ها را دارند بايد در کنار اين ملت و مدافع آنها باشند.

موسوي در ادامه با بيان اينکه کشور نمي‌تواند تبديل به يک زندان شود که 70 ميليون نفر در آن زنداني شوند، به اصل تفکيک قوا اشاره کرد و گفت: يقين دارم قوه قضاييه نمي‌تواند و حق ندارد به بسياري از اين زندان‌ها سر بزند و اطلاعات بگيرد.

وي با طرح اين سوال که آيا در حال حاضر قوه قضاييه مستقل داريم، بيان کرد: آيا قوه قضاييه مي‌تواند پرونده همين روح‌الاميني را بررسي کند، الان مي‌گويند مريض شده و مننژيت گرفته است، قوه قضاييه بررسي کند ببيند دندان‌هاي وي به چه دليل شکسته است؟ آيا زمين خورده است يا کارهاي ديگري صورت گرفته است. چنين قوه قضاييه‌اي کشور ما را نجات مي‌دهد و به نفع کشور و همه ماست که چنين کاري انجام دهد.

موسوي در ادامه توضيح داد که براي اين روح‌الاميني را مثال زد که همه چيز درباره او روشن است، محاسن هم داشته، مذهبي و بسيجي هم بوده است و بعد به اين سيل عظيم و موج سبز پيوسته و شاهدان همه مي‌گويند که او، زنده دستگير شده است و بعد در زندان، جنازه‌اش را تحويل داده‌اند.

وي با اشاره به نام امير جوادي که سايت‌ها به تازگي نام وي را به عنوان يکي از شهداي وقايع اخير عنوان کرده‌اند با تاسف بيان کرد: ما همه مسلمانيم، حداقل جوانمردي اين است که اگر اينها را کشته‌ايد، آنها اذيت شده‌اند و زجرکشيده‌اند، لااقل جنازه‌هاي آنها را بدهيد و به خانواده‌هاي آنها برسيد. آن دسته از افرادي که شناخته شده نيستد چه؟ آنهايي که شهرستاني هستند چه مي‌شوند؟ اينها را برگردانيد به خانواده‌هايشان. چرا اينقدر مردم را آزار مي‌دهيد؟ چرا مردم را عصبي مي‌کنيد؟ چرا مردم را تحقير مي‌کنيد؟ مردم حق دارند از قبر فرزندان خود خبر داشته باشند.

ميرحسين موسوي تاکيد کرد که اين مشکلات جز با بازگشت به اصول انقلاب و قانون اساسي حل نخواهد شد و ما بيش از هر زمان ديگري نياز داريم تا به ارزش‌ها و آرمان‌هاي ابتداي انقلاب و ديدگاه‌هاي حضرت امام (ره) رجوع کنيم. اين به نفع همه ما و آخرت ماست.

وي ، شورش خياباني خواندن حرکت‌هاي مردمي را ناشي از اشتباه جريان حاکم در درک حرکت مردم خواند و اينکه آنها فکر کردند با ايجاد حالت امنيتي و بهم‌زدن اجتماعات، حرکت مردم جمع خواهد شد.

موسوي با اشاره به حافظه تاريخي و جمعي مردم يادآور شد که اين‌طور نيست که چند ماه بگذرد و مردم همه چيز را فراموش کنند و همه چيز حل شود.

وي در پايان سخنان خود با يادآوري اينکه "نمي‌شود سر مردم را شيره ماليد" بيان کرد: خداوند توفيق دهد که همه به راه اسلام و انقلاب برگردي

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .