آیت‌الله منتظری درگذشت

 


آیت‌الله منتظری، یکی از مراجع بزرگ تقلید و یکی از منتقدان صریح‌الحن و سرسخت رژیم کنونی ایران در نخستین ساعات روز یکشنبه در سن ۸۷ سالگی درگذشت. مرگ این مرجع تقلید بر اثر بیماری اعلام شده است. مراسم خاکسپاری وی روز دوشنبه، سی ام آذر ماه در قم برگزار می شود.

خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر درگذشت آیت‌الله منتظری را به نقل از ناصر منتظری، نوه ایشان منتشر کرده‌اند. آیت‌الله منتظری نقش اساسی در تحولاتی داشت که منجر به قرار گرفتن آیت‌الله خمینی در رهبری انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران شد. پس از انقلاب نیز وی فرد شماره ۲ نظام اسلامی در ایران و قائم‌مقام آیت‌الله خمینی بود.

آیت الله حسینعلی منتظری، در سال ١٣٠١ در نجف آباد به دنیا آمد. وی در سن دوازده سالگی وارد حوزۀ علمیۀ شد و در سن نوزده سالگی به عنوان طلبه عازم قم گردید. از همان زمان فعالیت های سیاسی خود را در کنار آیت الله خمینی و مرتضی مطهری آغاز کرد و بارها در رژیم شاهنشاهی به زندان افتاد.

ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی از جمله مسئولیت‌های مهم آیت‌الله منتظری در ماه‌های پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بود. آیت‌الله منتظری در این سمت به کمک سید محمد بهشتی، دو شخصیت مهمی بودند که اصل ولایت فقیه را در قانون اساسی ایران وارد کردند. اما در سال‌‌های اخیر آقای منتظری یکی از منتقدان سرسخت همین اصل در نظام اسلامی بود، که به نظر ایشان در عمل به استبداد دینی منجر شده است.

در سال ۱۳۶۴، مجلس خبرگان رهبری، آیت الله منتظری را بعنوان قائم مقام آیت الله خمینی انتخاب کرد.  آیت‌الله منتظری در سال ۱۳۶۷ از مقام خود به عنوان قائم‌مقام آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی عزل شد. روایت رسمی حکومت از علت برکناری ایشان این بود که آیت‌الله منتظری "مواضع غیر اصولی" درباره‌ی جنگ ایران و عراق داشت و برخی اطرافیان ایشان "تخلفات مهمی" مرتکب شده بودند. ولی اسنادی که بعدها منتشر شد، از جمله خاطرات آیت‌الله منتظری نشان دادند که هیچکدام از این روایت‌ها حقیقت ندارند.

علت اصلی برکناری خشن آیت‌االه منتظری اعتراض شجاعانه‌ی وی به اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷ بود. در جریان این اعدام‌ها، نزدیک به ۵ هزار زندانی سیاسی که عموما جوان بودند، جان خود را از دست دادند. پس از آن، آیت الله خمینی در نامه ای خطاب به آیت الله منتظری، وی را ساده لوح خواند و نوشت:" شما پس از این وکیل من نیستید".

از همان تاریخ، تمامی تصاویر و نام آیت الله منتظری از کتاب های درسی، اداره های دولتی و معابر عمومی حذف شد و تمامی خیابانها و اماکنی که به نام آیت الله منتظری نام گذاری شده بود، تغییر نام داده شدند. دیوار حفاظتی منزل وی در قم نیز تخریب و رساله ها و تالیفات وی جمع آوری شدند. پس از اعتراض وی به استقراض خارجی از سوی دولت وقت در سال ۱۳۶۸ و انتقادات وی که طی یک سخنرانی اعتراضی گفته بود:" استقراض خارجی به استقلال سیاسی و اجتماعی ما لطمه می زند"، عده ای به منزل مسکونی وی هجوم آوردند و تابلوی دفتر آیت الله منتظری را کندند. از آن تاریخ به بعد، منزل مسکونی و دفتر وی بارها از سوی نیروهای لباس شخصی و نظامی مورد حمله قرار گرفته است. از جمله در ‏در ۲۱ بهمن ۱۳۷۱، هنگامی که آیت الله منتظری در یک سخنرانی به مناسبت سالگرد پیروزی‏ ‏انقلاب اسلامی به دستگیری برخی از نیروهای انقلابی از جمله فرمانده داوود کریمی اعتراض کرد، عده‌ای در برابر منزل مسکونی وی تجمع کرده به محل‏ ‏درس وی حمله کرده و عده‌ای از شاگردان وی را مضروب و دستگیر‏ ‏کردند، همان شب نزدیک به هزار نفر نیروی نظامی با‏ ‏قطع برق و تلفن‌ها و با محاصرهٔ کامل منطقه با کندن درب‌ها به وسیلهٔ‏ ‏جرثقیل و شکستن شیشه‌ها به دفتر و حسینیهٔ وی حمله کرده و پس از‏ ‏این تهاجم آرشیو دفتر و اموال دفتر و حسینیه را ضبط کردند.

وی در یک سخنرانی در سال ۱۳۷۶ که به سخنرانی ۱۳ رجب − سال‌روز ولادت امام اول شیعیان − معروف است، مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای را به‌شدت زیر سئوال برد. این سخنرانی موجب حبس بیش از ۵ ساله‌ی آیت‌الله منتظری در خانه‌ی شخصی‌اش شد. این حصر خانگی در اواخر سال ۱۳۸۱ با تلاش دولت محمد خاتمی برطرف شد.

در ماه‌های اخیر آیت‌الله منتظری با معترضان به نتایج انتخابات همدلی داشت و معتقد بود که "دستکاری‌های جدی" از سوی حکومت در آرای مردم صورت گرفته است. ایشان در قالب پاسخ به پرسش‌ها‌ و نامه‌های سرگشاده، به رفتارها و سیاست‌های حکومت در برابر معترضان به نتایج انتخابات اعتراض می‌کرد.

آیت‌الله منتظری در یکی از پاسخ‌های خود صریحا اعلام کرد که «تصدی افرادی که بخواهند با زور یا فریب و تقلب بر مناصب خود بمانند هیچ گونه مشروعیتی ندارد».

آیت‌الله منتظری در نامه‌ی مشهور خود به مراجع تقلید و علمای شیعه، حکومت فعلی ایران را "حکومت ولایت نظامی" نامید و هشدار داد که «حوادث و فجايع ماههاى اخير‏ ‏كه پس از انتخابات رياست جمهورى در كشور (...) رخ داد زنگ خطرى براى روحانيت‏ ‏و مرجعيت» است.

آیت‌الله منتظری با یادآوری اینکه «حاکمیت از سکوت مراجع بهره برداری می‌کند» پرسید: «آيا سزاوار است در‏ ‏امور مهمه‌اى كه به حيثيت و آبروى دين و مذهب و تأمين حقوق اقشار‏ ‏عظيمى از مردم و نيز ديندارى و حفظ اعتقادات مذهبى جوانان مربوط‏ ‏است سكوت كرده به نحوى كه بين مردم چنين تلقى شود كه خداى ناكرده‏ ‏مراجع و روحانيت موافق و مويد كارهاى خلافى هستند كه به گوشه‌اى از‏ ‏آنها اشاره شد؟»

آیت‌الله منتظری در اظهارنظرهای مختلف خود در ماه‌های اخیر بطور مکرر تاکید می‌کرد که «اداره امور کشور باید براساس رای مردم باشد».

در ساعات اولیۀ پس از انتشار خبر درگذشت آیت الله منتظری، آیت الله یوسف صانعی و ابراهیم امینی در منزل مسکونی وی حضور یافته و درگذشت وی را به خانوادۀ آیت الله منتظری تسلیت گفتند.

دفتر آیت الله حسینعلی منتظری اعلام کرد که پیکر وی فردا دوشنبه ساعت ۹ صبح از مقابل منزل ایشان در قم به سمت حرم حضرت معصومه تشیع خواهد شد. برخی خبرها حاکی از آن است که شورای تأمین استان قم در تلاش است تا از دفن پیکر آیت الله منتظری در حرم حضرت معصومه جلوگیری کند.

در این حال، هزاران ایرانی از اقصی نقاط کشور به ویژه از تهران، اصفهان، نجف آباد برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری عازم قم شده اند. گزارش های دریافتی حاکی از شکل گرفتن ترافیکی سنگین در مسیرهای منتهی به شهر قم است.

خبرگزاری های دولتی ایران، نظیر ایرنا و فارس با درج اخبار کوتاهی در مورد فوت آیت الله منتظری حتا از ذکر لقب مذهبی وی خودداری کرده اند. خبرگزاری فارس، برای نمونه، نوشته است : "منتظری به دلیل اتخاذ مواضعی علیه نظام اسلامی در ششم فروردین ماه ۶۸ از سوی رهبر" وقت جمهوری اسلامی، آیت الله خمینی، از قائم مقامی رهبری عزل شد.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .